#معرفی_کتاب
📚عنوان: چشم به راه یار
✍نویسنده: حسن رشیدی
ناشر: انتشارات کتابداران
شعر فارسی آمیخته با تصاویری بدیع است و سالیان درازی است که شاعران پارسیگو به ساختن این تصاویر مشغولند. کتاب چشم به راه یار نوشتهی حسن رشیدی مجموعهای از اشعاری است که در قالب غزل به مخاطب ارائه شده است. این کتاب بهعنوان برگزیدهای از اشعار این شاعر معاصر منتشر شده است.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
📝فارسان، و ما با کاروان در این راه رفتیم، صحرا بسیار هموار بود، به طوری که حیوانات حتی یک قدم هم نمی توانستند از روی سنگی بردارند، روز جمعه به حران رسیدیم -پنجم جمادی الاخر سال 338 (28 دسامبر 1046) مطابق با روز دوشنبه بیستم دی ماه قدیم و هوای آن در آن زمان مانند هوای خراسان در ایام نوروز بود. از آنجا به راه افتادیم و به شهری به نام قارول رسیدیم که مردی سخاوتمند ما را در خانه اش پذیرایی کرد و در آنجا وارد شدیم. بادیه نشینی شصت ساله است، پس نزد من آمد و گفت قرآن را حفظ کرده است، پس به او یاد دادم * (قُلْ أَسْتَبُوا بِرَبِّ النَّاسِ) * و او با من می خواند، پس وقتی به آیه ای رسید * (از بهشت و انس) * گفت من هم سوره را دیدی گفتم این سوره قبل از آن سوره چیست؟ الحطاب؟» معلوم نبود که در سوره * (توبه می کنم) * هیزم حامل، نه برانکارد هیزم، و این بادیه نشین که آن شب شصت ساله می شد، نمی توانست بگوید. سوره * (بگو پناه می برم)* را حفظ کرد و در روز شنبه دوم رجب سال 338 (دوم ژانویه 1047) به شهر سوروچ رسیدیم و فردای آن روز از فرات گذشتیم و در آن اردو زدیم.
منبج که اولین شهر شام است و این اول بهمن باستان و بهمن ماه بود و هوای آن بسیار معتدل بود و من اصلاً از آن شهر بیرون نبودم حلب و از مایافارقین تا حلب صد فرسخ و شهر حلب را دیدم.
دیوار بزرگی دارد که قدش را اندازه گرفتم و یک قلعه بزرگ دارد که تماماً از صخره ساخته شده است در آنجا مالیات بر آنچه از شام، رومیان، دیاربکر، مصر و عراق می گذرد جمع آوری می شود.
بازرگانان از همه این کشورها به آن می روند و دارای چهار دروازه است: دروازه یهود، دروازه خدا، دروازه بهشت و دروازه انطاکیه وزن آن در بازار ظاهری است که چهارصد و هشتاد درهم است. حماه در جنوب حلب بیست فرسخ واقع است و بعد از آن حمص است و از حلب تا دمشق پنجاه فرسخ و تا انطاکیه دوازده فرسخ و تا طرابلس نیز گویند از حلب تا قسطنطنیه دویست فرسخ است و در یازدهم رجب در سال 438 (11 ژانویه 1047) از حلب خارج شدیم و در فاصله سه فرسخ از آن روستایی بود به نام جند قینهسرین شش فرسخ دیگر به معرات النعمان رسیدیم که شهری پرجمعیت است و در آن دیواری ساخته شده است. و گفته شد که طلسم عقرب است که هرگز در این شهر عقربی نباشد و به آن نیاید و اگر از بیرون بیاورند و رها کنند. با آن می گریزد و داخل آن نمی شود من این ستون را اندازه گرفتم، پس بازارهای معارة النعمان را دیدم که بسیار ساخته شده بود و مسجد جمعه در مکانی بلند ساخته شد. شهر، تا از هر طرف که می خواستند به آن بالا بروند و آن سیزده پله بود کشاورزی ساکنان همه گندم است که فراوان و در آن است.
درختان انجیر و زیتون و پسته و انگور فراوان بود و آب شهر از باران و چاه می آمد در این شهر مردی نابینا بود به نام ابوالعلاء المعاری بسیار ثروتمند بود و بردگان زیادی داشت و مردم شهر به او خدمت می کردند.
#غلط_ننویسیم
#سفر_نامه
🖊@ghalatnanevisim
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
هر شبِ بی مادری شام غریبان می شود
طفل بی مادر همیشه زود گریان می شود
اشک و آه و ناله و سوز جگر سهمیه و
خونِ دل روزیِ بسیارِ یتیمان می شود
طفل نازک دل کجا و... مُردن مادر کجا ؟!
کوه اگر باشد از این غم زود ویران می شود
خاطرات دود و آتش زنده می گردد اگر ؛
لحظه هایِ جانگدازِ پُختن نان می شود
هر زمان یک آشنایی خانه را در می زند
بیشتر در بچه ها زینب هَراسان می شود
هر کسی با خاطراتی اشک می ریزد ولی؛
در دل کوچه حَسن خیلی پریشان می شود
یک سفارش کرده مادر،گفته که هر نیمه شب
یادتان باشد"حسین"در خواب عطشان می شود
دوخته یک پیرُهَن بهر حسین و گفته که:
این پسر در کربلا یک روز عریان می شود
گفته که زینب ببوسد حَنجرش وقت وِداع
گفته این حنجر به تیغ شِمر مهمان می شود
نام مادر، یاد مادر، بوی مادر، اشکِ غم...
طفل بی مادر همیشه زود گریان می شود
#هادی_همتی #فاطمیه #شعر #حضرت_فاطمه
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
هر روز یک نکتۀ ویرایشی
پرسش👇
از نظر نگارشی کدام صحیح است؟
پیداشان یا پیدایشان، موهاشان یا موهایشان؟
پاسخ👇
واژههایی که به صدای «آ» پایان مییابد، در حالت رسمی به این صورت نوشته میشود:
موهایم، موهایت، موهایش
موهایمان موهایتان، موهایشان
#غلط_ننویسیم
#نکته_ویرایشی
🖊@ghalatnanevisim
#نکتههای_دستوری
✍ فعل بدون ستاک گذشته
در فارسی امروز شماری فعل وجود دارد که فقط ستاک حال آنها بهکار میرود و ستاک گذشتهٔ آنها فراموش شده است، مانند پرهیز، شکیب، ستیز. این فعلها معمولاً با مصدر برساخته در فرهنگها ضبط میشوند: پرهیزیدن، شکیبیدن، ستیزیدن. اما ستاک گذشتهای که در مصدر آنها وجود دارد در عمل در زبان امروز کاربرد ندارد. البته این فعلها ازنظر تاریخی دارای ستاک گذشته نیز بودهاند:
پرهیز← پرهیخت؛
شکیب← شکیفت.
✅ علاءالدین طباطبایی، فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی، چاپ اول، تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۹۵، ص ۳۵۸.
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
هدایت شده از جواد برزگر🌹
Zahra Jan - Barzegar - FX.mp3
9.65M
﷽
🎧 نماهنگ | #زهرا_جان
🎙 بانوای: #حاج_جواد_برزگر
📝 شاعر: وحید محمدی
🎞 آهنگسازی و تنظیم: محمد جواد علیمردانی
🏴 ویژه ایام #شهادت_حضرت_زهرا سلاماللهعلیها
📌 تولید شده در "مجموعه رسانهای #ماهرخ_فیلم
کانال جواد برزگر
[ @abaraat ]
گذار/ گزار
بخش سوم
👈 گزاردن
👈 نخست باید دانست که گزاشتن با «ز» و گذاردن با «ذ» غلط است و صحیح آن «گذاشتن» و «گزاردن» است.
👈 جابهجایی این دو فعل از آنجا ناشی شده است که صیغۀ امر هردو از لحاظ آوایی یکسان است؛ یعنی امرِ گذاشتن میشود «گُذار» و امرِ گزاردن هم میشود «گُزار»؛ ولی معنای آنها البته یکسان نیست. «گزاردن» معناهای متعدد دارد که همۀ آنها را میتوان در دو معنا خلاصه کرد.
ادامه دارد...
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂
حکایت به قلم "ســاده و روان"
📚 باب هشتم : در آداب صحبت
🌺 آداب ۱۰
💫 تمام اسرار زندگی را با دوستانت در میان مگذار زیرا معلوم نیست آن روزی که دشمنت گردند چگونه رفتار می کنند و در مورد رفتار با دشمنان نیز زیاده روی نکن چرا که ممکن است روزی جزوی از دوستانت گردند.
🔸به دوست گر چه عزیز است راز دل مگشا
🔹که دوست نیز بگوید به دوستان عزیز (۱)
رازی را که نمی خواهی فاش گردد، نباید حتی با دوستان بسیار صمیمی مطرح کنی چون آنها نیز دوستان بسیار صمیمی دارند و این پیوستگی ادامه خواهد داشت.
🔸خامشی به كه ضمير دل خويش
🔹با كسی گفتن و گفتن كه مگوی (۲)
🔸ای سليم آب ز سرچشمه ببند (۳)
🔹كه چو پر شد نتوان بستن جوی
🔸سخنی در نهان نباید گفت
🔹که بر انجمن نشاید گفت (۴)
۱_ راز دلت را حتی پیش عزیزترین دوستت بازگو نکن، چون او نیز برای بهترین دوستانش بازگو می کند.
۲_ زبان را نگه داشتن بهتر از آنست که راز دل را بگویی و انتظار رازداری از کسی داشته باشی.
۳_ ای سلیم : ای نیک سرشت
۴_ حرفی که در جمع گفتنش جایز نیست در خلوت نیز نباید گفت
#غلط_ننویسیم
#حکایات_سعدی
🖊@ghalatnanevisim
💠 #سخن_بزرگان
🔻 امام خمینی (قدس سره)
🔸حضرت فاطمه(س) موجود ملکوتی است که در عالم بهصورت انسان ظاهر شده است؛ بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است... تمام هویتهای کمالی که در انسان متصوّر است و در زن تصوّر دارد، تمام در این زن است...؛ زنی که تمام خاصههای انبیاء در اوست؛ زنی که اگر مرد بود، نبی بود؛ زنی که اگر مرد بود، به جای رسولاللّه...؛ انسانی است که به تمام معنا انسان؛ زنی است به تمام معنا زن.
📚صحیفه امام(قد)، ج۷، ص۳۲۷
#غلط_ننویسیم
🖊@ghalatnanevisim