هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چرا اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد اسلامی است؟
🔹 دکتر حمیدرضا مقصودی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
1_4808368199.pdf
2.4M
پیشنویس لایحه برنامه هفتم توسعه
نکات محوری
1⃣ هدفگذاری نرخ رشد ۸درصدی، تورم تکرقمی، امنیت غذایی ۹۰ درصدی
2⃣تثبیت درآمد نفتی دولت در حد ۲۵ میلیارد دلار و واریز مابقی به صندوق توسعه
3⃣ الزام به اصلاح روابط مالی دولت و شرکت نفت در بودجه در بازه ۶ ماهه
4⃣ اصلاحات پارامتری و غیرپارامتری در صندوق های بازنشستگی (از جمله افزایش سن بازنشستگی)
5⃣ دومرحله ای شدن بودجه
6⃣ افزایش اختیارات بانک مرکزی در ادغام و انحلال بانکها
7⃣ حذف تدریجی معافیت های مالیاتی
8⃣
9⃣
🔟
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
دکتر حمیدرضا مقصودی
پیشنویس لایحه برنامه هفتم توسعه نکات محوری 1⃣ هدفگذاری نرخ رشد ۸درصدی، تورم تکرقمی، امنیت غذایی ۹۰
نکات بسیار امیدوارکننده ای در این لایحه برنامه وجود دارد.
هدایت شده از مُنحطّ
✍️ از میراث هایک تا سرمایهداری رفاقتی!
هفته نامه تجارت فردا در شماره 499 خود با عنوان میراث هایک ادعای بسیار عجیبی را مطرح کرده است. اینکه جهان توسعه یافته آزادی انتخاب را مدیون آموزه های فردریش فون هایک است!
برخلاف ادعای هفته نامه تجارت فردا نظرات هایک در باره "آزادی انتخاب" علت شکل¬گیری جهان توسعه یافته نیست و در کشورهای توسعه یافته اساسا چیزی با عنوان آزادی انتخاب وجود ندارد زیرا:
مطالعه یادداشت کامل
عباس آخوندی: مسکن مهر مزخرف است!!!
موسی غنی نژاد: عدالت اجتماعی سراب است!!!
مسعود نیلی: علم اقتصاد مثل فیزیک است!!!
مُنحطّ|ترجمان رسانههای لیبرال
💢 @monhaTT
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر جالب جبرائیلی در مورد وابسته کردن خوراک دام ایران به سویای آمریکایی
🎥 ما در کشور مرغ و گوسفند و گاو را مونتاژ میکنیم!
سیدیاسر جبرائیلی:
🔸با این حجم واردات غذای گاو و گوسفند، در کشور گوشت تولید نمیکنیم، مونتاژ میکنیم.
🕊راه حل:#خشک_کردن_پوست_میوه
#جبهه_جهادومقاومت
#هر_خانه_یک_غذا
#مادر_آگاه
#به_داد_دامدارها_برسیم
#خشکاله_غذای_با_ارزش_دامها
#خشکاله
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می کند:
🔸 اردوی آموزشی تابستانه
🔸با موضوع اندیشه جامع تمدن نوین اسلامی
تحت اشراف آیت الله میرباقری
⚡️از جمله سرفصل ها:
نظام ولایت الهیه
فلسفه تاریخ
الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت
سبک زندگی
و.....
🔸 شرایط ثبت نام:
طلاب سطح 2
دانشجویان کارشناسی
قبولی در مصاحبه
⚡️ نکته مهم :
دوره برای برادران فقط به صورت حضوری
برای خواهران به صورت مجازی برگزار می شود
📅 مهلت ثبت نام: 16 اردیبهشت الی 15 خرداد402
📅 زمان برگزاری اردو: 14 الی 20 مردادماه 402
🔸آیدی ثبت نام:
شماره تماس و شبکه مجازی، مدرک تحصیلی و نام و نام خانوادگی را به آیدی زیر ارسال کنید
@Amozeshfarhangestan
09015353224
#بیانیه گام دوم
#تمدن نوین اسلامی
#اردوی تابستانه
@farhangestan1 @farhangestan_edu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
✍️ تأملاتی تاریخی و فلسفی در ضلالت تفکر مدرن با نظر به مواضع غنینژاد در مناظره با علیزاده (۱)
#فلسفه_اقتصاد #روششناسی #معرفتشناسی
مناظرهٔ بین غنینژاد و علیزاده که از حیث موضوع و سطح و طرفین بیسابقه بود بحمدالله برگزار شد. خوشحالم که در سطح خودِ بحث، که #اقتصاد_سیاسی بود، علیزاده مجدداً خوش درخشید، تا نقایص جدی مناظرهٔ قبلی آقای درخشان با غنینژاد جبران شود. نقطهٔ قوت علیزاده غیر از تسلط به مباحث اقتصاد سیاسی و آمارهای مربوطه، دانش خوب او از تاریخ #فلسفه_غرب بود و شاید همین دانش فلسفی نیز در علاقهٔ سالهای اخیر او به جایگاه ایران و جمهوری اسلامی بیتأثیر نبوده است چون قویاً معتقدم یک انسان آشنا به تاریخ اندیشه به شرط صداقت نمیتواند نسبت به امتیازات اندیشه و فرهنگ اسلامی-انقلابی ما تجاهل ورزد.
اما در این نوشتار به چند نکتهٔ محتوایی و روشی اشاره میکنم که البته نکات روشی برای خودم اهمیت بیشتری دارد.
اول نکات محتوایی:
غنینژاد اولاً به سابقهٔ سیاه #لیبرالیسم_کلاسیک که ایدئولوژی استعمار فرانسه و انگلیس و امریکا و در دهههای اخیر، دولتهای بیرحم و جنایتکاری چون ریگان و بوش بود التفات نداشت یا تجاهل میکرد. ثانیاً فهم تاریخی او از تطورات #لیبرالیسم گرفتار نوعی عقبماندگی بود: گویی خبر نداشت که لیبرالیسم کلاسیک که در بازخوانی قرن بیستمی آن به دست امثال هایک تحت عنوان نئوکلاسیک نیز شناخته میشود، امروز حتی در نگاه لیبرالهای جدید (که غیر از نیولیبرالها هستند. توضیحش بماند.) یک ایدئولوژی ضدانسانی، ظالمانه و ارتجاعی تلقی میشود. ذهنیت لیبرال ایرانیِ معاصر ظاهراً صرفاً به جنبهٔ ضدسلطنتی و ضداستبدادی لیبرالیسم کلاسیک معطوف است، گرچه حتی چنان که علیزاده هم مختصری اشاره کرد، این جنبه نیز خالی از مناقشه نیست چرا که جان لاک پدر لیبرالیسم کلاسیک نه مخالف مطلق #سلطنت بلکه مخالف سلطنت مطلقه و خصوصاً شاه چارلز اول بود. جان لاک برغم این که افسوس میخورد که تئوریسینهای حکومت مطلقه، ملتِ انگلستان را در حد بردگان شاه میدانند، خود با بردهگیری از ملل «کافر» غیراروپایی و غیرمسیحی مشکلی نداشت و صاحب سهام یک شرکت تجارت برده بود! به علاوه، تقریر صحیحتر منازعهٔ انقلابیون انگلیسی با سلطنت چارلز عبارت از منازعهای طبقاتی بین صاحبان #سرمایهٔ جدید و قدیم است تا منازعهٔ بین روشنفکران مصلح و حکام مستبد! اینها حقایقی است که امروز برای اهالی تاریخ اندیشه روشن است فلذا این میزان شیفتگی غنینژاد به لیبرالیسم کلاسیک و تصور رومانتیک و تخیلی او از لیبرالیسم به عنوان یک نوع آزادیخواهی سعادتمندانه و حتی الهی!! بسیار مایهٔ شگفتی و تأسف است!
اما نکتهٔ روشی: میخواهم سراغ نقدی بسیار اساسیتر از روش فکری غنینژاد بروم که امروز دامنگیر بسیاری از علمای انسانی و حتی اساتید دانشگاهی این رشتهها است. ترجیعبند سخنان غنینژاد در هر دو مناظرهٔ او این بود که اقتصاد دولتی و دستوری یک شر مطلق است، گزارهای که با لجاجتی شبهکودکانه بر آن تأکید میورزید. این لجاجت را البته بنده هم به حساب نقیصهٔ بنیادین در روش منطقی او و هم جهلش به ادبیات انتقادی ضدلیبرال میگذارم. به نقیصهٔ دوم اشاره کردم و به این افزودهٔ مختصر اکتفاء میکنم که ظاهراً چارچوب کلی اندیشهٔ اقتصادی غنینژاد از دوران جوانی با ترجمه و مطالعهٔ آثار لاک و اسمیث و هایک بسته شده و او ظاهراً فرصتی برای مطالعهٔ درخور نوشتهجات منتقد لیبرالیسم کلاسیک و نیوکلاسیک پیدا نکرده است و اگر امروز علیزاده اقتصادنخوانده میتواند او را به راحتی رسوا کند به دلیل آشنایی او با گفتمانهای منتقد لیبرال سرمایهداری است.
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
✍️ تأملاتی تاریخی و فلسفی در ضلالت تفکر مدرن با نظر به مواضع غنینژاد در مناظره با علیزاده (۲)
#فلسفه_اسلامی
اما به نقد روشی بر میگردم. طبق مبانی منطقی و معرفتشناختی فیلسوفان ارجمند سنت فلسفی و الهیاتی ما چون علامه طباطبایی این گزاره که «اقتصاد دولتی و دستوری یک شر مطلق است» به نحو پیشینی باطل است و القاء مکرر و مؤکد آن از طرف یک عالم علوم انسانی نشان از یک بیماری فکری خطرناک دارد!
توضیح این مختصر این که #فیلسوفان اسلامی با تقسیم ادراکات به حقیقی و اعتباری، منکر تعریف و حکم ذاتی برای جمیع امور اعتباری هستند. تعریف و حکم مخصوص مفاهیم حقیقی مثل انسان، گربه، کاج، تیتانیوم، کوروموزوم، ستاره و امثال اینها است که با توجه به مصادیق حقیقی خود تعریف و تعلیل میشوند، اما برای مفاهیم اعتباری همچون «دولت» و «آزادی» و «دستور» که مفاهیم انتزاعی هستند که بنا به نیازهای عینی و زمینههای اعتقادی، متغیر میشوند، چه طور میتوان ذات و ذاتیات در نظر گرفت؟! بر این اساس، این تصور که برای یک کلیِ اعتباری مثل «دولت» یا «دستور» میتوان ذات در نظر گرفت و بدتر، آن ذات را سراسر پلید و فاسد دانست، در نگاه منطقدانان و اهالی حکمت، حُکمی در غایت بلاهت و ضلالت است! سادهترین راه برای نقض احکام ذاتی و مطلق برای اعتباریات، یافتن مثالهای نقض از مصادیق مخالف آن حکم است. به راستی، علیزاده با ذکر مثالهای زیاد سعی میکرد همین ملازمهٔ تصوری غنینژاد بین اقتصاد «دستوری» و «فساد» را نقض کند، گرچه چنان که عرض شد برای دانشمندی که با اصول روشی، منطقی و معرفتشناختی آشنا باشد، بطلان این دست ادعاها به نحو پیشینی بدیهی است و حتی نیاز به مثال نقض ندارد!
اما آنچه مایهٔ مشخصاً وحشت یک حکیم است این است که در همین تمدن ظلمانی ذاتیات را برای حقایق نوعی (مثل انسان، زنانگی و مردانگی) انکار میکنند، اما این چنین بر ذات داشتن امور اعتباری تأکید میکنند! به راستی این میزان واژگونگی در فهم حقایق امور مایهٔ وحشت است! بدا به حال تمدنی که میگویند زن و مرد و نقشهای جنسی خصوصیت ذاتی انسان نیستند و لذا انواع ساختارشکنیهای اخلاقی و جنسی را مجاز میدانند، اما امور اعتباری و متغیر مثل دولت، #مالکیت، #آزادی و امثالهم را واجد ذات ثابت میداند و با استقراءهای بسیار ناقص یا نامعتبر ادعا میکنند که «دولت» سراسر شر است و «مالکیت» سراسر خیر یا برعکس!
بزرگان علم و اندیشه در سنت فکری ما همچون #ابنسینا و #ملاصدرا غور در مسائل علمی را بدون استحکام دانش منطق خطایی نابخشودنی میدانستند و علامه طباطبایی خلط بین حقیقت و اعتبار را سمی مهلک میدانستند که دامنگیر بسیاری از متفکران مدرن شده است. دیشب یک نمونه از این خطای نابخشودنی و سم مهلک را در گزافهگوییهای اقتصاددانی ۷۲ ساله که سالها سرمنشأ اشتباهات و تدلیسات شبهعلم اقتصاد متعارف بوده به عینه شاهد بودید!
@criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان شخص،عارف و مهذب است اما برای او مهم نباشد که پرچم اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟
این نوع اخلاق،همان اخلاق یونان است
اخلاق انبیاء اخلاق تولی و تبری است
تولی و تبری به این معنا یکی از فروع دین نیست،بلکه جزو اصول دین و از ارکان توحید است
@syjebraily
هدایت شده از اندیشکده قصد
💢 نشست ظرفیت مغفول مراتع در خودکفایی محصولات استراتژیک کشاورزی
🔹موضوع: سازکارها والزامات حکمرانی مردمی مراتع
🔹سخنران: دکتر محسن باقری
پژوهشگر هسته سیاست کشاورزی و منابع طبیعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)
⏰ زمان: سه شنبه 2خرداد ۱۴۰۲،
ساعت 15
📎 پخش زنده از اسکای روم
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
دکتر حمیدرضا مقصودی
💠 @profderakhshan
در حال برگزاری: http://b2n.ir/najma1402
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جانم به این مردم.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اندیشکده قصد
یکشنبه-مناظره درخشان.mp3
19.92M
💢 جدال درخشان
تقابلی که آینده اقتصاد ایران را رقم میزند.
🔹دکتر حمیدرضا مقصودی
اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قابل توجه مدیران فرهنگی جامعه و عالمان دین و مدافعان ارزشهای اسلامی
🔶مراحل تبدیل «منفورترین»، «غیرانسانیترین» و «ویرانگرترین» رفتارهای اجتماعی به یک رفتار «طبیعی»، «قانونی» و حتی «انسانی»! و «اخلاقی»! و تنگ شدن عرصه بر کسانی که میخواهند انسانی و اخلاقی زندگی کنند را در این سخنان ۵۰ ثانیهای ملاحظه کنید.
🔻اگر یکایک افراد جامعه نهی از منکر را جدی نگیرند، خیلی زود اهل معروف نه تنها خانهنشین و منزوی که برای ادامه حیات اجتماعی مجبور به همراهی عملی با اهل منکر خواهند شد.
#حجاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
⁉️ جدال احسن در پی اقتصاد اسلامی
❇️ بعد از مناظره دکتر #غنی_نژاد و #درخشان فضای نقد و نظر گسترده ای بین موافقان و مخالفان آن شکل گرفته است. این تحلیل ها گاهی به #جدال غیراحسن بدل شده است.
❎ برخی مخالفان اقتصاد اسلامی، آن را سوسیالیستی یا مارکسیستی قلمداد کرده و ادعاهای دکتر غنی نژاد مبنی بر سوسیالیستی بودن قانون اساسی را تکرار میکنند،برخی همچون آقای علوی بروجردی هم به شکلی متناقض اقتصاد اسلامی را رد می کنند ولی در نهایت تجویزهای اقتصاد سرمایه داری را مورد تأیید عقلا و اسلام میدانند.
✅ برخی موافقان هم این دو استاد را متهم به نفهمیدن اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرالی میکنند. در مقابل برداشت خودشان را به عنوان اقتصاد اسلامی ارائه میکنند، از طرفداران پول طلا گرفته، تا طرفداران اقتصاد مردمی و حذف خلق پول و مانند آن.
✳️ این فضای گفتمانی خوب است، اگر به حاشیه نرود و ما را دچار مطلق گرایی نکند، در فضای اقتصاد اسلامی نیز باید تکثر اندیشهها و نظریهها را پذیرفت، همانطور که نظریه مشارکت در سود و زیان دکتر میرآخور بخشی از اقتصاد اسلامی است، نظریه بانکداری تجاری مرحوم موسویان، الگوی تفکیک دکتر صمصامی و دیدگاه ضد خلق پول دکتر بخشی و مکتب اصفهان بخشی از ادبیات اقتصاد اسلامی است.
❇️ در فضای تاریخ اندیشه اقتصادی ، غربی ها متفکران شان را تمجید می کنند نه تحقیر, نویسندگان سعی میکنند یک واو در کلمات آدام اسمیت پیدا کنند و نظریه خودشان را موافق ایشان جلوه دهند، ولی ما خودزنی میکنیم و دستاوردهای بزرگانی همچون شهید صدر، شهید بهشتی و دکتر درخشان را زیر سوال می بریم.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
هدایت شده از رادیو سداد
پرفسور درخشان - فریب بزرگ 1.mp3
17.05M
🎙برنامه فریب بزرگ|قسمت اول
🗂موضوع: ریاضیات، علم اقتصاد و فریب بزرگ
🗣 استاد: پرفسور مسعود درخشان
جلسه اول تدریس کتاب "فریب بزرگ"
دانشگاه امام حسین علیهالسلام ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
تهیهکننده: رادیوسِداد
📻 sedad سِدایاقتصاد
هدایت شده از مُنحطّ
✍️ دنیای انحطاط:
بررسی شاخص ضریب جینی نشان می دهد که پس از رکورد تاریخی کاهش ضریب جینی در اواخــر دولت دهــم و رسیدن به عدد 36 صدم با روی کار آمــدن دولت یــازدهم و حــاکم شــدن تفــکر لیبــرال سرمایه داری بر اقتصاد ایران نمــودار ضریب جینی برای اولیــن بار در ایران صعودی شد.
رها کردن و شرطی کردن اقتصاد و گره زدن آن با مذاکره از یک سو و تفکر وزرای سرمایه سالار دولت یازدهم که به نساختن مسکن افتخار می کردند و نهایت راهکارشان برای مردم «خودت بمال» بود از سوی دیگر، باعث شد که همزمان با فقیرتر شدن بخشی از طبقات متوسط و پایین جامعه، صاحبان ثروت های بادآورده و به ویژه بانک های خصوصی از فرصت استفاده کرده و دارایی های مردم و دولت را به غارت ببرند و برای نخستین بار، حدود یک دهه ضریب جینی در ایران را افزایشی کرده و شکاف طبقاتی را دارای ضخامت و قطر کنند.
مُنحطّ|ترجمان رسانههای لیبرال
💢 @monhaTT
36.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️نئولیبرالیسم از زبان نوآم چامسکی، زبان شناس و فیلسوف آمریکایی
❎ نئولیبرالیسم نوعی پرستش بازار است، یعنی شکل افراطی کوچک سازی دولت، مقررات زدایی
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔴 تقلب و تحریف در مناظره به روش اشرافیت لیبرال
🔹نحوه مناظره موسی غنینژاد و نوع تحلیلهای نشریات زنجیرهای درباره دو مناظره اخیر وی، مصداق کامل عوامفریبی، فرار به جلو به جای پاسخگویی و پروپاگاندای رسانهای است.
♦️غنینژاد در هر دو مناظره، به جای پاسخگویی درباره آورده (خسارت) های مدیریت اشرافی لیبرال که از دوستان وی بوده اند، ژست انتقادی گرفته و به تخطئه جمهوری اسلامی پرداخت.
🔹در کنار این رویکرد مغالطهای (فرار به جلو)، اقدام نشریات زنجیرهای نیز در نوع خود جالب بود؛ به این نحو که فارغ از محتوای مناظرات سعی کردند با تیترهای القایی، غنینژاد و لیبرالیسم را پیروز مناظره جا بزنند آنها پس از مناظره اول، تیتر زدند:
- مناظره علم و شعار (آفتاب یزد)
- جدال علم و ایدئولوژی (روزنامه سازندگی)
- شکست اسناد (تیتر هممیهن، علیه پروفسور درخشان)
🔹آنها پس از مناظره اخیر نیز با انتخاب تیتر و عکسهای درشت، سعی کردند غنینژاد و لیبرالیسم را پیروز مناظره جا بزنند:
- سازندگی: «در ستایش آزادی». مناظره غنینژاد اقتصاددان با علیزاده که سخنانش بوی پوپولیسم میدهد، نشان از برتری لیبرالهاست.
- هممیهن: پیروزی آکادمی، پیروزی استاد.
- آفتاب یزد: جدل منطق و پریشانی.
♦️در این میان روزنامه هممیهن متعلق به غلامحسین کرباسچی- که دوستان و همحزبیهایش متولی چهار دولت به مدت 32 سال بودهاند- با القای پیروزی غنینژاد، او را "سخنگوی عقل" معرفی کرد.
🔹یادآور میشود از همفکران و دوستان صمیمی نیز چون عباس آخوندی، مسعود نیلی و برخی دیگر از مدیران و تصمیمگیران ارشد دولتهای هاشمی، خاتمی و روحانی بوده اند.
♦️عباس آخوندی یکی از داین وستان و همفکران کاملا نزدیک غنینژاد است که پنج سال افتضاح مدیریتی وی در دولت روحانی، به افزایش حدود 800 درصدی قیمت مسکن منتهی شد.
🔹آخوندی در طول این چهار دهه- به استثنای برخی سالها- نوعا وزیر و معاون و مدیرکل بوده. اما در فضای مجازی، توئیتی از او منتشر شده که کنار عکس دو نفر با غنینژاد نوشته: درود بر آزادی و آزادیخواهی.
♦️غنینژاد در حالی در مناظرات اخیر به "اقتصاد دستوری" حمله کرده که نزدیکترین رفقای وی، سکاندار اقتصاد بودهاند.
🔹گفتنی است وی در مناظره قبلی هم، انگ «چپ مصدقی» به شهید بهشتی(ره) زد و حال آنکه گروهکهای چپ التقاطی در اوایل انقلاب، برای ترور شخصی شهید بهشتی، ایشان را لیبرال جا میزدند و سرانجام هم، آن شهید والامقام را ترور کردند.
🔹غنینژاد، به نوشته روزنامه هممیهن سوابق چپ داشته و بعدا لیبرال شده است. او که قبلا در گفتوگویی، ضمن انتقاد از ملی شدن صنعت نفت در مقابل استعمار انگلیس و آمریکا، گفته بود:
♦️"بهتر بود شرکت نفت ایران و انگلیس باقی میماند و ایران با مذاکره سهم مناسبی از درآمد نفتی را به دست میآورد... ملی شدن صنعت نفت، منجر به انزوای ایران در دنیا شد".
🔹اجمالا اینکه منطق آقای غنینژاد در کنار بانیان کودتای 28 مرداد 1332 (سازمان سیاه و MI6 و مزدورانش نظیر فضلالله زاهدی) و رویکرد برچسب زنانه گروهکهای تروریست از قرار میگیرد.
💢روزنامه کیهان
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
آیتاللهمیرباقری.mp3
1.7M
بدحجابی، محصول لیبرالیسم اقتصادی و لیبرالیسم فرهنگی است.
🎙 خدا رحمت کند سردار شهید قاسم سلیمانی میگفتند:
اگر به منِ سرباز بگویند "برو فلان پُل را بگیر"، اگر ببینم قُلّههای اطراف آن پُل در دست دشمن است، آن پُل هم درواقع سقوط کرده است و لذا نمیروم روی آن پُل بایستم!
حالا، ما وقتی بخشی از قُلّههای اطراف خانوادۀ اسلامی و عفاف اسلامی را بهتدریج در الگوهای سرمایهداری از دست دادهایم، شما بهراحتی نمیتوانید با بدحجابی مبارزه کنید! بدحجابی، محصول لیبرالیسم اقتصادی و لیبرالیسم فرهنگی است.
#آیتاله_میرباقری
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
هر یک ریال خلق پول توسط بانک های خصوصی، سرقت از جیب عموم مردم است. چون پول، دارایی ملی است و تنها حاکمیت به نمایندگی از مردم و برای مردم حق خلق دارد. امیدوار به برخورد جدی دولت با بانک های خصوصی هستیم.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
پول چیست؟
پول، طلا نیست.
پول، کاغذ نیست.
پول، وسیله نیست.
لطفا اشتباه نگیرید.
پول یک موجودیت اقتصاد سیاسی است. پول تبلور قدرت در عرصه مبادله است. پول محصول دیکتاتوری، دموکراسی یا ولایت است. در دنیای دیکتاتوری، پول محصول استثمار و پذیرش استثمار است. از این روست که دولتهای سلطهگر، با استثمار مردم خود و سایر دولتهای سلطهطلب، پول خود را ارزشمند میکنند و قدرت خرید آن را حفظ میکنند.
اگر جایی از دنیا، دموکراسی را یافتید (که بعید میدانم بیابید) پول در این کشورها، محصول توافق همگانی است. ارزش آن نیز به قدرت این توافق بستگی دارد.
لذا بسته به گونه حاکمیت سیاسی، پول مناشی قدرت متفاوتی را دارد.
اما در نظام ولایت فقیه ماجرا چگونه است؟ در نظام ولایت فقیه، قدرت پول، محصول عهد تاریخی جامعه و امام است. هرچه که این عهد پرقدرت تر شود، ارزش پول بالاتر میرود و با کاهش قدرت این عهد، ارزش آن کاهش مییابد.
اما یک مسئله:
آیا کاهش ارزش ریال در ایران، به معنای کاهش عهد میان امام و امت است؟
پاسخ واضح است. اگر صاحبان پول در ایران را مرور کنیم، دستهای از این صاحبان، سرمایهسالاران بزرگ و بانکهای خصوصی هستند که بخش عمدهای از پول در دستان اینهاست. تعدادی اندک اما بسیار پرقدرت. که طبعا این افراد نهتنها در نظام تولی و ولایت اجتماعی امام گام بر نمیدارند که با ورود به عرصه سفتهبازی پول، با کاهش ارزش آن کاسبی میکنند. لذا مادامی که پول در دست اینها گردش کند، عهد امام و امت در موضوع پول کم قدرت میشود.
اما عموم مردم!
بله عموم مردم در طول نظام مقدس جمهوری اسلامی عهد بسیار پرقدرتی را با امام جامعه برقرار کردهاند. اما سوال اینجاست که آیا این عموم مردم، بهرهمندی متوازنی از پول دارند؟ آیا عهد این مردم در پول اشراب شده است؟
واضح است که خیر.
زمانی که ۶۰ درصد از تسهیلات کشور در دست بانکهای خصوصی است، عموم مردم بهره چندانی از آن نمیبرند. و در همین حین، آکادمیهای تحت سیطره سرمایهسالاران فریاد میزنند که حاکمیت به عنوان نماینده مردم، حق خلق پول ندارد. لذا قدرت حاکمیت و مردم در پول، اساسا شکل نمیگیرد.
بنابراین، آنچه در ایران شاهد آن هستیم، بدعهدی صاحبان پول با امام است.
از این روست که باید بانکهای خصوصی تعطیل شوند و شرکتهای بزرگ خصولتی به حاکمیت امام یا مردم درآیند. از این روست که راه حل اصلی مالکیت را باید در تعاونی یا انفال جستجو کرد.
ارزش پول، عصاره اطاعت فعالان اقتصادی از از امام است و اینکه فریاد امام جامعه در حوزه اقتصاد مقاومتی اطاعت نمیشود را باید عامل کاهش ارزش پول دانست.
#پول
#اقتصاد_اسلامی
#اقتصاد_مقاومتی
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
969.5K
وضعیت امروز اقتصاد
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi