eitaa logo
محمدعلی انصاری
2.2هزار دنبال‌کننده
510 عکس
724 ویدیو
2 فایل
محمدعلی انصاری www.hedayatnoor.com ارتباط با ادمین @bhn_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰۲۵۱-کدامیک از مخاطبان قرآن موفق به تعقل و خردورزی می‌شوند؟ 🔹در پاسخ باید گفت: مخاطبان قرآن به سه دسته تقسیم می‌شوند: دستۀ اول مردمی هستند که اصلاً به قرآن توجهی نمی‌کنند و به آن سری نمی زنند و در واقع به حقانیت این کتاب مستطاب کافرند. دسته دوم کسانی هستند که ارتباطی سطحی و ابتدایی با قرآن دارند. مثلاً بدون آنکه معنای قرآن را بفهمند، آن را قرائت یا حفظ می‌کنند و برای در امان ماندن از ابتلائات روزگار به آن تبرک می‌جویند. این دسته گرچه از برخی برکات قرآن بهره می‌برند، از این کتاب استفادۀ لازم و کافی نمی‌کنند. دستۀ سوم کسانی هستند که با شناخت و معرفت به قرائت قرآن می‌پردازند و در آیات بیّنات آن تدبر و تأمل می‌کنند و می‌کوشند آموزه‌های این کتاب را در زندگی فردی و اجتماعی خود عملی کنند. روشن است که از میان سه دستۀ پیش گفته، تنها دستۀ اخیر از رهگذر قرآن کریم به تعقل و خردورزیِ قرآنی موفق می‌شوند. ▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲، ص۵۹. @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایتگری از جملۀ آداب و اخلاق نیک و از زمرۀ حقوق عامی است که وظیفۀ مؤمنان است و اهل ایمان باید این وظیفه را در قبال همسایگان و دوستان به جای آورند. در این میان، گاه انسانی خود به مرتبه ای رسیده که می تواند نقش هدایتگری دیگران را برعهده بگیرد و مقصد و مقصود را نشانشان دهد و به رشد هدایتشان کند، گاه نیز خود او توان این کار را ندارد. در این حال، تکلیف هدایتگری از دوشش برداشته نمی شود و او موظف است اسباب آن را برای همسایگان و دوستان فراهم آورد، بسترش را مهیاّ سازد تا در مناسبات اجتماعی ای که انسان ها با یکدیگر دارند، نیاز هدایت جویی در آن ها دیده شود و ایشان را در پاسخ گوییِ این نیاز یاری رساند. در هر حال، از هدایتگری که یکی از محاسن ادب و اخلاق و از جملۀ اصول روابط دوستانۀ اجتماعی و پیوندها و مناسبات جمعی است، نباید غافل شد. هر فرد باید در این باره احساس مسئولیت کند و در این راه به جد بکوشد و به دیگران برای رسیدن به مقصد روشن و پسندیده مدد رساند؛ چرا که غافل شدن از این مهم، مساوی است با به کج راهه رفتن و انحطاط جامعۀ انسانی. ▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۴۴-۴۳. @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
91_Momenon_A51,P5_Chegonegiye_Bahremandiye_Ensanha_az_Neame_Elahi.mp3
4.5M
چگونگى بهرمندى انسان‌ها از نعمت‌هاى الهى ٩١-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٢٥ آيه ٥١ (قسمت پنجم) محمدعلى انصارى زمان: ٢١:٥٢ حجم: ٤.٢ MB @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5911075915101640303.mp3
4.04M
انحراف مهم و آسيب جدى در مبحث توحيد (قسمت دوم) ١٧-شرح خطبه ٩١، جلسه ٥ (بخش سوم) محمدعلى انصارى زمان: ٢٠:١٢ حجم: ٣.٨ MB ٩١ @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5917986611970184275.mp3
3.55M
مفهوم حقيقى آزادى و اسارت در وجود انسان ٢٥-شرح دعاى ١٦ صحيفه سجاديه، جلسه نهم ( بخش اول) محمدعلى انصارى زمان: ١٧:٤٨ حجم: ٣.٣ MB @Hedayatnoor
پخش زنده ساعت ۲۰:۳۰ در سامانه منیب https://monibapp.ir @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰۲۵۲-نقل تاریخ در قرآن چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از دیگر کتاب‌های تاریخی متمایز می‌کند؟ 🔹پاسخ به این پرسش را در قالب ۴ نکته مطرح می‌کنیم: ۱- تاریخ، گزارشگر ارزش‌ها و ضد ارزش‌های واقع شده در گذشته است و رفتارهای زشت، زیبا، شایسته و ناشایست انسان‌ها را منعکس می‌کند. از این رو تاریخ برای بشریت آموزگاری بسیار مهم و جدی است و به همین خاطر توجه به تاریخ و بیان داستان‌ها و حکایات تاریخی، ابزار ارزشمندی برای معلمان و مربیان است. از آنجا که قرآن کریم کتاب تعلیم و تربیت است، از داستان‌ها به عنوان ابزاری کارساز برای تربیت مخاطبان وحی بهره می‌برد. ۲- تاریخ در قرآن سیر و حرکت دارد و خداوند در آینۀ حکایات و قصه‌ها جریان زندگی را آموزش می‌دهد. این ویژگی بدین خاطر است که در قرآن به زمان و مکانِ رخدادها و حکایت‌ها تکیه‌ای نمی‌شود و درس‌های تاریخی به صورت فرازمانی و فرامکانی عرضه می‌شوند. ۳- قرآن کتابی نیست که صرفاً تاریخ را روایت کند؛ بلکه علاوه بر نقل تاریخ، نقد تاریخ هم می‌کند. نقل تاریخ در قرآن طریقیت دارد و راهی است برای رسیدن به تحلیل زندگی گذشتگان. ۴- خداوند از جریانات و رخدادهایی که مطرح کرده است نتیجه‌گیری می‌کند و از مخاطبان وحی می‌خواهد که به این نتایج توجه کنند و آن‌ها را در زندگی خود جدّی بگیرند. ▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲، صص ۷۶-۷۰. @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از توصیه‌های مؤکد اسلام به مسلمانان شتافتن به یاری مظلوم است. اگر انسان شاهد ظلمی باشد و توان مقابله هم داشته باشد، اما چنین نکند، از مسلمانی به دور است: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً ینُاَدیِ یاَ للَْمُسْلمِِینَ فَلَمْ یجُِبهُْ فَلَیسَْ بمُِسْلمٍِ ». كسی كه بشنود فردی فرياد می‌زند: «ای مسلمانان، به فريادم برسيد، اما‌ پاسخش را ندهد مسلمان نيست. در روایت نبوی صلی‌الله علیه‌و‌آله آمده است که هر مسلمان سی حق بر دیگر مسلمانان دارد که یکی از آن ها، مقابله با ظلم و یاری برادر دینی است: «وَ ینَصُْرُهُ». البته در این حدیث، دایرۀ یاری گسترده‌تر شده و در ادامه آمده است: «ظَالمِاً وَ مَظْلُوماً» مقصود از کمک به مظلوم آشکار است؛ اما مراد از کمک به ظالم، بنا بر همان حدیث، آن است که برادرش را از ظلم باز دارد. درواقع، مسلمان، هم باید دست مسلمانان ستم دیده را بگیرد و یاری‌شان کند، هم جلوی ظلم کردنشان را بگیرد و به آنان اجازۀ این کار را ندهد. چنین وظیفه‌ای در عالم دوستی و همسایگی تأکیدی چندچندان پیدا می کند. ▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۵۴-۵۳. @Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا