👌💎🗣 استحباب زیارت حضرت سیّدالشّهدا علیه السلام در شب آخر ماه رمضان
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ زِيَارَةِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام فَقِيلَ: هَلْ فِي ذَلِكَ وَقْتٌ هُوَ أَفْضَلُ مِنْ وَقْتٍ؟ فَقَالَ: زُورُوهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ فِي كُلِّ وَقْتٍ وَ فِي كُلِّ حِينٍ، فَإنَّ زِيَارَتَهُ علیه السلام خَيْرُ مَوْضُوعٍ، فَمَنْ أَكْثَرَ مِنْهَا فَقَدِ اسْتَكْثَرَ مِنَ الْخَيْرِ وَ مَنْ قَلَّلَ قُلِّلَ لَهُ وَ تَحَرَّوْا بِزِيَارَتِكُمُ الْأَوْقَاتِ الشَّرِيفَةَ، فَإنَّ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ فِيهَا مُضَاعَفَةٌ وَ هِيَ أَوْقَاتُ مَهْبِطِ الْمَلَائِكَةِ لِزِيَارَتِهِ، قَالَ: فَسُئِلَ عَنْ زِيَارَتِهِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، فَقَالَ: مَنْ جَاءَهُ علیه السلام خَاشِعاً مُحْتَسِباً مُسْتَغْفِراً فَشَهِدَ قَبْرَهُ علیه السلام فِي إحْدَى ثَلَاثِ لَيَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الشَّهْرِ أَوْ لَيْلَةِ النِّصْفِ أَوْ آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ تَسَاقَطَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ وَ خَطَايَاهُ الَّتِي اجْتَرَحَهَا كَمَا يَتَسَاقَطُ هَشِيمُ الْوَرَقِ بِالرِّيحِ الْعَاصِفِ حَتَّى إنَّهُ يَكُونُ مِنْ ذُنُوبِهِ كَهَيْئَةِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ، وَ كَانَ لَهُ مَعَ ذَلِكَ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ حَجَّ فِي عَامِهِ ذَلِكَ وَ اعْتَمَرَ، وَ يُنَادِيهِ مَلَكَانِ يَسْمَعُ نِدَاءَهُمَا كُلُّ ذِي رُوحٍ إلَّا الثَّقَلَيْنِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإنْسِ يَقُولُ أَحَدُهُمَا: يَا عَبْدَ اللَّهِ طََهُرتَ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ وَ يَقُولُ الْآخَرُ: يَا عَبْدَ اللَّهِ! أَحْبَبْتَ فَأَبْشِرْ بِمَغْفِرَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْل.(بحارالأنوار، ج 101، ص99 به نقل از اقبال الاعمال)
از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند: آیا زمانی هست که زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در آن زمان برتر از زمان های دیگر باشد؟ فرمود: حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را در هر زمانی زیارت کنید، زیرا زیارتش بهترین موضوع است. پس هرکس زیاد به زیارت حضرتش برود، خیر زیادتری را طلب کرده است، و هرکس کمتر به زیارت برود، نصیبش نیز کمتر خواهد شد. امّا زیارت حضرتش را در زمان های با فضیلت قرار دهید. همانا اعمال نیک در آن زمان ها مضاعف می شود. در آن زمان ها ملائکه برای زیارت حضرتش نازل می شوند. در این هنگام از زیارت سیدالشهدا علیه السلام در ماه رمضان سؤال شد. حضرت فرمودند: هرکس در یکی از سه شب، یعنی: شب اول، شب نیمه و شب آخر ماه رمضان، با حالت خشوع و اخلاص و استغفار نزد قبر حضرتش حاضر شود، گناهان و خطاهایی که مرتکب شده است، از او می ریزد همانگونه که باد سخت برگ های خشکیده را می اندازد، و در نتیجه آنگونه که مادر وی را زاییده است از گناهان پاک می شود. بعلاوه برای او اجری چون اجر کسی که در آن سال به حج و عمره برود منظور می شود. پس دو ملک وی را ندا می کنند که هر صاحب روحی جز جن و انس ندای آندو را خواهد شنید. یک ملک می گوید: پاک شدی، عملت را مجددا آغاز کن، و ملک دیگر می گوید: ای بنده خدا! محبت ورزیدی، پس بشارت باد بر تو به واسطه مغفرت و فضل الهی که شامل حالت شده است.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🌨🌨🌨 آمرزش گسترده الهی در شب آخر ماه رمضان
1) قالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه وآله: إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِي آخِرِ كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ، فَإِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ أَعْتَقَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْهَا أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ وَ كُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبَ الْعَذَابَ، فَإِذَا كَانَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَعْتَقَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ بِعَدَدِ مَا أَعْتَقَ مِنْ أَوَّلِ الشَّهْرِ إِلَى آخِرِه. (فضائل الأشهر الثلاثة، ص126-127)
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: خداوند در پايان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار یک میلیون بنده را از آتش آزاد می كند، و چون شب جمعه و روز جمعه شود در هر ساعتى از آن یک میلیون نفر را از آتش آزاد می سازد كه همگى مستحقّ عذاب مىباشند، و چون روز آخر ماه رمضان فرا رسد خداوند در آن روز به تعداد افرادى كه از اوّل تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد مىنمايد.
2) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِيَّ يَقُولُ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَاقِرَ علیه السلام يَقُولُ: إنَّ لِلَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَلَائِكَةً مُوَكَّلِينَ بِالصَّائِمِينَ، يَسْتَغْفِرُونَ لَهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ إلَى آخِرِهِ، وَ يُنَادُونَ الصَّائِمِينَ كُلَّ لَيْلَةٍ عِنْدَ إفْطَارِهِمْ: «أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ جُعْتُمْ قَلِيلًا وَ سَتَشْبَعُونَ كَثِيراً، بُورِكْتُمْ وَ بُورِكَ فِيكُمْ» حَتَّى إذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ نَادَوْهُمْ: «أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ، فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ قَبِلَ تَوْبَتَكُمْ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُونَ». (بحارالأنوار، ج96، ص 361 به نقل از امالی صدوق)
حضرت باقر علیه السلام فرمود: همانا خداوند تبارک و تعالی ملائکه ای دارد که بر روزه داران موکَّل شده اند. این ملائکه در هر روز از ماه رمضان تا آخرش برای روزه داران استغفار می کنند. این ملائکه هر شب هنگام افطار روزه داران را ندا می کنند: بر شما بندگان الهی بشارت باد، کمی گرسنگی کشیدید، و به زودی به مقدار زیاد سیر خواهید شد، با برکت شدید و به شما خیر و افزونی داده شده است، تا آنکه شب آخر ماه رمضان فرا می رسد. در این شب این ملائکه ندا می کنند: بر شما بندگان الهی بشارت باد، به تحقیق خداوند گناهان شما را آمرزید و توبه شما را قبول کرد، پس بنگرید که درآنچه می خواهید آغاز نمایید، چگونه خواهید بود.
3) عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله قَالَ: أُعْطِيَتْ أُمَّتِي فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَمْساً لَمْ يُعْطَهُنَّ أُمَّةُ نَبِيٍّ قَبْلِي: ... وَ أَمَّا الْخَامِسَةُ فَإذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ غَفَرَ لَهُمْ جَمِيعاً ... أَ لَمْ تَرَ إلَى الْعُمَّالِ إذَا فَرَغُوا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وُفُّوا. (بحارالأنوار، ج96، ص365 به نقل از خصال)
جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا صلّی الله علیه واله نقل می کند که فرمود: در مورد ماه رمضان، به امّت من پنج چیز عطا شده است که به هیچ امتی در قبل از من اعطا نشده است. مورد پنجم آن است که وقتی شب آخر ماه رمضان فرا می رسد، خداوند گناهان همه ایشان را می آمرزد... آیا نمی بینید که وقتی کارگرانی از کار فارغ می شوند، چگونه دستمزد آنها به طور کامل پرداخت می شود؟!
4) عَنْ إسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: سُمِّيَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرَ الْعِتْقِ لِأَنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ سِتَّمِائَةِ عَتِيقٍ وَ فِي آخِرِهِ مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِيمَا مَضَى. (بحارالأنوار، ج96، ص381 به نقل از کتاب حسین بن سعید)
حضرت صادق علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که فرمود: ماه رمضان را ما عِتق نیز نامیده اند، زیرا خداوند در هر روز و هر شب، ششصد بنده را از آتش جهنم آزاد می کند، و در آخر ماه به تعدادی که در گذشته آزاد نموده است، آزاد می نماید.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
😓👁😢خدایا! ما هر جنایتی که کرده ایم، هر معصیتی که کرده ایم، درِ خانه تو آمده ایم
مرحوم آیت الله تولایی خراسانی در سخنرانی خود در مسجد جامع زاهدان، در ماه رمضان سال1390قمری می فرمود:
شب عیدفطر است، یک ماه مقدسی را به بندگی خدا قیام کردید، دهان بستید، اگر هیچ کاری نکردید، دهان بستید، امساک کردید، برای امتثال امر خدا، چون خدا فرموده است: ماه صیام را روزه بگیرید. برای اینکه بگویید که ما یاغی با خدا نیستیم، ما با سلطنت حق تعالی مخالف نیستیم، ما رعیّت خدا هستیم. نهایت، رعیتی هستیم که خراب کاری هم خیلی داریم، مملکت، همه نوع رعیت دارد، رعیّتِ صالح سالم دارد، رعیّتِ خراب هم دارد، ولی رعیّت است. برای اینکه بفهمانیم که خدا ما رعیت تو هستیم و زیر سلطنت تو نزده ایم، طاغی و یاغیِ با تو نیستیم، دهان خود را بستیم. 13 ساعت خوراک نخوردیم برای اینکه امتثال امر تو کرده باشیم. همینقدر از بندگی را انجام دادیم. دعاهایی هم خواندیم و دعاهایی هم کردیم. مسلما عبادات ما در این ماه با ماه گذشته شعبان و با ماه آینده شوال، فرق دارد، پس ما در این ماه یک قدم رو به خدا رفته ایم و طوق بندگی خدا را به گردن انداخته ایم. خدای متعال عفو است، کریم است، جواد است، مُعطی است، مُجمِل است، مُحسن است، مُفضل است، 1000 اسم جمال خدای متعال دارد، خداوند شما را بی اجر نمی گذارد. روایت داریم که در هر شب از این ماه، خدا چندین هزار بندگانی را که مستحقّ عقوبت و عذاب شده اند آنها را می بخشد، و گناهان آن ها را عفو می کند، و در شب آخر یعنی شب عیدفطر، برابر آنچه در تمام ماه عفو کرده است، در شب عید فطر برابرِ آنها، گناهان را عفو می کند.
خدایا ما معترف به گناه هستیم، خدایا ما معتقد هستیم که بد هستیم، عاصی هستیم خدایا، آنطوریکه مطابق شأن تو است و متناسب با الوهیت تو است، نمیتوانیم بندگی کنیم، ولی همینقدر معترف هستیم که بنده تو هستیم، بنده عاصیِ خاطی تو هستیم، بعد از یک ماه دهان بستن حالا آمده ایم و در خانه تو نشسته ایم، روی فرش تو نشسته ایم. در بین مردها و جوان مردهای قدیم معروف و مرسوم بود که اگر کسی یک جنایتی کرده باشد، جراحتی وارد کرده باشد، پسر کسی را کشته باشد، وقتی که می آید و روی فرش او می نشیند و به او پناه می برد، مردان گذشت می کردند. خدایا! ما هر جنایتی که کرده ایم، هر معصیتی که کرده ایم، درِ خانه تو آمده ایم، روی فرش تو نشسته ایم، دست گدایی به طرف تو دراز کرده ایم. خدایا! به ذات پاک احدیت خودت و به حق محبوبت خاتم الانبیاء، امشب قلم عفو بر جرم های همه ما بکش. همه ما را از این خانه پاک و پاکیزه و بخشیده شده از گناهان روانه بفرما. ما را تا سال آینده در یک چنین ماهی موفق به بندگی و به عبودیت خودت بفرما. این ماه رمضان را ماه آخر عمر ما قرار نده.
گریه در راه خدا و در راه مسئلت از خدا خیلی اثر دارد، خوشا به حال کسیکه یک پره مژه اش در راه بندگی خدا و در راه شرم ساری از خدا اشک آلود شود. اگر به گریه آمدید دلیل بر این است که از آنطرف اجابت شده است.
یک بچهای فضولی می کند، پدرش او را از خانه بیرون می کند، می رود تا غروب می شود، غروب و مغرب شده است و هوا تاریک است، جا ندارد، می دود به سمت خانه، با کمال خوف و رعب و ترس و شکستگی دل، در می زند، می گویند: کیست؟ باز چند دقیقه می گذرد، در می زند، می گویند: کیست؟ می گوید: من هستم، پدرش می گوید: گفتم برو گم شو، نیا اینجا. می گوید: بابا کجا بروم، من جایی ندارم، من منزل و مأوی ندارم، باباجان. به محض اینکه این کلمه را می گوید بابا تکان می خورد، می گوید: در را باز کنید که بیاید. خدا اگر تو ما را رد کنی ما کجا برویم! جای دیگری نداریم.
خدا! اگر نصف این جمعیت، یک دهم این جمعیت، پیش من لئیم بیایند، در خانه من لئیم بیایند، هر جنایتی کرده باشند، من از دستم بربیاید، خدایا، از اینها می گذرم، آن وقت تو که کریم هستی، تو که «ذو الفضل العظیم» هستی، تو که عفوّ و غفور و رحیم هستی، خدا، ما بندگان کجا برویم؟
به حق خاتم الانبیاء امشب ما را پاک و پاکیزه بفرما. به حق خاتم الانبیاء، شیطان را از ما دور گردان.
(سخنرانی های مسجد جامع زاهدان، شب عید فطر1390قمری)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🙏🗣🙏 استغفار در شب آخر ماه رمضان
رُوِيَ أَنَّهُ فِی آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ ... ، يَقُولُ مِائَةَ مَرَّةً: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ. (بحارالأنوار، ج 98، ص74 به نقل از اقبال الاعمال)
روایت شده است که در شب آخر ماه رمضان ، صد بار «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ» گفته شود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
📗🗣 شب آخر ماه رمضان، سوره های انعام ، کهف و یس را قرائت کنید و سپس استغفار نمایید.
مرحوم سیّد بن طاووس در «اقبال الاعمال» می نویسد:
رُوِيَ أَنَّهُ يَقْرَأُ آخِرَ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ سُورَةَ الْأَنْعَامِ وَ الْكَهْفِ وَ يس و يَقُولُ مِائَةَ مَرَّةً: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ». (بحارالأنوار، ج 98، ص74 به نقل از اقبال الاعمال)
روایت شده است که در آخرین شب ماه رمضان ، سوره های انعام ، کهف و یس قرائت شود، و سپس 100 بار ذکر استغفار«أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ» گفته شود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
🚿🚿🚿دستور غسل برای دهه آخر ماه مبارک رمضان
سروران و دوستان گرامی!
بنا بر روایات و فرموده مرحوم سید بن طاووس در «اقبال الاعمال»، غسل در شب های فرد ماه رمضان، یعنی شب های اول، سوم، پنجم و ...؛ و در تمام شب های دهه آخر ماه استحباب دارد. البته در بعضی شب ها تاکید بیشتری شده است، نظیر شب اول، شب15، شب های قدر، شب24، شب25، شب27، شب29 و شب آخر ماه رمضان. (اقبال الاعمال، ص400 و 485)
🚿🚿🚿 غسل در شب های دهه آخر ماه رمضان
1) مرحوم سید بن طاووس در اقبال الاعمال می نویسد: الْغُسْلُ يُسْتَحَبُّ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنَ الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ. (اقبال الاعمال، ص485)
غسل کردن در همه شب های دهه آخر ماه رمضان مستحب است.
2) عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله يَغْتَسِلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ. (بحارالأنوار، ج98، ص151 به نقل از اقبال الاعمال)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلّی الله علیه وآله در همه شب های دهه آخر ماه رمضان غسل می کرد.
3) عن أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: إذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنَ الْعَشْرِ كَانَ يَغْتَسِلُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ. (بحارالأنوار، ج81، ص18به نقل از اقبال الاعمال)
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: وقتی شب های دهه آخر ماه رمضان آغاز می شد ، رسول خدا صلّی الله علیه وآله هرشب بین نماز مغرب و عشا غسل می کرد.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
👁 🙏👁 استحباب احیا در شب های دهه آخر ماه رمضان
1) عن أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: إذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ مِنَ الْعَشْرِ قَامَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ...وَ شَمَّرَ وَ شَدَّ الْمِئْزَرَ وَ بَرَزَ مِنْ بَيْتِهِ وَ اعْتَكَفَ وَ أَحْيَا اللَّيْلَ كُلَّهُ، وَ كَانَ يَغْتَسِلُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ. (بحارالأنوار، ج81، ص18به نقل از اقبال الاعمال)
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: وقتی شب های دهه آخر ماه رمضان آغاز می شد، رسول خدا صلّی الله علیه وآله رختخواب خود را جمع می کرد، کمر خود را محکم می بست، خانه را ترک می کرد، اعتکاف می نمود، همه شب را به احیا می پرداخت و هرشب بین نماز مغرب و عشا غسل می کرد.
2) عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله إذَا دَخَلَ الْعَشْرُ الْأَوَاخِرُ شَدَّ الْمِئْزَرَ وَ اجْتَنَبَ النِّسَاءَ وَ أَحْيَا اللَّيْلَ وَ تَفَرَّغَ لِلْعِبَادَةِ . (من لا يحضره الفقيه، ج2، ص156)
سماعه، از ابو بصير، از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است، كه فرمود: وقتی دهه اواخر ماه رمضان فرا مىرسيد، رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله، در سجده و دعا سخت مىكوشيد، و از زنان دورى مىگزيد، و شب را احيا مي داشت، و يكسره به كار عبادت مىپرداخت.
3) عَنْ عَبَايَةَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام قَالَ: إنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله اعْتَكَفَ عَاماً فِي الْعَشْرِ الْأُوَلِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ، وَ اعْتَكَفَ فِي الْعَامِ الْمُقْبِلِ فِي الْعَشْرِ الْأَوْسَطِ [الْوُسَطِ] مِنْهُ، فَلَمَّا كَانَ الْعَامُ الثَّالِثُ رَجَعَ مِنْ بَدْرٍ فَقَضَى اعْتِكَافَهُ، فَنَامَ فَرَأَى فِي مَنَامِهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ كَأَنَّهُ يَسْجُدُ فِي مَاءٍ وَ طِينٍ، فَلَمَّا اسْتَيْقَظَ رَجَعَ مِنْ لَيْلَتِهِ وَ أَزْوَاجُهُ وَ أُنَاسٌ مَعَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ، ثُمَّ إنَّهُمْ مُطِرُوا لَيْلَةَ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ، فَصَلَّى النَّبِيُّ صلّی الله علیه وآله حِينَ أَصْبَحَ، فَرُئِيَ فِي وَجْهِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله الطِّينُ، فَلَمْ يَزَلْ يَعْتَكِفُ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ حَتَّى تَوَفَّاهُ اللَّه. (بحارالأنوار، ج97، ص7 به نقل از کتاب الغارات)
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: رسول خدا صلّی الله علیه وآله یک سال در دهه اول ماه رمضان (در مدینه) اعتکاف نمود. سال بعد در دهه وسط ماه رمضان اعتکاف کرد. سال سوم، در برگشت از جنگ بدر، اعتکاف ایشان انجام نشد، پس در خواب دید که شب قدر در دهه آخر ماه رمضان است و حضرتش در بین آب و خاک در حال سجده هستند. پس وقتی رسول خدا صلّی الله علیه وآله از خواب بیدار شد، همان شب بازگشت و زنان و مردم، با رسول خدا صلّی الله علیه وآله همراه شدند. به دنبال آن، در شب بیست و سوم باران آمد و رسول خدا صلّی الله علیه وآله تا صبح مشغول نماز بود، و وقتی رسول خدا را دیدند، صورت مبارکش خاک آلود بود. به همین جهت رسول خدا صلّی الله علیه وآله تا آخر عمر پیوسته در دهه آخر ماه رمضان در اعتکاف بود.
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
✅💎 تکرار احتیاطی اعمال شب آخر ماه رمضان در دو شب بیست و نهم و سی ام
عَنْ مَوْلَانَا صَاحِبِ الزَّمَانِ علیه السلام أَنَّهُ كَتَبَ إلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ فِي جَوَابِ مَسَائِلِهِ حَيْثُ سَأَلَهُ عَنْ وَدَاعِ شَهْرِ رَمَضَانَ: الْوَدَاعُ يَقَعُ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ فَإنْ خَافَ أَنْ يَنْقُصَ الشَّهْرُ جَعَلَهُ فِي لَيْلَتَيْنِ. (وسائل الشيعة، ج10، ص363 به نقل از احتجاج)
محمد بن عبدالله حمیری درباره وداع از ماه رمضان از حضرت صاحب الزمان علیه السلام سؤال می کند. حضرت چنین پاسخ می دهند: وداع از ماه رمضان در شب آخر انجام می شود ، اما اگر ترس از آن است که ماه سی شب نباشد ، وداع در دو شب انجام شود.
مرحوم علامه مجلسی در «زادالمعاد» می نویسد:
«دعاهای وداع را در شب آخر سنت است خواندن ، و اگر در روز آخر نیز بخوانند خوب است ، و در حدیث است که اگر آخر ماه مشتبه باشد ، در شب بیست ونهم احتیاطا سنت است خواندن.» (زادالمعاد، ص191)
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
4_6007958798067567462.pdf
885.9K
آخرین مناجات- مجموعه ادعیه شب آخر ماه رمضان
✅«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماه رمضان هم تمام شد...
خداحافظ ای ماه پر برکت
🌱🌱 این کلیپ رو باید الان ببینیم
چند روز دیگر باقیست🌱🌱
💫🌺🍃
🌺
❇️توصیهای مهم برای ایام پایانی #ماه_رمضان
💠 استاد فاطمی نیا رحمةاللهعلیه:
✍ از اولیاء الهی سینه به سینه، یک یادگاری دارم که عمل به آن برکات فراوانی دارد.
👈 ماه مبارک رمضان، این ضیافت الهی را با یک زیارت جامعه کبیره به آخر برسانید.
👌 در اثر این عمل، این ضیافت چنان رنگین خواهد شد که آثارش از عقول ما خارج است و روزی به کار خواهد آمد که آن روز هیچ چیز دیگری به کار نخواهد آمد.
@haram110
🌺
💫🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️⭕️⭕️ واکنش قاطع شیخ حسین انصاریان به خزعبلات #پناهیان:
🔸استغفرالله؛ ناسزایی از این بالاتر هم بود که به پیامبر و امیرالمومنین گفته شود؟
🔹توجیهات روز بعد هم یک قران ارزش ندارد، چون دفاع از خود بوده نه از امیرالمومنین.
🔸بلد نیستید روی منبر پیامبر ننشینید ولله قسم حرام است بر شما.
#ماه_رمضان #امام_زمان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
@haram110 | انتشارباشماعزیزان
May 11
33.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑اهانت به نبی اکرمﷺوامیرعوالم حضرت سیدناومولاناامیرالمومنین سلام الله علیه وآله💔
🖇#پناهیان دقیقاًصفاتی که متعلق به #عمر_خطاب است رابه#حجت خدای تعالی#نسبت می دهد‼️
👤حضرت#اميرمؤمنان على صلوات الله علیه وآله درخطبه#شقشقيّه میفرمايد:
✅«فصيّرهافي حوزةخَشْناءَ،يَغلُظ كَلمُهاويخشُنُ مَسُّها»
🔰سرانجام(ابوبكر)آن[= خلافت]رادراختياركسى قراردادكه جوّى ازخشونت و#سخت_گيرى بود.
سخن گفتنش به تندی بودونزدیک شدنش باسخت گیری و#خشونت همراه بود
📚نهج البلاغه خطبه۳
👤ابن ابى الحديدمعتزلى مى نويسد:
«كان عمرشديدَالغِلْظَة،وَعْرَالجانب،خَشِنَ المَلمَس،دائم العبوس،كان يعتقدأنّ ذلک هوالفضيلةوأنّ خلافه نقص»
🔰عمر#بسیار،#تند_خو،#نامهربان و#بدبرخورد بود.او#پيوسته عبوس وترش روبودوباورش اين بودكه اين تندخويى هافضيلت است وخلاف آن نقص وعيب است
📚شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديدج6ص372
👤#اعتراف عمربن خطاب به#خشونتِ خودش وقتی به#خلافت می رسد،روزی بالای منبرمی رودومی گوید:
«اللهم إني غليظ فليّني»
🔰خدایامن آدم#خشنی هستم مرانرم خوگردان
📚كنزالعمال متقی هندی ج5ص273
📚الكنى والأسماء،دولابی ج2ص666
📚الطبقات الكبرى ابن سعدج3ص274
📚الصواعق المحرقةج1ص256
📚تاريخ الخلفاءج1ص139
✍🏻@haram110
⬇️ادامه⬇️
حرم
🛑اهانت به نبی اکرمﷺوامیرعوالم حضرت سیدناومولاناامیرالمومنین سلام الله علیه وآله💔 🖇#پناهیان دقیقاًصف
👆👆👆👆👆👆👆👆
👤حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام درعهدنامه خودبه مالک اشترمی فرماید:
🔰مهربانی،عطوفت ونرم خویی بامردم رادردل خودجای ده[ازصمیم قلب آنان رادوست بداروبه ایشان نیکی کن نسبت به ایشان به سان درنده ای مباش که خوردن آنان راغنیمت شماری.زیرامردم دوگروهند،دسته ای برادردینی توهستندوگروه دیگردرآفرینش همانندتو.اگرگناهی ازایشان سرمی زند،عیبهایی برایشان عارض می شودوخواسته وناخواسته خطایی انجام می دهند،آنان راعفوکن وازخطاهایشانچشم بپوش همان گونهکه دوست داری خداوندتوراببخشدوازگناهانت چشم پوشی کند.زیراتومافوق مردم هستی وکسی که تورابه کارگمارده،مافوق تووخداوندبالاترازاو......هیچ گاه ازبخشش وگذشت پشیمان نشووبه کیفرومجازات شادمان مباش.درعمل به خشم وغضبی که می توانی خودراازآن برهانی،شتاب نکن
📚(عهدنامه امیرمؤمنان بهمالک اشترنامه53نهج البلاغه)
💔اهانت به نبی اکرمﷺوامیرالمومنینﷻ
✍🏻@haram110
40.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑کلیپ کاملِ سخنرانی#پناهیان حدود۴دقیقه و۴۸ثانیه
🖇نکته شرم آوردیگردراین کلیپ اوحتی امیرعوالم حضرت امیرالمومنین سلام الله علیه وآله راالعیاذبالله
😳👈🏻گوش تلخ خطاب می کند‼️💔
👤مریدانِ پناهیان پیوی مراجعه کردندوگفتندکلیپ تقطیع شده‼️
وبرای توجیه جناب پناهیان،مکرراًهمین#ادعای_باطل رادارندومن کلیپ#کامل راقراردادم تا#حقیقت مطلب برای اهلش مشخص شود.
😔وای برجماعتی که#عصمت_آل_الله_علیهم_السلام رانشانه رفته اندبنامِ#تشیع و...
✍🏻@haram110
حرم
🛑کلیپ کاملِ سخنرانی#پناهیان حدود۴دقیقه و۴۸ثانیه 🖇نکته شرم آوردیگردراین کلیپ اوحتی امیرعوالم حضرت ام
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
🛑«اِنَّ عَلِیّاًلاُخَیْشِنُ فی ذاتِ اللهِ»👆🏻👇🏻
🖇✍🏻#توضیح_روایت
مریدان آقای پناهیان بااستنادبه حدیثِ:
اِنَّ عَلِیّاًلاُخَیْشِنُ فی ذاتِ اللهِ
☺می گویندلاُخُیشِن راخشن#عام و#کلی گرفته اند‼️‼️
عجیب هم نیست،وقتِ تحقیق ندارند
تاوقتی تهمت وفحاشی هست،تحقیق برای چیست‼️
👤رسول الله صلی الله علیه و آله در#مدحِ امیرعوالم حضرت مولاناوسیدنا#امیرالمومنین سلام الله علیه وآله فرموده:
✅«اِنَّ عَلِیّاً لاُخَیْشِنُ فی ذاتِ اللهِ»
🔰ترجمه:علی دربارهی #ذات_اقدس_خدا،بسیار#بسیار_خشن است.
واما دقت کنید:
#خَشِن،#اَخشَن و#اُخَیشِن
هركدام درمورد#خاصّی گفته میشود....
مثلاًشخصی در موردی#خشن رفتار میكند،یعنی دارای#خشونت است.
دیگری #خشنتر از او رفتار میكند،او «#اخشن»است
👈🏻(اگراستعمال كلمهی اخشن درموردتفضیل،صحیح باشد)
و یكی#شدیدتر از دوتای قبلی است، «#اُخَیشِن» است.
اخیشن،در👈🏻#اصطلاح_اهل_ادب تصغیر اخشن است
ولی این #تصغیر نمایانگر#تفخیم و #تعظیم مطلب است.
یعنی در درجهی#اعلای خشونت و #قاطعیّت قرار دارد.
✅رسول الله صلی الله علیه و آله میفرماید:
علی دربارهی#ذات_خدا،یعنی درمورد#حفظ_دین «#اُخیشِن»است، یعنی به هیچ چیز#ابقا نمیكند.
آنجاكه پای#دین و#احكام خدا به میان بیاید، چنان#قاطعیّت دارد كه جزخدا احدی را به حساب نمیآورد وبا احدی#تعارف ندارد و در#راه_خدا هیچ چیز و هیچ كس#مانع او#نمیتواند باشد.
فلذا اگر به این حدیث#استناد کنند اول بفهمند#ادبیات_عرب را وبعد آیا طریقِ شما#علوی است؟
ویاپناهیان باکمال وقاحت به نقدوبررسی#حجت خدای تعالی می پردازد با عباراتی که درشان ایشان نیست⁉️
متن حدیث:
✅عنه صلى الله عليه و آله :أيُّها النّاسُ،لاتَشْكوا عليّا،فو اللّه ِإنّهُ لاَُخَيْشِنٌ في ذاتِ اللّه ِ أو في سبيلِ اللّه ِ
🔰رسول الله صلى الله عليه و آله :
اى مردم!از على گلايه نكنيد،كه به خدا سوگنداو براى خدا يا در راه خداسختگير است
📚تاريخ دمشق:42 /200 /8668
📚سيرة ابن هشام ج 4ص 250
#تفخیم ازلحاظ#لغوی به معنای#بزرگداشت مقام شخص است نه اینکه جنابِ پناهیان امیرعوالم#امیرالمومنین سلام الله علیه را#خشن جلوه دهید
مانند عمربن خطاب❗
💔و البته با#تخریب حضرت بالطائف الحیل به خشونتِ خودشان لباس شارع رامی پوشانند‼️
✍🏻 @haram110
🛑 اهلبیت صلواتاللهعلیهم #روایات را برای #شیعیان گذاشتند تا به انها عمل کنند لیکن باز عده ای سراغ #عقول_ناقصه خود و #فلاسفه بی دین رفتند.
🖇 ۲۷ رمضان سالروز رحلت #فخر_الشیعه و #باب_الائمه #علامه_مجلسی اعلی الله مقامه
👤علامه مجلسی مینویسد:
✅ ثمّ إنّهم صلوات الله علیهم ترکوا بیننا أخبارهم؛ فلیس لنا فی هذا الزمان الّا التمسّک بأخبارهم و التّدبر فی آثارهم، فترك أکثر الناس فی زماننا آثار أهل بیت نبیهم، و استبدوا بآرائهم، فمنهم من سلك مسلك الحکماء الذین ضلو او أضلوا، ولم یقروا بنبي، ولم یؤمنوا بکتاب و اعتمدوا علی عقولهم الفاسدة و آرائهم الکاسدة، فاتخذوهم أئمة و قادة!
🔰آن بزرگواران (ائمه علیهم السلام) #اخبار و #روایات خود را برای ما باقی گذاشتهاند؛ پس، وظیفه ما در این روزگار این میباشد که به اخبار ایشان (ائمه) چنگ بزنیم و تمسک جوییم و در آنها بیندیشیم، اما در زمان ما بسیاری از مردم آثار اهلبیت (علیهم السلام) را رها کردهاند و راه #آراء و #اندیشه های خویش را پیش گرفتهاند، و برخی راه فلاسفه (یونان) را برگزیدند همان فلاسفهیی که هم خود هم دیگران را گمراه نمودند، و به هیچ پیغمبر اقرار نکرده و به هیچ کتابی (از کتب آسمانی) ایمان نیاوردهاند، بلکه بر عقل های ناقص و نظرات و اندیشه های بیرونق (و بی ارزش) و ناشایست خود تکیه کردهاند، بااین حال ایشان (فلاسفه) را پیشوا و مقتدای خود قرار دادهاند!
📚 رسالة الاعتقادات للمجلسی، صفحۀ 17
@haram110
حرم
🛑کلیپ کاملِ سخنرانی#پناهیان حدود۴دقیقه و۴۸ثانیه 🖇نکته شرم آوردیگردراین کلیپ اوحتی امیرعوالم حضرت ام
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
🛑متاسفانه آقای پناهیان #چهار_بار ازکلمه ی👈🏻#گوشت_تلخ برای پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و مولاناوسیدنا امیرالمؤمنین علیهالسلام استفاده کردند
همان شخصیتهایی که خدا فرموده حتی حق ندارید با نام#کوچک آنها را صدا بزنید
✅لاتجعلو دعاء الرسول کدعاء بعضکم بعضا....سلّمو علی علی علیه السلام بامره المومنین
خدایی که راضی نمیشه موقع خطاب به پیامبر صلیاللهعلیهوآله کسی ایشان را با نام کوچک صدا بزنه
😳بعد یک نفرچهارباربگویدوتکرارکندپیامبروامیرالمؤمنین .... ‼️
بعد#مریدان ایشان براتوجیهه موضوع میگوینددر مثال مناقشه نیست‼️
اون برای اونجاست که میگوییدضرب زیدَُ عمرا
نه کلماتی که👈🏻 #مشتمل#توهین باشه💔
این چه مثالی است چرا از این مثالهارابرای رجال وبزرگان سیاسی دیگرنزد⁉️
کمترکسی هست که اقای علیرضاپناهیان رانشناسد.
ایشون یکی از کسانی است که مهمترین نقش را در#تحریف_تاریخ اسلام،#تفسیر به رأي #آیات_قرآن و #تأويل_روایات به #نفعِ حکومت داشته و#دیانت و#شریعت را#مذبوح اهداف سیاسی و توجیه رفتار#حاکمیت میکند.
ایشان همان کسی است که#بارها به تطبیق #روایات_مهدوی با#شخصیتها و وقایع مربوط پرداخته و از این دست#تطبیقات و#قیاس ها کوچکترین اِبایی ندارد.
سال گذشته در همین ایام#ماه_مبارک_رمضان بود که ایشون در برنامه #سحرگاهی صداوسیمای ملی تمام تلاش خود را کرد تا#اخلاق و#دین را در مقابل یکدیگر قرار دهد و بُعد اخلاقی #شخصیت #پیامبر را#کم_رنگ کند،تا با این روش به توجیه بیاخلاقیهای بعضاًافرادی ازحاکمیت و نحوه برخورد آنها با#مخالفین و#معترضین،بپردازد.
ایشون حتی در سخنانی تمام مخالفان ایت الله خمینی در بین#روحانیت را که در بین آنان #مراجع و#فقهای نامدار شیعه حضور دارند، متهم به#ترس و#سادهلوحی و#نادانی کرد.
امسال در این شبهای مصادف با ماه رمضان#پناهیان پای ثابت برنامه سحرگاهی صداوسیماست و همچنان مشغول به بازی با#تاریخ_اسلام و#احادیث و#روایات به نفع #حاکمیت است.
💔ایشون در اظهارنظری بسیار#سخیف در رابطه باوجودِ مقدس ومبارکِ حضرتِ رحمه للعالمین پیامبر و امیرمومنان علیهماالسلام،برای #اثبات مدعای خود در رابطه با دشمنتراشی و عدم#باند_بازی توسط#پیامبر و#امیرالمومنین، برای آن ذوات#نورانی و#مقدسه از عبارت #سخیفی استفاده کرده تا اینگونه بنمایاند که پیامبر و امیرمومنان با#بیاخلاقی وسیرهای خشک و #خشن رفتارمیکردهاند‼️‼️
🤔سوال اینجاست که حقیقتاً اگر کسی درصداوسیما با چنین #ادبیاتی درباره ایت الله خمینی وآیت الله خامنهای یایکی از#رجال_سیاسی و#بزرگان سخن بگوید،چه برخوردی با او خواهند کرد⁉️⁉️⁉️
چرا کفن پوشانی که با کوچکترین نقدی به رهبران ایران فریاد وااسلاما سر داده وخواستار اشد مجازات برای منتقد بینواهستند، امروز#ناشنواو#نابیناوشدهاندو#سکوت کرده اند‼️‼️
وقتی#مراجع، فقها و#جامعه_اعتقادی در مقابل#گستاخی و#جسارتهای ایشون و امثال او در#گذشته سکوت میکنند، #سکوتشان منجر به#هتاکی امروز او شده درصداوسیماوملاعام و ادامه این سکوت،جسارت این جماعت را بیشتر خواهد کرد.
سیاست این جماعت هر روز اقتضا میکند دین را به نحوی#تحریف کنند تا هم به #فریبکاری بپردازند و هم #نورچشمی باقی بمانند
ما امیدواریم ازاین پس مراجع#عظام_تقلیدو فقهای #حوزههای_علمیه در#برخورد قاطعانه با اینگونه#تحریفات_تاریخی و اینگونه #جسارتها به ساحت مقدسه ومنورّه ی #حضرات_معصومین_علیهم_السلام کوتاهی نکرده و با مصلحت اندیشیهای بیاساس زمینه ی ترویج اینگونه#تحریفات و#هتک_ حرمت ها را فراهم نکنند،إنشاءالله💔
🔗اهانت به نبی اکرمﷺوامیرالمومنینﷻ💔
🔗عهدنامه امیرمؤمنان بهمالک اشترنامه53نهج البلاغه
✍🏻 @haram110
حرم
🛑کلیپ کاملِ سخنرانی#پناهیان حدود۴دقیقه و۴۸ثانیه 🖇نکته شرم آوردیگردراین کلیپ اوحتی امیرعوالم حضرت ام
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
🛑خشن فی ذات الله عز و جل
✅قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:
ارْفَعُوا أَلْسِنَتَکُمْ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَإِنَّهُ خَشِنٌ فِی ذَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ غَیْرُ مُدَاهِنٍ فِی دِینِهِ
🔰رسول خدا صلی الله علیه و آله:
«زبان های خود را از علی بن ابی طالب(علیه السلام)بازدارید.چرا که او به خاطرذات خداوندعز و جل درخشم می گرددودرامردین اومدارا نمی کند»
📚بحارالانوارج21ص385
🛑خشم مقدس مولاناامیرالمومنین صلوات الله علیه
✅قالت فاطمة الزهراءصلوات الله علیها:
وَمَا الَّذِي نَقَمُوا مِنْ أَبِي الْحَسَنِ(صلوات الله علیه)نَقَمُوا وَ اللَّهِ مِنْهُ نَكِيرَ سَيْفِهِ وَ قِلَّةَ مُبَالاتِهِ لِحَتْفِهِ وَ شِدَّةَ وَطْأَتِهِ وَ نَكَالَ وَقْعَتِهِ وَ تَنَمُّرَهُ فِي ذَاتِ اللَّهِ.
🔰حضرت فاطمه زهراصلوات الله علیها در فرازی از خطبه نسائیه می فرماید:
از ابوالحسن(حضرت علی صلوات الله علیه) چه چیزی را نپسندیدند؟ به خدا سوگند آنان محکمی شمشیرش، و بی باکی و نترسیدن او از مرگ خود، و استواری گام های او، و سختی کارزار (یا شدت عقوبت عبرت آموزش)، و شدت خشم خدایی او را خوش نداشتند.
📚بحارالأنوارج 43 ص 160
🛑عصبانیت مقدس مومن
✅عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَهَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) أَنَّهُ قِيلَ لَهُ مَا بَالُ الْمُؤْمِنِ أَحَدُّ شَيْءٍ قَالَ لِأَنَّ عِزَّ الْقُرْآنِ فِي قَلْبِهِ وَ مَحْضَ الْإِيمَانِ فِي قَلْبِهِ وَ هُوَ يَعْبُدُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطِيعٌ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ(صلی الله علیه و آله)مُصَدِّقٌ
🔰مسعدة بن صدقه گفت:
به امام صادق (عليه السلام) گفته شد: چرا مؤمن تند و تيز است [و عصبانى مىشود]؟
حضرت فرمود: چون عزّت و بزرگى قرآن در لش است و ايمان خالص در دل اوست، و او [تنها] بندگى و عبادت خداوند عز و جل را به جا مى آورد، و از خداوند پيروى مى كند،وپيامبرش را تصديق مى نمايد.
📚من لايحضره الفقيه ج3ص560
🔗اهانت به نبی اکرمﷺوامیرالمومنینﷻ💔
🔗عهدنامه امیرمؤمنان بهمالک اشترنامه53نهج البلاغه
@haram110