حامد کمالی | زاویه دید!
✅ تبلیغ مغز دین یا ترویج قالب دین؟! در #تبلیغ_دین باید مراقب بود فهم خودمون و چارچوبی که خودمون از
✅ مبارزه استاد با دین فهمی و دینداریِ غلط!
در ادامه یادداشت قبل این سوال مطرح می شود که
#شهیدمطهری در کتاب «اسلام ونیازهای زمان» به دنبال چیست؟ دنبال حل کدوم مساله هست؟
چه مشکلی رو دیده که به این مساله پرداخته؟
استاد دارد با مباحث این کتاب با این انگاره غلط که «دین یک مساله قدیمی و سنتی است» و «دین پاسخگوی نیازهای جدید و نو زندگی نیست» مبارزه می کند.
سرمدار این #تفکر_غلط کیست؟ #اول دشمن خارجی که نمی خواهد اسلام بشکل واقعی و درست به ذهن جوانان برسد. چون حیات او به جهل جوانان از اسلام ناب است.
یک عده خودفریفته هم در داخل همین مسیر را می روند که اینها را متجدد یا غرب زده می گویند.
و #دوم علمای داخلی که دین را به نحوی فهم و تبلیغ می کنند که انگار یک مقوله قدیمی و سنتی است و برای امروز و نیازهای روز من و تو برنامه ای ندارد. شاید بهتر باشد به این علما #متحجر گفت. تعبیری که رهبری هم بکار می برد.
#تحجر یعنی چه؟ یعنی تنگ نظری! یعنی «کسی آن پویایی و قدرت تطبیق با شرایط گوناگون را درک نکند.» (رهبر انقلاب/ ۱۳ مهر ۱۳۶۷)
رهبر انقلاب میفرماید:
شهید مطهری هم زبان با دو جبهه می جنگید: جبهه تجدد و غزبزدگی و جبهه تحجر.
البته که مبارزه با تحجر بسیار سختر از مبارزه با غربزدگان است.
متحجر ظاهر کاملا دینی و مذهبی دارد.
در #یادداشت_بعدی تحجر را بیشتر توضیح میدهم.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ مطهری و مقابله با دینِ تحجری!
در یادداشت های قبلی گفتیم یکی از دغدغه های استاد شهید مطهری مبارزه با سطحی نگری، تنگ نظری و تحجر بود.
اما متحجر چه خصوصیاتی دارد؟ نکند خود ما نیز رگه هایی از تحجر را داریم و خبر نداریم!
❌ متحجر هر تغییر و تحولی رو مغایر با اصول مذهب میدونه و لذا از تغییر و #تحول می ترسه. از این جهت هرگز در استفاده از روش های خلاق و جدید و نو پیشران نیست بلکه مانع است.
❌ برای متحجر اونقدر محتوا و ماهیت و اغراض دین مهم نیست که قالب و #ظاهر دینی مهم است. (به بیان بهتر وقتی ظاهر دینی شد انگار تکلیفش ادا شده و به همینجا بسنده می کند)
❌ متحجر #دُگم است و هر اظهارنظر تازه ای رو انگار مخالف دین می بینه و بدون بررسی و تحقیق و فهم درست مساله رد می کنه. چون ذهنیتی که او از اسلام داره مخالف چنین چیزی است.
❌ متحجر #تنگ_نظر است و هر ارتباط و مجالست و رابطه ای رو که ظاهرا در تنافی با دین است - یا بیم ضدیت با دین در آن می رود- رد می کنه و بخاطر همین مساله خودش هم کمتر اهل ارتباط و روابط اجتماعی است. چون حس میکنه دینش دچار خدشه میشه. بنا بر این در ارتباطاتش خیلی اهل احتیاطه و کمتر به جمع های غیر هم مسلکان خود گرایش داره.
❌ متحجر نگاهش نسبت به دیگران از #بالابهپایین است. کمتر اتفاق می افتد خودش را در معرض یادگیری قرار دهد، کتابی را به قصد فهم و یادگیری - نه به قصد نقد- بخواند یا اینکه طرز تفکر جدیدی را از استاد جدیدی بیاموزد. حس دانش بی انتهای مطلق دارد.
❌ متحجر #افق_دیدش محدود است و نگاه خرد دارد. #کلان_نگر نیست و فهم دینی او متاثر از جهان بینی و نگرش محدودی است که دارد.
❌ متحجر بیشتر #نگرش_فردی به احکام دارد تا اجتماعی و بنا بر این، دایره دین را بیشتر در حوزه فردیات می بیند و کمتر به اصلاح اجتماعی گرایش دارد. اولویت های او اخلاق و احکام فردی است و حتی به موضوعات اجتماعی مثل حجاب نیز با عینک فردی نگاه میکند و نگاه آسیب شناسانه ی عمقی و اجتماعی ندارد.
❌ متحجر در مقابل دنیای جدید و مظاهر تمدن دچار هراس شده و #منفعل است و نمی تواند با فهم پویا از دین، فعالانه خود را با زمانه تطبیق دهد. بنا براین عملا منزوی و حذف خواهد شد.
♨️ شما تصور کنید مقابله با مذهبیِ متحجر چقدر سخت است!
💥 #تبصره: مظاهر پیشرفت زمانه غیر از انحرافات زمانه است؛ توضیح این نکته در یادداشت های بعد خواهد آمد.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ دوران مدرن و بیماری تحجر!
در خصوص مساله تحجر و سطحی نگری می نوشتم.
نکته ای که خوب است در این یادداشت به آن بپردازم این است که با توجه به مطالب یادداشت های قبلی برداشت نشود که #تحجر لزوما در بین افرادی پیدا می شود که #نگرش_سنتی دارند. البته این هست و به تعبیر مقام معظم رهبری این بلای بزرگی است که یک عالم نتواند با نگرش سنتی و با دنیای ساده و بسیطی که دارد برای دنیای بزرگ و پیچیده امروز فتوا صادر کند. چنین فردی اساسا نمی تواند برای #نیازهای_جامعه_امروز نسخه ارائه کند. (1376/03/14)
اما لزوما تحجر میوه نگرش های سنتی نیست؛ تحجر میوه #تعصب و تنگ نظری هم هست. بسیاری از افراد به خاطر #خودتحقیری و شیفتگی که در درون شان از شرایط روز جامعه و #فضای_مدرن اتفاق می افتد گزاره هایی را بدون دلیل می پذیرند و نمی توانند به مخالف آن فکر کنند. این تحجر است. اینکه فردی تحت تاثیر دوران مدرن قرار گرفته و ذهنش در موضوعی بسته و دگم شود نمونه ای از تحجر است. برخی اساسا فکر میکنند موضوعی صرفا چون مولود شرایط مدرن است درست است و #روشنفکرانه و بصورت افراطی آن را حمایت و طرفداری می کنند بدون آنکه در خصوص آن #فکر کنند؛ اگر انتقادی هم بشوند نمی پذیرند. رهبر انقلاب در این خصوص میفرمایند: «من یادم نمیرود، دوران قبل از انقلاب در این مجالسی که با دانشجویان و بعضی از فعّالان سیاسی چپ تشکیل میشد، اگر کسی حرفی میزد که با مبانی مارکسیسم اندک مخالفتی داشت، استدلال لازم نبود، میگفتند این حرف باطل و غلط است.» (۱۳۸۱/۱۱/۰۸)
نمونه این نوع تحجر را در انتخاب های سیاسی افراد می توان دید. گاهی دیده می شود شخصی که ادعای آزادی او گوش فلک را کر کرده متعصبانه حامی یک #شخصیت_سیاسی است و حاضر نیست اشتباهات او را بپذیرد.
جوان امروز فکر میکند هرچه که از #مظاهر_مدرن مانند فیلم و سینما و فضای مجازی و .. صادر می شود درست است و بخاطر شیفتگی که نسبت به آن دارد حتی اجازه نقد و سوال هم به خود نمی دهد؛ گاهی حتی اگر در جمعی قرار بگیرد سوال پرسیدن - نه اعتراض - را مصداق عقب افتادگی می بیند و بخاطر #ضعف_شخصیتی که دارد همراه جماعت شده و آرام آرام جذب می شود که این البته خطر بزرگی است. ذهن او نسبت به فضایی که در آن قرار گرفته متعصب و #بسته می شود.
هنر #استاد_شهیدمطهری این بود که با قدرت تفکر و اجتهادی که داشت نه گرفتار مردابِ تحجر شد و نه اسیر گردابِ روشنفکری!
اینکه با تکیه بر مبانی مستدل و منطقی #عقل و #دین قرائتی از دین برای جوانان ارائه داد که بتوانند با تکیه بر عقل و مبانی دینی، با تفکیک #انحرافات_زمان از #اقتضائات_زمان گرفتار هیچ یک از این دو دام نشوند. اینکه با تکیه بر اصول ثابت دین می توان به اصول متغیر دینی که در هر دوران تغییر میکند دین با مظاهر زمانه قابل جمع است. اینکه #دینداری و #زیست_مؤمنانه با همراه شدن با اقتضائات و #پیشرفتهای_زمانه منافاتی ندارد.
ارزش کتاب های شهیدمطهری اینجا مشخص می شود.
بی سبب نیست که حضرت امام فرمودند #بیاستثنائا آثارش خوب و #انسانساز است و سِرّ اینکه رهبر انقلاب خطاب به اقشار مختلف بخصوص متولیان دینی و روحانیون، دانشجویان، معلمین، فعالان فرهنگی و .. تاکید به مطالعه آثار ایشان دارد می تواند همین باشد.
کتاب «اسلام و نیازهای زمان» تبلور یکی از ابعاد جدی اندیشه استاد مطهری است.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
یکی از #ظرفیت های بسیار اثرگذار ما در این دوران، گروههای #سرود است که روز به روز هم در حال افزایش است ..
این ظرفیت را با ایجاد #گروه_سرود_مختلط خراب نکنیم!
هرچیز قیمتی #مراقبت لازم داره که آفت نگیره؛ منحرف نشه؛ شاید الان اینقدر انحرافش فاحش نباشه ولی همیشه #شروع_انحرافات از یک نقطه کوچیکه!
در این موضوع بیشتر می نویسم ..
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
✅ ظرفیت سرود و خطر استحاله!
از ظرفیت های هنری جریان ساز و معرفت بخش، ظرفیت #سرود است.
سرود تعریف خودش را دارد. نوعی از شعر است که با ریتمی که دارد #شورانگیز و انگیزه بخش است در عین #معرفتی که منتقل می کند. سرود جهت دهی می کند. #حرکت ایجاد می کند. حرکت جمعی!
وقتی تاریخی به مساله نگاه می کنیم می بینیم سرودهای اول انقلاب چقدر #اثرگذار بودند و بعد از آن هم در طول تاریخ انقلاب تا به امروز در نقاط عطف مختلفی که وجود داشته سرودهای انقلابی در ترویج معارف انقلاب نقش بسزایی داشته اند.
هویت سرود یک #کار_گروهی_تربیتی است که غالبا مخاطب از این دالان عبور می کند و با هویت شکل گرفته ای وارد عرصه ای که استعدادش را داشته می شود. خیلی از استعدادها از همین جمع های سرودی کشف می شود. البته اگر #مربی_سرود چنین نگرشی داشته باشد.
حدود یک دهه است که انگار سرودهای ما خیلی نرم از ماهیت اصلی خود دارد خارج می شود.
یعنی
بجای اینکه محتوا و شعر جدی باشد ملودی و #آهنگ و جنبه موسیقیایی جدی تر است.
بجای اینکه بچه ها #خودشان تمرین کنند و در مراسمات مختلف بخوانند به اصطلاح #پِلیبَک هست و نوجوانان فقط لب میزنند.
بجای اینکه گروه سرود #نقش_تربیتی برای کودک و نوجوان داشته باشد بیشتر شیبی ایجاد می کند تا فرد درگیر خودنمایی و بیشتر #دیده_شدن و .. شود. البته که #تیپ و پوشش زیبا، #اختلاط دختر و پسر، غلبه #موسیقی های تند و #تدوین های دور از شان فضای تربیتی نیز به آن ضریب می دهد.
نتیجه آنکه اگر گروه های سرود قبلا هویت تربیتی و استعدادیابی و رشد داشتند امروز هویت دیده شدن، خواننده شدن و .. پیدا کرده اند تا جایی که بعضی از مربیان سرود تمایل به خواننده شدن دارند. مربی های سرود، دغدغه مندان این عرصه و مجموعه هایی که حمایت می کنند یک #نگاه_کلان هم به قصه ی سرود داشته باشند. همراهی با #ذائقه_مردم برای شروع مهم است اما افق ما باید #جریان_سازی و تغییر ذائقه باشد.
مسیری که دقیقا #دشمن طی میکند و ما چون نگاه کلان نداریم بعد از مدتی وقتی به دور و برمون نگاه می کنیم خود را گرفتار می بینیم.
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
مباحث امسال #حجتالاسلام_پناهیان با عنوان آخرین گام رهایی را دنبال می کنید؟
این مباحث، در واقع ترجمه ی امروزیِ مباحث آزادی معنوی #استاد_شهیدمطهری است با ادبیات جدید و نگاهی نو!
این همان چیزی است که امروز نیاز داریم. بیانِ مبانی دینی با زبان نو برای نسل جدید!توصیه میکنم حتما گوش بدید. https://eitaa.com/panahian_mp3 @hamedkamaliardakani
شب عاشوراست ..
و
رزق من و شما
این یک صفحه از کتاب «جمع ها و حاصل جمع ها» اثر استاد صفایی حائری
@hamedkamaliardakani
🔹عاشورا جدال نظامی یا رسانه ای!
🔻تبیین، محور حرکت امام!
@hamedkamaliardakani
✅ یک سوال جدی از هیئتی ها!
ده شب گذشت ..
عزاداری ها قبول!
اما یک سوال:
وقتی از هیئت بیرون می روید چه احساسی دارید؟
اصلا وقتی گریه می کنید چه حسی دارید؟
حس #ضعف دارید یا حس #قدرت؟
حس گریه بر #قهرمان دارید یا حس گریه بر فردی ضعیف و #بیچاره؟
حس تکلیف و #مسئولیت پذیری دارید یا حس بی تفاوتی؟
حس #آگاهی بیشتر دارید یا حس جهل بیشتر؟
این معیار سنجش است.
اگر بر فردی که منتهای عزت و #حماسه و شکوه و #عظمت است اما به او ظلم شده و #مظلوم واقع شده (مقتدر مظلوم) گریه می کنید، این گریه قیمت دارد. این گریه انسان را #حرکت می دهد. این گریه انسان را #بیدار می کند.
چون شما را به امام حسین نزدیک کرده. به خدا نزدیک کرده. به انسانیت نزدیک کرده.
مثل گریه ای که برای #حاج_قاسم می کنیم؛ چون حاج قاسم را #قهرمان میدانیم حس مبارزه و #غیرت و انتقام جویی در ما تقویت می شود.
اما
اگر بر فردی که ضعیف و بیچاره است و تک و تنها و ذلیل (نعود بالله) گریه کردید این گریه صرفا #عاطفی بوده و حرکتی در انسان ایجاد نمی کند. موجی ایجاد نمی کند. #موقتی است و غالبا این حس بعد از دهه محرم فراموش می شود. این گریه ما را به امام حسین نزدیک نمی کند. چون اساسا انسان را #حرکت نمی دهد و جلو نمی برد.
اگر هیئت ها #تکلیف خود را درست انجام دهند (چه از نظر محتوای سخنرانی و شعر و مداحی و ریتم و ..) فرد و جامعه ما باید اساسی تغییر کند. باید #متحول شود. باید حیات بگیرد. باید زنده شود. باید به #حسینیشدن نزدیک شوند.
هیئتی که اساسا این ها برایش موضوعیتی ندارد و #مخاطب را به چشم صرفا شلوغ کن و سینه زن می بیند همان هیئت برایش می شود #حجاب. همان عزاداری می شود حجاب! چون هیئت را که در اصل #مسیر بوده #هدف دیده است. هیئتی که همان عزاداری اش مانع ارتباط و نزدیکی اش به امام حسین می شود.
شیطان برای هر قشری ابزار خودش را دارد.
پناه بر خدا!
✍ #حامدکمالیاردکانی
@hamedkamaliardakani
کار فرهنگیِ حجمی در واقع کار فرهنگی نیست؛ #نمایشی از کار فرهنگی است برای خالی نبودن عریضه و پر کردن گزارش! چیزی که #رهبری فرمودند در مقابل آن بایستید. ولی وقتی فرهنگی کارانِ باسابقه سرگرم این نمایش می شوند ایستادن #سخت است ..
#کار_نمایشی
#کار_فرهنگی
@hamedkamaliardakani
دلشوره ی زیارت تو می کُشد مرا
این اربعین مرا برسان کربلا حسین ..
#شب_زیارتی
#اربعین
@hamedkamaliardakani