شعر طنز (قاطی هم شد..)
ماه ومهتاب قاطی هم شد
دوغ و دوشاب قاطی هم شد
من خودم تُوی آسمان دیدم
کِرم شب تاب قاطی هم شد
موقع خواب بود وخمیازه
خُرخُر و خواب قاطی هم شد
تُوی بازار کشمش وآجیل
کشک وجوراب قاطی هم شد
خواستم آب صورتم بزنم
بنزین وآب قاطی هم شد
بس که دور وبر تو چرخیدم
چرخ وچرخاب قاطی هم شد
قاب عکست زدست من افتاد
شیشه وقاب قاطی هم شد
خواستم چینی ام تَرَک نخورد
شعر سهراب قاطی هم شد
گفتم از کوچه ی تو رد بشوم
بی تو مهتاب قاطی هم شد
داشتم کله پاچه می خوردم
مغز واعصاب قاطی هم شد
از گلستان که آمدم بیرون
هشتمین باب قاطی هم شد
باز هم قافیه کم آوردم
دوغ و دوشاب قاطی هم شد
ساعت پنج ودَه دقیقه ی صبح
دیده و خواب قاطی هم شد
/#حسین کیوانی
⛔️خستگی ممنوع⛔️
ماییم از جان بر کفان و سربداران
از نسل عاشق پیشهی دریا تباران
در جان ما فریاد عاشورا ،مدام است
عشق است فریادِ بلندِ حقمداران
تا هست از، داغی که بر جان گل افتاد
در باغ مینالند روز و شب هَزاران
دلداده و دیوانهی عشق حسینیم
مِی میدهد یادش به جمع میگساران
با روضههای مقتلش خون بر دل ماست
بر حنجرِ ما زخمهای نیزهداران
تا شوق وصل این جذبهی نایاب دارد
کی خسته میگردند جمعِ رهسپاران
در راه او هستیم تا جان در بدن هست
سرخ است از عشقش تمامِ لالهزاران
در راه وصل اوست شیرین هرچه سختی
آینده خواهد بود آنِ بُردباران
آن روز که صاحبزمان میآید از راه
میشوید از دل غصهها را مثلِ باران
میآید او و ما به امید ظهوریم
با عشق او هستیم از امیدواران
دستور داده رهبر فرزانهی ما...
نزدیک قله ،خستگی ممنوع، یاران
#خستگی_ممنوع
#جانم_فدای_رهبر
#احمد_رفیعی_وردنجانی
مسجد ،کانون مهر
مسجد ای کانون پر مهر خدا
ای زلال جاری آیینه ها
ای سرای عشق ومهر و دوستی
محفل آغاز شعرو دوستی
سنگر پرواز تا معراج یار
مسجد ای گلخانه ی پروردگار
گلشن گلهای یاس واطلسی
خانه ی احساس وبی دلواپسی
مسجد ای محراب جنگ با گناه
پر گشودن تا حریم کبریا
چشمه ی زاینده رودٕ عاشقی
مسجد ای بود و نبود عاشقی
جبهه ی فرهنگی امروز ما
پایگاه عشق مردان خدا
ای مقاوم سنگر دشمن شکن
روبرو با نقشه های اهرمن
مسجد ای کانون پاک زندگی
خانه ی آزادی و آزادگی
خیمه ی ایمان و عشق و همدلی
در تو جاری می شود نام علی
بانگ حق جاریست از گلدسته آت
می شود هر عاشقی دلبسته ات
ای بهشت بچه های با صفا
مسجد ای زیباترین شعر خدا
پرورشگاه خدا جویان خاک
مهد دلهای همیشه تابناک
نسل تو نسل حسینی پرور است
نسل مسجد ،نسل نور وباور است
مسجد ای شیرازه ی حُجب وحیا
اولین دروازه ی حُجب وحیا
خانه ی آرامش و صلح و صفا
خلوت خاموش پاک کبریا
پایگاه بچه های انقلاب
«آفتاب آمد دلیل آفتاب »
#سروده :حسین کیوانی
از شیراز
#به بهانه ۳۰مرداد روز جهانی مسجد
هدایت شده از کانال انجمن ادبی سرو
اسیر عشق ؛ روایتی هنرمندانه از شخصیت حجت الاسلام ابوترابی، سید آزادگان
👆👆👆
شعر طنز (حقوق بشر آمریکایی)
خر ،حقوق بشر نمی فهمد
او بجز شور و شَر نمی فهمد
می زند شعله بر همه عالم
چه کند خشک و تر نمی فهمد
آمریکا بی پدر تر از اینهاست
بی پدر که پدر نمی فهمد
این قُرمساق بی پدر مادر
کودک وکور وکر نمی فهمد
ریخته اقتصاد را بر هم
خر که سود وضرر نمی فهمد
مثل گرگی دِرد ضعیفان را
گرگ که خیرو شر نمی فهمد
نیمش از آدم است و نیمی خر
او خر است وبشر نمی فهمد
از چَک وچیل او بریزد شر
غیر ظلم وشرر نمی فهمد
فکر کرده ست جنگل است اینجا
کره خر که خطر نمی فهمد
آمریکا بی شعور بالذات است
چه کند بیشتر نمی فهمد
می کُشد کودکان دنیا را
او حقوق بشر نمی فهمد
ماده گاو است اصل آمریکا
گاو ماده که نر نمی فهمد
پای او روی سینه ی دنیاست
درد پا وکمر نمی فهمد
خر این عالم است آمریکا
خر ،حقوق بشر نمی فهمد
#حسین کیوانی
طنزوهجو
# روز افشای حقوق بشر آمریکایی
"گونهشناسی شعر نیما"
نظام شاعرانگی نیما در طول حیات او و به طور موازی در تحول زبان (شیوهی بیان) و ذهن او شکل گرفته است. با توجه به همین سیر میتوان اشعار نیما را به چند دستهی اصلی تقسیم کرد؛ شاخههایی که از نظر شگردهای زبانی، صور خیال، شیوهی بیان، موسیقی ، ارتباط بین ذهنیت و عینیت، گاه با هم بسیار متفاوتند. بر اساس همین سیر تکامل است که پژوهندگان ادب معاصر، شعرهای نیما یوشیج را از زوایای گوناگون طبقهبندی کردهاند.
پیش از پرداختن به شاخههایی از شعر نیما که میتوانند زمینهآفرین جریانهای شعر فارسی پس از او باشند، به برخی از این تقسیمبندیها اشاره میکنیم:
-برخی اشعار نیما را با توجه به ادوار شاعری او و اشعار تاثیرگذاری که در این ادوار سروده، طبقهبندی کردهاند. از این منظر، اندک اشعار سنتی او چون «قصهی رنگ پریده» و «منت دونان» که پیش از سرایش افسانه سروده شدهاند، مربوط به دورهی آغازین شاعری او هستند. از زمان سرایش«افسانه» در سال 1301شمسی تا سرایش اشعاری چون «ققنوس» و «غراب» در سالهای 1316و1317نیز دوران دوم شاعری او محسوب میشود. از این زمان تا پایان حیات او نیز (بیش از دو دهه)، آخرین مرحله از شاعری نیما را در بر میگیرد. (بنگرید به آرینپور، از نیما تا روزگار ما)
- گروهی دیگر باتوجه به همین سیر تاریخی؛ اما با تاکید بر جلوههای سنت و نوآوری در ساختار و نظریات شعر نیما، شعر او را جریانشناسی کردهاند. طبق این روش، اشعار نیما را میتوان به سه دستهی سنتی چون: قصیدهی طوفان، مرثیه الرثا و...، نیمهسنتی چون: افسانه، شهید گمنام، شیر، خانوادهی سرباز، عقاب نیل و... و شعر آزاد چون خروس میخواند، پادشاه فتح، ققنوس، غراب ، مرغ آمین و... تقسیم کرد. (بنگرید به پورنامداریان، خانهام ابری است و زرقانی، چشمانداز شعر معاصر ایران)
- تقسیم بندی اشعار نیما بر اساس شیوهی بیان مستقیم(سنتی) و شیوهی القای غیرمستقیم، میزان و چگونگی تاثیرپذیری از مکتبهای غربی، شگرد شاعر در پیوند بین عینیت و ذهنیت، نوآوری در ساختمان قالبی و لفظی شعر و...، دیگر زاویه دیدهایی است که شعر نیما را بر اساس آن گونهشناسی کردهاند. (برای نمونه بنگرید به کریمی حکاک، طلیعهی تجدد، جورکش بوطیقای شعر نو و...)
#نیما_شناسی
#جریان_شناسی
#نیما_و_پیروانش
#محمد_مرادی
@mmparvizan
⭕️ #یادآوری ⭕️
محفل شعر قند پارسی
با حضور دکتر مرادی عزیز
رییس محترم دانشکده ادبیات شیراز
سهشنبه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
ساعت ۵ عصر - کتابخانه رییسی اردکانی
(سر اطلسی)
May 11