﷽
• آن شب که تو در کنار مایی روزست
• و آن روز که با تو میرود نوروزست
• دی رفت و به انتظار فردا منشین
• دریاب که حاصل حیات امروزست
[شیخ اجل سعدی]
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
|⇦• اعلام برنامه - جلسه شعرخوانی انجمن
۴ بعدازظهر جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
فرهنگسرای طاووسیه
(بلوار بوستان، حدفاصل آرامگاه سعدی و باغ دلگشا)
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
انجمن شعر سعدی
اسلام فهندژ
[ @sheresaadi ]
فرهیخته گرامی
ضمن تبریک فرارسیدن رستاخیز طبیعت و آغاز سال نو، برآنیم در گردهمایی صمیمانه اهالی هنر و اندیشه به عنوان آیین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی در استان فارس، به سنت سالیانه چهرههای سال هنر انقلاب اسلامی استان فارس را معرفی کنیم و تجلیل کنیم.
همچنین در این رویداد هنری از قطعه موسیقی فاخر «نشانی آسمان» و کتاب «رو به رود خاطره» رو نمایی کرده و یاد و خاطره نویسنده و فعال فرهنگی، زنده یاد سیدحمید سجادیمنش را نیز گرامی خواهیم داشت.
در این میان نیز با آغاز فعالیت «قرارگاه فرهنگی شهید آوینی استان فارس»، توضیحاتی درباره نحوه فعالیت و حمایت آن از فعالیتهای فرهنگی وهنری استان ارائه خواهد شد.
حضور ارزشمند شما، رونق بخش این مراسم و موجب افتخار می باشد.
زمان : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - همراه با اقامه نماز مغرب و عشا
مکان : شیراز، خیابان لطفعلیخان زند - مسجد تاریخی نصیرالملک
@khabarnamesaeranshiz
عضو شوید 👈 خبرنامه شاعران
بیوفایی پیش چشم این اهالی خوب نیست
التماست میکنم این بیخیالی خوب نیست
خندههای رفتنت در کوچهها ویرانگرند
گریههای ماندنم در این حوالی خوب نیست
مادرم میگفت: شاید یک غروبی آمدی
انتظار سرنوشت احتمالی خوب نیست
بیتو مشغول تمامِ خاطرات رفتهام
ای تمام هستیام خوداشتغالی خوب نیست
کوزهای هستم که با درد تَرَک خو کردهام
جابهجاییهای این ظرف سفالی خوب نیست
چون رمیدنهای آهو نازهایت جالب است
دشت چشمم را نکن حالی به حالی خوب نیست
بعد از این حال من و این کوچه و این باغِ گُل
از نبودت مثل این گلهای قالی خوب نیست
#ابو_القاسم_خورشیدی
┈┈••✾•🌷•✾••┈┈
نسیم باغ، شادی آور صبح
شکفته غنچه ی نیلوفر صبح
بیا تا پنجره، با چای و لبخند
به نام "عشق" وا کن دفتر صبح
#شهراد_ميدرى #شعر
|صبحتون بخیر و پر برکت 🌸🍃
☘ ☘ برگی از تقویم تاریخ ☘ ☘
۲۹ فروردین زادروز سیروس شمیسا
(زاده ۲۹ فروردین ۱۳۲۷ رشت) نویسنده و استاد ادبیات فارسی
او تحصیلات عالی را در دانشگاه شیراز آغاز کرد و چند سالی پزشکی خواند، ولی پس از چندی تغییر رشته داد و در همانجا مدرک کارشناسی ادبیات فارسی گرفت. پس از آن وارد دور دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۷ از رسالهاش بهراهنمایی دکتر ناتل خانلری دفاع کرد و در سال ۱۳۸۰ یکی از چهرههای ماندگار ایران لقب گرفت. کتابهای او در بسیاری از دانشگاههای ایران تدریس میشود.
گزیده کتابشناسی:
نقد ادبی
داستان یک روح "تأویل داستان بوف کور صادق هدایت"
سبکشناسی نثر
انواع ادبی
راهنمای ادبیات معاصر "شرح و تحلیل گزیده شعرنو فارسی"
نگاهی به فروغ فرخزاد
کلیات سبکشناسی
سبکشناسی شعر
راهنمای ادبیات معاصر "شرح و تحلیل گزیده شعرنو فارسی"
نگاهی به سپهری
طرح اصلی داستان رستم و اسفندیار
شاهد بازی در ادبیات فارسی
مکتب های ادبی
بیان
آینه و سه داستان دیگر
با یونگ و هسه (ترجمه)
کتاب عشق جادویی (ترجمه)
فرهنگ اشارات ادبیات فارسی (اساطیر، سنن، آداب، اعتقادات، علوم ...)
گزیده منطقالطیر
سیروس در اعماق (رمان)
معانی
مونسون (رمان)
نگاهی تازه به بدیع
ماه در پرونده (داستان)
یادداشتهای حافظ
زندگانی قدیمی است
فرهنگ تلمیحات (اشارات اساطیری، داستانی، تاریخی، مذهبی در ادبیات فارسی)
سیر غزل در شعر فارسی
اخبار باغ های بزرگ
بیان و معانی
سیر رباعی
فرهنگ عروضی
آشنایی با عروض و قافیه.
یکی از کتابهای مشهور وی شاهدبازی در ادبیات فارسی است که در سال ۱۳۸۱ بهچاپ رسید، ولی از بازار جمع شد و فروش آن ممنوع شد. موضوع این کتاب معشوق مذکر در تاریخ ایران و بازتاب آن در ادبیات است. در این کتاب مستندات تاریخی موثقی گنجانده شده است.
#برگی_از_تقویم_تاریخ
#سیروس_شمیسا
📍رونمایی از پوستر بیست و هفتمین دوره هفته جهانی گرامیداشت #سعدی_شیرازی
💐 یکم الی هشتم اردیبهشت ماه 1403
🔸 طراح : #سعید_کریمی
#اداره_کل_فرهنگ_و_ارشاد_اسلامی_فارس
من با تو هر حرفی که می گفتم غزل می شد
وقتی زبان رسمی این سرزمین شعر است
محمد حسین نعمتی
غزلی برای اول اردیبهشت ،روز سعدی
🌺🌺🌺🌺
تو نکو نام ترین معجزه شیرازی
عاشق و عارفی و شاعری و طنازی
می دود در کلمات تو هیاهوی حیات
تو حکیمی تو سخن سنج و غزل پردازی
در تو جاری ست پَِرِ معرفت و بال شعور
بیت بیت آینه می جوشی و در پروازی
شعر تو پنجره باز نگاهی ست عمیق
واژه در واژه پر از تازگی آغازی
در گلستان تو بوی خوش جان می آید
سه ،تو یک خلقت نو می سازی
«نو بهار است بکوشیم که خوش دل باشیم»
آه سعدی تو در این باغ گریبان بازی!
پروانه نجاتی
محفل شعر قند پارسی
فرهیخته گرامی ضمن تبریک فرارسیدن رستاخیز طبیعت و آغاز سال نو، برآنیم در گردهمایی صمیمانه اهالی هنر
سلام دوستان
زمان این برنامه به روز شنبه اول اردیبهشت تغییر پیدا کرد .
پیک آزادی فلسـطین
شب حمله چقدر شیرین بود
گنبد آهنینتان این بود؟
تازه آن گنبدی که پشت سرش
انگلیس و پاریس و برلین بود
پس چه شد وعدههای کاخ سفید
قول امنیتی که تضمین بود!
آنچه که خوردهاید یک سیلیست
گرچه که سهمگین و سنگین بود
ما که جنگی نکردهایم هنوز
هرچه که دیدهاید تمرین بود..
ای خدا شاهدی که «شاهد» ما
هدفش لانۀ شیاطین بود
زخم پهپادها خدا را شکر
بر دل اهل غزه تسکین بود
موشـک بام مسجد الاقصی
پیک آزادی فلسـطین بود
::
بر سرت سایۀ ابابیل است
بعد از این زندگیت تعطیل است
سیل ویرانی تو راه افتاد
بسترش از فرات تا نیل است
میوۀ سرخ هفتم اکتبر
سیلی آبدار آوریل است
گفتهای موشکی نخورد به تو!
کار تو تفت این اباطیل است
عکس رسوایی تو پخش شده
چه نیازی به بحث و تحلیل است
بین ما صحبتی اگر باشد
خیبر و ذوالفقار و سجّیل است
یا بنیسامری! هلاکتتان
قول تورات، حرف انجیل است
آی قابیل! آی اسرائیل!
نوبت انتقام هابیل است
خانهات را تکاندهای، ای قدس؟
نمنمک وقت سال تحویل است
✍🏻 #محمد_رسولی
🏷 #وعده_صادق | #تنبیه_متجاوز
💠همزمان با روز گرامیداشت شیخ اجل شیرازی؛
نشست «جنگ و صلح از منظر سعدی» در شیراز برگزار میشود
🔰به مناسبت یکم اردیبهشت ماه روز گرامیداشت سعدی شیرازی نشست علمی «جنگ و صلح از منظر سعدی» در شیراز برگزار میشود
📌این برنامه روز شنبه یکم اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رئیسی اردکانی برگزار میشود و علاقه مندان میتوانند از طریق پیوند Skyroom.online/ch/researchpl/fars به صورت زنده در این نشست شرکت کنند.
🌐yun.ir/wigszf
🔊@farspl
15.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خوب نیست که ایرانی باشی و از زندگانی سعدی چیزی ندانی!
#یکم اردیبهشت یاد روز استاد سخن سعدی
🇮🇷«آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهرههای سال ۱۴۰۲ هنر استان فارس»
➕ همراه با:
🔸 رونمایی از قطعه موسیقی فاخر «نشانی آسمان»
🔸 رونمایی از کتاب «رو به رود خاطره»
🔸 آغاز فعالیت «قرارگاه فرهنگی شهید آوینی استان فارس»و ارائه توضیحاتی درباره نحوه فعالیت و حمایت آن از فعالیتهای فرهنگی و هنری استان
📆 زمان : شنبه ۱ اردیبهشتماه ۱۴۰۳ همراه با اقامه نماز مغرب و عشا
📍مکان : خیابان لطفعلیخان زند، مسجد تاریخی نصیرالملک
📲 با ما همراه باشید :
سایت | اینستاگرام | تلگرام | بله | ایتا | آپارات
داود رحیمی متولد ۱۳۶۷ در شهرکرد است. او از کودکی با هیأت و مجالس مذهبی آشنا بود و اولین آشناییاش با شعر به همین دوران بازمیگردد. در دورۀ کارشناسی اولین تجربیات شعری خود را در قالب نوحه به روی کاغذ آورد. مرادهاش با شعرای مطرح آیینی بسیار در پیشرفت او مؤثر بود تا جایی که توانست با همکاری یکی از دوستان شاعرش، نوحۀ معروف «منم باید برم» با موضوع مدافعان حرم را بنویسد. رحیمی دارای مدرک کارشناسیارشد زبان و ادبیات فارسی است و در اصفهان سکونت دارد.
#معرفی_شاعر #داود_رحیمی
از بس سبک ز گلشن هستی گذشتهایم
نشکسته است رنگ گلی از خزان ما
#بیدل_دهلوی
صبحی که غزل
از پی چشمت بسرایم
آن صبح غزلوارترین
روز جهان است....
#هما_گشتگر
-سلام اخرروز اولین ماه فصل بهار
بخیر وشادکامی🌺🌹
┈┈••✾•🌷•✾••┈┈
┈┈••✾•🌷•✾••┈┈
شاعرها
اهل جنگ و دردسر نیستند
خیلی که از دستت دلخور باشند
روی یک کاغذ
می نویسند " تو "
و مچاله اش می کنند...
#یاسمین_باقرصاد
قسمت پایانی دورهٔ اول «سرزمین شعر»
جمعه ساعت ۲۲:۳۰
شبکهٔ چهارم سیما
#سرزمین_شعر
@shahrestanadab
گفتی که مرا دوست نداری گـلهای نـیست
بین من و عـشق تو ولی فاصـلهای نـیست
گفتم که کمی صبر کن و گوش به من کن
گفتی که نه! باید بروم حـوصلهای نـیست
پرواز عجب عادت خوبی است ولی حـیف
تو رفـتی و دیـگر اثـر از چـلچلهای نیست
گفتی که کمی فکر خودم باشم و آن وقت
جز عشق تو در خاطر من مشغلهای نیست
رفتی تو، خدا پشت و پناهت، به سلامت
بـگـذار بـسوزد دل مـن مـسئـلهای نـیست
#مریم_حیدرزاده
✨به نام خداوند جان آفرین ✨
🗓در آستانه سالروز بزرگداشت جناب سعدی، برای مخاطبان ارزشمند خانه شعر و ادبیات خاتم، چالش ادبی در نظر گرفتیم.
تا با عطر سخن شیخ اجل طبع آزمایی کنید!🪄🌾
📝برای شرکت در چالش:
با تضمین یک تا حداکثر سه بیت از اشعار سعدی،به موضوعی اجتماعی بپردازید.
🎁به برگزیدگان، هدایایی به رسم یادبود در جلسه روز دوشنبه، سوم اردیبهشت هزار و چهارصد و سه، تقدیم خواهد شد.
📩 آثار خود را تا پایان روز یکشنبه، ۱۴۰۳/۰۱/۰۲ اردیبهشت ماه، از طریق لینک زیر، بارگزاری نمایید:
B2n.ir/Khatam_qalam
📲منتظر دریافت اشعار زیبای شما هستیم.
| خانه شعر و ادبیات خاتم |
@khatam_shz
تَکامَد
در اصطلاحِ زبانشناسیِ پیکرهای، «تکامد» یعنی واژهای که فقط یک بار در یک متن یا پیکره به کار رفتهاست. به عبارتِ دیگر، یعنی «واژۀ یکبارمصرف».
واژۀ «تکامد» (تک + آمد/ امد)، که به قیاسِ «بسامد» (بس + آمد/ امد) ساخته شدهاست، معادلِ اصطلاحِ یونانیِ hapax legomenon است که به همین صورت در انگلیسی و دیگر زبانهای اروپایی به کار میرود.
زبانشناسان میگویند که در پیکرههای بزرگ، تکامدها حدودِ چهل تا شصت درصدِ واژهها را تشکیل میدهند.
تکامدها در قرآن
در قرآن تعدادِ زیادی تکامد هست. مثلاً «زنجبیل» فقط یک بار در قرآن (سورۀ ۷۶، آیۀ ۱۷) آمده و بنا بر این تکامد است.
چند تکامدِ دیگر در قرآن:
إرَم
استحیاء
أمّارة
بابِل
تسنیم
دراهم
زمهریر
سُرادِق
سعید
سلسبیل
سلسلة
فرع
کوثر
مستغفرین
مکتوب
هاروت
یا مثلاً در دیوانِ حافظ، واژۀ «سنجاب» فقط یک بار به کار رفته و تکامد است:
خفته بر سنجابِ شاهی نازنینی را چه غم/
گر ز خار و خاره سازد بستر و بالین غریب
چند تکامدِ دیگر در دیوانِ حافظ:
بولَهَبی
دجّالفعل
روباه
روزنامه
زُجاجی
طِنَبی
مصطفوی
مُلحِدشکل
یا واژۀ عربیِ «مُغَربَل» (سوراخسوراخ مثلِ غربال) در شاهنامه تکامد است:
نشانه دوباره به یک تاختن/
مُغَربَل ببود اندر انداختن
#واژهشناسی
آرایه های ادبی
"به بهانهی زادروز سیدعلی موسوی گرمارودی"
سیدعلی موسوی گرمارودی(متولد ۱۳۲۰ قم)، از ستونهای شعر معناگرا در ادبیات پس از انقلاب اسلامی است که کمتر شاعری را از منظر وسعت دانش ادبی و تسلط همزمان بر ادبیات قبل و بعد از انقلاب(در جریان شعر انقلاب)، میتوان با او مقایسه کرد.
تاثیر او بر ادبیات معاصر فارسی از اواخر دههی چهل، بر اساس اسناد موجود در تاریخ نقد معاصر جلوهگر است؛ با اینحال بیشترین نقش او را در کارنامهی شعریاش در دهههای پنجاه و شصت خورشیدی، باید رهگیری کرد.
او در کنار طاهرهی صفارزاده، دو نام شاخص جریان شعر منثور در دهههای نخست پس از انقلابند که اشعارشان در میان جریان شعر روشنفکری نیز پذیرفته شده و در تحقیقات ادبی، بارها بر سبک ویژهشان تصریح شده است.
از شاخصترین دفترهای او میتوان به "سرود رگبار" و "در سایهسار ولایت" اشاره کرد که سبک خاص گرمارودی را به مخاطبان شعر دینی معرفی کرده است.
گرمارودی در شعر سپید، از طرفی متمایل به جریان شعر زبانگرای دهههای چهل و پنجاه است و از دیگرسو به سرودههای شاملو نظر دارد و کوشیده، زبان تلفیقی این دو شیوه را با زبان شعر نوخراسانی و آثار ادبی کهن و متون دینی، در آمیزد.
علاوه بر سپیدسرودههایش، او در مثنوی و قصیده نیز جایگاهی متمایز دارد؛ تا آنجا که کمتر شاعری از همنسلانش را میتوان نام برد که در سرودن چکامههای استوار، همتراز او باشد.
از دیگر ویژگیهای اشعار او علاوه بر تنوع معنایی و استواری زبانی، میتوان به عمق معنا و رابطهی بینامتنی برجسته در اشعارش اشاره کرد؛ هرچند برخی منتقدان، زبانورزی و جلوههای کوششی ترکیبسازانه در اشعارش را، بیش از نیاز و سلیقهی مخاطب میدانند.
#شعر_فاخر_بخوانیم
#شعر_معاصر
#علی_موسوی_گرمارودی
#نقد_شعر
https://eitaa.com/mmparvizan