💠 #حديث_روز پنج شنبه 5 اردیبهشت 1398
🔺 گذرگاه!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 إنَّ الدُّنيا لَم تُخلَق لَكُم دارَ مُقامٍ ، بَل خُلِقَت لَكُم مَجازا لِتَزَوَّدوا مِنهَا الأَعمالَ إلى دارِ القَرارِ . .
🔹 « دنيا براى شما، سراى ماندن آفريده نشده است؛ بلكه برايتان گذرگاهى آفريده شده تا از آن توشه عمل براى سراى ماندن برگيريد. .»
📚 نهج البلاغة : خطبه ١٣٢
🔸 @hadithnet
💠 #زلال_معرفت
🔅 پیمان #امام_مهدی_علیه_السلام ، با یاران خود
🔹امام مهدی(ع) به هنگام ظهور، با یاران خود، بر سر شروطی پیمان می بندد.
#امام_علی_علیه_السلام در این باره مى فرماید:
🔸من آنها (یاران قائم) را مى شناسم و نام هایشان را مى دانم.... همراه او به سمت [کوه ] صفا [در ابتداى مَسعا ] مى روند و او به آنها مى گوید:
▫️«من با شمایم به شرط آن که ولایت پذیر باشید، دزدى نکنید، زنا نکنید، احرام بسته را نکشید، گِرد کار زشت نچرخید، کسى را جز به حق نزنید، زر و سیم نیندوزید، و نیز گندم و جو ذخیره [و انباشته] نکنید، مال یتیم را نخورید، به غیر آنچه مى دانید، شهادت ندهید، مسجدى را ویران نکنید، مسلمانى را خوار نشمارید، اجیرى را جز مطابق حق لعنت ننمایید، مست کننده اى ننوشید، لباس زربافت و ابریشم و دیبا نپوشید، اجناستان را با ربا مفروشید، خونى را به ناروا نریزید، به آن که خود را از شما ایمن مى داند، خیانت نکنید، هیچ کافر و منافقى را باقى نگذارید، لباس زبر بپوشید و خاک را بالش خود بگیرید، آن چنان که حقّ جهاد است، در راه خدا جهاد کنید، دشنام ندهید، نجاست را پلید بشمارید و به نیکى فرمان دهید و از زشتى باز دارید، که چون چنین کردید، بر من است که دربانى نگیرم و جز همانند شما نپوشم و جز بر همان مَرکبى که شما سوار مى شوید، سوار نشوم و به کم، قانع باشم و زمین را از عدالت پر کنم، همان گونه که از ستم پر شده است و خداوند عزّ و جلّ را آن گونه که حقّش است، عبادت کنم و به تعهّدم در برابر شما وفا کنم و شما نیز برایم وفا کنید».
🔹 آنان مى گویند: راضى هستیم و تو را در این امر، پیروى مى کنیم.
سپس با یک یک آنان دست می دهد.
📚 از امام مهدی(ع) بیشتر بدانیم، ص ۱۲۱ ـ ۱۲۲
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز شنبه 7 اردیبهشت 1398
🔺 دائما اینگونه باش!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 عَلَيكَ بِلُزومِ الحَلالِ، وحُسنِ البِرِّ بِالعِيالِ، وذِكرِ اللّهِ في كُلِّ حالٍ .
🔹 « بر تو باد ملازمت حلال، و نيكى كردن به خانواده، و به ياد خدا بودن در همه حال !»
📚 غرر الحكم : ح ٦١٣١
🔸 @hadithnet
مـعارف حـدیث | 🔅
🔸🔸🔸 💠 بخشی از #مناجات_شعبانیه (3) 🔸إلهي قَد جُرتُ عَلى نَفسي فِي النَّظَرِ لَها ، فَلَهَا الوَيلُ إ
🔸 🔸 🔸
💠 بخشی از #مناجات_شعبانیه (4)
🔸إلهِي اعتِذاري إلَيكَ اعتِذارُ مَن لَم يَستَغنِ عَن قَبولِ عُذرِهِ ، فَاقبَل عُذري يا أكرَمَ مَنِ اعتَذَرَ إلَيهِ المُسيؤونَ .
▫️خداى من! عذرخواهى من به درگاهت ، عذرخواهى كسى است كه از پذيرش عذرش بى نياز نيست . پس عذرم را بپذير ، اى كريم ترين كسى كه گنهكاران در نزدش عذرخواهى مى كنند !
🔸إلهي لا تَرُدَّ حاجَتي ، ولا تُخَيِّب طَمَعي ، ولا تَقطَعَ مِنكَ رَجائي وأمَلي .
▫️خداى من! حاجتم را رد مكن و اميدم را نااميد مكن ، و اميد و آرزويم را از خودت قطع مفرما .
🔸إلهي لَو أرَدتَ هَواني لَم تَهدِني ، ولَو أرَدتَ فَضيحَتي لَم تُعافِني .
▫️خداى من! اگر مى خواستى خوارم كنى ، هدايتم نمى كردى ، و اگر مى خواستى رسوايم سازى ، آسودگى ام نمى بخشيدى .
🔸إلهي ما أظُنُّكَ تَرُدُّني في حاجَةٍ قَد أفنَيتُ عُمُري في طَلَبِها مِنكَ .
▫️خداى من! به تو چنين گمانى نمى برم كه حاجتى را كه عمرم را در طلب آن سپرى كرده ام ، رد كنى .
🔸إلهي فَلَكَ الحَمدُ أبَدا أبَدا دائِما سَرمَدا ، يَزيدُ ولا يَبيدُ كمَا تُحِبُّ وتَرضى .
▫️خداى من! سپاسِ همواره و همواره ، هميشه و بى پايان ، فزونى يابنده و كاستى ناپذير ، از آنِ توست ، همان گونه كه دوست دارى و خشنودى.
🔸إلهي إن أخَذتَني بِجُرمي أخَذتُكَ بِعَفوِكَ، وإن أخَذتَني بِذُنوبي أخَذتُكَ بِمَغفِرَتِكَ، وإن أدخَلتَنِي النّارَ أعلَمتُ أهلَها أ نّي اُحِبُّكَ .
▫️خداى من! اگر به جرمم مرا بگيرى ، به عفوت تو را مى گيرم ، و اگر به گناهانم مرا بگيرى ، به گذشتت تو را مى گيرم ، و اگر مرا به دوزخ اندازى ، به همه دوزخيانْ اعلام خواهم كرد كه دوستت دارم.
🔸إلهي إن كانَ صَغُرَ في جَنبِ طاعَتِكَ عَمَلي فَقَد كَبُرَ في جَنبِ رَجائِكَ أمَلي .
▫️خداى من! اگر در برابر اطاعت از تو اعمالم اندك است ، در كنار اميدوارى به تو آرزوهايم بزرگ است .
➡️ http://hadith.net/post/42720/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
🔺 زکات نیک بختی
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸 الجودُ زَكاةُ السَّعادَةِ ، وَالإِيثارُ عَلَى النَّفسِ موجِبٌ لِاسمِ الكَرَمِ .
🔹 « گشاده دستى، زكات نيك بختى است، و از خود گذشتگى، ايجاب كننده نام بزرگوارى .»
📚 نهاية الإرب : ج ٣ ص ٢٠٤.
🔸 @hadithnet
❔#پرسش_و_پاسخ
💢 ملقب شدن افرادی به «اولو الامر» پیش از ولادت
💠 پرسش : در زمان پیامبر(ص)، اولو الأمر وجود نداشته است و بعد از پیامبر(ص)، به ترتیب، امام علی(ع) و سایر ائمّه( این عنوان را یافته اند. پس چه طور خداوند متعال به کسانی که هنوز در زمان پیامبر «اولی الأمر» نیستند، این لقب را داده است؟
🔸 پاسخ :
✍ آیه اولو الأمر:
⚜ یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ اللَه وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی الْأَمْرِ مِنکمْ. ⚜ [۱]
ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا اطاعت کنید و از پیامبر و اولو الأمر خود، اطاعت نمایید.
🔸 صدور احکام و مقرّرات، گاه قبل از زمان تحقّق موضوع، انجام می شود تا به محضِ پیدایش موضوع، افراد جامعه از قبل، حکم آن را بدانند و در قوانین جوامع، این امر، کاملاً طبیعی و رایج است. بنا بر این، لزومی ندارد مصادیق یک حکم در زمان صدور آن، بالفعل موجود باشد. در این آیه نیز پیامبر خدا(ص) برای مسلمانان توضیح داده که مراد از اولو الأمر، جانشینان او هستند و نام تک تکِ آنان را بیان فرمود.
🔸 علاوه بر این، پیامبر(ص) دو مسئولیت داشته است: هم نبی بوده و هم امام. جایی که احکام الهی را به مردم می رسانَد، پیامبر خداست و جایی که بر کرسی قضاوت می نشیند و عزل و نصب می کند و فرمان می دهد، «اولی الأمر» است.
📗 [۱] نساء، 59
📚 کرائم قرآن در فضائل اهل بیت(ع)، محمّدی ری شهری، ص ۴۲۰
➡️ http://hadith.net/post/52862/
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز دوشنبه 9 اردیبهشت 1398
🔺 فرصت و تفریح!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 سَهَرُ العُيونِ بِذِكرِ اللّٰهِ فُرصَةُ السُّعَداءِ ونُزهَةُ الأَولِياءِ.
🔹 « شبْبيداریِ دیدگان به یاد خدا، فرصتی برای نیکبختان است و تفریحی برای اولیا .»
📚 غرر الحكم: ح۵۶۴۲
🔸 @hadithnet
#شرح_حدیث
💠 #فقر فراگیر
#امام_سجاد_علیه_السلام : . . . وَ لَا أَفْتَقِرَنَّ وَ مِنْ عِنْدِكَ وُسْعِي وَ لَا أَطْغَيَنَّ وَ مِنْ عِنْدِكَ وُجْدِي.[۱]
بارالها! . . . و نخواه که تهیدست گردم در حالى که فراخى روزى من نزد توست، و مرا به سرکشى میازماى که توان و دارایى من از توست...
✍️ «فقر» در فرهنگ قرآن و حدیث معانی مختلفی دارد. آیات و روایات مرتبط با «فقر» را میتوان به چند دسته تقسیم نمود.
گروهی از این متون به موضوع «فقر فراگیر» یا به تعبیر دیگر «فقیر شدن جامعه»، اختصاص دارد که بدان اشاره کوتاهی میشود. از این مفهوم در ادبیات امروز با تعابیری چون «تورم»، «نابسامانیهای اقتصادی» و مانند آن یاد میشود.
این گروه از متون دینی ما، «فقر فراگیر» را از جملهی نِقم و مجازات خداوند سبحان میشمارد.
در آیه ۱۲ سوره مبارکه نحل به صراحت گرسنگی و ناامنی فراگیر، نتیجه کفران نعمت مردم شمرده میشود:
⚜️و ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْيَةً كانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً يَأْتِيها رِزْقُها رَغَداً مِنْ كُلِّ مَكانٍ فَكَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما كانُوا يَصْنَعُون.⚜️
در روایات نیز این معنا به خوبی دیده میشود.
🔅#پیامبر_اکرم_(ص) : هرگاه خدای متعال بر امتی غضب کند ولی عذاب خاص خود را بر آنان نازل نکند، علایم خشم الهی به شکل مشکلاتی چون: «گرانی و تورم»، «کم شدن آبادانی»، «تجارت بدون سود»، «رشد نیافتن میوهها»، «کم شدن منابع آب»، «کم شدن بارندگی» و «تسلط اشرار بر امور جامعه» در آن امت بروز میکند.
🔅إذَا غَضِبَ اللَّهُ عَلى أُمَّةٍ، وَ لَمْ يُنْزِلْ بِهَا الْعَذَابَ، غَلَتْ أَسْعَارُهَا، وَ قَصُرَتْ أَعْمَارُهَا، وَ لَمْ تَرْبَحْ تُجَّارُهَا، وَ لَمْ تَزْكُ ثِمَارُهَا، وَ لَمْ تَغْزُرْ أَنْهَارُهَا، وَ حُبِسَ عَنْهَا أَمْطَارُهَا، وَ سُلِّطَ عَلَيْهَا شِرَارُهَا»[۲]
🔺البته این که گرانی و تورم از علایم خشم و مجازات الهی است به معنای نفی زشتی عمل گرانفروشان و مفسدان اقتصادی برهم زننده نظم اقتصادی جامعه نیست. زشتی عمل اینان و مجازاتشان در وقت مقرر، به جای خود باقی است، اما این نکته هم نباید مورد غفلت قرار گیرد که دچار شدن جامعهای به مشکل «فقر فراگیر»، از علایم ناخشنودی خداوند از آن جامعه خواهد بود.
🔹در آیه ۸۴ سوره مبارکه هود نیز، حضرت شعیب در توصیف اهل مدین میفرماید: ⚜️ إنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ؛ ⚜️
در توضیح این عبارت از #امام_صادق_علیه_السلام روایت شده است که مراد حضرت شعیب ارزانی موجود در فضای اقتصادی اهل مدین بوده است:
🔅في قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «إِنِّي أَراكُمْ بِخَيْرٍ» قَالَ: «كَانَ سِعْرُهُمْ رَخِيصاً»[۳] .
📚 [۱] صحيفة سجّاديّة، دعاء۲۰. [۲] الکافی، ج۱۰، ص۵۵۳، [۳] الکافی، ج۱۰، ص۵۵
🚩 شرح دعای مکارم الاخلاق
🔸 @hadithnet
💠 #حديث_روز سه شنبه 10 اردیبهشت 1398
🔺 اوصاف مؤمن
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 ـ في صِفَةِ المُؤمِنِ ـ :كَثيرُ الحَذَرِ ، قَليلُ الزَّلَلِ ، حَرَكاتُهُ أدَبٌ .
🔹 « ـ در وصف مؤمن ـ : بسيار محتاط است ، كم لغزش است ، رفتارش مؤدّبانه است.»
📚 التمحيص: ص ٧٤ ح ١٧١
🔸 @hadithnet
🗓 #مناسبتها
💠 ۱۱ ارديبهشت، روز جهانی کارگر
🔸#پیامبر_اکرم_ص :
إنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أن يَري عَبدَهُ تَعِباً في طَلَبِ الحَلالِ
▫️خداوند دوست دارد كه بندهاش را در جست و جوي روزي حلال خسته ببيند
📚 كنزالعمال ، ح ۹۲۰۰
🔸#پیامبر_اکرم_ص :
مَن سَعي عَلي عِيالِهِ في طَلَبِ الحَلالِ فَهُوَ في سَبيلِ اللَّهِ
هر كه براي كسب روزي حلال براي خانواده خود بكوشد ، [كوشش او] در راه خدا به شمار است
📚 روضة الواعظين ، ص ۵۰۱
🔸#امام_علی_علیه_السلام :
مَن لَم يَصبِر عَلي كَدِّهِ صَبَرَ عَلَي الإفلاسِ
▫️هركس بر رنج كسب وكار صبر نكند ، بايد رنج نداري را تحمّل كند
غرر الحكم و دررالكلم ، ح ۸۹۸۷
🔸#امام_کاظم_علیه_السلام :
إنّي لأَعمَلُ في بَعضِ ضِياعي حَتّي أعرَقَ - و إنَّ لي مَن يَكفيني - لِيَعَلَمَ اللَّهُ أنّي أطلُبُ الرِّزقَ الحَلالَ
▫️من در برخي از زمينهاي كشاورزيام كار ميكنم تا آن كه عرق از بدنم سرازير ميشود، در حالي كه هستند كساني كه به جاي من كار كنند و مرا از كار كردن بينياز كنند، ولي من كار ميكنم تا خداوند ببيند كه در جست و جوي روزي حلالم
📚 الكافي ، ج ۵ ، ص ۷۷
🔺حقوق كارگر
🔸#پیامبر_اکرم_ص :
ظُلمُ الأجيرِ أجرَهُ مِنَ الكَبائِرِ
▫️ظلم در پرداخت مزد كارگر ، از گناهان بزرگ است
📚 بحار الأنوار ، ج ۱۰۳ ص ۱۷۰
🔸#امام_علی_علیه_السلام :
نَهي [رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه وآله] أن يُستَعمَلَ أجيرٌ حَتّي يُعلَمَ ما اُجرَتُهُ
▫️پيامبر خدا از به كار گرفتن كارگر ، پيش از تعيين مزدش نهي فرمود
📚 كتاب من لايحضره الفقيه، ج۴، ص۱۰
🔸#امام_علی_علیه_السلام :
اِرحَم مَن دُونَكَ يَرحَمكَ مَن فَوقَكَ
▫️با فرودست خود مهربان باش تا فرادستت با تو مهربان باشد
📚 ميزان الحكمه ، ح ۶۹۶۰
🔸#امام_صادق_علیه_السلام :
أعطِهِم اُجورَهُم قَبلَ أن يَجِفَّ عَرَقُهُم
پيش از آن كه عرق آنان(كارگران) خشك شود ، مزدشان را بپرداز
📚 الكافي ، ج۵، ص۲۸۹
🔸#امام_صادق_علیه_السلام :
مَنِ استَأجَرَ أجيراً ثُمَّ حَبَسَهُ عَنِ الجُمُعَةِ يَبوَءُ بِإثمِهِ وَ إن كانَ هُوَ لَم يَحبِسهُ اشتَرَكا فِي الأجرِ
▫️هر كس كارگري را به كار گيرد و او را از شركت در نماز جمعه باز دارد ، گناهش را به عهده گرفته است و اگر او را باز ندارد ، در اجر او شريك است
📚 تهذيب الأحكام ، ج۲، ص۱۷۵ .
➡️ http://hadith.net/post/5093/
🆔 @hadithnet
💠 #حديث_روز پنج شنبه 12 اردیبهشت 1398
🔺 با ارزشترين مردم
🔅 #پیامبر_اکرم_(ص) :
🔸 أكثَرُ النّاسِ قيمَةً أكثَرُهُم عِلما ، و أقَلُّ النّاسِ قيمَةً أقَلُّهُم عِلما .
🔹 « با ارزشترين مردم كسانى هستند كه از دانش بيشترى برخوردارند و كم ارزشترين مردم كسانى هستند كه از دانش كمترى بهره مندند.»
📚 الأمالي للصدوق ص 41
🔸 @hadithnet