73.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⬜️🟨 سِرِّ دلبران
🎥باز نشر گزیدهای از مستند حدیث سرو به مناسبت سالروز شهادت شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب
⏳مدت زمان: ۶ دقیقه و ۳ ثانیه
✅@ghkakaie
جلسه_۱۲۳_شرح_مثنوی_معنوی_حجت_الاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
53.56M
🎙| فایل صوتی کامل |
جلسه ۱۲۳ #شرح_مثنوی_معنوی (دفتر اول)
⬜️با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی
🗓تاریخ جلسه :
سه شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳
🕝 مدت زمان: ۵۵ دقیقه و ۴۶ ثانیه
#شرح_شعر
#مولانا
✅ @ghkakaie
درسگفتار شرح مثنوی معنوی جلسه ۱۲۳،ابیات ۳۸۰۰تا ۳۸۴۳:
تیغ حلمم گردن خشمم زدست
خشم حق بر من چو رحمت آمدست
غرق نورم گرچه سقفم شد خراب
روضه گشتم گرچه هستم بوتراب
چون در آمد علتی اندر غزا
تیغ را دیدم نهان کردن سزا
تا احب لله آید نام من
تا که ابغض لله آید کام من
تا که اعطا لله آید جود من
تا که امسک لله آید بود من
بخل من لله عطا لله و بس
جمله للهام نیم من آن کس
وانچ لله میکنم تقلید نیست
نیست تخییل و گمان جز دید نیست
ز اجتهاد و از تحری رستهام
آستین بر دامن حق بستهام
گر همیپرم همیبینم مطار
ور همیگردم همیبینم مدار
ور کشم باری بدانم تا کجا
ماهم و خورشید پیشم پیشوا
بیش ازین با خلق گفتن روی نیست
بحر را گنجایی اندر جوی نیست
پست میگویم به اندازهٔ عقول
عیب نبود این بود کار رسول
از غرض حرم گواهی حر شنو
که گواهی بندگان نه ارزد دو جو
در شریعت مر گواهی بنده را
نیست قدری وقت دعوی و قضا
گر هزاران بنده باشندت گواه
بر نسنجد شرع ایشان را به کاه
بندهٔ شهوت بتر نزدیک حق
از غلام و بندگان مسترق
کین بیک لفظی شود از خواجه حر
وان زید شیرین میرد سخت مر
بندهٔ شهوت ندارد خود خلاص
جز به فضل ایزد و انعام خاص
در چهی افتاد کان را غور نیست
وان گناه اوست جبر و جور نیست
در چهی انداخت او خود را که من
درخور قعرش نمییابم رسن
بس کنم گر این سخن افزون شود
خود جگر چه بود که خارا خون شود
این جگرها خون نشد نه از سختی است
غفلت و مشغولی و بدبختی است
خون شود روزی که خونش سود نیست
خون شو آن وقتی که خون مردود نیست
چون گواهی بندگان مقبول نیست
عدل او باشد که بندهٔ غول نیست
گشت ارسلناک شاهد در نذر
زانک بود از کون او حر بن حر
چونک حرم خشم کی بندد مرا
نیست اینجا جز صفات حق در آ
اندر آ کآزاد کردت فضل حق
زانک رحمت داشت بر خشمش سبق
اندر آ اکنون که رستی از خطر
سنگ بودی کیمیا کردت گهر
رستهای از کفر و خارستان او
چون گلی بشکف به سروستان هو
تو منی و من توم ای محتشم
تو علی بودی علی را چون کشم
معصیت کردی به از هر طاعتی
آسمان پیمودهای در ساعتی
بس خجسته معصیت کان کرد مرد
نه ز خاری بر دمد اوراق ورد
نه گناه عمر و قصد رسول
میکشیدش تا بدرگاه قبول
نه بسحر ساحران فرعونشان
میکشید و گشت دولت عونشان
گر نبودی سحرشان و آن جحود
کی کشیدیشان به فرعون عنود
کی بدیدندی عصا و معجزات
معصیت طاعت شد ای قوم عصات
ناامیدی را خدا گردن زدست
چون گنه مانند طاعت آمدست
چون مبدل میکند او سیئات
طاعتیاش میکند رغم وشات
زین شود مرجوم شیطان رجیم
وز حسد او بطرقد گردد دو نیم
او بکوشد تا گناهی پرورد
زان گنه ما را به چاهی آورد
چون ببیند کان گنه شد طاعتی
گردد او را نامبارک ساعتی
اندر آ من در گشادم مر ترا
تف زدی و تحفه دادم مر ترا
مر جفاگر را چنینها میدهم
پیش پای چپ چه سان سر مینهم
پس وفاگر را چه بخشم تو بدان
گنجها و ملکهای جاودان
✅ @ghkakaie
📢اعلام برنامه
💡 سلسله نشست هایِ
(طلب و اخلاق طلبگی)
🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم کاکایی
🎥بستر های پخش از فضای مجازی :
۱ http://Dastgheibqoba.info/live
۲ https://www.aparat.com/dastgheib/live
🗓️زمان :
پنجشنبه ها هر دو هفته یک بار
پس از نماز مغرب و عشاء
جلسهٔ پنجاه و چهارم ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۳
🕌مکان :
شیراز_ مسجد قبا (آتشیها)
✅ @ghkakaie
شرحالاسماء_الحسنی_جلسه_۱۲۳_حجتالاسلام_والمسلمین_دکتر_کاکایی.mp3
31.91M
🎙️|فایل صوتی کامل |
▶️#درسگفتار_شرح_الاسماء_الحسنی
جلسه : ۱۲۳
🌍 محل تدریس :
شیراز ، حوزه علمیه شهید محمد حسین نجابت ( ره )
📅 تاریخ : ۷ خرداد ۱۳۹۲
🕝مدت زمان صوت :
۳۳ دقیقه و ۱۴ ثانیه
✅ @ghkakaie
کانال اختصاصی قاسم کاکایی
🎙️|فایل صوتی کامل | ▶️#درسگفتار_شرح_الاسماء_الحسنی جلسه : ۱۲۳ 🌍 محل تدریس : شیراز ، حوزه علمیه شه
درسگفتار شرح الاسماء الحسنی ( شرح دعای جوشن کبیر)
یا ذاالقدس و السبحان
فهو تعالى مقدس عن المهية فضلا عن المواد فلا مهية له سوى الانية بيان ذلك انه لا يمكن للعقل تحليله إلى شئ بل هو وجود بحت وانية صرفة فان المهية امر متساوي النسبة إلى الوجود والعدم وهو تعالى امر يابى عن العدم واجب الوجود وان اردت بالمهية امرا اخر لم يكن الا الوجود أو العدم وايضا المهية المصطلحة المقابلة للوجود هي الكلى الطبيعي المعروض للكلية والجزئية وبذاته لا كلى ولا جزئي كساير الامور المسلوبة عنه في المرتبة وهو تعالى متشخص بذاته وعين التشخص الصرف وما يق من ان له تعالى مهية شخصية لا كلية فغير معقول لان التشخص مساوق للوجود بل عينه كما هو الحقلان العوارض المشخصة بالحقيقة امارات التشخص إذ كما ان انضمام معدوم إلى معدوم لا يفيد الوجود كذلك انضمام كلى طبيعي أو عقلي أو منطقى إلى كلى لا يفيد التشخص فكما ان الانسان مثلا بذاته لا كلى ولا جزئي كك الكيف والكم والاين وغيرها فما لم يتحظ الوجود الحقيقي في البين لم يتات التشخص في العين فهو تعالى عين الوجود الذى هو ملاك التشخص بلا مخالطة المهية التى هي مثار الابهام وايضا المهية المصطلحة امر معقول مقول في جواب ما هو وذاته تعالى غير معقولة فذاته عين الوجود الحقيقي فان الوجود العينى لا يعقل وان كان في الممكن إذ ما يعقل من الممكن مهيته لا وجوده العينى والا لانقلب العينى بما هو عينى ذهنيا بما هو ذهني ولما كان وجود الممكن عارية ومهيته ذاته ولم يبق لنفسه الا هي قالوا الاشياء بانفسها تحصل في الذهن وحقيقتها تعقل بالكنه ولو لم يكن متقومة من خلطين لم يمكن اكتناهها
✅ @ghkakaie
طلب و اخلاق طلبگی ۵4.mp3
14.11M
🎙️|فایل صوتی کامل|
💡 #سلسله_نشست_ها_طلب_و_اخلاق_طلبگی
🎤حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم کاکایی
جلسهٔ ۵۴
🗓️تاریخ برگزاری : ۲۲ آذر ۱۴۰۳
⏳ مدت زمان : ۳۹ دقیقه و ۱۱ ثانیه
✅ @ghkakaie
«بسم الله الرحمن الرحیم»
🗒 #یاد_ایّام
🖋فصل چهارم: سفرهای علمی خارج از کشور
قسمت پنجم، آمریکا ۵ (پیاپی چهل و چهارم)
کتاب اقتدا به محمد (ص)
۱- از برکات سفر به آمریکا، دو چیز بهصورت خیر مستمر هنوز استمرار دارد. یکی ترجمهٔ کتاب اقتدا به محمد (ص)، که اکنون چاپ ششم آن نایایاب شده است؛ و دیگری تاسیس مرکز فرهنگی امام علی علیهالسلام ( Imam Ali Center) در شهر رالی مرکز کارولینای شمالی، که به طور مستمر جلسات هفتگی معرفتی و نیز جلسات دینی در اعیاد و سوگواریهای اهل بیت علیهمالسلام در آنجا برگزار میشود. امیدوارم که خداوند هر دو را که یکی به نام محمد (ص) و دیگری به نام علی (ع) مزین شده است، جزو باقیات صالحات ام قرار دهد.
يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ، وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ
بشارتی بود برایم که چاپ اول این کتاب، ناخواسته مصادف بود با میلاد حضرت ختمی مرتبت صلواتالله و سلامه علیه و نیز اولین گزارش و معرفی این کتاب مصادف بود با ایام رحلت ایشان.
بر آستان جانان گر سر توان نهادن
گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد
۲- تاریخچهٔ کتاب و انگیزه مؤلف
پروفسور کارل ارنست، استاد برجستهٔ مطالعات دینی در دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا، واقع در شهر چپلهیل (Chapel Hill) است. وی مطالعات فراوانی نسبت به اسلام داشته و به بسیاری از کشورهای اسلامی سفر کرده و هماکنون در زمینهی مطالعات تاریخی در مورد اسلام، یکی از شخصیتهای مطرح بینالمللی است. وی مدتی شاگرد آن ماری شیمل بوده و کتاب یاد شده را نیز به شیمل تقدیم کردهاست. علاقهٔ اولیهاش به اسلام از طریق عرفان اسلامی و تصوف شکل گرفته است. خود او هم اشاره داشته که از طریق مولانا جذب اسلام شده است. پروفسور ارنست به عرفان اسلامی بسیار علاقهمند است و در مورد شیخ روزبهان تحقیقات فراوانی دارد و دو کتاب در مورد روزبهان نگاشته است که سال ۱۳۸۷ به خاطر این تألیفات، جایزهٔ جشنواره فارابی را به خود اختصاص داد.
کتاب اقتدا به محمد (ص)، در کشورهای مختلف اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته و در کشورهای مصر، ترکیه، مالزی و اندونزی جوایز ارزندهای را برای مؤلف به ارمغان آورده است. در کشورهای عربستان و پاکستان نیز قرار بود از این کتاب تقدیر شود، ولی بهعلت پررنگ بودنِ اسلام شیعی در این کتاب و نیز انتقاداتی که از وهابیت کرده است، مورد خشم وهابیان قرار گرفت و از تقدیر خودداری شد. چند سال قبل نیز مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و دانشگاه شیراز، به طور مشترک، جایزهای را برای نگاشتن این کتاب به نویسنده تقدیم کردند.
نگاشتن این کتاب در آمریکا قبل از سال ۲۰۰۱ آغاز شده بود؛ ولی پس از آن که نگارش آن به اتمام رسید، واقعهٔ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ رخ داده بود. بنابراین، آن ناشری که طرف قرارداد چاپ این کتاب بود، از چاپ آن امتناع ورزید. چند ناشر دیگر نیز بدان روی خوش نشان ندادند. سرانجام دانشگاه کارولینای شمالی، چاپ آن را متقبل شد. مترجم در سال ۲۰۰۴ در آمریکا و در دانشگاه کارولینای شمالی با این کتاب آشنا شد و آن، زمانی بود که این کتاب متن درسی یکی از دروس عمومی این دانشگاه را به خود اختصاص داده و جنجالهایی را نیز از جانب اولیای دانشجویان علیه این دانشگاه برانگیخته بود.
در دانشگاههای آمریکا هر دانشجوی دورهٔ کارشناسی، از هر رشتهای که باشد، چند واحد درس عمومی را باید اخذ کند. در این دروس، دانشجو بین چند عنوان حق انتخاب دارد. یکی از عنوانهایی که جزو این دروس عمومی انتخابی قرار دارد، درسی است تحت عنوان «درآمدی به اسلام» (An Introduction to Islam). تعداد دانشجویانی که قبل از واقعهی ۱۱ سپتامبر در این درس ثبت نام میکردهاند حداکثر ۳۰ نفر بوده است ولی بعد از این واقعه (۱۱ سپتامبر)، تقاضای ثبت نام در این درس به نحو عجیبی افزایش یافت، به نحویکه در سال ۲۰۰۳ سقف ثبت نام ۱۲۰ نفره در دانشگاه کارولینای شمالی، و سقف ۲۰۰ نفره در دانشگاه جورج واشنگتن نیز پاسخگوی تقاضای دانشجویان نبود. علت این امر نیز تبلیغات شدید و گسترده رسانههای جمعی آمریکا علیه اسلام و مسلمانان بوده است، به نحویکه عدهای از روی کنجکاوی و جمعی به منظور دشمنشناسی به این درس روی آورده بودند. پروفسور ارنست، خود تدریس یکی از گروههای این درس را در دانشگاه کارولینای شمالی به عهده داشت و کتاب اقتدا به محمد (ص) را بهعنوان یکی از متون اصلی درس معرفی کرده بود.
کارل ارنست این کتاب را بعد از واقعۀ ۱۱ سپتامبر در دفاع از مسلمانان و اسلام منتشر کرده است. ایشان در مقدمۀ کتاب به مسلمان نبودن خود اشاره میکند و میگوید که مسلمان نبودن من، مانعِ دفاع کردنم از مسلمانان نمیشود و از بی مهریهایی که نسبت به قرآن و اسلام شده، می نویسد.
نویسندۀ این کتاب بعضی از بغضها و کینههایی که در طول تاریخ در برخی از سران کلیساها علیه قرآن و اسلام وجود داشته را معرفی و نقد میکند؛ بلاهایی را که سران استعمار در دوران استعماری، بر سر مسلمانان آورده اند، طرح و نقد میکند؛ به هجمههایی که تحت عنوان مبارزه با بنیاد گرایی و تروریسم علیه اسلام صورت میگیرد، پاسخ میدهد؛ سعی میکند چهرۀ معنوی اسلام را معرفی کند. کارل ارنست در کتاب خود، دو چهره از معنویت اسلام با عنوان تشیع و تصوف را معرفی میکند؛ تصوفی مانند تصوف مولوی. وی معتقد است تشیع و تصوف بهعنوان جنبههای معنوی اسلام، از جانب کسانی که اسلام را فقط در بعد سیاست و القاعده و طالبان و … دیده اند، مغفول واقع شده است. این کتاب، نقدهای جدی نسبت به وهابیت دارد؛ چراکه وهابیت، چهره ای زشت از اسلام در سراسر دنیا نشان داده است.
در آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، مسلمانان را به جای سرخپوستها قلمداد میکردند. ارنست به شاگردانش در دانشگاه میگفت: «نباید فکر کنید مسلمانان همان سرخپوستان فیلمهای کابویی هستند!». همچنین میگفت: «راه حلِ زودودن ابهام این است که روی عقلانیت و معنویت اسلام کار کنیم». در آخر هم هنگام چاپ کتاب گفته بود: «امیدواریم این کتاب کاری در زمینه گفتوگوی تمدنها بکند». جالب است که کارل ارنست معتقد است بعد معنوی اسلام تصوف و تشیع است. به همین دلیل هم وهابیها کتابش را بایکوت کردند و در پاکستان هم هنگامی که قرار بود از او تقدیر شود، جلوی مراسم تقدیر و جایزه دادن گرفته شد.
۳- قرآن و پیامبر(ص) از نگاه ارنست
با توجه به بیمهریهای اخیر نسبت به قرآن، کارل ارنست در این کتاب، قرآن را به غربیها معرفی میکند و میگوید: «زمانی که دانشجو بودم، در دانشگاه هاروارد آمریکا به سراغ قرآن رفتم تا اطلاعاتی دربارۀ قرآن به دست بیاورم، به فیشهایی که کتابها را معرفی میکردند مراجعه کردم و دیدم که نوشته اند: "قرآن تألیف محمد" (ص) اما کتاب مقدس را که نگاه کردم نامی از مؤلف ندیدم. برای من سؤال بود که چرا اینان در یک دانشگاه معتبر به نام هاروارد، قرآن را تألیف محمد (ص) میدانند. ارنست در این کتاب، زیباییها و برجستگیهای قرآن را که در مورد آنها دشمنی شده و نیز جنبههای معنوی قرآن را به غربیها نشان میدهد. در دانشگاه کارولینای شمالی، همهٔ دانشجویان ورودی سال اول، در هر رشتهای که باشند، قبل از آن که دروسشان در دانشگاه شروع شود، باید کتابی را که در علوم انسانی، دانشگاه به آنان معرفی میکند، در تابستان بخوانند و امتحان دهند. پس از واقعهٔ ۱۱ سپتامبر، به پیشنهاد پروفسور ارنست، در یکی از تابستانها، برای هشت هزار دانشجوی جدیدالورود، گزیدهای از قرآن و تفسیر آن، نوشتهٔ مایکل سلز ( Michael Sells) را معرفی کرده بودند. یک عدد CD نیز ضمیهٔ کتاب بود که در آن، قاریان مصری برخی از آن سورههایی را میخواندند که سلز ترجمه و تفسیر کرده بود. ارنست حتی در یکی از کلاسهای عمومیاش، که بنده نیز در آن حضور داشتم، قسمتی از این قرائات را پخش کرد تا گوشهای از زیباییهای قرآن را نشان داده باشد. بنده پروفسور مایکل سلز را نیز میشناسم و با وی مکاتبه داشتم و دارم. ایشان استاد دانشگاه شیکاگو است و تخصص بالایی در عرفان تطبیقی دارد. قبلا کتاب خودش را، با امضای خودش، از آمریکا برایم فرستاده بود؛ تحت عنوان «زبانهای عرفانی در باب آنچه ناگفتنی است»
( Mystical Languages of Unsaying )
این کتاب تبحر او در عرفان اسلامی را نشان میدهد. به همین سبب، ترجمه و تفسیرش از قرآن خیلی جذاب است.
ارنست نسبت به رسولالله (ص) ارادت خاصی داشته و پيامبر (ص) را محور اسلام دانسته و بههمين جهت به معرفی ايشان در اين كتاب پرداخته است.
۴- اهمیت کتاب
همانطور که گفتم، این کتاب در معرفی اسلام، قرآن و پیامبر (ص)، نقش مهمی دارد؛ اما برای منِ مسلمانِ آشنای با اسلام، از بُعد دیگری اهمیت دارد؛ اطلاعات و مسائلی را طرح میکند در باب ضدیتهایی که در غرب با اسلام میشده و میشود؛ و نیز این که غربیها با چه چشمی و از چه زاویهای به اسلام نگاه میکنند. درمجموع، این کتاب برای کسانی که میخواهند برای اسلام تبلیغ و از آن دفاع کنند، اطلاعات مفیدی دارد. به نظر بنده، هر مبلغی، باید این اطلاعات را داشته باشد و این مطالب را بخواند و از اوضاع امروز دنیا علیه اسلام، آن هم از چشم یک غربی، مطلع باشد.
۵- برای آن که مخاطبان این کتاب را در آمریکا بیشتر بشناسیم، ذکر این خاطره مفید به نظر میرسد: پروفسور ارنست در آغاز سال تحصیلی ۲۰۰۳ که اتفاقاً مصادف با سپتامبر بود، پرسشنامهای را بین دانشجویان درس « درآمدی بر اسلام»، توزیع کرد و از آنها خواست که بدون درج نام خود آن را پر کنند.