نقشه سرانه مصرف انرژی در دنیا. همانگونه که در نقشه پیداست، هر ایرانی کمتر از هر آمریکایی، کانادایی، استرالیایی، عربستانی، ترکمنستانی، روسی، نروژی، سوئدی، هلندی، نیوزلندی و ... انرژی مصرف می کند. مصرف انرژی سرانه در ایران یا کمتر یا در حد عموم کشورهای اروپایی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
أيا می دانید مطابق با آمار EIA ۲۰۱۹، شهروندان ایرانی به طور سرانه در رتبه ۹۳ از مصرف برق دنیا هستند. یعنی هر کدام از شهروندان ۹۲ کشور دیگر از هر ایرانی برق بیشتری مصرف می کنند. تقریبا همه کشورهای اروپایی و کشورهایی که خود را پیشرفته می دانند مصرف سرانه بالاتری از ما دارند.
اما آیا این به معنای آن است که ما اسراف نمی کنیم؟
خیر. ما باید مطابق با تعالیم دین از منابع خدادادی بهترین استفاده را انجام دهیم.
اما این به معنی آن نیست که کشورهای غربی مصرفی بهینه تر از ما دارند.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
مطابق با داده های بین المللی همانطور که قبلا هم بیان شد، نقدینگی در ایران هم به لحاظ سرعت رشد و هم در نسبت با تولید بسیار پایین تر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است. اما همین نقدینگی اندک هم در اختیار معدودی از سرمایه خواران قرار گرفته است. از جمله بانک های خصوصی و ... لذا اگر همین مقدار کم در اختیار عده ای معدود قرار گیرد، به آن عده قدرت تخریب می دهد.
بانک های خصوصی با به کار انداختن این نقدینگی در مال سازی، سفته بازی و سایر فعالیت های غیر مولد، کشور را به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تخریب می کنند.
حال آنکه نقدینگی هم در توزیع باید عادلانه باشد و هم در اندازه لازم است که کافی باشد.
پس ما همزمان دو سیاست مکمل را دنبال می کنیم:
۱- تعطیل کردن بانک های خصوصی و نهادهای سفته باز غیرمولد.
۲- تقویت نقدینگی با توزیع همگانی
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از کانال سید مقدام حیدری
اقتصاد ما مجازی.pdf
5.67M
این روزها هر جا که بری، صحبت از مشکلات اقتصادی و این چیزهاست. همه هم یه پا متخصصیم ماشاالله و در تحلیل و نظریهپردازی دستی بر آتش داریم.😄 معمولا هم حرفها به اینجا کشیده میشه که میگن: «کجای دنیا خودروشون این جوره؟ کجای دنیا حقوقها این شکلیه؟ کجای دنیا وضع مسکن اینه؟ کجای دنیا فلان؟ کجای دنیا بهمان؟»
بعدش یه جو ناامیدی شدید درست میشه!🤦🏻♂ طبیعتا هم نه غرب و آمریکا و چین و ژاپن خوب دیده میشه، نه وضع ایران!
حالا بستگی داره طرف گفتگو کی باشه، اگه یارو دلش با انقلاب صاف نباشه، قشنگ شروع میکنه به شستن سر تا پای نظام که: یه مشت بیعرضه مملکت رو گرفتن دستشون و هیچ غلطی نکردن هیچ، ما رو تو همه چیز کردن آخر دنیا.😂 بعضیها هم نسخهی دبی میپیچن که باس کل انقلابمون رو بدیم بره که یکم زندگی کنیم.🤦🏻♂
بحث که به اینجا کشیده میشه، احساس میکنیم که داره بیانصافی میشه، بعد سعی میکنیم که جواب بدیم ولی نمیتونیم. مثلا میخوایم از دستاوردها نظام، یا از مشکلات غرب، یا از ریشهی مشکلات بگیم که مشخص بشه مشکل از انقلاب نیست، اتفاقا از کار غیر انقلابیه.. ولی نمیتونیم چون اطلاعاتمون کمه.🤦🏻♂
فکر کنم این کتاب «اقتصاد ماه» اولین کتابی باشه که pdfش رو کامل تو گوشی خوندم.😄 خدایی حرفهای بهدردبخور رو انتخاب کرده. هیچ جا هم بحث رو جوری تخصصی نکرده که منِ اقتصاد نخونده نتونم بفهمم. تو بحثها هم کمکم کرد قشنگ بتونم ورق رو برگردونم و فضا رو انقلابی کنم.😁
🔻این فایل رو خود تولید کننده با هدیهی یک صلوات منتشر کرده.
تو کانالش عضو بشید👇 @eghtesademah
https://eitaa.com/sayedmeqdam
واکنش آیت الله تحریری به سخنان بعضی مسئولین.mp3
649.5K
🎙 #کلیپ_صوتی
💠 واکنش آیت الله تحریری در درس اخلاق ۲۶ اسفند به موضع گیری های اخیر وزیر گردشگری در رابطه با #حجاب
#حجاب
#صراط_مستقیم
✍کانال نشر بیانات استاد تحریری
╔════════════════╗
🆔 @seratemostaghim_ir
╚═════════════
با طرح شعار سال در چند روز اخیر، مباحثه داغی میان دوستان حزباللهی شکل گرفته است که چند نکتهای به نظرم میرسد:
۱. دعوای خلق نقدینگی و رابطه آن با تورم، انحرافی است، اثر چندانی نه بر #مهار_تورم دارد و نه بر #رشد_تولید! اولا صرف نظر از خوب یا بد بودن خلق نقدینگی، در حال حاضر دولت کمترین میزان خلق نقدینگی را دارد و کاهش بیشتر آن در کوتاهمدت و حتی میانمدت اساسا ممکن نیست و بنا به مصالحی بالاتر، محدود کردن آن مطلوب هم نیست. ثانیا آنچه از آمار بر میآید، نوسانات نرخ رشد نقدینگی توضیحدهندگی کافی برای نرخ تورم را ندارد. در سه دهه اخیر، نرخ رشد نقدینگی تقریبا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سالانه بوده اما تورم ببین ۹ تا ۴۰ درصد نوسان داشته و این یعنی عوامل غیرپولی، اثرگذاری معنادارتری بر نرخ تورم داشتهاند! و ثالثا همه اینها در وضعیتی است که چه در نرخ رشد بالای نقدینگی و چه در نرخ پایین آن، چه در نرخ بالای تورم و چه در پایین آن، رشد تولید بسیار پایین بوده است! پس عامل رشد و #جهش_تولید را هم باید خارج از متغیرهای پولی جستجو کرد.
۲. حضرت آقا فرمودند مهار تورم از طریق رشد تولید میسر است، همانگونه که پارسال، دانشبنیانی را با اشتغالآفرینی توامان دانستند. این را بگذارید کنار #مردم_محوری و #عدالت_بنیانی تا منظومه فکری ایشان حول مفهوم محوری #اقتصاد_مقاومتی و #استحکام_ساخت_درونی_نظام تکمیل شود. همه این مولفهها، #غیرپولی است و در همه آنها، تفاوتهای آشکاری با رویکردهای متعارف اقتصادی وجود دارد. در اقتصاد متعارف لیبرالیستی، دانشبنیانی با اشتغالزایی جمعناپذیر است و رشد تولید (به #شیوه_انبوه مدنظر آنها) با مردممحوری و عدالتبنیانی در تعارض است و قس علی هذا!
۳. #اقتصاد_پولی میدان بازی ما در #اقتصاد_اسلامی نیست، اگرچه نظریات محکمی در نفی ربا و بازار پول و طلا داریم! به نظر بنده که از #شهید_صدر الهام گرفتهام، نقطه شروع ما در #اقتصاد_اسلامی، مسأله #توزیع_اولیه #منابع_طبیعی یا خدادادی ثروت است. بدون توزیع عادلانه این ثروتها، رشد تولید و مهار تورم هیچ دردی از مردم یعنی ولینعمتان انقلاب اسلامی، دوا نمیشود. رشد تولیدی که جیب سرمایهداران را پر کند و کنترل تورمی که سفره طبقه متوسط و ضعیف را تنگتر کند، قطعا مورد نظر حضرت آقا نیست!
۴. #توزیع_اولیه ثروتهای خدادادی یا همان #انفال یعنی حذف انحصارات دولتی و خصوصی بر این منابع و اینجا حوزه کوچکسازی دولت است، به شما آدرس غلط ندهند!
#توزیع_اولیه انفال یعنی گسترش #مالکیت در میان تودههای مردم و این یعنی افزایش انگیزه برای تولید و اشتغال توسط #آحاد_مردم و این یعنی مردممحوری به معنای واقعی کلمه، و این یعنی تزریق #عدالت در بنیانهای نظام اقتصادی.
#توزیع_اولیه انفال یعنی جهتدهی دانش و فناوری و پژوهشهای کاربردی به سمت بهینهسازی #تولید_خردمقیاس نه تزریق و ترویج فناوریهای انباشتی تکاثری سرمایهداری!
#توزیع_اولیه یعنی احیای ثروتها و عمران زمینها، یعنی رفع انحصار از زمین، آب و انرژی و این یعنی معنای حقیقی #آزادسازی.
۵. در #توزیع_اولیه، ابتکار عمل در دست اقتصاد اسلامی است، نظریه و مدل و راهبرد و سیاست فراوان داریم، به جای هدردادن نیرو و توان اندک رو به تزاید اقتصاددانان اسلامی در مسایل انحرافی کمبازده، روی این حوزه اساسی و مغفولمانده باید کار کنیم.
والسلام علی من اتبع الهدی
علی سعیدی
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا اينقدر تغيير كرديم؟؟
🎥واکنش بانوان انگلیسی در مواجه با لباس های بی حجاب (سال 1964)
ببینید امروز در چه وضعیت افتضاحی هستند ، نیمی از جمعیت اروپا و آمریکا و هفتاددرصد جمعیت آمریکای لاتین حرامزاده هستند . خانواده نابودشده ، همجنسگرایی و پدوفیلی ، جدیدا آمیزش با مرده ها قانونی شده ، آمار افسردگی و خودکشی در صدر جدول و ... ؛ همه اینها با برهنگی شروع شد .
#حجاب
#زن_عفت_افتخار
@jahade_tabien1
https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش زنان انگلیسی و امریکایی در حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سال قبل
کل زنان دنیا هدف این #برهنگی_اجباری بوده و هستند... .
باید برای نجات جامعه زنان جهان از چنین تحمیلی اقدام کرد.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
خرده نگیرید که چرا در این کانال از حجاب می گویم!
اقتصاد ماه ریشه در فرهنگ دارد. حجاب هم جزئی اصیل از فرهنگ ماه است.
حجاب که نباشد خانواده نیست. زن نیست. خانواده که نباشد اقتصاد ماه نیست. زن که نباشد، اقتصاد ماه نیست.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
ماجرای حمله به آمر معروف یزد جدید نیست!
سال ۸۶ برای ما هم پیش اومد.
توی میدون صنعت تهران
پسره با دختره که نامزدش بود با هم قدم می زدن. با حجاب بد...
دوستم تذکر داد. پسره بهش حمله کرد. پلیس رسید، رفیق من رو انداخت تو الگانس و برد کلانتری.
پدر دختره اومد، مذهبی بود و شاکی از دامادش...
اما پلیس دوست من رو مقصر دونست. حالا باید رضایت می گرفتیم...
اگه پدر دختره نبود احتمالا آب خنک رو شاخش بود.
بعله
جدید نیست.
از دهه هفتاد و با تفوق لیبرال ها بر دولت، امر به معروف مظلومه...
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی شهوت کار بزرگ و متفاوت باشه ، بدون علم و تجربه و تقوای سازمانی و پایبندی به عقل جمعی؛ نتیجه اش میشه این!
با این استدلال اگر یه خلافکار پیدا کردیم که قاچاق مواد مخدر میکنه برای برقراری عدالت بین همه مردم مواد مخدر توزیع کنیم و مجوز خرید و فروشش را بدیم...
@social_theory
برخی دوستان و مخاطبان دلسوز از اینکه متفکران اقتصاد اسلامی در مسائل اقتصادی هم نظر نیستند نگران شده اند.
در اینجا اما میتوان مسئله را متفاوت دید.
پیش از اینها در شرایطی بودیم که اساسا اقتصاد اسلامی شنیده نمیشد و کاملا از گفتمانها کنار گذاشته شده بود. اما امروز چند گفتمان در اقتصاد اسلامی هم وجود دارد و هم شنیده میشود. این یعنی اقتصاد اسلامی از انزوای اجباری خارج شده است. این یعنی طلیعه حضور سیاستگذارانه در محیط اقتصاد اسلامی.
این که به جای یک گفتمان، چند گفتمان وجود دارد هم لزوما در عصری که به امام دسترسی نداریم، اتفاق بدی نیست. محملی است برای تضارب آرا و همین تضارب است که اندیشه اقتصاد اسلامی را رشد میدهد. کما این که درون حوزه اختلاف فتوا وجود دارد. و همین اختلاف فتاوا است که جامعه علمی را در حوزه تحرک داده است.
به موازات خروج اقتصاد اسلامی از انزوا، شاهد آن هستیم که تعداد بسیاری از اهالی اندیشه و دانشپژوهان در حال ورود به عرصه مطالعات اقتصاد اسلامی هستند. این خود نشان از آیندهای اثربخشتر برای این دانش الهی است.
لذا به نظر میرسد، مسئله فوق، یک فرصت تاریخی برای حرکت به سمت و سوی تمدن اسلامی است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اقتصاد کلان، دکتر بخشی
قطعا آقای دکتر جبرائیلی و آقای دکتر مقصودی و همراهان و همفکران محترم ایشان که دوستان بنده نیز هستند، در این عرصه، سربازان جبهه اقتصاد اسلامی و از رویش های جمهوری اسلامی اند که با همه توان، تلاش و مجاهدت میکنند و شجاعانه درحال نقد نظریه متعارف سرمایهداری اند. شایسته نیست این عزیزان خدوم را مقابل نیزه بدانیم.
نیزه ما و نیزه این دوستان عزیزم، رو به سوی دشمن است انشاالله و دشمن ما نظریه متعارف پولسالاری و سرمایه سالاری است که مبتنی شده بر اصالت پول و بهره
که له شدن فقرا را طبیعت اقتصاد تلقی میکند و برایش نظریه پردازی میکند.
اینجانب قبل از نقدم، حین نقدم و پس از نقدم، دست این عزیزان را میبوسم.
همینطور عزیزان مدافع پولطلا که مورد نقد اینجانب واقع شدهاند و البته فریادشان بر سر خلق پول اعتباری بلند است نیز در همین جبهه هستند و از برکات همین نظام مقدس اند.
همه این عزیزان، خود را مقابل ربا میدانند و هرگز دنبال تبعیت و زمینهسازی برای نظریه پولسالاری نیستند.
این تضارب آراء را مبارک بدانيم و مفتخر باشیم که انشاالله در جبهه خدا علیه ربا هستیم.
ان تنصرالله ینصرکم
من کان للَّه کان اللَّه له
رسول بخشی دستجردی
دانشگاه اصفهان
۱۰ فروردین ۱۴۰۲
@drbakhshi_eghtesadekalaan
#سقوط_۳۰۰ساله
پیامدهای اجرای #لیبرالیسم_اقتصادی در دنیا
میزان مالکیت #مسکن
🛑 در آلمان، فرانسه، یونان، یونان، اسپانیا، پرتقال، اتریش و ... ۵۰٪ تا ۷۷٪ مردم مالک مسکن هستند. این آمار در ژاپن ۶۱.۲٪ است.
سوییس اجارهنشینترین کشور دنیا با ۵۶٪ مستأجر است.
این آمار در حالیست که خانههای یکمتری، فلت، چرخی، اشتراکی و آلونکی در اروپا جزو آمار مسکن محسوب میشود.
میانگین مساحت مسکن در انگلستان ۴۴ مترمربع است (این آمار بدون احتساب خانههای یکمتری و اشتراکی و ... است و با احتساب آنها، میانگین مساحت مسکن در این کشور به ۲۵ متر مربع میرسد).
توزیع مالکیت خانه براساس سن در انگلستان بصورت زیر است:
فقط ۱.۵٪ مالکان مسکن در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سالگی قرار دارند،
و ۶۲٪ مالکان مسکن بالای سن ۶۵ سالگی صاحبخانه شدهاند.
✅ میزان مالکیت مسکن در ایران ۷۷٪ است.
میانگین مساحت مسکن در ایران طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن، ۱۶۰ متر مربع است. ۹۰٪ واحدهای مسکونی در ایران بیش از ۵۰ متر
و ۷۰٪ آنها بیش از ۷۵ متر مساحت دارند.
یعنی تقریباً ۹۰٪ ایرانیها در خانههای با مساحت بالاتر از میانگین مساحت مسکن در اتحادیه اروپا، زندگی میکنند.
🎤 برگرفته از سخنرانی سیدامیرحسین حسینی در کانال روایت فتح
@ahmad_nabavian
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
✅ پنج دستورالعمل مهار تورم و رشد تولید
1⃣ متوقف ساختن همه مکانیزمهای خودکار تورم زا از جمله قیمتگذاری دلاری نهادههای پالایشی، پتروشیمی و فولادی تولید داخلی، و مکانیزم کشنده خلق پول و توزیع ناعادلانه آن
2⃣ وضع مالیات سنگین بر فعالیتهای غیرمولد و انباشت ثروت (تسریع در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و آحاد زیرساخت اجرایی آن) و مولدسازی واقعی داراییهای دولت
3⃣ تبدیل یارانه واردات به یارانه تولید و یکپارچه سازی نظام مالیاتی حمایتی
4⃣ سوق دادن نقدینگی به سمت تولید با اجرای طرحهایی همچون مشارکت بانکی-مردمی در احداث پتروپالایشگاه، انتشار صکوک مسکن و ....
5⃣ پیمان سپاری صددرصدی ارزی، مدیریت تقاضای ارز(محدودسازی واردات غیرضروری و طرح جایگزینی واردات نهادههای تولیدی) و تقویت حکمرانی ریال
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
رهبر معظم انقلاب اسلامی تنها یکبار عبارت واجب الاجتناب را بکار بردهاند:
اگر ما فعالیت اقتصادی را در جامعهی اسلامی آزاد میدانیم بر حسب نظر اسلام، این آزادی باید به حدی نرسد که دارندگان سرمایههای بزرگ این قدرت اجتماعی و سیاسی را پیدا کنند که در سرنوشت سیاسی جامعه دخالت و اعمال نفوذ کنند؛ آنطوری که امروز در کشورهای غربی هست. در جامعهی غرب همان طور که گفتم و غالباً میدانید، سرمایهدارها هستند که سیاستها را تعیین میکنند و سیاستمدارها را بر سر کار میآورند یا کنار میزنند. این در جامعهی اسلامی مقبول نیست و پولدار و سرمایهدار و طبقهی اشراف نباید به آن حدی برسند و سرمایه آنچنان قدرتی در جامعه پیدا کند که یک عده پولدار و ثروتمند و گردنکلفت در مسائل سیاسی جامعه دخالت کنند: وکیل بیاورند، وکیل ببرند، قدرتمندان را بیاورند، رئیس جمهور بیاورند، سیاستمدارها را عوض کنند، سیاستها را دیکته کنند، قانونها را بر قوهی قانونگذار تحمیل کنند. این هم در جامعهی اسلامی به هیچ وجه مقبول نیست و هر چیزی که به اینجا منتهی بشود، یک خطر و واجب الاجتناب است.
(خطبههای نماز جمعه تهران، ۱۳۶۶/۸/۱۵).
#سرمایهسالاری_خطر_واجبالاجتناب
🇮🇷یادداشتهای مجتبی غفاری
@MojtabaGhafari
برخی مصادیق سرمایهسالاری در کشور:
🔹همه سیاستها و قوانینی که در جهت منفعت طلبیهای به ناحق شرکتهای بزرگ و به ضرر مردم است، جزء مصادیق سرمایهسالاری است. نظیر: فروش دلاری و از طریق بورس محصولات شرکتهای بزرگ، صدور مجوز خاص برای عدم رعایت سقف حقوق قانونی و ...
🔹 ایجاد مانع گروههای سرمایهدار و صاحب قدرتِ ذینفع در مقابل اصلاحات اساسی مثل: اصلاح نظام حقوق و دستمزد، اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختاری بودجه، اصلاح نظام مالیاتی و ...
🔹 مقاومت گروههای سرمایهدار در مقابل حذف رانتهایی مثل: انحصار در وارات، انحصار در مجوز و ...
🔹 مافیای رسانهای جریان نئولیبرال که در مقابل دریافتهای قابل توجه، تئوری پردازی و تصمیمسازی میکند.
و ...
#سرمایهسالاری_خطر_واجبالاجتناب
🇮🇷یادداشتهای مجتبی غفاری
@MojtabaGhafari
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 مسخ شدگان
⏪کُپ کردن در تصمیم گیری
🔸نظرسنجی ارشاد میگه 80 درصد موافق الزام حجاب اند،
🔹میگن دروغه
🔸حداقل ده نظرسنجی ملی میگه بالای 75 درصد اعتقاد به حجاب دارند.
🔹میگن دروغه
🔸نظرسنجی همشهری میگه 79 درصد گفتن بدون قانون هم حجاب برنمی دارند
🔹میگن دروغه
🔸میگیم خب چشم باز کنید شهرو ببینید. اکثریت با کیست؟ الان که بیحجابی آزاد است چرا اکثریت حجاب دارند؟
🔻واقعیت اینست که مشکل حجاب نیست. مشکل مسخ شدن ذهنی عده ای، توسط رسانه های خارجی است.
مسئولی که واقعیت را از دریچه رسانه های خارجی می بیند، نمی تواند تصمیم بگیرد.
شرع و قانون و خواست اکثریت را می بینند، اما دچار کُپ کردن در تصمیمگیری هستند.
👤محسن مهدیان
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
28.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹بعد از انقلاب یکبار بانکهای خصوصی تعطیل شدند اما در دهه هفتاد با فریبکاری دوباره آرامآرام احیا شدند.
🔸نرخ بهره باید صفر شود تا بانکداری بدون ربا محقق شود
🔹باید مثل امام، به جای اصلاح در چارچوب، چارچوبها را تغییر دهیم!
💠 @profderakhshan
هدایت شده از احمدحسین شریفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻استدلال عجیب و تأسفآور شهردار محترم تهران را در توجیه نادیده گرفتن حرمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، و اجازه ساخت خانههای مشرف بر حرم را ببینید!
🔸خلاصه سخن شهردار محترم:
چون در انتهای ضلع جنوبی حرم یک خانه هفت طبقه و در ضلع جنوب شرقی هم چند خانه پنج طبقه بود، ما هم طرح تفصیلی شهر و قانون ساخت و ساز اطراف حرم را نادیده گرفتیم و به همه خانههای ضلع شرقی یک طبقه تراکم فروختیم!
به همین راحتی!
#معماری_اسلامی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
✍محمد حق شناس
امشب وقت گذاشتم و قیمت مجموعه ای از کالاهایی که یک فرد معمولی در زندگی به آن نیاز دارد را در فروردین ماه ۱۴۰۱ با فروردین ماه سال جاری مقایسه کردم.
تقریبا همه کالاها (به جز قیمت نان، سوخت، حمل و نقل و تعدادی کالای جزئی دیگر) در عرض یکسال بیشتر از دو برابر شده است(از قیمت گوشت و لبنیات گرفته تا حبوبات، میوه ها و نهایتا قیمت خودرو و مسکن)!
بعد با این افزایش بیش از صد درصدی قیمت نیازهای متعارف مردم، حقوق کارمندان از فرودین ماه ۱۴۰۱ تا فروردین سال جاری تنها ۲۰ درصد و حقوق کارگران تنها ۲۷ درصد افزایش یافته است!
به نظرتان چه چیزی می تواند این شکاف گسترده بین هزینه ها(بیش از صد درصد) و افزایش درآمد کارمندان و کارگران را پر کند؟!
مطمئنم دولت با این تصمیمات نسنجیده در مورد حقوق و دستمزد بخش عمده ای از مردم جامعه که تهیدست ترین مردم هستند و به جز مستمری ماهانه منبع درآمدی دیگری ندارند در سال ۱۴۰۲ دچار بحران های عظیمی خواهد شد.
این تله #نئولیبرالیسم مشابه #حذف_ارز_۴۲۰۰ خسارت و زیان غیرقابل جبرانی را به بار خواهد آورد!
به هنر حکمرانی و توسعه بپیوندید👇
@hokmraniirani
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
۱. حکمرانی در اقتصاد اسلامی #قاعده_محور است، نه لزوما پیامدگراست و نه لزوما وظیفهگرا. این نوع حکمرانی، بر خلاف دیدگاههای سکولار، فرمال و صوری نیست بلکه محتوا بر قالب غلبه دارد.
۲. برخی از قواعد بر نتیجه تاکید دارد مثل #قاعده_حفظ_نظام یا #رفع_فقر، یعنی اگر تمام وظایف شرعی و اصول اخلاقی اسلامی رعایت شود ولی نظام اسلامی تضعیف شود یا حفظ و تقویت نشود، یا فقر از جامعه ریشهکن نشود، مقصود شارع محقق نشده و تکلیف شرعی انجام نشده است. اما برخی از قواعد، کاری به نتیجه ندارد بلکه یک وظیفه مشخصی را تعیین کرده است که در هر حال و با هر نتیجهای باید به آن پایبند بود، مثل #حرمت_ربا یا #منع_تداول_ثروت در دست اغنیا، یعنی رباخواری و تداول ثروت در دست اغنیا حتی اگر باعث رشد تولید و مهار تورم هم بشود باز حرام است.
۳. هر قاعده نظر به موضوع خاصی است و قلمرو مشخصی دارد یعنی اینطور نیست که یک قاعده به تنهایی بتواند همیشه و در همه حال و در هر شرایطی به کار گرفته شود. حدود و ثغور هر قاعده در جریان کشف آن از کتاب و سنت و در تطبیق آن با عینیت مشخص میشود. این یک سطح از دانش حکمرانی اسلامی است.
۴. به دلیل پیچیدگیهای زندگی اجتماعی و تحولات و تطورات آن در طول زمان، بسیار رخ میدهد که این قواعد حکمرانی هنگام اجرا با هم #تعارض پیدا کنند. رفع این تعارضات و اولویتبندی آنها و تعیین تقدم و تأخر آن، سطح دیگری از دانش سیاستگذاری و حکمرانی اسلامی در نظام ولایت فقیه است.
۵. در موضوع شعار سال، بین دو قاعده حرمت خلق پول و وجوب حفظ نظام تعارض رخ داده است. در حرمت خلق پول، دو استدلال متفاوت وجود دارد: یکی با تمسک به #نظریه_مقداری_پول، از آن جهت خلق پول را حرام میداند که باعث تورم و کاهش ارزش پول ملی میشود، دوم از آن جهت که خلق پول فینفسه و ذاتا #ناعادلانه و دزدی است، حرام است. دلیل اول پیامدگرایانه است و با زیر سوال رفتن نظریه مقداری پول، قابل دفاع نخواهد بود اما دلیل دوم، وظیفهگرایانه است و کاری به نتیجه ندارد. این دلیل و اثبات ظالمانه بودن آن جای تامل دارد و به راحتی نمیتوان آن را نادیده گرفت. البته در این زمینه، این ملاحظه وجود دارد که خلق پول توسط چه کسی و برای چه کسی و به چه منظوری حرام است. آیا بین خلق پول دولتی و خصوصی تفاوتی نیست؟ آیا بین اینکه پول خلق شده به دست فقرا و مستضعفان برسد یا به دست اغنیا و سرمایهداران، تفاوتی وجود ندارد؟ آیا بین اینکه پول خلق شده در جهت تقویت نظام قرار بگیرد یا تضعیف آن، تفاوتی نیست؟! و قس علی هذا.
۶. شرایطی را در نظر بگیرید که حفظ و تقویت نظام مستلزم خلق پول از هیچ باشد و با فرض اینکه بپذیریم خلق پول حرام است، در این صورت چه باید کرد؟!
«باید عرض کنم حکومت، که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول اللَّه- صلی اللَّه علیه و آله و سلم- است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت میتواند از #حج، که از #فرایض مهم الهی است، در مواقعی که #مخالف_صلاح_کشور_اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند.» (۲۱ دی ماه ۶۶ | روح اللَّه الموسوی الخمینی)
و من اضافه میکنم، حداقل به عنوان یک فرض، حکومت میتواند از خلق پول، حتی اگر حرمت شرعی آن اثبات شود، #در_موقع_لزوم برای حفظ و تقویت نظام یا به تعبیر مقام معظم رهبری، برای #استحکام_ساخت_درونی_نظام استفاده کند!
اگر عمری باشد، در آینده درباره دلایل حرمت خلق پول و محدوده آن و همچنین رابطه حفظ نظام با نوع خاصی از خلق پول در اوضاع فعلی، بیشتر خواهم نوشت.
🆔 @DrSaeedi