FarsCast Yousof1.mp3
21.92M
#روایت_شب
🎙 قصه حضرت یوسف به نقل از تفسیرهای مسورآبادی، روحالجنان و منهجالصادقین با صدای بهروز رضوی - بخش اول
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
👈داستان ترکیب نادرست «ورود کردن»!
ـ نه نه... خواهش میکنم شما در این قضیه ورود نکنید!
ـ بعد از چند دقیقه من هم به بحث ورود کردم!
ـ اگر لازم باشد من هم ورود خواهم کرد!
ـ ورود کردن من به این موضوع تبعاتی دارد!
ـ من اصلاً به این موضوع ورود نمیکنم!
به جملات بالا دقت کنید. به نظر شما نمیشه بهجای جملۀ اولی اینجوری گفت:
ـ لطفاً شما دخالت نکنید.
یا بهجای دومی گفت:
ـ بعد از چند دقیقه من هم وارد بحث شدم.
غلط را ما مصطلح میکنیم. اون هم وقتی میخواهیم ژست فرهیختگی بگیریم. کلمات وارد و خارج هردو از نظر ریشه، عربیاند.
کلمۀ ورود در زبان فارسی از دیرباز و در بسیاری از متون، نقش مصدری داشته و یا به محل وارد شدن اطلاق میشده و کلمۀ خروج غالباً به معنی جای خارج شدن بوده است. (گاهی نیز به معنی طغیان و قیام به کار میرفته است)
به نظر شما چه ضرورتی دارد که بعضیها بهجای بهکارگیری مشتقات «وارد شدن» که مصطلحتر است (به مقتضای جمله) از ترکیب مندرآوردی «ورود کردن» استفاده نمایند؟!..
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#معرفی_کتاب
📚عنوان: کوته سرایی
✍نویسنده: سیروس نوذری
ناشر: انتشارات ققنوس
کتاب کوته سرایی حاصل پژوهشی در قالبهای شعری کوتاه در ادبیات منظوم فارسی است که توسط سیروس نوذری به چاپ رسیده. سیروس نوذری که خود صاحب چند دفتر شعر و یکی از نمایندگان سبک شعری کوتاه در ادبیات فارسی است، با تاکید بر اینکه خلأ حضور اثری پژوهشی و تحلیل در زمینهی شعر کوتاه فارسی به خوبی احساس میشود، در این اثر تلاش کرده با معرفی نمایندگان این سبک و نمونههای متعدد کار آنها، تاریخ و قالب این سبک نگارش را مستند کند.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
نشستم به رهت بهر تمنای وصال
دیده وقف تو نمودم شب و روز و مه و سال
بیجمال تو مرا زندگی دهر محال
از من دلشده یک بار نپرسیدی حال!
#شعر #طغرل_احراری
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#واژهشناسی
✍ انواع کلمهٔ مرکب از نظر معنایی
کلمات مرکب را میتوان براساس رابطهٔ معنایی واژهها با یکدیگر به چهار نوع تقسیم کرد:
1⃣ درونمرکز مانند: تختخواب، موشخرما، شالگردن، مویرگ، شیرماهی؛
2⃣ برونمرکز مانند: گردنکلفت، نوروز، آبسیاه؛
3⃣ دوسویه یا بدل مانند: سربازمعلم، افسرنگهبان، استادراهنما، دانشجومعلم؛
4⃣ متوازن مانند: کتوشلوار، دخلوخرج، سمتوسو.
✅ ویدا شقاقی، مبانی صرف، چ ۱۰، تهران: سمت، ۱۳۹۷، ص ۱۲۳ تا ۱۲۵.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
در سالهای اخیر بهدلیل استفاده نادرست رسانهها، مصدر «داشتن» گاه در جای خود به کار نمیرود و به دلیل گرتهبرداری و ترجمه لفظبهلفظ زبان در رادیو و تلویزیون و کتاب و مطبوعات، وارد زبان مردم هم شده است.
بهجای:
بیان داشت
بگوییم:
بیان کرد
بهجای
اظهار داشت
بگوییم:
اظهار کرد
#غلط_ننویسیم
#نکته_ویرایشی
🖊@ghalatnanevisim
مبرا:
املای این کلمه در فارسی و انگلیسی مبرا است لذا مبری غلط است
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
#اشتباه_نوشتاری_در_فضای_مجازی
✅ ویدئو
✅ ... قابل ملاحظه هست.
❌ در ادامه ويدءويي كه فرستادم واقعا قابل ملاحظه هستش😔
#غلط_ننویسیم
#درست_بنویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "ســاده و روان"
📚 باب هفتم : در تاثیر تربیت
🌺 حکایت ۶
💫 پادشاهى پسر خود را در اختيار معلمی دانشمند قرار داد و گفت: اين پسر را همان گونه كه پسران خودت را پرورش مى دهى، تربيت كن. مربى با كمال احترام دستور شاه را پذيرفت و به تربيت پسر پرداخت. چند سال گذشت آن پسر به جايى نرسيد ولى پسران خودش رشد و ترقى كردند و به مقام عالى علمى نايل شدند. پادشاه مربى را طلبيد و او را سرزنش كرد و به او گفت: بر خلاف پيمان رفتار كردى، پسران خودت را خوب تربیت کردی كه به مقام رسيدند ولى پسر من به جايى نرسيد. مربى گفت: بر پادشاه زمين مخفى نيست كه تربيت يكسان است، ولى استعداد و توانایی افراد مختلف یکسان نیست و متفاوت مى باشد.
🔸گرچه سيم و زر ز سنگ آيد همى
🔹در همه سنگى نباشد رز و سيم
🔸بر همه عالم همى تابد سهيل
🔹جايى انبان مى كند جايى اديم (۱)
۱_ يعنى: اگر چه طلا و نقره از دل سنگ بيرون می آید، ولى در هر سنگی طلا و نقره يافت نمى شود. ستاره سهيل بر همه جهان نور مى افشاند ولى بر اثر تابش آن ، يكجا چرم ناپيراسته و جاى ديگر چرم پيراسته ساخته شود.
#غلط_ننویسیم
#حکایات_سعدی
🖊@ghalatnanevisim
«درستایش قلم»
🌿📝 زمانیکه تنها هستید، قلم به دست بگیرید. زمانیکه خوشحال هستید بازهم قلم به دست شوید، حتی درناراحتی و غم نیز مسلح به قلم باشید و پیوسته بنویسید. قلم رهایتان نمیکند مگر آنکه روزی آن را کنار بگذارید. وقتی به دستان خویش هنرِ قلم زنی بیاموزید، آرام آرام قلم به کمک شما میآید تا اندکی از درد و دغدغههای روزانه شما بکاهد، پس واژگان به راحتی از جوهر قلم روی کاغذ نقش میبندند و از آن لحظه شما دیگر تنها نیستید و قلم، همراه همیشگی و یار با وفای شماست.
🌿📝 میگویند؛ نوشتن یکی از سختترین و دشوارترین زمان برای کسی است که مینویسد. من اما، لحظاتی را که مشغول قلم زدن هستم از زمین و زمان منقطع و گویی در دنیایی زیبا و پُر از حروف و واژگان سیر میکنم. قلم را با دست راست گرفته و صفحه سفیدی را باز میکنم تا جوانههای کوچک ذهنم شروع به شکوفه زدن کنند.
🌿📝 سایه تو هرگز تو را ترک نخواهد کرد؛ دقیقا زمانیکه تصمیم به نوشتن کنید این قلم و نوشتن است که سایه به سایه شما را همراهی میکند. همراه و همرازی آرام، صادق و بی سروصدا که فقط باید آن را حق جو و حقیقت طلب بار بیاورید. تا مبادا تیزی و بُرَندگیاش همچون زبان آدمیزاد کسی را زخمی و آزار دهد.
🌿📝 شاید هم درست باشد این جمله که؛ «نویسندگان دوبار زندگی میکنند» جملهی عمیق و زیبایست، اما انسان زمانی میتواند نویسندهی واقعی باشد که به نویسنده اصلی ایمان و باور داشته باشد، پس وقتی نویسنده خداست از چیزی نهراسید.
🌿✍🏻سیده ناهید موسوی
#نویسندگی
🖊@ghalatnanevisim