#تفسیر_روایی
#سوره_فاطر
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🌺 «إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا یَدْعُو حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ (۶)»
🌺 در حقیقت شیطان دشمن شماست، شما (نیز) او را دشمن گیرید. (او) فقط دار و دسته خود را میخواند تا آنها از یاران آتش باشند.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🌸 در کتاب مصباح الشریعه: از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: شیطان، تنها زمانی میتواند بنده را وسوسه کند، که خودِ بنده از ذکر خداوند متعال، دوری کرده و آن را سبک شمارد و مناهی و ممنوعات او را انجام دهد، و فراموش کند که خداوند از راز او آگاه است.
وسوسه، آن است که از بیرون قلب شکل میگیرد؛ اما اگر به طور کامل در دل جای گیرد، نام آن گمراهی، ضلالت و کفر است و خداوند عزّ و جلّ با دعوت مهربانانه اش، بندگان خود را فرا خوانده و دشمنی ابلیس را به آنان شناسانده است. پس خداوند متعال فرمود: «إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا».
#ترجمه_تفسیر_برهان_ج۷_ص۵۷۵
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
@hadise_shia
مهدویت ۱.mp3
16.43M
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
#مهدویت
#چکیدهکتابمهدیمنتظر
صوت جلسه ۱ چکیده کتاب مهدی منتظر، نوشته مرحوم شیخ جواد خراسانی
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
@hadise_shia
#مهدویت
#چکیدهکتابمهدیمنتظر
بخش ۱
#متن_منبر
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
نام و کنیه ایشان، نام و کنیه پیامبر یعنی محمد و ابو القاسم
کنیه دیگر ایشان: ابا صالح
برخی از القاب ایشان: مهدی، منصور، قائم بامر الله، حجة الله، ولی الله، صاحب الامر، صاحب الزمان، المنتقم، بقیة الله.
تولد: سحر نیمه شعبان ۲۵۶ قمری، شب جمعه، در سامرا منزل امام عسکری علیه السلام.
حمل ایشان مانند حضرت موسی مخفی بود، چون معتمد قابله هایی گماشته بود، مثل فرعون.
در هنگام ظهور به شکل جوان ۳۰ یا ۴۰ ساله هستند. گروهی با دیدن این سن و سال، از ایشان بر می گردند.
در سرداب منزل پدری، از نظرها غایب شدند.
غیبت صغری، ۶۹ سال بود، که ۴ نائب خاص داشتند:
عثمان بن سعید
محمد بن عثمان
حسین بن روح
علی بن محمد
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
شبهه ۱
چه دلیلی است بر وجود امام غائب؟
جواب
۱: بیانات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام
۲: دیدن شدن توسط خواص در دوران کودکی
۳: تشرفات به محضر ایشان
شبهه ۲:
علت غیبت چیست؟
جواب
۱: اراده خدا، که حق چون و چرا نیز نداریم زیرا لا یُساَل عمّا یَفعَل
۲: در بعضی روایات آمده: علت غیبت، پس از ظهور، معلوم می شود.
۳: امتحان از دو جهت:
با امام زمان چگونه رفتار می کنند
با وظایف و تکالیف، چه برخوردی می کنند
۴: تعیین شیعیان خالص
۵: بر گردن او بیعتی نباشد (مجبور به بیعت نشود) تا بتواند آزادانه قیام کند.
۶: غایب شدن حجت، سنّت خداست.
۷: کراهت مجاورت ظالمین.
قرار است حکومت ایشان تا سالها، شروع نشود. اگر ظاهر باشند، رنج و ملال از گناهان خلق، به ایشان می رسد.
۸: خوف قتل
۹: نبودن یاور
۱۰: تنبیه برای کوتاهی در وظیفه
۱۱: ایجاد شوق و قدردانی از امام
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
@hadise_shia
#مهدویت
#چکیدهکتابمهدیمنتظر
بخش ۲
#متن_منبر
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
سوال
گفته می شود ایشان با شمشیر قیام می کنند. آیا در برابر سلاح های امروز، شمشیر، سلاح مناسبی است؟
جواب
مسلّم نیست که ابسان با چه سلاحی قیام می کنند. بر فرض که سلاح جدید نداشته باشد، امدادهای غیبی، ملائکه، باد و ابر و چیزهای فراوان دیگری، تحت فرمان ایشان است، و اینها خیلی قوی تر از سلاح های دشمنان است. نیروی امام و اصحاب ایشان، بسیار زیاد است.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
سوال
امام غایب چه فایده ای دارد؟
جواب
۱: شیعیان اورا ناظر بر خود می بینند، لذا تقوا را رعایت می کنند.
۲: نفس وجود او مایه دلگرمی است.
۳: انتظار ظهور، بیش از انتظار تولد او، مایه دلگرمی است.
۴: در بلاها به کمک شیعیان می آید.
۵: زمین، اهل خود را نمی بلعد.
۶: تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر. امام، تمام اور را تدبیر می کند.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
سوال
آیا در دوران غیبت می شود ایشان را دید؟
جواب
۱: در حدیث آمده همه قبل از ظهور، ایشان را می بینند.
۲: دیدن ایشان واقع شده است. مومنین زیادی تشرف خود به محضر ایشان را نقل کرده اند.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
بیان بعضی خرافات
۱: اگر کسی به محضر ایشان نرسد، معلوم می شود ایمان و خلوص ندارد.
۲: مراجع تقلید باید خدمت حضرت برسد و الا مرجع حقیقی نیست.
۳: اعمال مخصوصی وجود دارد تا به محضر امام برسند. لذا سراغ هر کسی می روند تا ذکری از او یاد بگیرند.
(گاهی یک نفر به قصد رجا، عملی انجام می دهد و امام را می بیند. نفر بعد، اگر آن عمل را با اعتقاد تاثیر انجام دهد، بدعت است.
۳۱۳ نفر، تا قبل از دیدن امام در مکه، ایشان را نمی بینند.)
۴: هر کس به محضر ایشان رسید، از همه برتر است، و لو از همه جاهل تر باشد.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
سوال
علت طول غیبت چیست؟
جواب
۱: در توقیع به شیخ مفید آمده: یکدل نبودن شیعه در وفای به عهد ایشان
۲: روایت داریم که تا خارج شدن مومنین از صلب کفار، ظهور محقّق نخواهد شد.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
سوال
چگونه در این مدت طولانی زنده می ماند؟
جواب
۱: قدرت خدا است
۲: عمر های طولانی واقع شده است،
حضرت نوح، ۲۰۰۰ سال
خضر هنوز زنده است
حضرت عیسی زنده است
اصحاب کهف، ۳۰۹ سال
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
@hadise_shia
مهدی منتظر جلسه ۲.mp3
12.12M
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
#مهدویت
#چکیدهکتابمهدیمنتظر
صوت جلسه ۲ چکیده کتاب مهدی منتظر، نوشته مرحوم شیخ جواد خراسانی
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
@hadise_shia
#مهدویت
#چکیدهکتابمهدیمنتظر
بخش ۳
#متن_منبر
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🌺 امام زمان، در غیبت صغری، در کوه رضوی در مدینه بودند.
🌸 در روایت امام صادق علیه السلام آمده: برای صاحب این امر در این کوه دو غیبت است. پس در غیبت کبری هم در رضوی هستند.
🌺 امام صادق علیه السلام ایشان را به حضرت یوسف تشبیه کردند. برادران یوسف او را می دیدند اما نمی شناختند. امام زمان نیز در بازارها رفت و آمد می کنند و به مجالس وارد می شوند، اما کسی ایشان را نمی شناسد.
🌸 زمان ظهور را فقط خدا می داند. حتی پیامبر و امامان هم نمی دانند.
🌺 خود امام زمان فرمودند: کذَب الوقّاتون.
🌸 در روایت آمده اگر کسی برای ظهور وقت، تعیین کند خدا حتما با او مخالفت می کند و در آن روز ظهور نخواهد کرد.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
اتفاقات دوران غیبت
🌺 حوادثی که در دوران غیبت اتفاق می افتد، یا علامت است یا نیست.
علامت بودن به معنای تعیین فاصله تا ظهور است و علامت نبودن یعنی فاصله آن تا ظهور، معلوم نیست، اما واقع خواهد شد.
🌸 علامت دو نوع است:
۱: علامت نزدیک بودن ظهور
۲: علامت ظهور
🌺 علامت نزدیک بودن دو نوع است:
۱: چند سال قبل ظهور، اتفاق می افتد
۲: در سال ظهور، اتفاق می افتد.
🌸 علایم دو نوع اند:
۱: حتمی
۲: غیر حتمی
🌺 گاهی یک اتفاق، حتما واقع می شود، اما علامت بودنش حتمی نیست، مثل انقراض بنی عباس
🌸 گاهی، هم حتمی الوقوع است و هم علامت حتمی ظهور است، مثل ۵ علامتی که خواهیم گفت (خروج سفیانی، صیحه آسمانی، خروج خراسانی، خروج یمانی، خسف بیداء)
🌺 گاهی، وقوعش حتمی نیست اما اگر واقع شد، حتما علامت است، مثل غیر آن ۵ مورد.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
@hadise_shia
#تصوف
📚 نقد و ابطال وحدت شخصی وجود
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🔹آقاى وكيلى درباره نظريه وحدت شخصى وجود، كه زير بناى اعتقادات صوفّيه است، جزوه اى با عنوان «درسنامه توحيد قرآنى و وحدت وجود» نوشته است، و آن را توحيد قرآنى معرّفى مى نمايد، و در كتاب معلم (خداشناسى) ص ۲۲۳ تا ۲۲۵ وحدت شخصى وجود را قول صحيح در باب توحيد مى داند.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🔺وحدت شخصی وجود یعنی چه؟🔺
🔸آقای مطهرى در بيان نظريه صوفّيه (یعنی وحدت شخصى وجود) مى گويد:
«نظريه خاص عرفا اين است كه وجودِ واحد، واحدِ من جميع الجهات و بسيط مطلق است، هيچ كثرتى در آن نيست، حقيقت وجود، منحصراً واحد است و او خداست. غير از خدا، هرچه هست وجود نيست، نمود و ظهور است.
غير خدا هرچه را كه شما ببينيد، واقعاً وجود و هستى نيست، هستى نماست، نه هستى. حقيقت نيست، به تعبير خود عرفا، مثل مظهرى است که در آينه پيدا مى شود.
اگر آينه اى در مقابل کسی باشد و او را در آينه ببينيد، آنچه در آينه مى بينيد، چيزی هست، اما واقعيتش اين است، كه عكس آن شخص است، ظلّ او است.
نمى شود گفت اين یک موجود است، و آن یکی، موجود ديگرى، آن فقط ظهور اين است و بس. اين است كه عارف، وجود را از غير، سلب مى كند و غير خدا را فقط نمود و ظهور مى داند و بس». (مجموعه آثار، ج ۲۳، ص ۳۹۶)
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🔹بنا بر نظريه وحدت شخصىِ وجود، همه ممكنات و موجودات خارجى، مجاز و سراب شمرده مى شوند، و وجود، فقط منحصر در خدا است.
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🔸آقای حسن زاده آملى مى نويسد:
«حقّ، (یعنی خدا) وجود صِرف است و خلق، عدم صِرف»
(ممد الهمم، ص ۲۶۰)
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🔹آقای محمّد حسين طهرانى مى نويسد: «اين زمين، اين آسمان، انسان، حيوان، تمام كثراتى كه ملاحظه مى گردد، در حقيقت وجودش، حقّ است (یعنی خدا)، كه يك واحد است، نه وجود اشياء، كه كثرات را نشان مى دهند. يك واحد شخصى بيشتر در كار نيست، و كثراتى در بين نيست». (مهر تابان، ص ۲۱۸)
🔸هم چنين مى نويسد:
«تمامى محسوسات، پوچ و باطل است... اين موجودات و ممكنات، پرده هايى هستند كه او (یعنی خدا) خود را به آنها مى پوشاند زيرا او وجود است، و وجود هم واحد است». (روح مجرّد، ص ۴۷۶)
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
🔹آقای وکیلی درباره آیه «كلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ وَ يَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلاَلِ وَ الاِكْرَامِ» می نویسد: هركس بر زمين است، فانى و نيست است، و وجه پروردگار، باقى است و باقى مى ماند. بايد دقّت كنيم كه در اين آيات، نمى فرمايد همه چيز (به جز وجه اللّه) بعداً نيست مى شود، بلكه مى فرمايد هم اكنون نيستند. (هفت روز در بهشت، معاد شناسى، ص ۹۷)
┄┄┄┅═✧❁❁✧═┅┄┄┄
📚 درباره وحدت شخصی وجود، توضیحات بیشتری خواهیم داد.
@hadise_shia
جلسه 1 منظور از اخلاق چیست؟.mp3
41.13M
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
#اخلاق
جلسه ۱
منظور از اخلاق چیست
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
@hadise_shia
#اخلاق
#متن_منبر
چکیده مطالب جلسه ۱
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
🔹اخلاق را بر محور قرآن و معارف اهل بیت علیهم السلام، بررسی می کنیم، و تفاوت آن با سایر نحله های اخلاقی را بیان می کنیم.
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
🔸اخلاق می تواند دو عنوان داشته باشد:
اخلاق به معنای اعم
اخلاق به معنای اخص
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
🔹در روایات، از اخلاق به معنای اخص، تعبیر به حُسن خلق شده است. حُسن خلق یکی از مطالبی است که در اخلاق به معنای اعم مطرح می شود، پس علم اخلاق، همان معنای اعم را مدّ نظر دارد.
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
🔸در اسلام، اخلاقیات به معنای اعم، منحصر به روابط اجتماعی نیست، بلکه شامل روابط بین عبد و خالق، و روابط بین شخص با خودش نیز می شود.
هیچ نحلهی دیگری این جامعیت را ندارد.
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
🔹یکی از مشوّقات اسلام، به سوی کسب فضایل اخلاقی، و دوری از رذایل اخلاقی، وابسته کردن تقرّب به خدا، و دوری از خدا، به اخلاق است.
مشوّق دیگر
در روایت انّما بُعِثت لاتمم مکارم الاخلاق، هدف و نتیجهی بعثت، اتمام و تکمیل اخلاق، معرفی شده است.
حُسنُ الخُلق فی الجنّة، اخلاق خوش، فرد را به بهشت می رساند.
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
🔸اعتقاد به دین، قیامت، حساب و کتاب، بهشت و جهنم، داعی به سوی اخلاق است، فرد لائیک، انگیزهای به کسب اخلاق ندارد. حتی اگر قانونی در محیط زندگی او، وضع شود، از ترس جریمه، رعایت می کند. آن هم در اجتماع، و الّا اخلاق فردی، هیچ اهمیتی برایش ندارد.
او برای رسیدن به منافع خود، از کاری فروگذار نمی کند، سرقت، شکنجه، حتی قتل انسان و حتی قتل عام مردم. هدف، وسیله را توجیه می کند.
اما در اسلام، مهم ترین امری که مشوق به سوی اخلاق است، باور به خدا، قیامت، ... و در یک کلمه، غیب است.
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
🔹مبانی اخلاق اسلامی
🔸۱: یکی از ابزارهای تشخیص خوب و بد، حجیّت عقل است (حُسن و قُبح عقلی).
حکم عقل حجّت است. اگر کاری را حسن دانست، باید انجام داد و اگر کاری را قبیح دانست، باید ترک کرد، حتی اگر حدیثی هم نباشد.
هر چه از احکام عقل، پیروی شود، عقل هم قویتر می شود. و هر چه تبعیت از هوای نفس کند، عقل، ضعیفتر میشود.
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
🔹۲: مبنای دیگر، حجیّت شرع است. قوانین شرع، بخش اعظم اخلاقیات را تشکیل میدهد. احکام شرعی در عبادات و معاملات، مبنای اخلاق است.
🔸مثال: بشّاش بودن، فضیلت اخلاقی است، اما نه در مقابل جنس مخالف. این یک قانون شرعی است. در جوامع غیر اسلامی، مطلق بشّاشیت، نیکو شمرده می شود. اما در شرع، بشاشیت با نامحرم، رذیله است. چه زن، با مرد نامحرم، و چه مرد، با زن نامحرم.
🔹مثال های دیگر:
حجاب، در اسلام، فضیلت است، اما در غیر اسلام، چه بسا توهین به زن یا مخاطبین زن، به حساب آید.
🔸 آزادی، در اسلام، ضوابطی دارد که متفاوت از غیر اسلام است. مثلا آزادی جنسی در غیر اسلام، در اسلام، لا ابالی گری به حساب می آید.
🔹ربا، یک موضوع اقتصادی در غیر اسلام است، اما در اسلام، از گناهان کبیره است.
🔸موسیقی، در اسلام حرام، و در غیر اسلام، استعداد است.
🔹در اسلام، از عزوبت و ترک ازدواج، نهی شده، در حالی که در برخی آیین ها، فضیلت به شمار می آید.
🔸اذیت کردن خود، در اسلام نهی شده، اما در برخی آیینها، فضیلت است. مرتاض های هندی، اساس کارشان بر زجر دادن به خود است.
┄┄┅┅═✧❁❁✧═┅┅┄┄
@hadise_shia