eitaa logo
گلواژه‌هاے اهل‌بیت (؏)
2.6هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
908 ویدیو
122 فایل
🔰 #کانال_مداحی_شعر_آئینی 🔰 #نشر و #گسترش اشعار ناب آیینی 💢 #نشر_اشعار_بروز از #شاعران_شاخص_کشور کانال گلواژه هاے اهل‌بیت (؏) با حضور شاعران کشورے با جدیدترین اشعار آئینی، مداحی و مولودی مدیریت کانال: خادمةالزهرا(س)علیزاده @maddah_67 ایدی جهت تبلیغات👆
مشاهده در ایتا
دانلود
تقدیم به حضرت نجمه سلام الله علیها مادر بزرگوار امام رضا علیه السلام تولد گل پسرتون مبارک بانو جان من به بخت ، سبز ترین ،مادر امام رضا چه بخت ، بهترازاین، مادر امام رضا ز نوبه نوبت یک نوعروس نورانی است به بیت هشتم دین ، مادر امام رضا نه اهل مارسِی ومصرومغرب ونوبه ست که اهل عرش برین ، مادر امام رضا رواق نجمه رسیدم ،ستاره ای دیدم نشسته روی زمین ، مادر امام رضا سلامه ،نجمه ،تحیّه ،سکن،صقر، اروی شود نتیجه چنین ، مادر امام رضا سمانه ای که سما را به خانه آورده سهای خانه نشین ، مادر امام رضا گرفته نورخراسان چه خیزران آسان شده ست ماه مبین ،مادر امام رضا شبیه جوشش زمزم به تکتمی مکتوم شده ست ام بنین ، مادر امام رضا به نام طاهره شد ذیل آیه ی تطهیر ثمن ترینِ ثمین ، مادر امام رضا هزار نام و لقب باشد از همه بهتر همین همین و همین , مادر امام رضا قسم به نجم که بانو اگر نبودی تو ! نبود طوس نگین ,مادر امام رضا! رسیده ام به رواقت برای عرض سلام ! مرا به مهر ببین ! مادر امام رضا! تکتم طاهره سلامه ،نجمه ،تحیّه ،سکن،صقر، اروی خیزران سمانه سها همه القاب مبارک مادر امام رضا هستند زینت کریمی نیا http://eitaa.com/sheydayezeynab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؟ یا در مقابل قرار دارد و در لغت به معنی «پوشیده سخن گفتن» است و در اصطلاح ادبی گفتن لفظی یا سخنی است که بر غیر معنی اصلی خودش دلالت کند. مثلاً گاهی گوینده می‌خواهد منظوری را برساند، اما به دلایلی نمی‌خواهد آن را به‌صورت مستقیم و آشکارا بیان کند. در این مواقع چیزی را بیان می‌کند که در ظاهر معنای دیگری دارد، اما به‌طور غیرمستقیم هدف و منظور گوینده را بیان می‌کند. برای نشان دادن به زبان ساده، مثالی از حافظ را می‌خوانیم: برو از خانه‌ی گردون به‌در و نان مطلب كاين سیه‌کاسه به آخر بكشد مهمان را : كنايه از مى‌باشد. مثالی دیگر از حافظ: 👇 ز مشکلات طریقت، عنان متاب ای دل که مرد راه نیندیشد از نشیب و فراز کنایه از و . معنی نزدیک اشاره به دارد که معنای دور آن را به راحتی به ذهن متبادر می‌کند. عابدانی که روی بر خلق‌اند پشت بر قبله می‌کنند نماز در این شعر «روی بر خلق کردن» و «پشت بر قبله کردن» هر دو است از و از خدا به خلق پرداختن. را نیز مانند نوعی دانسته‌اند. گاهی تشخیص از دشوار است. برای تفاوت قائل شدن بین و ، دقت کنید که در مجاز فقط یکی از دو معنی می‌تواند درست باشد. اما در کنایه، هر دو معنی می‌توانند درست باشند. یکی دیگر از تفاوت‌ها این است که در واژگان را در معنایی دیگر به‌کار می‌بریم، اما در واژگان معنی حقیقی خود را دارند و ترکیب آن‌ها با ساختار کلام است که معنی را می‌رساند. احتمالاً «دسته گل به آب دادن» را شنیده‌اید که به معنی «اشتباهی بزرگ کردن» است. اینجاست که هم و هم معنای آن صحیح هستند، اما مقصود گوینده، اشاره به «اشتباه کردن است نه دسته گل». کانال آموزش عروض و قافیه و... سید محمدرضا شمس (ساقی) https://eitaa.com/arozghafie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چو یکدم وصل آن آرام جان را آرزو کردم به زندان فراق آن صنم یک عمر خو کردم همه شب تا سحر با یاد او بیدار بنشستم به‌خلوت شرح جودش با دل خود گفتگو کردم دلم چون لاله خون شد زین گنه کز فرط مشتاقی نگه یکدم به روی آن نگارِ لاله رو کردم لباس عافیت صدپاره شد از دوری‌ات امّا... به صدبارش ز تار و پود گیسویت رفو کردم به حکم وحدت هستی بدیدم در رخِ اشیا چو رخسار نکویت را به هرجا جستجو کردم به جز روی تو هر جا پا نهادم رو سیه گشتم ز کف شد آبرویم جز تو سوی هرکه رو کردم صبا تا بر مشامم زد شمیم زلف مشکینت شکایات دل خود را به پیشش مو به‌مو کردم سبوی وصلِ ما را سنگِ هجرانت شکست آری من این شرح غم افزا را حکایت با سبو کردم گنه کردم اگر عاشق شدم ، بر روی زیبایت به اشک دیده گرد این گنه را شستشو کردم نوای شعر (شمس قم) که بلبل را به وجد آرد ز هجر یار شد خاموش و ترکِ های و هو کردم شادروان سید عليرضا شمس قمی eitaa.com/shamseqomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قابل توجه کاربران محترم مجازی سلام و درود. 🔻اصولاً هر متنی که از جانب هر یک از کاربران ارجمند ارسال می‌شود یعنی مورد تأیید ارسال‌کننده است؛ لذا می‌باید قبل از ارسال، اولین خواننده‌ی متن ارسالی، خودمان باشیم تا را گسترش ندهیم که متأسفانه این روزها واقعا غلط نویسی بیداد می‌کند. لذا پس از ارسال متن غلط، چنانچه شخص دیگری از سر لطف و احساس وظیفه‌ی انسانی و ادبی، ایرادهای املایی و... را متذکر شد. اخلاقاً وظیفه داریم قدردان ایشان باشیم. نه این‌که از وی ناراحت شویم که چرا بدون مزد و منت موجب آگاهی‌بخشی ما شده است. که در این باب حضرت مولا علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «مَن عَلّمَنی حَرفاً فَقَد صَیّرنی عَبداً» موفق باشید. کانال آموزش عروض و قافیه و... سید محمدرضا شمس (ساقی) https://eitaa.com/arozghafie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(غزالِ چشم تو) ای نگاهِ نافذت بر سینه‌ها چون تیرها ابروانت تیزتر، از تیغه ی شمشیرها تیغ مژگان سیاهت چون خدنگ خونچکان می‌نشیند بر دل عشاق، همچون تیرها ماهرویان سمرقندی همه مات رخت غرق در چشم سیاهت می‌شود کشمیرها در میان بیشه‌زار نرگس چشمان تو... گو کمین کردند صیادانِ دل چون شیرها کو دلی که چشم پوشد از غزال چشم تو تا نیفتد ناگهان در بند چون نخجیرها با نگاهی می‌کنی مِس را مبدّل بر طلا آنچنان که مات و مبهوت تواند اکسیرها یک نیستان لازم است و بحری از جوهر نیاز تا که خطاطان کنند از وصف تو تحریرها گفت (ساقی) این غزل را در مدیح روی تو گرچه باید کرد توصیف تو را تفسیرها... سید محمدرضا شمس (ساقی) eitaa.com/shamssaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؟ واج آرایی یکی از آرایه‌های رایج در زبان و ادبیات فارسی است که باعث گوش‌نوازتر شدن کلام می‌شود. برای درک بهتر معنی ، به معنای دو بخش کلمه به صورت مستقل می‌پردازیم. : واج‌ها کوچک‌ترین عناصر آوایی زبان هستند که معنا ندارند اما می‌توانند تمایز معنایی ایجاد کنند. به‌طور مثال (ما) از دو (م) و (ا) تشکیل شده است. : از مصدر آراستن به معنای زینت دادن و آباد کردن و نظم دادن است. پس می‌توانیم بگوییم که واج آرایی به معنای زینت و سر و سامان دادن به واج‌های حاضر در واژه است. تفاوت واج و حرف : ، کوچک‌ترین واحد صوتی یا گفتاری زبان است و حروف الفبا، شکل مکتوب یا نوشتاری واج‌ها هستند. در زبان فارسی با وجود 33 حرف الفبا، تنها 29 واج وجود دارد. باید توجّه داشت که رابطه‌ی یک به یک بین واج‌ها و حروف وجود ندارد : برای برخی از واج‌ها هیچ حرفی وجود ندارد : مصوّت‌های کوتاه (یعنی نوشته نمی‌شوند و ما برای آن ها علامت‌های  « -َ / -ِ / -ُ  » که همان (فتحه ، کسره ، ضمه) است را وضع کرده‌ایم تا بتوانیم آن‌ها را نشان دهیم) برای برخی از حرف‌ها هیچ واج (گفتاری) وجود ندارد؛ مانند: خواهر=خاهر («و» حرف معدوله است، یعنی در گذشته تلفّظ می‌شده است امّا امروزه از گفتار عدول کرده و تلفّظ نمی‌شود.) واج آرایی چه نوع آرایه‌ای است؟ در درسنامه‌ی گفتیم که آرایه‌های ادبی را می‌توان به دو بخش لفظی و معنوی تقسیم کرد و حال اشاره می‌کنیم که واج‌آرایی، یک آرایه‌ی لفظی است. به زبان ساده، واج آرایی به تکرار بیش از حد چندین صامت یا مصوت گفته می‌شود، به صورتی‌که این تکرارها به زیبایی و اثرگذاری شعر کمک کنند. نام دیگر این آرایه، (نغمه‌ی حروف) است که بسیاری از شاعران گاه خواسته و گاه ناخواسته در اشعار خود از آن استفاده می‌کنند. یکی از مثال‌های معروف واج‌آرایی حروف در بیت زیر از منوچهری دامغانی است؛ خیزید و خز آرید که هنگام خزان است باد خنک از جانب خوارزم وزان است در این بیت بیشترین واجی که به گوش می‌رسد «خ» و «ز» است. روش تشخيص واج آرایی: این آرایه چون حالت لفظی دارد پیدا کردن آن چندان دشوار نیست. می‌توان آن را از راه دیدن حروف و یا شنوایی تشخیص داد. در نظر داشته باشید، برای اینکه واج آرایی در بیتی تایید شود باید حداقل 3 واج تکرار شونده‌ی هم‌آوا در آن بیت وجود داشته باشد. در بیت­ زیر، واج آرایی در حرف «ش» می­‌باشد: شب‌است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی غنیمت است چنین شب که دوستان بینی سعدی در بیت­‌های زیر، واج آرایی در حرف «آ» می­‌باشد: ملکا ، مها ، نگارا ، صنما ، بتا ، بهارا متحیرم ندانم که تو خود چه نام داری سعدی یار مرا ، غار مرا ، عشق جگرخوار مرا یار تویی غار تویی خواجه نگه‌دار مرا مولوی در بیت زیر، واج آرایی در حرف «س» می­‌باشد: رشته‌ی تسبیح اگر بگسست معذورم بدار دستم اندر دامن ساقی سیمین ساق بود حافظ در بیت زیر، واج آرایی در حرف «خ» می­‌باشد: خیال خال تو با خود به خاک خواهم برد که تا ز خال تو خاکم شود عبیرآمیز حافظ : باید توجه داشته باشیم که واج آرایی به غیر از حروف با حرکات هم امکان پذیر است، اما موسیقی برخاسته از واج آرایی حروف رساتر و زیباتر است. در بیت زیر واج آرایی مصوت کوتاه کسره را می‌توان دید. خوابِ نوشینِ بامدادِ رحیل باز دارد پیادهِ را زِ سبیل سعدی : آنچه در تشخیص مورد اهمیت است، تلفظ و آوای واژگان است نه شکل املایی واژه. یعنی اگر در بیتی چهار واج «ز» شنیده‌ شود ممکن است به 4 حالت نوشتاری (ز، ذ، ظ، ض) باشد و این موضوع مشکلی در واج آرایی به‌وجود نمی‌آورد. کانال آموزش عروض و قافیه و... سید محمدرضا شمس (ساقی) https://eitaa.com/arozghafie
کنار نام علی می شود رضا بنویسم حرم برای دل تنگ مبتلا بنویسم سلام شمس خراسان پناه قلب غریبان چقدر نذر تو از داغ کربلا بنویسم گره به لطف تو وا می شود همیشه و باید رئوف آل نبی را گره گشا بنویسم زلالِ نور و پر از واژه های ناب و نجیب است تمام صحن و سرایت ،من از کجا بنویسم!؟ به رفت و آمد زوار دلشکسته ی کویت از اوج مرحمت شاه با گدا بنویسم؟ نمی شود که همیشه برای شرح غم دل کلاغ باشم و از گنبد طلا بنویسم میان این همه آدم تویی رفیق صمیمی مقام لطف تو فرمود بی ریا بنویسم مرا ببخش که هرگز برای قلب رئوفت نشد درست و حسابی دو خط ثنا بنویسم همیشه چتر محبت گشوده ای به سر من در استعاره چه می شد تو را خدا بنویسم @gida13