eitaa logo
گلزار ادبیات
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
175 ویدیو
5 فایل
توسط دبیر بازنشسته‌: ع. ک. (بانو خالقی) ایجاد کانال: ۹ بهمن ۱۴۰۱ استفاده از مطالب، با ذکر نام یا لینک کانال مجاز است. تبلیغ و تبادل نداریم. کانال دوم‌ما #گلستان‌ادبیات https://eitaa.com/golestaneadabiyat
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح یک رباعی از مولانا با مُلکِ غمت، چرا تکبّر نکنم؟ وز غلغله‌ات، جهان چرا پُر نکنم؟ پیش کرَم کفَت، چو دریا کف بود چون از کفِ تو، کفَش پر از دُر نکنم؟ عاشقان، چون غم عشق و معشوق دارند، تکبر ایشان از عشق و تکبر، صفتی خداوندی و کبریایی است. مولانا به معشوقش می‌فرماید: چون مُلک غم عشق تو، از آنِ من است، چرا تکبر و بدان افتخار نکنم؟ چرا جهان را از غلغله‌ی آن، پر نسازم؟ پیش کرَم دستهای بخشنده‌ی تو، دریا کفی بیش نیست؛ چگونه از دستهای مهربان تو، دستهای خلایق را پر از دُرّ و گوهر نکنم؟... باغ اسرار خدا، شرح رباعیات مولانا، بهشتی شیرازی، ص ۴۵۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
قسمت از مهدی الماسی آن چه از روز مانده است چه خوب بود تقسیم می‌شد پاره‌ای برای دستمال شدن تا غبار، از نگاه پاک کند پاره‌ای برای نان شدن تا همسایه‌ای، از حسرت سیری نمیرد پاره‌ای برای پنجره‌ شدن تا از آن به روی تو خیره شویم آن وقت از آمدنِ شب، هراسی نبود زیرا شب نیز، به روی تو مومن می‌شد و روز تا ابد، ادامه می‌یافت. شعرهای نو و آزاد، الماسی، ص ۵۱۶. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
بیتی از صائب تبریزی بی‌گناهی، کم گناهی نیست در دیوان عشق یوسف از دامان پاک خود، به زندان رفته است مشاعره‌ی جدید، ص ۵۰. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
امام علی - علیه السلام - فرمودند: خوشا به حال کسی که بر لغزشش، پشیمان باشد و به جبران گناه گذشته‌اش برخیزد. غرر الحکم، ج ۲، ص ۴۶۵. (ع) https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
اصطلاحات عرفانی صحرا بیابان، دشت هموار. در اصطلاح، عالم روحانی است که آن را صحرای روحانی نیز می‌گویند. در کلمات شیخ اشراق، شهاب‌الدین سُهروردی، کنایه از ملکوت است. سنایی گوید: باش تا حُسن نگارم، خیمه بر صحرا زند شورها بینی که اندر جَنّةُ المأوا زند مولوی گوید: حلقه کردند او چو شمعی در میان سَجده کردندش همه صحرائیان و جهان امکان را نیز گویند. عراقی گوید: عشق، شوری در نهاد ما نهاد جان ما در بوته‌ی سودا نهاد داستان دلبران آغاز کرد آرزویی در دل شیدا نهاد رمزی از اسرار باده، کشف کرد راز مستان، جمله بر صحرا نهاد... فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، دکتر سجادی، ص ۵۲۶، ذیل واژه‌ی صحرا. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
به مناسبت ۲۵ فروردین، روز بزرگ‌داشت عطار 🌹🌹🌹 عطار و منطق‌الطیر شاید بتوان عطار را نخستین کسی دانست که عرفان و مقاصد روحانی را، به صورتی ترتیب‌یافته، در ضمن حکایتها و تمثیلها آورده است که شاهد گویای او نیز متطق‌الطیر است که مراحل سلوک و تصوف را به شکل بدیع و رمزی، در آن گنجانده است. منطق‌الطیر، نامی است که عطار از قرآن کریم، برای کتاب مقامات طیور خود اختیار کرده است و آن به معنی زبام پرندگان است که در آیه‌ی شانزدهم سوره‌ی نَمل آمده است. منظور عطار از زبان پرندگان، استعداد و ظهور مرتبه و مقام هر یک از پرندگان و روندگان طریق حقیقت است؛ چنان که در آخر این منظومه، پرده از روی این راز برگرفته و آشکارا بیان کرده است: من زبان نطق مرغان، سر‌به‌سر با تو گفتم، فهم کن ای بی‌خبر در میان عاشقان، مرغان درند کز قفس، پیش از اجل، در می‌پرند جمله را شرح و بیانی دیگر است زان که مرغان را زبانی دیگر است پیش سیمرغ، آن کسی اکسیر ساخت کاو زبان جمله مرغان را شناخت یک فروغ رخ ساقی، برگزیده‌ی متون عرفانی در ادب پارسی، دکتر برزگر خالقی و دکتر امیری، ص ۴۸. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شعر طنز از اسدالله شهریاری😂😂😂 خانه الهی خانه‌ای دِه بَد پَک‌و‌پوز که مثل شب بوَد تاریک در روز در و دیوار و سقفش کَنده باشد ولی مال خود این بنده باشد هر آن کس را که منزل نیست، دل نیست چه شادی آن که او را آب و گِل نیست به مثلِ جانور در لانه بودن، بِه از انسان، ولی بی‌خانه بودن ز صاحب‌خانه‌ها منّت کشیدن بوَد چون روی عزرائیل دیدن اجاره گر که دَه روزی شود دیر، خورَد بر قلب آنها واقعاً تیر بگیرند از منِ مسکین بهانه که ره رفتی، شکستی خشتِ خانه و یا شستی چرا صورت که تا آب شود چون منجلابی زشت و ناباب وز آن بدتر، گران باشد اجاره که باید هر چه گیرم از اداره، دهم تا در عوض، قبضی دهندم از آن بگذشته، منّت هم نهندم ز لطفت یک وجب ما را زمین دِه که از شش دانگِ فردوسِ برین بِه مرا آسوده کن از جورِ مالک هم از اندوه و رنج و غیر ذالک شکرپاش ۱، ص ۶۰ و ۶۱. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
نیمایی‌واره‌ی پرسش از مرتضی امیری اسفندقه می‌دانم، آری بی‌ برو برگرد ما جانشینان خدا روی زمینیم اما یقین دارم خدا هم غایب نبود و نیست هرگز پس کیست این که ما به جایش می‌نشینیم؟ نِماشُم (نیمایی‌واره‌ها)، ص ۶۲. https://eitaa.com/joinchat/3003253043Ce1ab333303
Ey Doost.mp3
11.53M
🎙 🎧 بیست و پنجمین اثر پویا بیاتی منتشر شد. 🌹🌹🌹 🌐 @pooyabayati 🌼🌼🌼
ارسالی شاعران و همراهان کانال🌹🌹🌹 با سپاس از ارسال‌کننده 👇👇👇🙏🙏🙏