eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام لذتی شیرین تر از غرق شدن دردریای گهر بار معارف قرآن واهلبیت نیست اگر بدانیم وقدر بدانیم ذهن را بانور قرآن واهلبیت نورباران کنیم 🌴 عمر سریع می‌گذرد تا تمام نشده خودرابه معرفت نورقرآن واهلبیت نزدیک کنیم ودرمجلس انس باقرآن واهلبیت بنشینیم💐 محرم سید الشهداء نزدیک است وشهید ناطق قرآن برای احکام قرآن وایجاد حکومت اسلامی خون مطهرش جاری شد از روح بلندش استمداد کنیم که مارادر خیمه قرآن واهلبیت راه دهد🌹 باحسین علیه السلام عهد وپیمان ببندیم که درمجلس عزای حسین علیه السلام عرفان حسینی به کام ما ریخته شود همراه بامودت وطاعت وپیروی درفهم قرآن ومعارف اهلبیت انشاء الله.🌷🥀🌸🌼🌺 http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈 راغب مي‌گويد: بر دو قسم است: 1. در جمله منفي؛ 2. در جمله مثبت. 🔻 در صورتي که در جمله منفي باشد براي استغراق و جنس است و شامل اندک و زياد به صورت اجتماع و افتراق مي‌شود؛ مانند: 🚥ما في الدار أحد: در خانه، نه يک نفر و نه بيشتر به صورت گروهي يا پراکنده وجود ندارد۰ 👇یا آیه ی شریفه ☘فَما مِنکُم مِن اَحَد حاجِزینَ (حاقَّه /۴۷) ⛔️به همين دليل کاربرد آن در جمله مثبت درست نيست ❌و چنانچه در جمله مثبت به کار رود بر سه وجه است: 1⃣ در عدد يک که به دهگان‌ها اضافه مي‌شود؛ مانند: ☘أحد عشر (يازده) ☘أحد و عِشرين (بيست و يک). 2⃣مضاف يا مضاف اليه واقع شود؛ مانند: ☘أَمَّا أَحَدُکُمَا فَيَسْقِي رَبَّهُ ... و سخن متداول اهل لغت عرب: ☘(يوم الاحد) 3⃣ به صورت مطلق صفت قرار گيرد و اين مورد تنها درباره خدا صحيح است: ☘«قل هو الله أحد». ❌در صورتی که خدا به اَحَد توصیف شد به معنای بودن در خود و شرکت نداشتن هرموجودی غیراز خدا در است۰ 📚مفردات راغب اصفهانی 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇تفاوت بین اَحَد با واحد ☘» به جاي [عدد اول از اعداد] به کار مي‌رود. ☘ صفت خدا و غير خدا قرار مي‌گيرد و فقط صفت خداست. ☘ در عاقل و غير آن کاربرد دارد؛ ولي تنها در صاحبان خرد به کار مي‌رود. ☘ دومي هم دارد؛ ولي چنين نيست. ☘ در حساب و عدد و ضرب و تقسيم کاربرد دارد؛ ولي در آنها کاربرد ندارد. ☘ در مؤنث با «ة» ذکر مي‌شود و در مؤنث و مذکر کاربرد دارد. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
☘🌸معنای اجرعظیم واجر کبیر واجر کبیر چیست ؟ اين واژه ها در قرآن کريم در موارد متعدّدي به کار رفته اند، از جمله اين که صفت براي اجر قرار گرفته اند. ☘گروهي از مفسّران، «اجر کبير»، «اجر عظيم» و «اجر کريم» را در قرآن به معناي ثواب و پاداش بزرگ و فراوان، تفسير نموده اند. ☘برخي هم مصداق آنها را بيان کرده و منظور از اجر کبير، اجر عظيم و اجر کريم را بهشت دانسته اند. ☘🌸به هر حال، اگر چه هر سه صفت براي در قرآن به معناي پاداش بزرگ و فراوان است و تفاوتي از اين جهت ندارند، و حتي مصداقي مانند را براي آن ذکر کرده اند، اما اين صفات براي ، اشاره به و پاداش نسبت به مورد نظر و انجام دهنده آن دارد؛ لذا برخي از مفسّران در بيان ويژگي اجر به اين مراتب اشاره کرده اند. @Vazheh_shenasi_Quran 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
☘🌸فرق بین «کبیر» و «عظیم» از نگاه اهل لغت ☘۱ – «عظیم» در مقابل «حقیر» بوده و تقابلشان به تضاد است، اما «کبیر» در مقابل صغیر است. و صغیر نسبی است؛ یعنی یک چیز نسبت به چیز دیگر می تواند کبیر باشد، ولی به تناسب چیز بزرگ تر می تواند محسوب شود به خلاف «عظیم» که هیچ وقت بر آن اطلاق ، نمی شود. ☘۲ – ، ترین مرتبه و بالاترین درجه از است و دلالت می کند بر ، امّا کبیر، دلالت می کند بر . @Vazheh_shenasi_Quran 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
☘🌸«»؛ یعنی اجری که هم به حسب ذاتش بزرگ باشد هم به حسب عدد که کمترینش ده برابر است. گویا اشاره دارد به آیۀ ❌ «هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر به او پاداش دهند». ❌برخی می گویند: «اجر کبیر»، اجری است که کسی مقدارش را نمی داند جز همان کسی که عطا فرموده است. ☘🌸۲ – «»؛ یعنی خدا از باب تفضّل اضافه بر آن وعده ‏اى که در مقابل عمل نیکوکاران داده پاداش بزرگى نیز به آنان عطا خواهد کرد ☘🌸۳ – «»؛ یعنی پاداش نیکو در آخرت بدون درخواست و طلب،همراه با تکریم و گرامیداشت   @Vazheh_shenasi_Quran 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈الاَخْذ حيازت کردن و تحصیل نمودن چیزی است۰ 🔻و این تحصیل نمودن یا با گرفتن چیزی است ۰ 👇مانند آیه شریفه : ☘ مَعَاذَ أَللّهِ أَن نَأْخُذَ إِلّا مَن وَجَدْنا مَتاعَنَا عِندَهُ یوسف گفت :معاذالله که ما جز آنکه متاع را نزد اویافته ایم ،بگیریم ۰ (یوسف /۷۹) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻یا با قهر و غلبه است 👇مثل قول خداوند چه فرمود: ☘ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ (بقره /۲۵۵) و گفته می شود: أَخَذَتْهُ الحُمى او را تب فرا گرفت وخداوند می فرماید: ☘ وَ أَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمواالصَّیْحَةُ صیحه ستمگران را فرا گرفت ۰ (هود/۶۷) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☘ فَأَخَذَهُ اللهُ نَكَالَ الآخِرَةِ وَ أَلأُولَی خدا هم در اثر این غرور وسرکشی اورا(فرعون ) به عِقاب دنیا وآخرت گرفتار کرد۰ (نازعات/۲۵) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☘وَ كَذٰلِكَ أَخَذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَىٰ ( هود/۱۰۲) اینچنین است سختگیری پروردگارت ، هرگاه بخواهددیار ستمکاران را ویران کند ۰ ❌ و از اسیر به وَ تعبیر می شود. 📚مفردات راغب اصفهانی @Vazheh_shenasi_Quran 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 📚مفردات راغب اصفهانی http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 كاربردهای در قرآن 1. عقوبت خداوند متعال می‌فرماید: ☘«کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللَّهُ شَدِیدُ الْعِقَابِ‌» ❌به قرینه ذیل آیه می‌توان گفت مقصود از « الله» عقوبت است. ازقول مرحوم طبرسی در آیات زیر به معنی است ۰👇 ☘وَ لَوْ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُوا مَا تَرَکَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّةٍ» (فاطر/۴۵) اگر خدا از ظلم وستمگریهای خلق انتقام کشد ، جنبنده ای بر پشت زمین باقی نخواهد گذاشت ۰ 61 ازسوره نحل 130 از سوره اعراف 102 از سوره هود 44 از سوره حج 42 از سوره قمر 16 از سوره مزمل 10 از سوره حاقه 📚 مفردات راغب اصفهانی 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇کلمه ی اَخذبه معنای 2 ۰ قبول قرآن كریم می‌فرماید: ☘... أَ أَقْرَرْتُمْ وَ عَلَى ذلِکُمْ إِصْرِی قَالُوا أَقْرَرْنَا... (آل عمران/ ۸۱) 👆فخر رازی می‌نویسد: این آیه به این معناست كه آیا شما اقرار كردید و عهد و پیمان مرا قبول كردید نیز كلام الهی كه می‌فرماید: ☘«... الصَّدَقَاتِ ... » (توبه /۱۰۴) یعنی صدقات را قبول می‌كند. همین طور آیه شریفه ☘وَ إِنْ تَعْدِلْ کُلَّ عَدْلٍ لاَ مِنْهَا طبری در معنای آیه می‌نویسد: 👆اگر زمین پر از طلا را فدیه بیاورد، از او نمی‌شود ✍مرحوم طبرسی : اگر هر فدیه یا هر عوض و نصیبی را در بپردازند، از آنان نمی‌شود؛ زیرا در قیامت قبول نمی‌شود و فقط در دنیا می‌شود. 👆این بند یک تذکُّر است برای همه 👇مرحوم طبرسی ❌آنچه تأیید می‌كند اخذ در آیه «لا مِنها عَدلُُ به معنای قبول باشد، افزون بر كثرت كاربردی كلمه اَخْذ در معنای ، این است كه در آیه‌ای دیگر با 👇كلمه ذكر شده است: ‌ ☘یَوْماً لاَ تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لاَ یُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ روزی که ، کسی را به جای دیگری مجازات نکنند ، واز هیچکس فدائی پذیرفته نشود ۰ 📚مفردات راغب اصفهانی و لغت نامه های قرآنی معروف 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇کلمه ی اَخذبه معنای 3 ٠ برده گرفتن 👇خداوند متعال می‌فرماید: ☘«... کَذلِکَ کِدْنَا لِیُوسُفَ مَا کَانَ أَخَاهُ فِی دِینِ الْمَلِکِ إِلاَّ أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ... ☘قَالُوا إِنْ یَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ.. . ☘ قَالُوا یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ إِنَّ لَهُ أَباً شَیْخاً کَبِیراً أَحَدَنَا مَکَانَهُ إِنَّا نَرَاکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ‌ ☘قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ إِلاَّ مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ ... » كلمه در این آیات به دلیل سیاق آیه پیشین به معنای است؛ ❌ زیرا پس از آنكه یوسف (علیه السلام) و كارگزارانش از برادران یوسف سؤال كردند اگر شما دروغگو باشید، جزای سرقت چه می‌شود (فَما جَزاؤُهُ إنْ كُنْتُمْ كاذَبینَ)، آنان گفتند: هر كس جام در خرجین او پیدا شود، خودش (به عنوان برده)‌ جزای آن باشد٠👇 ☘مَنْ وُجِدَ فی رَحْلِهِ فهُوَ جَزاؤُهُ 🔻در نتیجه كلام یوسف (علیه السلام) نیز كه فرمود: «ما فقط مجرم را اخذ می کنیم۰ 📚مفردات راغب اصفهانی ولغت نامه های قرآنی معروف 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 4 ٠ گرفتن ✍در برخی از آیات، كلمه «» به معنای گرفتن آمده است. قرآن درباره گرفتن زكات می‌فرماید: ☘ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِهَا وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاَتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ ... [ توبه /۱۰۳] 🔻از اموال آنان صدقه‌ای [به عنوان زكات] بگیر تا به وسیله آن، آنها را و كنی و برای آنان دعا كن كه دعای تو مایه آنان است. ✍همچنین در داستان موسی (علیه السلام) پس از آنكه وی به جهت ناراحتی از قوم خویش در پرستش گوساله، الواح تورات را افكنده بود می‌فرماید:👇 ☘وَ لَمَّا سَکَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ الْأَلْوَاحَ وَ فِی نُسْخَتِهَا هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِینَ هُمْ لِرَبِّهِمْ یَرْهَبُونَ (اعراف/۱۵۴) 🔻 هنگامی كه موسی فرو نشست، الواح (تورات) ‌را برگرفت و در نوشته‌های آن، و برای كسانی بود كه از پروردگار خویش می‌ترسند. 📚كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 5 . اسارت ✍یكی دیگر از معانی «» اسارت است. قرآن كریم می‌فرماید‌: ☘فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ وَ احْصُرُوهُم... » (35). ❌ صاحب كشاف می‌نویسد: «خذوهم» یعنی آنان را اسیر كنید. اَخیذ به معنای اسیر است و آنان را حصر كنید، یعنی آنان را در غل و زنجیر كنید و آنان را از گشت و گذار در شهرها منع كنید. (36) 🔻در جامع البیان نیز «» به معنای فرمان به اسارت آمده است، (37) چنان كه در آیه دیگری می‌فرماید: ☘«... فَإِنْ تَوَلَّوْا وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ... » (38): و اگر رویگردان شدند، آنان را هر كجا یافتید، به اسارت بگیرید و بكشید 📚كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول) 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 http://eitaa.com/hafezan_vahy