eitaa logo
حرف حساب
7.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
43 ویدیو
15 فایل
برش‌هایی از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم | گروه مطالعاتی هیئت امام جعفر صادق علیه السلام ارتباط با مدیر: @Einizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
نسبتمان را با همديگر اربعينی کنيم 🔻 اگر ما با نظر به فرهنگ «اربعين» به شخصيت خود وسعت بدهيم و نسبتمان را با همديگر اربعينی کنيم، دست و دل‌هايمان يکی می‌شود و مثل فضای اربعين خيلی راحت می‌توانيم کنار همديگر باشيم، چون «کيفيت‌ها» بر «کميت‌ها» غالب می‌شود و هميشه اين‌طور بوده که وقتی تنها کمّيت بر روح و روان افراد و جوامع حاکم باشد، خصومت به ميان می‌آيد و جوامع متلاشی می‌شوند، چون همه گرگ همديگر می‌گردند ولی وقتی کيفيت‌ها حاکم باشد، روح‌ها وسعت می‌يابد و انسان‌ها راحت همديگر را تحمل می‌کنند. اين شاخصۀ «هويت مهدوی» است که شنيده‌ايد در آن فرهنگ، گرگ و گوسفند بر سر يک آخور غذا می‌خورند. به اين معنا که «خصومت‌ها» به «مدارا» و «رفاقت» تبديل می‌شود و شما در اربعين اين نوع رابطه را می‌بينيد که چگونه افراد خيلی راحت همديگر را تحمل می‌کنند و نسبت به همديگر «ايثار» دارند. 👤 📚 برگرفته از کتاب «اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر» ❤️ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ آمنّا بربّ الحسین(ع)! 🔻 از عمود ۷۲۰ که گذشتیم برخوردیم به ترافیک انسانی. مردم به تماشای تئاتر ایستاده بودند. ده‌ها بازیگر با لباس‌ها و گریم‌های حرفه‌ای در کنار شترها و اسب‌ها و کجاوه‌ها و همهٔ آنچه که یک نمایشنامهٔ کلاسیک جهانی لازم داشت. محل اجرا کف اتوبان نجف – کربلا. مدت اجرا هر روز صبح تا شب. پرده‌ای که ما رسیدیم، پردهٔ گزارش‌گیری عبید الله بن زیاد بود از سرداران و فرماندهان لشکرش. آل الله هم در غُل و زنجیر اسارت، عده‌ای سوار بر مرکب‌های بی جهاز‌، تعدادی هم پیاده و پابرهنه. مردم برای دیدن و عکس گرفتن از سر و کول هم بالا می‌رفتند اما بازیگران کاملا جدی و حرفه‌ای بودند. عبیدالله یک نفر را فراخواند: - هان ای کمان‌دار! که هستی و چه کرده‌ای که این گونه سرت را بالا گرفته‌ای؟ - درود یا امیر! من حرمله بن ... هستم. تیرانداز و قهرمان عرب. سه تیر در کربلا انداختم که از عهدهٔ هیچ کس برنمی‌آمد... حرمله غرق در نقش خودش بود و مردم غرق تماشا و احساس و اشک و من به دنبال این می‌گشتم که دست اندرکاران کتاب «گینس» کجا هستند؟ مگر این بزرگ‌ترین گروه تئاتر خیابانی دنیا و طولانی‌ترین زمان اجرای یک نمایش نیست؟ چرا این را ثبت نمی‌کنند؟ واقعا چرا؟ چرا اینجا دوربین کم است؟ خبرگزاری‌ها کجا هستند؟ بیست سی میلیون آدم شبانه‌روز دارند این مسیر را پیاده به سمت کربلا می‌روند. اصلا زبانم لال این‌ها همه دیوانه‌اند! این که خیلی سوژهٔ خوبی است! تیراژ روزنامه را بالا می‌برد. «لایک» و «فالوور» خبرگزاری را می‌ترکاند. فرض کنیم مردم جهان صبح از خواب بیدار شوند و ببینند صفحهٔ اول خبرگزاری «رویترز» عکسی از پیاده‌روی اربعین زده و زیرش نوشته: «اجتماع بزرگ دیوانه‌های جهان!» چه شود؟ بعد مردم آمریکا و اروپای غربی و شمالی و غیره برای تفریح و هیجان و لذت بردن از دیدن دیوانه‌ها و سلفی گرفتن با آن‌ها بیایند عراق!... بعد خودشان هم دیوانه شوند و راه بیفتند به سمت کربلا. پیاده! ... کجا رفتم؟ بله یا زائر! نکته‌اش همین جاست که اگر انسان غربی بفهمد عده‌ای دارند در این مسیر تمرین انسانیت می‌کنند، زود خودش را می‌رساند و شیرجه می‌زند وسط این رودخانهٔ انسانی. دست‌اندرکاران گینس از ثبت بزرگترین منقل زغالی جهان در عمود ۶۸۹ عاجزند؟ منقل چهل پنجاه متری که بتواند یک تریلی هجده چرخ پر از ماهی را از صبح تا شب کباب کند برای پذیرایی از انسان‌هایی که نمی‌شناسیم و نمی‌شناسید و نمی‌شناسند؟! آن هم «مجاناً»؟ آن خبرگزاری روباه پیر که در حال ورشکستگی است و دائما تعدیل نیرو می‌کند از تهیهٔ گزارش‌های دیدنی و متنوع و جذاب از بزرگ‌ترین کنتاکی جهان، بزرگ‌ترین کباب ترکی جهان، بزرگ‌ترین فلافلی جهان، بزرگ‌ترین سفرهٔ مهمانی جهان و بالاخره بزرگ‌ترین پیاده روی جهان بَدَش می‌آید؟ بله. بَدش می‌آید! چون رسانه سِحر تمدن غرب است و پیاده‌روی اربعین از جنس معجزهٔ موسی (ع). اگر فاکس نیوز و C.N.N و رویترز خبرنگارانشان را بفرستند اینجا، همین خبرنگاران جادوگر اولین کسانی هستند که حقیقت را می‌فهمند و سجده‌کنان می‌گویند: «آمنّا بربّ الحسین(ع)»! ✍ 📚 از کتاب (سفرنامهٔ اربعین) ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ از امام حسین (ع) خواستم که آدمم کند 🔻 هشت روز مانده به اربعین سال ۹۳ ساعت یازده شب بود که مجید سراسیمه آمد خانه: «وسایلم را جمع کنید که عازم کربلا هستم.» گفتم: «زودتر می‌گفتی که به چند تا از فامیل و آشنا خبر می‌دادیم.» عجله داشت و رفقایش داخل ماشین منتظرش بودند. 🔸 چه رفقایی و چه سفر اربعینی! تا برسند مرز مهران، صدای آهنگ و بگوبخندشان بلند بود؛ گویا کارناوال شادی راه انداخته بودند. 🔹 مجید اولین بار که رفت داخل حرم حضرت علی (ع) کمی تغییر کرد و کم‌حرف شد. هر بار هم که می‌رفت حرم، دیر برمی‌گشت؛ آن هم با چشم‌های قرمز. رفقا مانده بودند که این خود مجید است یا نقش بازی جدیدش. 🔸 پیاده‌روی که شروع شد، مجید غرق در خودش بود. نه می‌گفت و نه می‌خندید. پایش که رسید بین الحرمین، از درون شکست. دیگر دست خودش نبود. ذکر لبش یا حسین یا حسین بود و مشغول اشک و ناله. 🔹 وقتی می‌خواستند برگردند، به صمیمی‌ترین دوستش گفت: «توی این چند روز از امام حسین (ع) خواستم که آدمم کند. اگر آدمم کند دیگر هیچ چیز نمی‌خواهم.» 🔺 او حُرّی دیگر شده بود. فاصلهٔ بین توبه و شهادتش ۱۳ ماه بیشتر نبود. 📚 برگرفته از کتاب | زندگی داستانی حُرّ مدافعان حرم ✍ کبری خدابخش ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ یک تذکر مهم درباره عبادات 🔻 ما با اینکه صد درصد اعتراف داریم که اسلام «دین اجتماعی» است و دستورات آن حاکی از این است، ولی این سبب نمی‌شود که ما «عبادت» و «دعا» و «ارتباط با خدا» را تحقیر کنیم. یکی از گناهان، «استخفاف» نماز، یعنی سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن یک گناه بزرگ است و نماز خواندن، اما نماز را خفیف شمردن، بی‌اهمیت تلقی کردن، گناه دیگری است. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۳۱ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ هیچ‌وقت از محدوده‌ی اخلاق خارج نشد 🔻 با هم زیاد فوتبال بازی می‌کردیم. بارها توی فوتبال به رفتار
✳️ باید بریم دنبال جوان‌ها! 🔻...گفت: «تیر و توپ و تفنگ دیگه تموم شد! ما باید توی شهر خودمون، کوچه‌به‌کوچه، مسجدبه‌مسجد، مدرسه‌به‌مدرسه، دانشگاه‌به‌دانشگاه، کار کنیم. باید بریم دنبال جوان‌ها؛ باید پیام این‌هایی که توی خون خودشون غلتیدند رو ببریم توی شهر.» 🔹 گفتم: «خب! اگه این کار رو بکنیم چی می‌شه؟!» برگشت و با صدایی بلندتر گفت: «جامعه بیمه می‌شه. گناه در سطح جامعه کم می‌شه. مردم اگه با «شهدا» رفیق بشن، همه چی درست می‌شه؛ اون‌وقت جوان‌ها می‌شن یار «امام زمان» (عج).» ‼️ بعد شروع کرد توضیح دادن: «ببین! ما نمی‌تونیم چکشی و تند برخورد کنیم؛ باید با نرمی و آهسته‌آهسته کار خودمون رو انجام بدیم. باید خاطرات کوتاه و زیبای شهدا رو جمع کنیم و منتقل کنیم. نباید منتظر باشیم که ما رو دعوت کنند؛ باید خودمان بریم دنبال جوان‌ها. البته قبلش باید روی خودمان کار کنیم. اگه مثل شهدا نباشیم، بی‌فایده است؛ کلام ما تأثیر نخواهد داشت.» 📚 از کتاب | زندگینامه و خاطراتی از سردار 📖 صفحات ۸۸ و ۸۹ ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ امام زمان از کارهایمان راضی است؟! 🔻 چقدر سخت است، اگر برای ما این امر ملکه نشود که در هر کاری که
زندگی‌مان را با امام زمان گره بزنیم 🔻 زندگی‌مان را با امام زمان (عج) گره بزنیم. این‌طور نباشد که فقط در دعای ندبه یاد امام زمان باشیم. در متن زندگی با امام زمان محشور باشیم. در درست عمل کردن با امام زمان محشور باشیم. اگر این‌طور شد، آن‌وقت امام زمان در صحنه مؤثر است. 💠 لذا دارد یک کسی خدمت امام صادق(ع) رسید، عرض کرد من می‌آمدم عده‌ای گفتند: سلام ما را به آقا برسان و بگویید: برای ما دعا کنند. امام صادق(ع) فرمودند: فکر می‌کنید ما برای شما دعا نمی‌کنیم؟ هر روز اعمال شما بر ما عرضه می‌شود و وقتی ما می‌بینیم کوتاهی‌هایی از شما صورت گرفته، ناراحت می‌شویم و برای شما دعا می‌کنیم که خدا توفیق بدهد جبران کنید و برگردید. یعنی هر فعل هر روز من به حضرات عرضه می‌شود. آن‌وقت می‌شود من در دعای ندبه بنشینم زار بزنم ولی در روز رفتار من طور دیگری باشد؟ 👤 📺 (۹۸/۰۴/۰۱) 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب (بانوانه)
🔆 برای چی باید با تو دعوا کنم؟! 🔻 خصوصیات اخلاقی مهدی منحصربه‌فرد بود. به‌طور مثال، اصلاً عصبانی نمی‌شد. من یاد ندارم طی چهار سال زندگی مشترکی که با مهدی داشتم، دعوایمان شده باشد. حتی یکی دوبار از عمد کاری کردم که عصبانی‌اش کنم، اما هربار با ملایمت و مهربانی عکس‌العمل نشان داد. می‌گفتم: «مهدی! چرا تو اصلاً عصبانی نمی‌شی؟» در جواب، آیهٔ «رحماء بینهم اشداء علی الکفار» را می‌خواند و می‌گفت: «خدا توی قرآن این‌جوری گفته؛ گفته با کفار با خشونت رفتار کنید، با اطرافیانتون با محبت. برای چی باید با تو دعوا کنم؟!» 📚 از کتاب «ف.ل.۳۱» روایت زندگی ، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا 📖 صفحات ۴۰ و ۴۱ ✍ علی اکبری مزدآبادی ❤️ ❤ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌های مربوط به حوزه خانواده و تربیت فرزند) https://eitaa.com/joinchat/1740308544Cd389dd4353
✳️ از زمین شروع کن! 🔻 دین پیش از اینکه توشه‌ای برای آخرت ما باشد، والاترین وسیله برای زندگی است. اگر نماز و روزۀ من زندگی امروزم را درست و اصلاح نکند و در رفتارم تاثیرگذار نباشد معلوم نیست برای آخرتم هم خاصیتی داشته باشد. اگر من در مجلس احیا دعا کردم، نماز خواندم و به درگاه خدا گریه کردم، ولی در رانندگی مراعات مردم را نکنم، حتما یک جای کار می‌لنگد. من از رانندگی مثال می‌زنم تا کسی فکر نکند می‌خواهیم راجع به حق‌الناس از چیزهایی عجیب‌وغریب و آسمانی حرف بزنیم. باید مسائل عجیب‌وغریب را رها کنیم و در زمین درست و صحیح زندگی کنیم. این زبان حال دین است. دین آمده که ما را برای زندگی روزمره اصلاح کند. اگر می‌خواهید در آسمان اتفاقی بیفتد باید از زمین شروع کنید! در ارتباط با همسایه، پدر و مادر، رانندگی، خریدوفروش باید مسائلی را رعایت کنیم. اگر نماز، نماز باشد در رانندگیِ من خودش را نشان می‌دهد. در حرف زدن من تأثیر می‌گذارد و من دیگر نمی‌توانم حرف زشت به زبان بیاورم. نمی‌توانم با دیگران با بی‌احترامی صحبت کنم، نمی‌توانم راحت غیبت کنم و تهمت بزنم. نماز و روزۀ من باید در همسرداری و برخورد با والدین، با همکاران و در رفتار من با جامعه خودش را نشان دهد. آدم دین‌دار با آدم بی‌دین باید تفاوت داشته باشد. ظواهر دینی که خیلی هم اهمیت دارند و گاهی بحث حلال و حرام خدا برای آن‌ها مطرح می‌شود، مقدمه‌اند برای اینکه من در دایرۀ عمل درست رفتار کنم. 👤 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ بهره‌کشی نظام سرمایه‌داری از «زن»، به نام «آزادی»! 🔻 تکامل «ماشینیسم» و رشد روزافزون تولید به می
✳️ به نام آزادی چشم‌های انسان‌ها را بسته‌اند 🔻 آزادی غیر از این است که کسی هر کاری دلش خواست انجام بدهد، ولو با چهارچوب‌های پذیرفته‌شدهٔ جامعه یا حقوق جامعه یا حقوق افراد دیگر در تضاد باشد. آزادی غیر از این است که کسی به استناد آزادی هر سوءاستفاده‌ای خواست بکند، کما اینکه در دنیا این کار شده؛ کما اینکه به نام آزادی، بزرگ‌ترین بارها بر انسان‌ها تحمیل شده. به نام آزادی بزرگ‌ترین جنایت‌ها انجام گرفته است. به نام آزادی نسل‌های انسانی به فساد اخلاقی و شهوانی دچار شدند. ‼️ به نام آزادی چشم‌های انسان‌ها را بسته‌اند، عقل‌های آن‌ها را بسته‌اند و هرچه خواسته‌اند در ذهن آن‌ها و در دل آن‌ها نفوذ داده‌اند و رسوخ داده‌اند که این حقیقتی است که امروز ما در دنیا داریم مشاهده می‌کنیم. هم در بلوک‌های غرب، هم در نظام‌های شرقی. به نام‌های گوناگون، مکاتب گوناگون، اومانیسم و غیره و غیره هرکدام یک لطمه‌ای به این آزادی زده‌اند. 👤 📚 از کتاب 📖 صفحات ۳۰ و ۳۱ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ کربلا؛ اسوهٔ گذشتن از خود و وابستگی‌ها 🔻 خداوند، فلاح اُخروی انسان را در گذشتن از خود و وابستگی‌های آن نهاده است و اسوهٔ این امر، واقعهٔ کربلاست. انسان همواره میزان و معیار خویش را از آرمانش کسب می‌کند و آرمان ما کربلاست. آن‌جا که سیدالشهدا (علیه‌السلام) آن همه مشقّات و مصیبت‌های جان‌گداز را برای خود و اصحاب و خانوادهٔ خویش به جان خرید. بر ما فرض است که به ایشان تأسی کنیم و این اُمت به‌راستی کربلایی است. 🔸 در بطن همهٔ تلاش‌های ما، آرمان کربلا نهفته است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز لحظه‌ای بر ما نگذشته است، جز آنکه آن را با عاشورا محک زده‌ایم و سِرّ استقامت مـا نیز این‌جاست. 👤 📚 از کتاب | گفتارهای مجموعهٔ روایت فتح ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دقت محاسبهٔ الهی 🔻 لازم است به این حقیقت که «محاسبۀ الهی» بسیار دقیق است نیز «فکر» بکنیم و نکات و اشارات آیات و روایات و دعاها را در این زمینه به‌خوبی مورد تأمل قرار بدهیم و با فهم خوب این حقیقت، بر حرکات ظاهر و باطن خویش مراقبت کامل و دقیق داشته باشیم، و هیچ حرکتی را اگرچه به نظر ما كوچك و ناچیز باشد كوچك نشماریم و بدانیم که در مقام محاسبه، اگر عفو الهی و غفران ربوبی در میان نباشد، روی آن حساب خواهد شد. 💠 در آیه ۸۶ سوره نساء می‌خوانیم: «و وقتی به شما تحیّت گفته می‌شود، شما هم تحیتی مثل آن یا بهتر از آن را پاسخ دهید، که خدای متعال روی همه چیز حساب‌کننده است». ‼️ آن‌جا که شما در پاسخ سلام کسی کوتاه می‌آیید، و مانند یا بهتر از آن را به او پاسخ نمی‌دهید، خدای متعال روی همین برخورد شما، اگر چه به نظر شما مهم نباشد، حساب می‌کند و نادیده نمی‌گیرد؛ کما اینکه اگر مانند سلام او، یا بهتر از آن را در پاسخ گفتید، خدا روی آن نیز محاسبه می‌کند، و در هر دو صورت، شما اثر مثبت یا منفی برخورد خود را خواهید گرفت؛ چه در این دنیا با توفیق‌ها و سلب توفیق‌ها و چه در آخرت به نحوی که در آنجا هست. 👤 (ره) 📚 از کتاب | جلد سوم: طریق عملی تزکیه 📖 ص ۲۱۰ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳ یک بار هم جلوی کولر ننشست! 🔻 «میر مصطفی الموسوی»، مسئول واحد مخابرات لشکر ۳۱ عاشورا: به‌خاطر دا
✳️ به همه از همین غذا دادند؟ 🔻 در یکی از عملیات‌ها، برای ناهار چلوکباب برگ آوردند؛ با تمام مخلفاتش. آخ که چه طعمی داشت آن ناهار گرم! بوی برنج ایرانی‌اش، هوش از سر آدم می‌برد. ما سفره را انداختیم و نشستیم که آقا مهدی آمد. تا چشمش به غذاها افتاد، اخم کرد. رو به من گفت: «این غذاها از کجا اومده؟» گفتم: «از آشپزخونه آوردم آقا مهدی.» گفت: «یعنی به همه از همین غذا دادند یا فقط برای فرماندهی آوردند؟» گفتم: «نه برای همه همینه. ناهار امروز چلوکبابه.» باز هم قانع نشد. بی‌سیم را برداشت و یکی‌یکی با فرمانده گردان‌ها تماس گرفت. و پرسید: «غذا چی آوردن براتون؟... نوش جان... کم نیومد؟...» ظاهرا یکی‌دوجا غذا کم اومده بود. سریع هماهنگ کرد تا برایشان ببرند. وقتی مطمئن شد غذای همه همین است و به تک‌تک بچه‌های خط مقدم هم غذا رسیده و کافی بوده و کسی گرسنه نمانده، آن‌وقت شروع به خوردن کرد. 📣 راوی: غلامحسن سفیدکاری؛ مسئول دفتر فرمانده لشکر عاشورا 📚 از کتاب «ف.ل.۳۱» روایت زندگی ، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا 📖 ص ۶۵ ✍ علی اکبری مزدآبادی ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ چقدر شبیه پیامبریم؟! 🔻 در برخی اخبار هست که پیامبر اکرم (ص) هرگز خلف وعده نکرد. در دیدار با هیچ‌کس، پیش از آنکه او خداحافظی کند، از وی خداحافظی نکرد. همچنین وقتی با مردم دست می‌داد، هرگز دستش را پیش از طرف مقابل نمی‌کشید. 🔸 اخلاق پیامر معروف است و نمونه‌هایش بسیار و من نمی‌توانم به همه‌اش بپردازم. ولی آنچه می‌خواهم بگویم این است که پیامبر اکرم الگوی امتش بود. به همین علت است که قرآن کریم هنگامی که از محمد و مؤمنان همراهش نام می‌برد، می‌گوید: «و آنان که مؤمن شدند در کنارش» و از مهاجران و انصار و از کسانی سخن می‌گوید که کتاب‌های آسمانی از آنان با آن ویژگی‌های معروفی نام برده‌اند که قرآن می‌گوید. مهم این است که ما چه اندازه اخلاق محمدی داریم. او امتش را تربیت کرد. آیا ما می‌گذاریم این تربیت حفظ شود؟ اگر ما این اخلاق را نیاموختیم، در واقع از ارزش کوشش و جهاد پیامبر کاسته‌ایم. اگر کسی از ما پرسید تأثیر تربیت پیامبر در زندگی شما چه بوده، آیا اخلاق ما مانند پیامبر گرامی است؟ شباهت ما با او کجاست؟ آیا اگر با سیرهٔ او شباهت کامل نداریم، درست است که خود را امت او بنامیم؟ 👤 📚 از کتاب | گفتارهایی دربارهٔ پیامبر رحمت 📖 صفحات ۱۴۶ تا ۱۴۹ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
کمتر ز چوبی نیستی... 🔻 این قصّهٔ «ستون حنانه» را هم ما نقل کردیم، هم برادران اهل سنّت نقل کردند که در کنار ستون، وجود مبارک «پیغمبر» (صلّی الله علیه و آله و سلّم) حالا یا مشغول نماز بودند، یا مشغول سخن و خطابه بودند، وقتی منبری برای حضرت تهیه کردند، حضرت از کنار آن ستون آمدند روی منبر بنشینند، همه شنیدند که این ستون ناله کرده، حَنین داشت و حضرت برگشت این ستون را در بغل گرفت و ستون آرام شد. بنْواخت نور مصطفی آن اُستن حنّانه را کمتر ز چوبی نیستی حنّانه شو حنّانه شو ✅ اگر کسی از این طرف «اهل ناله» بود، از آن طرف کسی هست که او را در آغوش بگیرد. همان کاری که وجود مبارک پیغمبر کرد، الیوم هم وجود مبارک «امام زمان» می‌کند. این‌طور نیست که حالا فرقی داشته باشد. 👤 #⃣ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ هدف جهانی پیامبر 🔻 سیرهٔ نبی اکرم در دوران ۱۰ سالهٔ حاکمیت اسلام در مدینه یکی از درخشان‌ترین و گزافه نیست اگر بگویم درخشان‌ترین دوره‌های حکومت در طول تاریخ بشری است. باید این دورهٔ کوتاه و پرکار و فوق العاده تأثیرگذار در تاریخ بشر را شناخت. هدف پیغمبر از هجرت به مدینه این بود که با محیط ظالمانه و طاغوتی و فاسد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که آن روز در سرتاسر دنیا حاکم بود مبارزه کند و هدف فقط مبارزه با کفار مکه نبود. مسئله، مسئلهٔ جهانی بود. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۳۷ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ گرفتار شدی بگو یا رسول الله! 🔻 : گرفتار شدی بگو یا رسول الله! نمی‌تونم تحمل کنم. بیشتر از تو، او نمی‌تونه تحمل کنه! «لَقَدْ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ» سخته برای او هرچیزی که شما رو اذیت کنه. می‌تونیم بفهمیم؟ «حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ» حریص شماست. تا حالا ندیدی کسی حریصت باشه، نه؟ آخی، آخه دنیا اینه دیگه. دنیا این‌قدر آدم را نابود می‌کنه، بهش می‌گویی حریص شماست، می‌گوید مثلا چه‌جوری؟ آره عزیز دلم، خب ندیدی کسی حریصت باشه؛ تقصیر نداری. رسول خدا هفته‌ای چند مرتبه یا هرروز پروندهٔ اعمال ما رو نگاه می‌کنه. رسول خدا برای چی پروندهٔ اعمال ما رو نگاه می‌کنه؟ بیکار هستند می‌خواهند تفحص کنند، تجسس کنند؟ زبانم لال، این چه حرفیه! براساس یک تکلیف اداری است؟ آقا این پرونده‌ها را ملاحظه کنید! چشم. چه توجیهی داره پروندهٔ اعمال ما را می‌برند پیش رسول خدا؟ جز اینه که رسول خدا «حریص علیکم»؟ هر هفته، ببینم این هفته چی کار کرده؟ این را بیار ببینم. رفقا یه کارای خوبی بکنید، بگذارید جگر پیغمبر خوشحال بشه، شاد بشه، بگه آخ جگرم. آن‌وقت میاد از تو تشکر می‌کنه! این‌قدر خوشحال میشه کارای خوب بکنید! پیغمبر رو خوشحال کنید. بگو یا رسول الله حریص من بودی، الان خوشحال شدی؟ الان من یک کمی به راه اومدم، مراقبت کردم، یه ذره خوشحالت کردم؟ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ هدایت‌گری امام زمان، دائمی است 🔻 در زیارتنامهٔ «امام زمان» (عج) می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَيْكَ ي
✳️ اگر پاکیزه شدی آقا را به تو نشان می‌دهند 🔻 امیرالمؤمنین علیه‌السلام مانند قرآن است. «لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»؛ (مسّ نمی‌کند و ادراک نمی‌نماید آن را مگر پاکیزه‌شدگان). ✅ باید پاکیزه شد؛ اگر پاکیزه شدی، آقا را به تو نشان می‌دهند؛ جمال باطنی و نور معنوی ائمه علیهم‌السلام را می‌بینی و عاشق می‌شوی؛ همه چیز از چشمت می‌افتد، چنان‌که بعضی رفتند و رسیدند. هر شیعه‌ای که به‌طرف خدا برود و به‌سوی حق متعال بازگشت نماید، شعاعی از نور امام زمان او را اداره می‌کند؛ هرچند خودش هم نفهمد. نور حضرت و تصرّف و اشرافش الان هم هست و تعطیل‌بردار نیست. 👤 📚 از کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها»| ج۱ 📖 صفحات ۲۲۲ و ۲۲۳ 🙏 ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ سرّ «رضا» بودن امام هشتم 🔻 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام «امام هشتم»؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی‌یابد و خوشحال نمی‌شود، مگر به وساطت مقام رضوان «رضا» (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام «امام رضا»! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد. 👤 #⃣ ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ آدم به‌اندازه‌ای که ولایتش قوی می‌شه، اخلاقش بهتر می‌شه! 🔻 این نکته رو هیچ‌وقت فراموش نکنید: «تو مسیر خدا تنگ شدن خُلق، نشونهٔ انحراف از مسیر خداست و خوش‌خلقی نشونهٔ ولایتمداریه. آدم به‌اندازه‌ای که ولایتش قوی می‌شه، اخلاقش بهتر می‌شه.» این ملاک خیلی مهم و کاربردیه. 👤 📚 از کتاب «طعم شیرین خدا» – کتاب پنجم: با شِکر شُکرت شیرین می‌شود کامم 📖 ص ۱۵۷ #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ به همه از همین غذا دادند؟ 🔻 در یکی از عملیات‌ها، برای ناهار چلوکباب برگ آوردند؛ با تمام مخلفاتش.
✳️ فرمول اخلاص! 🔻 در یکی از همین آمدوشدها با ماشین، آقا مهدی به من گفت: «می‌خوام یه فرمولی بهت بگم که ببینی کارِت برای خدا هست یا نه؟» با خودم فکر کردم حتماً چیزی از من دیده یا فهمیده که این حرف را مطرح می‌کند. یک لحظه از خودم بدم آمد. گفتم: «آقا مهدی، چطور می‌شه آدم توی جنگ بیاد، مجروح بشه، این همه درد و رنج بکشه بعد بگه آیا کارش برای خداست یا نه؟ فکر می‌کنید کار ما برای خدا نیست؟» گفت: «نه منظورم این نبود که کار شما برای خدا نیست. من می‌خوام یه فرمولی بهت بگم که در هر زمانی بتونی کار خودت رو بسنجی.» گفتم: «بفرمایین آقا مهدی.» گفت: «اگر یه زمانی تونستی از جیب خودت یه پولی رو در راه خدا انفاق کنی، اون وقته که می‌فهمی این جنگیدنت هم برای خدا هست یا نه. مصطفی، انفاق مال از ایثار جان سخت‌تره.» این حرف آقا مهدی هنوز هم در گوشم هست. 📣 راوی: مصطفی مولوی 📚 از کتاب «ف.ل.۳۱» روایت زندگی ، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا 📖 ص ۱۲۶ ✍ علی اکبری مزدآبادی ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
قیامت این چیزها را نمی‌داند! 🔻 مرحوم اواخر عمر دیگر نمی‌توانستند با پای خود جایی بروند و چون وسیله‌های امروزی نبود، ناچار کسی ایشان را کول می‌گرفت و به این طرف و آن طرف می‌برد. این کار مشکلی برای کسی نداشت چون بدن ایشان در آن ایام لاغر و نحیف شده بود. 🔸 یک روز جایی می‌رفتند. در کوچه‌ی شترداران کسی که ایشان را کول کرده بود، ظاهرا خسته می‌شود و مرحوم شیخ مرتضی را کنار کوچه به زمین می‌گذارد. بدن ایشان به دیوار کاهگلی خانه‌ی مجاور برخورد می‌کند و کمی خاک و پر کاه روی زمین می‌ریزد. ایشان با نگرانی درب آن خانه را می‌کوبند. صاحبخانه در را که باز می‌کند شیخ مرتضی را می‌شناسد. شیخ مرتضی می‌گویند من به دیوار خانه‌ی شما تکیه داده‌ام و کمی از خاک و کاهگل دیوار به زمین ریخته. بفرمایید چقدر باید بدهم تا جبران شود. صاحبخانه که به شیخ مرتضی ارادت داشت، می‌گوید اختیار دارید. منزل من متعلق به شماست. آقا در جواب می‌گویند این چیز‌ها را نمی‌داند. یا باید رضایت بدهی و حلال کنی یا باید خسارت بگیری». 📚 کتاب 📖 ص ۴۸ 👤 #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خدای انسان معاصر 🔻 نقش ایمان به ارزش‌ها و پایبندی به امور نامحدود چیست؟ چه آثاری دارد؟ اگر آن‌ها را نداشته باشیم، چه زیانی به ما می‌رسد؟ این مشکل زمان ما و جوامع معاصر است. ‼️ انسان معاصر به معبودی غیر از «الله» ایمان دارد. او به معبود «مصلحت» و معبود «نفس» ایمان دارد: «أَرَأَيْتَ مَن اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ؟» و این کفر به الله است؛ خداوندگاری که سرآمد همهٔ ارزش‌ها و آفرینندهٔ الگوهای برتر و آرمانی است... او به خدایی دیگر ایمان آورده و نفس خود را مقدس‌ترین موجود در نزد خویش قرار داده و با دیگران بر اساس این ایمان پست خود پیوند برقرار کرده است؛ به‌گونه‌ای که برای او هیچ دوستی یا دشمنی جز مصلحت وجود ندارد و هیچ عدل و انصافی جز مصلحت معنا ندارد. او برطبق مصلحت خویش رفتار می‌کند و براساس ذات خویش ارتباط برقرار می‌کند و از نظر او، خود، معبود است. او در جامعهٔ خود غریب و تنهاست. 👤 📚 از کتاب 📖 ص ۱۱۳ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ حکومت و جامعهٔ دینی یافتنی نیست، ساختنی است 🔻 حکومت دینی و جامعهٔ دینی یافتنی نیست، ساختنی است. بعضی فکر می‌کنند چون مبانی و احکام اسلامی الهی، قدسی و آسمانی است، پس قرار است یک حکومت دینی کامل و یک جامعهٔ دینی حاضر و آماده از بالا از آسمان جلوی پای ما بیفتد، مثل یک ساختمان پیش‌ساخته نصب شود و ما فقط زحمت زندگی کردن در آن جامعه را به خود بدهیم. چنین نیست؛ این خانه را باید ساخت و در آن وارد شد و نشست. خانهٔ از پیش آماده‌ای وجود ندارد. باید طراحی کنیم، باید بر اساس ارزش‌ها و احکام اسلامی میلی‌متر میلی‌متر برنامه‌ریزی کنیم و آجر به آجر بسازیم. 👤 📚 کتاب 📖 ص ۲۱ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ خودت را قربانی هوس نكن! 🔻 انسانِ حسينی، انسانی است كه به وسعت «روح مجردش»، فكر كند و برای خود برنامه‌ريزی نمايد، در اين دنيا به «ابديت» و به بودِ مقدّس خودش كه فردا برايش پيدا می‌شود، فكر می‌كند، به مقام اشرفيّت انسانی می‌انديشد، ما هم بايد تلاش كنيم و بفهميم در صحنه «كربلا» پيام اصلی چيست و چه چيز باعث شد كه عُمر سَعد خودش را باخت و خودش و بقيه را نيز از بين برد؟ ‼️ اگر می‌بينيم در كربلا كمتر از صد نفر می‌توانند آن چنان ايستادگی كنند، بايد به عمق اين حادثه بيشتر دقت كنيم. متأسفانه چيزهايی در دل ما خانه كرده است كه اگر درصدد علاج آنها برنياييم، به‌وسيله‌ی «فرهنگ معاويه‌ای» قرن بيستم از دست خواهيم رفت. گاهی توجه می‌كنم ای عجب! ما به همين كه «حالا خوشيم» راضی هستيم و به حقيقت طولانی، وسيع و ابدی خود فكر نمی‌کنيم، من فردای خودم را چگونه امروز پايه‌گذاری كنم؟ من «خودِ فردايم» را چگونه بايد ببينم و بشناسم و محكمش كنم؟ من خودم را چگونه بسازم كه فردا از آن متنفر نباشم و از آن فرار نكنم؟ كربلا در صحنه‌ی عمل به‌وسيله‌ی امام معصوم (ع) به تو نشان داد كه خودت را قربانی «هوس» نكن، يك «خود مقدس» برای خودت بساز تا در پرتو آن، زشتی فرهنگ معاويه را بشناسی و بفهمی كه برای ساختن چنين خودی، حسين(ع) چقدر كمك می‌كند و فرهنگ معاويه چگونه تو را «اكنون زده» كرده است. 👤 📚 از کتاب #⃣ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
حرف حساب
✳️ فرمول اخلاص! 🔻 در یکی از همین آمدوشدها با ماشین، آقا مهدی به من گفت: «می‌خوام یه فرمولی بهت بگم
✳️ کمپوت خنک! 🔻 بچه‌ها یک کمپوت گیلاس از یخچال در آوردند و جلوی آقا مهدی گذاشتند. من حواسم بود. آقا مهدی یک لحظه دستش را به بدنهٔ کمپوت چسباند و بلافاصله کشید. لحظاتی گذشت و بچه‌ها وقتی دیدند آقا مهدی کاری به کمپوت گیلاس ندارد خواستند خودشان کمپوت را باز کنند. آقا مهدی مانع شد. من متوجه شدم که آن‌ها بگی نگی ناراحت شده‌اند. من آهسته در گوش آقا مهدی گفتم: «به نظرم این بچه‌ها ناراحت شدنا!» گفت: «چرا؟ چطور؟» گفتم: «به‌خاطر همین نخوردن شما! اجازه بده این کمپوت رو باز کنن یه کم بخورین.» آقا مهدی چند بار زیر لب استغفار گفت و بعد ادامه داد: «خدا شاهده من نمی‌خواستم این حرف رو بزنم. من اهل این نیستم که خودم رو نشون بدم، ولی به‌خاطر دل شما و این که از دست من ناراحت نباشین می‌گم؛ اگر توی این هوای گرم من این کمپوت رو بخورم، دلم خنک می‌شه و جیگرم حال میاد؛ ولی بعدش وقتی که می‌رم توی خط، پیش رزمنده‌هایی که توی این گرما دارن کار می‌کنن و زحمت می‌کشن، ممکنه یا اونا حرف من رو قبول نكنن، يا من حرف اونا رو نفهمم. من باید هم‌رنگ و هم‌دل اونا باشم تا حرف همدیگه رو خوب متوجه بشیم و بفهمیم.» 📣 راوی: عبدالرزاق میراب 📚 از کتاب «ف.ل.۳۱» روایت زندگی ، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا 📖 ص ۱۵۸ ✍ علی اکبری مزدآبادی ❤️ ✅ اینجا بخوانید؛ (برش‌های ناب از کتاب‌هایی که خوانده و سخنرانی‌هایی که شنیده‌ایم) https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f