گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
📻 بشنوید | #سخنرانی 🎤 #حجت_الاسلام_محمدشاه 🕌 #میلاد_رسول_الله 🗓 یکشنبه ۰۲/۰۷/۰۹ ✅ #مجمع_حضرت_یاس
.
«جَاءَ حِبْرٌ مِنَ الْأَحْبَارِ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع ... فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین أَ فَنَبِیٌّ أَنْتَ فَقَالَ وَیْلَکَ إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِیدِ مُحَمَّدٍ ص ... : دانشمندی یهودی نزد امیرالمومنین آمده پرسید یا امیر المومنین آیا تو پیامبری؟ امام (ع) فرمودند: وای بر تو من فقط بنده (زیردستی) از بندگان محمّدم. » (الکافی ،ج۱ ،ص۸۹)از این روایت شریف استفاده می شود که وجود اقدس نبی اکرم (ص) یک نحوه برتری نسبت به امیرالمومنین(ع) دارد. و این برتری صرفاً یک برتری دنیوی نیست. چرا که علی (ع) خود را عبد نبی اکرم(ص) معرّفی می کند. و روشن است که مراد از این عبد بودن معنی دنیوی آن نیست. بلکه مقصود این است که وجود نبی (ص) واسطه ی فیض ربّ العالمین است نسبت به علی(ع).
#رسول_الله
#امیرالمؤمنین
.
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
📻 بشنوید | #سخنرانی 🎤 #حجت_الاسلام_محمدشاه 🕌 #میلاد_رسول_الله 🗓 یکشنبه ۰۲/۰۷/۰۹ ✅ #مجمع_حضرت_یاس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.
#کرامات
#امام_صادق #کرامات_امام_جعفرصادق_علیه_السلام_در_باطل_کردن_سحر_ساحران
#محمد_بن_سنان میگوید: #منصور_دوانیقی لعنهاللهعلیه هفتاد مرد از شهر کابل را فراخواند.
او با وعدههای بسیار آنها را تحریک کرد تا با انجام سحرهای خود امامصادق علیهالسلام را مبهوت و مقهور خود سازند.
ساحران به مجلسی که منصور دوانیده فراهم کرده بود رفتند و انواع صورتها از جمله صورتهای شیر را به تصویر کشیدند تا هر بینندهای را سحر کنند.
🔻 منصور بر تخت خود نشست و تاج خود را بر سرگذاشت و به دربان خود دستور داد که امام علیهالسلام را وارد سازند.
وقتی حضرت وارد شد، نگاهی به آنها کرد و دست به دعا برداشت و دعایی خواند که برخی از الفاظ آن شنیده میشد و قسمتی را هم بهطور آهسته خواند، سپس فرمود:
وای بر شما (ساحران) بهخدا قسم سحر شما را باطل خواهم نمود.
🔻 سپس با صدای بلند فرمود:
ای شیرها آنها را ببلعید، پس هر شیری به ساحری که او را درست کرده بود حمله کرد و او را بلعید.
منصور بهت زده از تخت خود بر زمین افتاد و با ترس میگفت:
ای اباعبدالله! ای جعفر بن محمد! مرا ببخش دیگر چنین کاری نخواهم کرد.
حضرت هم به او مهلت داد. بعد منصور دوانیقی از امام علیهالسلام درخواست کرد، شیرها ساحرانی را که خورده بودندبرگردانند. امام علیهالسلام فرمود:
اگر عصای موسی آنچه را بلعیده بود برمیگرداند، این شیرها نیز چنین میکردند.
📚 منابع:
۱. مدیند المعاجز، علامه بحرانی، ج۵، ص ۲۴۶
۲. دلائل الامامة طبری ص ۲۹۸
۳. اختصاص، شیخ مفید، ص۲۴۶
📚#مطالبنابدرمنبر
.
.
🔹🔷《السَّلامُ عَلَى مَوْلانَا أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(عَلیهمَا السَّلامُ)》🔷🔹
✅در اواخر خلافت «ابوبکر بن ابی قحافه»، «صعصعة بن صوحان» حدیثی در فضیلت امام علی(علیه السلام) به «مغیرة بن شعبه» گفت و مغیره در جواب به او گفت :
📋《إِیَّاکَ أَنْ یَبْلُغَنِی أَنَّکَ تُظْهِرُ شَیئًا مِنْ فَضْلِ عَلِیِّ(ع)! وَأَمَّا عَلَانِیةً فِی الْمَسْجِدِ فَإِنَّ هَذَا لَا یحْتَمِلُهُ الْخَلِیفَةُ لَنَا!
بَل أنا أعلَمُ بِذلکَ! ولکِن هَذَا السُّلطَانُ قَد ظَهَرَ وَ قَد أَخَذنَا بِإظهَارِ عَیبِ عَلیِّ(ع) لِلنَّاسِ!》
♦️مبادا از تو بشنوم که چیزی از فضائل علی(ع) برای من بگویی!
اگر فضایل علی(ع) در مسجد علناً بیان شود خلیفه ما را معذور نمی دارد.
من از تو به آن آگاه تر هستم؛ امّا حکومت از ما خواسته است که عیب او را برای مردم بگوییم.(۱)
«ابن ابی الحدید معتزلی» می گوید :
📋《إِنَّ مَعَاوِيَةَ أَمَرَ النَّاسَ بِالعَرَاقِ وَ الشَّامِ وَ غَيرِهِمِا بِسَبِّ عَلِي(ع) وَ البَرَاءَةِ مِنهُ وَ خَطَبَ بِذَلِكَ عَلَى مَنابِرِ الِإسلَامِ وَ صَارَ ذَلِكَ سَنَةً فِي أَيَّامِ بَنِي أُمَيَّةِ إِلَى أَن قَامَ عُمَرُ بنُ عَبدِالعَزِيزِ فَأَزَالَهُ》
♦️معاویه به مردم عراق و شام و دیگر بلاد دستور داد، تا علی(ع) را در خطبه های منبرهای اسلام سب و لعن کنند و از او برائت بجویند!
تا اینکه این سنتی شد در ایام حکومت بنی امیه تا زمانی که عمر بن عبدالعزیز بر حکومت نشست.(۲)
و نقل شده است که ؛
📋《أَنَّ مَعَاوِيَةَ كَانَ يَقُولُ فِي آخِرِ خُطبَةِ الجُمعَةِ : اللَّهُمَّ إِنَّ أَبَا تُرَابِِ أَلحَدَ فِي دِينِكَ وَ صَدَّ عَن سَبِيلِكَ فَالعَنَهُ لَعنَاً وَبِيلَا وَ عَذَبَه عَذابَاً أَلِيمَاً فَكانَت هَذِهِ الكَلَماتِ يَشَارُ بِهَا عَلَى المَنابِرَ إلَى خَلافَةِ عُمرِ بنِ عَبدِالعَزِيزِ》
♦️معاویه در آخر خطبه های نماز جمعه همواره می گفت : پروردگارا! اباتراب ملحد شده و از دین تو بر گشته است، پس خدا او را لعن کند و به عذابی دردناک دچار سازد.
این جملات در منابر گفته می شد تا خلافت عمر بن عبدالعزیز!(۳)
سَبّ و لعن امیرالمؤمنین علی (ع) از حدود سال ۴۰ تا سال ۱۰۰ هجری بوده، یعنی از زمان به خلافت رسیدن معاویه تا زمان شروع حکومت عمر بن عبدالعزیز، در هزاران منبر رسول خدا(ص)!
جاحظ می گوید :
📋《أَنَّ قَوْماً مِنْ بَنِي أُمَيَّةَ قَالُوا لِمُعَاوِيَةَ إِنَّكَ قَدْ بَلَغْتَ مَا أَمَّلْتَ فَلَوْ كَفَفْتَ عَنْ لَعْنِ هَذَا اَلرَّجُلِ》
♦️جمعی از بنی امیه به معاویه گفتند :
تو که به آرزویت رسیدی، اگر از لعن این مرد دست برداری بهتر است!
معاویه گفت :
📋《لاَ وَ اَللَّهِ حَتَّى يَرْبُوَ عَلَيْهِ اَلصَّغِيرُ وَ يَهْرَمَ عَلَيْهِ اَلْكَبِيرُ》
♦️هرگز! به خدا سوگند! که دست از سبّ او نمی دارم تا زمانی كه اطفال امّت با سبِّ علی(ع) جوان گردند و با آن سبّ رشد و نمو كنند، و بزرگان به صورت پيران فرتوت درآيند.(۴)
ابن حجر مي گويد :
📋《كَانَ بَنُو أميَّةِ إذَا سَمَعوا بِمَولُودِِ اسمُهُ عَليِِّ قَتَلُوهُ》
♦️بنی امیه هنگامی که متوجه می شدند که نام کودکی را علی گذاشته اند، او را می کشتند.(۵)
🏴در روز عاشورا نیز یکی از فرماندهان لشکر کوفه به نام «عمرو بن حجاج زُبیدی» که چهار هزار نفر تحت فرمان او بودند، سربازان خود را به جنگ با امام حسین(ع) تشویق و ترغیب می نمود، در حالی که چنین می گفت :
📋《قَاتِلُوُا مَن مَرَقَ عَنِ الدِّینِ وَ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ》
♦️بجنگید، بجنگید باکسی که از دین خدا برگشته و از صف مسلمانان بیرون رفته است.
#امام_حسین(ع) وقتی گفتار عمروبن حجاج را شنید فرمود :
📋《وَیْحَکَ یا عَمْرُو! أَ عَلیَّ تُحَرِّضُ النَّاسَ؟ أََ نَحْنُ مَرَقْنَا مِنْ الدّینِ وَ اَنْتَ تُقِیمُ عَلَیْهِ؟
سَتَعْلَمُونَ اِذا فَارقَتْ اَرْواحُنَا اَجْسَادَنَا مَنْ اَوْلَی بِصَلیِ النَّارِ》
♦️ای بر تو ای عمرو! آیا مردم را به این بهانه و اتهام که ما از دین خدا خارج شده ایم به جنگ و ریختن خون ما تشویق و ترغیب می کنی؟
آیا ما از دین خدا خارج شده ایم و تو در دین خدا پا برجا هستی؟
نه، هرگز چنین نیست؛ روزی که روح از تن ما جدا گردید، خواهید فهمید که چه کسی سزاوار آتش است!(۶)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
بهترین رهبر ابناء بشر کیست علیست
به یتیمان ستم دیده پدر کیست علیست
داشت ایزد به صدف یک دُر یک گوهر ناب
دُر یکدانه نبی هست و گهر کیست علیست
آنکه بر دوش رسول مدنی پای نهاد
تا کند بتکده ها زیر و زبر کیست علیست
کس نگفته است سلونی به جهان بهر بشر
آنکه فرمود و به ما داد خبر کیست علیست
👤ژولیده نیشابوری
📚منابع :
۱)تاریخ طبری، ج۵، ص۱۸۹
۲_۳)شرح نهج البلاغة ابن أبی الحديد، ج۴، ص۵۷
۴)بحارالأنوار مجلسی، ج۳۳، ص۲۱۴
۵)تهذيب التهذيب ابن حجر ،ج۷، ص۲۸۱
۶)البدایه و النهایه ابن کثیر، ج۸، ص۱۸۲
📚#اسنادالمصائب
.
.
#امام_حسین
مُتولّد شده ام تا که برایت باشم
نوکرِ دائمیِ صحن و سرایت باشم
از همان بَدوِ تولّد، زِ همان کودکی ام..
مادرم کرده سفارش که گدایت باشم
#مجتبی_دسترنج_ملتمس ✍
.
#عید_بیعت
#مدح_امام_زمان
والطور دل به طور ولایش اقامت است
واللیل لیلۀ شرف است و کرامت است
والعصر عصر منزلت است و زعامت است
والشمس روز جلوۀ شمس امامت است
عید خدای عزّوجلّ عید احمد است
عید غدیر دوم آل محمّـد است
عید صعود آدم و میلاد خاتم است
عید نزول حضرت عیسی ابن مریم است
عید ظهور منجی اولاد آدم است
یک عید نه، تجلی اعیاد عالم است
شب رخت بسته صبحدم نصر آمده
عید امامتِ ولیِ عصر آمده
عید امید سلسلۀ انبیاست این
عید نزول مصحف نصر خداست این
ای اهل آسمان و زمین عید ماست این
مستضعفان به پیش! که عید شماست این
عالم به ظلِّ رایت توحید مهدیاند
اعیاد ما مقدمۀ عید مهدیاند
مهدی که سکۀ ابدیت به نام اوست
مهدی که حکم آدم و خاتم پیام اوست
مهدی که آرزوی خلایق قیام اوست
مهدی که منجی بشریت نظام اوست
پیراهن بلند امامت بـه پیکرش
شمشیر شیر حق به کف عدلْ گسترش
بر اوج کائنات لوای گشادهاش
آزادگان به سلسله گردننهادهاش
سرهای سرکشان به زمین اوفتادهاش
گویی که بسته کار فلک با ارادهاش
هر چند شهر کوفه بوَد پایگاه او
یک لحظه هست بر همهعالم نگاه او
او شهریار عالم و عالم حضور اوست
خورشید را بشارت صبح ظهور اوست
سروِ قد کلیم خدا، خم به طور اوست
نعش ستمگران همه فرش عبور اوست
بوجهلها به چرخ کشد سر، خروششان
«تبت یدا ابی لهب» آید به گوششان
گیرید از جمال محمّد نشانیاش
بر تن چو انبیاست لباس شبانیاش
چشم زمین به شعشعۀ آسمانیاش
بر چهره بنگرند به سن جوانیاش
خوبان گرفته جان پی قربانیاش همه
پیران دهر طفل دبستانیاش همه
اوّل به کعبه عالمیان را صدا کند
خود را معرفی چو رسول خدا کند
با یک ندا قیامت کبری بهپا کند
ملک حجاز را نفسش کربلا کند
باشد هماره پشت سر او دعای ما
او پای کعبه روضه بخواند برای ما
آن روز روز عزّت و اقبال میشود
مفتوح، باب کعبۀ آمال میشود
با نطق او خطیب حرم لال میشود
روز ولایتِ علی و آل میشود
سازد برای فتح فراهم زمینه را
تسخیر میکند به سپاهش مدینه را
بر تشنگان سقایت جام ولا کند
بعد از مدینه رو به سوی کربلا کند
ننگ بنی امیه همی بر ملا کند
نابودشان به تیغۀ شمشیرِ «لا» کند
دریا کند ز اشک مصیبت دو عین را
گیرد به دوش پرچم سرخ حسین را
ای آه سینهسوز علی ذوالفقار تو
ای آل فاطمه همه امیدوار تو
با یک نفس تمام خزانها بهار تو
شمشیر انتقام تو چشم انتظار تو
«یاصاحبالزمان به ظهورت شتاب کن»
«عالم ز دست رفت، تو پا در رکاب کن»
باز آ که فتح با دم تیغت خدا کند
باز آ که شیعه در قدمت جان فدا کند
باز آی تا مسیح به تو اقتدا کند
تا کی تو را امام شهیدان صدا کند؟
بازآ که سینۀ شهدا بیقرار توست
بازآ که چشم فاطمه در انتظار توست
تو غایب استی و دل عالم اسیر توست
بالله قسم سلالۀ آدم اسیر توست
بیش از هزار سال محرّم اسیر توست
یک عمر طبع خستۀ «میثم» اسیر توست
تنها امید آل پیمبر تویی تویی
منجی خلق اوّل و آخر تویی تویی
استاد سازگار
#آغاز_امامت #امام_زمان
.👇
35.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
والطور دل به طور ولایش اقامت است
#مدیحه_خوانی
🎙 #حاج_محمد_فراهانی
🕌 مجمع یاس کبود
◼️ آغاز امامت امام زما (عج)
📆 یکشنبه 2 مهر ماه ۰۲
18d63e910bf2f62a2a99473395c29c4449381017-720p_25082023.mp3
6.37M
🚩 #امام_زمان
🎧" دیدمت و نشناختمت "
🎤 بانـوای: #امیر_کرمانشاهی
یه وقتایی روضه خون کربلایی
یه وقتایی گریه کن این عزایی
یه وقتایی میون دار دسته هایی
آقا کجایی
یه وقتایی دم در هیئتایی
یه وقتایی چایی ریز روضه هایی
یه وقتایی وسط سینه زنایی
آقا کجایی
چقدر تو لباس خادمای هیئت دیدمتو نشناختمت
چقدر شبایی که میزدی تو صورت دیدمتو نشناختمت
چقدر اربعین تو راه زیارت دیدمتو نشناختمت
آه دیدمتو نشناختمت
****
یه وقتایی کنار مقام اکبر
یه وقتایی بالای مقام اصغر
یه وقتایی زائر پایین پایی
آقا کجایی
یه وقتایی حرم عموت ابالفضل
یه وقتایی ورودی باب قبله
یه وقتایی تو حرم عمه هایی
آقا کجایی
چقدر دم سحر تو حرم مولا دیدمتو نشناختمت
چقدر موقع گریه برا زهرا دیدمتو نشناختمت
چقدر تو موکبا با لباس سقا دیدمتو نشناختمت
آه دیدمتو نشناختمت
.
#حاج_امیر_کرمانشاهی 🎤
بنیفاطمه آفتابظهور_۲۰۲۲_۱۰_۲۸_۱۸_۳۳_۴۷_۳۱۰.mp3
2.46M
#احساسی
#مناجات_با_امام_زمان
#سید_مجید_بنی_فاطمه
اسفند ۱۴۰۰ هیئت ریحانة الحسین (س)
بیا آفتاب پس ابر تا تموم شه غروبای دلواپسی
یه حسی همش داره میگه بهم
یکی از همین جمعه ها میرسی
یعنی میشه آقا یه روز بشنوم
که از جمع یارات یکیشون منم
اگه اونی باشم که از من میخواهی
خود تو میای واسه دیدنم
به این حس دلتنگی جمعه ها
به این دلخوشی راضیه عاشقت
دیگه ما کی باشیم تو این معرکه
اگه بهجت و قاضیه عاشقت
همین چشمای خیس کم طاقتم
نشونه ست که حتما ندیدن تو رو
چقدرا که چشم انتظار پیر شدن
چقدار که رفتن ندیدن تو رو
خودم میدونم با گناهام چقدر
همیشه توی زحمت انداختمت
خدا میدونه تو همین کوچه ها
چقدر دیدمت اما نشناختمت
یه روزایی توی همین آب و خاک
شنیدم علی اکبرا دیدنت
بیا آفتاب پس ابر تا تموم شه غروبای دلواپسی
یه حسی همش داره میگه بهم
یکی از همین جمعه ها میرسی
#امام_زمان
4_206343045082251356.mp3
3.93M
🔺مناجات با #امام_زمان عج
حجت الاسلام سیدحسین موسوی🎤
بیا آفتابِ پسِ ابر، تا
تموم شِه غروبایِ دلواپسی
یه حسّی همش داره میگه بهم
یكی از همین جمعه ها میرسی
یعنی میشه آقا یه روز بشنوم
كه از جمعِ یارات یكی شون منم
اگه اونی باشم كه از من میخوای
خودِ تو میای واسه ی دیدنم
به این حسِ دلتنگیِ جمعه ها
به این دلخوشی راضیه عاشقِت
دیگه ما كی باشیم تو این معركه
اگه بهجت و قاضیِ عاشقِت
همین چِشمایِ خیسِ كم طاغتم
نشونه ست كه حتماً ندیدم تو رو
چقدرا كه چشم انتظار پیر شدن
چقدرا كه رفتن ندیدن تو رو
خودم میدونم با گناهام چقدر
همیشه توی زحمت انداختمِت
خدا میدونه تو همین كوچه ها
چقدر دیدمِت اما نشناختمِت
یه روزایی توی همین آب و خاك
شنیدم علی اكبرا دیدنِت
میگن كه همین بیست، سی سالِ پیش
یه عده توی سنگرا دیدنِت
.
sokhanrani14020712.mp3
22.56M
#سخنرانی :
استاد سیدحسین مومنی
📆 چهارشنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲
💠 #هیئت_فاطمیون_قم
.
#حجاج #مکه
💠داستان
[اسوه های اطاعت از خدا]
مالك بن انس، فقیه معروف مدینه سالی در سفر حج همراه امام صادق علیه السلام بود. به میقات رسیدند و هنگام پوشیدن لباس احرام و تلبیه گفتن- یعنی ذكر معروف لبیك اللهم لبیك- رسید. دیگران طبق معمول این ذكر را به زبان آوردند و گفتند. مالك بن انس متوجه امام صادق شد، دید حال امام منقلب است، همینكه می خواهد این ذكر را بر زبان آورد، هیجانی به امام دست می دهد و صدا در گلویش می شكند و عنان كنترل اعصاب خویش را از دست می دهد كه می خواهد بی اختیار از مركب به زمین بیفتد. مالك جلو آمد و گفت: «یابن رسول اللّه! چاره ای نیست، هرطور هست این ذكر را بگویید».
امام فرمود:
«ای پسر ابی عامر! چگونه جسارت بورزم و به خود جرأت بدهم كه لبیك بگویم؟ لبیك گفتن به معنای این است كه خدایا تو مرا به آنچه می خوانی با كمال سرعت اجابت می كنم و همواره آماده به خدمتم. با چه اطمینانی با خدای خود این طور گستاخی كنم و خود را بنده ی آماده به خدمت معرفی كنم؟ اگر در جوابم گفته شود: «لا لبیك» آن وقت چكار كنم.(۳)
ــــــــــــــــــــــــــــ
📎پی نوشتها
۳.بحارالانوار ، ج۱۱،ص ۱۰۹.
.
.
#نکات_کلیدی
#نکته_آموزشی
#دکتر_محمد_فراهانی
✅مداح باید گوشواره یا جواب #نوحه را به مستمع یاد بدهد و تا مطمئن نشده است که مستمع جواب را یاد گرفته، باید گوشواره را تکرار نماید و خواندن خود را قطع نکند
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی
.
.
#نکته_آموزشی
#دکتر_محمد_فراهانی
💠در مجالس روضه نباید بیشتر محور خواندن مصائب سنگین اهل بیت علیهم السلام باشد بلکه مناسب است بیشتر از اشعار عاطفی استفاده شود و از خواندن مصائب سنگین (اسارت، غارت معجر، مجلس شراب، کنیزی و ...) پرهیز نمود مگر در مناسبتهای ویژه مانند شب و روز عاشورا ، شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و جلساتی که مستمع آن آماده و اهل بکاء باشد که در آن هم میتوان به یکی از مصائب اشاره کرد‼️
#مجمع_حضرت_یاس_کبود
#آموزش_مداحی
.
.
بسم الله الرحمن الرحیم
#مناجات با #امام_زمان(عج)
سخن شاعر✍🏻
ثواب این سروده ، هدیه ای باشد نثار روح دلباخته و دلسوخته امام زمان(عج) ، مرحوم میرزا حسین کشیکچی (ره) معروف به هالوی اصفهانی
○●○●○●یامهدی ادرکنی●○●○●○
خوش به حال هالوی بازار ، مولایش تویی
خوش به حال درد مندی که ، مداوایش تویی
《أَینَ الاَقمارُ المُنیرَة》،《أَینَ اَبناءُ الحُسَین》
ای خوش آن عاشق که صبح جمعه آوایش تویی
جای غم در دل ندارد آنکه در این روزگار...
در میان گرگ ها مقصود و مأوایش تویی
هرکسی امروز در فکر تو و حامی توست
بیبرو برگرد یار صبح فردایش تویی
هرچه میخوانم من از الطاف بی حد خدا
در نهایت میرسم بر این که معنایش تویی
آن نگاهی را که بر 《هالو》 فکندی کُن به من
خوش به حال قطره ی آبی که دریایش تویی
《أَیُّها المَولا ، أَنَا المِسکین ، أَنتَ المُستَعان》
سائل آن خانه ای هستم که آقایش تویی
《یا مَن أَرجوهُ لِکُلِ خَیر》دستم را بگیر
بوسه باید زد به دستانی که گرمایش تویی
دست خالی رد مکن از درگهت دست مرا
یکنظر کن بر گدایی که تمنایش تویی
مُرده روحم ، مُرده قلبم ، مُرده جسم و جان من
مرده ای را مثل من تنها مسیحایش تویی
مثل هالو نیستم اما تو 《یونس》 را بخر
خوش به حال هالوی بازار ، مولایش تویی
■□■□■□■□■□■□■□■□■□■
●○●○●اللهم_عجل_لولیک_الفرج●○●○●
سروده از شاعر و مداح اهلبیت (ع) : #یونسوصالیخوراسگانی متخلص به (یونس)
.
Hammal Esfahan.mp3
733.9K
🎬تشرف حمال اصفهانی به محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
🎙حجت الاسلام #پناهیان
📢 یک مداح موفق آن کسی است که دهها مقتل را زیر و رو کرده باشد و ارزش این مقاتل برایش معلوم باشد و بتواند از لطافتهایی که در آن مقاتل وجود دارد استفاده کند.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔸 یک مداحِ خوب شدن و یک شاعر آئینیِ خوب شدن، نیازمند به یک سلسله فضایل است. یک سلسله از این فضایل، صوری هستند و یک سلسله از این فضایل، باطنی هستند. اگر انسان هر دو را کسب نکرد ماندگار در این وادی نمیشود. آن فضایل ظاهری، علوم ظاهری است که باید بلد باشند.
🔸 یک روضهخوان و مداح خوب باید اطلاعات علمی زیادی باید داشته باشد. باید لااقل تاریخ صدر اسلام و تاریخ زندگی اهلبیت را بهخوبی و عالمانه بداند و نه جسته و گریخته.
🔸 یک مداح خوب اگر بخواهد در این زمینه خدمتگزار خوبی باشد، گمان من این است که باید مقاتل را زیر و رو کرده باشد نه تنها یک مقتل. یک مداح موفق آن کسی است که دهها مقتل را زیر و رو کرده باشد و زیروبمِ این مقاتل و ارزش این مقاتل برایش معلوم باشد و بتواند از لطافتهایی که در آن مقاتل وجود دارد استفاده کند. البته حداقل این است که یک مقتل صحیح معتبر و غنی مبنای کار او باشد و هر محرّم مقتل را مرور کند؛ ولی واقعاً یک مداح خوب و کسی که میخواهد شعر آئینی خوب بگوید، باید دهها مقتل را بهخوبی خوانده باشد و مسلط به مقاتل و تاریخ این مقتلنویسی و امثال اینها باشد و در این زمینهها باید مطالعات فراوان و عالمانهای داشته باشد.
🔸 همچنین باید نسبت به ادبیات عرب و زبان عربی حتماً آشنایی داشته باشد. به گمان من اگر یک مداح میخواهد موفق باشد باید بتواند منابع اصلی ما در وادی معارف اهلبیت و مقاتل دست پیدا کند و نه مقاتل دسته دو و درجه دو و لذا باید به ادبیات عرب در حد توجه به منابع اولیه آشنا باشد.»
#آموزش_مداحی
.
.
انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم
#با_اهلبیت_علیهم_السلام
#تفسیر_قرآن
🔷🔶 #اهل_بیت_علیهم_السلام_امامان_هدایتگر_و_برگزیدگان_الهی
👈🏼👈🏼 قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله)
"یَا عَلِیُّ! أَنْتَ مِنْ أَئِمَّهًِْ الْهُدَی وَأَوْلَادُك مِنْك فَأَنْتُمْ قَادَهًُْ الْهُدَی وَالتُّقَی وَالشَّجَرَة الَّتِی أَنَا أَصْلُهَا وَأَنْتُمْ فَرْعُهَا فَمَنْ تَمَسَّك بِهَا فَقَدْ نَجَا وَمَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا فَقَدْ هَلَك وَهَوَی.
وَأَنْتُمُ الَّذِینَ أَوْجَبَ الله تَعَالَی مَوَدَّتَکُمْ وَوَلَایَتَکُمْ وَالَّذِینَ ذَکَرَهُمُ الله فِی کِتَابِهِ وَوَصَفَهُمْ لِعِبَادِهِ فَقَالَ عَزَّوَجَلَّ مِنْ قَائِلٍ:
(إِنَّ اللهَ اصْطَفی آدَمَ وَنُوحاً وَآلَ إِبْراهِیمَ وَآلَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمِینَ ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَالله سَمِیعٌ عَلِیمٌ)
فَأَنْتُمْ صَفْوَة الله مِنْ آدَم وَنُوحٍ وَآلِ إِبْرَاهِیمَ وَآلِ عِمْرَانَ.
وَأَنْتُمُ الْأُسْرَة مِنْ إِسْمَاعِیلَ وَالْعِتْرَة الْهَادِیَة مِنْ مُحَمَّدٍ.
📝 پیامبرخدا صلیاللهعلیهوآله فرمود:
ای علی! تو از امامان هدایتگر هستی و فرزندانت از تو هستند.
پس شما رهبران هدایت و تقوی هستید و شما آن درختی هستید که ریشهاش من هستم و شاخهی آن شما هستید.
هرکس به آن چنگ بزند نجات یافتهاست و هرکس از آن سرپیچی کند، نابود شده است.
شما آنهایی هستید که خداوند دوستی و ولایت آنها را واجب گردانیده است.
کسانی هستید که خداوند از آنها در کتاب خود یاد کرده است و برای بندگان خود وصف نموده است.
خداوند عزّوجلّ در این آیهی شریفه فرموده است:
إِنَّ اللهَ اصْطَفَی آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ ابراهیم وَآلَ عمْرَانَ علَی الْعالَمِینَ ذُرِّیَّةً بَعضُهَا مِن بَعضٍ وَاللهُ سَمِیع علِیمٌ؛
شما برگزیدگان خداوند از آدم و نوح و آلابراهیم و آلعمران هستید.
و شما از خانوادهی اسماعیل هستید.
و از خاندان محمّد که همگی راهنما و هدایتگر هستند.
📚 منابع:
۱. تأویل الآیات الظاهره، ص۱۱۲
۲. بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۲۱
۳. تفسیر اهلبیت علیهمالسلام، ج۲، ص۵۴۰
#مطالبنابدرمنبر
.
.
#بعد_از_شهادت_امام_حسین
شیوه ها و اقدامات اسرای کربلا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین
🌸شعر
بردن اهل حرم دستور بود و سرّ غیب
ور نه این بی حرمتیها کی روا دارد حسین
🟢بیان موضوع
➖راز ماندگاری عاشورا با گذشت قرنها مرهون عوامل متعددی است که نمیتوان و نباید از کنار آنها بی تفاوت گذشت؛ برای همین همان قدر که بررسی رفتار امام حسین(ع) و یارانشان در این باره اهمیت دارد، آنچه اسرا در طول ایام اسارت و انتقال به کوفه و پس از آن به شام انجام دادند نیز مهم است و تاریخ ساز.
➖بعد از حادثه عاشورا، کاروان اسیران کربلا در کوفه، شام و سپس مدینه، با خواندن خطبه، سرودن شعر، پاسخگویی به مخالفان و سوگواری، انجام عبادت، پیام حماسه حسینی را به مردمان این نواحی انتقال دادند و بزرگترین تأثیر را بر جای نهادند. اثری که سخنان و رفتار فرزندان و خواهران امام حسین علیه السلام در اجتماع کوفه و شام برجای گذاشت، از اثر کشته شدن شهیدان کربلا کمتر نبود.
➖رسالت شاهدان مصیبت عظمای طف، به ویژه حضرت زینب و امام سجاد بود که اولا عاشورا به فراموشی سپرده نشود، ثانیا از خطر تحریف مصون بماند و نگذارند دست تحریف گران بر دامان پاک آن رسد . در این صورت بود که می توانست شعارها و اهداف عاشورا تا ابد چراغی فراروی خیل عظیم مشتاقان حق و عدالت قرار گیرد .
👇
.
🟢حمایت از امام زمان
اسرای کربلا و در رأس همه حضرت زینب(ع) یکی از مهم ترین کار شان حمایت از امام زمان بود.
امامی که در کربلا بیمار بود و در مسیر بارها جان مقدسش را خطرات مختلفی تهدید میکرد و سایر اسرا وظیفه شان را حمایت از جان امام می دانستند.
روز یازدهم محرم امام سجاد (ع) کنار گودال قتلگاه سوار بر شتر بود و به بدن پاره پاره پدر نگاه میکرد. حضرت زینب (ع)ا دید الان است که روح از بدن مبارک آن حضرت خارج شود، نزد فرزند برادر آمد و صدا زد:«مالی اراک تجود بنفسک یا بقیة جدی و ابی و اخوتی» ای یادگار جد و پدر و برادرم چه شده چرا خودت را هلاک میکنی؟
سپس حضرت را تسلیت داد و حدیث ام ایمن را برای امام سجاد (ع) خواند. در بخشی از این حدیث حضرت زینب به امام سجاد (ع) عرض کرد: پسر برادر! از جدّ ما چنین روایت شده است که حسین (ع) همین جا که اکنون جسد او را میبینی، بدون این که کفنی داشته باشد دفن میشود و همین جا، قبر حسین (ع)، زیارتگاه خواهد شد.
شیخ جعفر شوشتری مینویسد:
«ولما قتل الحسین علیه السلام کانت زینب هی التی تسلی الامام زین العابدین علیه السلام لانه کان مریضا و هذه مرتبه عظیم لزینب». وقتی امام حسین (ع) به شهادت رسید، زینب به امام سجاد (ع)تسلی میداد چرا که امام سجاد (ع) مریض بود و این مقام بزرگی برای زینب سلام الله علیها است.
➖حضرت زینب در مجلس ابن زیاد از امام سجاد حمایت و پشتیبانی کرد. وقتی در مجلس ابن زیاد وی دستور قتل امام سجاد علیه السلام را صادر کرد، «زینب برادرزاده اش را در آغوش گرفت و گفت: ای ابن زیاد، آنچه کردی بس است آیا از خون ما سیراب نشدی و آیا کسی از ما باقی گذاشتی؟... من تو را به خدا سوگند میدهم اگر بخواهی او را بکشی، مرا هم با او بکش.
✅شکر الهی در سخت ترین شرایط
در مکتب عاشورا حمد و شکر الهی در سخت ترین شرایط و اوج مصیبت جایگاه بارزی دارد چنانچه در سجده شکر زیارت عاشورا میخوانیم؛
«الحمدلله الذی حمد الشاکرین لک علی مصابهم الحمدلله علی عظیم رزیتی»
اسرای کربلا ، به عنوان پیشروان این مکتب حمد و شکر را در سخت ترین شرایط اظهار کرده اند؛
➖فاطمه صغرى دختر امام حسین(ع) پس از آنكه از كربلا وارد كوفه شد اين خطبه را در برابر اجتماع مردم خواند:
«الحمد للَّه عدد الرّمل و الحصى وزنة العرش الى الثّرى احمده و اؤمن به و اتوكّل عليه و اشهد ان لا اله الّا اللَّه وحده لا شريك له، و انّ محمّدا عبده و رسوله، و انّ ذرّيته ذبحوا بشطّ الفرات بغير ذحل و لا تراث» حمد و سپاس مىگذارم خداوند را به عدد شنها و ريگها و هموزن جهان از عرش تا خاك، او را ستايش كنم و به او ايمان آوردهام، و بر او توكّل مىكنم. و گواهى مىدهم كه معبودى جز خداى يكتا و بىهمتا نيست، و شريك ندارد، و اين كه محمّد (ص)بنده و رسول خدا است، و ذريّه و فرزندان او را در كنار فرات سر بريدند، با آنكه كسى را نكشته بودند تا طلب قصاص كنند.
➖حضرت زینب (ع) در شام و در پاسخ به یزید فرمود«الحمدلله الذی اکرمنا بمحمد (ص) و سلم و طهرنا تطهیرا، لا کما تقول انت، انما یفتضح الفاسق و یکذب الفاجر» سپاس پروردگاری را که با پیامبر خاتم (ص) اکراممان نمود و ما را پاکیزه و طاهر گردانید; آن چنان که تو می گویی نیست . همانا این فاسق است که رسوا می گردد و انسان فاجر است که دروغش آشکار می شود .»
🟢انجام عبادت
یکی دیگر از جلوه های جلال ، معنویت و نورانیت اسرای کربلاست توجه به تکالیف عبادی در اسارت است .
تا جایی که حضرت زینب نماز شبش ترک نمی شد.
حتی در شب یازدهم محرم نماز شب را خواند. امام سجاد (ع) فرموده اند: «رأیتها تلک اللیلة تصلی من جلوس.»
دیدم آن شب نشسته نماز می خواند. و نیز می فرماید: «ان عمتی زینب مع تلک المصائب و المحن النازلة بها فی طریقنا الی الشام ما ترکت نوافلها اللیلیة.»
عمه ام زینب با آن آزارها و اندوه ها که در راه ما به او رسید، در راه شام نافله های شب را ترک نکرد. و نیز می فرماید: «ان عمتی زینب کانت تؤدی صلواتهامن قیام الفرائض و النوافل عند سیرالقوم بنا من الکوفه الی الشام و فی بعض المنازل کانت تصلی من جلوس فسألتها عن سبب ذلک، فقالت.»
«اُصَلّی من جلوس لشدة الجوع و الضعف منذ ثلاث لیال، لانها کانت تقسم ما یصیبها من الطعام علی الاطفال لان القوم کانوا یدفعون لکل واحد منا رغیفا واحدا من الخبز فی الیوم و اللیلة.»
عمه ام زینب هنگامی که لشکر، ما را از کوفه به شام می برد، نمازهای واجب و مستحب خود را ایستاده به جا می آورد و در برخی منازل نشسته نماز می خواند، سبب و علت آن را از او پرسیدم، گفت: نشسته نماز می خوانم چون سه شب است بسیار گرسنه بوده و ضعف و سستی مرا در بر گرفته؛ برای اینکه آنچه از طعام و خوراک به او می رسید، میان کودکان قسمت می نمود. چون لشکر به هر یک از ما در روز و شب یک گرده نان می داد.(۱)
👇
🟢تبیین و افشاگری
مهم ترین اقدام اسرای کربلا مراقبت از نهضت مقدس حسینی و حفظ آن از تحریف و دروغ پردازی های دشمن است .
تبیین و روشنگری توسط اسرای کربلا در کوفه،شام و در طول مسیر به شکل های مختلف انجام شده است که مواردی را ذکر میکنیم؛
🔹خطبه حضرت زینب در کوفه
حضرت زینب در کوفه با قدرت الهی که داشت با گفتن کلمه «اسکتوا» نه تنها اهل کوفه بلکه حیوانات را ساکت کرد تا جایی که صدای زنگوله شتران نیز شنیده نشد .
آنگاه سخنرانی مهم و علی وار ایراد فرمود ؛ اهل کوفه را اهل مکر و خیانت نامید و سخنان را فصیح و بلیغ ادا فرمود تا اینکه گفت:«فَتَعْساً تَعْساً، وَ نُكْساً نُكْساً، لَقَدْ خابَ السَّعْيُ، وَ تَبَّتِ الاَْيْدِي، وَ خَسِرَتِ الصَّفْقَةُ، وَ بُؤْتُمْ بِغَضَب مِنَ اللهِ، وَ ضُرِبَتْ عَلَيْكُمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ.
أَتَدْرُونَ وَيْلَكُمْ أَيَّ كَبِد لُِمحَمَّد(ص) فَرَثْتُمْ؟ وَ أَيَّ عَهْد نَكَثْتُمْ؟ وَ أيَّ كَرِيمَة لَهُ أَبْرَزْتُمْ؟ وَ أَيَّ حُرْمَة لَهُ هَتَكْتُمْ؟ وَ أَيَّ دَم لَهُ سَفَكْتُمْ؟ لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً، تَكادُ السَّمواتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ، وَ تَنْشَقُّ الاَْرْضُ، وَتَخِرُّ الْجِبالُ هَدّاً».
نابود شويد نابود! واژگون شوید واژگون! تلاشهايتان تباه، دستهايتان بريده و كالايتان گرفتار خسارت باد؛ شما به خشم خدا گرفتار گشته و خوارى و بيچارگى بر شما حتمى شد!
واى بر شما! آيا مى دانيد چه جگرى را از محمد(ص) شكافتيد؟ و چه پيمانى را گسستيد؟ و چه حرمسراى ارزشمندى از رسول خدا(ص) را آشكار كرديد و چه حرمتى را از او هتك كرديد؟ و چه خونى را از او بر زمين ريختيد؟ به راستى كار زشت و وحشتناكى انجام داده ايد، كه نزديك است بخاطر اين كار، آسمانها از هم متلاشى گردد و زمين شكافته شود و كوهها به شدت فرو ريزد!
🔹خطبه ام کلثوم در کوفه
از كسانى كه در كوفه براى مردم خطبه خواند جناب امّ كلثوم دختر اميرمؤمنان(ع) بود.
آن حضرت در حالى كه صدايش به گريه بلند بود، اين خطبه را ايراد كرد:
«يا أَهْلَ الْكُوفَةِ، سُوءاً لَكُمْ! ما لَكُمْ خَذَلْتُمْ حُسَيْناً وَ قَتَلْتُمُوهُ، وَ انْتَهَبْتُمْ أَمْوالَهُ وَ وَرِثْتُمُوهُ، وَ سَبَيْتُمْ نِساءَهُ وَ نَكَبْتُمُوهُ؟! فَتَبّاً لَكُمْ وَ سُحْقاً!
وَيْلَكُمْ، أَتَدْرُونَ أَيَّ دَواه دَهَتْكُمْ؟ وَ أَيَّ وِزْر عَلى ظُهُورِكُمْ حَمَلْتُمْ؟ وَ أَيَّ دِماء سَفَكْتُمُوها؟ وَ أَيَّ كَريمَة اهْتَضَمْتُموها؟ وَ أَيَّ صِبْيَة سَلَبْتُمُوها؟ وَ أَيَّ أَمْوال نَهَبْتُمُوها؟ قَتَلْتُمْ خَيْرَ رِجالات بَعْدَ النَّبِيِّ، وَ نُزِعَتِ الرَّحْمَةُ مِنْ قُلُوبِكُمْ، أَلا إِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْغالِبُونَ، وَ حِزْبَ الشَّيْطانِ هُمُ الْخاسِرُونَ».
اى كوفيان! بدبختى و بيچارگى نصيب شما باد! چرا حسين(ع) را تنها گذاشتيد و او را كشتيد؛ اموالش را غارت كرده و آن را در اختيار گرفتيد؛ و زنان حرمش را به اسارت درآورديد و مورد شكنجه و آزار قرار داديد؟! نابود گرديد و به عذاب خدا گرفتار شويد!
واى بر شما! آيا مى دانيد چه حادثه ناگوارى را مرتكب شديد؟ و چه بار گناهى را بر دوش گرفتيد؟ و چه خونهايى را بر زمين ريختيد؟ و چه بزرگانى را مورد ستم قرار داديد؟ و چه كودكانى را غارت كرديد؟ و چه اموالى را به يغما برديد؟ شما بهترين مردان ـ بعد از وجود مبارك پيامبر را به شهادت رسانديد؛ عاطفه و مهربانى از دل هاى شما ريشه كن شد. ولى آگاه باشيد كه حزب خدا پيروز است و حزب شيطان زيانكارند.(۲)
🔹اقدامی دیگر از ام کلثوم
اهل کوفه به اطفال و کودکان اهل بيت ترحم مي کردند. ام کلثوم ناراحت شد و فرمود: اي اهل کوفه! تصدق بر ما اهل بيت رسالت حرام است. و آنها را از دست و دهان بچه ها مي گرفت و بر زمين مي انداخت.
این اقدام در نوع خود بیان جایگاه اهل بیت است که آن فرزند پیامبر به خوبی آن را انجام دادند.
آيت الله خوئي (ره) در اين باره مي نويسند: دليلي بر حرمت مطلق صدقات بر هاشميان نيست و همانا صدقه خاصه که زکات مال و بدن است برآنها حرام است و بعيد نيست که حرمت صدقه بر آنها حاکي از اين باشد که صدقاتي که مردم براي دفع بلاء و رد قضاء مي دهند نيز بر اهل بيت و هاشميان حرام باشد. همانا در اين نوع صدقه يک ذلت هست که با ذريه طاهره سازگاري ندارد و اينکه ام کلثوم در کوفه طعام را از اطفال مي گرفت و به سوي مردم مي انداخت و مي گفت: واي بر شما اي اهل کوفه همانا صدقه بر ما حرام است. از اين قبيل بوده است.(۳)
👇