هو الشهید
سلام نامه ی سرداران وامیران فارس
...................به بهانه برگزاری دومین کنگره ملی امیران ،سرداران و۱۵۰۰۰ شهید استان پارسایان پارس
سلامم به فجر آفرینان فارس
به سرلشکران وامیران فارس
سلامم به گلهای گلزار عشق
بر این جان فروشان بازار عشق
به گلهای خو نین شاه چراغ
که روشن نمودند این چلچراغ
سلامی چو آغاز نام خدا
سلامی به رنگ سلام خدا
به تندیس اخلاص وعشق ویقین
بر آن سید شاهدان زمین
به آن فانی درخدا، «دستغیب»
همان سالک بی ریا ، «دستغیب»
به ماهی که بس محترم خفته است
در آغوش سوم حرم خفته است
سلامم به گردان فجر وکمیل
بر آن شیرمردان فجر وکمیل
به تیپ سرافراز المهدیش
وفاداری وعشق وهم عهدی اش
سلامم به «سردار اسکندری»
که بی سر کند در جهان سروری
سلامم به خیل امیران فارس
بر آن لشکر شب شکاران فارس
سلامی به «جاویدی»قهرمان
به فرمانده فجر این داستان
به فجر آفرینان گردان فجر
به رزمندگان و دلیران فجر
بر آن سروهای بلند وسترگ
به تاریخ سازان فتحی بزرگ
درودا بر این خطه ی مرد خیز
دیار دلیران دشمن ستیز
به «هاشم نژاد»و به «روزی طلب»
به مردان روز وبه شیران شب
سلامم به نارنج و نور و نیاز
به مردان این خطه ی سرفراز
«سپاسی» «ستوده»به «رحمانیان»
بر این شیرمردان ونام آوران
سلامی چو پهنای این بیکران
به «عباس دوران »این آسمان
بر آن «شیرعلی های سلطانی اش»
همان رهروان سلیمانی اش
سلامم به آنانکه آزاده آند
به پای وطن دست وپا داده آند
سلامی پر از عطر و بوی بهار
به سردار بی ادعا «استوار»
به آثار خون «اثرها نژاد»
که ماندست ایثار آنان به یاد
سلامم به مردان ایثار وعشق
به آن «آذری پیک »رهوار عشق
به «نوری»و«نیکوبی »و«کدخدا»
سرافراز مردان از خود رها
«عزیزی»و«غیبی» «مطهرنیا»
به مردان این خطه ی آشنا
همه مرد روزند وشیران شب
به سردار «اسلامیٌ منتسَب »
به «پرویزی » سربلند و«خلیل»
«رسول عبادت » «براهیم ایل»
«ظل الانوار های »سرافراز عشق
بر این قهرمانان شیراز عشق
سلامم برآن یکه تاز کمیل
به فرمانده «سرفراز» کمیل
پرآوازه کردند تا فارس را
دیار پر از شعر و احساس را
چه زیباست شهنامه ی رازشان
حماسی ترین شعر شیرازشان
قلم بی قرار چه یادی شدست
پر از «هاشم اعتمادی »شدست
درود خدا بر امیران فارس
براین خطه ی مرد خیزان فارس
سلامی که از عمق جان آمدست
به عشق شهیدانمان آمدست
سلام من وشعروباران پارس
به ارواح پاک شهیدان پارس
سلامی معطر به نارنج و نور
براین پارسایان عصر ظهور
برُوید از این پارسی خاکشان
گل عشق از تربت پاکشان
به شیراز جان یادشان زنده باد
در این خطه فریادشان زنده باد
#حسین کیوانی
از شیراز
آبان 1403
جشنواره شعر انقلاب در آیندهای نزدیک
🔹 دهمین جشنواره #شعر_انقلاب از اواخر آبان آغاز و تا پایان سال به گام نهایی خود خواهد رسید.
🔹#میلاد_عرفانپور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی با اعلام اینکه شعار این جشنواره «شعر انقلاب، شعر زندگی» است، افزود: این جشنواره که سال گذشته همراه با جشنواره داستان انقلاب برگزار شده بود امسال بهصورت مستقل و جدا از بخش داستان برگزار خواهد شد. این تغییر بهمنظور افزایش تمرکز بر شعر و رعایت جایگاه آن بهعنوان هنر اول ایرانزمین است.
🔹عرفانپور درباره زمان برگزاری این جشنواره گفت: فراخوان این جشنواره از نیمه آبانماه منتشر میشود و فرصت ثبتنام تا پایان دیماه است. مراسم اختتامیه این جشنواره نیز در اواسط اسفندماه برگزار میشود.
🆔 @hozehonari_ir
بوی باران....
ای که بوی باران شکفته در هوایت
یاد از آن بهاران که شد خزان به پایت
شد خزان به پایت بهار باور من
سایه بان مهرت نمانده بر سر من
جز غمت ندارم به حال دل گواهی
ای که نور چشمم در این شب سیاهی
چشم من به راهت همیشه تا بیایی
باغ من بهارم بهشت من کجایی؟
جان من کجایی / کجایی
که بی تو دل شکسته ام
سر به زانوی غم نهاده ام،
به گوشه ای نشسته ام
آتشم به جان و خموشم چو نای مانده از نوا
مانده با نگاهی که می رود به ناکجا
ای گل آشنا بیا
بیقرارم بیا
وای از این غم جدایی
وای از این غم جدایی
وای از این غم جدایی
وای از این غم جدایی
#قیصر_امین_پور
#۸آبان
#سالروز_درگذشت
Mohammad Esfahani4_5837029480622724575.mp3
زمان:
حجم:
10.33M
بوی باران....
باصدای: محمد اصفهانی
آهنگساز: همایون خرم
شاعر: قیصر امین پور
"عشق و درد در شعر قیصر امینپور"
اگر در نگاهی کلی بخواهیم دو مفهوم اصلی اشعار قیصر را معرفی کنیم به "عشق و درد" میرسیم.
در 103 شعر امینپور، میتوان عشق را در جایگاه کلیدیترین محتوا یا واژه دید. مفهوم عشق در ادوار مختلف شاعری او تحولاتی خاص یافته است. این مفهوم ابتدا در کنار ارزشهای انقلابی شعر او در دفترهای «در کوچۀ آفتاب» و «تنفس صبح»، بیشتر در حاشیه است و در بسیاری از اشعار جنگ، کمککنندۀ شاعر برای جذابیت بخشیدن به کلام حماسی یا مرثیههای پایداری اوست.
عرفان این دوره از شاعری او هم بهموازات عشق، راهی برای عروج است و به مفهوم شهادت نزدیکیای خاص دارد. در این دوران، عشق، گونهای مقدس است و در این اشعار بیشتر خود مفهوم عشق مهم است و شاعر چندان اشارهای به معشوق ندارد.
در دفتر آینههای ناگهان دوم، چون اشعار آن در اوج زمان جنگ سروده شده، عشق کمترین حضور را دارد. شیوۀ حضور عشق نیز هنوز بهصورت قبل است. در دفتر اوّل آینههای ناگهان اول، اگرچه حضور عشق پررنگتر شده، چندان چشمگیر نیست و عشق، تنها کمکی برای بیان دردها و حسرتهای شاعر و غمها و اندوههای اوست.
در دو دفتر آخر امینپور، این مفهوم حضوری چشمگیر مییابد؛ بهویژه در گلها همه آفتاب گردانند که بیش از نیمی از دفتر به مفهوم عشق اختصاص داده شده است. در این دفتر، عشق، هویت پایدارانۀ خود را از دست میدهد و بُعدی فردی مییابد. در دفتر آخر هم، عشق پربسامد ترین مفهوم شعر شاعر است. در این دفتر، معشوق حضور خود را بهوضوح نشان میدهد؛ البته در کنار آن، خود مفهوم کلی عشق هم مطرح است. گاه هم شاعر به مفهومهای پیچیدهتر عرفانی در توصیف عشق روی میآورد؛ بااینحال، عشق دیگر زمینۀ پایداری اشعار اولیهی قیصر را از دست داده است.
پس از عشق، مفاهیم درد، حسرت، شکایت و غم، از منظری کلیدیترین و متفاوتترین شعرهای امینپور را تشکیل داده است؛ نوعی بیان احساسی به درد و اندوه که او را با دیگر شاعران انقلاب متفاوت کرده است؛ بهطوری که جدا از حضور پراکندۀ درد و حسرت در شعرهای جنگ و عاشقانه، میتوان 42 شعر امینپور را برگزید که درد در آنها کلیدیترین مفهوم است.
از رباعیهای در کوچۀ آفتاب که در گذریم – که به نوعی درد و حسرت خاص با نگرش پایداری و انقلابی اشاره دارند - باید اوج استفاده از این مفهوم را – چه از منظر محتوا و چه هنری - در شعرهای سالهای آغازین پس از جنگ امینپور دانست. دفتر اوّل آینههای ناگهان، بهویژه با شعرهای دردوارهها (1و2)، مهمترین جلوهگاه این مفهوم در اشعار امینپور است.
قیصر که خود را از بازماندگان میراث جنگ میداند، از یکسو دلتنگ یاران سفر کرده است و از دیگرسو نگران ارزشهایی است که سخت به آنها وابسته بوده است. از نظر او، سالهای پس از جنگ، دوران فراموشی آن ارزشهاست. در دفتر گلها همه آفتاب گردانند هم، درد و حسرت هنوز حضوری چشمگیر دارد؛ اما نوع نگاه امینپور به درد در سرودههای دو دفتر آخر، متفاوت با اشعار دوران جنگ و دهۀ 70 است.
"کتاب منشور دوم/ محمد مرادی"
#قیصر_امین_پور
#شعر_انقلاب
https://eitaa.com/mmparvizan
۸ آبان سالروز درگذشت مُظاهر مُصفّا
(زاده ۲۰ بهمن ۱۳۱۱ اراک – درگذشته ۸ آبان ۱۳۹۸ تهران) شاعر، استاد دانشگاه و مصحح متون
او دوران متوسطه را در دارالفنون گذراند و در دانشسرای عالی در رشته ادبیات تحصیل کرد. سپس تحصیلاتش را در رشته زبان و ادبیات فارسی تا درجه دکترا در دانشگاه تهران ادامه داد. پایاننامهاش را با عنوان «تحول قصیده در ایران» را زیر نظر بدیعالزمان فروزانفر نوشت. همزمان با ادامه تحصیل، به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد و مدتی هم رئیس اداره فرهنگ قم بود و چندی هم ریاست مدرسه عالی قضایی قم را بهعهده داشت.
او برادرزاده "نکیسای تفرشی" خواننده سرشناس دوره قاجار و رضاشاه و نوه ملارجبعلی تفرشی "تعزیهخوان دربار ناصری و تکیه دولت بود. خواهر وی "مادر فؤاد حجازی، آهنگساز، از استادان زبان و ادبیات فارسی است. وی با امیربانو کریمی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، دختر امیری فیروزکوهی شاعر سرشناس ازدواج کرد. فرزندان این زوج: علی مصفا، بازیگر سینما و تلویزیون و همسر لیلاحاتمی، کیمیا مصفا، گلزار مصفا دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات فارسی، امیراسماعیل مصفا دارای مدرک دکترای فیزیک و استادیار فیزیک دانشگاه صنعتی شریف "متخصص در زمینه نظریه ریسمان" هستند.
و از دیگر سوابق علمی و اجرایی او ریاست پردیس فارابی دانشگاه تهران "پردیس قم" و آموزگاری دبیرستانهای تهران، ریاست انتشارات و مدیریت مجله آموزش و پرورش، دانشیاری دانشگاه شیراز و ریاست دبیرخانه مرکزی دانشگاه شیراز است.
او سالهای زیادی بهعنوان استاد تمام رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران بهخدمت مشغول بود و در سال ۱۳۸۴ به دستور ریاست دانشگاه کنار گذاشته شد و پس از آن مدتی استاد تمام وقت دورههای دکترای دانشگاه آزاد بود.
آثار
شعر: توفان خشم ۱۳۳۶ چاپ کتابخانه زوار.
شبهای شیراز ۱۳۳۷ چاپخانه حکمت
۱۳۴۰ سیپاره.
سپید نامه ۱۳۴۰
جمعه سرخ ۱۳۵۷
گزینه اشعار مظاهر مصفا ۱۳۸۷ انتشارات مروارید.
نسخه اقدم؛ منظومههای مظاهر مصفا ۱۳۹۶ نشرنو
پاسداران سخن ؛ چکامه سرایان ۱۳۳۵
دیوان حکیم سنایی ۱۳۳۶ انتشارات امیرکبیر
کلیات سعدی انتشارات زوار ۱۳۴۰
مجمع الفصحا (مجموعه شش جلدی) ۱۳۴۰ انتشارات امیرکبیر
دیوان نظیری نیشابوری ۱۳۴۰ انتشارات امیرکبیر
برگی از اشعار صفای سپاهانی
با اوست حدیث من (متن ده گفتار در عرفان و تصوف اسلامی) ۱۳۴۷ چاپ میهن
قند پارسی (نمونههای شعر دری) ۱۳۴۸ بنگاه مطبوعاتی صفیعلیشاه
دیوان لامع ۱۳۶۵
دیوان حکیم نزاری قهستانی ۱۳۷۱ انتشارات علمی
متن کامل دیوان سعدی ۱۳۸۳ انتشارات روزنه
جوامع الحکایات ۱۳۸۶ پژوهشگاه مطالعات فرهنگی
6.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رودکی و ماجرای سرودن قصیده ی بوی جوی مولیان آید همی...
رشید کاکاوند
موقوف نسیمیاست به هم ریختن ما
آمادهی پرواز چو اوراق خزانیم...
#صائب_تبريزی
☕️🍁