فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_شبهه
پاسخ به شبهات آتئیست ها (۴)
@hadise_shia
#تصوف
📚 كشف و شهود
🔸آقاى وكيلى مى نويسد:
🔺برخى از افراد، با دريافت هاى قلبى و درونى خود، نوعى آگاهى از واقعيت هاى بيرونى پيدا مى كنند، كه حسّ و عقل و تفكر عمومى، در آن دخيل نيست، اين ادراكاتِ اختصاصى و غير همگانى، ادراكات شهودى ناميده مى شود، و از آن آگاهى به حسّ ششم يا اسامى ديگر نيز تعبير مى شود. [۱]
🔺ادراكات شهودى نيز، مانند بقيه
ادراكات، مى تواند درست يا نادرست باشد. برخى از ادراكات شهودى، از جنس علم حضورى بوده و مانند حسّ باطن مى باشد. اين اداراكات هميشه يقين آور است. [۲]
🔺ادراكات شهودىِ حضورى، آرامش بخش تر از ادراكات فكرى است. انسان، ممكن است چيزى را با استدلال بفهمد، ولى قلبش آرام نشود...
🔺ادراكات شهودى ما، در امور غير محسوس، مانند حسّ كردن در امور محسوس است، به همين جهت، دانشمندان بزرگ، پس از سالها تلاش علمى، به آرامش قلب نمى رسند، و براى تحصيل آرامش، به دنبال سير و سلوك و تهذيب نفس، حركت مى كنند. [۳]
🔹در عبارت دوّم نوشته است:
🔺برخى از ادراكات شهودى، از جنس علم حضورى و يقين آور است، مى گوييم اگر سالك، به نفس معلوم برسد، يعنى به واقع رسيده، آن وقت يقين آور است، ولى ادراكات شهودى، آفات و آسيب هايى دارد، كه در برخى از موارد، موجب مى شود سالك به واقع نرسد، و توهم كند كه به واقع رسيده و لذا به خاطر خطا پذيرى آن، حجيّتش مخدوش مى گردد، پس نمى توان به صورت قاعده كلّى آن را حجّت دانست.
🔸در عبارت سوم مى نويسد:
🔺ادراكات شهودى، آرامش بخش تر از ادراكات فكرى است، و حال آن كه درباره ميزان اعتبار تفكر نوشته اند:
فكرى كه در چهار چوب قواعد منطقى باشد، و ماده اوّليّه آن هم علوم متقن و استوار باشد، همواره صحيح و بى خطا است، و راهى بسيار مطمئن براى كشف حقيقت مى باشد، گرچه رعايت كردن قواعد منطقى چندان آسان نيست. [۴]
📚 پاسخ
🔹شهودى كه در آن، احتمال درستى يا نادرستى مى دهيم، چگونه يقين آور و آرامش بخش تر از راه تفكر، كه به اذعان شما، صحيح و بى خطا است مى باشد؟
🔸در اين جا مناسب است، اندكى درباره عدم حجيّت مكاشفات سخن بگوييم.
🔹اكابر صوفّيه، در آثارشان آفاتى را براى كشف و شهود شمرده اند، كه حاكى از عدم حجيّت آن است، و لذا اعتماد بر مكاشفات، هيچ وجه وجيهى ندارد.
🔸قيصرى، آسيب هاى آن را اين گونه بيان مى كند:
۱. دخالت شياطين، در شهود سالك [۵]
۲. وقوع سالك، در اوهام و تخيّلات فاسده [۶]
۳. بيمارى هاى اعصاب و روان [۷]
۴. تأثير باورها و اعتقادات، در مكاشفات [۸]
🔹آقای مصباح يزدى، درباره عدم حجيّت مكاشفات مى نويسد:
🔸«امّا گذشته از پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام، ديگران براى ما مشكوك اند، تا هنگامى كه نخست، اطمينان پيدا كنيم خلاف نمى گويند، و به واقع، چنين ادراك و دريافت هايى برايشان حاصل شده، و دوّم اين كه با قرائنى به دست آوريم و احراز كنيم، كه آن ادراك و يافتهها، از عنايت هاى ربّانى است، نه از القائات شيطانى و تسويلات نفسانى، در هر صورت، در مورد غير پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام، اگر كوچك ترين ترديدى داشته باشيم، سخن آنها براى ما ارزشى نخواهد داشت». [۹]
🔹با توجّه به مطالب مذكور، اين ادّعا، كه هدف اصلى از بعثت انبياء، اين است كه انسان، از راه شهود، با عوالم غيبى، انس بگيرد، صحيح نيست، چرا كه معقول نيست، انبياء، انسانها را به راه غير حجّت و بى پايه و اساس سوق دهند، راهى كه شياطين و اوهام و بيمارى هاى روانى و باورهاى شخصى، در آن دخالت مى كند.
🔸آقاى وكيلى مى نويسد:
🔺براى اين كه بتوانيم به غيب دسترسى پيدا كنيم، دو راه وجود دارد:
راه اوّل همان تفكر است.
راه دوّم آن است كه ما در ابزارهاى شناختى و به تعبيرى، در گيرنده هاى خود، تغيير ايجاد نموده و بتوانيم با آن، غيب را دريافت نماييم...
🔺راه هاى زيادى براى تقويت گيرنده هاى وجودى انسان، وجود دارد، و هر يك از آنها، گيرنده هاى انسان را در بُعدى و از جهتى، تقويت مى نمايد و تا حدّى پيش مى برد. برخى از راهها، گيرنده هاى انسان را فقط در حدّ حيوانات بالا مى برد، و از لايه اى ابتدايى از غيب، آگاه مى سازد، ولى برخى از راهها، انسان را هزاران بار بيشتر، بالا برده و او را تا مقام همجوارى با انبياء و اولياء الهى، رشد داده و به لقاء اللّه مى رساند.
🔺هدف اصلى، از بعثت انبياء، فعّال كردن گيرنده هاى وجود انسان است، تا انسان با عوالم غيبى انس بگيرد و درهاى ملكوتى به رويش باز گردد و بتواند به مقام قرب خداوند، نائل شود. [۱۰]
📚 پاسخ
🔹اين گفتار بدين معناست، كه هدف اصلى انبياء، فعّال كردن گيرنده هاى وجود انسان است، كه از راه شهود، كه حجّت نيست، انسانها را با عوالم غيبى، مأنوس كنند.
🔸نادرست بودن اين مطلب جاى بحث ندارد.
🔹نكته ديگر اين است، كه اهل عرفان و تصوّف، به زعم خويش، گيرنده هاى خود را قوى مى كنند، و عالم غيب را شهود مى كنند، در اين صورت، چرا به يافته هاى متناقض مى رسند؟!
🔸آقای جوادى آملى مى نويسد:
«بسيارى از يافته هاى اهل عرفان، مخالف، و بلكه مناقض يكديگر است، به همين دليل نيز، برخى از آنها، به انكار يافته هاى ذوقى و معارف كشفى برخى ديگر، مى پردازند». [۱۱]
🔹آقاى محمّد صادق طهرانى مى گويد:
«گاه ممكن است، دو ولىّ خدا، در مسأله اى كه مربوط به تربيت نفوس است، اختلاف نظر داشته و يكى از ايشان، طريقه ديگرى را ناصواب بشمارند». [۱۲]
🔸اين گونه يافته هاى متناقض، و تخطئه كردنها، دليل بر راهيابى خطاء و اشتباه، در يكى از دو شهود است. حال، آیا صحيح است كه بگوييم هدف اصلى بعثت انبياء، فعّال كردن كشف و شهودى است كه انسانها را به نظرات متناقض و متضادّ برساند؟!
-----------------------------------
پاورقیها
[۱]: . هفت روز در بهشت معرفت شناسى، ص ۷۳ .
[۲]: . همان، ص ۷۶.
[۳]: . همان، ص ۷۶ .
[۴]: . همان، ص ۶۰ .
[۵]: . شرح فصوص قيصرى، ص ۱۰۷.
[۶]: . همان، ص ۹۹ - ۱۰۰.
[۷]: . همان، ص ۱۰۰.
[۸]: . ابن عربى مى گويد: پیامبر از دنیا رفت و هیچ خلیفه ای برای خود تعیین نکرد.
آقای حسن زاده در ذيل اين كلام مى نويسد: شك نيست كه حضرت رسول اللّه براى خود وصىّ تعيين فرمود و آن امیرالمومنین على عليه السلام بود... بايد گفت شيخ (ابن عربی)، صاحب عصمت نبود... كشف او... به حسب معتقد و سوابق انس و الفت اشتباهى روى آورد. ممد الهمم، ص ۴۱۰.
[۹]: . در جستجوى عرفان اسلامى، ص ۳۹.
[۱۰]: . هفت روز در بهشت انسان شناسى جهان شناسى، ص ۱۶.
[۱۱]: . تحرير تمهيد القواعد، ج ۳، ص ۲۸۰.
[۱۲]: . نور مجرّد، ج ۱، ص ۵۵۹.
@hadise_shia
#امامهادیعلیہالسلام
#فضائلاهلبیت
📚 بخشی از تلاشهای امام هادی علیه السلام، در جهت حفظ اسلام حقیقی
🌺 امام هادی علیهالسلام، با بکارگیری یک سلسله برنامههای ارشادی و تربیتی، مبارزه غیر مستقیمی را با حاکمیت آغاز کرد، و بیآنکه حساسیت دستگاه را متوجه خود سازد، به انجام فعالیتهایی بر ضد آنها پرداخت. در مواقع لازم نیز تا جایی که حیات شیعه را به مخاطره نمیانداخت، دامنه آن را گستردهتر میساخت.
📚 مهمترین راهبردهای امام با رویکرد سلبی عبارتند از:
🔹نامشروع معرفی کردن حکومت عباسیان
🌺 امام با استفاده از فرصتهای مناسب، با نامشروع معرفی کردن عباسیان، مسلمانان را از هرگونه همکاری با آنان -مگر در موارد ضرورت- بر حذر میداشت و با این کار، چهره این مفسدان را برای مردم، بیشتر آشکار میکرد.
🔸مبارزه با گروههای منحرف عقیدتی
🌺 دوران امام هادی علیهالسلام، اوج پیدایش مکتبهای گوناگون عقیدتی بود، که بستر آن، به وسیله حکومت عباسی فراهم شده بود. تیزبینی امام، در شناخت خط توطئه و استحاله فرهنگی، نقشههای دینستیز جریانهای انحرافی را آشکار میساخت. اگرچه مراقبت شدید از ایشان، اندکی آنان را در رسیدن به هدف ننگینشان یاری میداد، و عدم دسترسی به امام، مشکلات جامعه اسلامی را افزونتر میکرد، ولی امام، با نهایتِ درایت، در خنثی کردن این توطئههای فرهنگی میکوشید.
📚 مهمترین راهبردهای امام با رویکرد ایجابی عبارتند از:
🔹تلاش برای پیریزی جامعهای بیدار
🌺 از اهداف مهم و اساسی امام، تلاش برای پی ریزی جامعهای بیدار، و آگاه بود که در پرتو ایمان، به عنوان زمینهای برای تحقق آرمانهای ارزشمند حکومت خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله، محسوب میشد.
🔸حفظ مصالح کلی و درازمدت جامعه اسلامی
🌺 برجستهترین اهداف سیاسی پیشوایان اسلام، در ادوار مختلف، حفظ مصالح کلی و درازمدت جامعه اسلامی، حفظ جامعه اسلامی از خطر نابودی، و نیز روشن نگهداشتن چراغ اسلام، در کوران حوادث بوده است. آنان از رویارویی با ستمپیشگان و ضدیت با دستگاه ستمگر، کوچکترین هراسی نداشتند؛ ولی با درایت و تیزبینی، به شکل دادن مبارزات، بر اساس شرایط حاکم، و در نظر داشتن کامل اوضاع میپرداختند.
🔹تبیین مقام و جایگاه امام و امامت، در جامعه اسلامی
🌺 مهمترین حرکت و راهبرد فرهنگی امام هادی علیهالسلام، تبیین مسئله امامت و تعمیق فکر شیعه، درباره مبحث امامشناسی است، که در قالب زیارت جامعه کبیره بیان شده است. «زیارت جامعه کبیره»، یک دوره کامل امامشناسی است.
🔸تبلیغ اندیشه مهدویت
🌺 امام هادی علیهالسلام، با تقویت تفکر مهدویت در عمل، نظام خلافت سلطنتی را به چالش میکشید، و نظام ولایی را تبلیغ میکرد. آن حضرت، اگر هم سخن نمیگفت، ولی وجود او، خود فریاد بلندی بود، که نظام ولایی را تأیید، و نظام خلافت سلطنتی را تهدید میکرد. ایشان، کمتر در میان مردم ظاهر می شدند و دستورات خود را از طریق وکلای خود به مردم می رساندند، تا مردم، به تدریج برای غیبت امام زمان، علیه السلام، آماده شوند.
🔹حفظ جان شیعیان و امید بخشی به آنان
🌺 با توجه به عدم ثبات سیاسی و ناامنی، در دوران امام هادی علیه السلام، هرگونه نشانه و علامت، مبنی بر قصد امام، برای تصاحب قدرت، میتوانست باعث قتل ایشان و سرکوب شدید شیعیان شود؛ کما اینکه علیرغم سکوت امام در این خصوص، شیعیان، با شدیدترین وضعیت، توسط حکومت، مورد آزار و اذیت قرار گرفته و به زندان و حبس محکوم، و یا به قتل میرسیدند؛ بنابراین، امام، یکی از راهبردهای خود را، حفظ جان شیعیان قرار دادند، تا با استفاده از شرایط، بتوانند اهداف خود را عملی نمایند.
🌺 سازمان وکالت، به نیابت از طرف معصومان علیهم السلام، در دورههای پیشین نیز مصداق داشت، اما در دوره امام هادی علیهالسلام، این سازمان وسیع علمی، فکری و سیاسی، از نمود خاص، و برجستگی ویژهای برخوردار شد، و فواید مهمی را در پی داشت. پیوند مستمر بین امام و پیروان، در اقصی نقاط جهان اسلام، که میتوانست پیام امام را مثل ابزار ارتباطی امروزی، به سرعت و به طور نظاممند به شیعیان، از یک کانال مؤثق و معتبر برساند، بدون این که از لحاظ امنیتی، برای پیروان اهل بیت علیهمالسلام مشکل ساز باشد و از نظر جغرافیایی، مکان آنها را برای دیگران معلوم سازد، انجام میگرفت.
🌺 این شبکه مهم، میتوانست از نظر علمی و فقهی، نیازهای مردم را از منبع اصلی، در دسترس قرار دهد، که رفع شبهات عقیدتی و فکری، از نتایج بدیهی و اولیه آن بود.
🌺 شبکه گسترده «وکالت»، یک سازمان بزرگ علمی نیز به شمار میآمد، که الگویی برای تشکیل حوزههای علمیه امروز بود. منشأ علمی سازمان، امام معصوم علیهالسلام بود و نیازها را ایشان رفع مینمود.
🌺 شبکه وکالت، در مسیر تکاملی خود، بعدها به مراکز فقهی و کلامی تبدیل شد و بدین ترتیب، مسائل فقهی و کلامی، از کانال مورد اطمینان برای پیروان، به منزله یک چتر حمایتی بزرگ و مصونبخش بود، که تهاجمهای فرهنگی را نیز، بدون واکنش آشکار فیزیکی، پاسخ داده و دفع مینمود.
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
#محبتاهلبیت
🌸 عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام فِی قَوْلِهِ ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ فَیُحِبَّ بِهَذَا وَ یُبْغِضَ بِهَذَا، فَأَمَّا مَحَبَّتُنَا فَیُخْلِصُ الْحُبَّ لَنَا کَمَا یَخْلُصُ الذَّهَبُ بِالنَّارِ لَا کَدَرَ فِیهِ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَعْلَمَ حُبَّنَا فَلْیَمْتَحِنْ قَلْبَهُ فَإِنْ شَارَکَهُ فِی حُبِّنَا حُبَّ عَدُوِّنَا فَلَیْسَ مِنَّا وَ لَسْنَا مِنْهُ وَ اللَّهُ عَدُوُّهُمْ وَ جَبْرَئِیلُ وَ مِیکَائِیلُ وَ اللَّهُ عَدُوٌّ لِلْکَافِرِینَ.
🌺 ابوالجارود از حضرت امام باقر علیه السّلام درباره آیه «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ» احزاب ۴ {خداوند برای هیچ مردی، در درونش دو دل ننهاده است} نقل کرد که فرمودند: دوست داشته باشد با این قلب و دشمن داشته باشد با قلب دیگر. اما محبت ما، دوستی را خالص میکند، چنان چه طلا به وسیله آتش خالص میشود که دیگر کدورتی در آن نیست. هر که مایل است بداند که محبت ما را دارد یا نه، پس باید قلب خود را امتحان نماید؛ اگر در قلب خود با محبت ما، محبت دشمنان ما را نیز یافت، از ما نیست و ما نیز از او نیستیم، خدا با آنها دشمن است و جبرئیل و میکائیل و خداوند دشمن کافران است.
🌸 عَنِ الْبَزَنْطِیِّ قَالَ: کَتَبَ إِلَیَّ الرِّضَا علیه السلام قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ مَنْ سَرَّهُ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ حِجَابٌ حَتَّی یَنْظُرَ إِلَی اللَّهِ وَ یَنْظُرَ اللَّهُ إِلَیْهِ فَلْیَتَوَلَّ آلَ مُحَمَّدٍ وَ یَبْرَأْ مِنَ عَدُوِّهِمْ وَ یَأْتَمَّ بِالْإِمَامِ مِنْهُمْ فَإِنَّهُ إِذَا کَانَ کَذَلِکَ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ وَ نَظَرَ إِلَی اللَّهِ.
🌺 بزنطی گفت: حضرت رضا علیه السّلام به من نوشت که حضرت باقر علیه السّلام فرموده است هر که مایل است بین او و خدا حجابی نباشد تا به خدا نظر کند و خدا به او توجه نماید، باید آل محمّد را دوست بدارد، و از دشمنان آنها بیزاری جوید و پیرو امامِ از آل محمّد باشد. وقتی چنین بود، توجه به خدا نموده و خدا نیز متوجه اوست.
🔸بیان علامه مجلسی
نگاه کردن به خدا، کنایه از کمال معرفت است، به حسب طاقت و قابلیت انسان، و نگاه خداوند به بنده، کنایه از کمال لطف و مرحمت است.
بحارج۲۷ص۵۱
@hadise_shia
53.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مولودی
#استقبالازغدیر
حبعلــــــــــــــــــــــــــــــے
مجتبـــــــــــــےرمضانـــــــــــے
@hadise_shia
#حدیث_خوانی
#تولّیوتبرّی
🌺 الخصال فِی خَبَرِ الْأَعْمَشِ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ: حُبُّ أَوْلِیَاءِ اللَّهِ وَاجِبٌ وَ الْوَلَایَةُ لَهُمْ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ مِنَ الَّذِینَ ظَلَمُوا آلَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ هَتَکُوا حِجَابَهُ وَ أَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ (علیها السلام) فَدَکَ وَ مَنَعُوهَا مِیرَاثَهَا وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ بَیْتِهَا وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ وَ غَیَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ النَّاکِثِینَ وَ الْقَاسِطِینَ وَ الْمَارِقِینَ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ کُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْقَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ شَقِیقِ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ قَاتِلِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ جَمِیعِ قَتَلَةِ أَهْلِ الْبَیْتِ علیهم السلام وَاجِبَةٌ وَ الْوَلَایَةُ لِلْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ لَمْ یُغَیِّرُوا وَ لَمْ یُبَدِّلُوا بَعْدَ نَبِیِّهِمْ صلی الله علیه و آله وَاجِبَةٌ مِثْلِ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ وَ أَبِی ذَرٍّ الْغِفَارِیِّ وَ الْمِقْدَادِ بْنِ الْأَسْوَدِ الْکِنْدِیِّ وَ عَمَّارِ بْنِ یَاسِرٍ وَ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِیِّ وَ حُذَیْفَةَ بْنِ الْیَمَانِ وَ أَبِی الْهَیْثَمِ بْنِ التَّیِّهَانِ وَ سَهْلِ بْنَ حُنَیْفٍ وَ أَبِی أَیُّوبَ الْأَنْصَارِیِّ وَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الصَّامِتِ وَ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ وَ خُزَیْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ ذِی الشَّهَادَتَیْنِ وَ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ وَ مَنْ نَحَا نَحْوَهُمْ وَ فَعَلَ مِثْلَ فِعْلِهِمْ وَ الْوَلَایَةُ لِأَتْبَاعِهِمْ وَ الْمُقْتَدِینَ بِهِمْ وَ بِهُدَاهُمْ وَاجِبَةٌ.
🌸 در خبر اعمش از حضرت امام صادق علیه السّلام نقل میکند که فرمودند: دوستی اولیای خدا واجب است؛ ولایت آنها لازم است و بیزاری از دشمنان آنها واجب است، و نیز از کسانی که به آل محمّد صلّی اللَّه علیه و آله ستم کرده اند و حجاب ایشان را هتک نموده و از فاطمه زهرا علیها السّلام فدک را گرفته اند و او را از میراثش بازداشته و حق او و شوهرش را غصب کرده اند ... و بنیاد ظلم را نهاده و سنت پیامبر را تغییر دادند.
🌸 و بیزاری از پیمان شکنان و ستمگران و منحرفان لازم است و بیزاری از انصاب و ازلام پیشوایان گمراهی و رهبران ستم، همه آنها اولین و آخرینشان واجب است.
🌸 و بیزاری از شقی ترین فرد گذشتگان و آیندگان، همتای پی کننده شتر ثمود، (یعنی) قاتل امیرالمؤمنین علیه السّلام لازم است. همچنین بیزاری از تمام کشندگان اهل بیت واجب است
🌸 و ولایت مؤمنینی که پس از پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله تغییر و تبدیلی (در عقیده) به وجود نیاورده اند لازم است، مانند سلمان فارسی و ابوذر غفاری و مقداد بن اسود کندی و عمار بن یاسر و جابر بن عبداللَّه انصاری و حذیفة بن یمان و ابوالهیثم بن التیهان و سهل بن حنیف و ابو ایوب انصاری و عبداللَّه بن صامت و عبادة بن صامت و خزیمة بن ثابت ذوالشهادتین و ابو سعید خدری و هر کس از راه اینها رفته باشد و کردارش شبیه آنها باشد و ولایت پیروان و اقتداکنندگان به ایشان، لازم و واجب است.
@hadise_shia
الحمدللهالذیجعلنامنالمتمسکین
بولایةامیرالمومنینوالائمةالمعصومین
@hadise_shia
الحمدللهالذیجعلنامنالمتمسکین
بولایةامیرالمومنینوالائمةالمعصومین
@hadise_shia