eitaa logo
📚 حدیث شیعه 📚
319 دنبال‌کننده
160 عکس
68 ویدیو
9 فایل
ـــــــــلامـ 👋 🌺 بہ‌کانال‌ماخوش‌اومدین. 🌺 اینجامےتونےاطلاعاتـــــ‌دینےومذهبے‌خودتوبالا ببری. 🌺 مابادقتـــــ‌وحوصلہ،سعےمےکنیمـ مطالبےرو بارگزاری‌کنیمـ‌کہ‌درعین‌سادگےو روان‌بودن،مہم‌و کاربردی‌همـ‌باشن. مدیر: @saeedsadat با احترام، تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
موقعیت سقیفه نسبت به خانه پیامبر
محل فعلی سقیفه بنی ساعده که تبدیل به باغ شده است
تابلویی که در محل سقیفه نصب شده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 ـــــــــــورهـ مبارکہ ــــــــــــبأ 🌺 وَ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَن نُّؤْمِنَ بِهَذَا الْقُرْآنِ وَ لَا بِالَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لَوْ تَرَی إِذِ الظَّالِمُونَ مَوْقُوفُونَ عِندَ رَبِّهِمْ یَرْجِعُ بَعْضُهُمْ إِلَی بَعْضٍ الْقَوْلَ یَقُولُ الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا لَوْلَا أَنتُمْ لَکُنَّا مُؤْمِنِینَ (۳۱) قَالَ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا لِلَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا أَ نَحْنُ صَدَدْنَاکُمْ عَنِ الْهُدَی بَعْدَ إِذْ جَاءکُم بَلْ کُنتُم مُّجْرِمِینَ (۳۲) وَ قَالَ الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا لِلَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا بَلْ مَکْرُ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ إِذْ تَأْمُرُونَنَا أَن نَّکْفُرَ بِاللَّهِ وَ نَجْعَلَ لَهُ أَندَادًا وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ وَ جَعَلْنَا الْأَغْلَالَ فِی أَعْنَاقِ الَّذِینَ کَفَرُوا هَلْ یُجْزَوْنَ إِلَّا مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (۳۳) » 🌺و کسانی که کافر شدند، گفتند: نه به این قرآن و نه به آن (توراتی) که پیش از آن است، هرگز ایمان نخواهیم آورد، و اگر ظالمان را، هنگامی که در پیشگاه پروردگارشان بازداشت شده اند می‌دیدی (که چگونه) برخی از آنان، با برخی (دیگر جدل و) گفتگو می‌کنند. کسانی که زیردست بودند، به کسانی که (ریاست و) برتری داشتند می‌گویند: اگر شما نبودید، قطعاً ما مؤمن بودیم* کسانی که (ریاست و) برتری داشتند به کسانی که زیردست بودند، می‌گویند: مگر ما، شما را از هدایت باز داشتیم پس از آن که به سوی شما آمد؟ (نه) بلکه خودتان گناهکار بودید*و کسانی که زیردست بودند به کسانی که (ریاست و) برتری داشتند می‌گویند: (نه) بلکه نیرنگ شب و روز (شما بود) آن گاه که ما را وادار می‌کردید که به خدا کافر شویم و برای او همتایانی قرار دهیم و هنگامی که عذاب را ببینند پشیمانی خود را آشکار کنند و در گردن‌های کسانی که کافر شده اند، غل‌ها (و زنجیرها) می‌نهیم. آیا جز به سزای آن چه انجام می‌دادند می‌رسند؟ @hadise_shia
🔹علی بن ابراهیم می‌گوید: حضرت (امام صادق علیه السلام) پیرامون تفسیر آیه «وَ أَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ، وقتی عذاب را ببینند، پشیمانی خود را پنهان می کنند» فرمود: یعنی هنگامی که در آتش جهنم هستند، ولیّ خدا را می‌بینند، (اما) پشیمانی خود را (از انکار و ظلمی که به ایشان روا داشته) پنهان می‌دارند. 🔸برخی از حضرت پرسیدند: ای فرزند رسول خدا! پنهان ساختن پشیمانی، در حالی که آنان در عذاب هستند، چه سودی برایشان دارد؟ حضرت پاسخ داد: آنان از شماتت دشمنان بیزارند. @hadise_shia
1.28M
توضیحی مختصر درباره روایت @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انا لله و انا الیه راجعون عروج رئیس جمهور محبوب ملت را به شما تسلیت عرض می کنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 ویژگی‌های قیام سفیانے 📂 اکنون، پس از آشنایی اجمالی با شخصیت سفیانی، نوبت به آن رسیده که پیرامون قیام او که مهم ترین بخش از زندگی سفیانی است، کندوکاو کنیم. 📙 قلمرو وسیع جغرافیایی که این جنبش آن را فرا می‌گیرد و به آن آسیب می‌رساند، از یک سو، و تلاش در ممانعت از حرکت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، که زیباترین فراز زندگی بشریت است، از سوی دیگر، به حادثۀ قیام سفیانی، اهمیتی فوق العاده می‌بخشد. 📘 بیان وسیع و پر رنگ این حادثه، در سخنان پیشوایان دینی، و اهتمام امامان معصوم علیهم السلام، به توجه دادن اندیشه مؤمنان به مسأله جنبش سفیانی را در این راستا می‌توان تحلیل و ارزیابی کرد. 📗 بر این اساس، شایسته است که ابعاد مختلف این حادثه (زمان قیام، مکان قیام، اهداف قیام و... ) را بررسی کنیم: 📚 زمان قیام سفیانے 📕 بدون تردید، برای قیام سفیانی، سال مشخصی را نمی توان تعیین کرد؛ چرا که به دلیل پیوستگی این حادثه، با ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، تعیین زمان برای آن، به تعیین وقت برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد انجامید، که در روایات، از آن نهی شده است. 📙 اما زمان این رخداد، از برخی جهات تعیین شده است؛ از جمله: روایات متعددی، ماه رجب را، زمان آغاز این حرکت ضدّ ارزشی نام برده اند. 📘 امام صادق علیه السلام در حدیثی فرموده اند: 🔹إنّ أمر السفیانی من الأمر المحتوم و خروجه فی رجب؛ 🔸حرکت سفیانی، از نشانه‌های حتمی و قطعی است و در ماه رجب، روی خواهد داد. 📗 آن حضرت در روایت دیگری فرموده اند: 🔹السفیانی لا بدّ منه، و لا یخرج الّا فی رجب؛ 🔸سفیانی، به یقین قیام خواهد کرد و قیامش، جز در ماه رجب نخواهد بود. 📕 زمان قیام سفیانی، از جهت دیگری نیز، به نوعی، تعیین شده است و آن، هم زمان بودن آن با حرکت یمانی است؛ همان مرد یمنی که به انگیزه اصلاح و مقابله با فساد، جنبش خود را آغاز می‌کند و در برخی از روایات از او تمجید شده است. 📙 هم زمان بودن حرکت سفیانی با قیام یمانی، در سه روایت، گزارش شده است. از جمله امام صادق علیه السلام در روایتی فرموده اند: 🔹الخراسانی و السفیانی و الیمانی فی سنة واحدة و شهر واحد و یوم واحد... 🔸خراسانی و سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز خواهند بود. 📕 در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده است: 🔹الیمانی و السفیانی کفرسی رهان؛ 🔸یمانی و سفیانی مانند دو اسب مسابقه اند. (یعنی از نظر زمانی نزدیک به هم هستند) 📘 در روایتی دیگر، قیام سفیانی پس از قیام مردی از صنعا (پایتخت یمن) دانسته شده است. 📗 تعدد این روایات و نیز گزارش آن‌ها در منابع دست اوّل حدیثی، موجب اطمینان به مضمون آن‌ها می‌شود. از این رو، به هم زمان بودن حرکت سفیانی با قیام یمانی نیز می‌توان رأی داد. 📕 از دیگر رخدادهای هم زمان با حرکت سفیانی، قیام خراسانی است، که در روایات پیش گفته، به آن تصریح شده بود و باز در روایت دیگری امام باقر علیه السلام در این باره فرموده اند: 🔹خروج السفیانی و الیمانی و الخراسانی فی سنة واحدة، فی شهر واحد، فی یوم واحد؛ 🔸قیام سفیانی، یمانی و خراسانی، در یک سال، در یک ماه و در یک روز خواهد بود. 📙 در روایت دیگری، از هم زمانی حرکت پرچم‌های خراسانی با حرکت سفیانی سخن به میان آمده است. پرچم‌های خراسانی، احتمالا به خراسانی مذکور، و هم راهان او اشاره دارد. 📘 امام باقر علیه السلام در این باره فرموده اند: 🔹... و یبعث السفیانی جیشاً إلی الکوفة و عدتهم سبعون ألفاً... فبیناهم کذلک إذ اقبلت رایات من قبل خراسان و تطوی المنازل طیّاً حثیثاً و معهم نفر من اصحاب القائم؛ 🔸... سفیانی، سپاهی هفتاد هزار نفری را به سوی کوفه گسیل می‌دارد... در این حال (که لشکر سفیانی در حال قتل و غارت کوفیان است) پرچم‌هایی از خراسان، حرکت می‌کنند و به سرعت منازل را می‌گذرانند، در میان آن‌ها برخی از اصحاب قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز، حضور دارند. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 احاديث مذمّت صوفيه 🖍آقاى وكيلى در راستاى دفاع از صوفيه و توجيه عقايد آنان، احاديث مذمّت صوفيه را ساختگى معرفى مى كند. او در كتاب «تطهير الشريعة عن حديقة الشيعة» مى نويسد: 🔺به راستى چگونه ممكن است كه حدود ده حديث، در مذمّت صريح صوفّيه، از اهل بيت عليهم السلام در كتب حديث قدما وجود داشته باشد، ولى در طول تاريخ تا قرن دهم هجرى، هيچ گزارشى از هيچ يك از آن‌ها در هيچ كتابى وجود نداشته باشد؟ چطور ممكن است با اين كه عصر حكومت مقدس اردبيلى، عصر حكومت شيعه و اقبال به نقل حديث است و مقدس اردبيلى نيز شاگردانى چون ميرزا محمّد استرآبادى، صاحب رجال داشته كه تا لحظه رحلت بر بالين وى بوده اند، اين احاديث به هيچ كتابى راه نيافته باشد و به ناگهان در قرن دهم، در دست مقدس اردبيلى، پيدا شده و ناگهان پس از مقدس اردبيلى نيز تمام منابعش مفقود شده باشد؟ 💠 پاسخ 🎙براى اثبات عدم صحّت اين ادّعا، ناچاريم رواياتى كه در مذمّت صوفّيه، در كتب متقدمين و كسانى كه چند قرن قبل از مرحوم محقق اردبيلى بوده اند را، ذكر كنيم. ايشان در قرن دهم هجرى زندگی می کردند. 6⃣ مرحوم احمد بن على طبرسى (وفات: ۵۸۸ ق) سه قرن قبل از محقق اردبيلى، نامه لعن منصور حلاّج كه از رؤساى صوفّيه است را از ناحيه ى امام زمان عليه السلام نقل مى كند: 📘 «و كان أيضا من جملة الغلاة أحمد بن هلال الكرخى و قد كان من قبل فى عدد أصحاب أبى محمّد ثم تغيّر عما كان عليه و أنكر بابية أبى جعفر محمّد بن عثمان فخرج التوقيع يلعنه من قبل صاحب الأمر و الزمان و بالبراءة منه فى جملة من لعن و تبرأ منه و كذا كان أبوطاهر محمّد بن على بن بلال و الحسين بن منصور الحلاج و محمّد بن على الشلمغانى المعروف بابن أبى العزاقرى لعنهم اللّه فخرج التوقيع بلعنهم و البراءة منهم جميعا على يد الشيخ أبى القاسم الحسين بن روح». 📗 ترجمه: و از جمله غالیان، احمد بن هلال کرخی است، که در ابتدا از اصحاب امام عسکری علیه السلام بود، سپس منحرف شد .... نامه صاحب الزمان آمد که او را لعن کرد و از او برائت جست، هم چنین نسبت به .... و حسین بن منصور حلاج، و .... لعن و برائت، آمده است. 📕 مرحوم علاّمه مجلسى در بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۳۸۱ نيز همين روايت را نقل كرده است. 7⃣ مرحوم شيخ طوسى (وفات: ۴۶۰ ق) از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نقل مى كند: 📙 «يَا أَبَاذَرٍّ، يَكُونُ فِى آخِرِ الزَّمَانِ قَوْمٌ يَلْبَسُونَ الصُّوفَ فِى صَيْفِهِمْ وَ شِتَائِهِمْ، يَرَوْنَ أَنَّ لَهُمُ الْفَضْلَ بِذَلِكَ عَلَى غَيْرِهِمْ، اولئِكَ يَلْعَنُهُمْ مَلاَئِكَةُ السَّمَاوَاتِ و الأَرْضِ». 📘 ای اباذر، در آخر الزمان گروهى مى آيند كه در تابستان و زمستان لباس پشمين مى پوشند و معتقدند كه اين كار، موجب مزيّت آن‌ها بر ديگران است، حال آن كه اهل آسمان‌ها و زمين، آنان را لعنت مى كنند. 📗 مرحوم علاّمه مجلسى رحمه الله اين حديث را در كتاب عين الحيات نقل كرده و بعد از آن فرموده: اى عزيز، اگر عصابه عصبيت را از ديده گشايى (یعنی تعصب را کنار بگذاری) و به عين انصاف نظر نمايى، همين فقره اى كه در اين حديث وارد شده، براى ظهور بطلان طايفه مبتدعه صوفّيه كافى است، قطع نظر از احاديث بسيار ديگر كه صريحاً و ضمناً بر بطلان اطوار و اعمال ايشان و مذمّت مشايخ و اكابر آن‌ها وارد شده است. 📕 حديث مذكور را، حسن بن فضل طبرسى، در مكارم الأخلاق ص ۴۷۱ نقل كرده است. ايشان در قرن ششم هجرى مى زيسته و شيخ طوسى در قرن چهارم هجرى زندگى مى كرده است، يعنى اين حديث ششصد سال قبل از محقق اردبيلى در كتب علماء شيعه نقل شده است. 8⃣ مرحوم شهيد اوّل، اعتراض صوفّيه به امام رضا عليه السلام را نقل مى كند: 📙 «قال له الصّوفيّة: إنّ المأمون قد ردّ هذا الأمر إليك، و أنت أحقّ النّاس به، إلاّ أنّه تحتاج أن تلبس الصّوف و ما يحسن لبسه. فقال عليه السلام: ويحكم إنّما يراد من الإمام قسطه و عدله؛ إذا قال صدق، و إذا حكم عدل، و إذا وعد أنجز». 📘 صوفّيه به امام رضا عليه السلام گفتند: مأمون امر حكومت و امارت را به شما داده است و شما سزاوارترين مردم به آن هستيد إلاّ اين كه پشمينه و آنچه كه پوشيدنش نيكوست بپوشى. امام عليه السلام فرمود: واى بر شما از امام خواسته شده كه با عدالت و قسط رفتار نمايد هرگاه سخن بگويد صادق باشد و هرگاه حكم كند عدل باشد و هرگاه وعده دهد وفا كند. 📗 تاريخ شهادت شهيد اوّل ۷۸۶ هجرى است، يعنى حدود دويست سال قبل از محقق اردبيلى زندگى مى كرده. همين روايت را به طور مفصل، ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه ذكر مى كند:
📕 «و روى أنّ قوما من المتصوّفة دخلوا خراسان على على بن موسى الرضا فقالوا له إنّ أميرالمؤنين فكر فيما ولاه اللّه من الأمور فرآكم أهل البيت اولى الناس أن تؤوا الناس و نظر فيك من أهل البيت فرآك اولى الناس بالناس فرأى أن يرد هذا الأمر إليك و الإمامة تحتاج إلى من يأكل الجشب و يلبس الخشن و يركب الحمار و يعود المريض فقال لهم إن يوسف كان نبيا يلبس أقبية الديباج المزورة بالذهب و يجلس على متكآت آل فرعون ويحكم إنما يراد من الإمام قسطه و عدله». 📕 صوفيان به امام رضا عليه السلام گفتند: مأمون فكر كرد و رأى او چنين شد كه ولايت امور را به تو بدهد، ولى امامت، حقّ كسى است كه غذاى سفت بخورد و لباس زبر بپوشد و سوار الاغ شود و به عيادت مريض برود. امام عليه السلام فرمود: يوسف با اين كه پيامبر بود قباها و ديباهاى مطلاّ (طلا بافت) مى پوشيد و بر مسند آل فرعون تكيه مى زد و حكم مى راند واى بر شما! از امام عدالت و قسط خواسته شده. 📙 تاريخ وفات ابن ابى الحديد معتزلى، ۶۵۶ قمرى است و تاريخ وفات محقق اردبيلى ۹۹۳ قمرى است يعنى حدود سيصد و چهل سال ميانشان فاصله بوده است. 📘 همين حديث را مرحوم علاّمه مجلسى در بحارالانوار، ج ۶۷، ص ۱۲۰ از ابن ابى الحديد نقل مى كند و در ج ۱۰، ص ۳۵۱ از شهيد اوّل نقل مى كند. ✅ نتيجه آن كه احاديث مذمّت صوفّيه، منحصر در حديقة الشيعه نيست. @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادب صوفیان این آقا شاگرد محمد حسین لاله زاری معروف به علامه تهرانی است @hadise_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا