سلام لذتی شیرین تر از غرق شدن دردریای گهر بار معارف قرآن واهلبیت نیست اگر بدانیم وقدر بدانیم ذهن را بانور قرآن واهلبیت نورباران کنیم 🌴 عمر سریع میگذرد تا تمام نشده خودرابه معرفت نورقرآن واهلبیت نزدیک کنیم ودرمجلس انس باقرآن واهلبیت بنشینیم💐 محرم سید الشهداء نزدیک است وشهید ناطق قرآن برای احکام قرآن وایجاد حکومت اسلامی خون مطهرش جاری شد از روح بلندش استمداد کنیم که مارادر خیمه قرآن واهلبیت راه دهد🌹 باحسین علیه السلام عهد وپیمان ببندیم که درمجلس عزای حسین علیه السلام عرفان حسینی به کام ما ریخته شود همراه بامودت وطاعت وپیروی درفهم قرآن ومعارف اهلبیت انشاء الله.🌷🥀🌸🌼🌺 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_شماره_15
کلمه 👈 #أَحَد
راغب ميگويد:
#أحد بر دو قسم است:
1. در جمله منفي؛
2. در جمله مثبت.
🔻#أحد در صورتي که در جمله منفي باشد براي استغراق و جنس است و شامل اندک و زياد به صورت اجتماع و افتراق ميشود؛
مانند:
🚥ما في الدار أحد:
در خانه، نه يک نفر و نه بيشتر به صورت گروهي يا پراکنده وجود ندارد۰
👇یا آیه ی شریفه
☘فَما مِنکُم مِن اَحَد حاجِزینَ
(حاقَّه /۴۷)
⛔️به همين دليل کاربرد آن در جمله مثبت درست نيست
❌و چنانچه در جمله مثبت به کار رود بر سه وجه است:
1⃣ در عدد يک که به دهگانها اضافه ميشود؛
مانند:
☘أحد عشر (يازده)
☘أحد و عِشرين (بيست و يک).
2⃣مضاف يا مضاف اليه واقع شود؛ مانند:
☘أَمَّا أَحَدُکُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ ...
و سخن متداول اهل لغت عرب:
☘(يوم الاحد)
3⃣ به صورت مطلق صفت قرار گيرد و اين مورد تنها درباره خدا صحيح است:
☘«قل هو الله أحد».
❌در صورتی که خدا به اَحَد توصیف شد به معنای #یکی بودن در #صفت خود و شرکت نداشتن هرموجودی غیراز خدا در #صفات_الهی است۰
📚مفردات راغب اصفهانی
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_15
👇تفاوت بین#کلمه اَحَد با واحد
☘#اَحَد» به جاي #واحِد
[عدد اول از اعداد] به کار ميرود.
☘ #واحد صفت خدا و غير خدا قرار ميگيرد و #أحَد فقط صفت خداست.
☘#واحِد در عاقل و غير آن کاربرد دارد؛ ولي #أحد تنها در صاحبان خرد به کار ميرود.
☘#واحد دومي هم دارد؛ ولي #اَحد چنين نيست.
☘#واحد در حساب و عدد و ضرب و تقسيم کاربرد دارد؛ ولي #اَحد در آنها کاربرد ندارد.
☘#واحد در مؤنث با «ة» ذکر ميشود و #أحد در مؤنث و مذکر کاربرد دارد.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
☘🌸معنای اجرعظیم واجر کبیر واجر کبیر چیست ؟
اين واژه ها در قرآن کريم در موارد متعدّدي به کار رفته اند، از جمله اين که صفت براي اجر قرار گرفته اند.
☘گروهي از مفسّران، «اجر کبير»، «اجر عظيم» و «اجر کريم» را در قرآن به معناي ثواب و پاداش بزرگ و فراوان، تفسير نموده اند.
☘برخي هم مصداق آنها را بيان کرده و منظور از اجر کبير، اجر عظيم و اجر کريم را بهشت دانسته اند.
☘🌸به هر حال، اگر چه هر سه صفت براي #اجر در قرآن به معناي پاداش بزرگ و فراوان است و تفاوتي از اين جهت ندارند، و حتي مصداقي مانند #بهشت را براي آن ذکر کرده اند، اما اين صفات براي #اجر، اشاره به #تفاوت_مراتب_ثواب و پاداش نسبت به #عمل مورد نظر و انجام دهنده آن دارد؛ لذا برخي از مفسّران در بيان ويژگي اجر به اين مراتب اشاره کرده اند.
@Vazheh_shenasi_Quran
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
☘🌸فرق بین «کبیر» و «عظیم» از نگاه اهل لغت
☘۱ – «عظیم» در مقابل «حقیر» بوده و تقابلشان به تضاد است، اما «کبیر» در مقابل صغیر است. #تقابل_کبیر و صغیر نسبی است؛ یعنی یک چیز نسبت به چیز دیگر می تواند کبیر باشد، ولی به تناسب چیز بزرگ تر می تواند #صغیر محسوب شود به خلاف «عظیم» که هیچ وقت بر آن اطلاق #حقیر، نمی شود.
☘۲ – #عظیم، #قوی ترین مرتبه و بالاترین درجه از #کبیر است و دلالت می کند بر #مرتبۀ_رفیعه، امّا کبیر، دلالت می کند بر #مطلق_رفعت.
@Vazheh_shenasi_Quran
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
☘🌸«#اجر_کبیر»؛ یعنی اجری که هم به حسب ذاتش بزرگ باشد هم به حسب عدد که کمترینش ده برابر است.
گویا اشاره دارد به آیۀ
❌ «هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر به او پاداش دهند».
❌برخی می گویند: «اجر کبیر»، اجری است که کسی مقدارش را نمی داند جز همان کسی که عطا فرموده است.
☘🌸۲ – «#اجر_عظیم»؛ یعنی خدا از باب تفضّل اضافه بر آن وعده اى که در مقابل عمل نیکوکاران داده پاداش بزرگى نیز به آنان عطا خواهد کرد
☘🌸۳ – «#اجر_کریم»؛ یعنی پاداش نیکو در آخرت بدون درخواست و طلب،همراه با تکریم و گرامیداشت
@Vazheh_shenasi_Quran
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#کلمه_شماره_16
کلمه 👈الاَخْذ
حيازت کردن و تحصیل نمودن چیزی است۰
🔻و این تحصیل نمودن
یا با گرفتن چیزی است ۰
👇مانند آیه شریفه :
☘ مَعَاذَ أَللّهِ أَن نَأْخُذَ إِلّا مَن وَجَدْنا مَتاعَنَا عِندَهُ
یوسف گفت :معاذالله که ما جز آنکه متاع را نزد اویافته ایم ،بگیریم ۰
(یوسف /۷۹)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻یا با قهر و غلبه است
👇مثل قول خداوند چه فرمود:
☘ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ
(بقره /۲۵۵)
و گفته می شود:
أَخَذَتْهُ الحُمى او را تب فرا گرفت
وخداوند می فرماید:
☘ وَ أَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمواالصَّیْحَةُ
صیحه ستمگران را فرا گرفت ۰
(هود/۶۷)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
☘ فَأَخَذَهُ اللهُ نَكَالَ الآخِرَةِ وَ أَلأُولَی
خدا هم در اثر این غرور وسرکشی اورا(فرعون ) به عِقاب دنیا وآخرت گرفتار کرد۰
(نازعات/۲۵)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
☘وَ كَذٰلِكَ أَخَذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَىٰ
( هود/۱۰۲)
اینچنین است سختگیری پروردگارت ، هرگاه بخواهددیار ستمکاران را ویران کند ۰
❌ و از اسیر به #الأَخِيذ وَ
#المَأخُوذ تعبیر می شود.
📚مفردات راغب اصفهانی
@Vazheh_shenasi_Quran
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
📚مفردات راغب اصفهانی
http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_اَخْذ_16
كاربردهای #اَخْذ در قرآن
1. عقوبت
خداوند متعال میفرماید:
☘«کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا #فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللَّهُ شَدِیدُ الْعِقَابِ»
❌به قرینه ذیل آیه میتوان گفت مقصود از «#اَخَذَهُمُ الله» عقوبت است.
ازقول مرحوم طبرسی
#اَخْذ در آیات زیر به معنی #عقوبت است ۰👇
☘وَ لَوْ #یُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُوا مَا تَرَکَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّةٍ»
(فاطر/۴۵)
اگر خدا از ظلم وستمگریهای خلق انتقام کشد ، جنبنده ای بر پشت زمین باقی نخواهد گذاشت ۰
61 ازسوره نحل
130 از سوره اعراف
102 از سوره هود
44 از سوره حج
42 از سوره قمر
16 از سوره مزمل
10 از سوره حاقه
📚 مفردات راغب اصفهانی
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_16_اَخذ
👇کلمه ی اَخذبه معنای
2 ۰ قبول
قرآن كریم میفرماید:
☘... أَ أَقْرَرْتُمْ وَ #أَخَذْتُمْ عَلَى ذلِکُمْ إِصْرِی قَالُوا أَقْرَرْنَا...
(آل عمران/ ۸۱)
👆فخر رازی مینویسد:
این آیه به این معناست كه آیا شما اقرار كردید و عهد و پیمان مرا قبول كردید
نیز كلام الهی كه میفرماید:
☘«... #یَأْخُذُ الصَّدَقَاتِ ... »
(توبه /۱۰۴)
یعنی صدقات را قبول میكند.
همین طور آیه شریفه
☘وَ إِنْ تَعْدِلْ کُلَّ عَدْلٍ لاَ #یُؤْخَذْ مِنْهَا
طبری در معنای آیه مینویسد:
👆اگر زمین پر از طلا را فدیه بیاورد، از او #قبول نمیشود
✍مرحوم طبرسی : اگر هر فدیه یا هر عوض و نصیبی را در #قیامت بپردازند، از آنان #قبول نمیشود؛ زیرا #توبه در قیامت قبول نمیشود و فقط در دنیا #قبول میشود.
👆این بند یک تذکُّر است برای همه
👇مرحوم طبرسی
❌آنچه تأیید میكند اخذ در آیه
«لا #یُؤخَذُ مِنها عَدلُُ به معنای قبول باشد،
افزون بر كثرت كاربردی كلمه اَخْذ در معنای #قبول، این است كه در آیهای دیگر با
👇كلمه #لایقبل ذكر شده است:
☘یَوْماً لاَ تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لاَ یُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ
روزی که ، کسی را به جای دیگری مجازات نکنند ، واز هیچکس فدائی پذیرفته نشود ۰
📚مفردات راغب اصفهانی و لغت نامه های قرآنی معروف
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_16_اَخذ
👇کلمه ی اَخذبه معنای
3 ٠ برده گرفتن
👇خداوند متعال میفرماید:
☘«... کَذلِکَ کِدْنَا لِیُوسُفَ مَا کَانَ #لِیَأْخُذَ أَخَاهُ فِی دِینِ الْمَلِکِ إِلاَّ أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ...
☘قَالُوا إِنْ یَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ..
.
☘ قَالُوا یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ إِنَّ لَهُ أَباً شَیْخاً کَبِیراً #فَخُذْ أَحَدَنَا مَکَانَهُ إِنَّا نَرَاکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ
☘قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ #نَأْخُذَ إِلاَّ مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ ... »
كلمه #اخذ در این آیات به دلیل سیاق آیه پیشین به معنای #برده_گرفتن است؛
❌ زیرا پس از آنكه یوسف
(علیه السلام)
و كارگزارانش از برادران یوسف سؤال كردند اگر شما دروغگو باشید،
جزای سرقت چه میشود
(فَما جَزاؤُهُ إنْ كُنْتُمْ كاذَبینَ)،
آنان گفتند:
هر كس جام در خرجین او پیدا شود، خودش (به عنوان برده) جزای آن باشد٠👇
☘مَنْ وُجِدَ فی رَحْلِهِ فهُوَ جَزاؤُهُ
🔻در نتیجه كلام یوسف (علیه السلام) نیز كه فرمود:
«ما فقط مجرم را اخذ می کنیم۰
📚مفردات راغب اصفهانی ولغت نامه های قرآنی معروف
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_اَخذ_16
4 ٠ گرفتن
✍در برخی از آیات، كلمه «#اَخذ» به معنای گرفتن آمده است.
قرآن درباره گرفتن زكات میفرماید:
☘ #خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِهَا وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاَتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ ...
[ توبه /۱۰۳]
🔻از اموال آنان صدقهای
[به عنوان زكات] بگیر تا به وسیله آن، آنها را #پاكسازی و #تزكیه كنی و برای آنان دعا كن كه دعای تو مایه #آرامش آنان است.
✍همچنین در داستان موسی (علیه السلام) پس از آنكه وی به جهت ناراحتی از قوم خویش در پرستش گوساله، الواح تورات را افكنده بود میفرماید:👇
☘وَ لَمَّا سَکَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ #أَخَذَ الْأَلْوَاحَ وَ فِی نُسْخَتِهَا هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِینَ هُمْ لِرَبِّهِمْ یَرْهَبُونَ
(اعراف/۱۵۴)
🔻 هنگامی كه #خشم موسی فرو نشست، الواح (تورات) را برگرفت و در نوشتههای آن، #هدایت و #رحمت برای كسانی بود كه از پروردگار خویش میترسند.
📚كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)،
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸
#واژه_شناسی_قرآن
#دنباله_کلمه_اَخذ_16
5 . اسارت
✍یكی دیگر از معانی «#اَخذ» اسارت است.
قرآن كریم میفرماید:
☘فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ #خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُم... » (35).
❌ صاحب كشاف مینویسد: «خذوهم» یعنی آنان را اسیر كنید.
اَخیذ به معنای اسیر است و آنان را حصر كنید، یعنی آنان را در غل و زنجیر كنید و آنان را از گشت و گذار در شهرها منع كنید. (36)
🔻در جامع البیان نیز «#خُذُوهُم» به معنای فرمان به اسارت آمده است،
(37) چنان كه در آیه دیگری میفرماید:
☘«... فَإِنْ تَوَلَّوْا #فَخُذُوهُمْ وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ... » (38):
و اگر رویگردان شدند، آنان را هر كجا یافتید، به اسارت بگیرید و بكشید
📚كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
http://eitaa.com/hafezan_vahy