eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
4.1هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
574 ویدیو
803 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔖 منبر کوتاه متنی 🔖 سلام الله علیها 🔷موضوع : فضایل و مناقب حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام 🔸این بانوی بزرگوار نگین شهر قم بوده و آثار و برکاتش در دنیا و به‌ویژه در ایران اسلامی و خاصه در این شهر مقدس گسترده است؛ 🔸شهر قم در روایات موردتوجه ائمه معصومین بوده که نشان‌دهنده جایگاه این شهر است. 🔸بر اساس فرموده امام رضا علیه‌السلام اهل قم انصار و یاوران اهل‌بیت(ع) هستند و همچنین امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند شهر قم آشیانه آل محمد(ص) و پناهگاه پیروان و شیعیان است. 🔸البته مضمون این روایات مطلق نیست و دلیل بر این نیست که هر کس در این شهر ساکن باشد خوب است؛ بلکه مضمون روایات کلی بوده و چه‌بسا عده‌ای از ساکنان این شهر به خاطر نافرمانی و معاصی هلاک خواهند شد. 🔸بیش از ۷۰۰ عالم ربانی مابین مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام و حرم مطهر مدفون هستند که بر اثر گذر زمان و تغییر و تحولات شهری امروزه آثاری از قبور آن‌ها مشخص نیست. 🔸همچنین شخصیت‌ها و علما و مراجعی که در حرم مطهر مدفون می‌باشند نشان‌دهنده جایگاه عظیم این شهر می‌باشد. 🔸مقام یک امامزاده با امام معصوم متفاوت است و احدی با امام معصوم قابل‌مقایسه نیست، اما عده‌ای از امامزادگان مانند نگین می‌درخشند و امتیازاتی ویژه‌ای در بین دیگر امامزادگان و منسوبین به اهل‌بیت(ع) دارند که حضرت معصومه، حضرت ابوالفضل، حضرت زینب، حضرت علی‌اکبر، حضرت عبدالعظیم حسنی، احمد بن موسی علیهم السلام و… نمونه بارزی از مصادیق امامزادگانی هستند که جایگاه ویژه‌ای در نزد اهل‌بیت(ع) دارند. 🔸همه امامزادگان به خاطر منسوب بودنشان به اهل‌بیت(ع) قابل‌احترامند و ما موظفیم آن‌ها احترام نماییم و به زیارت آن‌ها مشرف شویم، اما ازنظر رتبه و درجه جایگاه عده‌ای از آن‌ها متفاوت می‌باشد. 🔸یک سلسله اموری وجود دارد که جایگاه یک امامزاده را بالا می‌برد که یکی از آن‌ها مدح ائمه معصومین در وصف آن امامزاده است که در این خصوص حضرت معصومه سلام‌الله علیها، مدح چهار امام معصوم را دارد. 🔸حضرت معصومه سلام‌الله علیها، یک امامزاده عادی نیست بلکه جایگاهی ویژه در نزد خداوند و اهل‌بیت(ع) دارد و از تمام دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) مقامش بالاتر است و حتی از میان تمام فرزندان این امام معصوم نیز برتر بوده و جایگاهی ویژه دارد؛ 🔸البته جایگاه امام رضا علیه‌السلام در قامت یک امام معصوم قابل‌مقایسه نیست و برتری بانوی کرامت نسبت به فرزندان دیگر حضرت موسی بن جعفر(ع) می‌باشد. 🔸این بانوی بزرگوار زیارت‌نامه مأثوره دارد و مخصوص شخص حضرت بوده و از طرف امام معصوم صادرشده است بهشت، پاداش زیارت کننده حضرت می‌باشد. 🔸از دیگر شاخص‌های بانوی کرامت مربوط به مسئله ولایت‌پذیری می‌باشد 🔸دیگر ویژگی حضرت که با دیگر امامزادگان متفاوت بوده مربوط به مسئله هجرت حضرت می‌باشد که این بانوی بزرگوار هم مهاجره الی الله و هم مجاهده فی سبیل الله بودند. .
. 💢دلیل عدم ازدواج سلام الله علیها💢 این سوال و سوالات مشابه این؛مفیدفایده نبوده و جزء پرسشهای غیرنافع می باشد... چراکه ازدواج و عدم ازدواج ایشان ثمره علمی و عملی وفقهی ندارد و حالات و تصمیمهای شخصی با توجه به شرائط موجود زندگی شان می باشد.... دلیل قطعی که ما را به یقین برساند وجود نداردو با توجه به اهتمام و عنایت ویژه ای که به ازدواج که سنت رسول ص داشتند؛ اینکه دختری در این خاندان ازدواج نکند؛قطعا دلیل و عامل مهمی داشته است... لذا ما نیز در لابلای تاریخ با ملاحظه شرائط آن زمان و جو حاکم بر ایشان؛احتمالات را مستند کرده وبه اطمینای در این مورد رسید... ضمنا امکان دارد که دختران امام کاظم ع با تمام آن مسائل و مصائب و مشکلاتی که مطرح گردید، ازدواج نموده و این سنت شایسته جدشان را پیروی کرده باشند.لیکن در تاریخ ضبط و ثبت نشده باشد. وبه اصطلاح (عدم الوجدان لا یدل علی عدم الموجود) چون مورخین مسئله ازدواج اولاد ائمه(ع) را ذکر نکرده و یا در کتب تاریخی موجود نیست دلیل بر ازدواج نکردن آن مخدرات نمی توان باشد. ⭕️اما احتمالاتی که داده شده 1️⃣اول دختران امام کاظم ع در سطح کمالات بالایی بودند که کفوی برای ازدواج نیافتند لذا ازدواج ننمودند.. همانطور که در مورد حضرت زهرا س است که اگر علی ع نبود برای زهرا س کفوی از آدم تا خاتم پیدا نمی شد... 📕تفسير القمي / ج2 ص 333 2️⃣دوم توصیه امام کاظم ع به عدم ازدواج ایشان به نقل یعقوبی ؛ حضرت وصیت نمودند که دخترانشان ازدواج ننمایند حضرت امام موسی کاظم(ع) وصیت فرمود که دخترانش ازدواج نکنند، ولذا هیچیک از آنان ازدواج نکردند... 📒تاريخ يعقوبى ج 2، ص 421 3️⃣سوم ترس ووحشت حکومت پراز خفقان واختناق هارون به گونه ای بودکه کسی جرات نمی کرد با دختران امام کاظم (علیه السلام ) ازدواج نماید وداماد آن حضرت شود زیرا دامادی آن حضرت ، از نظر دستگاه طاغوتی هارون موجب خطر شدید برای آن داماد می شد به این ترتیب حضرت معصومه (علیها السلام ) وبعضی از خواهرانش ازازدواج صرف نظر کردند. 4️⃣چهارم عدم صلاحدید امام رضا ع بر ازدواج آنها حضرت امام موسی کاظم(ع) دروصیتنامه خودپس از آنکه همه فرزندانش را به تبعیت از امام رضا(ع) فرمان داد، در مورد فرزندانش فرموده: ( "وان اراد رجل منهم ان یزرج اخته فلیس له ان یزوجهاالا باذنه وامره، فانه اعرف بمناکح قومه". ") هرکدام از آنها اگر بخواهد خواهرش را تزویج دهد، بدون اجازه‌ و فرمان امام رضا(ع)چنین حقی را ندارند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج از همه آنها آگاهتر است". در جای دیگر از همین وصیتنامه می فرماید: ("ولا یزوج بناتی احد من اخوتهن من امهاتهن ولا سلطان ولا عم الا برأیه ومشورته، فان فعلوا ذلک فقد خالفوا الله ورسوله وجاهدوه فی ملکه، وهو اعرف بمناکح قومه، فان اراد ان یزوج زوج، وان اراد ان یترک ترک". ") هیچ یک از دخترانم را نباید برداران مادری و سلاطین و یا عموهایشان شوهر دهند، مگر با نظر و مشورت حضرت رضا(ع) اگر بدون اجازه او به چنین کاری اقدام کنند، با خدا و رسول خدا مخالفت ورزیده اند و در سلطنت خدا منازعه نموده اند، زیرا او به مصالح قومش در امر ازدواج آگاهتر است، پس هرکس را او تزویج دهد اطاعت کند و هرکسی را او تزویج نکند فرمان برد" 📚اصول كافى،ج 1، ص 316، حديث 15، با توجه به این دو مورد که خود امام کاظم ع صلاح ندانستند و با وصیت و حواله اذن به امام رضا ع و اینکه ایشان نیز صلاح ندانستند... یک سوال مهم جلب توجه میکندکه باوجود اینهمه تاکید و تشویق و ترغیب به امر ازدواج چرا این دو امام اذن ندادند؟؟؟ به نظر می رسد باید جو حاکم و اختناق موجود و چه بسا خطراتی که برای افراد خواستگارشیعه و متقی بوده یا سوأ استفاده های احتمالی که از تزویج بنات اهل بیت ع توسط عمال حکومتی مد نظربوده و...این تصمیم گرفته شد و اهم مقدم بر مهم گردید... چراکه اگر یک مستحبی تزاحم با محرمات و توالی فاسده ای داشت؛ترک این مهم بخاطرملاحظه اهم ؛مطلوب خواهد بود. 📚 .
. بالابلندِ سر به‌فلک‌سایِ دلنواز ای رایت شکوه من، ای کوه سرفراز ای قلۀ رفیع شهیدان راه عشق ای خاک نورپرور با عرش هم‌تراز ای پهنۀ وسیع و کریمت به روی ما آغوش باز و ناز خداوند بی‌نیاز تو زادگاه عشقی و سرچشمۀ هنر پرتو فکنده بر دلت آیینه‌های راز جان مرا که مستی‌اش از هوش برده است سبز و سپید و سرخ تو سجادۀ نماز گاهی چقدر رنجه و دل‌خون و خسته‌ای از جهل و بی‌مرامی یاران رنگ‌باز گاهی چقدر زخم نشسته به جان تو از خدعه‌های دشمن دون زبان‌دراز صد دشت بی‌قرار شقایق دمیده است هر جا که دیده است دلت داغ جان‌گداز از بی‌کرانه‌های خزر تا خلیج فارس بادا بریده دست زبونان فتنه‌ساز ای آب خورده ریشه‌ات از برکۀ غدیر ای سرو سربلند همیشه در اهتزاز هر چند شب گرفته زمان و زمانه را صبح از کرانه‌های تو خواهد دمید باز ✍🏻 🏷 | .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای روضه‌های ساده پیرزنی که حضرت زهرا سلام الله علیها مهمانش بودند. عمل که خالصانه باشد، نتیجه‌اش شگفت‌انگیز است. استاد عالی
. ۱۰ دقیقه‌ بری عطاری بویِ‌ عطر‌ می‌گیری ! ................................. حاج‌ آقا علوی‌ تهرانی‌ می‌گفتند ۱۰ دقیقه‌ بری عطاری بویِ‌ عطر‌ می‌گیری ! ۱۰‌ دقیقه‌ هم‌ بری‌ قصابی‌ بویِ‌ گوشت‌ می‌گیری ! ۱۰ ساله‌ اومدی هیئت✋🏾 بویِ‌ خدا‌ گرفتی..؟! بویِ حسین علیه‌السلام گرفتی..؟! اگر‌ امام‌ حسین‌ علیه‌السلام شده‌ سرگرمےمون باختیمااا اخلاقت‌، دیدگاهت‌، رفتارت‌ رو‌ حسینی‌ ڪن! شهدابا حُسِین‌‌"علیہ‌السلام‌"شہیدشدن💔 .
. حضرت موسی (ع)در دل سنگ چه دید؟ روزی ملک الموت پیش حضرت موسی (ع) آمد همینکه چشم موسی (ع) به او افتاد پرسید برای چه آمده ای منظورت دیدار است یا قبض روح من. گفت برای قبض روح. موسی (ع) مهلت خواست تا مادر و خانواده خود را ببیند و وداع نماید. ملک الموت گفت این اجازه را ندارم گفت آنقدر مهلت بده تا سجده ای بکنم. او را مهلت داد. به سجده رفته گفت خدایا ملک الموت را امر کن مهلت دهد تا مادرم و خانواده ام را وداع کنم. خدایا به عزرائیل امر کرد قبض روح حضرت موسی (ع) را تأخیر اندازد تا مادر و خانواده اش را ببیند. موسی (ع) پیش مادر آمده گفت مادرجان مرا حلال کن سفری در پیش دارم پرسید چه سفر. جوابداد سفر آخرت مادرش شروع به گریه کرد. با او وداع نمود پیش زن و فرزند خود رفت با همه آنها نیز وداع کرد بچه کوچکی داشت که بسیار مورد علاقه اش بود، دامن پیراهن حضرت موسی (ع) را گرفت و زار زار گریه میکرد حضرت موسی نتوانست خودداری کند شروع به گریه کرد خطاب رسید موسی اکنون که پیش ما میآئی چرا اینقدر گریه میکنی عرض کرد پروردگارا بواسطه بچه هایم گریه میکنم چون به آنها بسیار مهربانم. خطاب رسید موسی! با عصای خود به دریا بزن. حضرت موسی (ع) عصا را به دریا زد شکافته شد و سنگ سفیدی نمایان گشت. کرم ضعیفی را در دل سنگ مشاهده کرد که برگ سبزی بر دهان داشت و مشغول خوردن بود. خداوند خطاب کرد که موسی! در میان این دریا و دل این سنگ، کرمی به این ضعیفی را فراموش نمیکنم آیا اطفال تو را فراموش میکنم. آسوده خاطر باش من آنها را نیکو حافظم. موسی (ع) بملک الموت گفت مأموریت خود را انجام بده. او را قبض روح نمود. واجب شرعی .
. بهانۀ بودن شنیده‌ام که اگر حجت خدا روی زمین نباشد، زمین اهلش را فرو می‌برد. 💎آفرین به معرفت زمین، مرحبا به عشقی که در دلش از تو دارد؛ اما آقا! به زمین از قول ما بگو تحمّل زمین، جز حضور حجت خدا هیچ دلیل دیگری ندارد. 💎اگر تو نباشی، ما خودمان راهی پیدا خواهیم کرد تا زمین را ترک کنیم. زمینی که تو در آن نباشی، ارزش ماندن ندارد. 💎 ما با هر اندازه از بدی، دنیا را بدون تو در خیالمان هم تصور نمی‌کنیم. حتی خیالی این چنین، ذره‌ای آرام و قرار برایمان نمی‌گذارد. 💎آقای خوبم! تو همیشه بهانۀ بودن ما هستی!
. متن سخنرانی استاد علیرضا پورمسعود ایام جشن ولادت پیامبر و امام صادق علیه السلام✨ 🍃 هیأت ڪربلا ۱۴۰۱/۰۷/۲۳ 🍃 📌 فضای ڪشور به گونه‌ای شده ڪه صحبت ڪردن در محافل ڪمی سخت شده چرا ڪه موضع گیری ها زیاد شده است، اما سڪوت هم ڪار ساز نیست و فایده ای ندارد. 👈 اگر به نقطه‌ای رسیدیم ڪه معتقدیم اغتشاشی هست، اعتراضی وجود دارد، این نڪته باید تبیین شود، مردم جواب می‌خواهند، ڪه متاسفانه رسانه ما مقداری در تبیین ماجراها لڪنت دارد. 🔺 ما سال‌هاست در موضع جواب دادن هستیم نه موضع توضیح دادن لذا روی نفرت پراڪنی و پمپاژ عصبانیت مردم، یڪ سری‌ها عامدانه ورود ڪردند و از این فضا استفاده ڪردند. ⚜ ما نسل‌هایمان را نشناختیم، نسل دهه‌های ۸۰ و ۹۰ ڪاملا متفاوت با نسل‌های قبل هستند و حاضرند از همه چیز بگذرند اما بیایند و فریاد بزنند. ⚠️ جامعه غرب روی مسئلهٔ نسل شناسی ڪار ڪرد و معتقد بود با توجه به اتفاقاتی ڪه در دنیا رخ می‌دهد ما تا به حال چند نسل را داشتیم؛ 🌻 نسل اول، نسل بزرگ، بین سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۴. 🌻 نسل دوم، نسل خاموش یا سنت گراها، بین سال‌های ۱۹۲۵ تا ۱۹۴۵. 🌻 نسل سوم، بیبی بومرها، نسل انفجار جمعیت، ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ که خصوصیت آن‌ها ڪسبِ ڪار جدید است و در بین این‌ها ثروتمندان زیادی وجود دارد. 🌻 نسل چهارم، زمانی ڪه این نسل دنیا آمدند دنیا پر تلاطم بود، روابط عمومی بالایی داشتند، از مسائل سنتی گذر می‌ڪردند. 🌻 نسل پنجم، نسل هزاره، اواخر ۱۹۸۰ تا اواخر ۱۹۹۰، ارتباط هوشمندانه با محیط و فضای مجازی داشتند، ڪسب و ڪار آنلاین، تحصیلات مقداری متفاوت، وابسته به فناوری دیجیتال. 🌻 نسل ششم، دوره ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، این نسل از لحاظ ساختاری، فرهنگی، رفتاری و سبڪ زندگی، بسیار با نسل های قبل متفاوت است، یڪی از معیارهای این نسل، عدم تعهد به مسائل گذشته است. 🔺 اما متأسفانه جواب درستی به شبهات و سوالاتی ڪه برای این نسل پیش آمد داده نشد و سوالات این نسل را توهین تلقی ڪردند. 🔸 نسل ششم علاقه زیادی به فضای مجازی و دیجیتال دارد و طرفدار خلاقیت و نوآوری است، حالا برای این نسل چه محتوای مجازی خوبی فراهم شده؟ چقدر سرمایه گذاری ڪردیم تا برای این نسل بازی و گیم مناسب ساخته شود؟ 👈 حتی فیلمی هم ساخته نشده به شڪلی ڪه به درستی وقایع مهم ڪشور نشان داده شود تا به این صورت، به شبهات آن‌ها پاسخ داده شود و عملڪرد صدا و سیما هم در انتقال اخبار عملڪرد ضعیفی بوده و عدم صداقت رسانه موجب بی اعتمادی این نسل شده است. ⚜ از ویژگی‌های دیگر این نسل این است ڪه نظراتش را آزادانه بیان می‌ڪند، چرا ڪه خودش را در چهارچوب نمی‌بیند، این شڪاف نسلی پیش آمده و پدر و مادر هم به این جریان نرسیدند، معلم در مدرسه این نسل را نفهمیده، در نهایت وقتی این نسل در جامعه فهمیده نشده است اتفاقاتی را می‌بینیم ڪه در حال حاضر ڪف خیابان رخ می‌دهد. حرف این نسل شنیده نشده تا متوجه مشڪل‌شان شوند و در صدد رفع آن اقدام ڪنند. 🌱 این نسل به شدت واقع بین است، و این خشونت و ڪنشگری برای این است ڪه شنیده نشده است. 🔻 هر چه ما در مدارس ڪار تشڪیلاتی انجام ندادیم، دشمن برای این نسل برنامه ریزی داشت، از برنامه ریزی تا فیلم و بازی های خلاقانه ‌‌‌... قطعا این نسل می‌رود سمت این برنامه ها. 🔸 از دیگر ویژگی‌های این نسل، پیروی از افراد سلبریتی است، طوری با افراد سلبریتی برخورد نشد ڪه از ایران نروند و در چنین مواقعی بتوانند چنین جوی را آرام ڪنند و در ڪنار آن، سلیقه این نسل را هم در نظر نگرفتیم، و زمانی ڪه ما نشناختیم این نسل را، آن‌ها جذب رسانه غیر شدند. 👈 این نسل نیاز به اعتماد و باور دارد اما ما این اعتماد را به او ندادیم. به او هویت ندادیم، چیزی ڪه در زمان جنگ موجب پیروزی ما شد هویت دادن به جوانان آن زمان بود، فرمانده جنگ ما ڪمتر از سی سال سن داشت. ⁉️ ڪار نڪردیم برای این نسل حالا ڪه توی خیابان آمدند به فڪر افتادیم ڪه چڪار ڪنیم؟ ‼️ این فهمیده نشدن از سمت خانواده موجب شده عموم این نسل مشڪلات روحی و روانی بسیاری داشته باشند. از صحبت بسیاری از جوانانی ڪه در اعتراضات اخیر شرڪت داشتند متوجه شدیم، به این‌ها اهمیت داده نشده و مشڪلات عاطفی دارند، بعضا فرزند طلاق بودند و آنطور ڪه باید توسط خانواده تامین نشدند. 🔺 این مشکلات پیش آمده‌ٔ امروز ریشه دارد. 🍃 در سیرهٔ اهل بیت هم ڪه نگاه بیاندازیم متوجه می‌شویم ابتدا محبت را در دل فرد ایجاد ڪردند بعد فرد احڪام را پذیرفته؛ انجام ڪار فرهنگی این چنین باید باشد. ❗️ اگر منطق درستی داشته باشیم این نسل بسیار باهوش است و حتما در مسیر قرار می‌گیرد. 🌱 در آخر باید به نوجوانان عزیز بگوییم ڪه؛ معترض باشید، جایی مخالف بودید سوال بپرسید، اما زرنگ باشید و ابزار درآمد عده‌ای سودجو نباشید. 💠 واحد پژوهش هیات کربلا 💠 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9)-haftegi-23.07.1401.mp3
10.78M
/هرکس که حسینی بشود هم‌قدم ماست... کربلایی محسن محمدی‌پناه هرکس حسینی بشود، همقدم ماست خون شهدا پرچم سرخ علم ماست جمهوری اسلامی ایران حرم ماست حیدر، حیدر، حیدر این فتنه به آشفتگی شام شبیه است دشمن چقدر بی ادب، خار و وقیح است در ماه صفر حرمت اسلام دریدند چادر ز سر دختر یک شهر کشیدند موجیم که آسودگی ما عدم ماست جمهوری اسلامی ایران حرم ماست حیدر، حیدر، حیدر خون شهدا بیمه این خاک غیور است این خاک فقط منتظر صبح ظهور است ما منتظر نهضت خونخواه حسینیم ما جان به کف مملکت پیر خمینیم امنیت مردم چقدر در خطر افتاد با آل علی هرکه درافتاد ورافتاد حیدر، حیدر، حیدر این خاک پر از قاسم و عباس دلیر است این ناله تکبیر که نه غرش شیر است در معرکه‌ها دست به اعجاز گرفتیم از داعشیان سوریه را باز گرفتیم روی لب ما نصر من الله به والله سودای شهادت به سر ماست به والله لبیک حسین، زمزمه صبحدم ماست جمهوری اسلامی ایران حرم ماست حیدر، حیدر، حیدر دیدید همه غیرت ایرانی‌مان را باید بشناسید سلیمانی‌مان را چون فاطمه در عشق تو بی نام و نشانیم با رهبر دلسوز بر این عهد بمانیم دست ولی الله به روی سرمان است تا سید علی خامنه‌ای رهبرمان است حیدر، حیدر، حیدر https://eitaa.com/emame3vom/69152
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بوسیــدن پای صل الله علیه وآله وسلم فرمود: «کسی که پای مادرش را ببوسد؛مثل این است که آستانه کعبه را بوسیده است». و نیز فرمود:«هر کس پیشانی مادر خود را ببوسد،از آتش جهنم محفوظ خواهد ماند». ✨روزی مردی نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد:من تمام گناهان را انجام داده ام،ایا راه توبه برای من هست؟ فرمود:ایا پدر و مادرت زنده اند؟گفت:تنها پدرم زنده است. فرمود:به پدر خود احترام و نیکی کن؛تا خداوند تو را ببخشد. وقتی که آن مرد رفت،حضرت به اطرافیانش فرمود:«ای کاش مادرش زنده بود».(بحارالانوار، ج 71 🔰حضرت محمد(ص) فرمودند: همانگونه که دعای پیامبران در مورد امت خودشان مستجاب است، دعای پدران نیز در حق فرزندانشان مستجاب است».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان های عبرت آموز ۱۴(تلنگر آمیز) داستان پندآموز حاج مرشد چلویی 🎙حجت الاسلام مسعود عالی
. ❤️❤️میدونی اعتماد به خدا یعنی چی؟ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ(ع) ﺍﺯ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﺍی ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺩﺭ ﻣﺪﺕ یک ﺳﺎﻝ ﭼﻘﺪﺭ ﻣﻴﺨﻮﺭی؟ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﮔﻔﺖ : ﺳﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻌﺒﻪ ﺍی ﻛﺮﺩ... ﻭ ﺳﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺶ ﻧﻬﺎد!!! ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﮔﺬﺷﺖ یک ﺳﺎل... ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﺟﻌﺒﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺩﻳﺪ ﻛﻪ ﻓﻘﻂ یک ﻭ ﻧﻴﻢ ﺩﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﺧﻮﺭﺩﻩ !! ﭘﺲ ﺑﺎ ﺗﻌﺠﺐ ﺍﺯ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﭘﺮﺳﻴﺪ ﭼﺮﺍ؟ ﻣﻮﺭﭼﻪ ﮔﻔﺖ: ﭼﻮﻥ وقتیکه ﻣﻦ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﻮﺩﻡ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ داشتم ﺧﺪﻭﺍﻧﺪ ﺭﻭﺯی ﻣﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ ﻭ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ... ﻭلی وقتی ﺗﻮ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺟﻌﺒﻪ ﻧﻬﺎﺩی، ﺑﻴﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺷﺘﻢ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺮﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ کنی! ﭘﺲ ﺩﺭ ﺧﻮﺭﺩﻧﻢ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﻛﺮﺩﻡ ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻢ ﻳﻜﺴﺎﻝ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻐﺬﻳﻪ ﻛﻨﻢ !!! ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ میفرمایند: ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺯﻧﺪﻩ ﺍی ﺑﺮ ﺭﻭی ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻴﺴﺖ مگر آنکه روزی او بر عهده خداست... ماهيان از آشوب دريا به خدا شكايت بردند، دريا آرام شد و آنها صيد تور صيادان شدند!! آشوب های زندگی حكمت خداست. ازخدا، دل آرام بخواهيم، نه دريای آرام! دلتان همیشه آرام.... .
Ganjineh Marefat 25.mp3
1.78M
🔘 داستان جوانان خلافکار 🎤 حاج منصور ارضی 🔹 🔸 ۱۳۸۸
. ‍ ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 🔖حُرِّه دختر حلیمه سعدیه، خواهر رضاعى نبى ‌اکرم صلی‌الله علیه و آله روزى به کاخ حکومتى ثقفى وارد شد. حجاج از طرز برخورد او که خیلى وزین و بى‌اعتنا بود فهمید که یک زن معمولى نیست. بعد از اینکه او را شناخت از او سؤال کرد: تو حُرّه دختر حلیمه سعدیه اى؟ گفت: بلى حجاج گفت: مدتى در انتظار دیدار تو بودم زیرا به من خبر رسیده که تو على را برتر از صحابه ٔ‌پیامبر [صلی‌الله علیه و آله] میدانى و او را بر ابوبکر ، عمر ، عثمان ، ترجیح مى‌دهى؟ حرّه گفت: نه تنها از صحابه، بلکه از تمام افرادى که از صحابه بهترند ، بالاتر و بهتر میدانم ! حجاج گفت: مقصود خویش را روشنتر بیان کن. کیست که بالاتر از اصحاب پیغمبر باشد؟ حرّه گفت: بهتر از اصحاب پیغمبر بسیارند از جمله آدم ، نوح ، لوط ، ابراهیم ، موسى ، سلیمان و ... حجّاج ناراحت شده و گفت: واى برتو ، چقدر ادّعاى بزرگى کردى که على [علیه‌السلام] را از بعضى انبیاء بالاتر و برتر شمردى اگر در این باره دلیل و برهانِ قوى اقامه نکنى تو را خواهم کشت. 🔻حرّه با کمال شهامت، به قرآن شریف تمسک کرد و براى هر یک از ادّعاهاى خود دلیل قاطع از کلام خدا ، اقامه کرد و چنین گفت: اى حجّاج قرآن درباره حضرت آدم میفرماید: 📖وَ عَصى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوى ،آدم عصیان کرد ولى درباره حضرت على علیه‌السلام و خانواده‌اش میفرماید : 📖وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً سعى و کار شما مورد تقدیر و ستایش است. بعلاوه، خداوند متعال حضرت آدم را در بهشت آزاد گذاشت و فقط او را از گندم ممنوع کرد و فرمود: 📖وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَه نزدیک این درخت نروید ولى او با همسرش، به نزدیک آن درخت رفتند و از آن خوردند. امّا على عليه‌السلام در عین حالیکه تمام نعمتها بر او حلال بود اما از نان گندم هم نخورد. 🔻حجاج با صداى بلند گفت: اَحْسَنْتِ... اَحْسَنْتِ ؛ بعد از او تقاضا کرد که برترى حضرت امیر عليه‌السلام را بر نوح و لوط بیان کند. حرّه گفت: خداوند به عنوان مثال براى کافران زنهاى لوط و نوح پیامبر را نامبرده که به آن دو بزرگوار، خیانت کردند گر چه همسر دو پیغمبرند، امّا این باعث رفع عذاب آنها نخواهد شد. روز قیامت به هر دو خطاب میشود: داخل شوید، به همراهى آنانکه داخل آتش‌اند امّا حضرت على عليه‌السلام را همسرى است که خشنودى او خشنودى خداست و خشم او خشم خداست. 🔻حجاج گفت: اَحْسنتِ یا حرّه! قبول کردم امّا دلیل برترى على عليه‌السلام را بر ابراهیم بیان کن حُرّه گفت: خداوند درباره حضرت ابراهیم در قرآن می‌فرماید: 📖 وَ اِذْقالَ اِبْراهیمُ رَبِّ اَرِنى کَیْفَ تُحْىِ الْمُوْتى قالَ اَوَلَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبى خدایا به من بنمایان که چگونه مردگان را زنده مى کنى خطاب رسید: مگر تو ایمان نیاورده اى؟ عرض کرد، بلى ایمان آورده ام ولى می‌خواهم که مطمئن شوم خدا هم به او نمایاند. امّا على علیه‌السلام جمله‌اى را فرمود که دوست و دشمن آنرا نقل کرده‌اند حضرت در جواب صعصعة بن صوحان که وقتى پرسید: یا امیرالمؤمنین تو بالاترى یا حضرت ابراهیم؟ فرمود: ابراهیم علیه‌السلام براى اطمینان قلبى خودش به خداوند عرضه داشت: «رَبِّ أرِنى کَیْفَ تُحْىِ الْمُوتى» امّا من آنچنان اطمینان دارم که اگر پرده‌هاى غیبى از مقابل من برداشته شود بر یقین من افزوده نخواهد شد. 🔻حجاج گفت: آفرین بر تو اى حرّه، استدلال بسیار خوبى کردى، حالا بگو برترى على بر موسى(علیه‌السلام) چیست؟ حرّه گفت: حضرت موسى وقتیکه در دفاع از مظلوم یکى از یاران فرعون را کشت و به‌ او خبردادند که طرفداران فرعون میخواهند تو را به قتل برسانند. 📖فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً یَتَرَقَّبُ او در حالیکه میترسید، از مصرخارج شد و به سوى مدین رفت. امّا حضرت امیر علیه‌السلام در المبیت به‌جاى پیامبر[ صلی‌الله علیه و آله] خوابید و جان خود را بدون واهمه فداى پیامبر کرد، این درحالى بود که خطر قتل او حتمى بود این عمل آن حضرت مورد تقدیر خداوندى قرار گرفت که میفرمایند: 📖 وَ مِنَ النّاسِ مَنْ یَشْرى نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّه بعضى از مردم جان خود را براى رضاى خدا مى‌فروشند. 🔻حجاج گفت: احسنتِ، حالا دلیل خویش را بر فضلیت على علیه‌السلام نسبت به حضرت سلیمان (علیه‌السلام) بیان نما حرّه گفت: حضرت سلیمان به خداوند عرضه داشت : 📖رَبِّ اغْفِرْلى و هَبْ لى مُلْکاً لایَنْبَغىِ لاَِحَدٍ مِنْ بَعْدى پروردگارا! مرا ببخش و ملک و سلطنتى به من کرامت فرما که سزاوار احدى بعد از من نباشد. امّا على علیه‌السلام درباره دنیا و بیزارى از ریاست آن فرمود: 💠 هَیْهاتَ ! غُرّى غَیْرى لاحاجَةَ لى فیک قَدْ طَلَّقْتُک ثَلاثاً لارَجْعَةَ اى دنیا ! از من دور شو و غیر مرا فریب ده من نیازى به تو ندارم من تو را سه طلاقه نموده‌ام و رجوعى در آن نیست. 📗بحار الانوار.ج۴۶. ص ۱۳۴ ۱۳۵ ۱۳
1. ضرورت حدیث.mp3
4.11M
قسمت اول : حجه الاسلام و المسلمین : موضوع صحبت ، بیان و بررسی احادیث و روایات موضوعی پیرامون : بکاء ، کربلا ، امام حسین ( علیه السلام ) ، مرثیه و مقتل مولا ... می باشد چرا درمداحی ، خصوصا روضه خوانی باید از احادیث استفاده کنیم ؟ این موضوع آنقدر اهمیت دارد که گفته اند : یک مداح ، حتی اگر از الفاظ این احادیث ، به خاطر اینکه عربی بلد نیست ، نمیتونه استفاده کنه ... لذا از مضمون و محتوای آن ، باید استفاده کنه ... چه در قالب نثر ، و چه در قالب نظم ... ۱
2. ارتباط با مخاطب.mp3
9.52M
قسمت دوم : حجه الاسلام و المسلمین : روضه خوانی ، یک ارتباط دوطرفه است ، یعنی مداح و مستمع ، هر دو سهم مساوی دارند ، به این « ارتباط موثر با مخاطب » در بیان احادیث بهش میگن : « مُناشَدَة » ۲
قسمت دوم : حجه الاسلام و المسلمین : یکی از اصول و فنون روضه خوانی ، ارتباط موثر با مستمع می باشد ، روضه خوانی ، کتاب خوانی نیست ، روضه خوانی ، دکلمه ی پشت تریبون نیست ، روضه خوانی ، نطق پیش از دستور مجلس نیست ، حتی روضه خوانی ، سخنرانی نیست ... چون در تمام اینها ، است ، و فقط ما از مستمع میخواهیم که باشه و گوش بده ... هیچ کدام اینها روضه خوانی نیست ... حتی روضه خوانی ، مقتل خوانی نیست ، چون در مقتل خوانی هم ، ما ازمستمع میخواهیم که فقط شنونده باشد و گوش بدهد ... روضه خوانی : است ، یعنی هم مستمع ، اینجا سهم مساوی دارد ، هم گوینده ، و اگر سهم مستمع لحاظ نشود ، این جلسه دچار فرسودگی و کسالت خواهد شد ، و جالب اینجاست که ائمه معصومین ( علیهم السلام ) هم ، دقیقا از همین مدل ، یعنی « ارتباط موثر با مخاطب » ، استفاده کرده اند که در بیان احادیث بهش میگن : « مُناشَدَة » ، یعنی یک نفر داره صحبت میکنه ، با این تفاوت که سخنرانی نیست ، خطبه خوانی هم نیست که مردم فقط شنونده باشند ، بلکه از تک تک مستمعین در قالب اعترافی که میگیره ، آنها را هم به زبان وامیدارد ، مجبورمیکند تا واکنش و عکس العمل نشان دهند ... پس « مُناشَدَة » یعنی یک ارتباط دوطرفه و نزدیک با مستمع ... تعریف روضه خوانی هم بر اساس بیان میشود اگر کسی برای خودش ، آمدو مثل این آوازه خوان ها بصورت شروع کرد به خواندن و کاری به زمزمه گرفتن از مردم نداشت ، کاری به عکس العمل و شرایط مستمع نداشت ... این آدم اگر زیباترین حنجره عالَم را هم داشته باشد ، این جلسه اسمش روضه خوانی موفق وتاثیرگذار نیست ... نمونه روضه خوانی موفق دوطرفه را خداوند به حضرت جبرئیل (ع) یاد داد تا برای پیامبران و انبیاء الهی (ع) بخواند ... ۳
3. احادیث موضوعی.mp3
6.47M
قسمت سوم : حجه الاسلام و المسلمین : بعد از اینکه پذیریفتیم ، درمداحی ، خصوصا روضه خوانی باید یک ارتباط عاطفی بین گوینده وشنونده برقرار شود تا مستمع با دل و جانش شما را همراهی نموده ، زمزمه کند و اشک بریزد ، یادآوری کردیم که نمونه ساده آن « گفتگوی کلامی » است و در پایان به این مرحله رسیدیم که بهترین نوع حرف زدن و ارتباط گرفتن با مردم ، استفاده از می باشد ، یعنی با کلام معصوم (ع) با مردم حرف بزن ... ۴
قسمت سوم : حجه الاسلام و المسلمین : بیان احادیث درمداحی و روضه خوانی باید مربوط به محتوای جلسه باشد ، ما هیچ وقت وسط روضه نمیگوئیم : « اَلنِّظافَةُ مِنَ الإيمانْ » ، حدیث باید مربوط به موضوع مداحی باشد سئوال : چرا ما باید از احادیث موضوعی استفاده کنیم ؟ 1ـ ما به ضرورت و به خاطر بحث روضه خوانی ، باید با مستمع خودمان ، کار داشته باشیم ، برای این ارتباط دوطرفه با مستمع ، کمترین کاری که انجام میدهیم ، # ارتباط_کلامی است ، مداح با مخاطب گفتگو میکند ، ساده ترین مثال این است که میگوئیم : امشب شب میلاد ... است ، خدا ان شاءالله قسمت کنه همچین شبی ، دسته جمعی ...باشیم ، بلند صلوات بفرست ... مستمع هیچ وقت نمیگه ، خب این رو که ما خودمون میدونستیم امشب شب عیده ... چرا ؟ چون شما از گفتن این جمله منظور داری و میخواهی بعدش مطلب دیگری را بگویی ... اگر یادتان باشد ، درتعریف« مُناشَدَة » عرض کردیم ، یعنی یک نفر داره صحبت میکنه ، با این تفاوت که سخنرانی نیست ، خطبه خوانی هم نیست که مردم فقط شنونده باشند ، بلکه از تک تک مستمعین در قالب اعترافی که میگیره ، آنها را هم به زبان وامیدارد ، مجبورمیکند تا واکنش و عکس العمل نشان دهند ... فرض کنید ، مداحی بیاد پشت میکروفن ، بگه خب حالا یه صلوات بفرستید ، یکی دیگه هم بفرستید ، سومیش رو بلندتر ختم کن ... اینجا مردم خسته میشن ... اما اگر همین را با یک جمله بندی مناسب بیان کند ، یعنی اول یک اعتراف بگیره بعد نتیجه دلخواه ... شب میلاد بانوی کرامت ، شفیعه روز جزا ... امام رضا علیه السلام فرمودند : هر کس خواهر مرا با معرفت زیارت کنه ، ثواب بهشت داره ، هر کی میخاد بهشت بره ، یه صلوات بفرسته ... این یک مثال ساده از حرف زدن و سهیم کردن مستمع بود مثالی دیگر : شب جمعه است ، شب زیارتی مخصوص امام حسین ( علیه السلام ) است ، آی خدا قسمت کنه ، یک همچین شبی کربلا باشی ، صلوات بفرست یک مثال زشت و نامناسب : اگه نمیخواهی لخت شی ، سینه بزنی ، برو خونه تون بگیر بخواب ... این هم یک مدل حرف زدن و ارتباط با مستمع هست اما روش منفی آن می باشد تا اینجا هرچی گفتیم ، مقدمه ای بود برای اهمیت و ضرورت ارتباط گرفتن با مستمع که ساده ترین و راحت ترین آن هم حرف زدن و گفتگو و صلوات گرفتن بود ... اما بهترین ، سالم ترین ، زیباترین و پُرثواب ترین مدل حرف زدن ، استفاده از همین احادیث موضوعی است ، یعنی با کلام معصوم (ع) با مردم حرف بزن ... ۵
4. نتیجه.mp3
5.78M
قسمت چهارم : حجه الاسلام و المسلمین : اهلبیت (ع) قرآن ناطق هستند ، بدون طهارت نمیشه به آنها نزدیک شد : « لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﴿ 79 واقعه﴾ » طرف میگه : آقا من همه مسایل فنی را رعایت میکنم ، با دستگاه های موسیقی و ملودی های « حرن آور و غم انگیر » آشنایی دارم ، صدام هم خوبه ... اما نمیدونم چرا در روضه خوانی آنگونه که باید و شاید موفق نیستم و نمیتونم از مردم اشک بگیرم ... ؟ ما بهداشت صدا را رعایت میکنیم اما نسبت به « بهداشت روح و روان » خودمان غافلیم ، صداسازی را خیلی مهم میدانیم اما از « تزکیه و خودسازی » دور مانده ایم گناه و معصیت که جای خود دارد ، گاهی فاصله گرفتن از مستحبات و انجام مکروهات هم ، باعث « کم توفیقی » ما میشود ۶