هدایت شده از سید علی عباسی *
قَالَ اللّهُ هَذَا يَوْمُ يَنفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً رَّضِيَ اللّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (119)
لِلّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (120):
خداوند فرمود: این، روزى است كه راستگویان را صداقتشان سود دهد، برایشان باغهایى است كه زیر درختانش نهرها جارى است، همیشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نیز از او راضىاند، این رستگارى بزرگ است.
ملك و حكومت آسمانها و زمین و آنچه در آنهاست تنها از آن خداست، و او بر هر چیز تواناست.
در آیات قبل، سخنان عیسىعلیه السلام در محضر خداوند مطرح شد كه:
- من جز حقّ نمىگویم. «ما یكون لى ان اقول ما لیس بحقّ»
- اگر ناحقّى گفتهام تو مىدانى. «ان كنت قلته فقد علمته»
- جز یكتاپرستى كه مرا امر كردى، به مردم چیزى نگفتم. «ما قلت لهم الاّ ما امرتنى به أن اعبدوا اللّه»
- تا بودم مراقب و ناظر مردم بودم كه منحرف نشوند. «كنت علیهم شهیداً»
در این آیه خداوند مىفرماید: همهى سخنان عیسى صحیح و راست است و امروز روزى است كه راستى راستگویان نجاتبخش است.
- مؤمنان، اگر به خاطر صداقتشان، مشكلاتى را در دنیا تحمّل كنند، این راستى و صداقت در آخرت براى آنان كارساز است. «ینفع الصادقین صدقهم»
- تنها صادقان نفع مىبرند، نه مدّعیان، شعاردهندگان وریاكاران. «ینفع الصادقین...»
- بهشت در كنار رضایت خداوند، فوز بزرگ و رستگارى است. «جناتٍ... رضى اللَّه... ذلك الفوز العظیم»
- عبادت كسى شایسته است كه سلطنت عالم و قدرت مطلقهى هستى در اختیار اوست، نه دیگران، گرچه پیامبر باشند. «للّه ملك السموات و الارض»
هدایت شده از سید علی عباسی *
🌸🌸تدبر در قران 🌸🌸
سوره رعد
وَيَقُولُ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ لَسۡتَ مُرۡسَلࣰاۚ قُلۡ كَفَىٰ بِٱللَّهِ شَهِيدَۢا بَيۡنِي وَبَيۡنَكُمۡ وَمَنۡ عِندَهُۥ عِلۡمُ ٱلۡكِتَٰبِ(٤٣)
كافران مى گويند: تو فرستاده [خدا] نيستى بگو: كافى است كه خدا [با آيات محكم و استوار قرآنش] و كسى [چون اميرالمؤمنين على بن ابى طالب] كه دانش كتاب نزد اوست، ميان من و شما [نسبت به پيامبرى ام] گواه باشند
قرآن نور
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 1🌹 ازسوره انعام🌹
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده ى مهربان
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُماتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ
ستايش مخصوص خداوندى است كه آسمانها و زمين را آفريد و تاريكىها و روشنى را قرار داد، امّا كافران (ديگران را) با پروردگارشان برابر و همتا مىگيرند
آیه 1🌹 ازسوره انعام🌹
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده ى مهربان
الْحَمْدُ= ستایش
لِلَّهِ =ازآن الله است
الَّذِي=آن [ذاتی]که
خَلَقَ =آفرید
السَّماواتِ =آسمان ها
وَ الْأَرْضَ =وزمین را
وَ جَعَلَ=وپدید آورد
الظُّلُماتِ =تاریکی ها
وَ النُّورَ=وروشنی را
ثُمَّ =آنگاه
الَّذِينَ =کسانی که
كَفَرُوا=کفرورزیدند [غیر الله را]
بِرَبِّهِمْ=با پروردگارشان
يَعْدِلُونَ =برابر می نهند
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ ثُمَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِم يَعْدِلُونَ (1) :
ستایش مخصوص خداوندى است كه آسمانها و زمین را آفرید و تاریكىها و روشنى را قرار داد، امّا كافران (دیگران را) با پروردگارشان برابر و همتا مىگیرند.
در تمام قرآن، واژهى «نور» مفرد و واژهى «ظلمات» به صورت جمع آمده است. اصولاً حقّ، یكى و راههاى باطل بسیار است. آرى نور، نشانهى وحدت و ظلمات، نشانهى پراكندگى است. «یعدلون» از «عدل»، به معناى همتاست.
اوّلین آیهى این سوره، به «آفرینش نظام هستى»، دوّمین آیه به «آفرینش انسان» و سوّمین آیه به نظارت بر «اعمال و رفتار انسان» اشاره دارد.
به فرمودهى حضرت على علیه السلام: این آیه، پاسخ به سه گروه از منحرفان است:
الف: «مادّیون» كه منكر آفرینش الهى و حدوث خلقتند. «خلق السماوات ...»
ب: «دوگانه پرستان» كه براى نور و ظلمت دو مبدأ قائلند. «جعل الظّلمات والنّور» (230)
ج: «مشركین» كه براى خداوند، شریك وشبیه قائلند. «ثمّ الّذین كفروا بربّهم یعدلون» (231)
امام موسىبن جعفرعلیهما السلام دربارهى «...بربّهم یعدلون» فرمودند: یعنى كافران، ظلمات و نور و جور و عدل را یكسان مىشمارند. (232)
-----
230) اَوِستا«ى فعلى، اهریمن را خداى ظلمات و اهورا مزدا را خداى نور دانسته و میان آن دو تضادّ قائل است. تفسیر الكاشف.
231) تفسیر نورالثقلین.
232) تفسیر عیّاشى ؛ بحار، ج9، ص355.
- خداوند هم از عدم به وجود آورده است، هم در موجودها، كیفیّات جدید و نوآورىهایى قرار مىدهد. (آفرینش ابتدائى «خَلَق» آفرینش تَبَعى «جَعَل»)
- شریك دانستن براى خدا، نوعى انكار خدا وكفر به اوست. «الّذین كفروا بربّهم یعدلون»
🌸🌸تدبر در قران 🌸🌸
سوره ابراهیم
وَلَقَدۡ أَرۡسَلۡنَا مُوسَىٰ بِـَٔايَٰتِنَآ أَنۡ أَخۡرِجۡ قَوۡمَكَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ وَذَكِّرۡهُم بِأَيَّىٰمِ ٱللَّهِۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتࣲ لِّكُلِّ صَبَّارࣲ شَكُورࣲ(٥)
و همانا موسى را با نشانه هاى خود فرستاديم [و به او وحى كرديم] كه: قوم خود را از تاريكى ها به سوى روشنايى بيرون آور و روزهاى خدا را [كه روزهاى رحمت، عذاب، پيروزى و شكست است] به آنان يادآورى كن، بى ترديد در اين روزهاى خدا براى هر شكيباى سپاس گزارى نشانه هايى [از توحيد، ربوبيّت و قدرت خدا] است
قرآن نور
https://eitaa.com/ghoransobghahi
❣ #تدبر_در_قرآن
🌷 فدای مهربانیهای بی انتهایت ای خداااااااااااا
لحظه به لحظه گناه و ناسپاسی است که از جانب ما به آسمان میآید، ولی با این وجود باز، تو غرق رحمت و مغفرتمان میکنی دمادم، شاید حیا کردیم و آدم شدیم، شاید!
🌴 سوره رعد 🌴
🕋 إِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِلنَّاسِ عَلى ظُلْمِهِمْ «6»
⚡️ترجمه:
همانا پروردگارت نسبت به مردم با همه ستمشان داراى آمرزش است.
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺
🍂لزوم رعایت حجاب در جامعه🍂
🔶يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَي أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ....
(احزاب/۵٩)
⚡️ ترجمه :
اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: چادر یا روسرى هاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسب تر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند....
💥استفاده از پوشش کاملی كه معرّف شخصيّت زن براى تأمين عفّت و آبرو باشد، لازم است.
🍁با پوشش صحیح، بهانه را از دست بيماردلان و مزاحمان عفّت عمومى بگیريد.
✨سرچشمه ى بسيارى از مزاحمت هاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست.
✅حجاب، تأمین کننده ی امنیت جامعه است و اولین فایده آن، به خود زنان می رسد.
💥باتوجه به آیه بعد از آیه فوق، دشمن با ترویج بدحجابی، قصد ناامن و متشنج کردن جامعه را دارد.
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 2🌹 از سوره انعام🌹
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ طِينٍ ثُمَّ قَضى أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تَمْتَرُونَ
او كسى است كه شما را از گل آفريد، پس از آن أجلى را (براى زندگى شما در دنيا) قرار داد و أجلى معيّن (كه مربوط به آخرت يا غير قابل تغيير در دنياست) نزد اوست. پس (با وجود اين) شما شك و شبهه مىكنيد؟
آیه 2🌹 از سوره انعام🌹
هُوَ=اوست
الَّذِي=آن[ ذاتی ]که
خَلَقَكُمْ =بیافرید شما را
مِنْ=از
طِينٍ=گلی
ثُمَّ=سپس
قَضى=مقررکرد
أَجَلًا =زمانِ[ مرگ ]را
وَ أَجَلٌ =ومدتی
مُسَمًّى=معین
عِنْدَهُ =نزداوست
ثُمَّ =آنگاه
أَنْتُمْ=شما
تَمْتَرُونَ =تردید می ورزید
تفسير ایه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن طِينٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ (2) :
او كسى است كه شما را از گل آفرید، پس از آن أجلى را (براى زندگى شما در دنیا) قرار داد و أجلى معیّن (كه مربوط به آخرت یا غیر قابل تغبیر در دنیاست) نزد اوست. پس (با وجود این) شما شك و شبهه مىكنید؟
در آیهى پیش، مسائل آفاقى و خلقت آسمانها و زمین مطرح شده، اینجا خلقت انسان و حیات محدود او در این دنیا آمده است.
در قرآن، 21 مرتبه از «أجل مسمّى» سخن به میان آمده است.
خداوند براى عمر انسان دو نوع زمانبندى قرار داده: یكى حتمى كه اگر همهى مراقبتها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مىشود. و دیگرى غیر حتمى كه مربوط به كردار خودمان است، مثل چراغى كه نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهیم.
در روایات، كارهایى چون صلهى رحم، صدقه، زكات و دعا سبب طول عمر و اعمالى چون قطع رحم و ظلم، سبب كوتاه شدن عمر دانسته شده است. (233)
امام باقرعلیه السلام در مورد «أجلاً و أجلٌ» فرمود: آنها دو أجل هستند: یكى محتوم و قطعى و دیگرى موقوف (یعنى مشروط و معلّق). (234)
به نقل ابنعباس، خداوند براى انسان دو أجل قرار داده: یكى از تولّد تا مرگ، دیگرى از مرگ تا قیامت. انسان با اعمال خود، گاهى از یكى مىكاهد وبه دیگرى مىافزاید. پس پایان أجل هیچكس قابل تغییر نیست. «ومایُعمَّر مِن مُعَمَّرٍ ولایَنقَصُ مِن عُمُرِه الاّ فى كتاب» (235)
-----
233) مستدركالوسائل، ج 15، ص249.
234) كافى، ج1، ص147.
235) فاطر، 11.
- مدّت عمر و پایان زندگى، به دست ما نیست.«هو الذى.... قضى اجلاً»
- تنها خداوند بر أجل مسمّى (أجل قطعى)، آگاه است. «أجل مسمّى عنده»
- با آنكه آفرینش و پایان كار انسان، همه از خدا و به دست اوست، پس چرا در مبدأ و معاد شك كنیم؟ «ثم انتم تمترون»
هدایت شده از سید علی عباسی *
قران صبحگاهی
سلام علیکم
هروز صبح یک آیه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ
آیه 3🌹 از سوره انعام🌹
وَ هُوَ اللَّهُ فِي السَّماواتِ وَ فِي الْأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَ جَهْرَكُمْ وَ يَعْلَمُ ما تَكْسِبُونَ
و اوست كه در آسمانها و در زمين خداوند است. نهان و آشكار شمارا مىداند و هرچه را به دست مىآوريد (نيز) مىداند
آیه 3🌹 از سوره انعام🌹
وَ هُوَ=واوست
اللَّهُ=الله
فِي=در
السَّماواتِ =آسمان ها
وَ فِي=ودر
الْأَرْضِ =زمین
يَعْلَمُ=می داند
سِرَّكُمْ=پنهان شما
وَ جَهْرَكُمْ=وآشکار شمارا
وَ يَعْلَمُ=ومی داند
ما =آنچه را
تَكْسِبُونَ =به دست می آورید
تفسير آیه 👇👇
https://eitaa.com/ghoransobghahi
هدایت شده از سید علی عباسی *
وَهُوَ اللّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ (3):
و اوست كه در آسمانها و در زمین خداوند است. نهان و آشكار شمارا مىداند، و هرچه را به دست مىآورید (نیز) مىداند.
در پاسخ به عقیدهى انحرافى چند خدایى (خداى باران، خداى جنگ، خداى صلح، خداى زمین و...) این آیه مىفرماید: خداى همه چیز و همه جا یكى است.
امام صادقعلیه السلام درباره این آیه فرمود: او به تمام مخلوقات از نظر علم و قدرت و سلطه و حاكمیّت احاطه دارد. (236)
-----
236) تفسیر نورالثقلین؛ توحید صدوق، ص133.
- منطقهى فرمانروایى خداوند، تمام هستى است. «فى السموات و فى الارض»
- خداوند چون حاكم است، آگاه است. «هو اللَّه فى السموات و فى الارض یعلم...»
- آشكار و نهان انسان نزد خداوند یكسان است. (237) «یعلم سرّكم و جهركم»
- ایمان به احاطه علمى خداوند، هم انگیزه براى كار نیك است و هم بازدارنده از كار بد. «یعلم سرّكم و جهركم»
- خداوند، از آیندهى كارهاى انسان آگاه است. «و یعلم ما تكسبون»
-----
237) اگر علم خداوند نسبت به آشكار و نهان آدمى تفاوت داشت، جملهى »یعلم« تكرار مىشد و مىفرمود: «یعلم سرّكم و یعلم جهركم»
🔸سوره نحل، آیه ٩٠:
إِنَّ اللّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِيتَاء ذِي الْقُرْبَي وَيَنْهَي عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
⚡️ترجمه :
خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزديكان فرمان مى دهد; و از فحشاء و منكر و ستم، نهى مى كند; خداوند به شما اندرز مى دهد، شايد متذكر شويد.
💥توضیح :
اين آيه منشور جهانى اسلام است.
🍁در احسان، رسيدگى به بستگان و صله رحم اولويّت دارد.
https://eitaa.com/ghoransobghahi