May 11
آقای رئیسی
سلام علیکم
در قانون اساسی جمهوری اسلامی چیزی به نام مالکیت خصوصی به رسمیت شناخته نشده و آن چیزی که محترم است فقط #مالکیت_شخصی است.
قانون اساسی، اقتصاد کشور را هم به سه بخش تقسیم کرده است ولی بخش خصوصی فقط در صورت نیاز مکملِ بخش های دولتی و تعاونی است.
کسانی که درکی از مفاهیم پایه ای اقتصاد و حقوق داشته باشند تفاوت بین دو عبارت شخصی و خصوصی را کاملا درک خواهند کرد. نتیجه قهری کنار هم گذاشتن اصل های 44 و 47 قانون اساسی این است که بخش خصوصی اولا در صورت نیاز می تواند وارد اقتصاد شود، ثانیا حق مالکیت نخواهد داشت.
طبق اصل 43 قانون اساسی هم باید ابزار کار در اختیار مردم قرار بگیرد تا محتاج عده ای سرمایه دار نباشند که آنها را اجیر کنند.
این یعنی کسب و کار غیر دولتی ما نهایتا شامل دو بخش خواهد بود
#خویش_فرمایی
#تعاونی
که خویش فرمایی برای مقیاسهای کوچک است و تعاونی برای بزرگ مقیاس های مورد نیاز کشور
و من الله التوفیق و علیه التکلان
💠 @h_abasifar
890.7K
❓کوچک مقیاس چیست؟
❓چرا کوچکمقیاسها باکیفیت هستند؟
❓چرا باید برویم سراغ کوچکمقیاس
❓آیا کوچکمقیاس صرفه اقتصادی دارد؟
❓چرا کوچکمقیاس در ایران اولویت دارد؟
❓بهترین دوربینهای هالیوود دستساز هستند؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
سهم سه دهک پایین کو؟
سهم ۸۰ میلیون نفر کو؟
سهم بیکاران کو؟
سهم تعاونی کو؟
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
🖋دومینوی انقلاب اقتصادی | حسین عباسیفر
در فقه شیعه اگر ترک مستحبی یا انجام مکروهی به شکل اضطرار و اجبار «صورت اجتماعی» بگیرد، استحباب به واجب و کراهت به حرمت تبدیل میشود! (بخوانید)
مثلا اگر اذان گفتن که یک امر مستحب است در یک جامعه ترک شود و هیچ کس اذان نگوید بر حاکم شرع واجب میشود که این امر شرعی را احیا کند ولو اینکه به کسی اجرتی بدهد تا اذان بگوید. (مسالک الافهام ج2ص373/تقریر بحث سید البروجردی ج2ص14)
همینطور است اگر یک مکروهی در سطح جامعه فراگیر شود به گونهای که مردم نتوانند از آن فرار کنند و مجبور به انجام آن باشند. در اینجا ساختاری که باعث شده چنین اتفاقی بیفتد محل اشکال است و حاکم باید این ساختار را تغییر دهد.
نمونه بارز این مساله، اجیر شدن ١١ میلیون کارگر در کشور ها و اجیر شدن میلیاردها نفر در دنیاست.
ساختار اقتصادیِ سرمایهداری اساسش بر همین امر مکروه شکل گرفته است؛ مزدوری و اجیریِ تعداد زیادی از مردم، برای عدهای اندک از صاحبان سرمایه!
در حقیقت اجیر شدن که یک امر مکروه است به خاطر وجود این ساختار، تبدیل میشود به یک امر ضروری برای مردم! (مطالعه بیشتر)
اما
الف: این ساختار چگونه این اتفاق را رقم میزند؟
ب: راهکار برون رفت از این ساختار ظالمانه چیست؟
پاسخ الف:
١. ابزار تولید و کسب و کار (پول، دانش، زمین) در اختیار تعداد اندکی از افراد قرار میگیرد و طبیعی است که بدون ابزار تولید، حق کسب و کار از دیگران سلب میشود!
٢. وقتی تعداد کسانی که صاحب سرمایه برای راهاندازی یک کسب و کار نیستند، زیاد میشود و عرضهی نیروی کار نسبت به تقاضای آن بسیار بیشتر است، کارگران در رقابت برای تصاحب همان تعداد محدود شغل میافتند.
٣. رقابت در عرضهی نیروی کار زیاد میشود و صاحبان سرمایه میتوانند دستمزد را آنقدر پایین بیاورند که فرد اجیر شده روی مرز مرگ و زندگی بایستد و کار کند!
۴. دانشگاه و تمام ساختار تولید دانش، در خدمتِ بالابردن بهرهوری چنین ساختاری قرار میگیرد و کمکم تمام کوچکمقیاسها و سرمایههای خرد به علت عقب ماندن در عرصه علم و فنآوری نابود میشوند!
۵. نهادهای پولی و مالی در خدمت ساختار تولید انبوه قرار میگیرد و تمام سرمایههای خرد مردم را جمع کرده و در مسیر #تداول_ثروت قرار میدهد! بورس و بانک و بیمه و ... کارکرد اصلیشان همین گردش ثروت در دست اغنیاست که مورد نهی خداوند در قرآن کریم است. (لکی لایکون دولۀ بین الاغنیاء منکم)
۶. منابع طبیعی از جمله زمین و معادن و ... در اختیار صاحبان ثروت قرار میگیرد و مردم عادی از این منابع تقریبا هیچ سهمی ندارند. علت این تبعیض را عدم توانایی مردم برای تولید انبوه ذکر میکنند.
٧. تبعیض بسیار زیاد در پرداخت حقوق مدیران و کارمندان دولت. بخشی از صاحبان ثروت همان صاحبان قدرت هستند که در شروع چرخه تولید نابرابری ایستادهاند.
٨. نظام انحصارات. هر گونه انحصاری که به صورت قانونی و یا به شکل نهادی در اقتصاد ایجاد میشود.
از حق مالکیت فکری گرفته تا ساختار مجوزدهی و دخالت رسانهها در جهتدهی تمایلات و تقاضاهای مردم.
مجموع عوامل بالا ساختاری را پدید میآورد که مردم (بیش از نیمی از نیروی کار کشور) اجیر دیگران شوند و قادر به چرخاندن زندگی خود بدون مزدوری سرمایهداران نباشند.
پاسخ ب:
همانطور که ملاحظه میکنید ما با یک پدیده مواجه نیستیم و در مقابل ما یک سیستم و یک ساختار در هم تنیده وجود دارد. ساختاری که در ایران حدود ١۵٠ سال و در غرب حدود ٣٠٠ سال سابقه دارد.
اولین نکته در مواجهه و مقابله با این ساختار تولید نابرابری در جامعه عزم و اراده است. مسئولین و نخبگان و مردم باید به این تصمیم برسند که برنامهای برای خروج از سرمایهداری و خروجِ سرمایهداری از جامعه تدوین شود.
این برنامه دو ویژگی مهم دارد:
١. تدریجی است
٢. ترجیحی است
در حقیقت باید یک دومینو برای بازگشت به عدالت و بازگرداندن حق مردم به ایشان طراحی شود.
برای طراحی این دومینو باید با قطعهای شروع کرد که از دو جنبه نظری و عملی خدشهای در آن وارد نباشد.
البته باید این مساله را در نظر داشت که تغییر و تحولات بزرگ هزینه دارد و این جراحی بدون خونریزی نیست.
پیشنهاد نگارنده همان پیشنهاد استاد بزرگوار پرفسور مسعود درخشان است: قله تراشی!
ابتدائا باید نظام پرداخت حقوق و جبران خدمات کارکنان دولت زیر و رو شود. در این رابطه استاد قنبریان به همراه تعدادی از کارشناسان حوزه و دانشگاه در سازمان اداری استخدامی کشور حضور پیدا کردند و لایحه نظام پرداخت کارکنان دولت را بر اساس مبانی اسلامی و متناسب با شرایط روز جامعه نوشتهاند و فقط منتظر ارادهای برای اجرای آن است.
ادامه (بخش دوم)
ادامه یادداشت (بخش اول)
قطعه دوم دومینو حذف بانکداری و خلق پول خصوصی است. پول یک حق عمومی است و باید مثل خون در اقتصاد کشور بچرخد نه اینکه در دست عدهای از اغنیا به گردش در بیاید. حذف بانکداری مرکزی و تعدد بانک دولتی و در نهایت حذف ربا از سیستم پولی کشور از بخشهای دیگر این قطعه است.
قطعه سوم اجرای قانون است: بند ب سیاستهای کلی اصل ۴٣ و ۴۴ قانون اساسی یعنی اعطاء ٢۵ درصد از سهم اقتصاد در قالب تعاونیهای فراگیر ملی به مردم به ویژه سه دهک پایین و بیکاران.
(شاید به واسطه اینکه این قطعه به صورت قانون لازم الاجرا درآمده و دولتها وظیفه دارند آن را اجرا کنند، این قطعه را بتوان در ابتدای مسیر قرار داد اما به علت بزرگ بودن حجم آن و زمانبر بودنش بهتر است به صورت تدریجی صورت بگیرد)
قطعات بعدی این دومینو عبارتند از عادلانهسازی نظام آموزشی کشور و جلوگیری از تبعیض آموزشی، رفع انحصارات قانونی نوشته یا نانوشته و مجوزهای کسب و کار و تولید، حذف بازارهای سفتهبازی از جمله ارز و طلا و وضع مالیاتهای سنگین بر سفتهبازی و ... که توضیحات مربوط به آنها از حوصله این نوشتار خارج است.
حسین عباسیفر
١۴٠١/١١/١٢
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از نهضت
#اطلاع_رسانی
📍دوره آموزشی تبیین وضعیت اقتصادی
🔶ویژه:
🔸شبکه تبلیغ، اقشار تاثیرگذار و تشکل های دینی استان چهارمحال و بختیاری
💢با حضور اساتید ارزشمند کشوری
🔻زمان: پنج شنبه 13 بهمن ماه 1401 از ساعت 8 صبح
🔺مکان: سالن بلاغ اداره کل تبلیغات اسلامی استان
#نهضت_ادامه_دارد
┄┅┅┅┅┄❅💠❅┄┅┅┅┅┄
༺🦋@nehzat_eslami_chb
هدایت شده از اندیشکده قصد
📌بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار میکند:
📎سلسله نشست های علمی اقتصادی
کارآمدی اقتصادی انقلاب اسلامی
🔻موضوع جلسه اول: انقلاب ،راه نجات
🔻با حضور استاد مجتبی غفاری
پژوهشگر اقتصادی
⏰زمان: پنجشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱
ساعت ۲۰
لینک شرکت در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/saman2/doreghom
@qasdway رسانهاقتصادی قصد
هدایت شده از زنگوئی
🔴🟠 سلسله نشستهای تخصصی «بی نصیب»
💯 با حضور اساتید برجسته حوزه عدالتآموزشی
✅ بررسی تخصصی ابعاد خصوصی سازی در نظام آموزشی
🗓زمان:پنجشنبه ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه
🏢مکان: تهران ؛ خیابان طالقانی ،خانه دانشجو
📌برای ثبتنام به آیدی @mohsenshm77 مراجعه نمایید.
📚نصیب
|رسانه عدالتآموزشی|
🌐 @nasib_ir
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣واژه جعلی یارانه پنهان علیه اقتصاد ملی
✅ بحران گاز رسانه ای و تصنعی است
👈 گفتگوی اختصاصی صندلی_باز با دکتر همت قلی زاده کارشناس اقتصاد انرژی
🛑 سیاست کلی وزارت نفت هدایت
مصرف سوخت داخلی بسمت گاز است
🛑 واژه یارانه پنهان انرژی
و برچسب بی فرهنگی در مصرف انرژی
🛑مشکل گاز در مدیریت توزیع است
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله:
به خدا سوگند که من از #فقر بر شما نمی ترسم، بلکه ترس من برای شما از این است که #دنیا همچنان که به روی پیشینیان شما باز شد، به روی شما نیز باز شود و همچون آنان بر سر آن به #رقابت برخیزید. در نتیجه، دنیا شما را نیز همانند آنان به #نابودی افکند.
#اقتصاد #بازار_رقابتی #تعاون
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امیرالمومنین علیه السلام:
در راه رسیدن به عزت و افتخارهای دنیایی با هم #رقابت نکنید.
#نهج_البلاغه #اقتصاد #بازار_رقابتی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
امیرالمومنین علیه السلام:
بر سر دنیای پست با یکدیگر #رقابت میکنند و چون سگان این مردار گندیده را از هم میربایند!
#بازار_رقابتی #کاپیتالیسم #دنیا #تعاون
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
استاد بزرگوار احمدعلی یوسفی اقتصاددان و اندیشمند حوزه اقتصاد اسلامی در مقالهای با عنوان تحلیل فقهی رقابت آزاد اقتصادی بر اساس مفهوم متداول آن با استناد به روایات و نظرات فقهای شیعه ساختار مبتنی بر #بازار_رقابتی با تعریف متعارف را خلاف اسلام معرفی میکنند.
در این مقاله به نظر مشهور فقهای شیعه اشاره شده است که اگر فعل مکروهی فراگیر یا سنتی در سطح اجتماعی ترک شود، حرام است.
اصل مقاله
مرتبط: دمینوی انقلاب اقتصادی
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
دومینوی انقلاب اقتصادی.pdf
342K
#یادداشت
خلاصه برنامه خروج از وضع موجود سرمایهداری در ایران و حرکت به سمت عدالت و پیشرفت.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ساخت پراید در خانه با ۹۴میلیون!
راهکار ما همین است
پلاک کردن خودروهای استاندارد که هر کسی در ایران بسازد.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
42.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️یارانه پنهان، از افسانه تا واقعیت
🎙 گفتگو با سید یاسر جبرائیلی در برنامه جدال
🎬بخش اول
📅 چهارشنبه 12 بهمن
📺 https://youtube.com/live/Wu-sFLWZytI
📌به دلیل مدت زیاد مصاحبه، به چند بخش تقسیم شده است. سر فرصت حتما ببینید.
⛔️خیلی بحث های مهمی دارد و حتما نیاز هست بدانیم نئولیبرال ها چه بر سرمان آوردند و راهکار مقابله با نئولیبرالیسم در ایران چیست.
⬅️برای مشاهده مابقی بخش ها، به کانال زیر مراجعه بفرمایید.
👇🏻👇🏻👇🏻
@jebhetse
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بچه های اندیشکده ما توی این یک ماه بیش از ۵۰ سخنرانی در موضوع جهاد تبیین در حوزه اقتصادی داشتن...
کاش آکادمی های اقتصاد به جای تربیت تحقیرشدگان بی سواد، جهادگران تبیین را به جامعه تحویل می دادند...
تا اینقدر تنها نباشیم در تبیین
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
آقای رئیسی
سلام علیکم
من هر جا در مورد شما سوال میشود میگویم ایشان تقصیری ندارند و اقتصاددانان نئولیبرال که دور ایشان را گرفتند برای ایشان تصمیمسازی میکنند.
از من میپرسند چرا رئیسجمهور از اقتصاددانان اسلامی مشورت نمیگیرد؟
میگویم چون تعدادشان کم است و آقای رئیسی پیش خدا حجت دارد که به نظر اکثر کارشناسان اقتصاد گوش کند.
اما امروز مردم در مسجد گفتند که "اکثریت بودن" آنان هیچ حجتی نمیآورد.
ما به او رای ندادیم که مسیر دولت قبل را ادامه دهد.
از پاسخ ماندم...
و من الله توفیق و علیه التکلان
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
✅ امروز از هشت صبح تا هشت شب با دهها نفر از معلمان عزیز و طلاب و مردم صحبت کردم!
پرتکرارترین جملهای که شنیدم این بود که:
چرا اقتصاددانها همیشه خلاف منافع مردم و به نفع سرمایهداران نظر میدهند.
در پاسخ فقط یک مثال زدم:
یک نفر یادداشتی نوشت با این موضوع که بانکهای #خصوصی یکی از علتهای تورم هستند!
دانشگاه #خصوصی خاتم که متعلق به بانک #خصوصی پاسارگاد است نشستی برگزار کرد که ثابت کند بانک #خصوصی باعث تورم نیست. اسپانسر این نشست هم بانک #خصوصی سامان بود 😁
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از نشست هم افزائی جهاد تبیین اقتصاد ایران
استاد حسین عباسی.mp3
22.44M
✳️اولین نشست همافزایی جهاد تبیین اقتصاد ایران🇮🇷
✅استاد حسین عباسی فر
✅با موضوع جنگ شناختی اقتصادی
@neshasteqtesad
1
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
اقتصاد تراوشی را جان رالز در نظریه عدالت خود تئوریزه کرد. او نابرابریهای اقتصادی را بهشرطی که بیشترین نفع را برای محرومان داشته باشند، مجاز شمرد و احتمال ایجاد شکافهای عمیق طبقاتی از قِبل این معادله را رد کرد. وضع امروز آمریکا، فرجام آن احتمال بعید است.
ihcs.ac.ir/fa/news/23492/