eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
43 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ سزای آسیب‌ رساندن به نظام اسلامی 🔻 انسان چونان بافنده يا باغبانى است كه جامه مى‌بافد يا نهال غرس مى‌كند؛ اگر تاروپود بافته‌اش حرير و استبرق باشد، محصولش بافته‌اى پرنيانى است كه چون در بر مى‌كند، نعومت و نرمى آن را حس خواهد كرد و چنان‌چه در زندگى با ، و تيغ و نيزه و شمشير سازد و به جان ديگران افتد و با بيان و بنان خود، آبروى ديگران را برد و به كسى صدمه زند يا به آسيبى رساند، اين تيغ و دشنه، حاصلى جز بسترى پر از تيغ نخواهد داشت و چون در آن قرار گيرد، آسايشى نخواهد ديد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «امام مهدی(عج) موجود موعود» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ مثل اسیران کربلا 🔻 جلوی من حرکت می‌کرد که پام رو گذاشتم پشت پاشنه‌اش و ناخواسته کف کفشش جدا شد. اتفاق عجیب‌وغریبی بود؛ توی گشت پشت عراقیا و پونزده کیلومتر مسیر بازگشت تا مقر خودی! از سر شرم گفتم: «علی آقا، بیا کفش من رو بپوش.» با خوش‌رویی نپذیرفت. 🔸 راه به اتمام رسیده بود و اون مسیر پر از سنگلاخ و خاروخاشاک رو لنگ‌لنگان اومده بود؛ بی‌هیچ اعتراضی. به مقر که رسیدیم، چشمام به تاول‌ها و زخم پاش افتاد. زبونم از خجالت بند اومد. اون هم این حس رو در من فهمید و زبون به تشکر باز کرد. حالا هم شرمنده بودم و هم متعجب. پرسیدم: «چرا تشکر؟» گفت: «چه لذتی بالاتر از همدردی با !» و ادامه داد: «شما سبب توفیق بزرگی برای من شدید. تمام این مسیر برای من روضه بود؛ روضه‌ی یتیمان !» اشک چشمام رو پر کرد. 📚 برگرفته از کتاب | روایت حماسه‌ی نابغه‌ی اطلاعات عملیات سردار 📖 ص۷۴ 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ سلاحِ آه... 🔻 در دعای شریف کمیل آمده است: « و سلاحه البکاء». اسلحه‌ی بیرونی در برابر دشمن است و اسلحه‌ی درونی‌اش و گریه و اشک. اگر باطن مؤمن به سلاح اشک و ناله مسلح باشد، در مقابل خواست‌های و می‌ایستد و از آن‌ها پیروی نمی‌کند؛ ولی اگر مسلح نباشد، تسلیم می‌شود و طبق میل خشم و شهوت تصمیم می‌گیرد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «توصیه‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» 📖 ص ۱۰۴ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ چه زمانی از دایره‌ی ولایت امام خارج می‌شویم؟ 🔻 «یحیی بن ام طویل» حواری به مسجد مدینه می‌آمد و رو به مردم می‌ایستاد. همان مردمی که به ظاهر جزو خاندان پیغمبر بودند، همان مردمی که و علیهماالسلام بیست سال در بین آن‌ها زندگی کرده بودند، همان مردمی که نه اموی بودند و نه وابستگان بنی امیه بودند، پس چه بودند؟ بزدلانی بودند که برای و از ترس خفقانی که بنی امیه به‌وجود آورده بودند، دور را خالی گذاشته بودند. «یحیی بن ام طویل» در مقابل همین گونه مردم می‌ایستاد و همین سخن قرآنی را تکرار می‌کرد: «یقول: کفَرْنَا بِکمُ وَ بَدَا بَینَنَا وَ بَینَکمُ الْعَدَاوَةُ وَ الْبَغْضَاءُ - ما به شما کافر شدیم و میان ما و شما خشم و کینه نمودار شد.» یعنی همان حرفی را می‌زد که به کفار و به مشرکان و منحرفان و گمراهان معاصر خودش می‌گفت. 🔺 ببینید که همان ولایت است. ابراهیم هم دارای ولایت است، علیه السلام هم در زمان خود دارای ولایت است؛ همدیگر را باید داشته باشند و از دشمنان جدا باشند. اگر شیعه‌ای از شیعیان امام سجاد علیه السلام در زمان ایشان از روی یا دنبال جبهه‌ی دشمن رفت، او از ولایت امام سجاد علیه السلام خارج است. او دیگر به جبهه‌ی امام سجاد علیه السلام متصل نیست. 👤 📚 از کتاب «طرح کلی اندیشه‌ی اسلامی در قرآن» 📖 صفحات ۵۳۲ و ۵۳۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ عمل صالح، عملی است در جهت قدرت‌بخشیدن به ولی الهی 🔻 در این آیه‌ی شریفه که برای بیدارشدن صبح می‌خوانند: «قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَىٰٓ إِلَيَّ أَنَّمَآ إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِٓ أَحَدًا»(کهف، ۱۱۰) همه‌جا داریم «عملوا الصالحات» اما این‌جا «عملا صالحا» آمده است؛ یعنی یک ! امام صادق علیه‌السلام فرمود این عملا صالحا، امیرالمومنین و ائمه علیهم‌السلام است. «ولایتهم العمل الصالح»! لقاء الهی در سایه‌ی این ولایت است و یعنی ایمان به این ائمه و کمک به آن‌ها! و هم یعنی دیگران را در ولایت شریک گرداندن! یعنی قرارگرفتن در صف دشمنان ائمه! خیال نکن که بت‌پرستی این است که یک مجسمه را بگذاری و عبادت کنی! خیر! این که شرک نفهم‌ها و جاهل‌هاست! شرک بدتر و بالاتر، این است که کسی در صف دشمنان اهل‌بیت باشد. 🔸 پس عمل صالح در ، عملی است که در جهت قدرت‌بخشیدن به ولی الهی و تحقق اهداف ولایت باشد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن» 📖 صفحات ۱۲۳ و ۱۲۴ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ شهید؛ مثل اباعبدالله 🔻 روزهای آخر بود و من باید از او جدا می‌شدم. مرا صدا زد. دفترچه‌اش را به من داد و گفت: «این دفتر مال تو. تو خیلی به دیده‌بانی علاقه‌داری. پیش تو باشد بهتر است.» گفتم: «محمد آقا، هرچه را که به من گفتی یاد گرفتم. نیازی به دفتر ندارم.» خندید و گفت: «باشد یادگاری. غیر از دیده‌بانی، مطالب دیگری هم در آن هست که به دردت می‌خورد.» دفتر را گرفتم و به گوشه‌ای رفتم. راست می‌گفت. به‌جز مباحث مربوط به دیده‌بانی، روایات، نصایح اخلاقی و احادیث مبارزه با نفس در جای‌جای دفتر به چشم می‌خورد اما عجیب‌تر از همه جمله‌ای بود از خودش که بالای یکی از صفحات نوشته بود «هرکس با مداومت را بخواند، مثل خواهد شد.» 🔺 ...با عجله خود را به محل نگهداری جسد بی‌جان دیده‌بان رساندیم. بدن محمد سالمِ سالم بود. هنوز انگشتر فیروزه‌اش را در انگشت داشت. خیلی دوست داشتم برای یک بار دیگر هم که شده، چهره‌ی مصمم و دوست‌داشتنی او را ببینم که میسر نشد. جمله‌ی عجیبی را که در دفترش نوشته بود به یاد آوردم «هرکس با مداومت زیارت عاشورا را بخواند، مثل حضرت اباعبدالله شهید خواهد شد.» حالا پیکر بی‌سر او گواهی شده بود بر صحت ادعایش؛ او که با زیارت عاشورا مأنوس بود. 📚 | خاطرات حمید حسام 📖 صفحات ۱۸۴ تا ۱۸۷ 👤 نویسنده: ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اهل الله از هر دو عالم مستغنی هستند 🔻 انسان چون قلبا متوجه به کمال مطلق است، هر چه از را جمع‌آوری کند، تعلق قلبش بیشتر می‌شود. و چون تشخیص داده که و زخارف آن کمال است، حرصش رو‏ به ازدیاد گذارد و عشقش افزون‌تر شود و احتیاجش به دنیا بیشتر گردد و فقر و نیازمندی نصب عین او گردد. به عکس ، که توجه آن‌ها از دنیا سلب شود، و هر چه توجه به عالم آخرت بیشتر کنند، میل آن‌ها و توجه قلبی آن‌ها به این عالم کمتر گردد، تا از تمام دنیا بی‌نیاز شوند و غنیٰ در قلب آن‌ها ظاهر گردد و عالم دنیا و زخارف آن را ناچیز شمارند چنان‌چه از هر دو عالم مستغنی هستند و از هر دو نشئه وارسته‌اند، و احتیاج آن‌ها فقط به غنی علی‌الاطلاق است و جلوه‌ی غنی بالذّات صورت قلب آن‌ها شده است. هنیئا لهم.‏‎ 👤 رحمة‌الله علیه 📚 از کتاب 💠 حدیث ششم | حب دنیا 📖 ص ۱۴۵ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ انسان موحد حرص و جوش نمی‌خوره! 🔻 شخصی به ماشین‌تون می‌زنه و خساراتی وارد می‌کنه. اگه این شخص رو مستقل بدونیم، کما این‌که غالب آدما این‌طوری هستن، مؤدبانه‌ترین الفاضی که براش به‌کار می‌بریم ایناست: مگه کوری؛ کی به تو گواهینامه داده؛ اه از این شانس ما و... اما ، این شخص رو تجلی و ظهوری از می‌بینه که در کسری از ثانیه، میلیاردها معادله و حرکت رو در این عالم تغییر می‌ده تا یه رفتار شکل بگیره. وقتی اون شخص رو تجلی خدا دید، دیگه حرص نمی‌خوره و با خودش این‌طور محاسبه می‌کنه: من امروز کاری کردم که خدا از درِ خودش با من مواجهه کرد و این مرد که به ماشین من ضربه زده، تجلی جلال خداست؛ و او هم یه کاری کرده که خدا این‌جور راه رو براش بسته و من تجلی جلال خدا برای اون هستم، وقتی این‌جوری محاسبه کرد، هرگز حرص و جوش نمی‌خوره و طغیان و ستم نمی‌کنه بلکه با حال متوجه درگاه الهی می‌شه که خدایا چه جرمی مرتکب شدم که تو امروز این‌جوری راه رو بر من بستی. بنابراین در قدم اول رفتار خودش رو مرور می‌کنه که کجا دل شکسته یا حق چه کسی رو ضایع کرده تا اشتباهاتش رو جبران کنه. 📚 از کتاب 📖 صفحات ۲۴۸ و ۲۴۹ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ مسئولیت شیعه‌ی علی بودن 🔻 امروز جامعه‌ی ما در دنیا منعکس است. هرچه بکنیم، همه کس می‌بیند. هر اخلاقی داشته باشیم، همه کس حس می‌کند... و به نام (علیه‌السلام) تمام می‌شود. 👤 📚 از کتاب 📌 ۹ شهریور؛ سالروز ربوده‌شدن امام موسی صدر ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ خداوند جبهه‌ی حق را تنها نمی‌گذارد 🔻 در مسئله‌ی درگيری با دو نظريه هست. يک نظريه معتقد به است و يک نظريه معتقد به ، نظريه‌ی معتقد به سازش فکر می‌کند مقابله با اسرائيل نتيجه نمی‌دهد لذا در عين دشمنی با اسرائيل پيروزی بر آن را غيرممکن می‌داند. نظريه‌ی مقاومت معتقد است چون است پس مقابله با اسرائيل در بی‌نتيجه نمی‌ماند. جريان را که امروز شما در اين موقعيت می‌بينيد و بر خلاف همه‌ی در جنگ ۳۳روزه پيروز شد، به جهت اعتقاد به اين سنت بود که مقابله با ظلم حق است و خداوند ما را تنها نمی‌گذارد و همين فکر موجب شد تا با مقاومت در مقابل اسرائيل سرنوشت تاريخ معاصر را عوض کنند زيرا در آن جريان يک عقيده پيروز شد نه يک جبهه. 🔺 وقتی ديگر جبهه‌ی کفر نتواند با قدرت اسلحه‌هايش سرنوشت منطقه را به‌دست گيرد، سرنوشت منطقه در دست انديشه‌ای قرار می‌گيرد که به حق نظر دارد و نه به اسلحه. آرام‌آرام با تلاش موحدانی چون قلب‌ها به معرفتی نايل شد که حق در صحنه است و چون مقابله با ظلم، حق است جبهه‌ای که با ظلم مقابله کند حتماً پيروز می‌شود و بزرگی نبايد ما را از تحقق آن مأيوس کند. 👤 📚 از کتاب «امام و امامت در تکوین و تشریع» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ چرا حسین(ع) بر دل‌ها حکومت می‌کند؟ 🔻 علیه السلام كه امروز بر دل شما حكومت می‌كند، جهتش اين است كه رنگ زمان به خود نگرفت. نگفت اگر حكومت كند رنگ پيغمبر، اگر حكومت كند رنگ معاويه، اگر حكومت كند رنگ او را بايد بگيريم و چون زمانه اين‌جور شده است، بايد رنگ زمانه را بگيريم! وقتی که به او گفت: یا ! من یک جمله‌ی خیرخواهانه‌ای برای تو دارم، فرمود: بگو. گفت: من مصلحت تو را در این می‌بینم که با یزید بیعت کنی. حضرت نفرمود که این مصلحت و منفعت من نیست، فرمود: در آن موقع چه خواهد شد؟ آن‌وقت باید فاتحه‌ی اسلام را یک‌جا خواند! 👤 📚 📖 ص ۴۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ منتظر واقعی، خود امام زمان است! 🔻 (عج) ماست؛ نه اینکه ما منتظر آن حضرت باشیم؛ چون همیشه آدمِ منتظر آدمِ است. فرض کنید دو نفر می‌خواهند به مجلسی بروند. یکی قبراق و آماده و لباس‌پوشیده است اما دیگری دنبال کفش یا کلاه می‌گردد. حالا واقعاً کدامشان منتظر و آماده‌اند؟! 👤 📚 از کتاب اعتقادی-علمی | ج۱ 📖 ص ۵۸ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خدا چگونه ولی الهی و مؤمنان را یاری می‌کند؟ 🔻 ابن تیمیه درباره‌ی شبهه‌ای کرده که پاسخش با مسئله‌ی است. گفته مگر مستجاب الدعوه نیست؟ بله قطعا در رأس مستجاب الدعوه‌ها است. می‌گوید شما می‌گویید که پیامبر در آخر خطبه‌ی غدیر فرموده «و انصُر مَن نَصَرَه» خدایا هرکس را یاری کرد، یاری‌اش کن! خب به قول خود شما بعد از رحلت پیامبر هیچ‌کس او را یاری نکرد! اگر پیامبر دعا کرده بود که «و انصر من نصره» باید حضرت علی یاری می‌شد و به قدرت می‌رسید! پس معلوم است که پیامبر چنین دعایی نکرده و معلوم می‌شود اصلاً اصل غدیر و خطبه‌ی غدیری در کار نبوده است! 🔸 مرحوم (ره) جوابشان را دادند، گفتند که می‌دانید که خیلی از انبیا در راه دعوت خود کشته شدند و بعضی را ارّه کردند! مگر خدا وعده نکرده که «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا (غافر، ۵۱) ما و را قطعاً یاری می‌کنیم. این نصرت کجاست؟ 🔹 ایشان اصحاب اُخدود را مثال می‌زند. از علیه السلام روایت شده که فرمود: علیه السلام شخصی را نزد اسقف نجران فرستاد تا بپرسد اصحاب اخدود چه کسانی بودند. اسقف پاسخی فرستاد امام فرمود این‌طور که او پنداشته نبوده و به‌زودی من داستان اصحاب اخدود را برایتان می‌گویم. 🔸 خدای عزوجل مردی از اهل حبشه را به نبوت برگزید، مردم حبشه او را تکذیب کردند و پیامبرشان با کفار نبردی را آغاز کرد ولی یارانش همه کشته شدند و خود و جمعی از اصحابش اسیر شدند، آنگاه برای کشتنش گودالی درست نموده، از آتش پر کردند، بعد مردم را جمع آورده گفتند هر کس بر دین ما است و دستور ما را گردن می‌نهد کنار برود و هرکس بر دین این مردم است باید به پای خود داخل در آتش شود. اصحاب آن پیامبر برای رفتن در آتش از یکدیگر سبقت می‌گرفتند، تا نوبت به زنی رسید که کودکی یک ماهه در بغل داشت، همین که خیز گرفت تا در آتش شود، ترس از آتش و ترحم درباره‌ی کودک بر دلش مستولی شد ولی کودک یک ماهه‌اش به زبان آمد که مادر مترس، من و خودت را در آتش بینداز، به خدا سوگند این مجاهدت در راه خدا ناچیز است! زن، خود و کودکش را در آتش افکند. 🔹 آیا این پیامبر حبشی و مؤمنانی که با او همراه شدند مورد نصرت خدا واقع شدند یا نه؟ خدا که فرموده «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا» این‌ها که رفتند توی آتش، پس یاری خدا چه شد؟ ممکن است بگویند که خدا در یاری‌شان می‌کند. درست، اما آیه می‌فرماید «إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» در همین زندگی یاری‌شان می‌کنیم! 🔺 استاد می‌فرمایند که یاری خدا همین است که این‌ها پیدا می‌کنند. چه کسی جرأت دارد برود در آتش؟ قدرت می‌خواهد، صبر می‌خواهد! این قدرت و این قوت قلب را چه کسی به این پیامبر و پیروانش داد؟ این همان مصداق نصرت الهی است. در خطبه‌ی غدیر هم رسول خدا (ص) از خدا می‌خواهد کسانی را که حضرت امیر علیه السلام را یاری می‌کند، نصرت فرماید و مصداق این نصرت، هم در مورد حضرت امیر و هم در مورد ناصران ایشان، همین و و است. به‌تنهایی در برابر ۳۰ هزار لشکر ایستاد! چه چیزی باعث شد که بتواند بایستد؟ جز نصرت الهی؟ جز یاری الهی؟ این قدرت و قوت الهی است. لذا در ما فقط راجع به سیدالشهدا شنیدیم ولی تاریخ می‌گوید که اکثر شهدا هرچه به لحظه‌ی نزدیک‌تر می‌شدند، برافروخته‌تر می‌شدند. خب همین است! 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن (ج۲)» 📖 صفحات ۵۲ و ۵۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ هیچ‌کدام برای من نیامده‌اند... 📌 یک آقایی گفته بود: در اعتکاف مسجد کوفه، (عج) را در خواب دیدم که به من فرمود: این‌هایی که به این‌جا (مسجد کوفه) آمده‌اند، از مؤمنین خوب هستند ولی هر کس حاجتی دارد و برای برآورده‌شدن حاجت خود آمده‌است؛ مانند خانه، فرزند و... هیچ‌کدام برای من نیامده‌اند... 🔸 البته محتاج به خواب هم نیست. مطلب، همین‌طور است و هر کدام در فکر حوایج شخصی خود هستیم و به فکر آن حضرت -که نفعش به همه برمی‌گردد و از اهمّ ضروریات است- نیستیم. 📚 برگرفته از کتاب «در محضر » 📖 ص ۲۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ وقتی مردم امام را رها کنند... 🔻 وقتی مردم با کناره‌گیری از و یله کردن ایشان، مجال «باز شدن دست امام را برای » فراهم نمی‌آورند، و یله می‌ماند، مجال حضور در میان مناسبات و معاملات را نمی‌یابد و در نتیجه در سراشیبی ، و ، جمله‌ی و بشر، روی به و سیاهی می‌گذارد. 📚 برگرفته از کتاب «از قله‌ی عاشورا تا دریای ظهور» 👤 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ حقیقت زهد 🔻 ذات اقدس الهی حقیقت را در این یک آیه‌ی کوتاه جمع کرد: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَآ آتَاكُمْ»(حدید، ۲۳) چیزی که از دست رفت، خیلی نباشید؛ حالا یا دوباره می‌آید یا چند روز دست دیگران بود، چند روز هم دست شماست، چند روز هم دست بعدی است و اگر چیزی بیاید هم خیلی نباشید؛ چون به هر حال یک روز دست دیگری بود، یک روز دست شماست، پس‌فردا هم از دست شما بیرون می‌رود. 🔺 چقدر این بیان شیرین است! حضرت فرمود حواستان جمع باشد، چیزی که به دست شما رسید، همیشه بدانید دست‌دوم است، دست‌اول نیست. 👤 💠 | سال ۹۵ 📚 از کتاب 📖 ص ۶۴ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ درس تهذیب نفس فارغ‌التحصیلی ندارد! 🔻 ما درسی می‌خواهیم که فارغ‌التحصیلی نداشته باشد چون ما فارغ‌التحصیل نمی‌شود. تا زنده‌ایم ما را رها نمی‌کند. ما هم تا زنده‌ایم باید درس بخوانیم. درس‌های حوزه و دانشگاه هم که بالاخره بعد از بیست، سی سال ملال‌آور است. درسی باید خواند که ملال را از بین ببرد و این همان راه یا است. پالایش کردن درون و مراقبت دائم داشتن، راه است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «توصیه‌ها، پرسش‌ها و پاسخ‌ها» 📖 ص ۹۲ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ روشنفكرانِ بی‌حسين(ع) مرعوب آمريكا هستند 🔻 (س) نمايش قدرت اسلام است كه چگونه يك زن داغديده، قهرمانی را با همه‌ی ابعاد قهرمانی به ظهور می‌رساند. نشان داد چيزی برتر از قدرت هست و آن است و بنی‌اميه هرگز اين را نفهميد؛ هم‌چنان كه دشمنان شيعه هرگز اين را نمی‌فهمند. انسان در فرهنگ كربلا و در فرهنگ شهادت به روش (ع) هرگز مرعوب دشمن نمی‌شود. شما در برخورد حضرت زينب(س) با يزيد در آن خطبه‌ی مشهور اين روحيه را ملاحظه خواهيد كرد. بزرگان شيعه‌ امروز هم اصلاً مرعوب آمريكا نيستند، ولی بی‌حسين(ع) مرعوب آمريكا هستند. 👤 📚 برگرفته از کتاب «کربلا مبارزه با پوچی‌ها» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ امروز برگردی، آسان‌تر است تا فردا 🔻 باید از همین حالا شروع کنیم. امروز آسان‌تر از فردا و فردا آسان‌تر از پس‌فرداست. هرقدر که در غرق شده باشی و در ادای خدا کوتاهی کرده باشی و هرقدر خیره‌سری کرده باشی، فورا بازگرد. امروز برگردی، آسان‌تر است تا فردا. نگو از شنبه شروع می‌کنم. این کار دانش‌آموز تنبل است. دانش‌آموز تنبل تکالیفش را تا آخرین روز تعطیلی انجام نمی‌دهد. از همین لحظه و همین امشب شروع کن. از فضای مسموم دور شو؛ فضایی که تو را به می‌کشد و از و بازمی‌دارد. سعی کن که باشی، باشی و هیچ کاری برایت سخت نباشد. همه چیز آسان می‌شود. در هر کاری هرچه زودتر شروع کنیم، کار برایمان آسان‌تر می‌شود. به‌خصوص این‌که نمی‌دانیم آیا می‌توانیم کنیم یا قبل از توبه می‌میریم. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۰۷ و ۱۰۸ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ باران تقصیر ندارد؛ ظرفت را درست بگیر! 🔻 «اگر قلب انسان را به ظرفی تشبیه کنیم که در وسط بارانی قرار گرفته باشد، وقتی این ظرف را پشت و رو بگیریم، طوری که دهانه‌ی ظرف رو به زمین و پشت ظرف رو به بالا باشد، از هر طرف باران ببارد، از پشت ظرف می‌چکد و درون ظرف، خشک می‌ماند. 🔸 انسان وقتی دارد، دهانه‌ی ظرفش را رو به و رو به خاک گرفته و کاسه‌اش را واژگون گرفته است. اگر کاسه را واژگون بگیرد و از مستمر و واسع الهی محروم شود، باران را تقصیری نیست. او ظرفش را بد گرفته است. 🔺 در قرآن می‌گوید « ربنا وسعت کل شیء رحمه و علما»؛ رحمت خدا هر چیزی را فرا گرفته است. پس اگر انسان غرق در رحمت خداست، این دل سنگی، این ، این تاریکی و این کوری از کجاست؟ می‌گوید علت این است که «حب دنیا رأس کل خطیئه». تو ظرف وجودت و ارتزاق و جاذبه و ظرفیتت را رو به دنیا گرفتی». 👤 📚 برگرفته از کتاب 📖 صفحات ۳۲ و ۳۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ زيارت عاشورا نمی‌گذارد تحليل شما از كربلا منحرف شود 🔻 هرگز از غافل نشويد. زيارت عاشورا ادب عزاداری صحيح و تحليل درست از واقعه‌ی است. هر عزاداری معقولی كه می‌توانيد، انجام دهيد ولی روشی را كه معصوم به شما آموخته است فراموش نكنيد. زيارت عاشورا نمی‌گذارد كه تحليل شما از كربلا منحرف گردد، هم‌چنان كه نمی‌گذارد فرهنگِ حيات‌بخش كربلا فراموش شود زيرا بی‌ارتباط با ، ما ملّتی پوسيده خواهيم شد، و بنابراین ارتباط صحيح با آن حادثه را در سخنان امامان معصوم(ع) بايد دنبال کرد. 👤 📚 برگرفته از کتاب «راز شادی امام حسین علیه السلام در قتلگاه» ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ اگر از نتایج عمرت بهره‌مند می‌شوند، تو زنده‌ای! 🔻 حقیقتِ یک چیز و به است. تا زمانی که دیگران از اثر تو، از مؤسسه‌ی تو، از مدرسه‌ی تو، از تو و از بهره‌مند می‌شوند، تو زنده‌ای. ما امروز با وجود آموزه‌های (ص) با او زندگی می‌کنیم، ما امروز با (ع) زندگی می‌کنیم. ما با خیّرانی زندگی می‌کنیم که به بشر خدمت کردند و آسایش و علم را برایش فراهم کردند. ما با آنان زندگی می‌کنیم و آنان نیز با ما زندگی می‌کنند. 🔸 بنابراین انسان در است مگر کسی که عمرش را چون سرمایه‌ای تقدیم می‌کند و بیشتر از عمرش دریافت می‌کند. آدمی در خسران است، مگر آنان. هستند کسانی که موقتا و برای مدتی می‌برند اما و دوری ابدی از خسران منحصر در آنان است. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۴۵ و ۱۴۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ دو تا شریک و دو تا رفیق هستید 🔻 این‌طور هم نیست که بگوییم همه جا باید از کند، نخیر. چنین چیزی نه در اسلام داریم و نه در شرع. «الرجال قوامون علی النساء» معنایش این نیست که زن بایستی در همه‌ی امور تابع شوهر باشد، نه! یا مثل برخی از این اروپا ندیده‌های بدتر از اروپا و مقلد اروپا، بگوییم که زن بایستی همه‌کاره باشد و مرد باید تابع باشد، نه. این هم غلط است. بالاخره دو تا و دو تا هستید. یک جا مرد کوتاه بیاید، یک جا زن کوتاه بیاید. یکی این‌جا از و خود بگذرد، دیگری در جای دیگر تا بتوانید با یکدیگر زندگی کنید. 📚 برگرفته از کتاب ؛ گزیده‌ای از رهنمودهای به زوج‌های جوان 📖 ص ۹۲ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ بیدار شو تا قدر نعمت‌ها را بدانی! 🔻 دانستن قدر با محقق می‌شود. اگر بهترین و لذیذترین میوه‌ها را نیز در کنار انسانی که است بگذارند، اثر و سودی برایش حاصل نخواهد شد. اگر با شکم گرسنه خوابیده و بیشترین نیاز را هم به غذا داشته باشد، بهترین میوه‌ها و غذاها در کنارش برایش سودی ندارد و او در خواب از درد گرسنگی به خودش می‌پیچد؛ چون خواب است، دست دراز نمی‌کند که غذاها بردارد. 🔸 اکنون بیشترین و بالاترین و لذیذترین نعمت‌ها در کنار انسان است؛ بالاترین برای جذب انسان آمده است. خداوند است؛ جود خدا هم مطلق است و با انسان، درِ جود او بسته نمی‌شود. جود او از فعل انسان منفعل نمی‌شود و این‌گونه نیست که اگر او ندید، خدا برگرداند. انسان ظرف خود را کوچک می‌کند، وگرنه جذبه می‌آید و می‌رود؛ یعنی شخص، بی‌توجهی می‌کند. او سر جای خودش است و انفعال در او راه ندارد، این انسان است که رو برمی‌گرداند. 🔺 باید نگاه انسان این‌گونه باشد که آن‌چه او برای نیاز دارد، بالاترینش را اکنون در دسترسش قرار داده؛ زیرا جواد مطلق است و «بخشش فراوان، جز بر کرم و جودش نیفزاید». او گشایش بعد گشایش و جود پس از جود دارد و انسان باعث شده اصلاً به این‌ها توجه نکند و آن‌ها را مورد استفاده قرار ندهد. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۱۴۳ و ۱۴۴ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ نعمت یادآوری گناه 🔻 مشکل ما در نقص و نرسیدن به کمال، است که از بدترین مصیبت‌های ماست. کار خوبی را که انجام می‌‌دهیم، فراموش نمی‌‌کنیم. چون آن را بارها بازگو کرده و به آن علاقه‌مندیم؛ ولی چون مرتکب شده را پنهان می‌‌کنیم، کم‌کم از یادمان می‌‌رود. و در صدد جبران آن هم نیستیم؛ زیرا انسان آنگاه در صدد جبران نقص است که متذکر آن نقیصه باشد. 🔸 از این رو به ما گفته‌اند: اگر کار خیری کردید، آن را فراموش کنید و اگر از شما اشتباهی سر زد، به یاد آن باشید؛ زیرا تذکر خطا وسیله‌ی و سبب انفعال است ولی یادآوری کار خیر، زمینه‌ی را فراهم می‌‌کند. گاهی انسان آن‌قدر کار خیر را بازگو می‌‌کند که کار خیرش پژمرده می‌‌شود. 🔺 در بعضی از روایات اهل بیت (علیهم‌السّلام) آمده است که اگر شما کار خیری را انجام دادید، لازم نیست آن را برای کسی بازگو کنید؛ مثل اینکه، شما گلی را از بوستان بکنید و چند بار به آن دست بزنید. طبیعی است که پژمرده می‌‌شود و عطر و زیبایی آن از بین می‌‌رود. کار خیر نیز وقتی زیبا و معطر است که پنهان بماند یا اگر درِ شیشه‌ی عطری را باز کنیم، عطر از آن می‌‌پرد. ولی کار شر مثل بوی بد است، درِ شیشه‌ی آن را بردارید بگذارید زود بویش برود، یعنی به یاد آن باشید. وقتی به یاد بودید، با توبه آن را جبران می‌‌کنید. 👤 📚 📖 صفحات ۵۵ و ۵۶ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f