eitaa logo
حامد کمالی | زاویه دید!
264 دنبال‌کننده
479 عکس
68 ویدیو
3 فایل
زاویه دید یا همان نقطه دید( Point Of View) چیزی است که جهت و نگرش ما به مسائل را می‌سازد. یک مطلب فقط محتوا نیست؛ یک جهت‌گیری خاصی بر آن حاکم است و جهت‌گیری به (P.O.V) نویسنده بستگی دارد. 🔺یادداشت‌های حامد کمالی اردکانی🔺 ارتباط با نویسنده: @hkamaly
مشاهده در ایتا
دانلود
حامد کمالی | زاویه دید!
✅ تبلیغ مغز دین یا ترویج قالب دین؟! در #تبلیغ_دین باید مراقب بود فهم خودمون و چارچوبی که خودمون از
✅ مبارزه استاد با دین فهمی و دینداریِ غلط! در ادامه یادداشت قبل این سوال مطرح می شود که در کتاب «اسلام و‌نیازهای زمان» به دنبال چیست؟ دنبال حل کدوم مساله هست؟ چه مشکلی رو دیده که به این مساله پرداخته؟ استاد دارد با مباحث این کتاب با این انگاره غلط که «دین یک مساله قدیمی و سنتی است» و «دین پاسخگوی نیازهای جدید و نو زندگی نیست» مبارزه می کند. سرمدار این کیست؟ دشمن خارجی که نمی خواهد اسلام بشکل واقعی و درست به ذهن جوانان برسد. چون حیات او به جهل جوانان از اسلام ناب است. یک عده خودفریفته هم در داخل همین مسیر را می روند که اینها را متجدد یا غرب زده می گویند. و علمای داخلی که دین را به نحوی فهم و تبلیغ می کنند که انگار یک مقوله قدیمی و سنتی است و برای امروز و نیازهای روز من و تو برنامه ای ندارد. شاید بهتر باشد به این علما گفت. تعبیری که رهبری هم بکار می برد. یعنی چه؟ یعنی تنگ نظری! یعنی «کسی آن پویایی و قدرت تطبیق با شرایط گوناگون را درک نکند.» (رهبر انقلاب/ ۱۳ مهر ۱۳۶۷) رهبر انقلاب میفرماید: شهید مطهری هم زبان با دو جبهه می جنگید: جبهه تجدد و غزبزدگی و جبهه تحجر. البته که مبارزه با تحجر بسیار سختر از مبارزه با غربزدگان است. متحجر ظاهر کاملا دینی و مذهبی دارد. در تحجر را بیشتر توضیح میدهم. ✍ @hamedkamaliardakani
✅ مطهری و مقابله با دینِ تحجری! در یادداشت های قبلی گفتیم یکی از دغدغه های استاد شهید مطهری مبارزه با سطحی نگری، تنگ نظری و تحجر بود. اما متحجر‌ چه خصوصیاتی دارد؟ نکند خود ما نیز رگه هایی از تحجر را داریم و خبر نداریم! ❌ متحجر هر تغییر و تحولی رو مغایر با اصول مذهب میدونه و لذا از تغییر و می ترسه. از این جهت هرگز در استفاده از روش های خلاق و جدید و نو پیشران نیست بلکه مانع است. ❌ برای متحجر اونقدر محتوا و ماهیت و اغراض دین مهم نیست که قالب و دینی مهم است. (به بیان بهتر وقتی ظاهر دینی شد انگار تکلیفش ادا شده و به همینجا بسنده می کند) ❌ متحجر است و هر اظهارنظر تازه ای رو انگار مخالف دین می بینه و بدون بررسی و تحقیق و فهم درست مساله رد می کنه. چون ذهنیتی که او از اسلام داره مخالف چنین چیزی است. ❌ متحجر است و هر ارتباط و مجالست و رابطه ای رو که ظاهرا در تنافی با دین است - یا بیم ضدیت با دین در آن می رود- رد می کنه و بخاطر همین مساله خودش هم کمتر اهل ارتباط و روابط اجتماعی است. چون حس میکنه دینش دچار خدشه میشه. بنا بر این در ارتباطاتش خیلی اهل احتیاطه و کمتر به جمع های غیر هم مسلکان خود گرایش داره. ❌ متحجر نگاهش نسبت به دیگران از است. کمتر اتفاق می افتد خودش را در معرض یادگیری قرار دهد، کتابی را به قصد فهم و یادگیری - نه به قصد نقد- بخواند یا اینکه طرز تفکر جدیدی را از استاد جدیدی بیاموزد. حس دانش بی انتهای مطلق دارد. ❌ متحجر‌ محدود است و نگاه خرد دارد. نیست و فهم دینی او متاثر از جهان بینی و نگرش محدودی است که دارد. ❌ متحجر‌ بیشتر به احکام دارد تا اجتماعی و بنا بر این، دایره دین را بیشتر در حوزه فردیات می بیند و کمتر به اصلاح اجتماعی گرایش دارد. اولویت های او اخلاق و احکام فردی است و حتی به موضوعات اجتماعی مثل حجاب نیز با عینک فردی نگاه میکند و نگاه آسیب شناسانه ی عمقی و اجتماعی ندارد. ❌ متحجر در مقابل دنیای جدید و مظاهر تمدن دچار هراس شده و است و نمی تواند با فهم پویا از دین، فعالانه خود را با زمانه تطبیق دهد. بنا براین عملا منزوی و حذف خواهد شد. ♨️ شما تصور کنید مقابله با مذهبیِ متحجر چقدر سخت است! 💥 : مظاهر پیشرفت زمانه غیر از انحرافات زمانه است؛ توضیح این نکته در یادداشت های بعد خواهد آمد. ✍ @hamedkamaliardakani
✅ دوران مدرن و بیماری تحجر! در خصوص مساله تحجر و سطحی نگری می نوشتم. نکته ای که خوب است در این یادداشت به آن بپردازم این است که با توجه به مطالب یادداشت های قبلی برداشت نشود که لزوما در بین افرادی پیدا می شود که دارند. البته این هست و به تعبیر مقام معظم رهبری این بلای بزرگی است که یک عالم نتواند با نگرش سنتی و با دنیای ساده و بسیطی که دارد برای دنیای بزرگ و پیچیده امروز فتوا صادر کند. چنین فردی اساسا نمی تواند برای نسخه ارائه کند. (1376/03/14) اما لزوما تحجر میوه نگرش های سنتی نیست؛ تحجر میوه و تنگ نظری هم هست. بسیاری از افراد به خاطر و شیفتگی که در درون شان از شرایط روز جامعه و اتفاق می افتد گزاره هایی را بدون دلیل می پذیرند و نمی توانند به مخالف آن فکر کنند. این تحجر است. اینکه فردی تحت تاثیر دوران مدرن قرار گرفته و ذهنش در موضوعی بسته و دگم شود نمونه ای از تحجر است. برخی اساسا فکر میکنند موضوعی صرفا چون مولود شرایط مدرن است درست است و و بصورت افراطی آن را حمایت و طرفداری می کنند بدون آنکه در خصوص آن کنند؛ اگر انتقادی هم بشوند نمی پذیرند. رهبر انقلاب در این خصوص میفرمایند: «من یادم نمی‌رود، دوران قبل از انقلاب در این مجالسی که با دانشجویان و بعضی از فعّالان سیاسی چپ تشکیل می‌شد، اگر کسی حرفی می‌زد که با مبانی مارکسیسم اندک مخالفتی داشت، استدلال لازم نبود، می‌گفتند این حرف باطل و غلط است.» (۱۳۸۱/۱۱/۰۸) نمونه این نوع تحجر را در انتخاب های سیاسی افراد می توان دید. گاهی دیده می شود شخصی که ادعای آزادی او گوش فلک را کر کرده متعصبانه حامی یک است و حاضر نیست اشتباهات او را بپذیرد. جوان امروز فکر میکند هرچه که از مانند فیلم و سینما و فضای مجازی و .. صادر می شود درست است و بخاطر شیفتگی که نسبت به آن دارد حتی اجازه نقد و سوال هم به خود نمی دهد؛ گاهی حتی اگر در جمعی قرار بگیرد سوال پرسیدن - نه اعتراض - را مصداق عقب افتادگی می بیند و بخاطر که دارد همراه جماعت شده و آرام آرام جذب می شود که این البته خطر بزرگی است. ذهن او نسبت به فضایی که در آن قرار گرفته متعصب و می شود. هنر این بود که با قدرت تفکر و اجتهادی که داشت نه گرفتار مردابِ تحجر شد و نه اسیر گردابِ روشنفکری! اینکه با تکیه بر مبانی مستدل و منطقی و قرائتی از دین برای جوانان ارائه داد که بتوانند با تکیه بر عقل و مبانی دینی، با تفکیک از گرفتار هیچ یک از این دو دام نشوند. اینکه با تکیه بر اصول ثابت دین می توان به اصول متغیر دینی که در هر دوران تغییر میکند دین با مظاهر زمانه قابل جمع است. اینکه و با همراه شدن با اقتضائات و منافاتی ندارد. ارزش کتاب های شهیدمطهری این‌جا مشخص می شود. بی سبب نیست که حضرت امام فرمودند آثارش خوب و است و سِرّ اینکه رهبر انقلاب خطاب به اقشار مختلف بخصوص متولیان دینی و روحانیون، دانشجویان، معلمین، فعالان فرهنگی و .. تاکید به مطالعه آثار ایشان دارد می تواند همین باشد. کتاب «اسلام و نیازهای زمان» تبلور یکی از ابعاد جدی اندیشه استاد مطهری است. ✍ @hamedkamaliardakani
یکی از های بسیار اثرگذار ما در این دوران، گروههای است که روز به روز‌ هم در حال افزایش است .. این ظرفیت را با ایجاد خراب نکنیم! هرچیز قیمتی لازم داره که آفت نگیره؛ منحرف نشه؛ شاید الان اینقدر انحرافش فاحش نباشه ولی همیشه از یک‌ نقطه کوچیکه! در این موضوع بیشتر می نویسم .. ✍ @hamedkamaliardakani
✅ ظرفیت سرود و خطر استحاله! از ظرفیت های هنری جریان ساز و معرفت بخش، ظرفیت است. سرود تعریف خودش را دارد. نوعی از شعر است که با ریتمی که دارد و انگیزه بخش است در عین که منتقل می کند. سرود جهت دهی می کند. ایجاد می کند. حرکت جمعی! وقتی تاریخی به مساله نگاه می کنیم می بینیم سرودهای اول انقلاب چقدر بودند و بعد از آن هم در طول تاریخ انقلاب تا به امروز در نقاط عطف مختلفی که وجود داشته سرودهای انقلابی در ترویج معارف انقلاب نقش بسزایی داشته اند. هویت سرود یک است که غالبا مخاطب از این دالان عبور می کند و با هویت شکل گرفته ای وارد عرصه ای که استعدادش را داشته می شود. خیلی از استعدادها از همین جمع های سرودی کشف می شود. البته اگر چنین نگرشی داشته باشد. حدود یک دهه است که انگار سرودهای ما خیلی نرم از ماهیت اصلی خود دارد خارج می شود. یعنی بجای اینکه محتوا و شعر جدی باشد ملودی و و جنبه موسیقیایی جدی تر است. بجای اینکه بچه ها تمرین کنند و در مراسمات مختلف بخوانند به اصطلاح هست و نوجوانان فقط لب میزنند. بجای اینکه گروه سرود برای کودک و نوجوان داشته باشد بیشتر شیبی ایجاد می کند تا فرد درگیر خودنمایی و بیشتر و .. شود. البته که و پوشش زیبا، دختر و پسر، غلبه های تند و های دور از شان فضای تربیتی نیز به آن ضریب می دهد. نتیجه آنکه اگر گروه های سرود قبلا هویت تربیتی و استعدادیابی و رشد داشتند امروز هویت دیده شدن، خواننده شدن و .. پیدا کرده اند تا جایی که بعضی از مربیان سرود تمایل به خواننده شدن دارند. مربی های سرود، دغدغه مندان این عرصه و مجموعه هایی که حمایت می کنند یک هم به قصه ی سرود داشته باشند. همراهی با برای شروع مهم است اما افق ما باید و تغییر ذائقه باشد. مسیری که دقیقا طی میکند و ما چون نگاه کلان نداریم بعد از مدتی وقتی به دور و برمون نگاه می کنیم خود را گرفتار می بینیم. ✍ @hamedkamaliardakani
مباحث امسال با عنوان آخرین گام رهایی را دنبال می کنید؟ این مباحث، در واقع ترجمه ی امروزیِ مباحث آزادی معنوی است با ادبیات جدید و نگاهی نو!

این همان چیزی است که امروز نیاز داریم. 
بیانِ مبانی دینی با زبان نو برای نسل جدید!
توصیه میکنم حتما گوش بدید. https://eitaa.com/panahian_mp3 @hamedkamaliardakani
شب عاشوراست .. و رزق من و شما این یک صفحه از کتاب «جمع ها و حاصل جمع ها» اثر استاد صفایی حائری @hamedkamaliardakani
🔹عاشورا جدال نظامی یا رسانه ای! 🔻تبیین، محور حرکت امام! @hamedkamaliardakani
✅ یک‌ سوال جدی از هیئتی ها! ده شب گذشت .. عزاداری ها قبول! اما یک سوال: وقتی از هیئت بیرون می روید چه احساسی دارید؟ اصلا وقتی گریه می کنید چه حسی دارید؟ حس دارید یا حس ؟ حس گریه بر دارید یا حس گریه بر فردی ضعیف و ؟ حس تکلیف و پذیری دارید یا حس بی تفاوتی؟ حس بیشتر دارید یا حس جهل بیشتر؟ این معیار سنجش است. اگر بر فردی که منتهای عزت و و شکوه و است اما به او ظلم شده و واقع شده (مقتدر مظلوم) گریه می کنید، این گریه قیمت دارد. این گریه انسان را می دهد. این گریه انسان را می کند. چون شما را به امام حسین نزدیک کرده. به خدا نزدیک کرده. به انسانیت نزدیک کرده. مثل گریه ای که برای می کنیم؛ چون حاج قاسم را میدانیم حس مبارزه و و انتقام جویی در ما تقویت می شود. اما اگر بر فردی که ضعیف و بیچاره است و تک و تنها و ذلیل (نعود بالله) گریه کردید این گریه صرفا بوده و حرکتی در انسان ایجاد نمی کند. موجی ایجاد نمی کند. است و غالبا این حس بعد از دهه محرم فراموش می شود. این گریه ما را به امام حسین نزدیک نمی کند. چون اساسا انسان را نمی دهد و جلو نمی برد. اگر هیئت ها خود را درست انجام دهند (چه از نظر محتوای سخنرانی و شعر و مداحی و ریتم و ..) فرد و جامعه ما باید اساسی تغییر کند. باید شود. باید حیات بگیرد. باید زنده شود. باید به نزدیک شوند. هیئتی که اساسا این ها برایش موضوعیتی ندارد و را به چشم صرفا شلوغ کن و سینه زن می بیند همان هیئت برایش می شود . همان عزاداری می شود حجاب! چون هیئت را که در اصل بوده دیده است. هیئتی که همان عزاداری اش مانع ارتباط و نزدیکی اش به امام حسین می شود. شیطان برای هر قشری ابزار خودش را دارد. پناه بر خدا! ✍ @hamedkamaliardakani
کار فرهنگیِ حجمی در واقع کار فرهنگی نیست؛ از کار فرهنگی است برای خالی نبودن عریضه و‌ پر کردن گزارش! چیزی که فرمودند در مقابل آن بایستید. ولی وقتی فرهنگی‌ کارانِ باسابقه سرگرم این نمایش می شوند ایستادن است .. @hamedkamaliardakani
دلشوره ی زیارت تو می کُشد مرا این اربعین مرا برسان کربلا حسین .. @hamedkamaliardakani