eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
348 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
549 ویدیو
110 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺ببینید| «تیزر سی‌ودومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران» 🔹زمان برگزاری هفته کتاب سی‌ودوم: 🔸۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 🔰 با شعار: 📖 «خواندن برای همدلی»
کاریجملاتور (کتاب) 📝 کتاب،آیینه ایست که آدم نادانی خود را در آن می بیند. 📝 ارزش کتاب آنجاست که اولین نویسنده آن خداست!! 📝 کتابها ،پیامبران هدایت و دانایی آند ! 📝 کتاب ،تنها قرارگاه جهاد سازندگی اندیشه هاست ! 📝 کتاب ،فرودگاه بین المللی پرواز به شهر داناییست!! ✏️. حسین کیوانی برای همدلی به هفته کتاب وکتابخوانی نزدیک می شویم..
📢مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس خبر داد: برگزاری ۱۷۰۰ برنامه در کتابخانه های عمومی فارس به مناسبت هفته کتاب/12کتابخانه در فارس به بهره برداری می رسد 💠مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس در نشست خبری هفته کتاب گفت: ۱۲ پروژه کتابخانه عمومی فارس از هفته کتاب تا آذر ماه پیش رو افتتاح می‌شود. 🌐 B2n.ir/x80697 🔊 @farspl
همچون انار، خون دل از خویش می خوریم... غم پروریم ! حوصله ی شرح قصه نیست!
. شعرِ شعر ساختن آهنگ برای وزن‌های پرکاربرد شعر فارسی دست‌کم برای اهل فن کار چندان دشواری نیست، مثل این است که شما به فروشگاهی بروید تا به قوارهٔ تن خودتان لباسی انتخاب کنید. حتی دیده‌ام آنها که ته‌صدایی دارند وقتی شعر حافظ را دکلمه می‌کنند، ناگهان احساساتشان غلبه می‌کند و فی‌البداهه شعر را در شولایی از نغمه‌ای می‌پیچند و کیف خودشان و احیاناً دیگران را دوچندان می‌کنند. اما ساختن آهنگ برای شعر نیمایی مانند دوختن لباس بر تن غول بداندامی است که هیچ چیزش جور درنمی‌آید، نه مصراع‌هایش مساوی است، نه رکن‌هایش در جای معین و ثابتی خاتمه می‌یابد، نه قافیه و ردیف درست و درمانی دارد. هیچ کس را هم سراغ ندارم که توانسته باشد فی‌البداهه شعر نیمایی را در یکی از دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی ایرانی طوری بخواند که که اقلا خودش حالی بکند، اگر نه حالی به دیگران برساند؛ یعنی اصلا شعر نیمایی مال این کار نیست! درواقع کمتر خیاطی می‌تواند کت و شلواری برای قامت ناسازی بدوزد که هم به تن طرف بنشیند و هم به‌اصطلاح عیب‌هایش را پنهان کند! حتی بزرگترین خوانندگان و نوازندگان هم وقتی پای شعر نیمایی به میان می‌آید به ناچار یکی دو تغییر در متن شعر می‌دهند- و البته این کاری است که خیاط‌ها نمی‌توانند بکنند، یعنی مثلاً نمی‌توانند قدری از سر قوز یا دور شکم برآمدهٔ مشتری را ببرند، یا قدری دست ناسازش را بکشند تا هم‌اندازهٔ دست دیگرش بشود! باید دانست که اگر شعر نیمایی به قالب موسیقی ایرانی تن نمی‌دهد، به علت عادات شنیداری ما نیست، بلکه به علت تعمد نیما بوده است در سرودن شعری که در قالب موسیقی ایرانی نگنجد! در این معنا سیمین هم به‌رغم همهٔ ارادت آشکار و نهانش به حمیدی شیرازی، در واقع پیرو نیماست! آنها که نیما را دیوانه می‌پندارند نمی‌دانند که همین دیوانه شعری برای زبان فارسی پدید آورده که وزنی خاص خودش دارد که لزوماً تابع موسیقی ایرانی نیست. حتی بعد از دورهٔ اسلامی هم که قوالان و خنیاگران به‌تدریج مردند و حساب شعر و موسیقی و آواز به‌ظاهر از هم جدا شد، چنین اتفاقی برای شعر فارسی نیفتاد. و ما حالا هم آن شعر زیبا و قدیم خودمان را داریم که به سنت موسیقایی خودمان مرتبط است، و هم شعر زیبای جدیدی که شعرِ شعر است و راهی هم به شعر جهان دارد. دکتر امید طبیب‌زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"برکه و ماه" را می‌توان شاعری متمایل به دو حوزه‌ی ادبی دانست. از سویی او شاعری متمایل به سبک است و از دیگر سو، جلوه‌هایی از جریان شعر را در غزل‌هایش می‌توان دید. حاصل این تلفیق، کلیشه‌ها و است که در و اشعارش دیده می‌شود. این‌که مخاطبان دو جریان ادبی یادشده، عمدتا از طبقه‌ی میانه‌ی علاقه‌مندان مطالعات ادبی هستند، سبب می‌شود، در شعر فاضل، به دلیل اصراری که در جلب نظر این مخاطبان دارد،  چندان نشانه‌ای از نوآوری و جسارت‌های ادبی نتوان دید. به همین دلیل، اگر دفترهای شعری او را ورق بزنیم، با تصاویر و مضامینی روبه‌رو می‌شویم که بارها در شعر دیگران تجربه و تکرار شده و حتی در شعر خود شاعر هم نمودی فراوان دارد. یکی از این ، تصویر در یا است. مشهورترین شعر با این مضمون بیت زیر است: مثل عکس رخ مهتاب که افتاده در آب در دلم هستی و بین من و تو فاصله‌هاست مضمونی شبیه به این تصویر را در شعر می‌توان دید(بنگرید به پانوشت)؛ همچنین در اشعار بسیاری از شاعران معاصر از جمله در زیر: دیدار ما/ چون آب و ماه/ چه دور چه در هم اما این تکرار، محدود به نیست. شعر فاضل سرشار از است؛ به‌طوری که یک تصویر موفق یا منسجم در اشعارش، خواننده را از مطالعه‌ی دیگر تصویرهای مشابه، بی‌نیاز می‌کند. اگر بیت موفق گذشته از او را در اولین غزل از اولین دفترش،    بخوانیم، تکرار این تصویر را پس از این هم در دفترهای او شاهدیم، با این یادآوری که هیچ‌یک از تصاویر بعدی به قوت تصویر نخستین پرداخت نشده است: سنگ در برکه می‌اندازم و می‌پندارم با همین سنگ‌زدن ماه به هم می‌ریزد البته مضمون ساخته شده از برکه و ماه در این شعر، متفاوت با مضمون قبل است؛ اما عناصر سازنده‌ی تصویر یکی است. با این حال مضمون ماه و برکه در بیت دیگری از گریه‌های امپراتور، دقیقا همان مضمون قبلی است: کی به انداختن سنگ پیاپی در آب ماه را می‌شود از حافظه‌ی آب گرفت؟ در بیت زیر هم اساس تصویر بر ماه و برکه است: چیزی ز ماه بودن تو کم نمی شود گیرم که برکه‌ای نفسی عاشقت شده است همچنین ماه و دریا: به تمنای تو دریا شده‌ام گرچه یکی است سهم یک کاسه‌ی آب و دل دریا از ماه بگذریم از این که تصویر ماه در ظرف از مضامین رایج در ادب کهن به ویژه متون عرفانی نیز بوده است. هنر آن است که عکس تو بیفتد در ماه ماه در آب که همواره فرو ریختنی است * تو قرص ماهی و من برکه‌ای که می‌خشکد خود این خلاصه‌ی غم‌های روزگار من است در دیگر دفترها هم تصویر ماه و آب نمودی مشخص دارد. از جمله در : موج شوریده دل آشفته‌ی ماه است ولی ماه را طاقت آشفتگی دریا نیست هرچند در این دفتر تصاویری دیگر پر تکرار شده‌است. نتیجه آنکه از میان عناصر طبیعی و اشیای پیرامون شاعر، تعدادی معدود را می‌توان مشاهده کرد که در اشعار او انعکاس یافته و در دفترهایش تکرار شده است. تصویر ماه در برکه یکی از تصاویر پرتکرار شاعران رمانتیک اروپایی و فارسی است که حتی به تابلوهای نقاشی هم راه یافته و در معدود ابیات فاضل، بارها تکرار شده است.  در یادداشت های دیگر، به معرفی دیگر مضامین پر تکرار در غزل‌های او خواهیم پرداخت. * قاآنی: چو عکس ماه که افتد درون چشمه ی روشن به چشم من همه نزدیکی و ز من همه دوری ✍ |خانه شعر و ادبیات خاتم| 🌿 @khatam_shz
📖 «خواندن برای همدلی» 🗓️ پوستر هفته کتاب سال ۱۴۰۳ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
2.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ تصاویر بزرگان سرزمین ما، ایران که در این ویدئو می بینید، بر اساس الگو برداری از نقاشی ها، مجسمه ها و اطلاعات موجود از شمایل این مشاهیر و با کمک هوش مصنوعی خلق شده است.
﷽ • آن‌چه در غیبتت ای دوست به من می‌گذرد • نتوانم که حکایت کنم الاّ به حضور [شیخ اجل سعدی] ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ |⇦• اعلام برنامه - شعرخوانی یاران انجمن هم‌زمان با عصر شعر کوثر ۳ تا ۵ بعدازظهر جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۲۵ فرهنگسرای طاووسیه (بلوار بوستان، حدفاصل آرامگاه سعدی و باغ دلگشا) حضور گرم و به موقع تمامی دوستان همراه را چشم داریم...🌹 ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ انجمن شعر سعدی اسلام فهندژ [ @sheresaadi ]