eitaa logo
مـعارف حـدیث | 🔅
4.2هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
265 ویدیو
257 فایل
کانال پایگاه حدیث نت (hadith.net) وابسته به مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث 🔸حدیث روز، شرح حدیث، احادیث داستانی، بیان‌ و تحلیل‌، کلیپ قرآنی حدیثی، حدیث انتظار ، تصاویر حدیثی، پرسش و پاسخ، مناسبت‌ها، معرفی کتاب و...
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 🔹 ۲۹فروردين، روز ارتش جمهوري اسلامي ايران 🔅 لَغَزوَةٌ في سَبيلِ اللَّهِ أحَبُّ إلَي مِن أربَعينَ حَجَّةٍ 🔺يك بار پيكار در راه خدا ، نزد من محبوبتر از به جا آوردن چهل حج است كنزالعمّال ، ح ۱۰۶۹۴ 🔅 : المُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ قُوّادُ أهلِ الجَنَّةِ 🔺رزمندگان در راه خدا ، راهبران اهل بهشت‌اند بحار الأنوار ، ج ۸ ، ص ۱۹۹ 🔅 : يُباهِي اللَّهُ تَعالي المَلائِكةَ بِالمُجاهِدينَ 🔺خداوند بزرگ با مجاهدان بر فرشتگان ميبالد جامع الأخبار ، ص ۹۳ 🔅 : أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَةِ النُّبوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ 🔺نزديكترين مردم به مقام نبوّت، اهل جهاد و دانش‌اند كنزالعمّال ، ح ۱۰۶۴۷ 🔅 : الجُنودُ عِزُّ الدِّينِ و حُصُونُ الوُلاةِ 🔺سربازان ، مايه عزّت دين و دژهاي واليانند غررالحكم و دررالكلم ، ح ۱۹۵۳ 🔅 : المُجاهِدونَ تُفتَحُ لَهُم أبوابُ السَّماءِ 🔺درهاي آسمان به روي مجاهدان گشوده مي‌شود غررالحكم و دررالكلم ، ح ۱۳۴۷ ➡️ http://hadith.net/post/5102/ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 31 فروردین 1398 🔺 امام حاضر 🔅 : 🔸 إنَّ الأَرضَ لا تَخلو مِن أن يَكونَ فيها إمامٌ مِنّا . 🔹 « زمين از اين كه امامى از ما داشته باشد، خالى نمی‌ماند.» 📚 الکافی ج ١ ص ١٧٨ ح ١ 🔸 @hadithnet
📖 📗 از امام مهدی (ع) بیشتر بدانیم 🔸72 پرسش و پاسخ بر اساس "دانشنامه امام مهدی علیه السلام"، برای آشنایی مخاطبان با آموزه های پیامبر(ص) و امامان(ع) درباره در 9 بخش با موضوعاتِ: ▫️ امام مهدی در ادیان و مذاهب دیگر، ▫️زندگانی و ویژگی های امام مهدی،▫️ غیبت امام مهدی، ▫️دیدار با امام مهدی، ▫️انتظار فَرَج، ▫️نشانه های ظهور، ▫️رجعت، ▫️تعیین وقت ظهور ▫️ امام مهدی در زمان ظهور 🔸 پاسخ ها در این کتاب به تناسب حجم آن، کوتاه آمده و خوانندگان محترم می‌توانند برای دستیابی به مطالب بیشتر، به دانش نامه مراجعه نمایند. 🔻 پديدآورنده : محمد باقری زاده اشعری، محل نشر :قم، ناشر : دارالحدیث، چاپ اول، انتشار : ۱۳۹۵ش، ۱۳۶ صفحه، قطع : رقعی لینک خرید : 🔻 ➡️ http://shop.darolhadith.ir/425-.html 🔸 @hadithnet
💐 🔅 #امام_مهدی_علیه_السلام : 🔸 أنا خاتِمُ الأوصِياءِ ، بي يُدفَعُ الله البَلاءَ عن أهلي و شيعَتي ؛ 🔹من وصىّ آخرين ام ؛ و خداوند به واسطه من بلا را از خانواده و شيعيانم برطرف مى کند . 📚 الغيبة طوسی ص 285، داشنامه امام مهدی(عج)، ج 2 ص 344 🔸 @hadithnet
💠 ویژه نامه در پایگاه حدیث نت 💠 شرح حدیث، 🗒 مقالات نشریات، 🔊 صوت اساتید، 📷 تصاویر حدیثی، 📢 خبر و گزارش، 📙 معرفی کتاب، 📋 پايان نامه، 📝 ويژه ها، 📀 روایت زندگی، ⁉️ پرسش و پاسخ، 📅 حديث ايام، ⚜ احادیث موضوعی، 🔆 احادیث معصومین(ع)، 📙 چهل حدیث، 📌 بیان‌ و تحلیل، 📝 معرفی پایگاه‌ها، 🎥 چند رسانه‌ای ➡️http://hadith.net/tag/امام-مهدی(ع) 🆔 @hadithnet
💠 یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 🔺 دعای امام مهدی(عج) 🔅 : 🔸 اللَّهُمَّ احجُبني عَن عُيونِ أعدائي، وَاجمَع بَيني وبَينَ أولِيائي، وأَنجِز لي ما وَعَدتَني، وَاحفَظني في غَيبَتي إلى‌ أن تَأذَنَ لي في ظُهوري، وأَحيِ بي ما دَرَسَ‌ مِن فُروضِكَ وسُنَنِكَ ... ؛ 🔹 خدايا! مرا از چشم دشمنانم پنهان بدار و من را با اوليايم گرد هم آور و آنچه را به من وعده داده‌اى، به انجام رسان و مرا در روزگار غيبتم حفظ كن تا آنگاه كه ظهورم را اجازه دهى و به دست من واجبات و سنّت‌هاى از يادرفته‌ات را زنده كن... 📚 مهج الدعوات : ص ۳۶۰ 📅 مناسبت‌ امروز : 🔹 [ ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه و جشن نیمه شعبان ] 🔸 @hadithnet
🔅 #امام_مهدی_علیه_السلام : 🔸 و لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ؛ 🔹 اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند ـ در وفا كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد، بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت براى آنان زود به دست مى آمد، چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را از ايشان محبوس نمى سازد. 📚 بحارالانوار: ج ۵۳ ص ۱۷۷ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 🔺 الفت بر پایه طاعت 🔅 : 🔸 طوبى لِمَن يَألَفُ النّاسَ ويَألَفونَهُ عَلى طاعَةِ اللّهِ. 🔹 « خوشا به حال كسى كه بر پايه طاعت خداوند ، با مردم الفت مى گيرد و مردم با او الفت مى گيرند .» 📚 تحف العقول : ص ٢١٧ 🔸 @hadithnet
⁉️ 💠 ظهور ، امرى حتمى است. براى تحقّق چنين امر حتمى اى كه وعده تخلف ناپذير الهى است، چه نيازى به درخواست و دعا داريم؟ پاسخ : ✍🏻 اگرچه قيام مهدوى، حتمى است، امّا دعاى ما و هزاران نفر ديگر در طول تاريخ، مى تواند جزئى از علّت تامّه و تقدير الهى براى ظهور امام زمان عليه السلام باشد. با دعا كردن و درخواست از خدا، و با گرد هم آمدن ديگر عوامل، زمينه حصول علّت تامّه ظهور و قيام امام زمان عليه السلام ، فراهم مى آيد و حتميت وعده الهى، رقم مى خورَد. 🔺 گفتنى است كه اصل قيام امام مهدى عليه السلام حتمى است، امّا زمان و شكل وقوع و نيز آسانى و سختى آن، و همچنين افراد و تعداد شركت جويان در آن، از قطعيت برخوردار نيست و اين، خود، عرصه جديدى براى دعا و راز و نياز فراهم مى آورد. 🚩 بر همين پايه، تحقّق آثار قيام و به كمال رسيدن نهضت نيز امرى است كه به فراهم آمدن ده ها عامل و صدها زمينه چينى نيازمند است كه دعا و درخواست از خداى رحمان مى تواند بخشى از آنها باشد. همچنين توجّه به محتواى ادعيه مى تواند جامعه آرمانى شيعه را ترسيم كند و فاصله ما را با آن برنمايد؛ امرى كه مسئوليت ما را در زمينه چينى براى ظهور به ما يادآورى مى كند. 🔹شركت جستن فرشتگان در قيام و تعداد و زمان به يارى آمدن آنها نيز مى تواند بدين گونه به دعاى ما گره بخورد و در پى اجابت ادعيه، تعداد فراوان ترى فرشته و بسى پيش تر و يا در مواضعى بيشتر به يارى بيايند. افزون بر اين، بازخوانى مكرّر اين ادعيه، سبب افروختن شعله اميد در دل منتظران ظهور و تقويت روحىِ ياران امام است. 👈 بیشتر بخوانید : ➡️ http://hadith.net/post/43231/ 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 🔺 سرمنزل آرامش 🔅 : 🔸 اُوصيكُم عِبادَ اللّهِ بِتَقوَى اللّهِ؛ فَإِنَّهَا الزِّمامُ وَالقِوامُ، فَتَمَسَّكوا بِوَثائِقِها، وَاعتَصِموا بِحَقائِقِها؛ تَؤُل بِكُم إلى أكنانِ الدَّعَةِ، وأوطانِ السَّعَةِ . 🔹 « بندگان خدا! شما را به تقواى خدا سفارش مى‌كنم؛ كه تقوا هم وسيله مهار و هم مايه استوارى شما است. پس به رشته‌هاى تقوا چنگ زنيد و به حقيقت‌هاى آن پناه آوريد تا شما را به سرمنزل آرامش و جايگاه‌هاى وسيع برساند .» 📚 نهج البلاغة خطبه ١٩٥ 🔸 @hadithnet
مـعارف حـدیث | 🔅
🔸 🔸 🔸 💠 بخشی از #مناجات_شعبانیه (2) 🔸 الهى اِنْ حَرَمْتَنى فَمَنْ ذَاالَّذى يَرْزُقُنى وَاِنْ خَذَل
🔸🔸🔸 💠 بخشی از (3) 🔸إلهي قَد جُرتُ عَلى نَفسي فِي النَّظَرِ لَها ، فَلَهَا الوَيلُ إن لَم تَغفِر لَها ! ▫️خداى من! در توجّه به خويش بر خود ستم كردم و اگر مرا نيامرزى ، پس واى بر من! 🔸إلهي لَم يَزَل بِرُّكَ عَلَيَّ أيّامَ حَياتي ، فَلا تَقطَع بِرَّكَ عَنّي في مَماتي . ▫️خداى من! در طول زندگى ام همواره به من نيكى كردى . پس نيكى خود را به هنگام مرگم از من قطع مكن . 🔸إلهي كَيفَ آيَسُ مِن حُسنِ نَظَرِكَ لي بَعدَ مَماتي ، وأنتَ لَم تُوَلِّني إلَا الجَميلَ في حَياتي ؟ ! ▫️خداى من! چگونه از نگاه نيكوى تو پس از مرگم نااميد شوم ، حالْ آن كه در زندگى ام ، جز نيكى به من نكردى ؟ 🔸إلهي تَوَلَّ مِن أمري ما أنتَ أهلُهُ ، وعُد عَلَيَّ بِفَضلِكَ عَلى مُذنِبٍ قَد غَمَرَهُ جَهلُهُ . ▫️خداى من! كارهاى مرا آن گونه كه شايسته توست ، سرپرستى كن و به فضل خود ، بر گنهكارى كه نادانى او را فراگرفته ، توجّه فرما. 🔸إلهي قَد سَتَرتَ عَلَيَّ ذُنوبا فِي الدُّنيا ، وأنَا أحوَجُ إلى سَترِها عَلَيَّ مِنكَ فِي الاُخرى . ▫️خداى من! گناهانى را در دنيا براى من پوشيده داشتى كه من به پوشيده داشتن آنها در آخرتْ نيازمندترم ، 🔸إلهي قَد أحسَنتَ إلَيَّ إذ لَم تُظهِرها لِأَحَدٍ مِن عِبادِكَ الصّالِحينَ ، فَلا تَفضَحني يَومَ القِيامَةِ عَلى رُؤوسِ الأَشهادِ . ▫️خدايا! تو بر من نيكى كردى كه آنها را بر هيچ يك از بندگان صالحت آشكار نكردى . پس در روز قيامت ، در برابر همه مردم ، مرا رسوا مساز . 🔸إلهي جودُكَ بَسَطَ أمَلي ، وعَفوُكَ أفضَلُ مِن عَمَلي . ▫️خداى من! گشاده دستىِ تو اميد مرا گسترش داده ، و گذشت تو برتر از عمل من است . 🔸إلهي فَسُرَّني بِلِقائِكَ يَومَ تَقضي فيهِ بَينَ عِبادِكَ . ▫️خداى من! در روزى كه بين بندگانت داورى مى كنى ، مرا با ديدارت شادمان ساز . ➡️ http://hadith.net/post/42720/ 🔸 @hadithnet
💠 چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 🔺 نعمت همراه با آخرت 🔅 : 🔸 اَلشاكِرُ أسعَدُ بِالشُّكرِ مِنهُ بِالنِّعمَةِ الَّتي أوجَبَتِ الشُّكرَ لِأنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَالشُّكرَ نِعَمٌ و عُقبى . 🔹 « شكرگزار را، به جهت شكرگزارى، سعادتى است بزرگ تر از نعمتى كه شكرگزارى را بر او واجب كرده است؛ زيرا نعمت، كالايى است و شكر، نعمتى همراه با آخرت .» 📚 گزیده تحف العقول ص 66 🔸 @hadithnet
🔹 🔸فرازی از مناجات شعبانیه 🔅الهى كَاَنّى بِنَفْسى واقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ وَقَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَكُّلى عَلَيْكَ فَقُلْتَ ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَتَغَمَّدْتَنى بِعَفْوِكَ ▫️خدايا خود را چنان مى نگرم كه گويا در برابرت ايستاده و آن توكل نيكويى كه بر تو دارم بر سر من سايه افكنده و تو نيز آنچه را شايسته آنى درباره من فرموده و مرا در سراپرده عفو خويش پوشانده اى 🔸 @hadithnet
💠 پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398 🔺 گذرگاه! 🔅 : 🔸 إنَّ الدُّنيا لَم تُخلَق لَكُم دارَ مُقامٍ ، بَل خُلِقَت لَكُم مَجازا لِتَزَوَّدوا مِنهَا الأَعمالَ إلى دارِ القَرارِ . . 🔹 « دنيا براى شما، سراى ماندن آفريده نشده است؛ بلكه برايتان گذرگاهى آفريده شده تا از آن توشه عمل براى سراى ماندن برگيريد. .» 📚 نهج البلاغة : خطبه ١٣٢ 🔸 @hadithnet
💠 🔅 پیمان ، با یاران خود 🔹امام مهدی(ع) به هنگام ظهور، با یاران خود، بر سر شروطی پیمان می بندد. در این باره مى فرماید: 🔸من آنها (یاران قائم) را مى شناسم و نام هایشان را مى دانم.... همراه او به سمت [کوه ] صفا [در ابتداى مَسعا ] مى روند و او به آنها مى گوید: ▫️«من با شمایم به شرط آن که ولایت پذیر باشید، دزدى نکنید، زنا نکنید، احرام بسته را نکشید، گِرد کار زشت نچرخید، کسى را جز به حق نزنید، زر و سیم نیندوزید، و نیز گندم و جو ذخیره [و انباشته] نکنید، مال یتیم را نخورید، به غیر آنچه مى دانید، شهادت ندهید، مسجدى را ویران نکنید، مسلمانى را خوار نشمارید، اجیرى را جز مطابق حق لعنت ننمایید، مست کننده اى ننوشید، لباس زربافت و ابریشم و دیبا نپوشید، اجناستان را با ربا مفروشید، خونى را به ناروا نریزید، به آن که خود را از شما ایمن مى داند، خیانت نکنید، هیچ کافر و منافقى را باقى نگذارید، لباس زبر بپوشید و خاک را بالش خود بگیرید، آن چنان که حقّ جهاد است، در راه خدا جهاد کنید، دشنام ندهید، نجاست را پلید بشمارید و به نیکى فرمان دهید و از زشتى باز دارید، که چون چنین کردید، بر من است که دربانى نگیرم و جز همانند شما نپوشم و جز بر همان مَرکبى که شما سوار مى شوید، سوار نشوم و به کم، قانع باشم و زمین را از عدالت پر کنم، همان گونه که از ستم پر شده است و خداوند عزّ و جلّ را آن گونه که حقّش است، عبادت کنم و به تعهّدم در برابر شما وفا کنم و شما نیز برایم وفا کنید». 🔹 آنان مى گویند: راضى هستیم و تو را در این امر، پیروى مى کنیم. سپس با یک یک آنان دست می دهد. 📚 از امام مهدی(ع) بیشتر بدانیم، ص ۱۲۱ ـ ۱۲۲ 🔸 @hadithnet
💠 شنبه 7 اردیبهشت 1398 🔺 دائما اینگونه باش! 🔅 : 🔸 عَلَيكَ بِلُزومِ الحَلالِ، وحُسنِ البِرِّ بِالعِيالِ، وذِكرِ اللّهِ في كُلِّ حالٍ . 🔹 « بر تو باد ملازمت حلال، و نيكى كردن به خانواده، و به ياد خدا بودن در همه حال !» 📚 غرر الحكم : ح ٦١٣١ 🔸 @hadithnet
مـعارف حـدیث | 🔅
🔸🔸🔸 💠 بخشی از #مناجات_شعبانیه (3) 🔸إلهي قَد جُرتُ عَلى نَفسي فِي النَّظَرِ لَها ، فَلَهَا الوَيلُ إ
🔸 🔸 🔸 💠 بخشی از (4) 🔸إلهِي اعتِذاري إلَيكَ اعتِذارُ مَن لَم يَستَغنِ عَن قَبولِ عُذرِهِ ، فَاقبَل عُذري يا أكرَمَ مَنِ اعتَذَرَ إلَيهِ المُسيؤونَ . ▫️خداى من! عذرخواهى من به درگاهت ، عذرخواهى كسى است كه از پذيرش عذرش بى نياز نيست . پس عذرم را بپذير ، اى كريم ترين كسى كه گنهكاران در نزدش عذرخواهى مى كنند ! 🔸إلهي لا تَرُدَّ حاجَتي ، ولا تُخَيِّب طَمَعي ، ولا تَقطَعَ مِنكَ رَجائي وأمَلي . ▫️خداى من! حاجتم را رد مكن و اميدم را نااميد مكن ، و اميد و آرزويم را از خودت قطع مفرما . 🔸إلهي لَو أرَدتَ هَواني لَم تَهدِني ، ولَو أرَدتَ فَضيحَتي لَم تُعافِني . ▫️خداى من! اگر مى خواستى خوارم كنى ، هدايتم نمى كردى ، و اگر مى خواستى رسوايم سازى ، آسودگى ام نمى بخشيدى . 🔸إلهي ما أظُنُّكَ تَرُدُّني في حاجَةٍ قَد أفنَيتُ عُمُري في طَلَبِها مِنكَ . ▫️خداى من! به تو چنين گمانى نمى برم كه حاجتى را كه عمرم را در طلب آن سپرى كرده ام ، رد كنى . 🔸إلهي فَلَكَ الحَمدُ أبَدا أبَدا دائِما سَرمَدا ، يَزيدُ ولا يَبيدُ كمَا تُحِبُّ وتَرضى . ▫️خداى من! سپاسِ همواره و همواره ، هميشه و بى پايان ، فزونى يابنده و كاستى ناپذير ، از آنِ توست ، همان گونه كه دوست دارى و خشنودى. 🔸إلهي إن أخَذتَني بِجُرمي أخَذتُكَ بِعَفوِكَ، وإن أخَذتَني بِذُنوبي أخَذتُكَ بِمَغفِرَتِكَ، وإن أدخَلتَنِي النّارَ أعلَمتُ أهلَها أ نّي اُحِبُّكَ . ▫️خداى من! اگر به جرمم مرا بگيرى ، به عفوت تو را مى گيرم ، و اگر به گناهانم مرا بگيرى ، به گذشتت تو را مى گيرم ، و اگر مرا به دوزخ اندازى ، به همه دوزخيانْ اعلام خواهم كرد كه دوستت دارم. 🔸إلهي إن كانَ صَغُرَ في جَنبِ طاعَتِكَ عَمَلي فَقَد كَبُرَ في جَنبِ رَجائِكَ أمَلي . ▫️خداى من! اگر در برابر اطاعت از تو اعمالم اندك است ، در كنار اميدوارى به تو آرزوهايم بزرگ است . ➡️ http://hadith.net/post/42720/ 🔸 @hadithnet
💠 یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 🔺 زکات نیک بختی 🔅 : 🔸 الجودُ زَكاةُ السَّعادَةِ ، وَالإِيثارُ عَلَى النَّفسِ موجِبٌ لِاسمِ الكَرَمِ . 🔹 « گشاده دستى، زكات نيك بختى است، و از خود گذشتگى، ايجاب كننده نام بزرگوارى .» 📚 نهاية الإرب : ج ٣ ص ٢٠٤. 🔸 @hadithnet
💢 ملقب شدن افرادی به «اولو الامر» پیش از ولادت 💠 پرسش : در زمان پیامبر(ص)، اولو الأمر وجود نداشته است و بعد از پیامبر(ص)، به ترتیب، امام علی(ع) و سایر ائمّه( این عنوان را یافته اند. پس چه طور خداوند متعال به کسانی که هنوز در زمان پیامبر «اولی الأمر» نیستند، این لقب را داده است؟ 🔸 پاسخ : ✍ آیه اولو الأمر: ⚜ یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَه وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الْأَمْرِ مِنکمْ. ⚜ [۱] ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و اولو الأمر خود، اطاعت نمایید. 🔸 صدور احکام و مقرّرات، گاه قبل از زمان تحقّق موضوع، انجام می شود تا به محضِ پیدایش موضوع، افراد جامعه از قبل، حکم آن را بدانند و در قوانین جوامع، این امر، کاملاً طبیعی و رایج است. بنا بر این، لزومی ندارد مصادیق یک حکم در زمان صدور آن، بالفعل موجود باشد. در این آیه نیز پیامبر خدا(ص) برای مسلمانان توضیح داده که مراد از اولو الأمر، جانشینان او هستند و نام تک تکِ آنان را بیان فرمود. 🔸 علاوه بر این، پیامبر(ص) دو مسئولیت داشته است: هم نبی بوده و هم امام. جایی که احکام الهی را به مردم می رسانَد، پیامبر خداست و جایی که بر کرسی قضاوت می نشیند و عزل و نصب می کند و فرمان می دهد، «اولی الأمر» است. 📗 [۱] نساء، 59 📚 کرائم قرآن در فضائل اهل بیت(ع)، محمّدی ری شهری، ص ۴۲۰ ➡️ http://hadith.net/post/52862/ 🔸 @hadithnet
💠 دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 🔺 فرصت و تفریح! 🔅 : 🔸 سَهَرُ العُيونِ بِذِكرِ اللّٰهِ فُرصَةُ السُّعَداءِ ونُزهَةُ الأَولِياءِ. 🔹 « شبْبيداریِ دیدگان به یاد خدا، فرصتی برای نیکبختان است و تفریحی برای اولیا .» 📚 غرر الحكم: ح۵۶۴۲ 🔸 @hadithnet
💠 فراگیر : . . . وَ لَا أَفْتَقِرَنَّ وَ مِنْ عِنْدِكَ وُسْعِي وَ لَا أَطْغَيَنَّ وَ مِنْ عِنْدِكَ وُجْدِي‌.[۱] بارالها! . . . و نخواه که تهیدست گردم در حالى که فراخى روزى من نزد توست، و مرا به سرکشى میازماى که توان و دارایى من از توست... ✍️ «فقر» در فرهنگ قرآن و حدیث معانی مختلفی دارد. آیات و روایات مرتبط با «فقر» را می‌توان به چند دسته تقسیم نمود. گروهی از این متون به موضوع «فقر فراگیر» یا به تعبیر دیگر «فقیر شدن جامعه»، اختصاص دارد که بدان اشاره کوتاهی می‌شود. از این مفهوم در ادبیات امروز با تعابیری چون «تورم»، «نابسامانی‌های اقتصادی» و مانند آن یاد میشود. این گروه از متون دینی ما، «فقر فراگیر» را از جمله‌ی نِقم و مجازات خداوند سبحان می‌شمارد. در آیه ۱۲ سوره مبارکه نحل به صراحت گرسنگی و ناامنی فراگیر، نتیجه کفران نعمت مردم شمرده می‌شود: ⚜️و ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُون.⚜️ در روایات نیز این معنا به خوبی دیده می‌شود. 🔅(ص) : هرگاه خدای متعال بر امتی غضب کند ولی عذاب خاص خود را بر آنان نازل نکند، علایم خشم الهی به شکل مشکلاتی چون: «گرانی و تورم»، «کم شدن آبادانی»، «تجارت بدون سود»، «رشد نیافتن میوه‌ها»، «کم شدن منابع آب»، «کم شدن بارندگی» و «تسلط اشرار بر امور جامعه» در آن امت بروز میکند. 🔅إذَا غَضِبَ اللَّهُ عَلى‌ أُمَّةٍ، وَ لَمْ يُنْزِلْ بِهَا الْعَذَابَ، غَلَتْ أَسْعَارُهَا، وَ قَصُرَتْ أَعْمَارُهَا، وَ لَمْ تَرْبَحْ تُجَّارُهَا، وَ لَمْ تَزْكُ ثِمَارُهَا، وَ لَمْ تَغْزُرْ أَنْهَارُهَا، وَ حُبِسَ عَنْهَا أَمْطَارُهَا، وَ سُلِّطَ عَلَيْهَا شِرَارُهَا»[۲] 🔺البته این که گرانی و تورم از علایم خشم و مجازات الهی است به معنای نفی زشتی عمل گرانفروشان و مفسدان اقتصادی برهم زننده نظم اقتصادی جامعه نیست. زشتی عمل اینان و مجازاتشان در وقت مقرر، به جای خود باقی است، اما این نکته هم نباید مورد غفلت قرار گیرد که دچار شدن جامعه‌ای به مشکل «فقر فراگیر»، از علایم ناخشنودی خداوند از آن جامعه خواهد بود. 🔹در آیه ۸۴ سوره مبارکه هود نیز، حضرت شعیب در توصیف اهل مدین می‌فرماید: ⚜️ إنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ؛ ⚜️ در توضیح این عبارت از روایت شده است که مراد حضرت شعیب ارزانی موجود در فضای اقتصادی اهل مدین بوده است: 🔅في قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ» قَالَ: «كَانَ سِعْرُهُمْ رَخِيصاً»[۳] . 📚 [۱] صحيفة سجّاديّة، دعاء۲۰. [۲] الکافی، ج۱۰، ص۵۵۳، [۳] الکافی، ج۱۰، ص۵۵ 🚩 شرح دعای مکارم الاخلاق 🔸 @hadithnet
💠 سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 🔺 اوصاف مؤمن 🔅 (ص) : 🔸 ـ في صِفَةِ المُؤمِنِ ـ :كَثيرُ الحَذَرِ ، قَليلُ الزَّلَلِ ، حَرَكاتُهُ أدَبٌ . 🔹 « ـ در وصف مؤمن ـ : بسيار محتاط است ، كم لغزش است ، رفتارش مؤدّبانه است.» 📚 التمحيص: ص ٧٤ ح ١٧١ 🔸 @hadithnet
🗓 💠 ۱۱ ارديبهشت، روز جهانی کارگر 🔸 : إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أن يَري عَبدَهُ تَعِباً في طَلَبِ الحَلالِ ▫️خداوند دوست دارد كه بنده‌اش را در جست و جوي روزي حلال خسته ببيند 📚 كنزالعمال ، ح ۹۲۰۰ 🔸 : مَن سَعي عَلي عِيالِهِ في طَلَبِ الحَلالِ فَهُوَ في سَبيلِ اللَّهِ هر كه براي كسب روزي حلال براي خانواده خود بكوشد ، [كوشش او] در راه خدا به شمار است 📚 روضة الواعظين ، ص ۵۰۱ 🔸 : مَن لَم يَصبِر عَلي كَدِّهِ صَبَرَ عَلَي الإفلاسِ ▫️هركس بر رنج كسب وكار صبر نكند ، بايد رنج نداري را تحمّل كند غرر الحكم و دررالكلم ، ح ۸۹۸۷ 🔸 : إنّي لأَعمَلُ في بَعضِ ضِياعي حَتّي أعرَقَ - و إنَّ لي مَن يَكفيني - لِيَعَلَمَ اللَّهُ أنّي أطلُبُ الرِّزقَ الحَلالَ ▫️من در برخي از زمين‌هاي كشاورزي‌ام كار ميكنم تا آن كه عرق از بدنم سرازير ميشود، در حالي كه هستند كساني كه به جاي من كار كنند و مرا از كار كردن بي‌نياز كنند، ولي من كار ميكنم تا خداوند ببيند كه در جست و جوي روزي حلالم 📚 الكافي ، ج ۵ ، ص ۷۷ 🔺حقوق كارگر 🔸 : ظُلمُ الأجيرِ أجرَهُ مِنَ الكَبائِرِ ▫️ظلم در پرداخت مزد كارگر ، از گناهان بزرگ است 📚 بحار الأنوار ، ج ۱۰۳ ص ۱۷۰ 🔸 : نَهي [رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله] أن يُستَعمَلَ أجيرٌ حَتّي يُعلَمَ ما اُجرَتُهُ ▫️پيامبر خدا از به كار گرفتن كارگر ، پيش از تعيين مزدش نهي فرمود 📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج۴، ص۱۰ 🔸 : اِرحَم مَن دُونَكَ يَرحَمكَ مَن فَوقَكَ ▫️با فرودست خود مهربان باش تا فرادستت با تو مهربان باشد 📚 ميزان الحكمه ، ح ۶۹۶۰ 🔸 : أعطِهِم اُجورَهُم قَبلَ أن يَجِفَّ عَرَقُهُم پيش از آن كه عرق آنان(كارگران) خشك شود ، مزدشان را بپرداز 📚 الكافي ، ج۵، ص۲۸۹ 🔸 : مَنِ استَأجَرَ أجيراً ثُمَّ حَبَسَهُ عَنِ الجُمُعَةِ يَبوَءُ بِإثمِهِ وَ إن كانَ هُوَ لَم يَحبِسهُ اشتَرَكا فِي الأجرِ ▫️هر كس كارگري را به كار گيرد و او را از شركت در نماز جمعه باز دارد ، گناهش را به عهده گرفته است و اگر او را باز ندارد ، در اجر او شريك است 📚 تهذيب الأحكام ، ج۲، ص۱۷۵ . ➡️ http://hadith.net/post/5093/ 🆔 @hadithnet
🖼 #تصاویر_حدیثی 💠 محکم‌کاری 🔅 #پیامبر_اکرم_ص : إنَّ اللّهَ تَعالى يُحِبُّ إذا عَمِلَ أحَدُكُم عَمَلاً أن يُتقِنَهُ؛ 🔸خداوند متعال، دوست دارد كه هرگاه یکی از شما كارى انجام دهد، آن را استوار و درست به سامان رساند. 📚حكمت نامه پيامبر اعظم (ص)، ص۲۶۶ 🆔 @hadithnet
💠 پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398 🔺 با ارزشترين مردم 🔅 (ص) : 🔸 أكثَرُ النّاسِ قيمَةً أكثَرُهُم عِلما ، و أقَلُّ النّاسِ قيمَةً أقَلُّهُم عِلما . 🔹 « با ارزشترين مردم كسانى هستند كه از دانش بيشترى برخوردارند و كم ارزشترين مردم كسانى هستند كه از دانش كمترى بهره مندند.» 📚 الأمالي للصدوق ص 41 🔸 @hadithnet