eitaa logo
فعالیتی انجام نمیشود.
181 دنبال‌کننده
13.3هزار عکس
26هزار ویدیو
371 فایل
@haaf zanvahy351
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇تفاوت بین اَحَد با واحد ☘» به جاي [عدد اول از اعداد] به کار مي‌رود. ☘ صفت خدا و غير خدا قرار مي‌گيرد و فقط صفت خداست. ☘ در عاقل و غير آن کاربرد دارد؛ ولي تنها در صاحبان خرد به کار مي‌رود. ☘ دومي هم دارد؛ ولي چنين نيست. ☘ در حساب و عدد و ضرب و تقسيم کاربرد دارد؛ ولي در آنها کاربرد ندارد. ☘ در مؤنث با «ة» ذکر مي‌شود و در مؤنث و مذکر کاربرد دارد. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
☘🌸معنای اجرعظیم واجر کبیر واجر کبیر چیست ؟ اين واژه ها در قرآن کريم در موارد متعدّدي به کار رفته اند، از جمله اين که صفت براي اجر قرار گرفته اند. ☘گروهي از مفسّران، «اجر کبير»، «اجر عظيم» و «اجر کريم» را در قرآن به معناي ثواب و پاداش بزرگ و فراوان، تفسير نموده اند. ☘برخي هم مصداق آنها را بيان کرده و منظور از اجر کبير، اجر عظيم و اجر کريم را بهشت دانسته اند. ☘🌸به هر حال، اگر چه هر سه صفت براي در قرآن به معناي پاداش بزرگ و فراوان است و تفاوتي از اين جهت ندارند، و حتي مصداقي مانند را براي آن ذکر کرده اند، اما اين صفات براي ، اشاره به و پاداش نسبت به مورد نظر و انجام دهنده آن دارد؛ لذا برخي از مفسّران در بيان ويژگي اجر به اين مراتب اشاره کرده اند. @Vazheh_shenasi_Quran 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
☘🌸فرق بین «کبیر» و «عظیم» از نگاه اهل لغت ☘۱ – «عظیم» در مقابل «حقیر» بوده و تقابلشان به تضاد است، اما «کبیر» در مقابل صغیر است. و صغیر نسبی است؛ یعنی یک چیز نسبت به چیز دیگر می تواند کبیر باشد، ولی به تناسب چیز بزرگ تر می تواند محسوب شود به خلاف «عظیم» که هیچ وقت بر آن اطلاق ، نمی شود. ☘۲ – ، ترین مرتبه و بالاترین درجه از است و دلالت می کند بر ، امّا کبیر، دلالت می کند بر . @Vazheh_shenasi_Quran 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
☘🌸«»؛ یعنی اجری که هم به حسب ذاتش بزرگ باشد هم به حسب عدد که کمترینش ده برابر است. گویا اشاره دارد به آیۀ ❌ «هر کس کار نیکى انجام دهد ده برابر به او پاداش دهند». ❌برخی می گویند: «اجر کبیر»، اجری است که کسی مقدارش را نمی داند جز همان کسی که عطا فرموده است. ☘🌸۲ – «»؛ یعنی خدا از باب تفضّل اضافه بر آن وعده ‏اى که در مقابل عمل نیکوکاران داده پاداش بزرگى نیز به آنان عطا خواهد کرد ☘🌸۳ – «»؛ یعنی پاداش نیکو در آخرت بدون درخواست و طلب،همراه با تکریم و گرامیداشت   @Vazheh_shenasi_Quran 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 کلمه 👈الاَخْذ حيازت کردن و تحصیل نمودن چیزی است۰ 🔻و این تحصیل نمودن یا با گرفتن چیزی است ۰ 👇مانند آیه شریفه : ☘ مَعَاذَ أَللّهِ أَن نَأْخُذَ إِلّا مَن وَجَدْنا مَتاعَنَا عِندَهُ یوسف گفت :معاذالله که ما جز آنکه متاع را نزد اویافته ایم ،بگیریم ۰ (یوسف /۷۹) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻یا با قهر و غلبه است 👇مثل قول خداوند چه فرمود: ☘ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ (بقره /۲۵۵) و گفته می شود: أَخَذَتْهُ الحُمى او را تب فرا گرفت وخداوند می فرماید: ☘ وَ أَخَذَ الَّذِينَ ظَلَمواالصَّیْحَةُ صیحه ستمگران را فرا گرفت ۰ (هود/۶۷) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☘ فَأَخَذَهُ اللهُ نَكَالَ الآخِرَةِ وَ أَلأُولَی خدا هم در اثر این غرور وسرکشی اورا(فرعون ) به عِقاب دنیا وآخرت گرفتار کرد۰ (نازعات/۲۵) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ☘وَ كَذٰلِكَ أَخَذُ رَبِّكَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَىٰ ( هود/۱۰۲) اینچنین است سختگیری پروردگارت ، هرگاه بخواهددیار ستمکاران را ویران کند ۰ ❌ و از اسیر به وَ تعبیر می شود. 📚مفردات راغب اصفهانی @Vazheh_shenasi_Quran 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 📚مفردات راغب اصفهانی http://eitaa.com/hafezan_vahy 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 كاربردهای در قرآن 1. عقوبت خداوند متعال می‌فرماید: ☘«کَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ کَذَّبُوا بِآیَاتِنَا اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللَّهُ شَدِیدُ الْعِقَابِ‌» ❌به قرینه ذیل آیه می‌توان گفت مقصود از « الله» عقوبت است. ازقول مرحوم طبرسی در آیات زیر به معنی است ۰👇 ☘وَ لَوْ اللَّهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُوا مَا تَرَکَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّةٍ» (فاطر/۴۵) اگر خدا از ظلم وستمگریهای خلق انتقام کشد ، جنبنده ای بر پشت زمین باقی نخواهد گذاشت ۰ 61 ازسوره نحل 130 از سوره اعراف 102 از سوره هود 44 از سوره حج 42 از سوره قمر 16 از سوره مزمل 10 از سوره حاقه 📚 مفردات راغب اصفهانی 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇کلمه ی اَخذبه معنای 2 ۰ قبول قرآن كریم می‌فرماید: ☘... أَ أَقْرَرْتُمْ وَ عَلَى ذلِکُمْ إِصْرِی قَالُوا أَقْرَرْنَا... (آل عمران/ ۸۱) 👆فخر رازی می‌نویسد: این آیه به این معناست كه آیا شما اقرار كردید و عهد و پیمان مرا قبول كردید نیز كلام الهی كه می‌فرماید: ☘«... الصَّدَقَاتِ ... » (توبه /۱۰۴) یعنی صدقات را قبول می‌كند. همین طور آیه شریفه ☘وَ إِنْ تَعْدِلْ کُلَّ عَدْلٍ لاَ مِنْهَا طبری در معنای آیه می‌نویسد: 👆اگر زمین پر از طلا را فدیه بیاورد، از او نمی‌شود ✍مرحوم طبرسی : اگر هر فدیه یا هر عوض و نصیبی را در بپردازند، از آنان نمی‌شود؛ زیرا در قیامت قبول نمی‌شود و فقط در دنیا می‌شود. 👆این بند یک تذکُّر است برای همه 👇مرحوم طبرسی ❌آنچه تأیید می‌كند اخذ در آیه «لا مِنها عَدلُُ به معنای قبول باشد، افزون بر كثرت كاربردی كلمه اَخْذ در معنای ، این است كه در آیه‌ای دیگر با 👇كلمه ذكر شده است: ‌ ☘یَوْماً لاَ تَجْزِی نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَیْئاً وَ لاَ یُقْبَلُ مِنْهَا عَدْلٌ روزی که ، کسی را به جای دیگری مجازات نکنند ، واز هیچکس فدائی پذیرفته نشود ۰ 📚مفردات راغب اصفهانی و لغت نامه های قرآنی معروف 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 👇کلمه ی اَخذبه معنای 3 ٠ برده گرفتن 👇خداوند متعال می‌فرماید: ☘«... کَذلِکَ کِدْنَا لِیُوسُفَ مَا کَانَ أَخَاهُ فِی دِینِ الْمَلِکِ إِلاَّ أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ... ☘قَالُوا إِنْ یَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ.. . ☘ قَالُوا یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ إِنَّ لَهُ أَباً شَیْخاً کَبِیراً أَحَدَنَا مَکَانَهُ إِنَّا نَرَاکَ مِنَ الْمُحْسِنِینَ‌ ☘قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ أَنْ إِلاَّ مَنْ وَجَدْنَا مَتَاعَنَا عِنْدَهُ ... » كلمه در این آیات به دلیل سیاق آیه پیشین به معنای است؛ ❌ زیرا پس از آنكه یوسف (علیه السلام) و كارگزارانش از برادران یوسف سؤال كردند اگر شما دروغگو باشید، جزای سرقت چه می‌شود (فَما جَزاؤُهُ إنْ كُنْتُمْ كاذَبینَ)، آنان گفتند: هر كس جام در خرجین او پیدا شود، خودش (به عنوان برده)‌ جزای آن باشد٠👇 ☘مَنْ وُجِدَ فی رَحْلِهِ فهُوَ جَزاؤُهُ 🔻در نتیجه كلام یوسف (علیه السلام) نیز كه فرمود: «ما فقط مجرم را اخذ می کنیم۰ 📚مفردات راغب اصفهانی ولغت نامه های قرآنی معروف 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 4 ٠ گرفتن ✍در برخی از آیات، كلمه «» به معنای گرفتن آمده است. قرآن درباره گرفتن زكات می‌فرماید: ☘ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِهَا وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاَتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ ... [ توبه /۱۰۳] 🔻از اموال آنان صدقه‌ای [به عنوان زكات] بگیر تا به وسیله آن، آنها را و كنی و برای آنان دعا كن كه دعای تو مایه آنان است. ✍همچنین در داستان موسی (علیه السلام) پس از آنكه وی به جهت ناراحتی از قوم خویش در پرستش گوساله، الواح تورات را افكنده بود می‌فرماید:👇 ☘وَ لَمَّا سَکَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ الْأَلْوَاحَ وَ فِی نُسْخَتِهَا هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِینَ هُمْ لِرَبِّهِمْ یَرْهَبُونَ (اعراف/۱۵۴) 🔻 هنگامی كه موسی فرو نشست، الواح (تورات) ‌را برگرفت و در نوشته‌های آن، و برای كسانی بود كه از پروردگار خویش می‌ترسند. 📚كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول)، 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸http://eitaa.com/hafezan_vahy
🍃🌸۰۰۰﷽۰۰۰🍃🌸 5 . اسارت ✍یكی دیگر از معانی «» اسارت است. قرآن كریم می‌فرماید‌: ☘فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ وَ احْصُرُوهُم... » (35). ❌ صاحب كشاف می‌نویسد: «خذوهم» یعنی آنان را اسیر كنید. اَخیذ به معنای اسیر است و آنان را حصر كنید، یعنی آنان را در غل و زنجیر كنید و آنان را از گشت و گذار در شهرها منع كنید. (36) 🔻در جامع البیان نیز «» به معنای فرمان به اسارت آمده است، (37) چنان كه در آیه دیگری می‌فرماید: ☘«... فَإِنْ تَوَلَّوْا وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ... » (38): و اگر رویگردان شدند، آنان را هر كجا یافتید، به اسارت بگیرید و بكشید 📚كوثری، عباس، (1394)، فرهنگنامه تحلیلی وجوه و نظائر در قرآن (جلد اول) 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 http://eitaa.com/hafezan_vahy
👌🌸 سیدهای محترم بخوانید و به خود ببالید 💚ســــیدها ڪیسـٺند ؟؟؟ 🌺سید همان‌هایی هستند که فاطمه زهرا، با آنهمه جراحت در روزهای آخر عمرش وصیت کرد و از امیرالمومنین، خواست که "علی جان! سلام مرا به تمام فرزندانی که از نسل من تا روز قیامت خواهند آمد، برسان"💐 💙سید همان‌هایی هستند که پیامبر اکرم فرمود اگر سیدی را دیدید و به احترامش، قیام نکردید، به من جفا کردید💐 💚سید همان‌هایی هستند که پیامبر فرمود اگر سیدی را دیدید و به او سلام نکردید، به من جفا کردید🌹 💙سید همان‌هایی هستتد که حضرت زهرا فرمود، حتی اگر سید به شما بد کردند، شما احترام او را نگه دارید، که ما در قیامت، جبران میکنیم🌸 ❤️سید همان‌هایی هستند که امام رضا از قول پیامبر فرمود، نگاه کردن به هر سید و ذریه ما عبادت است🌹 💙سید همان‌هایی هستند که در روز قیامت مردانشان به فاطمه اطهر، و زنانشان به ائمه طیبین محرم هستند🌻 ❤️سید همان‌هایی هستند که به فرموده امام صادق در صحنه بسیار تاریک قیامت که تمام مردم وحشت میکنند و از خدا می‌خواهند، خدایا نوری بفرست، گروهی می‌آیند که نوری پیشاپیش آنها در حرکت است و صحنه را نورانی میکند، همه می‌پرسند آیا از پیامبرانید؟ ندا میرسد: نه... آیا فرشتگانید؟.. نه... آیا از شهدایید؟! نه.. پس که هستید.. میگویند "ما ساداتیم، و انتساب به امیرالمومنین، داریم ما از نسل پیامبر و علی هستیم، ما را خدا به کرامت خاص خود اختصاص داده ما ایمن از عذاب و مطمئن به رحمت خداییم"💐 🌷 💙سید همان‌هایی هستند که به فرموده امام صادق روز قیامت، خود خداوند آنها را مورد خطاب قرار میدهد که ای سید دوستان و ارادتمندان خود را شفاعت کنید، و وقتی سید کسی را شفاعت، کند شفاعت آنها رد نخواهد شد🌺 ❤️سید همان‌هایی هستند که امام صادق از قول پیغمبر فرمود: وقتی در قیامت به جایگاه مقام محمود رسیدم، تمام گنهکاران امتم را شفاعت میکنم حتی آنها که گناه کبیره کردند، ولی بخدا قسم وقتی به آن موقعیت رسیدم کسانی که فرزندان من و سید و ذریه نسل مرا، اذیت کند هرگز شفاعت نخواهم کرد🌺   💙سید همان‌هایی هستند که پیامبر فرمود، سید را احترام کنید اگر مومن بود بخاطر خدا و خودشان، زیرا هر انسان خوبی را باید احترام کرد و اگر مومن نبود به احترام من جدشان.🌺 💚سید همان‌هایی هستند که امام زمان به سید شهاب الدینی فرمود: قدر سید بودنت که به مادرم فاطمه زهرا منسوب میشود را بدان.🌹 💙سید همان‌هایی هستند که امام صادق فرمود پیامبر در روز قیامت، ندا میدهد، ای مردم هرکس سادات را احترام، کرده پناه داده و به آنها نیکی کرده بیاید تا تلافی کنم.. و خدا ندا میدهد، ای رسول پاداش آنها با خودت، هر کجا می‌خواهی منزلشان، ده.. و رسول خدا آنها را در "وسیله" (محلی دربهشت) جا میدهد که در دیدگاه پیامبر و خانواده‌اش هستند و آنها را می‌بینند🌹 💚سید همان‌هایی هستند بزرگترین و پیرترین علامه‌ها، در برابر کودک سیدی دو زانو می‌نشستند، و به احترامش، قیام میکردند.. و این فقط ذره‌ای از تأکید احترام به کسانیست، که خون اطهر در رگشان جاریست.🌹 پیشاپیش عید سعید غدیر مبارک
برنامه درس مثنوی " شرح و تفسیر مثنوی معنوی مولانا " توسط استاد_محمد_رضا_رنجبر 📗📗 مثنوی معنوی اثر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از برترین کتاب‌های ادبیات عرفانی کهن و حکمت پارسی پس از اسلام است. این کتاب از ۲۶٬۰۰۰ بیت و ۶ دفتر و در قالب شعری مثنوی سروده شده‌است؛ که در واقع عنوان کتاب نیز می‌باشد. در این کتاب ۴۲۴ داستان پی‌درپی به شیوهٔ تمثیل و حکایت بیان شده است. هجده بیت نخست دفتر اول مثنوی به نی‌نامه شهرت دارد. مثنوی معنوی گنجینه ای کهن از حکمت ، عرفان ، اخلاق و موضوعات اعتقادی است لیکن آنچه مثنوی را از سایر آثار جدا می کند روانی آن در عین خلاقیت و نوآوری ادبی و معنی دقیق الفاظ و تعبیرات جدید آن است. انتقال معنی از مطلبی به مطلبی و از حکایتی به مضمونی دیگر و در عین حال پیوستگی و ناگسسته بودن مطالب از بدیعیات این کتاب است.