eitaa logo
محفل شعر قند پارسی
280 دنبال‌کننده
2هزار عکس
267 ویدیو
90 فایل
ارتباط با ادمین‌های کانال : محمد محمدی‌رابع @shiraz_wound ارسال شعر ‌و مطلب : حسین کیوانی @h_keyvani
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ انجمن شعر سازمان بسیج هنرمندان فارس برگزار می‌کند : 📚اولین تور تخصصی سعدی‌شناسی و حافظ‌شناسی در شیراز مکان: حافظیه و سعدیه زمان : صبح جمعه - ۲۴ فروردین 🗣 ارائه‌کننده : محمد محمدی‌رابع (شاعر) ☎️ هماهنگی و ثبت نام: 09172519575 ‌ (ثبت نام و شرکت برای عموم، آزاد و رایگان است.) ‌
"به بهانه‌ی روز هنر انقلاب اسلامی: شکایتی از خود و آنان که می‌دانند" این‌عزیزکان که بیشتر، تاجرند و گاه شاعرند گاه یار شیخ و میر و گاه... مانده در صف اکابرند بزم را... شراب و بنگ را... عارفِ همیشه عاکف‌اند رزم را... خروش و جنگ را... چون پرنده‌ی مهاجرند لفظ‌های کهنه‌سودشان... خاک خورده بین دودشان شاعرانِ عصر نیستند، گرچه شاعر معاصرند خرس‌های ظاهرا بشر... گرگ‌های یوسفِ هنر با منافقان موافق‌اند با مهاجران مجاورند این دغل‌دلان که در زبان، پیرو امام صادق(ع)‌اند این سبک‌سران که وقت نان، شیعه‌ی امام باقر(ع)اند هرزه‌های از هنر بَری، گرم در تب سخنوری مثل فرّخی و عنصری، سست‌های بی‌عناصِرند گاه مست شمس و مولوی، گاه جیره‌خوار منزوی در جوار حضرتِ "رَوی"، رکن اوّل منابرند در غزل اگرچه کامل‌اند، جرعه‌جرعه زهر قاتل‌اند وقت جنگ باطنی‌مرام... روز صلح اهل ظاهرند گاه: بیت‌بیت صائب‌اند... گاه: کشف‌کشف طالب‌اند داغ را... هماره غائب‌اند... باغ را... همیشه حاضرند ما: تبار فضلمان: کبار... خطّ سرخ شعرمان: غبار این حرامیانِ بی‌تبار... شعر را غبارِ خاطرند خون: بهارِ آستین ماست... درد: زینت جبین ماست ما حبیبِ بِن‌مظاهریم... این حباب‌ها مُظاهرند شاعری به کشفِ نغز نیست... شیعه اشک و شال سبز نیست لاف می‌زنیم شیعه‌ایم، فکر می‌کنند شاعرند * شعر: ساحت طهارت است، هان! کجای خاک خفته‌اند آن "شریف"‌ها که لایق‌اند... آن "کُمیت"ها که طاهرند *به شاعران مشهور تاریخ ادب شیعی: کمیت بن زید اسدی و سیّد شریف رضی. https://eitaa.com/mmparvizan
دو بیتی، برای تو.. همان بهتر که صاف وساده باشیم نمی خواهیم آقا زاده باشیم در این جنگ وجهاد نرم امروز چو آوینی و طالب زاده باشیم کیوانی نکوداشت هفته هنر انقلاب اسلامی
 شاعري خرما را با خدا قافيه كرد تاجران، رحم به حالش كردند ناقدان، شاعر سالش كردند ! سید حسن حسینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عبدالجبار کاکایی 15 شهریور 1342 در ایلام به دنیا آمد و همان ابتدای تولد به همراه خانواده خود در عراق سکونت گزید و هنگامی که یک سال و نیم بیشتر نداشت با خیل رانده شدگان به ایران بازگشت. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان را در زادگاه خود گذراند. شاعر شدن کاکایی به روایت خودش از پانزده سالگی آغاز شد. کاکایی در زمینه‌های سرودن شعر، نقد و بررسی، اجرای برنامه‌های ادبی در صدا و سیما و مطبوعات فعالیت دارد. کاکایی شاعر بسیاری از تیتراژهای سریال‌های تلویزیونی است. آثار کاکایی«آوازهای واپسین»، «مرثیه روح»، «سال‌های تاکنون»، «حتی اگر آیینه باشی»، «زنبیلی از ترانه»، «فرصت نایاب»، «با سکوت حرف می‌زنم»،«با تو این ترانه‌ها شنیدنی ست»، «بی چتر و بارانی»، «حق با صدای توست»، «دنیای بی آواز»، «حبس سکوت نشر»، «تاوان کلمات»، «عذاب دوست داشتن»، «لاو هات نیستان»، «حال من دست خودم نیست» هستند. کاکایی چندین سال است که در تهران سکونت دارد و کارمند رسمی وزارت آموزش و پرورش می‌باشد، اما فعالیت‌های خود را بیشتر در زمینه سرودن شعر، نقد و بررسی، اجرای برنامه‌های ادبی در صدا و سیما و فعالیت در مطبوعات متمرکز کرده است. علاقه کاکایی بیشتر معطوف به قالب‌های غزل و مثنوی است. از کاکایی مقالات و نقدهای فراوانی پیرامون شعر این روزگار در مطبوعات درج شده است.
از چشمِ آوینی... تا دهر را باچشم خودبینی ببینی از سرگرانی هاش سنگینی ببینی از خود رهاشو بازکن چشم دلت را تا آنچه را حالا نمی بینی ببینی عالم سراسر آیه های قدرت اوست کافیست بر سجاده بنشینی ببینی مانند قاسم گر شوی در مکتب عشق در مرگِ سرخِ خویش شیرینی ببینی در هرچه تیر و نیزه که آید به سویت بر دردهای خویش تسکینی ببینی وقت مرور هر دعایت در دل خویش برشانه ی خود مرغ آمینی ببینی اینگونه خواهی شد اگر دنیای خود را از چشم زیبابینِ آوینی ببینی
📸 🌙💫ضیافت رمضانی با حضور اهالی شعر و ادب فارس در خانه تاریخی آیت‌اللهی برگزار شد. 🔹شاعران و شعر دوستان در گرامیداشت روز هنر انقلاب اسلامی، گرد هم جمع شدند و از دریچه شعر به بیان موضوعات مختلف پرداختند. 🔸در این جلسه که با حضور اکثریت نوجوانان و جوانان برگزار شد؛ شاعرانی نیز از دیگر نقاط استان حضور داشتند و با ارشاد استاد محمد مرادی به شعرخوانی پرداختند. 🔹خوانش بخش هایی از کتاب " -درباره فلسفه و شعر" ، سید شهیدان اهل قلم از دیگر برنامه های این رویداد بود. 🔸سلسه نشست های خاتم ، دوشنبه های اول و سوم هر ماه برگزار می‌شود و از همه علاقه مندان جهت شرکت مستمر، دعوت بعمل می آید. @khatam_shz | خانه شعر و ادبیات خاتم |
﷽ «به نام خداوند مهر آفرین» • دیگران را عید اگر فرداست ما را این دم است • روزه داران ماه نو بینند و ما ابروی دوست [شیخ اجل سعدی] ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ |⇦• درود خدا بر آنان که با روزه ی دل جان را تعالی می بخشند و زیبا لحظاتی که بی پیرایه چشم و دل از هر چه جز یاد او باز می گیرند و خلوتی دارند و حالی که در مقال ناید. • ما را ز دعا کاش نسازند فراموش • رندان سحرخیز که صاحب نفسانند طاعاتتان به درگاه آن کریم همیشه بخشنده قبول و عید بزرگ فطر بر شما مبارک باد. *به امید دیدار خوبتان در اوّلین جلسه انجمن ادبی سعدی جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳* ✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾ انجمن شعر سعدی تأسیس ۱۳۸۱ [ @sheresaadi ]
مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز برگزار می‌کند *بزرگداشت عطار نیشابوری* با عنوان: "*در ولایت سیمرغ*" با سخنرانی استاد گرامی جناب آقای دکتر محمدیوسف نیری دبیر جلسه: جناب آقای دکتر غلامرضا کافی زمان: دوشنبه ۲۷ فروردین، ساعت ۱۰ تا ۱۲ مکان: چهارراه ادبیات، دانشکده علوم، ساختمان شماره ۱، تالار منتظری مرکز پژوهش‌های زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی
ماه رمضان آرام آرام واپسین قدمهایش را از کوچه باغهای ترنم رحمت و برکت پس میکشد. ربناهای افطار نغمه وداع سر می دهند وبر بال شاخه های سدرالمنتهی تا رمضانی دیگر آرام می‌گیرند. میهمانان یکی پس از دیگری در انتظار عیدی معبود ندای« لبیک اللهم لبیک» سر می دهند، میزبان، لوح بندگی عده ای را به مُهر زرین رحمت و مغفرت مزبن نموده و استجابت را بر دستان نیازشان خضاب فرموده. فرشتگان درگاهش را دسته دسته به یمن بندگی خالصانه شان به پیشواز فرستاده و طعم شیرین عبادت و اطاعت را در کامشان نوشین کرده. کاش ما هم در جُرگه کسانی باشیم که وعده گاهمان سایه های طوبی و شراب طهور جنت باشد. آمین یا خدای رحیم🤲 ک.قالینی نژاد_افروز
هر که در سینه دلی داشت به دلداری داد دل نفـرین‌شدهٔ ماست که تنـهاست هـنوز
مرحوم عباسعلی براتی‌پور سال ۱۳۲۲ در تهران متولد شد و در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ به دلیل ایست قلبی درگشت. وی از اواخر دبيرستان به ادبیات علاقه پیدا کرد و دواوین شعرا را مطالعه کرد. پس از اخذ دیپلم به استخدام نيروی هوایی درآمد و با استعداد خوبی که داشت، در سال ۴۲ برای گذراندن دورۀ فنّی به کشور آمريکا اعزام شد. او حتی در خارج از کشور از سرودن غافل نشد. پس از پیروزی انقلاب انگیزه‌اش برای سرودن بیشتر شد و توانست قبل از بازنشستگی با درجۀ سرهنگی، اولین مجموعه کتاب شعرش را به چاپ برساند. براتی‌پور مدیر جلسات نقد و بررسی شعر حوزۀ هنری، مسئول صفحۀ ادبی روزنامۀ رسالت، عضو شورای شعر وزارت ارشاد و داور کنگره‌های شعر بوده است. «دل و دریا»، «ارغوانی‌ها»، «نقش مستوری» و «آیینه و ماه» از آثار او است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عطر اشک و دعا خداحافظ ماه خوب خدا خداحافظ دست خالی مباد برگردد می رود این گدا خداحافظ سفره را بسته ای و باز شده راه افسوس با خداحافظ روزها! جزء ها! تلاوت ها! سوره ها! آیه ها! خداحافظ در شب عید غصه باید خورد جای افطار با خداحافظ می رود محو می شود رمضان می رسد این ندا: خداحافظ ای دعای خوش ابوحمزه در سحرهای ما خداحافظ به صفای تو تازه دل بستیم می روی بی وفا خداحافظ فرصتی نیست این شب آخر ربنا الغفرلنا خداحافظ
📍دانلود کتابچه به مناسبت سی و یکمین سالگرد شهادت 🔸جهت دانلود کلیک کنید 🔻🔻🔻 میراث مرتضی 🔹آنچه در این می خوانید : متن گفتگوهای تخصصی با پژوهشگران معرفی کتاب ها و آثار معرفی اندیشه ها و تئوری های شهید آوینی و امام خمینی ره 🔸ارتباط با ما: 🔻🔻🔻 Eitaa.com/farhangi_fars
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حافظ چو رفت روزه و گل نیز می‌رود ناچار باده نوش که از دست رفت کار
روزه یک سو شد و عید آمد و دل‌ها برخاست می ز خُمخانه به جوش آمد و می‌باید خواست نوبه‌ی زهدفروشانِ گران‌جان بگذشت وقتِ رندی و طرب کردنِ رندان پیداست چه ملامت بُوَد آن را که چنین باده خورَد؟ این چه عیب است بدین بی‌خردی؟! وین چه خطاست؟ باده نوشی که در او روی و ریایی نَبُوَد بهتر از زهدفروشی که در او روی و ریاست ما نه رندانِ ریاییم و حریفانِ نفاق آن که او عالِم سِرّ است، بدین حال گواست فرضِ ایزد بگزاریم و به کس بد نکنیم وان چه گویند روا نیست، نگوییم رواست چه شود گر من و تو چند قدح باده خوریم؟ باده از خونِ رَزان است، نه از خون شماست این چه عیب است کز آن عیب، خلل خواهد بود ور بُوَد نیز چه شد؟ مردم بی‌عیب کجاست 🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
"تودیع رمضان" یکی از موضوع‌های منعکس در ادبیات فارسی، به‌ویژه در مقدمه و متن قصاید مدحی، پایان رمضان است. در ادبیات فارسی کهن، به‌ویژه در سده‌های نخستین، به دلیل غلبه‌ی فضای بزمی و خوش‌باشی، بیشتر از منظر پایان روزه‌داری و تاثیر آن بر بزم‌ها و تهنیت عید فطر، به این موضوع پراخته شده؛ چنانکه منوچهری سروده است: ماه رمضان رفت و مرا رفتنِ او بِه عید رمضان آمد المنه لله مضمونی که در اغلب تهنیت‌سروده‌های عید فطر دیده می‌شود و در مجالی دیگر به آن خواهیم پرداخت. اما به‌ندرت، در برخی اشعار، پایان رمضان دیگرگونه توصیف شده، چنانکه فرخی خلاف اغلب اشعار مدحی‌اش با موضوع عید فطر و پایان رمضان، کمی اندوه‌ورزانه و اخلاقی به پایان این ماه اشاره کرده است: رمضان رفت و رهی دور گرفت اندر بر خُنُک آن‌کاو رمضان را بسزا برد به سر توصیف اندوه پایان ماه رمضان در شعر پس از سده‌ی ششم، به‌مرور در ادبیات فارسی نمود می‌یابد. از شاخص‌ترین اشعار در وداع ماه مبارک رمضان در این دوران، قصیده‌ی سعدی است: برگ تحویل می‌کند رمضان بارِ تودیع بر دل اخوان یارِ نادیده‌سیر، زود برفت دیر ننشست نازنین‌مهمان... الوداع ای زمان طاعت و خیر مجلس ذکر و محفل قرآن مهر فرمان ایزدی بر لب نفس در بند و دیو در زندان... پایان وداع‌نامه‌های شعر فارسی در این یادداشت، ابیات زیر از صائب است که از معدود اشعار با این مضمون در غزلسروده‌های سبک هندی است؛ در افسوس پایان یافتنِ ماه مبارک: افسوس که ایام شریف رمضان رفت سی عید به یک‌مرتبه از دست جهان رفت افسوس که سی‌پاره ازین ماه مبارک از دست به یک‌باره چو اوراق خزان رفت ماهِ رمضان حافظ این گلّه بُد از گرگ فریاد که زود از سر این گلّه شبان رفت... @mmparvizan