🔰۲۶۳-عامل اصلی بازدارندۀ انسان از گناه چیست؟
عامل اصلی که میتواند انسانها را قاطعانه از دستدرازی به مال، ناموس و آبروی دیگران بازدارد، ایمان به حضرت احدیت و پایبندی به قواعد و احکام الهی است. انسانی که با تمام وجود معتقد است که خداوند ناظر بر رفتار و نیتهای اوست، سعی میکند بهترین افکار و رفتار را در زندگی برگزیند و روش و منشی خداپسندانه را در پیش بگیرد.
ایمان به خدا و عمل به شرایع الهی، جهانبینی و نگرش انسان را رشد میبخشد و بهترین عامل برای بازدارندگی از ارتکاب اعمال زشت و ناپسند است. اگر آدمی برهانهای الهی را باور کند و حجتهای خدا را از عمق جان بپذیرد، مثقال ذرۀ کار خیر و شرّ برایش اهمیت پیدا میکند و بدون نیاز به قوانین مدنی یا انگیزههای اخلاقی در خلوت و جلوَت از افکار و رفتار خود مراقبت میکند و در گذر زمان به اصلاح وضعیت فکری و عملی خود مبادرت میورزد.
آری، باور به نظارت الهی و اعتقاد راسخ به حقایقی چون:
«هُوَ معََكُمْ أيَنَْ ماَ كُنتْمُْ»
هركجا باشید او با شماست
و «نحَْنُ أقَرَْبُ إلِيَهِْ منِْ حَبلِْ الوَْرِيد»
ما از اصلیترین رگ او به او نزدیکتريم، بر نفْس سرکش آدمی مهار میزند و او را به تمام معنا در ضابطه و چهارچوب قرار میدهد و از گناه و خطا باز میدارد و شخصیت انسانی او را حفظ میکند.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۲۵۸-۲۵۷.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor
بسا در زندگی کارهايی را در ظاهر سطحی و جزئی ببينيم، اما برای انجام آن مجبور به صرف توان و هزينۀ بسيار شويم و در ميانۀ کار به دليل سنگينی و هزينهبر بودن آن خسته شويم و از انجامش دست شوييم؛ درمقابل گاه کارهايی بزرگ و باعظمت را چنان به آسانی از پيش میبريم که خود، از آن شگفتزده میشويم. يعنی يک کار واحد هم میتواند با سختی انجام شود و هم با آسانی.
کليد رسيدن به اين آسانی، در دستان حضرت «مُيسَّر» است. بنا بر ارادۀ الهی گاه اموری بر بندگان سخت و سنگين میشود و گاه راحت و آسان. يکی از راههای رسيدن به اين آسانی عطا کردن جان و مال و آبرو در راه خدا، در چهارچوب تقواست. مگر ممکن است کسی باور عميق به ياری پروردگارش داشته باشد و با اعتقاد کامل به او، از جان و مال و دار و ندارش بگذرد و خداوند متعال عرصههای دشوار را بر او آسان نکند، گرههای ذهنی او را نگشايد و موانع را از سر راهش کنار نزند؟ جز ذات اقدس او، کيست که قادر به گشودن گرهها و درهای بسته باشد يا کيست که بتواند دری را که او گشوده، ببندد؟
«لا فَاتحَِ لمَِا أغَْلَقْتَ وَ لا مُغْلقَِ لمَِا فَتحَْتَ»
چيزی را که تو بستهای، گشايندهای برايش نيست و چيزی را که تو بگشايی، کسی قدرت بستنش را ندارد.
▫️کتاب شکوه نیایش، شرح صحیفه سجادیه، ج۶، صص ۱۹۹-۱۹۸.
#لحظۀخوش
#شکوه_نیایش_جلد۶
@Hedayatnoor
16.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ولادت حضرت زینب سلاماللهعلیها
محمدعلی انصاری
زمان: ۶:۱۷ حجم: ۱۶.۲ MB
#ویدئو
#مناسبتها
@Hedayatnoor
103-Momenon.A62,P2.Rahkare Anjame Omore Bozorg.mp3
2.02M
راهكار انجام امور بزرگ
١٠٣-سوره مباركه مؤمنون جلسه ٢٨
آيه ٦٢ (بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ٠٩:٥٣ حجم: ١.٩ MB
#تفسیرقرآن
#مومنون
@Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معیار سنجش والدین در پیشگاه خداوند
محمدعلی انصاری
زمان: ۱:۳۰ حجم: ۵.۸ MB
#ویدئو
#ترنم_وحی
@Hedayatnoor
29_Khotbeh91_j8_P3_Osafe_Malakotiye_Fereshtegan_Be_Bayane_Amir_Almomenin2.mp3
3.32M
اوصاف ملكوتى فرشتگان به بيان
امير المؤمنين عليه السلام
(قسمت دوم)
٢٩-شرح خطبه ٩١، جلسه ٨
(بخش سوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٦:٣٧ حجم: ٣.١ MB
#نهج_البلاغه
#خطبه۹۱
@Hedayatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نمونهای از یقین به معاد
در زندگی اهل ایمان
محمدعلی انصاری
زمان: ۲:۰۱ حجم: ۹ MB
#ویدئو
#ترنم_وحی
@Hedayatnoor
37-Doa16.j13.P2.Mafhome Shirin Va Haghighiye Azadegi.mp3
2.71M
مفهوم شيرين و حقيقى آزادگى
٣٧-شرح دعاى ١٦ صحيفه سجاديه،
جلسه سيزدهم (بخش دوم)
محمدعلى انصارى
زمان: ١٣:٣٠ حجم: ٢.٥ MB
#صحيفه_سجاديه
#دعاى16
@Hedayatnoor
May 11
🔰۲۶۴- چرا حضرت یوسف علیهالسلام توانست از سوء و فحشا دوری کند؟
🔹به دليل اينکه يوسف علیهالسلام از بندگان مخلَص خداوند بود:
«إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ».
عبادت فقط به معنای خواندن نماز و روزه گرفتن و به حج رفتن نيست؛ بلکه عباد الله انسانهايی هستند که از خود تهی گشته و به تمام معنا فرمانپذير حق شده و تحت ولايت خداوند زندگی میکنند. عبد کسی است که تلاش میکند در مسير عبوديت، ناخالصیها را از وجودش بيرون ريزد و انگيزهها، ميلها و سليقههای غيرالهی را کناری بزند و اوامر و نواهی الهی را به گوش جان بشنود و به آنچه حضرت جانان میپسندد، اهتمام ورزد. چنين انسانی در مسير اخلاص حرکت میکند و در اين مسير جديت به خرج میدهد و سرانجام به جايی میرسد که خداوند خود خالصکنندۀ وجود او میشود.
چنين انسانی ديگر مخلِص نيست، بلکه مخلَص است. يعني به مقامی رسيده است که خداوند او را يکدست برای خود برمیگزيند و او مجتبای الهی میشود. اگر کسی مخلَص شد میتوان در حقش گفت که اين انسان به پاکی و تهذيب نفس رسيده است. میتوانيم اين مقام را مقام عصمت بدانيم.
بر اساس آموزههای قرآن کريم، کسی که به مقام اخلاص رسيده و مخلَص شده باشد، از گزند وسوسههای شيطان در امان است و ابليس نمیتواند او را به گمراهی بکشاند. شيطان خود نيز به اين حقيقت اعتراف کرده است:
«لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ * إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ»
قطعاً همۀ آنان را گمراه خواهم ساخت مگر از ميان آنان، بندگان خالصشدهات را.
▫️کتاب مشکاة، تفسیر قرآن کریم، ج۲۲،صص ۲۶۱-۲۶۰.
#پرسشازمشکاة
#کتاب_مشکاة_جلد22
@Hedayatnoor