#اخلاق
📚 خلاصه مطالب جلسه ۲
🔹یکی دیگر از مبانی اخلاق اسلامی، مختار بودن انسان است.
🔸 مدح ها و مذمتهایی که در قرآن آمده است، در صورت مختار بودن انسان، معنا پیدا میکند.
🔹آیا برخی از اخلاقی که انسان، از دوران کودکی واجد آنها است، با اختیار انسان منافات دارد؟
🔸آیا حُسن خلق فطری افضل است یا حسن خلق اکتسابی؟
🔹اگر انسان مختار است، مسبّب الاسباب بودن خداوند و تفویض امور به او، به چه معناست؟
🔸تاثیر اسوه و نمونه نیکو بر اخلاق.
🔹یکی از اسباب تزکیه، اعتقاد به ولایت اهل بیت علیهم السلام است.
🔸بعضی از غذاها و داروها بر اخلاق انسان تاثیر میگذارند.
.......................کانالـحدیثـشیعہ👇
@hadise_shia
#اخلاق
🌺 اخلاق اسلامـــے
🌺 جلســـــــــہ ۲
🌺 پایہهای اخلاق اسلامــے
مشاهده در صفحه آپارات حدیث شیعه 👇
https://aparat.com/v/6BbpF
کانال ایتای حدیث شیعه 👇
@hadise_shia
هفتاد فضیلت امیرالمومنین علیه السلام فارسی.pdf
243.1K
#متن_منبر
#فضایل
🌺 امیر المؤمنین علیه السلام، هفتاد فضیلت خود را بیان فرمودند.
🌺 ترجمه فارسی و خط درشت، برای سهولت استفاده در تلفن همراه.
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
🌸 عیون أخبار الرضا علیه السلام ابْنُ مَسْرُورٍ عَنِ ابْنِ عَامِرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ السَّیَّارِیِّ عَنْ أَبِی یَعْقُوبَ الْبَغْدَادِیِّ قَالَ: قَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام لِمَا ذَا بَعَثَ اللَّهُ مُوسَی بْنَ عِمْرَانَ بِیَدِهِ الْبَیْضَاءِ وَ الْعَصَا وَ آلَةِ السِّحْرِ وَ بَعَثَ عِیسَی بِالطِّبِّ وَ بَعَثَ مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله بِالْکَلَامِ وَ الْخُطَبِ؟
🌸 فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَمَّا بَعَثَ مُوسَی کَانَ الْأَغْلَبُ عَلَی أَهْلِ عَصْرِهِ السِّحْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِمَا لَمْ یَکُنْ فِی وُسْعِ الْقَوْمِ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَبْطَلَ بِهِ سِحْرَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَیْهِمْ وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ عِیسَی فِی وَقْتٍ ظَهَرَتْ فِیهِ الزَّمَانَاتُ وَ احْتَاجَ النَّاسُ إِلَی الطِّبِّ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِمَا لَمْ یَکُنْ عِنْدَهُمْ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَحْیَا لَهُمُ الْمَوْتَی وَ أَبْرَأَ الْأَکْمَهَ وَ الْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ أَثْبَتَ بِهِ الْحُجَّةَ عَلَیْهِمْ وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَعَثَ مُحَمَّداً فِی وَقْتٍ کَانَ الْأَغْلَبُ عَلَی أَهْلِ عَصْرِهِ الْخُطَبَ وَ الْکَلَامَ وَ أَظُنُّهُ قَالَ وَ الشِّعْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَوَاعِظِهِ وَ أَحْکَامِهِ مَا أَبْطَلَ بِهِ قَوْلَهُمْ وَ أَثْبَتَ الْحُجَّةَ عَلَیْهِمْ.
🌸 فَقَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ تَاللَّهِ مَا رَأَیْتُ مِثْلَ الْیَوْمِ قَطُّ فَمَا الْحُجَّةُ عَلَی الْخَلْقِ الْیَوْمَ؟ فَقَالَ علیه السلام الْعَقْلُ، تَعْرِفُ بِهِ الصَّادِقَ عَلَی اللَّهِ فَتُصَدِّقُهُ وَ الْکَاذِبَ عَلَی اللَّهِ فَتُکَذِّبُهُ فَقَالَ ابْنُ السِّکِّیتِ هَذَا وَ اللَّهِ الْجَوَابُ.
🌸 ابن سکیت از امام رضا علیه السلام پرسید: چرا خداوند موسی بن عمران را با ید بیضاء و عصا و ابزار سحر مبعوث گرداند و عیسی را با طب و محمد صلی الله علیه و آله را با کلام و خطبه ها؟
🌸 امام رضا علیه السلام فرمود: هنگامی که خداوند موسی علیه السلام را برانگیخت سحر برای هم عصرانش بسیار مهم و غالب بود و خداوند چیزی را آورد که آوردن نظیر آن در توان آن قوم نبود. با آن معجزه، سحر آنان را باطل کرد و حجت خویش را بر آنان ثابت نمود.
🌸 خداوند عیسی را در زمانی به پیامبری مبعوث کرد که بیماریها شایع شده بود و مردم به پزشکی احتیاج داشتند و عیسی از جانب خداوند چیزی را آورد که مردم مانند آن را نداشته و به اذن خدا با آن مردگان را زنده کرد و کور مادرزاد و فرد پیس را شفا داد و از این طریق حجت خویش را بر آنان ثابت نمود.
🌸 محمد صلی الله علیه و آله نیز زمانی مبعوث شد که خطابه گویی و سخن، در میان مردم رواج داشت، پس کتاب خداوند متعال را با مواعظ و احکامش برایشان آورد تا با باطل کردن سخنان آنان، حجت خویش را بر آنان ثابت کند.
🌸 ابن سکیت گفت: به خدا قسم که هرگز مثل امروز را ندیده بودم امروز حجت بر خلق چیست؟ ایشان فرمود: عقل؛ با عقل، کسی را که بر خدا صادق باشد میشناسی و او را تصدیق میکنی و هر کس را که کاذب بر خدا باشد تکذیب میکنی. ابن سکیت گفت: به خدا که جواب همین بود.
#بحار_ج۱۱_ص۷۰
@hadise_shia
15.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مولودی امام حسن علیه السلام
محمد حسین طاهری
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@hadise_shia
32.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مولودی امام حسن علیه السلام
محمود کریمی
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@hadise_shia
#فضائلاهلبیت
#اماممجتبیعلیهالسلام
🌺 أَمَّا زُهْدُهُ علیهالسلام فَقَدْ جَاءَ فِي رَوْضَةِ الْوَاعِظِينَ أَنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ علیه السلام كَانَ إِذَا تَوَضَّأَ ارْتَعَدَتْ مَفَاصِلُهُ وَ اصْفَرَّ لَوْنُهُ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ حَقٌّ عَلَى كُلِّ مَنْ وَقَفَ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّ الْعَرْشِ أَنْ يَصْفَرَّ لَوْنُهُ وَ تَرْتَعِدَ مَفَاصِلُهُ.
🌺 در كتاب مناقب درباره زهد امام حسن مجتبى عليه السّلام از كتاب روضة الواعظين روايت مي كند كه هر گاه امام حسن مشغول وضو مي شد اعضايش مي لرزيد و رنگ مباركش زرد مي شد. وقتى از آن حضرت جويا مي شدند مي فرمود: جا دارد هر كسى كه در مقابل پروردگار عرش قرار مي گيرد رنگش زرد و مفاصلش دچار رعشه شود.
بحارالأنوار، ج۴۳، ص۳۳۹
@hadise_shia
#فضائلاهلبیت
#اماممجتبیعلیهالسلام
🌺 قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام إِنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ علیه السلام حَجَّ خَمْساً وَ عِشْرِينَ حِجَّةً مَاشِياً وَ قَاسَمَ اللَّهَ تَعَالَى مَالَهُ مَرَّتَيْن.
🌺 حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام مي فرمايد: امام حسن عليه السّلام با پاى پياده بيست و پنج حج بجاى آورد و اموال خود را دو مرتبه با خدا تقسيم نمود.(دو بار، نصف اموالشان را در راه خدا انفاق کردند)
بحار،ج۴۳،ص۳۳۹
@hadise_shia
ُ#فضائلاهلبیت
#اماممجتبیعلیهالسلام
🌸سَأَلَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ علیه السلام رَجُلٌ فَأَعْطَاهُ خَمْسِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ وَ خَمْسَمِائَةِ دِينَارٍ وَ قَالَ ائْتِ بِحَمَّالٍ يَحْمِلُ لَكَ فَأَتَى بِحَمَّالٍ فَأَعْطَى طَيْلَسَانَهُ فَقَالَ هَذَا كِرَى الْحَمَّالِ.
🌸 شخصى از امام حسن عليه السّلام چيزى خواست و آن حضرت مبلغ پنجاه هزار درهم و پانصد دینار به وى عطا كرد. آنگاه به او فرمود: کسی را بياور تا اين پولها را براى تو ببرد. وقتى آن شخص را آورد امام علیه السلام پوستين خود را به وى داد و فرمود: اين هم براى كرايه حمل تو باشد.
بحار،ج۴۳،ص۳۳۹
@hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
📚 چهار توصیه پیامبر صلی الله علیه و آله، به حضرت زهرا سلام الله علیها
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
@hadise_shia
#مهدویت
📚 ســـفیانـــــے
🔸یکی از موضوعات اساسی، که پیش از بررسی تفصیلی روایات سفیانی، قابل طرح و بررسی است، واقعی یا نمادین بودن سفیانی است.
🔹تفاوت دو دیدگاه یاد شده این است که: دیدگاهی که نشانههای ظهور، از جمله سفیانی را، واقعی میداند، بر اساس ظاهر روایات، قضاوت میکند و علایم مذکور در روایات را، اشاره به پدیدههای دیگری نمی داند. در مقابل، دیدگاهی که به نمادین بودن نشانههای ظهور معتقد است، هر کدام از علایم را، کنایه از چیز دیگری، می داند.
🔸نمادین گرفتن سفیانی، با روایات متعددی در تعارض است، از جمله:
🔺مجموعه روایاتی که نام سفیانی را ذکر کرده اند.
🔺مجموعه روایاتی که به نسب سفیانی پرداخته اند.
🔺مجموعه روایاتی که وضعیت ظاهری و ویژگیهای جسمانی سفیانی را ترسیم کرده اند.
🔺مجموعه روایاتی را که از دین سفیانی خبر داده اند.
🔺مجموعه روایاتی که از مکان و زمان قیام سفیانی، مانند یک شخص معین سخن گفته اند.
🔺مجموعه روایاتی را که از حمله او به عراق، مدینه و مکه سخن گفته اند.
🔺مجموعه روایاتی را که از کشته شدن سفیانی سخن میگویند.
🔹روایات یاد شده، همگی در این مضمون مشترک اند که سفیانی، یک انسان است.
🔸امام صادق علیه السلام فرموده اند: اگر سفیانی را ببینی، پلیدترین مردمان را دیده ای.... خباثت او به اندازه ای است که مادر فرزندش را زنده دفن میکند، از ترس این که مبادا مکان او را گزارش دهد.
🔹نتیجه نمادین دانستن سفیانی، کنار نهادن مجموعههای روایی یاد شده، خواهد شد. پس برای این که چنین نشود، باید سفیانی را یک انسان بدانیم، نه واژه ای نمادین.
🔸🔸در این که سفیانی از نشانه های حتمی ظهور است، تردیدی وجود ندارد. روایات متعددی بر این مطلب دلالت دارند.
🔺از امام سجاد علیه السلام روایت شده است:
🔸«ان امر القائم حتم من الله و امر السفیانی حتم من الله»
🔹امر قائم از سوی خداوند، حتمی است و امر سفیانی نیز از سوی خداوند، حتمی است.
قرب الاسناد، ص۳۷۴، ح۱۳۲۹
🔺و امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔸«السفیانی من المحتوم و خروجه فی رجب»
🔹سفیانی، حتمی است و خروج او در ماه رجب است.
غیبت نعمانی، ص۳۱۰، باب ۱۸، ح۱
🔺در روایت دیگری، ابوحمزه ثمالی از امام صادق علیه السلام میپرسد:
🔸«انّ اباجعفر علیه السلام کان یقول: ان خروج السفیانی من الامر المحتوم. قال لی: نعم»
🔹ابو حمزه از امام صادق علیه السلام پرسید: امام باقر علیه السلام پیوسته میفرمود: قیام سفیانی از امور حتمی است. امام صادق علیه السلام فرمودند: آری، همین طور است.
کمال الدین، ص۶۵۲، باب ۵۷، ح۱۴
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
#تاملی_در_نشانههای_حتمی_ظهور_ص۱۱۷
.........................کانالـحدیثـشیعہ👇
@hadise_shia
#منافقین
#عایشه
🎙پیامبر صلی الله علیه و آله، به کنیز امسلمه فرمودند: همسرانم را به این جا بیاور. او نیز آنها را به منزل ام سلمه آورد. حضرت به آنها فرمودند:
🎙به آن چه میگویم گوش فرا دهید؛ و در حالی که با دستشان به علی بن ابی طالب - علیه السلام - اشاره نمودند، به آنها فرمودند: این شخص، برادر و وصی و وارث من است و پس از من در میان شما و در میان امت، دین خدا را بر پا خواهد داشت؛ پس هر امری به شما کرد، اطاعت کنید و از او سرپیچی نکنید که در صورت سرپیچی هلاک خواهید شد.
🎙سپس فرمودند: ای علی! این زنان، تا زمانی که از خدا و از تو اطاعت نمودند، آنان را نگاه دار و نفقه آنان را پرداخت کن و اگر از تو سرپیچی کردند، آنان را رها کن. اگر مدارا، اثر بیشتری در آنان داشت، با آنها مدارا کن و هر کدام، سرپیچی کرد، او را طلاق بده که خدا و رسولش از او بیزارند.
🎙زنان پیامبر همگی سکوت کرده بودند و کسی چیزی نمی گفت، تا این که عائشه زبان باز کرد و گفت: ای رسول خدا ما چنین نبودیم که اگر شما فرمانی بدهید، مخالفت کنیم. پیامبر به او فرمود: بله چنین بوده اید ای حمیراء. تو به بدترین شکل، با امر من مخالفت نمودی و به خدا سوگند، با این امر من نیز، مخالفت خواهی نمود و پس از من، از علی سرپیچی خواهی کرد و در حالی که به زیور آراسته ای و دسته ای از مردم، پیرامونت گرد آمده اند، از خانه، خارج میشوی و با او مخالفت نموده و به او ظلم میکنی و بر پروردگارت عصیان مینمایی و سگهای قبیله حوأب در راه، بر تو پارس میکنند. اینها اتفاق خواهد افتاد. سپس فرمودند: برخیزید و به منزلهای خود بروید. آنها نیز برخاستند و رفتند.
#بحارجلد۲۸صفحه۱۰۷
@hadise_shia
#تصوف
📚 شاخصه دهم
🔸آقاى وكيلى در کتاب عرفان و حكمت، صفحه ۵۴، می گوید:
🔺عرفان مثبت، تخصّص فقيهان را ارج مى نهد و بر تقليد از مرجع اعلم، تأكيد مى ورزد، امّا عرفان منفى، چون به علماى ظاهر، بدبين است، تخصّص فقيهان را ارج نمى نهد و در عمل، يا اصلاً اهل تقليد نيست، و يا لزوماً اهل تقليد از اعلم نيست، بلكه بر اساس سليقه، تقليد مى كند.
📚 پاسخ
🔹آقای محمّد حسين طهرانى، كه از نظر آقاى وكيلى، عرفانش مثبت است، در مورد فقهاء عظامى كه نظريه وحدت وجود را نپذيرفته اند، اين گونه قضاوت مى كند:
🔺«فقيه نمايان، به نجاسات، وحدت وجودى را افزودند، تا خود را از مسؤليّت برهانند. اين مطلب، از سابق الايام براى بنده ى حقير، مشكل آمده بود كه چرا برخى از فقيهان ما، درباره مجسّمه و معطّله و منزّهه و مجبّره و مفوّضه، حكم به تكفير نمى كنند و گفتار آنان را با قبول اصل توحيد، موجب كفر و نجاستشان نمى شمرند، و لكن راجع به قائلين به وحدت وجود، فوراً چماق تكفير را بر سر مى كوبند و در تسرّع اين امر از هيچ دريغ ندارند؟... بالآخره پس از مطالعات و مشاهدات، مطلب به اين نكته منتهى گشت، كه به واسطه دقّت و رقّت و عظمت و فهم و ادراك اين نوع از توحيد، كه توحيد مخلصين و مقرّبين بارگاه حضرت حقّ، جلّ شأنه مى باشد، و از طرف ديگر، به واسطه صعوبت و مشقّتى كه در اين راه و در سبيل حصول اين مرام، براى سالك سبيل الى اللّه، پيش مى آيد و طبعاً با مزاج متترّفين (خوش گذران ها) سازش ندارد، قشريون و ظاهريون، كه از جهتى، سطح فكرشان، و از جهتى سطح علميّتشان، كوتاه و ضعيف است، براى زير بار نرفتن اين مسأله و عدم تقليد و تبعيّت از مرد وارسته، راه پيموده، خود را راحت كرده و بُن اين ريشه زده و با اتّهام به نجاست، كه اثر زندقه و الحاد است، آنان را زنديق و ملحد دانسته اند. آرى معروف است و تجربه هم تأييد مى كند كه تكفير و تفسيق، چماق بى خردان است».
کتاب اللّه شناسى، ج ۲، ص ۲۲۳ - ۲۲۴
🔸ببینید در همین مطلب کوتاه، چه نسبت هایی به فقها داده اند:
فقیه نمایان، چماق داران، متترّفین، قشریّون، ظاهریّون، فکر کوتاه، علم ضعیف، بی خردان.
🔹آقای محمّد حسين طهرانى، تصوّف را از شرايط حتميّه ى افتاء و حكم مى داند، پس اصلاً مرجعيت غير صوفى را نمى پذيرد.
🔺ایشان می گوید: «اين حقير، در مباحث اجتهاد و تقليد، به ثبوت رسانيدهام كه از شرايط حتميّه افتاء و حكم، از جزئيّت به كلّيّت پيوستن است، و تا عبور از عالم نفس نگردد و معرفت حضرت ربّ پيدا نشود، اين شرط محقّق نمى شود».
کتاب نور ملكوت قرآن، ج ۲، ص ۲۲۴
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
#ضمانت_پیامبر
🌸 از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، روایت شده که فرمودند:
🌸 أَنَا زَعِیمٌ بِبَیْتٍ فِی رَبَضِ الْجَنَّةِ وَ بَیْتٍ فِی وَسَطِ الْجَنَّةِ وَ بَیْتٍ فِی أَعْلَی الْجَنَّةِ لِمَنْ تَرَکَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کَانَ مُحِقّاً وَ لِمَنْ تَرَکَ الْکَذِبَ وَ إِنْ کَانَ هَازِلًا وَ لِمَنْ حَسُنَ خُلُقُهُ.
🌸 من ضمانت می کنم، یک خانه در پایین بهشت، و یک خانه در وسط بهشت، و یک خانه در بالای بهشت را،
🌸 برای کسی که، جدال و جر و بحث را ترک کند، اگر چه حق با او باشد؛
🌸 و برای کسی که دروغ نگوید، اگر چه به طور شوخی باشد؛
🌸 و برای کسی که اخلاق خوش داشته باشد.
#بحار_ج۲_ص۱۲۸
@hadise_shia
24.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نوحه
شهادتامیرالمؤمنین
سیدمجیدبنیفاطمه
@hadise_shia
#اخلاق
📚 آیا هر کتابی که معروف به کتاب اخلاق است، مطالب صحیحی دارد؟
📚 مشاهده پاسخ، در کانال آپارات حدیث شیعه، به نشانی👇
https://aparat.com/v/BVRnj
...................کانالـحدیثـشیعہدر_ایتا👇
@hadise_shia
#تصوف
محمد صادق، پسر محمد حسین تهرانی، سوار بر موجی که از پدر، به ارث برده.