eitaa logo
هادیانه ها
669 دنبال‌کننده
553 عکس
181 ویدیو
28 فایل
بیشتر از #اخلاق، #تربیت، #فقه_تربیت و مسایل #طلبگی و #حوزوی می نویسم ... #محمدهادی_قراباغی طلبه و استاد حوزه علمیه قم دانشجوی دکتری فقه تربیت دبیر کمیته فقه تربیت موسسه فقهی مصباح الهدی @H_Gharabaghi
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ دیروز در دانشگاه قم جلسه ای با موضوع ** با حضور رییس و اساتید دانشگاه و استاد خسروپناه برگزار شد بنده هم بواسطه لطف دوستان توفیق حضور در این جلسه را پیدا کردم 🔹استاد تکیه بر را رویه خود دانست و بر تغییر رویکرد از به اشاره کرد _ ایشان اضافه کردند در رویکرد گذشته حدود ۶۰ کتاب درسی در این زمینه تولید شد که اگر رویکرد تنظیم گری حاکم بود با به کارگیری اساتید کشور چه بسا ۶۰۰ کتاب تولید شده بود و همین امر باعث رشد اساتید هم می شد 🔹جناب گزارشی از وضعیت گذشته و حال ارایه دادند و به وظایف دهگانه ای اشاره کردند که عمدتا روی زمین مانده وظایفی چون: _ تنظیم برخی اسناد _ نظارت گری _ تامین نیروی انسانی _تولید علم و ... 🔹اساتید حاضر هم بعضا نکات خوبی طرح کردند؛ به نظرم دو امر زیر باید مورد توجه قرار بگیرند: _ به علوم انسانی اسلامی _ تقویت و و گروه هایی که خارج از سیستم با انگیزه در حال دنبال کردن تولید و نشر این علوم هستند 📌دو امر فوق را به استاد عرض کردم و ایشان درباره اولی متواضعانه گفتند اگر طرحی دارید برسانید و درباره دومی فرمودند کسانی که هستند را معرفی کنید @hadianeha
🔹اخیرا در مورد استدلال مباشر ابزاری طراحی شده که با دادن یک قضیه منطقی(اعم از حملیه و شرطیه) موارد زیر را یکجا نشان می‌دهد ۱_عکس مستوی ۲_عکس نقیض موافق/مخالف ۳_نقض موضوع/مقدم ۴_نقض محمول/تالی ۵_نقض طرفین 🔹با تبدیل آیات و روایات به گزاره و قرار دادن در این ابزار همه گزاره‌های متفرقه که لزوما صادق هستند و چه بسا مورد توجه نیستند به راحتی به دست می‌آید. 💢این ابزار را اینجا می‌توانید مشاهده کنید💢 🌱پ ن: با این بساط کامپیوتر و هوش مصنوعی، شکل و محتوای آموزش در سطوح مختلف باید یک خانه تکانی حسابی بکنه و بجای نفی این ابزار به استقبال بره و به فکر بهره از اون باشه منتظر چنین برنامه هایی در علوم مختلف هستیم 📌سوال : به نظر شما اگر مثل این ابزار در منطق انواع عکس و نقیض ها را می دهد و در صرف انواع صیغه ها و ... پس 1-چرا من طلبه باید این ها را یاد بگیرم❓ 2- من برنامه ریز آموزشی در کارم و در کتابم چه تغییری باید ایجاد کنم❓ به نظرم خوبه روی این چالش ها که دیر یا زود سراغ جامعه علمی ما خواهد آمد فضای گفتگو و بررسی و مداقه باز شود @hadianeha
✍ اخیرا حوزه‌های علمیه کشور با فعالان عرصه تربیت جلسه‌ای برگزار کرد پس از گزارش از فعالیت های مفصل معاونت در طول سالیان گذشته نوبت به اظهار نظر حضار رسید کم و بیش مطالب قابل استفاده ای طرح شد - مطالب مرتبط با کارهای پژوهشی که در عرصه تربیت طلاب شده بود پررنگ بود نوبت به حقیر که رسید بحث خود را با این خطاب آغاز کردم که آقای شما چشم و چراغ ما هستید و نسبت به حضورشان در این منصب اظهار خرسندی کردم؛ سپس چند نکته ای درباره معاونت تهذیب عرض کردم که به برخی از آن ها اشاره می کنم: ۱_ چالش حضور برخی از که با حضورشان کار تهذیب ثمری نخواهد داشت ۲_ نبود کافی برای اقدامات تربیتی در مدرسه ۳_ اولویت بسترسازی و کردن ایده های تهذیبی با سلایق مختلف بجای پژوهش روی پژوهش و کشف مکرر چرخ! ۴_ پیگیری طرح بسترسازی برای مدارس صاحب ایده با مدارس دیگر ۵_ ضرورت جهت به کارگیری کنشگران تربیتی و دعوت به همکاری از ایشان @hadianeha
به اخمت خستگی در می رود، لبخند لازم نیست.. کنار سینی چای تو اصلا قند لازم نیست☕️ 📌شما نقش اونم از نوع رو در رشد و پیشرفت مملکت و افراد دست کم نگیر ما بهتر حرف همدیگر رو می فهمیم😉 باید مقاله ای راجع به نقش حضور چای در حجره طلاب موفق و علما و بزرگان نوشت خدایا این نعمت رو از ما نگیر @hadianeha
🔸اهمیت ورود حوزه به عرصه تعلیم و تربیت در نگاه مقام معظم رهبری 🔖اگر ما در داخل حوزه👇 🔸 داشته باشیم، 🔸 در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ 🔸بحث اخلاق و تعلیم و# تربیت در حوزه جدی گرفته شود، 👤آن وقت علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. ❌نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست. 📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتاب‌های دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، می‌تواند انسانها را بی دین کند؛ هم می‌تواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم می‌تواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند. 📍ما باید بتوانیم را آماده کنیم. الان حوزه‌ی علمیه آماده نیست. من هیچ گله‌ای از آموزش و پرورش ندارم؛ این را به شما عرض کنم. من حوزه‌ای هستم، خودم دارم حوزه را می‌بینم؛ 〽️حوزه الان آمادگی‌ای ندارد که ما بگوئیم آقا بیا وارد شو، مواد لازم را برای تربیت معلم و مواد لازم را برای تنظیم کتاب درسی بر طبق تفکر دینی و راهنمائی‌های دینی آماده کن. این کار هم جزو است. 🗓بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ @nedaye_tahzib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شامل (تربیت، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، سیاست، حقوق و ...) پایه و اساس یک و ساخت و اداره یک هستند 🔹در سال ۵۷ نظام شاهنشاهی ساقط شد ولی تا زمانی که در زمینه و علوم انسانی اسلامی موفق نشویم نمی توانیم بگوییم از نظام تمدنی غرب عبور کردیم و به معنایی ذیل آن حرکت می کنیم و شاهد این مطلب، ظهور و بروز گسترده سبک زندگی غربی در میان صدر تا ذیل ما است 🔹 *نکته مهم این است که من طلبه یا دانشجو برای تکمیل انقلاب ۵۷ در این عرصه چگونه می توانم نقش آفرین باشم و راه ۳۰۰ هزار شهید را ادامه بدم* 📌پ ن: فیلم های بالا مروری است بر نظرات صریح و چالشی حضرت آیت‌الله و آیة الله و آیة الله درباره ضرورت احتراز و دوری از و تولید 👌نکات ناب این کلیپ ها را از دست ندهید👌 @hadianeha
2.06M
اردوی قم ✍ یکی از فعالان تربیتی اصفهان می خواست بچه های کانون شون رو اردو بیاره قم و از من برای برنامه ریزی راهنمایی خواست در این صوت ایده ها و کدهای متعددی که به ذهنم رسید برای و برنامه ریزی متناسب با ظرفیت های اردوی قم عرض کردم 📌ظرفیت های زیر بررسی شده👇 1⃣_ شخصیت حضرت معصومه س و ارتباط با اهل بیت ع و حمایتشان از امام رضا ع 2⃣_ ظرفیت حضور طلاب و معرفی گزینه حوزه برای بچه ها در کنار دانشگاه 3⃣_ قبرستان شیخان و بحث سلسله علما و حفاظت از دین در طول قرون 4⃣_ ریشه های انقلاب در قم و فیضیه 5⃣_ قبر شیخ فضل‌الله نوری در حرم و شیخ بافقی و روحیه مبارزه 6⃣_ جمکران و کوه خضر با محوریت مباحث مرتبط با امام زمان عج و انس با ایشان 🔹از لیزرتگ و آب و تاب تو اردو قم استفاده کنیم یا نه؟! @hadianeha
🔺انجمن علمی‌دانشجویی تاریخ و فلسفۀ آموزش‌وپرورش دانشگاه تهران برگزار می‌کند: فقه و تعلیم و تربیت جایگاه معارف وحیانی در تربیت ارائه‌دهنده: حجت الاسلام محمدهادی قراباغی 🔺معاونت تولیدات پژوهشی موسسه فقه تربیت مصباح الهدی قم و دانش پژوه دکتری فقه تربیتی جامعه المصطفی 🔺مکان: اتاق گروه فلسفۀ تعلیم‌وتربیت؛ دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. 📆: دوشنبه ۱۳ آذرماه ساعت: ۱۰ تا ۱۲ لینک حضور مجازی: https://gharar.ir/r/2c2951dd 🌷🇮🇷🌷 @hadianeha
📌 این ترم توفیق دارم برای درس در خدمت طلاب خواهر حوزه علمیه حضرت آمنه س در رشته سطح سه تربیت دینی کودک و نوجوان هستم اخیرا به مناسبت مباحث تربیت اعتقادی چندتا از کتب مرتبط از آقای را در کلاس بررسی کرده و حاصل را به نویسنده محترم تقدیم کردیم ایشان متواضعانه از نقدها استقبال کردند و قبول زحمت کرده و در جلسه کلاس امروز ما برای گفتگو تشریف آوردند در پست بعدی صوت قابل استفاده این جلسه را تقدیم می کنم @hadianeha
recording-20231202-074844.mp3
39.38M
جلسه گفتگو با جناب استاد 🔹موضوع: نقد و بررسی کتاب کودکانه خاطرات خدا و خاطرات شیطان 🔹 اهم موضوعات گفتگو: 🌷 آیا با توجه به سن شکل گیری تفکر انتزاعی مورد ادعای برخی روانشناسان رشد، طرح مباحث انتزاعی دین در سنین پایین امر صحیحی است؟ 🌷 آیا تراکم القای مفاهیم دینی در این کتب آسیب ندارد؟ 🌷 تفاوت قلم و ناهمسانی مطالب برای بچه های سنین مختلف در این کتب را چگونه پاسخ می دهید؟ 🌷 چرا در این کتاب ها بجای القای مطالب تفکرزایی نکردید؟ 🌷 ... 📌 مباحث چالشی مهمی در این جلسه مورد گفتگو قرار گرفت __ امیدوارم برای شما هم مفید باشد @hadianeha
۱ الحمدلله زودتر از موعد رسیدیم به *دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران* اینم عکس یادگاری از حضورمان در این دانشکده ان شاءالله ساعت ده و ربع نشست ( *جایگاه وحی در تربیت* ) آغاز می‌شود لینک مجازی: https://gharar.ir/r/2c2951dd @hadianeha
۲ 📌 قبل جلسه 🔹قبل جلسه یک دوری در زدیم 🔹سپس دیدار کوتاهی با در اتاق کارشان داشتیم ایشان از اعضای جدید هیأت علمی دانشگاه هستند اهل مطالعه متراکم و آشنا با مباحث و شاگردان آقای _ همانطور که در عکس قابل مشاهده است یک ردیف از قفسه کتاب دم دست ایشان به آثار آقای صفایی اختصاص دارد این استاد دانشگاه که خود حافظ قرآن است از جاذبه مباحث تفسیری عین صاد می‌گفت _ تعریف میکرد از اولین آشنایی اش با آثار استاد صفایی ؛ می گفت بعد از خواندن اکثر کتب آقای مطهری و دکتر شریعتی، احساس خلأی داشتم؛ وقتی با قلم صفایی مواجه شدم آن را طور دیگری یافتم و این شد آغاز مطالعاتم دکتر از آشنایی اش با استاد هم گفت _ وقتی از استاد و تحقیقات جدیدشان در مباحث روش شناسی فقه معارف و به تعبیری گفتم؛ مشتاقانه پیگیری مطالعه آثار شدند دکتر از روی علاقه اش، به قدری با آثار و نزدیکان شیخ انس پیدا کرد که تایپ یکی از آثار را عهده دار شد در ادامه پیشنهاد کردند جلسه ی گفتگویی بین و استاد هادیزاده هماهنگ کنیم که هماهنگی با دکتر باقری را خود عهده دار شدند @hadianeha
۳ 📌گزارش متن جلسه 🔹حدود ساعت ۱۰ و ربع جلسه آغاز شد تقریبا ۱۵ نفر به صورت حضوری و در همین حدود به صورت مجازی در جلسه حاضر بودند 🔹 از اعضای جدید هیأت علمی دانشکده نیز از ابتدای جلسه حاضر شدند 🔹خانم از اعضای باسابقه هیأت علمی دانشکده و دارای آثار گرانسنگ هم تا نیمه ارائه من، متواضعانه جلسه را همراهی کردند 🔹بحث با سوال درگیر کننده آغاز شد و بعد از اظهار نظر نیمی از اعضای جلسه و ترسیم سه رویکرد متفاوت در نگاه مخاطب ادامه پیدا کرد 🔹با بیش از یک ساعت بحث همراه با رفت و برگشت برخی سوالات، تجربه زنده و با نشاطی از جلسه را تجربه کردیم _ به لطف خدا در این زمان تقریبا بخش عمده ای از آنچه لازم بود ارائه شد 🔹ادامه جلسه میدان رد و قبول های جدی و چالشی مورد انتظار بود؛ دانشجویان اهل فکر به واکاوی جدی و قوی و پایه ای مباحث پرداختند _ انتظار هم از بچه های نخبه فوق لیسانس و دکتری دانشگاه تهران همین بود 🔹 حقیر از فضای جلسه و گفتگوهای فردی بعد از آن در مجموع مثبت بود؛ البته منتظر رسیدن بازخوردهای بعدی هستم 🔹به نظر زمینه آشنایی و پیگیری برخی (که مبنای مخالف جدی اتخاذ نکردند) با فراهم شد؛ از جمله این افراد یکی از دانشجویان نخبه ارشد بود که در نمازخانه منبع مطالعاتی بیشتر برای دین حداکثری طلب می کرد 📌در پست های بعدی ۱_فایل صوتی ارائه بحث ۲_فایل پرسش و پاسخ ها ۳_ تصویر پاور ارائه شده را تقدیم میکنم @hadianeha
recording-20231204-101230.mp3
33.27M
🎙 *صوت ارایه بحث* حجت الاسلام محمد هادی قراباغی در جلسه دانشکده فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران با موضوع @hadianeha
جایگاه معارف وحیانی در تربیت.pdf
3.71M
📌 تصویر اسلایدهای ارایه بحث در جلسه دانشکده فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران با موضوع @hadianeha
recording-20231204.mp3
16.59M
🎙 صوت *پرسش و پاسخ * بحث حجت الاسلام محمد هادی قراباغی در جلسه دانشکده فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران با موضوع @hadianeha
۴ 📌حاشیه بعد جلسه بالاخره جلسه تمام شد و به نماز جماعت دوم رسیدیم؛ حاج آقای نمازخانه دانشکده پس از نماز، رو به جماعت کرد و حدیثی از نهج البلاغه درباره تصمیم ما و تقدیر خدا خواند و مختصر توضیحی و دعایی در پی اش مخاطب که ترکیبی بود از دانشجو و استاد شروع کردند به پرسش و اشکال و گفتگو *اهل بحث و تحلیل و گفتگو بودن* را باید جزء شرایط آخوندی برای این محیط و این جماعت به حساب آورد پ ن: تصویر شهدای دانشکده روانشناسی از جمله شهید دقایقی، زینت بخش نمازخانه بود @hadianeha
۵ 📌مسیر برگشت بعد جلسه یکی از دانشجویان دکتری که خود یکی از اساتید دانشگاه بود گفت سوالاتی دارد بعد از نماز متوجه شدم که او هم با اندکی فاصله راهی قم است و پیشنهاد دادم با هم برگردیم تا فرصت گفتگو داشته باشیم چشمتان روز بد نبیند بعد از کلی طی مسیر با پای پیاده، به ماشین پراید دانشجوی نخبه رسیدیم ولی ... ولی ماشین روشن نمی شد😬 خب آشنایی اینجوری بیشتر تو ذهن میمونه هیچی دیگه، منم مردم دار 😎 عبا قبا رو در آوردم و دو تایی با هل دادن بالاخره ماشین رو روشن کردیم خب آغاز جالبی بود😬 گفتگو در هوای آلوده تهران آغاز شد بعد از کمی آشنایی وارد بحث جدی و عمیقی شدیم که از نزدیک دانشکده در تهران تا دم در مدرسه ملاصادق در قم بیش از دو ساعت نفهمیدم کی تمام شد ماشاءالله ذهن دقیق او باعث شد کلی فسفر بسوزونم🧐 و چیز یاد بگیرم؛ گاهی عمق بحث که زیاد می شد می گفتم پراید ظرفیت نداره یه موقع کم نیاره! سرخط بعضی بحثامون: + روش شناسی تربیت وحیانی + مقایسه تربیت وحیانی با تربیت در فلسفه اسلامی + چگونگی دلیل یابی در مسائل مختلف تربیتی + آیا برای فهم عمیق تر متون دینی داشتن نگاه و نظام اندیشه فلسفی معهود لازم است؟ + آیا پیش فرض گرفتن اندیشه فلسفی برای فهم دین صحیح است؟ + اصلا می توان از پیش فرض فارغ شد؟ + و ... نکته جالب این که از یک جایی به بعد تازه فهمیدیم رفیقمون درس خارجه و در کنار حوزه دانشگاه رو در این سطح داره میخونه __ 😏 مترجمی دو زبان هم از هنرهای او بود بگو ماشاالله از کل این سفر اگر هیچ چیز جز این رفاقت جدید گیرم نمی اومد ضرر نکرده بودم @hadianeha