eitaa logo
مشاوره تخصصی همدردی
3.7هزار دنبال‌کننده
624 عکس
372 ویدیو
3 فایل
🔴 روانشناسی علمی به زبان همه‌فهم 🌱 زیر نظر «ابوالفضل سنگ‌تراشان» مشاور ازدواج و خانواده و مدیر سایت همدردی 🔻 عضو سازمان نظام روانشناسی (1252748) 🔰 دریافت مشاوره: https://takl.ink/pardakhti ✅ ارتباط با پشتیبان کانال: @HAMDARDI_ADMIN
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مشاوره تخصصی همدردی
راحت بگو، چی می‌خوای؟ 🌱 انتظارات پیدا و پنهان تاثیری بسیار بسیار عمیقی روی ازدواج افراد دارن. بیشتر وقت‌ها با اینکه زوج‌ها هزار تا شکایت درباره‌ی همسرشون مطرح می‌کنن، نکته‌ی اصلی توی یه جمله خلاصه می‌شه: «این ازدواج انتظارات من رو برآورده نمی‌کنه.» 🌱 گاهی اوقات این توقعات نامنصفانه یا غیرواقع بینانه هستند که مشاوره و تمرین می‌تونه باعث اصلاحشون بشه. ⚠️ اما... خیلی وقت‌ها هم انتظارات همسر منصفانه و مناسب به نظر می‌رسه اما اشکال از جای دیگه است؛ انتظارات به طور واضح و مشخص مطرح نشده. ✅ پس چه در جلسات خواستگاری پیش از ازدواج و چه بعد از ازدواج، همیشه انتظاراتتون رو به طور مستقیم و مشخص برای طرف مقابلتون مطرح کنید. 💚 برای آموزش‌های جذاب مشاوره‌ای به همدردی بپیوندید 🤍
💠 ما گاهی فکر می کنیم که برای شاد بودن نیاز داریم تا زندگی مان عاری از رنج و سختی باشد. حال آن که عاشوراییان به ما یاد می دهند که وقتی که در مسیر رشد قرار بگیری، سخت ترین لحظات، شادترین لحظات تو خواهند بود. 💠 برای مثال در کتاب تاریخ امام حسین (ع) آمده که حبیب ‌بن مظاهر را در روز عاشورا خندان یافتند، یزید بن‌حصین به او گفت:‌ این چه هنگام خنده است؟ حبیب گفت: برای سرور و شادمانی کجا بهتر از اینجا یافت می‌شود؟! 🖤 @HAMDARDI_COM
📌 روح که بزرگ شد، تن به زحمت می‌افتد 🔻 روح کوچک به دنبال خواهش‌های تن می رود، هرچه را که تن فرمان بدهد اطاعت می کند. روح کوچک به دنبال لقمه برای بدن می رود اگر چه از راه دریوزگی و تملّق و چاپلوسی باشد. روح کوچک تن به هر ذلت و بدبختی می دهد برای اینکه می خواهد در خانه اش فرش یا مبل داشته باشد، آسایش داشته باشد، خواب راحت داشته باشد. 🔻متنبی می گوید: وقتی که روح بزرگ شد جسم و تن چاره ای ندارد جز آن‌که به دنبال روح بیاید، به زحمت بیفتد و ناراحت شود. بن علی (ع) یک روح بزرگ و یک روح مقدس است. اساساً روح که بزرگ شد تن به زحمت می افتد. روح بزرگ آرزو می کند که در راه هدفهای الهی و هدف‌های بزرگ خودش کشته شود؛ فرقش شکافته می شود، خدا را شکر می کند روح وقتی که بزرگ شد، خواه ناخواه باید در روز سیصد زخم به بدنش وارد شود. 🔺 آن تنی که در زیر سم اسب‌ها لگدمال می شود، جریمه یک روحیه بزرگ را می دهد، جریمه یک حماسه را می دهد، جریمه حق پرستی را می دهد، جریمه روح شهید را می دهد. ✍ 🖤 @HAMDARDI_COM
هدایت شده از مشاوره تخصصی همدردی
انسانی که کربلا معرفی می‌کند 🔻 👈به سلیگمن در روان‌شناسی مثبت‌گرا بگویید زمینی می‌شناسم که در معرکۀ عشق شاهد ذبح 18 نفر از بستگان درجه یک بود و گفت: جز زیبایی ندیدم! و قاسمی که گفت: مرگ برایم از عسل شیرین‌تر است! 👈به واتسون در رفتارگرائی بگویید حسینی می‌شناسم که نه با «مُلکِ ری» فریفته شد و نه از «غلاف شمشیر» هراسناک! تا تردید حاصل کند که مبنای رفتارِ آدمی «پاداش» است یا «تهدید؟» ! 👈به گلاسر در تئوری انتخاب بگویید سراغ دارم 72 نفر با اختیار خویش «انتخاب» کردند تا پای در «قتلگاه» بگذارند! 👈به مازلو در انسان گرایانه بگویید ابوالفضلی می‌شناسم که پا بر نیازهای زیستی گذاشت و «جرعه‌ای آب ننوشید» و نیاز به امنیت خود را نادیده گرفت و «امان‌نامه» را پس زد تا مصداقی شود برای «افرادِ خودشکوفا»! 👈اگر از «مهارت نه گفتن» گفتید، یاد کنید از آقایی که زیرِ سُم اسبان رفت اما بر بیعتِ با ظالم «نه» گفت! 👈اگر از «خانواده مطلوب» گفتید، نام ببرید از «انسجام خانوداگیِ» یک ابر مرد که خانواده‌اش از مدینه تا کربلا از شیرخواره تا بزرگسال و از عروس و داماد تا پدربزرگ و مادربزرگ پا به پا تا جولانگاه همراه او پیش آمدند! 👤 یادداشتی از برادر خوش ذوق جناب آقای کریمی... آری انسان شناسی رنگ و بویش متفاوت است... 🖤 @HAMDARDI_COM
📆 1403.4.23 🔰 چرا دانش‌آموزان در سراسر جهان دارند خنگ می‌شوند؟ ✅ تأثیر گوشی‌های همراه بر روی دانش‌آموزان! 🔸 معروف‌ترین معیار سنجش توانمندی دانش‌آموزان در سطح جهان، آزمونی موسوم به پی‌آی‌اس‌ای است که هر سه سال یک‌بار عملکرد دانش‌آموزان هشتاد کشور جهان را در ریاضی، علوم و درک مطلب می‌سنجد. در سال‌های اخیر هربار که نتایج این آزمون منتشر می‌شود، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی در جهان را به تعجب وا می‌دارد. 🔸 طی چندین آزمون گذشته، نمرات دانش‌آموزان تقریباً در همۀ درس‌ها و تقریباً در همه‌جای دنیا به طور مداوم در حال کاهش است. حتی کشورهایی مثل فنلاند و کرۀ جنوبی که نظام‌های آموزشی بسیار باکیفیتی دارند هم مستثنی نیستند. 🔸 چه چیزی باعث افت نمرات در دانش‌آموزان سراسر جهان شده است؟ برخی از تحلیل‌گران همه‌گیری کرونا را عامل اصلی دانسته‌اند. اما روند افول نمرات از چندین سال قبل و مشخصاً از سال ۲۰۱۲ به بعد آغاز شده است و کرونا فقط شیب آن را افزایش داده است. گزارش پی‌آی‌اس‌ای به سه دلیل «گوشی‌های همراه» را عامل اصلی معرفی می‌کند: 1️⃣ اولاً دانش‌آموزانی که روزانه کمتر از یک‌ ساعت از اوقات فراغت خود را با دستگاه‌های دیجیتال سپری می‌کنند، عملکرد ریاضی‌شان حدود پنجاه درصد بالاتر از دانش‌آموزانی است که روزانه بیش از پنج‌ساعت به اسکرین چشم می‌دوزند. 2️⃣ ثانیاً به نظر می‌رسد که صفحه‌نمایش‌ها باعث نوعی حواس‌پرتی فراگیر در میان همهٔ دانش‌آموزان شده‌اند، حتی دانش‌آموزانی که مدام چشم به آن‌ها ندوخته‌اند نیز در اثر حواس‌پرتی اطرافیانشان درگیر می‌شوند. 3️⃣ دلیل سوم این است که تقریباً نیمی از دانش‌آموزانی که در این آزمون شرکت کردند، گفتند وقتی از دستگاه‌های دیجیتال خود دور هستند، احساس «کلافگی» یا «اضطراب» می‌کنند. به همین روال، نیمی از دانش‌آموزان گفتند که بدون دستگاه‌های دیجیتالشان از زندگی رضایت کمتری دارند. این اضطراب رابطه‌ای معکوس با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارد. در مجموع، دانش‌آموزانی که بیشتر با تلفن همراه خود کار می‌کنند در مدرسه نمرات بدتری می‌گیرند، حواس دانش‌آموزان دیگر را پرت می‌کنند و احساس بدتری نسبت به زندگی خود دارند. 🔸 البته آزمون پی‌آی‌اس‌ای تنها پژوهشی نیست که پیوستگی استفادۀ زیاد از دستگاه‌های دیجیتال و عملکرد بد تحصیلی را نشان می‌دهد. جاناتان هایت، در پژوهشی جدید به این نتیجه رسیده است که صرفِ وجود یک گوشی هوشمند در دیدرس، باعث افت قابل‌توجه تمرکز حاضرین می‌شود. نظر شما چیست؟ 🔸 هایت پیشنهاد می‌کند که بهتر است گوشی‌های هوشمند کاملاً در مدارس ممنوع شوند. به نظر می‌رسد تحلیل پی‌آی‌اس‌ای نیز استدلالی قوی در حمایت از این سیاست‌ باشد. صدها پژوهش جدی دیگر در ده‌سال اخیر نیز به نتایج مشابهی رسیده‌اند. اگرچه بعضی می‌گویند اگر دانش‌آموزان مهارت استفاده از گوشی را بیاموزند، شاید کمتر در معرض خطر باشند، اما ممنوع‌کردن تلفن در مدرسه اقدام آزمایشی جسورانه و بدیعی خواهد بود. شاید مؤثر نباشد، اما غلط است اگر فکر کنیم هیچ کاری نکردن و حفظ وضع موجود، بی‌ضرر خواهد بود. وقت، وقتِ یک مداخله جدید است. ↙️ منبع: وبسایت ترجمان، نویسنده: درک تامپسن، مترجم: نیره احمدی 〰️〰️〰️〰️〰️ 🆔 @tarahomiasl 🌱 @HAMDARDI_COM
📌 سندروم خودویرانگری! سندرم ایمپاستر (impostor syndrome) یک پدیده‌ی روانی است که در آن افراد نمی‌توانند موفقیت‌هایشان را بپذیرند. برخلاف آنچه شواهد بیرونی نشان می‌دهد که فرد با رقابت و تلاش به موفقیت رسیده، خود فرد تصور می‌کند که لیاقت موفقیت را ندارد و فریب‌کار است. فرد مبتلا به این سندرم، موفقیت خودش را در نتیجه خوش‌شانسی، زمان‌بندی خوب یا فریب دادن دیگران می‌داند و این موضوع که فرد باهوش یا تلاش‌گر است توسط خودش مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. 💚 @HAMDARDI_COM
🔻 سه ویژگی سندروم ایمپاستر دکتر سندی مان، استاد روان‌شناسی دانشگاه لنکشر بریتانیا، سه ویژگی اصلی یا نشانگان خود‌-ویرانگری افراد موفق را چنین بیان می‌کند: اولین ویژگی چنین افرادی این است که افراد فکر می‌کنند دیگران تصوری اغراق‌شده و بیش‌از اندازه از توانایی‌ها و مهارت‌های آن‌ها دارند، تصوری بسیار بزرگ‌تر از آنچه خود فرد از خودش دارد. دومین ویژگی این است که آن‌ها همواره در هراس شدیدی هستند که مبادا دستشان رو شود و دیگران فکر کنند در مورد توانایی‌های خود بقیه را فریب داده‌اند. سومین ویژگی این است که به طور مداوم موفقیت‌های خود را با عواملی که از کنترل شما خارج هستند، اندازه‌گیری می‌کنند و می‌سنجند. 🌱 @HAMDARDI_COM
بعضی از جمله‌های لایک‌خور و زرد داره واقعا به زندگی‌هامون ضربه میزنه!!🥲 + اینکه راحت میگن فلان آدما رو از زندگیت حذف کن یا میگن نذار فلان آدم‌ها آرامشت رو بهم بزنن ....🫠 ❌نکته منفیش اینه این جمله‌ها هر روز زیاد و زیادتر میشه و آدم هارو تنهاتر میکنه...! و نتیجش این میشه که ما داریم به کسایی تبدیل میشیم که توانایی سازگاری ندارن و در آینده با هیچکس دیگه کنار نمیان. 📌اما واقعیت اینه؛ هیچ کسی کامل نیست و همه‌ی ما ایراداتی داریم. هر ارتباط و رابطه‌ای سختی و مشکلات خودشو داره و ما به جای حذف و پاک کردن صورت مساله باید به دنبال راهکار و بهبود و تعمیرش باشیم. حذف کردن برای زمانیه که نهایت تلاشتونو کردین و دیگه امیدی به بهبود رابطه نیست. 💚 @HAMDARDI_COM
👌👌👌 بسیار عالی خدا قوت مطالب کانال شما مختصر و واقعا مفید.
🍂 🌼 اگر مهم‌ترین هدف ناخدا این بود که از کشتی خود محافظت کند، همیشه آن را در لنگرگاه نگه می‌داشت. 👤 توماس آکویناس 🌊 با کشتی خویش دل به دریا بزنید. 💚 @HAMDARDI_COM