✳ رمضان؛ فرصتی برای هماهنگشدن با امام زمان
🔻 جایگاه #روزه عبارت است از غلبه بر #طبع_حیوانی جهت رسیدن به #حقایق_قدسی. دائماً باید به خودمان گوشزد کنیم «تو که از سرای طبیعت بیرون نمیروی، به کوی حقیقت راهت نمیدهند». در #شب_قدر کسی به کوی حقیقت نظر میکند که حداقل با بیست و چند روز روزهداری بر طبع خود غلبه کرده باشد و با رعایت #حرام و #حلال الهی یک نحوه هماهنگی با حضرت #صاحب_الزمان(عج) که صاحب شب قدر است، بهدست آورده باشد.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 برگرفته از کتاب «رمضان دریچهی رؤیت»
#⃣ #سلوک
🙏 #خدایا_منجی_را_برسان
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ در رمضان برای مواجهشدن با دریای جامعه تمرین میکنیم
🔻 وقتی میخواهیم به کودکی شنا بیاموزیم، ابتدا او را در برکهای کوچک رها میکنیم تا در این مکان کوچک و کمعمق، با راهنمایی مربی شنا یاد بگیرد. پس از آنکه کودک شناکردن در این مکان را آموخت، اجازه میدهیم در دریا هم شنا کند. تمرین مسئلهای اساسی در زندگی انسان است. #روزه تمرینی است برای انسان در برابر #محرمات و #واجبات و #هواها و #شهوات.
🔸 ازاینرو است که قرآن میگوید «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» (بقره، ۴۵) مقصود از صبر، روزه است. یعنی اگر میخواهید در #زندگی_اجتماعی در اجتناب از محرمات موفق باشید، از روزه یاری جویید. بنابراین، آنچنان که در برکهای کوچک برای مواجهه با دریا تمرین میکنیم، در #ماه_رمضان نیز برای مواجهشدن با دریای #جامعه تمرین میکنیم. در رمضان تمرین میکنیم تا پس از آن وارد جامعه شویم و محرمات را ببینیم و از آنها دوری کنیم؛ شهوات را ببینیم و از آنها اجتناب کنیم. این است هدف روزه. اسلام میخواهد که مسلمان در جامعه حضور داشته باشد و منحرف نشود. #انزوا و #عزلتنشینی و حضور نداشتن در جامعه فضیلتی ندارد.
👤 #امام_موسی_صدر
📚 از کتاب #برای_زندگی
📖 صفحات ۲۶۵ تا ۲۶۷
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دو شرط مهم در اجابت دعا
💠 «وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنیِّ فَإِنیِّ قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» (بقره، ۱۸۶)
هنگامی که بندگانم از تو سراغ مرا میگیرند، همانا من نزدیکم؛ دعای دعاکنندهای که مرا بخواند اجابت میکنم.
🔻 در این آیه، خداوند متعال با مقید کردن وعدهی #اجابت به «إِذا دَعانِ»، دو شرط مهم در #دعا را به ما گوشزد میکند:
🔸 یکی اینکه دعا باید حقیقتاً دعا باشد. «أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» مانند آن است که بگوییم: عالم را احترام کن در صورتی که عالم باشد. این جمله یعنی آن عالمی را احترام کن که حقیقتاً عالم باشد و به علم خود عمل کند. جملهی «إِذا دَعانِ» نیز میفهماند که وعدهی اجابت در مورد دعایی است که حقیقتاً دعا باشد یعنی #قلب دعاکنندهی آن با #زبانش موافق باشد؛ چون #دعای_حقیقی آن دعایی است که قبل از زبان سر، زبان قلب و #فطرت که دروغ در کارش نیست آن را بخواهد.
🔹 دوم اینکه فرمود «دَعَانِ؛ مرا بخواند». دعایی وعدهی اجابت دارد که دعاکننده واقعاً آن را از خدا بخواهد؛ پس اگر کسی به زبان، خدا را خواند و در دل، امیدش به #اسباب_عادی و #امور_وهمی بود چنین کسی خدا را به دل نخوانده و شرط اجابت دعا را رعایت نکرده است.
📚 برگرفته از #تفسیر_المیزان
📱 نرمافزار #معارفی_از_قرآن
#⃣ #تفسیر
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ ایمان ابلیسی!
🔻 #ایمان بر طبق فرهنگِ غیرِ قابل تردید قرآن صرفا یک #امر_قلبی نیست. درست است که ایمان یعنی #باور و باور مربوط است به دل، اما قرآن هر باوری را، هر ایمانی را قبول و پذیرش و به رسمیت نمیشناسد. ایمان مجرد، ایمان قلبی خشک و خالی، ایمانی که در جوارح و اعضای مؤمن شعاعش مشهود نیست؛ این ایمان از نظر اسلام ارزشمند نیست.
🔸 اول مومن به خدا #شیطان است. پیش از آنکه بندگان پُرمدعای پروردگار و فرزندان پرناز و افاده آدم به این سرزمین خاکی بیایند، سالیانی خدای متعال را عبادت میکرد و دلش کانون معرفت خدا بود. اما در آن بزنگاه، در آنجایی که ایمانها همه آنجا به کار میآیند یعنی در هنگام #انتخاب، در هنگام تعیین راه نهایی این ایمان به کار ابلیس نیامد، این ایمان در همان دل ماند.
🔺 من میگویم ایمانی که فقط در دل بماند میپوسد و میخشکد، تو بگو؛ نه باقی میماند؛ ما شبهه را قوی میگیریم میگوییم ایمان در اعماق دل میماند. اما ایمانی که در دل میماند و به دست و پا و چشم و گوش و مغز و اعضاء و جوارح و زندگی و نیروها و انرژیهای ما نمیرسد، آن ایمان از نظر فرهنگ قرآنی ارزشمند نیست.
👤 #رهبر_معظم_انقلاب
📚 برگرفته از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن»
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ دعا هم طلب است و هم مطلوب!
🔻 قطعنظر از اجر و پاداشی که برای #دعا هست و قطعنظر از اثر استجابتی که بر دعا مترتب است، دعا اگر از حد لقلقهی زبان بگذرد و #دل با #زبان هماهنگی کند و #روح انسان به اهتزاز درآید، یک روحانیت بسیار عالی دارد، مثل این است که انسان خود را غرق در نور میبیند، شرافت #گوهر_انسانیت را در آن وقت احساس میکند. آن وقت خوب درک میکند که در سایر اوقات که چیزهای کوچک او را به خود مشغول داشته بود و او را آزار میداد، چقدر پست و ساقط و سافل بوده.
🔸 انسان وقتی که از غیر خدا چیزی میخواهد، احساس مذلت میکند و وقتی که از خدا میخواهد، احساس عزت. لهذا، دعا هم طلب است و هم مطلوب، هم وسیله است و هم غایت، هم مقدمه است و هم نتیجه. اولیای خدا هیچچیزی را به اندازهی دعا خوش نداشتند، همهی خواهشها و آرزوی دل خود را با #محبوب_واقعی در میان میگذاشتند و بیش از آن اندازه که به #مطلوبهای خود اهمیت میدادند، به خودِ #طلب و رازونیاز اهمیت میدادند.
👤 #شهید_مطهری
📚 از کتاب #بیست_گفتار
📖 صفحات ۲۳۵ و ۲۳۶
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ اهتمام به آبروی مؤمن
🔻 #آبروی_مؤمن اینقدر مهم است که اگر کسی از آبروی برادر مؤمن خود دفاع کند، به حسب روایت امیرالمؤمنین علیهالسلام از قول پیامبر (ص)، #بهشت بر او واجب میشود. حالا معنای واجب شدن بهشت این نیست که دیگر در هر صورت -هر کار کردیم و هر جور شد- این یک تعهد الهی است که آدم را بهشت ببرد؛ نه، همهچیز دست خود ما است و میتوان بهشت را با یک عمل واجب کرد، بعد خدای نکرده با یک عمل دیگر، همان را زایل کرد و بر خود حرام کرد.
🔸 به هر حال آنچه در این روایت مورد توجه است و مورد اهتمام است، آبروی مسلمان است. #شایعه_درست_کردن علیه مسلمان، شایعه را #بازگو_کردن علیه یک مسلمان، که گاهی یک حرفی علیه کسی زده میشود که آبروی او را به خطر میاندازد و ما هم میشنویم آن را و خب، گاهی خود ما ابتداکننده نیستیم اما همان را #نقل میکنیم، نقل ما را هم دیگری نقل میکند و همینطور این شایعه گسترش پیدا میکند علیه یک مسلمانی؛ درحالیکه بعد معلوم میشود که هیچچیز هم نبوده یا اگر چیزی هم باشد نباید منتشر کرد و نبایستی آبروی یک مسلمان را در خطر انداخت؛ چه برسد به اینکه در موارد متعددی هم خلاف واقع است.
👤 #مقام_معظم_رهبری
📚 برگرفته از کتاب #نسیم_سحر | مجموعه احادیث ابتدای درس خارج فقه؛ احادیث منتخب از کتاب النوادر
📖 ص ۹۰
#⃣ #اخلاق
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ تا میتوانید در ماه رمضان مهمان قرآن باشید
🔻 هر اندازه که توانستید در #ماه_رمضان مهمان #قرآن باشید؛ از این کتاب بهره ببرید، بخوانید و بالا بروید و خودتان را ارزان نفروشید. ماه مبارک رمضان، انسان باید مهمان چنین کتابی باشد.
🔸 در آن بیان نورانی وجود مبارک رسول گرامی(ص) فرمود: در این ماه شما با #استغفار خودتان را آزاد کنید. آزادی، از بهترین نعمتهاست. آزادی از هوا و هوس، از عفریت درون و بیرون، بهترین فضیلت است. فرمود: این ماه که مهمان خدا هستید، آن را با استغفار کردن آزاد کنید. وقتی جانتان آزاد بود، مثل مرغ باغ ملکوت است که قدرت پرواز دارد و میتواند در کنار این آیات الهی ترقی کند.
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
📝 #پیادهشده_سخنرانی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ درجههای روی شانهام نماد قدرت نیست نشان مسئولیت است!
🔻 خاطرم هست به اصفهان رفته بودیم و وقتی از محل استراحتمان بیرون آمدیم، دیدیم سربازی کفشهای شهید را واکس میزند. #شهید_صیاد_شیرازی گفت پسر جان چه کسی به تو گفته کفش من را واکس بزنی؟ حالا فرمانده پایگاه هم پشت سر ما بود. صدایش را طوری بلند کرد که همه بشنوند و دوباره ادامه داد: «پسرم من یک سربازم، تو هم یک سربازی، سرباز باید کفش خودش را خودش واکس بزند.» شهید میگفت این درجههایی که روی دوشم میبینی، درجههای #قدرت نیست، درجههای #مسئولیت است.
👤 راوی: داماد شهید صیاد شیرازی
📌 متن کامل این گفتوگوی خواندنی در لینک زیر🔻
http://fna.ir/1o9aab
پ.ن: شهید صیاد شیرازی در ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ در مقابل منزلش به دست منافقین ترور شد.
❤ #مثل_شهدا_زندگی_کنیم
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ پیچِ ایمان!
🔻 آیتالله بهجت هر وقت قصهٔ کسی [امثال شمر و...] را نقل میکردند همیشه میفرمودند: «فکر نکنید ما از این امور بَری هستیم! باید جای آن پیش بیاید، در همان شرایط ببینیم که ما هم مثل آنها رفتار میکنیم یا نه. دنیا خیلی به آنها رو کرده بود.»
🔸 «اعمال» انسان در «تصمیمگیری» او خیلی اثر دارد؛ یعنی یک موقع از انسان نعوذ بالله «معصیتی» سر زده است، همین باعث میشود راحتتر از «ائمه» ببُرد. اما یک جایی «طاعتی» از انسان سر زده است، به همین خاطر با وجود وسوسهٔ شیطان، سختتر از آنها میبُرد. یعنی همهٔ اعمالی که انسان بهطور روزمره انجام میدهد دائما دارد این پیچ را شلوسفت میکند. اینطور نیست که یک پیچ سفتی تمام مانده باشد و خیال ما راحت باشد که دیگر آن را کنار بگذاریم و بقیهٔ فضائل را درست کنیم! نه، دائما دارد این پیچ شلوسفت میشود و آچار آن دست انسان است که از کدام طرف بچرخاند.
🔺 ایستادن در مقابل وسوسههای شیطان، محکم کردن پیچ «ایمان» است و اجابت شیطان، شُل کردن آن پیچ و یک دفعه هم ممکن است کاملاً باز شود و از محبت «اهلبیت» و بلکه ایمان به خداوند سبحان جدا شود.
👤 #استاد_محمدرضا_عابدینی
📚 از کتاب #تا_ابد_زندگی | ج ۱
📖 ص ۲۱۲
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ همه باید واعظ یکدیگر باشیم
🔻 «وَتَوَاصَوْا بِالْحَق» (عصر، ۳) #تواصی یعنی #توصیه_متقابل؛ یعنی #مراقب یکدیگر بودن افراد؛ دائما من مراقب شما باشم و اعمال شما را در نظر بگیرم و شما را متذکر باشم و تذکر بدهم که ای رفیق! یک وقت خوابت نگیرد، #غفلت نکنی، مواظب باش؛ و شما متقابلاً به من بگویید. آن یکی به دیگری بگوید و آن یکی به دیگری؛ مثل سربازهایی که در یک میدان میجنگند که حس میکنند اگر از ناحیهی یک فرد و از ایستگاه و موقف یک فرد، دشمن رخنه کند، به صف ضربه وارد میآید.
‼️ این اشتباه است که امروز ما مسئلهی #وعظ را صرفاً یک شغل صنفی تلقی میکنیم. البته نمیخواهم بگویم که به آن کار احتیاجی نیست، به آن احتیاج است و آن در جای خودش درست است اما اینکه وقتی میخواهیم یک نفر بیاید دو کلمه #نصیحت و #موعظه کند، حتما باید یک کسی باشد که سالها درس عربی خوانده باشد، معمّم باشد، بالای منبر هم برود، بعد هم یک خطبهی غرّایی بخواند: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم... و بعد صحبت کند؛ اینطور نیست، همه باید #واعظ به یکدیگر باشیم. «وَتَوَاصَوْا بِالْحَق» یعنی همه یکدیگر را به #حق سفارش کنند.
👤 #شهید_مطهری
📚 از کتاب #مجموعه_آثار | ج۲۸
📖 صفحات ۷۶۶ و ۷۶۷
#⃣ #تفسیر
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ حضرت خدیجه فرهنگ جاهلی را به فرهنگ عقلانی تبدیل کرد
🔻 آنچه در خصوص #حضرت_خدیجه باید بدانیم این است که ایشان #فرهنگ_جاهلی را به #فرهنگ_عقلانی تبدیل کردند که این مهم از هر کسی ساخته نیست.
🔸 در فرهنگ جاهلی دلیل تصدیق و تکذیب، برهان نیست بلکه قبول و نکول پدران و اقتدا به رسوم گذشتگان ملاک بود. در حقیقت، فرهنگ جاهلی فرهنگ تقلید است؛ در این فضا، خدیجه(س) #برهان_عقلی اقامه کرد و حتی قبل از بعثت، محقّق بود و موحدانه زندگی کرد و خدا را عبادت مینمود و #ولایت را با همهی وجود پذیرفته بود.
🔺 فرهنگ جاهلی همهی جامعه را جاهل میکند، از جمله #اقتصاد جامعه را و اقتصاد جاهلی در محدودهی #ربا دور میزند، اما حضرت خدیجه(س) در آن فضای جاهلی، فرهنگ عقلانیت را یافت و روی این اقتصاد جاهلی خط بطلان کشید. آن ثروت کلان ایشان نیازی به تجارت نداشت. ایشان میتوانست با ربا که تجارت رسمی آن دوران بود خود را اداره کند و خطر تجارت در راههای پرخطر شام و حجاز را نپذیرد اما ایشان فرهنگ جاهلی و ربا را تحریم کرد و مال التجاره خود را تحت اشراف پیامبر به سودآوری رساند و سپس آن را در خدمت اسلام قرار داد. ما فرزندان این مادریم و این فخر ماست و باید حق این مادر را به درستی ادا کنیم.
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
📝 #پیادهشده_سخنرانی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ یک روز میفهمیم زندگی دنیا اصلا زندگی نبوده!
🔻 «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» انسان میگوید: ای کاش برای زندگیام چیزی پیش فرستاده بودم! انسان وقتی وارد صحرای #قیامت و عالم #آخرت میشود تازه میفهمد که زندگیاش آن است و این که در #دنیا بوده اصلا #زندگی نبوده بلکه جلسهی #امتحان بوده. درست مثل یک دانشجو که ساعتی در جلسهی امتحان است و آن امتحان، سرنوشتش را در همهی عمر و برای دهها سال تعیین میکند. در اینجا تعبیر قرآن تعبیر عجیبی است، کأنه میخواهد بگوید قبل از اینجا اصلا زندگی نبود. «يَقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي» ای کاش برای زندگیام چیزی پیش فرستاده بودم.
👤 #شهید_مطهری
📚 #مجموعه_آثار | ج۲۸
📖 ص ۵۴۴
#⃣ #تفسیر #معاد
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳️ راه رحمت الهی را بر خود نبند!
🔻 [اگر] ما درِ يک شيشه را محکم ببنديم، بعد آن را وارد يک اقيانوس کنيم، آنگاه [میتوانیم] بگویيم اقيانوس به اين عظمت چرا يک ذره آب در اين شيشهی نيمليتری نمیريزد؟ جواب اين است که اقيانوس، بیپايان است ولی درِ شيشه بسته است. اقيانوس کارش اين است که هر جا که موجودی و راهِ بازی باشد، سرايت کند. اين راه از ناحيهی خود اين موجود بسته است.
🔸 انسان اگر راه را بر خود نبندد، #رحمت_الهی او را میگیرد. رحمت الهی آنجا را نمیگیرد که راه را خود انسان بر خود بسته باشد.
👤 #شهید_مطهری
📚 #مجموعه_آثار | ج۲۷
📖 ص۴۷۶
💬 پ.ن: مگر ممكن است كه انسان وارد سفرهی #كريم بشود و از آنجا، محروم خارج بشود؟ مگر وارد نشوی. آن كسانی كه وارد سفرهی غفران و رضوان و ضيافت الهی در اين ماه نشوند، البته بیبهره خواهند ماند و واقعا اين محروميت به معنای حقيقی است. «ان الشقي من حرم غفرانالله في هذا الشهر العظيم». محروم واقعی، آن كسی است كه نتواند در #ماه_رمضان، غفران الهی را به دست بياورد.
🗓 بخشی بیانات #رهبر_معظم_انقلاب در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهوری اسلامی، به مناسبت عيد سعيد فطر در تاریخ ۶۹/۲/۷
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ غرب امروز؛ سرگردان در مسیر فروپاشی
🔻 در تحليل وضع امروزی غرب گفتهاند: « #تمدن_غربی مانند خروسی میماند كه سرش را بريدهاند، برای مدتی كوتاه اين طرف و آن طرف میدود، با حركتی سريع و بدون هدف، تا جان آن بدر رود و بميرد.» تمدن فعلی، تمدنی است كه تحولات آن بسيار زياد است اما تحولاتی سرگردان که روند فروپاشی آن را سريعتر میکند؛ بدون آن که تذکرات حکيمان را در امر #فروپاشی جدّی بگيرد.
‼️ خطر از آنجا ما را تهديد میکند که تمدن غرب را بريده از گذشته و آيندهاش بنگريم و حياتِ در حال اضمحلال و بیآيندگی آن را نبينيم.
👤 #استاد_اصغر_طاهرزاده
📚 از کتاب «علل تزلزل تمدن غرب»
#⃣ #غرب_شناسی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
هدایت شده از حرف حساب
✳ امام زمان؛ میزانکنندهی ترازوها
🔻 شرّ #آخرالزمان -که بدترین شر است- شری است که در آن، #معروف به #منکر و #ظلم به #عدل تبدیل شده است. در این زمان ترازوها تغییر کرده، زیباییشناسیها عوض شده و ارادهها در آخرین حد از انحراف و انحطاط قرار گرفتهاند و به همین دلیل تاریکی مطلق حاکم شده است. در تاریکی مطلق، خشت گلی جای طلا را میگیرد؛ چراکه ترازوهای بشر عوض شده است. لذا حضرت #ولیعصر (عج) ابتدا ترازوها را اصلاح میکنند تا عدل در بیرون قابل تحقق باشد.
👤 #آیت_الله_میرباقری
📚 از کتاب #بینش_تمدنی
📖 صفحات ۱۱۳ و ۱۱۴
🙏 #خدایا_منجی_را_برسان
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ روضهخوان خودت باش!
🔻 در دعای #ابوحمزه_ثمالی هست که «أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي» خدایا به من کمک کن روضهخوان خودم شوم.
مردم همه دنبال طربخانه خویشند/ من مرثیهخوان دل دیوانه خویشم
«أَعِنِّي بِالْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِي فَقَدْ أَفْنَيْتُ بِالتَّسِّوِيفِ وَ الْآمَالِ عُمُرِي» با امروز و فردا کردن، که باید خودم را آماده میکردم برای ورود به #ابدیت، خودم را ضایع کردم. خودم را فانی کردم. عمرم را ضایع کردم.
👤 #آیت_الله_سیدحسن_عاملی
📺 #سمت_خدا | ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
#⃣ #سلوک #قیامت
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چه با خودت آوردی؟
🔻 خداوند در #قرآن میفرماید «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» نفرمود کسی که در دنیا کار خوب بکند یا کسی که در دنیا ایمان بیاورد #اهل_نجات است، در هیچ جای قرآن نداریم که فرموده باشد «من فعل الحسنه» بلکه فرمود: «من جاء بالحسنه» این یعنی انسان باید یک قدرتی داشته باشد که بتواند این اعمال حسنه را #با_خود_ببرد. یعنی اعمالش در دستش نقد باشد. اینطور نباشد که در دستش کار خیر بگذارد بعد #گناه کند، #غیبت کند و... که با این کارها افعال خیرش بریزد. این مصداق همان «من فعل الحسنه» است که مورد نظر قرآن نیست بلکه انسان باید آنطور باشد که بتواند همهی افعال نیک و خوب خودش را به همراه خود ببرد. لذا در صحنهی #قیامت نمیگویند تو در دنیا چه کردی؟ بلکه میگویند چه با خودت آوردی؟
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
📝 #درس_تفسیر ۹۳/۰۹/۰۳
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چشم و گوشَت را باز کن!
🔻 #قرآن_کریم از اول #عقل را حجت قرار داده است. #اسلام علیه عقل قیام نکرده. اگرچه غلط است انسان اسم این مردک را جزو سران ادیان و ادیان منسوخه ببرد [ولی بهعنوان مثال] #حسینعلی_بهاء میگوید: کور شو تا جمال مرا ببینی، کر شو تا نغمهی مرا بشنوی. عجب کاری است! این چه جمالی است که آدم باید کور شود تا آن را ببیند و چه صدایی است که آدم باید کر شود تا آن را بشنود؟! ولی قرآن میگوید چشمت را باز کن تا جمال مرا ببینی، گوشت را باز کن تا صدای مرا بشنوی، فکرت را باز کن تا حقایق مرا درک بکنی؛ مذمت میکند آنهایی را که چشم و گوش و فکر خودشان را به کار نمیاندازند و یک حالت تسلیم و #تعبد_احمقانه به خود میگیرند.
👤 #شهید_مطهری
📚 #اسلام_و_نیازهای_زمان | ج۱
📖 صفحات ۸۴ و ۸۵
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ چرا خدا از خودش میگوید؟
🔻 سادهدلی را دیدم که به #قرآن و #خدا اعتراض داشت. میگفت مگر خدا نمیگوید از خود تعریف نکنید، مگر نمیگوید منم نزنید، پس چرا هر جای قرآن را باز میکنی او از خودش میگوید که چه کردهام و چه نکردم و فقط از خودش دم میزند؟
🔸 گفتم ما از بس خودمان را پیچیدهایم و به #بتها و #حجابها چشم دوختهایم، او میخواهد خودش را نشان بدهد، که من هستم که جلوه کردهام و تو هستی که در جلوهها ماندهای و آنها را بت ساختهای و در آن #محدودهها ماندهای. راه بیفت! این شیرهای آب، اگر منبعها نبودند، آبی به تو نمیدادند و جز قرقر و بادگلو چیزی نداشتند و این اوست که منبعها را سرشار کرده است: «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا عِنْدَنَا خَزَآئِنُه»ُ (حجر، ۲۱)
🔺 کاری که قرآن در رابطه با #فکر ما دارد همین نکته است که او را در تمامی بتهای ما و حجابهای ما نشان بدهد، که تو با او پیوند بخوری و از #محدودها بیرون بیایی.
👤 #استاد_علی_صفایی_حائری
📚 برگرفته از کتاب #صراط
📖 ص ۳۵
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ اول طهارت، بعد دعا
🔻 ما همه اجمالا کموبیش هر کس به اندازهی خود دارای #گناه هستیم. در این #شب_قدر اولا باید #توبه کنیم، گناهان پاک شود و وقتی گناه پاک شود، مقدرات عوض میشود. اول، آب لجن حوض را باید انسان بکشد و بیرون بریزد تا آب تازه بهجای آن آب بریزد. اگر آب تازه هم روی آن آب لجن بریزند، فایده نمیکند. اول باید توبه کرد. اول باید طهارت کرد.
شستوشویی کن و آنگه به خرابات خرام
تا نگردد ز تو این دیر خراب آلوده
✅ اول #طهارت است و بعد #دعا کردن.
👤 #علامه_طهرانی
📚 از کتاب #مطلع_انوار | ج۱۲
📖 ص ۴۲۶
#⃣ #سلوک
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ خدایا آمدم!
🔻 بعضی از شرایط #توبه واجب و اساسی است، بعضی مستحب. شرایط اساسی توبه چند چیز است: ۱. انسان جدّا از گذشته #پشیمان شود؛ ۲. تصمیم جدی بگیرد که در آینده آن کار را نکند؛ ۳. بعد از پشیمانی نسبت به گذشته و تصمیم نسبت به آینده، با #اخلاص به پیشگاه ذات اقدس اله عرض کند و بگوید: خدایا آمدم!
🔸 نه رو به قبله بودن لازم است، نه آب توبه خوردن و نه طهارت ظاهری مثل وضو و غسل، فقط بگوید: خدایا آمدم. این اساس توبه است.
🔺 به هر حال خودِ توبه در حکم آب است و انسان را شستوشو میدهد.
👤 #آیت_الله_جوادی_آملی
📚 برگرفته از کتاب «توصیهها، پرسشها و پاسخها»
📖 صفحات ۸۱ و ۸۲
#⃣ #سلوک #شب_قدر
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ معادباوری اعمال را ضرب در ابدیت میکند
🔻 اگر انسان گره خورد به #قیامت و #ابدیت، اعمالش ضرب در ابدیت شده است. کسی که گره خورد به صد سال عمر دنیا، عملش حداکثر همین صد سال عمر دنیاست. ارزش او همین قدر است. توان یا ضریب بینهایت، با توان یا ضریب صد، چقدر عمل را و هر لحظهی زندگی را متفاوت میکند! لذا #معادباوری و یاد #معاد، ایجاد اراده و انگیزه میکند و انسان را خستگیناپذیر میکند. خوف از معاد، انسان را با توان نامتناهی از بدی دور میکند و موتور وجودی انسان را در دور شدن از نقایص روشن میکند.
👤 #استاد_محمدرضا_عابدینی
📝 #پیادهشده_سخنرانی
#⃣ #سلوک #قیامت
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ جنگ گفتمانها!
🔻 جنگ واقعا بین دو گفتمان است؛ گفتمان علوی و گفتمان سرمایهداری لیبرال.
🔸 علیبنابیطالب علیهالسلام در یکی از سخنرانیهایشان فرمودند: به خدا سوگند در تمام دوران حکومت و مبارزات، من حتی یک دروغ به مردم نگفتم و هیچچیزی که به مردم مربوط بود، از آنان پنهان نکردم. این گفتمان علوی است و در برابرش گفتمانی است که آن را فلسفه سیاسی مدرن مینامند و پدرش ماکیاولی است.
❗️ماکیاولی در کتاب شهریار، در دستورالعمل حکومتی خود خطاب به حاکمان مدرن ( و این عهدنامه را باید دربرابر عهدنامه مالک اشتر گذاشت) میگوید: این اخلاقی که تاکنون انبیا از آن حرف زدند، اخلاق پیرزنهاست؛ اخلاق خصوصی است و به درد حکومت نمیخورد! سپس به شاهان، آموزش مناسک ورود به مدرنیته میدهد که تفکیک دین از حکومت و تفکیک اخلاق از سیاست، اذن دخول در آن است.
‼️ میگوید: دربرابر ده فرمان موسی و عیسی علیهمالسلام که «دروغ نگویید»، «سرقت نکنید» و ... من ده فرمان جدیدی آوردهام. ازجمله این ده فرمان، اینهاست که میگوید: «دشمنانت را بکش و اگر میتوانی دوستانت را نیز». همچنین میگوید: «به حاکمان سفارش میکنم که دروغ بگویید و وانمود کنید که راست میگویید».
👤 #استاد_رحیمپور_ازغدی
📚 از کتاب «علی و شهر بیآرمان»
📖 صفحات ۱۱ و ۱۲
#⃣ #غرب_شناسی
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳ چقدر شبیه قرآنی؟
🔻 در #شب_قدر که #قرآن جلوی صورت میگیری، برای این است که ببینی چقدر خودت را در قرآن میبینی؟ چقدر شبیه قرآنی؟ چقدر آیات قرآن در تو متبلور شده؟
👤 #استاد_حشمتالله_قنبری
#⃣ #پیادهشده_سخنرانی #شب_قدر #قرآن
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f
✳️ چه زمانی میتوانیم بگوییم علی(ع) امام ماست؟
🔻 #امامت #علی علیهالسلام یعنی #پیروی ما از ایشان. زمانی امامت علی برای ما محقق است که به ایشان #اقتدا کنیم. در غیر این صورت، علی امام ما نیست. علی در صورتی امام ماست که از او پیروی کنیم، وگرنه تفاوتی میان ما و دیگران نیست.
‼️ برادران عزیز! علی بسیار بسیار بزرگ است. اما علی مرواریدی نیست که در ویترین بگذارند یا فضیلتهای وی را روی لوحها بنویسند و ما به آن افتخار کنیم. هرگز! هرقدر که به #سیرهی علی عمل شود و هر اندازه #عملکرد ما با علی مطابق باشد و خویشتن را با #میزان علی بسنجیم، به همین اندازه میتوانیم بگوییم که علی از ما و ما از علی هستیم.
👤 #امام_موسی_صدر
📚 از کتاب #انسان_آسمان
📖 صفحات ۱۵۸، ۱۶۹ و ۱۷۰
✅ اینجا #حرف_حساب بخوانید؛ (برشهای ناب از کتابهایی که خوانده و سخنرانیهایی که شنیدهایم)
https://eitaa.com/joinchat/1217855490C4fc824863f