حرم
* 💞﷽💞 بسم الله الرحمان الرحیم 💎♥️🌱 #سه_دقیقه_در_قیامت #پارت_شانزدهم {نجات یک انسان} همین طور که
* 💞﷽💞
#سه_دقیقه_در_قیامت
#پارت_هفدهم
🌸انگار نیت درونی من مشغول صحبت بود.🧠🗣
من با خودم گفتم : خیلی کار مهمی کردم 💪اگه جای پدرو مادر این بچه بودم ،
به همه خبر می دادم که یک جوان به خاطر فرزند ما خودش رو به خطر انداخت .😬
🌸اگه من جای مسئولین استان بودم ، یک هدیه 🎁حسابی تهیه می کردم و مراسم ویژه می گرفتم . 🎊🎉
اصلا باید روزنامه ها 📰و خبرگزاری ها با من مصاحبه کنند .🎤🎬
من خیلی کار مهمی کردم .😎💪
🌸فردای آن روز تمام این اتفاقات افتاد. خبرگزاری ها و روزنامه ها با من مصاحبه کردند😍🎤📰
استاندار همراه با خانواده آن بچه به دیدنم آمد و یک هدیه حسابی برای من آوردند 🤩...
🌸جوان پشت میز گفت : تو ابتدا برای رضای خدا این کار را کردی✅ ، اما بعد، خرابش کردی ...😕❌
آرزوی اجر دنیایی کردی و مزدت را هم گرفتی. درسته ؟
گفتم : راست میگی😔 . همه این ها درسته .
بعد هم با حسرت گفتم😢 : چیکار کنم ؟ دستم خالیه😭 .
🌸جوان پشت میز گفت : خیلی ها کارهاشون رو برای خدا💓 انجام می دهند ، اما باید تلاش کنند تا آخر این اخلاص را حفظ کنند 🙂.
بعضی ها کارهای خالصانه رو در همان دنیا نابود می کنند ! 🚫
🇮🇷🍃ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حرم
* 💞﷽💞 #سه_دقیقه_در_قیامت #پارت_هفدهم 🌸انگار نیت درونی من مشغول صحبت بود.🧠🗣 من با خودم گفتم : خیلی
* 💞﷽💞
[در پاسخ به ⌈🌱دَُلَُمَُ آسَُمَُوَُنَُ مَُیَُخادُِ 🌙⌋]
بسم الله الرحمان الرحیم 💎♥️🌱
#سه_دقیقه_در_قیامت
#پارت_هجدهم
[سفر کربلا]
🌸حسابی به مشکل خورده بودم🤦🏻♂️ . اعمال خوبم به خاطر شوخی های بیش از حد
و صحبت های پشت سر مردم و غیبت ها و ... نابود می شد 😞 .
🌸و اعمال زشت ❌من باقی می ماند .
البته وقتی یک کار خالصانه انجام داده بودم ، همان عمل باعث پاک شدن
کار های زشت می شد🙂.
چرا که در قرآن آمده بود : [ ان الحسنات یذهبن السیئات ]*
🌸اما خیلی سخت بود😓 . اینکه هر روز ما دقیق بررسی و حسابرسی می شد .
اینکه کوچکترین اعمال مورد بررسی📖 قرار می گرفت🧐 خیلی مشکل بود .
همین طور که اعمال روزانه بررسی می شد ، به یکی از روزهای دوران جوانی رسیدیم🧔🏻.
🌸اواسط دهه هشتاد یکباره جوان پشت میز گفت : به دستور♥️ آقا ابا عبدالله♥️ علیه السلام پنج سال از اعمال شما را بخشیدیم .😍
این پنج سال بدون حساب طی می شود🤩 .
با تعجب گفتم😳 : یعنی چی😧 ؟
گفت : یعنی پنج سال گناهان شما بخشیده شده و اعمال خوب تان باقی می ماند🤭.
🌸نمی دانید چقدر خوشحال شدم 😍
اگر در آن شرایط بودید ، لذتی که من از شنیدن این خبر پیدا کردم را حس می کردید😇.
پنج سال بدون حساب و کتاب ؟!😳😍
گفتم : علت این دستور آقا برای چی بود ؟
*هود آیه 114 کارهای خوب ، گناهان را پاک می کند .
🇮🇷🍃ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#صـَلَـوآٺبِـفـرِښـٺمُـۏمِـڹ
هدایت شده از حرم
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
اصول #همسرداری
از استاد #پرتو_اعلم
جلسه ۱۵ تا ۲۴
ادامه دارد ....
▫️◽️#درس_های_کافی
قسمت 🔖 پنجاه — هفتم✔️
💬در آیه ی شریفه ی 《وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقا》((و اگر بر طریقه پایدای کنند از ابی فراوان سیرابشان کنیم)) منظور از ((طریقة)) چیست ؟!
♦♦➖➖➖➖♦♦
👥أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ عَنْ عَبْدِ الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَمَّنْ ذَكَرَهُ 👥
💭عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیهما السلام فِي قَوْلِهِ تَعَالَى- وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً قَالَ يَعْنِي لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى وَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَوْصِيَاءِ مِنْ وُلْدِهِ ع وَ قَبِلُوا طَاعَتَهُمْ فِي أَمْرِهِمْ وَ نَهْيِهِمْ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقاً يَقُولُ لَأَشْرَبْنَا قُلُوبَهُمُ الْإِيمَانَ وَ الطَّرِيقَةُ هِيَ الْإِيمَانُ بِوَلَايَةِ عَلِيٍّ وَ الْأَوْصِيَاءِ.
•———••———••———••———••———•
💭حضرت امام محمد الباقر عليه السلام در باره سخن خداى تعالى
(أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقا)
«و اگر بر طریقه استقامت کنند، آبى فراوانشان نوشانيم» فرمودند :
يعنى اگر بر ولايت حضرت على بن ابى طالب امير مؤمنان و اوصياء از فرزندان او استوار شوند و اطاعت آنها را در امر و نهيشان بپذيرند «آب فراوانى به آنها نوشانيم» يعنى ايمان را در دلشان جايگزين كنيم و مقصود از «طريقه روش» ايمان به ولايت حضرت امیرالمومنین على بن ابی طالب علیه السلام و جانشينان اوست.
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج١، ص: ٢١٩
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◻️▫️موضوع #درباره_عايشه سلقلقیه • قسمت — دوازدهم ✔️
▫️برخورد عایشه سلقلقیه با دیگر همسران حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
🔻جسارت و بی اهانتی های عایشه سلقلقیه نسبت به حضرت به گونه ای بود که هرگاه زنی داوطلبانه خود را به حضرت رسول خدا صلی الله علیه واله میبخشید و درخواست مهریه نمیکرد، او را شدیدا سرزنش میکردو به آنها می آموخت که اگر حضرت رسول خدا صلی الله علیه واله به سوی تو آمد به او بگو:
🔸«اعوذ بالله منک »; «من از تو به خدا پناه میبرم » ۱
🔹عایشه سلقلقیه خود میگوید :
👈بر زنانی که بدون چشم داشت به مهریه ، خود را به رسول خدا عرضه میداشتند و افتخار همسری با حضرت را داشتند ، خونم به جوش میآمد و از شدت خشم نفرت میگفتم:
👈مگر زن آزاده و با شخصیت ، خود را میبخشد ❌
🔻(( احمدحنبل لعنت الله علیه)) در مسندش مینویسد:👇
👈(( عایشه بانوانی را که بی مهریه خواستار همسری با رسول خدا شده و خویشتن را به حضرت بخشیده بودند را به باد ملامت و سرزنش میگرفت...!)) ۲
عجب زن گستاخی📣
🔻همچنین ((بخاری)) در صحیح خود روایت میکند :
👈#خوله دختر «کلیم» از جمله زنانی است که بی مهریه خواستار همسری رسول خدا صلی الله علیه وآله شد و خودرا به حضرت بخشید .
👈عایشه که از این خبر سخت ناراحت شده بود گفت:
آیا برای یک زن خجالت آور نیست که خود را به مردی ببخشد و بی مهریه خواستار همسری با او شود؟!! ۳
🔻در بعضی مواقع اتفاق می افتاد که حضرت در خانه ی عایشه سلقلقیه بود و یکی دیگر از همسرانش برای حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله غذایی تهیه میکرد.
👈در چنین وقتی عایشه سلقلقیه خشم خود را در برابر این عملکرد نشان میداد و در حضور حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله کارهایی بی ادبانه و رفتار غیر اخلاقی انجام میداد .
📚 1⃣-المستدرک حاکم ، ج۴ ، ص ۳۷ ;
فتح الباری ابن حجر ، ج۹ ، ص ۳۱۳ ;
الطبقات الکبری ، ج۸ ، ص ۱۴۶ ;
الا صابة ابن حجر ،ج۸ ،ص۱۹ ;
سنن الدار قطنی ،ج ۴ ، ص۱۹ ;
فیض القدیر المناوی ، ج۶، ص ۷۲ ;
تفسیر راضی ،ج۱ ، ص۷۵ ;
بحار النوار ،ج۱۰۱ ، ص ۲۳
2⃣-مسند احمد حنبل ، ج۶، ص ۱۲۸
3⃣-صحیح بخاری ، ج ۶ ، ص ۱۲۸
✴️ سه شنبه👈 17 آبان / عقرب 1401
👈13 ربیع الثانی 1444 👈8 نوامبر 2022
🕌 مناسبت های دینی و اسلامی.
🏴 شهادت حضرت زهرا علیها السلام "به روایتی "(برای کسانی که روضه هفتگی دارند روز مناسبی است)
🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی.
👶زایمان :مناسب زایمان نیست
🤕 بیمار: امروز زود خوب شود.
🚘مسافرت: سفر خوب نیست و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد.
🔭 احکام نجوم.
🌓امروز قمر در برج ثور است و برای امور زیر نیک است:
✳️جابجایی و نقل و انتقال.
✳️خرید جواهرات و طلا.
✳️ارسال کالاهای تجاری.
✳️آغاز بنایی و خشت بنا نهادن.
✳️دیدار دوستان و نامه نگاری.
✳️رفتن به تفریحات سالم.
✳️درختکاری.
✳️و مشارکت و امور شراکتی خوب است.
👩❤️👨مباشرت:
امشب، (شب چهار شنبه)، مباشرت برای سلامتی جسم خوب است.
💇💇♂ اصلاح سر و صورت.
طبق روایات،#اصلاح_مو(سروصورت)در این روز از ماه قمری ،خوب نیست
💉💉حجامت:
خون دادن فصد و زالو. انداختن#خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری ، سلامت آفرین است.
✂️ ناخن گرفتن.
سه شنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید بر هلاکت خود بترسد.
👕👚 دوخت و دوز.
سه شنبه برای بریدن،و دوختن #لباس_نو روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید( به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد)(خرید لباس اشکال ندارد)(کسانی که شغلشان خیاطی است میتوانند در روزهای خوب بُرش بزنند و در روزهای دیگر آن را تکمیل کنند)
✅ استخاره:
وقت استخاره در روز سه شنبه: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تاعشای آخر( وقت خوابیدن)
😴😴تعبیر خواب.
خوابی که دیده شود طبق آیه ی 14 سوره مبارکه " ابراهیم " علیه السلام است.
ولنسکننکم الارض من بعدهم ذالک لمن خاف...
و چنین استفاده میشود که کسی که دوست یا دشمن خواب بیننده باشد به او برسد و چیزی همانند آن و به این صورت مطلب خود رو قیاس کنید.
❇️️ ذکر روز سه شنبه : یا ارحم الراحمین ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۹۰۳ مرتبه #یاقابض که موجب رسیدن به آرزوها میگردد.
💠 ️روز سه شنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_امام_سجاد_علیه_السلام و #امام_باقر_علیه_السلام و #امام_صادق_علیه_السلام سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
🌸 زندگیتون مهدوی 🌸
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️#سلام_صبحگاهی 🚩
هر روز را با سلام بر شما آغاز میکنیم!
سلام بر شما ... که صاحباختیار مایی!
چشمانم از سر صبح قدم های تو را مي جويند
يابن أسد الله الغالب
من به گوشه چشمی از جانب شما اميد بسته ام...
اميد وقتی به شما و خاندان شما باشد، "نااميدی"، كلمه ای گنگ می شود...
…
🔴 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج 🔴
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
◻️▫️موضوع #اصل_برائت • قسمت — سی ام ✅
💌 گزیده ای از روایات تبری▫️#بازگشت_از_لشکر_اسامه
🔺یعقوبی نقل کرده که هنگام تنفیذ جیش اسامه، ابوبکر زندیق از او درخواست کرد که:
«عمر ابن زنا نزد من بماند و به جهاد نرود تا در امر خلافت مرا یاری نماید.»
اسامه گفت:
«خودت چی⁉️»
(یعنی خودت هم بنابر دستور حضرت رسول الله محمد مصطفی صلی الله علیه و آله بایستی تحت فرمان من به جنگ بیایی‼️)
ابوبکر زندیق گفت:
برادرزاده❗️
می بینی که مردم چه کرده اند(من دیگر خلیفه شده ام❗️) ، عمر ابن زنا را رها کن و راه بیفت.
📚 تاریخ یعقوبی ۱۲۷/۲
#باید_بدانیم
✅ زنان در نظر عمر بن خطاب
←دم خروسِ برخی از طرفداران حقوق زن!
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
🔻جناب مولوی عبدالحمید! شما پیش از برائت از مکتب سقیفه و بزرگان محبوب خود ، صلاحیت دفاع از زنان را ندارید!
خوانندگان محترم :
🔻آیا تاکنون این جمله عمر بن خطاب را که در صفحات تاریخ به یادگار مانده شنیده اید؟؟
«لو مات جمل ضیاعا علی شط الفرات لخشیت أن یسألنی الله عنه»(۱)
«اگر شتری در کنار فرات(بر اثر خراب بودن راه یا گیر کردن پایش در چالهای) از بین برود نگران هستم که مورد بازخواست الهی قرار بگیرم!»
✅←اگر این جمله ساخته و پرداختهٔ عالمان طرفدار دستگاه خلافت نباشد ، به نظر میرسد خلیفه با گفتن این عبارت ، در جستجوی به کارگیری راههای مختلفِ تحمیق مردم بوده است!
با ما همراه باشید تا اثبات کنیم عباراتی از این دست از شخص خلیفه ، همان عوام فریبی و پوپولیسمِ میراثی از خلیفهٔ اول است که عمر بن خطاب آن را به کمالی بیمانند رسانید و اهل سقیفه نیز در عصر ما پیرو همان سیاستند!
🔚 شاهد مدعای ما آنکه خلیفهای که نگران بازخواست الهی به جهت پیچ خوردن پای شتری در کنارهٔ رودی بود! در مورد «زنان» - مانند بسیاری از موارد دیگر - هیچ گونه نگرانی نسبت به عواقب کردههایش نداشت!!
دقت کنید↓↓↓
▼↓▼↓▼↓▼↓▼↓▼↓▼
⁉️❔آیا میدانستید در زمان پیامبراکرم صلیالله علیه و آله #شش زن از مسلمانان دین اسلام را ترک کردند ، مرتد شدند و نزد مشرکان برگشتند که #دو تای از آنان همسران عمر بن خطاب بودند؟؟(۲)
با توجه به آنچه که در ادامه مشاهده میکنیم چنین رویگردانی از اسلام چندان تعجب برانگیز نخواهد بود!
- علی رغم این که پیامبر فرمودند که زنان را نزنید، اهل تسنن اصرار دارند که با تلاش عمر اجازهٔ شدیدترین تنبیهات توسط #پیامبر_اهل_تسنن به مسلمانان داده شد! آن گاه پیامبری که خود هیچ گاه #عایشه یا #حفصه را به خاطر مخالفتهای بیامانشان تنبیه بدنی نکرده بود ، با سیل زنانی مواجه شد که به سراغ آل رسول خدا میآمدند و از شوهران خویش شکایت میکردند!(۳)
اگر وضع خلیفه در زمان پیامبر این چنین بوده است، وضع و حال زنانی که در زمان خلافتش با او به هر نحوی روبرو میشدند، روشن است.
- زمانی که مردمان به منزلهٔ حیات وحش نزد خلیفه باشند ، زنان که در نظر خلیفه نیمه انسان (۴:ر.ک: تصویر الحاقی) و شیطان (۵) معرفی میشدند!
- او که نزدیک به ۱۴ زن و تعداد بسیار بیشتری کنیز داشت ، به جرم روییدن چند تار موی سپید بر روی سر زنی از زنانش او را طلاق میداد. (۶) در نظر او زن ۵۰ ساله عجوزهای بود که زیادی عمر کرده بود!(۷)
شاید به همین علت بود که در زمان خلافت به اشارهٔ او مادر پیرش را زیر پای شتران انداخته، کشتند! البته او مادر خود را لکه ننگی میدانست که وجودش مایه شرمساری بود و هر چه زودتر حذف میشد برای خلیفه بهتر هم بود!
➖➖➖➖➖➖
۱- المنتظم ۱۴۲/۴ و طبقات ابن سعد ۲۳۲/۳
۲- «ست نساء رجعن عن الاسلام... فاطمه بنت ابی امیه بن المغیرة.... و ام كلثوم بنت جرول» : تفسیر ثعلبی ۲۶۹/۹ و....
۳- اسد الغابه ۱۸۳/۱ - استیعاب ۱۲۷/۱ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لا تَضْرِبُوا إِمَاءَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ، فَجَاءَ عُمَرُ إِلَى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: ذَئِرَ النِّسَاءُ عَلَى أَزْوَاجِهِنَّ، فَرَخَّصَ فِي ضَرْبِهِنَّ، فَأَطَافَ بِآلِ رَسُولِ اللَّهِ نِسَاءٌ كَثِيرٌ يَشْكُونَ أَزْوَاجَهُنَّ»
۴- در موردی زنی که عمر را در زمان خلافتش با استدلال منکوب کرد خلیفه چنین گفت: «...نصف الانسان افقه من عمر» علل دارقطنی ۲۳۹/۲ #مقوله_علم_خلفا (۱۷)
۵- برگرفته از شعری که خلیفه در وصف زنان خواند: تفسیر قرطبی ۶۸/۷ و منابع دیگر از اهل تسنن: «ان النساء شیاطین خلقن لنا...نغوذبالله من شر الشیاطین»
«1⃣»
حرم
#باید_بدانیم ✅ زنان در نظر عمر بن خطاب ←دم خروسِ برخی از طرفداران حقوق زن! ┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄ 🔻
- در زمان خلافت عمر، زنان نباید خواندن و نوشتن یاد میگرفتند تا نشان دیگری از ستیز خلیفه با دانش باشد. آنان باید در خانه بدون لباس نگاه داشته میشدند تا نتوانند از منزل خارج شوند !!(۸) این نبوغ در تحقیرِ زنان تا بدانجا پیش رفت که او به آفاق و بلاد اسلامی فرمان داد زنان به حمام نروند مگر به ضرورت و مثلا برای درمان بیماری (۹: ر.ک:تصویر الحاقی) ؛
او اصرار داشت تا مردان باید زنان خویش را بزنند و از آن جا که دستور داده بود زنان را در خانه عریان نگه دارند فرمان «اضربوهن بالعری» = «(آنان را در همان وضعیت) بزنید» نیز به آن اضافه شده بود.(۱۰)
- او زنی از آشنایانش را که شفیع یکی از عمال خلیفه شده بود ، پس از آنکه «دشمن خدا» خطاب کرد ، به بدترین وضع تحقیر کرد که « تو بازیچهای بیش در دست مردان نیستی که پس از آن باید رهایت کنند» و اینک به خود حق شفاعت والیان را دادهاید!(۱۱)
←شوربختانه روشن است که وضع زنان خود خلیفه در این میان به مراتب بدتر بود ، چون هر روز در معرض دید چنین شوهری بودند!
- برای مثال زنی را که تازه گرفته بود، در شب با او به حجله رفت و برای وصلت او را مضروب ساخت (۱۲) همسر دیگرش جمیله بنت ثابت را که به ادعای شخص خلیفه، تقاضایی ورای توان عمر بن خطاب را داشته است ، چنان سیلی زد که به گفتهٔ خودش صورت جمیله را به زمین چسبانید!(۱۳)
... و اینکه باید به حال کنیزان زمان خلیفه گریست!
نه تنها کنیزان حق پوشاندن سر را نداشتند که پوشانیدن پا و داشتن اِزار (=پارچهای به ازای شلوار) نیز برای کنیزان ممنوع بود؛ آنان نباید زیر زانو را میپوشاندند و چنین کنیزانی با شلاق خلیفه ادب میشدند(۱۴) چرا که کنیزان در مسلک خلیفه ، به هیچ وجه حق نداشتند به زنان آزاد شبیه باشند.
او نه تنها دستور داده بود که هیچ کنیزی پا و سر خود را نپوشاند، بلکه اگر کنیزی با حیا بر سر راه او قرار میگرفت تازیانه میخورد و با عباراتی مثل «لکاع=پست فطرت، کثیف» ، مانند «دفار=بدبو و گندبو» یا «الکع» و امثال آن مخاطبشان قرار میداد.(۱۵)
- با کمال تأسف در منزل شخصی خلیفه وضع کنیزان به مراتب بدتر بود و آنان نه تنها حق پوشاندن موی سر و شلواری که زانویشان را بپوشاند نداشتند بلکه باید بدون بالاپوش که بالاتنهٔ شان را میپوشانید از میهمانان پذیرایی میکردند!!(۱۶) این مورد و هم چنین نحوهٔ انتخاب کنیزان توسط خلیفه مقولهای است که به جهت زشتی عبارات ، در این مقال به هیچ روی بررسی نمیشود!
- کنیزان حتی در نماز حق پوشانیدن سر را نداشتند(۱۷) همین دستورات بیپروای خلیفه باعث شد که احکام عجیبی در برخی مذاهب فقهی اهل تسنن در باب نماز کنیز ظهور پیدا کند از جمله این احکام جواز عریان بودن کنیز در #نماز است (۱۸) و یا کنیز میتواند همانند مردان تنها عورت خود را در نماز بپوشاند (۱۹) و....
بدین ترتیب تا سالها بلکه بیش از یک سده برای رفت و آمد شبانهٔ کنیزان در مدینه هیچ امنیتی وجود نداشت.
از همین منظر رواج تفکر زندیقان در عصر امام صادق علیهالسلام در قرن دوم هجری قابل پیش بینی بود ؛ بسیاری از رهبران فکری ملحدین ، فرزند موالیان و بردگانی بودند که چنین ستمهایی را به اسم اسلام مشاهده کردند که این مطلب در جای خود قابل بررسی است.
➖➖➖➖➖
۶- تاریخ بغداد ۳۷۳/۱۲ و....عبارت این است، #عبدالله_بن_عمر میگوید : «ان عمر تزوج امراء فاصابها شمطاء فطلقها»
۷- خلیفه میگفت: «بنت خمسین عجوزا فی الغابرين» الذخیره. قرافی ۳۸۴/۱
۸- عیون الاخبار، ابن قتیبه ، کتاب النساء ۷۸/۴ و...
۹- مصنف عبدالرزاق ۲۵۹/۱ ح۱۱۳۳ و...
۱۰- کتاب الحیوان ۱۱۲/۱ و.... پیشنهاد سرچ «اضربوهن بالعری» و «استعینوا علی النساء بالعری» در منابع اهل سنت
۱۱- تاریخ مدینه ابن شبه ۸۱۸/۳ :...قَالَ: يَا عَدُوَّةَ اللَّهِ ، وَفِيمَ أَنْتِ وَهَذَا، وَمَتَى كُنْتِ تَدْخُلِينَ بَيْنِي وَبَيْنَ الْمُسْلِمِينَ؟ إِنَّمَا أَنْتِ لُعْبَةٌ يُلْعَبُ بِكِ، ثُمَّ تُتْرَكِينَ
۱۲- سنن ابن ماجه ۶۳۹/۱ و... شوربختانه خلیفه در ادامه همین سخن، این رفتار را سفارش رسول خدا میداند.
۱۳- طبقات ابن سعد ۱۷۹/۸
۱۴- کتاب الذخیره، فصل الکتاب الصلاة ، باب۳ ج۲ ص۱۰۳ و....دستور به نپوشاندن سر کنیزان به وفور در منابع اهل تسنن وجود دارد؛ سرچ عبارت «بالحرائر» برای علاقمندان
۱۵- السراج المنیر فی الاعانه ۲۷۲/۳ و...
۱۶- المبسوط ، سرخسی ۱۵۱/۱۰ و همان ج۹ ص۱۲
۱۷- الحاوی الکبیر ۲۲۳/۲ که در نظر امام مالک این است که ستر عورت امری مستحب است!
۱۸- فتوای بسیاری از علمای اهل تسنن از جمله امام احمد بن احمد حنبل این است : المقنع عبدالله بن قدامه حنبلی ، فصل نماز ، باب ستر العوره ص۲۴ و...
۱۹- دستور چنین بود: «كان عمر رضي الله عنه يكتب إلى أمراء الجيوش: لا تجلبوا علينا من العلوج أحدا» تاریخ مدینه ابن شبه ۸۹۲/۳ و...
#باید_بدانیم
🔻ترس ام کلثوم دختر ابوبکر از ازدواج با عمر بن خطاب بخاطر رفتار خشن او با زنان!
💡کمتر شنیدهاید!
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄
در منابع اهلسنت نقل شده که عمر بن خطاب بسیار خشن ، بداخلاق و تندخو بود ، تا جایی که شلاق او را ترسناک تر از شمشیر #حجاج_بن_یوسف ثقفی توصیف کردهاند؛بخصوص رفتار تند او با زنان در تاریخ ثبت است و پیشتر در این باره مدارک ارائه شده است؛ (اینجا)
←این تندخویی به نحوی بود که وقتی عمر ام کلثوم بنت ابوبکر را از #عایشه خواستگاری میکند، ام کلثوم وی را بخاطر اخلاق تندش رد میکند!
👤👤 طبرى و ابن أثير، دو تاريخ نويس معروف اهل سنت مىنويسند:
🔻وَخَطَبَ أُمَّ كُلْثُومٍ ابْنَةَ أَبِي بَكْرٍ الصِّدِّيقِ إِلَى عَائِشَةَ، فَقَالَتْ أُمُّ كُلْثُومٍ: لَا حَاجَةَ لِي فِيهِ، إِنَّهُ خَشِنُ الْعَيْشِ شَدِيدٌ عَلَى النِّسَاءِ.
←عمر بن خطاب ابتدا به خواستگارى امّكلثوم دختر ابوبكر رفت، عايشه اين پيشنهاد را با خواهرش مطرح كرد. در پاسخ گفت: مرا با او كارى نيست. عايشه گفت: آيا اميرالمؤمنين را نمى خواهى؟ گفت: آرى نمىخواهم، او در زندگى سخت و خشن و با زنان تندخو و بد رفتار است.
📗📔الكامل في التاريخ ج2 ص432 المؤلف: أبو الحسن علي بن أبي الكرم محمد بن محمد بن عبد الكريم بن عبد الواحد الشيباني الجزري، عز الدين ابن الأثير (المتوفى: 630هـ)، تحقيق: عمر عبد السلام تدمري، الناشر: دار الكتاب العربي، بيروت - لبنان، الطبعة: الأولى، 1417هـ / 1997م، عدد الأجزاء: 10.(ر.ک: اسکن الحاقی)
📗📔تاريخ الطبري ج4 ص200 المؤلف: محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، أبو جعفر الطبري (المتوفى: 310هـ)، الناشر: دار التراث - بيروت، الطبعة: الثانية - 1387 هـ، عدد الأجزاء: 11.
📗📔العقد الفريد ج7 ص96 المؤلف: أبو عمر، شهاب الدين أحمد بن محمد بن عبد ربه ابن حبيب ابن حدير بن سالم المعروف بابن عبد ربه الأندلسي (المتوفى: 328هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت، الطبعة: الأولى، 1404 هـ، عدد الأجزاء: 8.
👤👤 همچنين مقريزى و ابوالفرج اصفهانى مىنويسند كه #مغيرة بن شعبة به عمر گفت:
🔻إلا إنك يا أمير المؤمنين رجل شديد الخلق على أهلك، وهذه صبية حديثة السن، فلا تزال تنكر عليها الشئ فتضربها، فتصيح، فيغمك ذلك، وتتألم له عائشة...
←تو اى اميرمؤمنان، مردى سختگير و بد اخلاق نسبت به خانوادهات هستى و امّكلثوم دختر خردسالى است، مىترسم به زور چيزى از او بخواهى و او اطاعت نكند و تو او را كتك بزنی، داد و فرياد بزند و تو را ناراحت كند و عايشه نيز از اين عمل غمگين شود...عمر با شنيدن سخنان مغيره، سخن او را تأييد و دست از خواستگارى برداشت!
📗📔الأصبهاني، أبو الفرج (متوفاي356هـ)، الأغاني، ج 16، ص 103، تحقيق: علي مهنا وسمير جابر، ناشر: دار الفكر للطباعة والنشر - لبنان.
📗📔المقريزي، تقي الدين أحمد بن علي بن عبد القادر بن محمد متوفاى845 هـ) إمتاع الأسماع بما للنبي صلى الله عليه وسلم من الأحوال والأموال والحفدة والمتاع، ج6، ص207، تحقيق وتعليق: محمد عبد الحميد النميسي ناشر: دار الكتب العلمية ـ بيروت، الطبعة الأولى، 1420 هـ - 1999 م.
👤ابن عبد البر نيز مىنويسد:
🔻خطب عمر بن الخطاب أم كلثوم بنت أبي بكر إلى عائشة فأطمعته وقالت أين المذهب بها عنك فلما ذهبت قالت الجارية تزوجيني عمر وقد عرفت غيرته وخشونة عيشه والله لئن فعلت لأخرجن إلى قبر رسول الله صلى الله عليه وسلم ولأصيحن به.
←عمر، امّكلثوم دختر ابوبكر را از عايشه خواستگارى كرد، عايشه او را اميدوار كرد و به امّكلثوم گفت، رأى تو در اين باره چيست؟ امّكلثوم گفت: تو مرا به ازدواج عمر در مىآوري؛ در حالى كه مىدانى او در زندگى چه قدر سختگير و خشن است؛ به خدا اگر اين كار را انجام دهي من كنار قبر رسول خدا خواهم رفت وفرياد خواهم زد
📗📔القرطبي، يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر (متوفاي463 هـ)، الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ج 4، ص 1807، تحقيق: علي محمد البجاوي، ناشر: دار الجيل - بيروت، الطبعة: الأولى، 1412هـ.
پیشنهاد مطالعه:
شرح کامل تر ماجرای این خواستگاری و تلاش عایشه برای عدم وقوع این وصلت
پ.ن: این ام کلثوم فرزند همسر چهارم ابوبکر ، حبیبه بنت خارجه است، که پس از مرگ ابوبکر در سال ۱۳ هجری به دنیا آمد. عایشه چندی پس از این خواستگاری، او را به جهت مطامع سیاسی به عقد طلحه درآورد، چرا که عایشه گمان میکرد طلحه که از بستگان عایشه و هم قبیله با او بود میتواند به خلافت برسد.
❗️و همین ام کلثوم است که طبق تصریح ابن سعد در طبقات الکبری ج۸ص۲۷۰، عایشه را در عمل به فتوای انحصاریاش مبنی بر رضاع کبیر یاری میداد.