.
ثواب #گفتن_فضائل
هر کس فضیلت های علی ابن طالب بخواند با اقرار به آن خداوند گناهان گذشته و آینده را می بخشد
ثواب #نوشتن_فضائل
هر کس یه فضیلت از فضیلت های حضرت
علی بنویسید تا وقتی که اثر نوشته باقی مانده باشد ملائک برای او استغفار میکند
ثواب #شنیدن_فضائل
هر کس گوش فرا دهد به یکی از فضائل خداوند گناهان از طریق گوش را میبخشد
ثواب #دیدن_فضائل
هر کس که تماشا کند فضائل امیرالمومنین خداوند گناهان از طریق چشم را میبخشد
#فضائل #امیرالمؤمنین
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
.
.
#فضائل #امیرالمؤمنین
گروهى از اصحاب رسول خدا صلى الله علیه و آله دور هم نشسته و از هر درى سخن مى گفتند گفتگو از حروف الفباء به میان آمد، همگى به اتفاق آراء بر آن شدند که حرف الف بیش از سایر حروف در ترکیب کلمات و جمله بندیها به کار مى رود، در این هنگام امیرالمومنین علیه السلام بپاخاسته و خطبه اى طولانى بدون الف بالبداهه انشاء فرمود:
حمدت و عظمت من عظمت منته ، و سبغت نعمته ، و سبقت رحمه غضبه ، و تمت کلمته ، و نفذت مشیه ، و بلغت قضیته ، حمدته حمد مقر لر بوبیته ، متخضع لعبودیته ، متنصل من خطیئه ....
خطبه بدون نقطه
و نیز خطبه اى دیگر بدون نقطه بالبداهه انشاء کرد که اول آن این است :
الحمدالله اهل الحمد و ماواه ، وله اوکد الحمد واحلاه ، و اسرع الحمد و اسراه ...
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
.
📝 #منی_که_از_تولدم
🖊 #سرود | #حاج_محمود_کریمی
🖊 #امیرالمؤمنین
🖊 #میلاد_امام_علی "ع"
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منی که از تولدم
تو کشوری بزرگ شدم
که از سر مأذنه هاش
اسم علی و بچه هاش
پیچیده سمت هر طرف
دل میره، ایوون نجف
میخوام که نوکرش باشم
غلام قنبرش باشم
با علی، با علی، با علی، تا آخرش باشم...
علیُ حُبُهُ جُنَّه، قسیم النار والجَنّه...
وصیُ المصطفی حقا، امام الانسِ و الجِنَّه
علی مولا، علی مولا
" کأسُ الولاءِ رَشَفْتَهُ و أنا صَبي
و رَضَعْتَهُ مِن طیب أمي و أبي ( ۱ )
و نَمیٰ بِأعضائي و کلُ مَفاصلي
حَتَی أرتَوی قلبي بأعذَبِ مَشْرَبي ( ۲ )
روحي ومُهجَتي بِفداكَ یاعلي
ماقیمةُ الحَياة لو لاكَ یاعلي ( ۳ )
للهِ حَمداً، دائِماً، مُتَواصِلاً
فَهُوا الذي جَعلَ التَشَّيُعَ مَذهَبي ( ٤ )
نَسَبي شَريفٌ بِأنتِسابي لحَيدرٍ
و بهِ تشرّفَ في البَريَّـةِ مَنسبي ( ٥ )
الله من عُلاه سَمّاكَ ياعلي
ماقيمةُ الحَياة لو لاكَ ياعلي ( ٦ )
إنّي تَمَسَّكتُ بِحَبلِ وَلائهِ
فَهُوا النجاة لِكُلِ شَخصٍ مُذنِبي ( ۷ )
إنَّ الصلاة عَلَى الوَصيِّ فَريضَةٌ
مَفروضةٌ مِثلَ الصلاةِ عَلَى النَبي ( ۸ )
يا شافعاً لِمن، والاكَ ياعلي
ماقيمةُ الحَياة، لو لاكَ ياعلي ( ۹ ) " ۱
۱- شاعر: #مرتضى_حیدری_آل_كثير ✍
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.
.
#سرود
#ولادت_امیرالمؤمنین
#سیزده_رجب
#جشنه_توی_ارض_وسما
#سبک_منی_که_از_تولدم
1400/11/23
🔹
◽️بند اول◽️
جشنه توی ارض و سما،تبریک میگن فرشته ها
سیزدهم رجب شده ، خورده ترک بیت خدا
قدم گذاشته به جهان، سرور و شاهه لافتی
دلبر و مقتدا اومد ، رهبره شیعه ها اومد
تفسیره کل قرآن و ، وصیه مصطفی اومد
🎈علی مولا🎈
◽️بند دوم◽️
بابه نجاته اولیا ، شمسه هدایته خدا
به یمن مقدمش شده،عالم هستی باصفا
گل میریزن ملائکه،از آسمون رو سره ما
فخر بشر یاحیدر،نور بصر یاحیدر
فتاح بدر و خیبر ، یل قدر یاحیدر
🎈علی مولا🎈
◽️بند سوم◽️
جیره خوره تو انبیا ، ای حاکمِ روزه جزا
شیره غضنفره حق و،معدن بخشش و سخا
ساقیه حوض کوثر و ، فرمانده ی کلِ قوا
صاحب منبر حیدر، مولای غنبر حیدر
علی فاروق اعظم ، صدیق اکبر حیدر
🎈علی مولا🎈
✏️:#الیاس_محمدشاهی✍
#میلاد_امیرالمؤمنین
👇
مساعدت اهلبیت به ارادتمندان
#امام_هادی
⚫️عاقبت خدمت به اهل بیت علیه السلام!
🔆يونس نقاش، در سامرا همسايه امام هادي عليه السلام بود،
🍃پيوسته به حضور امام عليه السلام شرفياب مي شد و به آن حضرت خدمت مي كرد.
🔰يك روز در حالي كه لرزه اندامش را فرا گرفته بود محضر امام آمد و عرض كرد:
سرورم! وصيت مي كنم با خانواده ام به نيكي رفتار نماييد!
🌹امام فرمود: چه شده است؟
عرض كرد: آماده مرگ شده ام.
امام با لبخند فرمود: چرا؟
عرض كرد:
💥موسي بن بغا نگين پر قيمتي به من فرستاد تا روي آن نقشي بندازم.
♻️موقع نقاشي نگين شكست و دو قسمت شد.
فردا روز وعده است كه نگين را به او بدهم، او اگر از اين قضيه آگاه شود، يا مرا مي كشد، يا هزار تازيانه به من مي زند.
🌸امام عليه السلام فرمود:
برو به خانه ات،جز خير و نيكي چيز ديگر نخواهد بود.
🍃فرداي آن روز يونس در حال لرزان خدمت امام رسيد و عرض كرد:
فرستاده موسي بن بغا آمده تا نگين انگشتر را بگيرد.
🌻امام فرمود:
نزد او برو جز خوبي چيزي نخواهي ديد.
🌿يونس رفت و خندان برگشت و عرض كرد:
سرورم! چون نزد موسي بن بغا رفتم، گفت: زنها بر سر نگين با هم دعوا دارند ممكن است آن را دو قسمت كني تا دو نگين شود؟ اگر چنين كني تو را بي نياز خواهم كرد.
🌺امام عليه السلام خدا را سپاسگزاري كرد و به يونس فرمود:
به او چه گفتي؟
- گفتم: مرا مهلت بده تا درباره آن فكر كنم كه چگونه اين كار را انجام دهم.
🌸امام فرمود: خوب پاسخ دادي.
☘بدين گونه، يونس نقاش، به پاس خدمت به امام هادی از مشكلي كه زندگي او را تهديد مي كرد رهايي يافت.
📚بحارالانوار،ج50، ص 125
..............
✨﷽✨
در زمان #امام_هادی(ع) شخصی به نام عبدالرحمن که از اهل سنت بود میگه رفتم کنار کاخ متوکل عباسی، شنیدم متوکل مردی را احضار کرده و قصد جانشو داره!
تصميم گرفتم اونجا بمونم تا ببينم كار به كجا ميکشه؟ پرسیدم این مرد کیه؟ گفتن این امام رافضیهاست! همین که چشمم به امام هادی افتاد محبتش تو دلم جای گرفت! دعا كردم خداوند وجود نازنينشو از شر متوكل حفظ كنه..
همچنان نگران امام بودم که حضرت در ميان جمعيت به من رسيد و فرمود: خداوند دعاتو مستجاب کنه، مال و فرزند و عمرت هم زیاد کنه!
میگه من از اينكه امام چنين از نهان خبر داد متحير شدم بطوري كه رنگم تغيیر كرد! حاضران گفتند چه شده؟ چرا چنين حيرت زده اي؟! گفتم خير است، ولي اصل ماجرا را به كسي نگفتم، بعدا كه به اصفهان برگشتم كمكم بر مال و فرزندم افزوده شد و ثروتمند شدم و اكنون بيش از هفتاد سال دارم! اين بود علت تشيع من كه اينگونه به حقيقت رسيدم.
📚 المحجة البيضاء، ج4، ص314 .
┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅┅
.
.
وجوه تسمیه حضرت #امیرالمومنین به نام مبارک «#علی»
📗📗📗محمّد بن ابراهيم بن اسحاق طالقانى رضى اللّٰه عنه مىگويد:عبد العزيز بن يحيى جلودى از مغيرة بن محمّد از رجاء بن سلمه،از عمرو بن شمر از جابر جعفى در ضمن حديث طولانى اسامى مبارك امير المؤمنين عليه السّلام در تورات و انجيل و زبور و نزد اهل هند و روم و فارس و ترك و زنگ و نزد كهنه و اهل حبشه و پيش پدر و مادر و دايه و نزد عرب را ذكر نموده سپس هر يك از اسامى را تفسير فرموده و در آخر حديث آمده است: اهل معرفت با هم اختلاف دارند در اين كه چرا امير المؤمنين عليه السّلام به نام على موسوم گرديده؟ طائفهاى مىگويند:احدى قبلا نه در عرب و نه در عجم به اين نام موسوم نگرديده،البتّه در عرب بسا كسى مىگفت:پسرم على است ولى اين نه به آن معنا بو كه نام پسرش را على گذارده است بلكه مرادش على از ماده علوّ بود و به عبارت ديگر مقصود از عبارت فوق اين بود كه بگويد پسرم عالى مرتبه و رفيع المنزله است، بارى نامگذارى به اين نام بعد و در زمان موسوم شدن امير المؤمنين عليه السّلام به آن صورت گرفت. دستهاى ديگر مىگويند:امير المؤمنين به خاطر آن موسوم به«على»شد كه بر هر كسى كه با او مبارزه نمود غالب گشت و علوّ پيدا نمود. گروهى ديگر مىگويند:امير المؤمنين عليه السّلام را على ناميدند به خاطر آن كه منزل حضرت در بهشت به حدّى رفيع و عالى است كه محاذى منازل انبياء مىباشد. برخى ديگر مىگويند: امير المؤمنين عليه السّلام را به خاطر اين على ناميدهاند كه به منظور اطاعت خدا بالاى دوش رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله رفت تا بتها را از وسط خانه خدا به زير آورد و احدى بالاى دوش نبىّ اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله غير از آن حضرت نرفت. جماعتى ديگر مىگويند:امير المؤمنين عليه السّلام را به اين جهت على خواندهاند كه در اعلا و بالاترين طبقات آسمان تزويج فرموده و احدى غير از آن حضرت در آن مكان ازدواج ننموده. طائفه ديگر گفتهاند:امير المؤمنين عليه السّلام را به اين خاطر على مىگويند كه از نظر علم بعد از رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله اعلا و برتر از همه مردم مىباشد.
📝📝📝📝نشانی : علل الشرایع ج ۱، ص ۱۳۶
.
ماه رجب ۳.mp3
12.46M
🔖منبر کوتاه🔖
🔅این همه سفارش به استفاده از #ماه_رجب برای چیست؟
• آیا اگر کسی نتواند از ماه رجب بهرهبرداری کند، خسارتی هم متوجهش میگردد یا صرفاً استفاده از رجب، فقط یک امر مستحبی است؟
🔰#آیت_الله_ممدوحی
#استاد_شجاعی
.
#امیرالمؤمنین 🕋
#فضائل_حضرت_علی
سروى در مناقب آورده :
چهل زن نزد عمر رفته از او از شهوت آدمى پرسش نمودند
عمر گفت : مرد داراى یک جزء و زن داراى نه جزء است
پرسیدند، پس چگونه است که مردان از انواع زنان دائم و متعه و کنیز استفاده مى کنند ولى براى زنان جزء یک مرد جایز نیست ؟!
عمر پاسخشان را ندانست ، از امیرالمؤمنین علیه السلام سوال کرد امیرالمؤمنین علیه السلام به آنان دستور داد هر کدام ظرفى پر از آب بیاورند، و آنگاه فرمود تا همه آبها را در ظرف بزرگى بریزند و سپس به هر یک فرمود: حالا هر کدامتان آبى را که ریخته اید بردارد
گفتند: قابل تمیز نیست!
امام علیه السلام نتیجه گرفت که اگر آن قانون نبود فرق بین اولاد و نسب ممکن نبود و میراث و نسب باطل مى گشت.
#منبع مناقب ، سروى ، ج ۱، ص ۴۹۲
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
4_5962847828844743972.mp3
47.01M
شام شهادت #امام_هادی «سلام الله علیه»
سخنران:
آیة الله سید مهدی میرباقری
چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱
🔘استاد حاج منصور ارضی:
⚪️اگر می خواهیم خوب بخوانیم و مردم با خواندن ما گریه کنند و به خدا و اهل بیت وصل بشوند، باید وقتی پشت میکروفون قرار می گیریم، خودمان را واقعا آلوده تر از همه بدانیم.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کدام دیوان های شعر را بخوانیم؟
🔘 استاد : حاج #محمود_کریمی
🎙 #آموزش_مداحی ۳۳
.
، دهم رجب سال 195 هجری است و مدینه غرق در جشن و سرور از ولادت مولودی است که با برکتتر از او در اسلام به دنیا نیامده است، زیرا که عمر امام رضا(ع) به چهل و هفت سال رسیده بود و هنوز امام نهم متولد نشده بود، مسأله جانشینی امام رضا(ع) اصحاب و شیعیان حضرت(ع) را متأثر کرده بود، این اندوه زمانی به فزونی رفت که فرقه واقفیه که بنا به دلایل مادی و تصرف سهم امام و عدم بازگرداندن آن به امام رضا(ع)، قائل به غیبت امام کاظم(ع) شده بودند و در تبلیغات خویش عدم داشتن فرزند پسر از سوی امام رضا(ع) را دلیل بر ادعای موهم خود میدانستند تا جایی که یکی از همین افراد در نامهای خطاب به حضرت نوشت: چگونه امام هستی در حالی که فرزندی نداری !ثامن الحجج(ع) در پاسخ فرمودند: تو از کجا میدانی که فرزندی ندارم، به خدا سوگند روزها و شبها سپری نمیشود مگر اینکه خداوند فرزند پسری را به من عنایت فرماید که حق و باطل را از هم جدا سازد.(1)
در این رابطه على بن اسباط مىگوید: وقتى امام جواد(ع) بیرون آمد، من به قیافه و قد و قامت آن حضرت نگاه مىکردم تا وقتى که به مصر رسیدم، بتوانم او را توصیف کنم و هنگامى که حضرت نشست، فرمود: اى على! خداوند کما اینکه درباره نبوت، احتجاج و استدلال کرده، در مورد امامت نیز چنین کرده است.
خداوند مىفرماید: «وَ آتَیْنٰاهُ اَلْحُکْمَ صَبِیًّا» و همچنین مىفرماید: «وَ لَمّٰا بَلَغَ أَشُدَّهُ» وَ «بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً» پس فرقى نمىکند ممکن است که خداوند به یکى در کودکى حکمت عطا کند و به دیگرى در چهل سالگى.
ابن اسباط و عبّاد مىگویند: در منا خدمت امام رضا(ع) بودیم که امام جواد را-در حالى که خردسال بود- آوردند، عرض کردیم: این همان مولود مبارک است؟ فرمود: آرى! همان مولود مبارک است که در اسلام با برکتتر از او زاده نشده است.(2)
در ادامه به برخی از کرامات جواد الائمه(ع) به مناسبت این روز فرخنده اشاره میشود:
*اداى قرضهاى امام رضا(ع)
6-مطرفى مىگوید: هنگامى که امام رضا(ع) از دنیا رفت، چهار هزار درهم به من مقروض بود، با خودم گفتم: دیگر پولها از کفم رفت! ابو جعفر(ع) به من سفارش داد که فردا پیش او بروم و با خود ترازو هم ببرم، پس خدمت آن جناب رسیدم، فرمود: ابوالحسن(ع) از دنیا رفت و چهار هزار درهم به تو بدهکار بود. پس حضرت جانمازى را که بر روى آن بود، بلند کرد و از زیر آن دینارهایى بیرون آورد و به من داد. دیدم به اندازه همان چهار هزار درهم است که به من بدهکار بود.(3)
*طلای 16 مثقالی که جوادالائمه(ع) به نیازمند داد
اسماعیل بن عباس هاشمى مىگوید: روز عیدى بود که خدمت امام جواد(ع) رسیدم و نزد آن حضرت درباره تنگى زندگى و معاش نالیدم، حضرت سجادهاش را بلند کرد و از خاک، تکه طلایى بیرون آورد و به من داد. آن را به بازار بردم به اندازه شانزده مثقال طلا بود.(4)
*بخشش پیراهن امام رضا(ع)
١٢-حسن بن على وشّاء مىگوید: در قریهاى نزدیک مدینه به نام «صریا» با امام جواد(ع) در اتاقى نشسته بودیم که حضرت برخاست و به من فرمود: از جایت حرکت نکن. با خود گفتم: مىخواستم پیراهنى از لباسهاى امام رضا(ع) را از او بگیرم ولى موفق نشدم، اما وقتى که امام جواد(ع) برگشت از او آن را در خواست مىکنم.
قبل از اینکه من طلبم را عرضه بدارم و امام برگردد. پیراهن را توسط شخصى برایم فرستاد و قاصد گفت؛ امام فرمود: این یکى از لباسهاى امام رضاست که در آن نماز مىگزارده است.(5)
پینوشتها:
1- اصول کافی ج 1، ص320، مدینه المعاجز ج 7،ص 274، اثبات الهداه ج3، ص 247 – 342.
2- ارشاد مفید، ص ٣٢٧.
3- کافى:١/4٩٧، حدیث ١١.
#امام_جواد
.
#فضائل #امیرالمؤمنین
دلایل برتری حضرت علی(ع) بر انبیاء
از امام پرسید «شما فضیلت بیشتری دارید یا حضرت آدم؟» حضرت فرمود: «خوب نیست که کسی از خودش تعریف نماید» لکن از این جهت که خداوند فرموده است: «نعمت های خدادادی به خود را نقل کنید... در روز بیستم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری، آثار مرگ بر چهره امام علی(علیه السلام) ظاهر شده بود. امام به فرزند بزرگش امام حسن(علیه السلام) فرمود: به شیعیانی که جلو درب منزل اجتماع کرده اند اجازه دهید تا بیایند و مرا ببینند. درب باز شد و شیعیان، دور آن حضرت جمع شده و به گریه و زاری پرداختند. امام علی(علیه السلام) خطاب به آنان فرمود: «قبل از آن که فرصت از دست رود و دیگر نتوانید مرا ببینید، هر سؤالی دارید از من بپرسید، لیکن سؤالاتتان کوتاه و مختصر باشد.»
یکی از سؤال کنندگان، صعصعه بن صوحان بود که روایات او حتی در صحاح اهل سنت هم، آورده شده و مورد اعتماد علمای فریقین می باشد.
از امام پرسید «شما فضیلت بیشتری دارید یا حضرت آدم؟» حضرت فرمود: «خوب نیست که کسی از خودش تعریف نماید»(1) لکن از این جهت که خداوند فرموده است: «نعمت های خدادادی به خود را نقل کنید: } وَأَمّا بِنِعْمَهِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ{(2) باید بگویم: «من از حضرت آدم افضل ام». صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و خلاصه پاسخ امام علی(علیه السلام) چنین است: «برای آدم همه جور وسایل راحتی و آسایش و نعمات در بهشت فراهم بود و فقط خداوند او را از خوردن گندم منع نمود. با وجود این ممنوعیت، آدم از گندم خورد و از بهشت رانده شد. در حالی که من از خوردن گندم منع نشده ام، و چون دنیا را قابل توجه نمی بینم به میل و اراده خود، هرگز نان گندم نخورده ام». منظور حضرت آن است که کرامت و فضیلت افراد نزد خداوند به زهد، ورع و تقوای آن ها است. هر کسی از دنیا اعراض بیشتری داشته باشد، یقیناً نزد خدا مقرب تر است. کمال زهد و تقوی هم، اجتناب از حلال ممنوع نشده است که ایشان این کار را انجام داده اند.
سپس صعصعه پرسید «شما افضل اید یا نوح شیخ الانبیاء؟» حضرت پاسخ داد: «من از نوح افضل ام» و علت این برتری بر نوح را چنین فرمود: «نوح(علیه السلام) قوم خود را به سوی خدا دعوت کرد، ولی آن ها او را اطاعت نکردند و به آن بزرگوار آزار و اذیت بسیاری رساندند. سپس نوح پیغمبر، آنان را نفرین کرد و گفت: پروردگارا! احدی از کافرین را بر روی زمین باقی نگذار. اکنون با وجود این که بعد از وفات خاتم الانبیا، صدمات و آزار فراوانی از این امت به من رسیده است، هرگز آنان را نفرین نکرده و کاملاً صبر پیشه کردم».
ایشان صبر خود را در خطبه شقشقیه چنین توصیف می کند: «در حالی صبر نمودم که در چشمم خار و در گلویم استخوانی بود.»(3) منظور امام این است که هر کس که بر بلاها و سختی ها بیشتر صبر داشته باشد مقرب تر است.
آنگاه صعصعه پرسید: «شما افضل هستید یا ابراهیم(علیه السلام)؟» ایشان پاسخ داد: «من از ابراهیم افضل می باشم» و دلیلش را در قرآن، از زبان ابراهیم(علیه السلام) چنین می فرماید: } رَبِّ أَرِنِی کَیْفَ تُحْیِ الْمَوْتی قالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلی وَلکِنْ لِیَطْمَئِنَّ قَلْبِی{; پروردگارا چگونگی زنده کردن مردگان را به من نشان ده. خداوند فرمود: آیا باور نداری؟ پاسخ داد: چرا باور دارم، اما می خواهم با مشاهده آن دلم آرام گیرد».(4) اما من گفتم: «اگر کشف حجاب گردد و پرده ها بالا رود، یقین من زیادتر نخواهد شد».(5) منظور امام آن است که علو درجه هر کس، درجه یقین او می باشد که واجد مقام حق الیقین گردد.
در ادامه پرسشِ صعصعه، امام خود را از موسی(علیه السلام) نیز افضل و برتر خواند و دلیل آن را چنین فرمود: «وقتی که خداوند او را ماموریت داد تا به دعوت فرعون به مصر رود، مطابق قرآن مجید، ایشان عرض کرد: } رَبِّ إِنِّی قَتَلْتُ مِنْهُمْ نَفْساً فَأَخافُ أَنْ یَقْتُلُونِ وَأَخِی هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِساناً فَأَرْسِلْهُ مَعِی رِدْءاً یُصَدِّقُنِی إِنِّی أَخافُ أَنْ یُکَذِّبُونِ{; «خداوندا من از آنان یک نفر را کشته ام و می ترسم که آنان مرا به قتل برسانند. برادرم هارون را که زبان فصیح تر و گویاتری از من دارد، با من همراه گردان تا یاور و شریک من در امر رسالت باشد، و مرا تصدیق نماید; زیرا می ترسم آن ها رسالتم را تکذیب نمایند».(6) اما موقعی که پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) به من مأموریت داد تا به مکه معظمه روم، و آیات اول سوره برائت را در بالای بام کعبه بر کفار قریش قرائت نمایم با آن که در آنجا کمتر کسی را می توان یافت که یکی از خویشان و بستگانش به دست من کشته نشده باشد هرگز و ابداً نهراسیدم. امر پیامبر خدا را اطاعت نمودم و به تنهایی مأموریت خود را انجام داده، آیات سوره برائت را بر آنان قرائت نموده و مراجعت کردم»
این سخن امام کنایه از توکل او به خدا است; چون هر کس توکلش بیشتر باشد فضیلت بیتشری دارد و موسی کلیم الله
.👆
به برادرش هارون اتکا و اعتماد داشت، ولی امیرالمؤمنین(علیه السلام) به طور کامل به خدای بزرگ توکل و اعتماد نمود.
همچنین امام علی(علیه السلام) خود را برتر و افضل از عیسی مسیح دانست و دلیل آن را نیز چنین بیان کرد: به اذن و قدرت پروردگار، وقتی جبرئیل در گریبان مریم دمید، او حامله شد و زمانی که موقع وضع حملش رسید به مریم وحی شد که: «از خانه بیت المقدس بیرون آی ، این
خانه محل عبادت است نه محل ولادت و زایشگاه.»(7) به همین دلیل از بیت المقدس بیرون رفت و عیسی در بیابان خشکیده ای متولد شد. اما وقتی مادر من فاطمه بنت اسد درد زاییدن گرفت در وسط کعبه به مستجار کعبه متوسل شد و گفت: بارالها بحق این خانه کعبه و بحق کسی که این خانه را بنا نهاده است، درد زایمان را بر من سهل و آسان گردان. در همان وقت دیوار کعبه شکافته شد و مادرم فاطمه با ندای غیبی به داخل خانه راه یافت، من در همان خانه کعبه متولد شدم. بنابراین چون مکه معظمه بر بیت المقدس برتری دارد و مریم از زادن عیسی در بیت المقدس مکانی پائین تر از مکه نهی شد; ولی مادر علی(علیه السلام)، برای زادن او به درون کعبه مکانی برتر از بیت المقدس دعوت شد، بدین جهت روح، نفس و بدن او از عیسی پاکیزه تر است.
بالاخره کسانی چون ابن ابی الحدید، امام حنبل، امام فخر رازی، شیخ سلیمان بلخی حنفی و بسیاری دیگر، حدیث زیر را از پیامبر خدا(صلی الله علیه وآله) نقل نموده اند که فرمود: «هر کس می خواهد به علم آدم نظر کند، به علم علی توجه کند. هر کس می خواهد حقیقت تقوای نوح و حکمت او را ببیند و نیز حلم و خلت ابراهیم، هیبت موسی و عبادت عیسی را ببیند پس به سوی علی بن ابی طالب(علیه السلام) نظر کند».(8) بالاخره میرسید علی همدانی شافعی در پایان این حدیث می افزاید: «نود خصلت از خصلت های انبیا در حضرت علی(علیه السلام) جمع می باشد که در کس دیگر نمی باشد».(9) البته تشبیه نمودن علی(علیه السلام) به آدم از بعد علم، بدان جهت است که خداوند در قرآن مجید می فرماید: } وعَلَّمَ آدَمَ الأسْماء کُلَّها{; «خداوند همه اسماء را به آدم آموخت»(10) و تشبیه نمودن حلم علی(علیه السلام)به حلم ابراهیم از آن جهت است که خداوند در سوره توبه فرمود: } إنَّ إبْراهِیمَ لأوَّاهٌ حَلیمٌ{; به درستی که ابراهیم بردبار و حلیم بود».(11)
بنابراین چنانچه کسی در ویژگی بارز هر یک از انبیا با آن نبی مساوی شد می توان نتیجه گرفت که تمام ویژگی های همه انبیا را دارد و لذا برتری او بر آن ها اثبات می گردد.
بلخی حنفی و گنجی شافعی در کفایه الطالب از امام احمد حنبل نقل نموده اند: فضائلی که برای علی ابن ابی طالب(علیه السلام) آمده برای هیچ یک از صحابه نیامده است.(12)
منبع:شبهای پیشاور ص 129-126
1 . الامام علی(علیه السلام)، ص369 ; اللمعه البیضاء، ص220 ; شبهای پیشاور، ص474 «تزکیه المرء لنفسه قبیح».
2 . ضحی (93): 11
3 . الغدیر، ج 10،
4 . بقره (2): 260
5 . شرح الاسماء الحسنی، ج 1، ص190 ; شبهای پیشاور، ص475 «لو کشف الغطاء ما ازددت یقیناً».
6 . قصص (2): 33
7 . الامام علی(علیه السلام) ص369 ; اللمعه البیضاء، ص221 ; شبهای پیشاور، صص476 و 814 «اخرجی عن البیت فإنّ هذه بیت العباده لا بیت الولاده».
8 . کفایه الطالب، باب 33 ; مسند احمد بن حنبل ; فخر رازی در تفسیر آیه مباهله ; محی الدین عربی 172 ; یواقیت و جواهر ص121، فصول المهمه، باب 40 ، ینابیع المودّه و...
9 . ینابیع الموده لذوی القربی، ج 2، صص307 و 80 ; الامام علی(علیه السلام)، ص301 ; شبهای پیشاور،
10 . بقره (2): 31
11 . توبه (9): 114
12 . ینابیع المودّه باب 40 مناقب خوارزمی، کفایه الطالب، باب 2
..
#اعتکاف
روضه
#حضرت_زینب
حضرت زینب آن بانوی بزرگوار با تأسّی به جد بزرگوار و پدر و مادر عزیز خویش، اهل عبادات و فضایل فراوانی بوده است.
آن بانوی مکرّمه آنقدر بر این سیره نبوی پافشاری مینمود که حتی در دوران اسارت نیز عبادات خویش را ترک نگفت چنانچه در روایت دارد:
قالت: فاطمة بنت الحسین۸: و أمّا عمّتی زینب۳ فإنّها لم تزل قائمة فی تلک اللیلة (أی العاشرة من المحرّم) فی محرابها تستغیث إلى ربّها، فما هدأت لنا عین، و لا سکنت لنا رنّة.
جناب فاطمه دختر امام حسین۸ میفرماید: و اما عمه من زینب۳ همانا در شام غریبان نیز در محراب عبادت به عبادت قیام نموده بود و به سوی خداوند متعال استغاثه مینمود در حالی که اشک ما قطع نشد و ناله ما آرام نگرفت.
اما در مسیر پر از مصیبت کوفه و شام، همین زینب کبری۳ است که در محراب عبادت است اما چگونه؟ در روایت از امام سجاد۷ وارد شده است:
إنّ عمّتی زینب کانت تؤدّی صلواتها من قیام، الفرائض و النوافل عند سیر القوم بنا من الکوفة إلى الشام، و فی بعض المنازل کانت تصلّی من جلوس. فسألتها عن سبب ذلک؟ فقالت: اصلّی من جلوس لشدّة الجوع و الضعف منذ ثلاث لیال، لأنّها کانت تقسّم ما یصیبها من الطعام على الأطفال، لأنّ القوم کانوا یدفعون لکلّ واحد منّا رغیفا واحدا من الخبز فی الیوم و اللیلة.[۲۴]
همانا عمه ما زینب۳ در مسیر کوفه به شام، نمازهایش را چه واجب و چه مستحب، ایستاده اداء مینمود ولی در بعضی از منازل دیدم نشسته نماز میخواند.
از آن حضرت دلیل نماز نشستهاش را پرسیدم.
ایشان فرمود: سه شب است که به خاطر شدت گرسنگی و ضعف نشسته نماز میخوانم.
بعد علت این ضعف را خود امام سجاد۷ بیان مینماید. ایشان میفرماید:
دلیل نماز نشسته حضرت زینب۳ این بود که عمهام سهم غذایش را بین اطفال تقسیم میکرد، زیرا دشمنان برای هر نفر از ما در هر شبانه روز یک قرص نان میدادند.
دوباره روضهی تلخ اسارت زینب
مرور متن ِ کتاب شرافت زینب
وجود معجری از نور پرده درپرده
دلیل محکم حکم قداست زینب
مسیر دین خدا را نشان مان داده
چراغ روشن ِ برج هدایت زینب
رموز جملهی «من را دعا نما خواهر»
نهفته در ثمراتِ عبادت زینب
نماز سینه زنان رو به کعبهی گودال
غروب روز دهم با امامت زینب
برای قتل حسینش دیه به او دادند
کلوخها شده سهمِ غرامت زینب
سکوت محض جرسهای لشگر دشمن
نشانِ معجزهای از رسالت زینب
به پیشِ کعب نی و سنگ؛ راست قامت بود
رقیه درس گرفت از صلابت زینب
لغات خطبهی زینب، لغات قرآن بود
ملائکه همه ماتِ بلاغت زینب
نهیب حیدریاش کاخ ظلم را لرزاند
یزید شوکه شده از شهامت زینب
صدای قاری قرآن به روی نی نگذاشت
نگاه ها برود سمتِ ساحت زینب
.