eitaa logo
نهج البلاغه و نکات ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
220 فایل
این کانال سعی دارد معارف نهج البلاغه و احادیث اهل بیت ع را به زبان کاملا ساده و عامیانه و با توضیحاتی کوتاه به مخاطبین ارائه دهد. ان شاءالله لطفا انتقادات، پیشنهادات و حتی سوالات و شبهات مرتبط با نهج البلاغه را با ما در میان بگذارید @bagherabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ با چشم خویش می دیدم که میراث مرا به غارت می برند🥀 👈🏻 اَرَى تُرَاثِي نَهْباً 😞 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
💠اگر حمزه و جعفر بودند بیعت نمی کردم❗️ ✍️ بخشی از امام علی (ع) به 🌷 فنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ لِي رَافِدٌ وَ لَا مَعِي مُسَاعِدٌ إِلَّا أَهْلُ بَيْتِي فَضَنِنْتُ‏ بِهِمْ عَنِ الْهَلَاكِ ؛ وَ لَوْ كَانَ لِي بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ  عَمِّي حَمْزَةُ وَ أَخِي جَعْفَرٌ لَمْ أُبَايِعْ كَرْهاً وَ لَكِنِّي بُلِيتُ‏ بِرَجُلَيْنِ- حَدِيثَي عَهْدٍ بِالْإِسْلَامِ- الْعَبَّاسِ وَ عَقِيلٍ، فَضَنِنْتُ بِأَهْلِ بَيْتِي عَنِ الْهَلَاكِ فَأَغْضَيْتُ عَيْنِي عَلَى الْقَذَى، وَ تَجَرَّعْتُ رِيقِي عَلَى الشَّجَى وَ صَبَرْتُ عَلَى أَمَرَّ مِنَ الْعَلْقَمِ، وَ آلَمَ لِلْقَلْبِ مِنْ حَزِّ الشِّفَارِ 🌷 ☑️ پس پيرامون خود نگريستم و جز اهل بيت خود، يار و ياورى نيافتم، به ناچار آنان را از خطرات، حفظ كردم. اگر عمويم و برادرم ، بعد از رسول اكرم (ص)، براى من مانده بودند به اجبار و اكراه با ابوبكر . من ماندم و دو مردِ تازه مسلمان؛ عباس و عقيل، [كه كارى از آنان ساخته نبود.] پس به این نتیجه رسیدم كه خاندان خويش را حفظ كنم و با خار و خاشاك در ديده، چشم بر هم نهادم و جرعه‏هاى خشم و اندوه را با گلوى گرفته فرو بردم و شکیبایی کردم بر چیزی که از حنظل تلخ تر و از تیغ برنده دردناک تر است.🥀 📚منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی(ع) صفحه 52 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
دراحوالات آمده : روزی از جایی می گذشت، دو نفر با هم راجع به شخصی صحبت می کردند. خود می فرمود : صحبت های آنها به گوشم خورد و چهل روز عقب افتادم. 📚 افلاکیان خاک نشین،ص ۹۵ ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
؛ 💠نامه امام علی(ع) به 📚 نامه ای که هر شیعه باید بخواند💯 👈🏻👈🏻 نامه ای که امام فرمود: ❗️ 👇 علت نگارش نامه👇 زندگانی امیرالمومنین (ع) و پیشامدهایی که با آن روبرو بوده، از هنگام چشم به دنیا گشودن او تا روزی که پیامبر خدا (ص) چشم از این جهان فرو بست روشنتر از آن است که نیاز به گفتن باشد، از آن لحظه به بعد است که پرده هایی از غرض ورزی، کینه توزی، حسادت، تنگ نظری، تعصب، افراط در دوستی و گزافه پویی در دشمنی و نادیده گرفتن حق بر روی زندگانی 30 ساله او بعد از پیغمبر اکرم (ص) کشیده شده است . با مطالعه برخی منابع کهن، با نامه ای از مولای متقیان علی (ع) مواجه می شویم که ظاهراً با دست مبارک خویش نگاشته و برخی حقایق را از بعد از رحلت رسول خدا (ص) تا زمان شهادت محمد بن ابی بکر بیان فرموده است، نامه ای که حقیقتا باید آن را نامید. رنجنامه از این جهت که شخص ایشان، به مساله خلافت اشاره فرموده و جریانات و اتفاقاتی را که در روزهای آغازین رحلت رسول خدا(ص) رخ داده با قلم خویش برای آیندگان ترسیم فرموده و از ناراحتی درونی خویش در این مساله پرده بر می دارد. در شرایطی که امام علی (ع) در اندوه از دست دادن محمد بن ابی بکر، سقوط مصر، سستی کوفیان و ناهمراهی سران و بزرگان به سر می برد، چند تن از یاران و اصحاب وی نزد ایشان آمدند در حالی که حضرت، ناراحت و غمگین بود، از وی خواستند نظرش را درباره ابوبکر و عمر برایشان بگوید. امیرمومنان(ع) برآشفت و فرمود: برای این موضوع، وقتی مناسب تر نیافتید؟ این مصر است که سقوط کرده و پیروان من در آن کشته شده اند؟! با این حال، نامه ای برایتان می نویسم و به دستتان می دهم که پاسخ خود را در آن بیابید و از شما می خواهم برای پاسداشت حقی که بر گردنتان دارم و آن را تباه کرده اید، این نامه را و پیوسته یاور حق باشید. سپس امام(ع) نامه ای نوشت و به کاتب خود عبیدالله بن ابی رافع داد و به او فرمود: ده تن از اشخاص مورد اطمینان مرا به نزدم بخوان. عبیدالله گفت هرکه را می فرمایید صدابزنم. امام (ع) افراد ذیل را نام برد و از عبیدالله خواست آنها را نزد امام بخواند؛ اصبغ بن نباته، ابوطفیل بن وائله کنانی، زرّ بن حبیش اسدی، جویریه بن مسهر عبدی، خندف بن زهیر اسدی، حارثه بن مضرب همدانی، حارث بن عبدالله اعور همدانی، مصابیح نخعی، علقمه بن قیس، کمیل بن زیاد و عمیر بن زراره هر چند امام(ع) به عبیدالله بن ابی رافع فرموده بود ده نفر را صدا بزن لکن یازده نفر را نام برده است. عبیدالله بن ابی رافع آنها رافراخواند و ایشان نزد امام (ع) آمدند. امام (ع) به آنها فرمود: این نامه را بگیرید و شما بر آن گوه باشید که عبیدالله بن ابی رافع آن را برای مردم بخواند و اگر تحریک کننده ای قصد سروصدا و برهم زدن جلسه را داشت میان خود و او ، قرآن را قرار دهید و به انصافش فراخوانید. و اینگونه بود که این نامه به رشته تحریر درآمد. منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی(ع) صفحه15 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
را دریابید❗️ امام علی علیه السلام میفرماید: ✍️ هیچ کاری را که با تقوا همراه باشد کم نشمارید زیرا هر عملی که با تقوا همراه باشد پذیرفته می شود [هرچند به ظاهر ناچیز باشد]. 🌷 لَا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ 🌷 نکته مهم:👇 ✍️ اگر تقوا نداشته باشیم هیچ عملی از ما پذیرفته نخواهد شد چون خداوند در قرآن می فرماید: فقط اعمال انسان های باتقوا پذیرفته می شود.🙏🏻 💠 إِنَّما يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقينَ (مائده27) ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
💠حدیث را عمل کنید، نقل نکنید❗️ امیرمومنان علی (ع) میفرماید: 💫 آنگاه که روایتی می شنوید آن را با جدّیت تمام، عمل کنید و مراعات کنید نه اینکه [آنرا فقط] برای دیگران نقل کنید زیرا روایتگران حدیث فراوانند ولی عمل کنندگان به حدیث، کم هستند.😞 📣 اعْقِلُوا الْخَبَرَ إِذَا سَمِعْتُمُوهُ عَقْلَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ رِوَايَةٍ فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيلٌ ♻️ ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
💠متقین و جهنم 💫 انسان های باتقوا، همیشه جهنم را مقابل خود می بینند و حتی خود را در دوزخ، معذّب می دانند به همین دلیل همیشه از اعمال گذشته خود، نگرانند و مواظبند به دیگران بدی نکنند و به کسی شر نرسانند. بدن های آنها از ترس دوزخ، نحیف و لاغر و حاجات دنیایی آنها ناچیز است و نفسی پاک و دور از هر نوع آلودگی دارند. 🌷 و هُمْ وَ النَّارُ كَمَنْ قَدْ رَآهَا فَهُمْ فِيهَا مُعَذَّبُونَ قُلُوبُهُمْ مَحْزُونَةٌ وَ شُرُورُهُمْ مَأْمُونَةٌ وَ أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ وَ حَاجَاتُهُمْ خَفِيفَةٌ وَ أَنْفُسُهُمْ عَفِيفَة 🌷 💢 هشدار👇 خداوند در سوره حضرت مریم (س) می فرماید: 📣 و إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها كانَ عَلى‏ رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا (مریم 71) ☑️ 🔥همه شما قبل از ورد به بهشت، به جهنم ورود خواهید داشت😞 ┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
؛ 💠نامه امام علی(ع) به 👈🏻👈🏻 نامه ای که امام فرمود: ❗️ 📣 سخن امام با قریش و جماعت عرب👇 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* از بنده خدا، على، امير مؤمنان، به مؤمنان و مسلمانان از شيعيان خود. خداوند متعال می¬فرمايد: و ابراهیم(ع) از شیعیان اوست. كلمه شیعه، اسمی است كه خداى تعالى در كتاب خود به آن شرافت بخشیده است و شما شیعه محمد  پیامبر خدا هستید آنگونه که ابراهیم(ع) شیعه او بود.شيعه، نامى است غير مختص و چیز تازه ای نیست. [كلمه‏اى نيست كه به گروهى ويژه اطلاق شود و سابقه نداشته باشد.] سلام خدا بر شما باد. و خداوند است كه دوستان خود را از عذاب خواركننده به سلامت مى‏رهاند و به عدل خود بر آنان فرمان مى‏راند. عرب در دوران جاهلیت اما بعد؛ اى قوم عرب، خداوند متعال محمد (ص) را به نبوت برانگيخت در حالى كه شما در بدترين حال مى‏زيستيد. بعضى از شما، سگان خود را تربيت مى‏كرد اما فرزندان خود را مى‏كشت و به تاراجگرى و غارت ديگران سرگرم بود و در بازگشت از چپاول مى‏ديد اموالش به غارت رفته است. خوراک شما ، ، مردار و خون بود و در برابر سنگهای سخت و بت های گمراه کننده، خود را به زمین می زدید، خوراك شما خشن، خشک و ناگوار بود، و آبهاى گندیده را مى‏آشاميديد. خون يكديگر را مى‏ريختيد و يك ديگر را به اسارت مى‏گرفتيد. خداوند متعال، را به سه آيه [از قرآن کریم] اختصاص داده است و را به يك آيه. اما آياتى كه در باره قريش فرموده است: نخست اين قول خداى تعالى است كه مى‏فرمايد: بياد آوريد هنگامى را كه تعداد شما در زمين، اندك بود و ناتوان بودید و بيم آن داشتيد كه مردم شما را بربايند پس شما را پناه داد و به يارى خود تائيد كرد و روزى ‏تان را از چيزهاى پاكيزه قرار داد شايد شكرگزارى كنيد آیه دوم: خدا آن كسانى از شما را كه ايمان آورده‏اند و كردار نيكو داشته‏اند وعده داد كه در روى زمين خليفه قرارشان دهد. همچنان که كسانى را كه پيش از آنان بودند خليفه قرار داده بود و دينى را كه براى آنان پسنديده بود، مكانت و پابرجايى داد (جهانى كرد). سپس ترس آنان از آینده را به امنيت تبديل كرد تا مرا بپرستند و هيچ چيز را شريك من قرار ندهند و كسانى كه زين پس كفر ورزند، همانا كه فاسقانند. سوم، گفتار قريش است به پيامبر خدا (ص) هنگامى كه آنان را به اسلام و هجرت دعوت فرمود، گفتند: اگر هدايت تو را پيروى كنيم ما را از سرزمين مان مى‏رانند؛آنگاه خداوند متعال ‏فرمود: آيا نمى‏توانيم آنان را در حرمى امن جاى دهيم که رزق و روزی ما به صورت میوه ها و ثمرات هرچیز، به سوی آنها روانه شود! اما بيشتر آنان نمى‏دانند. اما آيه‏اى كه در باره عموم است قول خداى تعالى‏ است که فرمود: نعمت خداى را كه به شما عنايت فرموده است ياد آوريد؛ آنگاه که دشمن يك ديگر بوديد و دلهاى شما را به هم پيوند داد، پس به سبب نعمت او، برادر يك ديگر شديد و بر لبه پرتگاه جهنم قرار داشتيد و شما را از آن نجات داد. خداوند اين چنين نشانه‏هاى خود را براى شما آشکار می کند شايد هدایت يابيد. پس چه نعمت بزرگى است اگر دست از آن برندارید و به سوى ديگرى نروید، و چه مصيبت عظيمى است اگر به آن ايمان نیاورید و از آن روى بر گردانید. منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی(ع) ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
و چیست❓ در نامه امام علی علیه السلام به شیعیان دو واژه نامانوس و غریب است که چه بسا خوانندگان گرامی با آنها آشنا نباشند؛ واژه های و در این جا با استفاده از منابع لغت، هر دو واژه را ترجمه می کنیم؛ غذایی بود فراهم‌آمده از خون و کُرک شتر، بدین نحو که در سالهای قحطی آنها را با هم مخلوط می‌کردند و روی آتش می‌پختند و می‌خوردند. منبع: نهایه،ابن اثیر، ج۳، ۲۹۳ غذایی بود فراهم آمده از حنظل، بدین نحو که در سالهای قحطی، حنظل (هندوانه ابوجهل) را شکسته، دانه های آن را جدا کرده و پیه آن را می فشردند تا تلخی آن از بین برود سپس آن را پخته و می خوردند. منبع: تاج العروس،زبیدی،ج5،ص330 ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
💠 و بیماری ها 💫 امام صادق (ع) فرمود: اگر بیماری، درد و یا کسالتی داشتی بعد از نماز، دست خود را بر محل سجده بکش و این دعا را بخوان:👇 لَكَ الْحَمْدُ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ‏ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ‏ أَذْهِبْ عَنِّي الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الْفِتَنَ‏ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ‏ 👈🏻 سپس هفت مرتبه بر محل درد و بیماری دست بکش و این دعا را بخوان:👇 يَا مَنْ كَبَسَ الْأَرْضَ عَلَى الْمَاءِ وَ سَدَّ الْهَوَاءَ بِالسَّمَاءِ وَ اخْتَارَ لِنَفْسِهِ أَحْسَنَ الْأَسْمَاءِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا وَ ارْزُقْنِي كَذَا وَ كَذَا وَ عَافِنِي مِنْ كَذَا وَ كَذَا. ✍️ به جای کذا و کذا، شفای بیماری خود را از خداوند طلب کنید. 📚منبع: کتاب تعقیبات نماز، درمان بیماریها و رسیدن به آرزوها ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
☑️ به دنیا اعتمادی نیست👇 🌷 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ عَنْ غَيْرِهَا وَ لَمْ يُصِبْ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَيْئاً إِلَّا فَتَحَتْ لَهُ حِرْصاً عَلَيْهَا وَ لَهَجاً بِهَا وَ لَنْ يَسْتَغْنِيَ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ فِيهَا عَمَّا لَمْ يَبْلُغْهُ مِنْهَا وَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ فِرَاقُ مَا جَمَعَ وَ نَقْضُ مَا أَبْرَمَ وَ لَوِ اعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ مَا بَقِيَ وَ السَّلَامُ 🌷 📣 اما بعد دنيا انسان را به خود مشغول می کند و نمی گذارد به چیزی غیر از آن فکر کنی دنيا پرستان به چيزى از دنيا نمى‏رسند مگر اين كه درى از حرص برويشان گشوده مى‏شود و آتش عشق آنان تندتر مى‏گردد. ( هرچه بیشتر داشته باشی خواهان بیش از آن هستی) كسى كه به دنيا برسد هرگز به آن چه دارد قانع نيست اما به دنبال آن نیز فراق و جدائى همه انباشته ها و پنبه كردن بافته‏ها است و اگر از آنچه گذشته است عبرت بگيرى آنچه را که باقى است حفظ خواهى كرد. و السلام ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
💠 افراد را سادگی آنها مپنداریم❗️ ✍️ متاسفانه در عصر حاضر، انسان های مومن را به بی خردی و کم عقلی متهم می کنند که چرا مانند فلان و فلان، دنیای خود رانساخته و از ثروت و مال اندوزی عقب مانده است یا اینکه چرا بسان دیگران، گلیم خود را از آب بیرون نمی کشد در حالی که امیرمومنان علی علیه السلام را نیز به همین مسائل متهم کرده و او را در مقایسه با معاویه، ضعیف جلوه دادند لکن ایشان با کلامی شیوا، به این اشتباه مردم پاسخ داده و فرمود: 🌷 و اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ وَ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ وَ لَكِنْ كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ وَ كُلُّ فُجَرَةٍ كُفَرَةٌ وَ لِكُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ يُعْرَفُ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ اللَّهِ مَا أُسْتَغْفَلُ بِالْمَكِيدَةِ وَ لَا أُسْتَغْمَزُ بِالشَّدِيدَةِ 🌷 💯 به خدا سوگند «معاويه» از من سياستمدارتر نيست، اما او نيرنك مى‏زند و مرتكب انواع گناه مى‏شود اگر نيرنك ناپسند و ناشايسته نبود من سياستمدارترين مردم بودم، [ دیانت من نمی گذارد اهل نیرنگ و دغل باشم] ولى هر نيرنگى گناه است، و هر گناهى يك نوع كفر است، «در قيامت هر غدار و مكارى پرچم خاصى دارد كه به آن وسيله شناخته مى‏شود». ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
(ره) راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر ما همه بیچاره ایم و تنها تو چاره ای و ما همه هیچ کاره ایم و تنها تو کاره ای وای بر من اگر دانشم رهزنم شود و کتابم حجابم چون تو حاضری چه جویم و چون تو ناظری چه گویم چگونه گویم نشناختمت که شناختمت و چگونه گویم شناختمت که نشناختمت از روی آفتاب و ماه و ستارگان شرمنده ام از انس و جان شرمنده ام حتی از روی شیطان شرمنده ام که همه در کار خود استوارند و این سست عهد ناپایدار همه از تو دوا خواهند و حسن از تو درد ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛ 💠نامه امام علی(ع) به 👈🏻👈🏻 نامه ای که امام فرمود: ❗️ 👇 رحلت رسول خدا (ص) و جریان 👇 پيامبر خدا (ص) درگذشت و آنچه را براى ابلاغ آن آمده بود به آگاهى مردم رسانيد و چه مصيبت بزرگی بود كه خصوصاً به نزديكان او رسيد و عموماً به مؤمنان. مصيبتى كه به مانند آن دچار نشده بودند و زين پس نيز هرگز چنان مصیبتی را نخواهند ديد آن رسول بزرگوار (ص) از اين جهان رفت و كتاب خدا و اهل بيت خود را بر جاى گذاشت، و آنها دو پيشوايند كه اختلافى ميانشان نيست، دو برادرند كه همدیگر را رها نمی کنند و از هم جدايى ناپذيرند. خداوند، «محمّد» (ص) را قبض روح کرد حال آنكه، من از اين پيراهن كه به تن دارم به او نزديكتر بودم و بر خاطرم نمى‏گذشت و كه مردم جز به من، به كسى ديگر روى آورند پس وقتى که با تلاش و کوشش خود، در تفويض ولايت به من درنگ كردند، [در خانه نشستم] و انصار هم كه يارى دهندگان خدا بودند در حمایت از من سستی کردند و گفتند: اينك كه ولايت را به «على» تسليم نمى‏كنيد، حق انصار براى اين سِمت بيش از ديگرانست‏. به خدا سوگند! نمى‏دانم به چه كسى شكايت برم؟ آيا در حق انصار ستم رفت يا در حق من ستم كردند؟ البته حق مرا به ستم گرفتند و . پس، گوينده ای از قريش، گفت: [همانا رسول خدا (ص) فرمود:] امامان از قريش اند و بدين گونه با اين سخن، انصار را از تصاحب ولايت راندند و حق مرا نيز از آن خلافت، مانع شدند. پس گروهى نزد من آمدند و يارى خود را به من عرضه داشتند از آن جمله دو پسر سعيدبن عاص و مقداد بن اسود و ابوذر غفارى و عمّار بن ياسر و سلمان فارسى و زبير بن عوام و براء بن عازب بودند. به آنان گفتم: من عهدی با رسول خدا (ص) بستم و ایشان به من وصيتى فرموده است و من از آنچه مرا به آن فرمان داده، سرپیچی نخواهم کرد. به خدا سوگند! اگر حلقه ای بر بینی من کنند [و مرا هر سو بكشند] بازهم به فرمان الهی تن می دهم و به اطاعت از او اقرار می کنم. و هنگامى كه ديدم مردم براى بيعت با «ابوبكر» هجوم آوردند دست واپس كشيدم (و بیعت نکردم) و مى‏دانستم كه براى تصدى مقام رسول اللَّه(ص) حق من از او و از غير او بيشتر است و بر همه اولویت دارم و این درحالی بود که پیامبر خدا (ص) اسامه را به فرماندهی لشكر گماشت و آن دو را در آن لشكر قرار داد و مادامى كه پیامبر (ص) حيات‏ داشت، مى‏فرمود: به لشكر اسامه بپيونديد، به لشكر اسامه بپيونديد. لشكر اسامه به سوى شام حرکت کرد تا به منطقه اذرعات رسيد و با لشكر روم روبرو گرديد و آن لشكر را شکست داد و خداى تعالى اموال آنها را به غنيمت، نصيب لشكر اسامه فرمود. وقتى گروهى را ديدم که از دين اسلام روى بر مى‏تابند و مردم را به نابود كردن دين محمد (ص) و ملت ابراهيم (ع) دعوت مى‏كنند، ترسيدم كه اگر من به اسلام و مسلمانان يارى نرسانم، در آن دين، رخنه پديد آيد و اين بناى معظم در هم فرو ريزد، اين مصيبت نزد من سهمگين تر از آن بود كه ولايت امور شما و خلافت بر شما را از دست بدهم، زیرا، آن، متاع چند روز كوتاه است و سپس مانند ابر از ميان مى‏رود و ناپديد مى‏گردد. پس در اين امر به همراهی مردم برخاستم و با مسلمانان همراه شدم (و با ابوبکر بیعت کردم) تا باطل از ميان رفت و بلندى كلام خدا آشكار شد اگر چه كافران نمى‏خواستند اما ناچار خاكسار شدند. منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی (ع) ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ و تفتیش 🌷 عبَادَ اللَّهِ احْذَرُوا يَوْماً تُفْحَصُ فِيهِ الْأَعْمَالُ وَ يَكْثُرُ فِيهِ الزِّلْزَالُ وَ تَشِيبُ فِيهِ الْأَطْفَالُ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ أَنَّ عَلَيْكُمْ رَصَداً مِنْ أَنْفُسِكُمْ وَ عُيُوناً مِنْ جَوَارِحِكُمْ وَ حُفَّاظَ صِدْقٍ يَحْفَظُونَ أَعْمَالَكُمْ وَ عَدَدَ أَنْفَاسِكُم 🌷 🔹ای بندگان خدا❗️ بترسید از روزی که تمامی اعمال و کارهای شما را مورد تفتیش و بازرسی قرار می دهند و [متاسفانه] در آن روز لغزش های آدمی فراوان می شود [ و روی اعمال ما مهر می زنند] به گونه ای که اطفال در آن روز، [ از شدت نگرانی و ترس از اعمال خود] پیر می شوند 🔹ای بندگان خدا ❗️ بدانید که نگهبانان و جاسوس هایی از طرف خدا بر شما گماشته شده که با دقت تمام، اعمال و رفتار شما را زیر نظر دارند و حتی تعداد نفس کشیدن شما را ثبت می کنند. آن جاسوس ها، همان اعضای بدن شما هستند [ که در روز قیامت بر علیه شما شهادت می دهند]. ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
💠 شگفتی خلقت ‏ امام علی علیه السلام می فرماید: 🌐 از لطائف آفرینش خدا و شگفتي هاى خلقتش همان اسرار پيچيده حكمتى است كه در وجود به ما نشان داده است. همان جاندارانى كه روشنى روز با آنكه همه چيز را مى‏گشايد چشمانشان را مى‏بندد و پرده تاريكى شب كه همه چيز را در ظلمت خويش مى‏ كشد چشمان آنها را باز و گسترده مى‏سازد، چگونه چشمهايشان به طورى نابينائى يافته كه نمى ‏توانند از خورشيد نورانى استمداد جويند و به راههاى خويش هدايت گردند، و با روشنى خورشيد به سر منزل مقصود خويش برسند❓ و چگونه خدا با درخشش نور آفتاب آنها را از حركت در ميان امواج روشنائى باز داشته و در پنهانگاه هاى خود از رفتن در دل نور مخفى ساخته، به هنگام روز پلك هاى چشمهاشان بر روى هم مى‏افتد و شب را براى خود چراغ روشنى قرار داده و در ظلمتگاه شبها روزى خود را جستجو مى‏كنند، نه تاريكى شديد شب چشم آنها را از ديدن باز مى‏دارد و نه ظلمت سختش آنها را از حركت در آن مانع مى‏گردد، اما آن گاه كه خورشيد نقاب را از چهره بر گرفت و روشنائى روز آشكار گرديد و تا درون لانه بر سوسمارها نور خويش را پاشيد ناگهان پلكهاى چشم اين شب پره‏ ها روي هم قرار مى‏گيرد. و به آنچه در تاريكى شب براى ادامه زندگى فراهم ساخته قناعت مى‏كنند، منزه است خداوندى كه شب را براى آنها روز و موقع بدست آوردن معاش، و روز را هنگام راحتى و آرامش قرار داد. از گوشتها براى آنها بالهائى آفريد تا بدان وسيله به هنگام نياز پرواز كنند، اين بالها گوئى لاله‏هاى گوشند ولى بالهاى بدون پر و بدون نى‏هائى در ميان آن اما مواضع رگها به روشنى پيدا است. دو بال دارند نه آن قدر نازك كه بشكنند و نه آن قدر ضخيم كه سنگينى كنند (عجيب اين كه) آنها مى‏پرند در حالى كه به آنها چسبيده و به مادرانشان پناه جسته‏اند. هر زمان مادران بنشينند همراه آنانند، و هر گاه به پرواز آيند با آنان در حركتند، و تا آن دم كه پر و بال و اعضاى پيكر اين جوجه‏ ها محكم نگردد از آنها جدا نمى‏شوند. و تا آن دم كه بالهايشان قدرت حمل آنها را نداشته و راه و رسم زندگى و مصالح خويش را نشناسند جدا نمى‏گردند منزه است آفريدگار تمام اشياء كه در آفرينش آنها كسى از او سبقت نگرفته است. ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
همراه با ✍️ ایشان یکی از شارحان بزرگ نهج البلاغه از است که گاهی در خلال شرح خود بر نهج البلاغه، قلم از دست او بیرون رفته و در توصیف حضرت و کلام حضرت مطالبی را می نویسد. وی در ذیل نهج البلاغه می نویسد:👇 هرکس می خواهد مردم را موعظه کند و دل ها را به لرزه در آورد و جایگاه دنیا را به مردم معرفی کند باید اینگونه مثل علی بن ابی طالب (ع) سخن بگوید و اگر نمی تواند اینگونه حرف بزند سکوت کردنش بهتر از سخن گفتن است. و هرکس در این خطبه، خوب بنگرد به این کلام معاویه پی می برد که گفته است: 👏👏 به خدا سوگند هیچ کس فصاحت و بلاغت را در میان قریش، پایه یزی نکرد جز علی بن ابی طالب(ع) این خطبه به گونه ای است که اگر قاطبه خطیبان و بلیغان عرب در یک مجلسی گردآمده و این خطبه برای آنها خوانده شود لازم است همگی بر این کلام علی 📣 به آن خدایی سوگند که تمام امت ها به او سوگند می خورند از قبل تاکنون بیش از این خطبه را خوانده ام و هر دفعه ای که خواندم ترس و لرز و دلهره، تمام وجود مرا فرا گرفت و قلبم به لرزه در آمد و اعضای بدنم لرزید ☠️هرگاه در عبارات این خطبه اندیشیدم، اموات و خویشان و دوستان خودم را که از دنیا رفته اند تصور کردم و گاهی خودم را در عالم قبر به جای آنها می دیدم که اینگونه دارد مرا توصیف می کند خطبا و سخنرانان فراوانی در این موضوع سخن گفته اند اما هیچکدام نتوانسته به مانند علی بن ابی طالب(ع)، عالم قبر را توصیف کند 💫البته این تاثیری که در کلام علی می بینم از دو حال خارج نیست یا به دلیل است که من نسبت به او دارم یا به دلیل و صالح و یقین گوینده و اخلاص ایشان است که اینگونه در اعماق جان ما اثر می گذارد و قلب ما را می لرزاند 📚منبع: شرح ابن ابی الحدید،جلد11،ص149 💢 نکته: ابن ابی الحدید بیش از 1000 بار خطبه 221 را خوانده است، ایا من که شیعه هستم حداقل یکبار خوانده ام⁉️ خطبه221- و من كلام له (عليه‏السلام ) قاله بعد تلاوته أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ يَا لَهُ مَرَاماً مَا أَبْعَدَهُ وَ زَوْراً مَا أَغْفَلَهُ وَ خَطَراً مَا أَفْظَعَه... ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۳ مهر سالروز شهادت چهارمین شهید محراب حضرت آیت الله گرامی باد. ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو روضه بخوان از این غم هجران نمانده توان😭 🏴 را تسلیت عرض می نماییم. ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚آغاز امامت ولایت قطب عالم امکان ✨صاحب عصر و زمان 💚حضرت بقیه الله الاعظم 💚ابا صالح المهدی(عج) بر همه شیعیان مبارک باد🎉 🎊 🎉 أللَّھُمَ عـجِـلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج 🙏 💚🙏🙏🌹🌹💚
که امام فرمود هر برای مردم بخوانند❗️ ♻️ حواشی خلافت ابوبکر👇 💫 و هنگامى كه سعد [بن ابی وقاص]، ديد مردم با ابوبكر بيعت مى‏كنند بانگ برداشت كه اى مردم! اگر من داوطلب بر حکومت شدم از آن روست كه ديدم به على (ع) توجه نمى‏كنيد اينك تا او بيعت نكند من با هيچ كس بيعت نخواهم كرد. شايد اگر او هم بيعت كند من چنين نكنم. سپس بر مركب خود سوار شد و به حوران رفت و در سرايى زيست تا در گذشت و بیعت هم نکرد. فروة بن عمر انصارى كه رسول خدا (ص) را با دو اسب يارى مى‏كرد و هزار بارِ شتر، خرما به مسكينان تصدق مى‏داد بانگ بر آورد كه اى گروه قريش! آيا در ميان‏ شما كسى هست كه لياقت خلافت داشته و ویژگی های على(ع) را داشته باشد❓ 💢قيس بن مخرمه زهرى گفت: کسی در میان ما نیست که ویژگی های علی(ع) را داشته باشد. آنگاه فروه گفت: راست گفتى. آيا در على (ع) ويژگي هایی هست كه در احدى از شما نباشد؟ گفت: آرى چنين است! پرسيد: چه چیزی شما را از او باز داشت❓ گفت: اجتماع مردم بر ابوبكر. گفت: بخدا سوگند! اگرچه مطابق سنّت خود عمل كرديد ولی سنت پيامبرتان را رها كرديد. اگر خلافت را در خاندان پيامبر خود قرار داده بوديد از آسمان و زمین بر شما نعمت فراوان مى‏گرديد. 👈🏻 خلاصه، ابوبكر خليفه شد و با مردم خوب سخن گفت و در كارها ميانه رو بود پس با او مصاحبت ‏كردم و پند گوى او بودم و در آنچه اطاعت از خدا بود با جدّیت از او متابعت مى‏كردم تا اینکه زمان مرگش فرا رسید پس باخودم گفتم: . اگر روابط مخصوص او با عمر نبود و قبلا تبانى نكرده بودند گمان نمى‏كنم كه مانع كار خلافت من مى‏شد. زيرا فرموده پيامبر اكرم (ص) به بريده اسلمى را شنيده بود كه وقتى من و خالد بن وليد را به سوى يمن فرستاد فرمود: هرگاه از يكديگر جدا شديد هر يك بر لشكر خود فرمانده باشید و اگر در يك جا با هم بوديد على بر همه شما امير است. سپس رفتيم و جنگيديم و اسيرانى بدست آورديم كه خوله دختر جعفر جار الصفا يكى از آنان بود. من «خوله حنفیه» را گرفتم ولی خالد او را از من به غنیمت گرفت و بريده را به خدمت پيامبر اكرم (ص) فرستاد تا آن بزرگوار را بر من خشمگين گرداند. بريده رويداد من و خوله را به عرض آن بزرگوار رسانيد و آن‏ حضرت فرمود: اى بريده! و سهم او از خمس بيش از آنست كه گرفته است. ابوبكر و عمر اين سخن را شنيدند [كه رسول اكرم (ص) چنين فرمود و ولايت مرا بعد از خود امضاء كرد.] اينك بريده زنده و حاضر است؛ آيا با اين سخن پيامبر بزرگوار (ص) جاى سخنى برای کسی باقى است❓ منبع: کتاب سرگذشتنامه امام علی علیه السلام ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄ @golestannahj ┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄