eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
583 عکس
155 ویدیو
29 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فلسفه اسلامی
💎 برنامه و سفارش آیت الله العظمی به فراگیران حکمت اسلامی از زبان آیت الله غلامرضا شیخنا الاستاذحضرت آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی) فرمود : کسی که بخواهد رشته خود را فلسفه قراردهد خوب است و فلسفه را به این ترتیب بخواند: مرحله اول : ۱. المنطق ۲. الجوهرالنضید مرحله دوم: ۱. بدایةالحکمة ۲. کشف المراد بخش اثبات الصانع مرحله سوم: ۱. نهایة الحکمة ۲. شرح منظومه ۳. شفا مرحله چهارم: ۱. شرح اشارات ۲. شرح حکمة الاشراق قطب الدین شیرازی مرحله پنجم: ۱. جلد ۱و۲ ۲. الهیات شفا مرحله ششم : اسفارجلد ۳ تا ۹ —استاد فیاضی : افزون برهمه این ها یک دوره اسلامی متقن لازم است. 📚 پرنیان اندیشه، ص۴۳و۴۴ (کتاب پرنیان اندیشه مشتمل پرسش ها و پاسخ هایی از استاد فیاضی است). @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📌نقش آیت‌الله مصباح در ارتقاء فلسفۀ اسلامی بخش اول: 📍دکتر محمد فنایی اشکوری: 🔹آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (رضوان‌الله تعالی علیه) از فیلسوفان بزرگ عصر ما بود. او در سیر فلسفی خود سه مرحله را طی نمود: فلسفه‌آموزی، فلسفه‌پژوهی، و فلسفه‌ورزی. وی فلسفه اسلامی را از محضر بزرگ‌ترین فیلسوف زمانش علامه سیدمحمدحسین طباطبائی آموخت. سپس به تحقیق و پژوهش فلسفی پرداخت و متون سنتی فلسفۀ اسلامی را مطالعه و بررسی نمود، چنان‌که در کتاب تعلیقة علی نهایة‌الحکمة انعکاس یافته است. در مرحلۀ سوم او به طور مستقل به تفکر و تأمل در مباحث فلسفی پرداخت و با نقد و بررسی آراء گذشتگان و تأملات خود به آراء فلسفی خاص خود دست یافت. 🔸آيت‌الله مصباح ضمن اینکه فلسفه را خوب خوانده بود، و فلسفه‌پژوه و مدرسی برجسته در فلسفه بود، اما شأن اصلی او این بود که فیلسوفی صاحب‌رأی بود. او ضمن استفاده از آراء دیگران، در نهایت روی پای خود می‌ایستاد و به دور از تقلید و دنباله‌روی از کسی، به صورت اجتهادی به رأی و نظری می‌رسید. هر نویسنده و استاد فلسفه‌ای لزوماً فیلسوف نیست. فیلسوف فقط مصرف‌کنندۀ اندیشه‌های دیگران نیست، بلکه تولیدکننده است. 🔹در مباحث مختلف فلسفی از معرفت‌شناسی تا هستی‌شناسی و علم‌النفس نگاه خاص او و نوآوری‌هایش را می‌توان دید. تحلیل عقلی، برهان، نقد، مقایسه و نظریه‌پردازی عناصر و مراحلی است که در کار فلسفی او مشهود است. 🔸یکی از ویژگی‌های تفکر فلسفی آيت‌الله مصباح خلوص فلسفۀ اوست. او می‌کوشد فلسفه را با غیرفلسفه درنیامیزد. بسیاری از آثار فلسفی سنتی ما آمیخته با طبیعیات، کلام و عرفان است. استاد مصباح می‌کوشد در مقام فلسفه‌ورزی فقط فیلسوف باشد، و در بحث فلسفی چه در نوشتار و چه در گفتار از نقل شعر و متون مقدس و بیانات عرفانی بپرهیزد و کار دشوار فلسفه‌ورزی را با روش‌های سهل و پرمشتری خطابی جایگزین نکند. 🔹آيت‌الله مصباح در مقام بحث فلسفی از متون و آموزه‌های دینی استفاده نمي‌کند و بحث‌های فلسفی را با آن آموزه‌ها نمی‌آمیزد، اما پس از تثبیت مبانی و اصول فلسفی از آن در خدمت تفکر دینی بهره وافر می‌برد. او به کمک فلسفه مبانی و اصول اعتقادات دینی را اثبات می‌کند و بسیاری از آموزه‌های اعتقادی دین را با روش عقلی تحلیل و بررسی می‌کند. بنابراین فلسفۀ او مبتنی بر دین نیست، اما در خدمت دین قرار مي‌گیرد و بین این دو فرق بسیار است. 🔸یکی از خدمات آيت‌الله مصباح به فلسفه تدریس متون اصلی و دشوار فلسفۀ اسلامی و شرح آن متون است. یکی از کتاب‌هایی که ایشان تدریس کرده است شاهکار فلسفی ابن‌سینا الهیات شفا است. تقریرات این درس‌ها در چند مجلد منتشر شده است. این درس‌ها حاوی شرح و تفسیر حکمت سینوی، حل دشواری‌های متن شفا، و در مواردی نقد آراء ابن‌سینا است. 🔹کتاب دیگری که ایشان تدریس کرده، کتاب البرهان شفا است که دشوارترین متن در فلسفۀ اسلامی است. برهان که قلب مباحث منطق است، افزون بر مباحث منطقی، حاوی بسیاری از مباحث معرفت‌شناسی و برخی مباحث مربوط به فلسفۀ علم است. تقریرات این درس نیز در چند مجلد منتشر شده و راه را بر استادان دیگر در تدریس این کتاب هموار کرده است. 🔸کتاب دیگری که استاد مصباح تدریس کرده و حاصل آن درس‌ها در چند جلد منتشر شده است، مجلداتی از الأسفار الأربعه صدرالمتألهين است. این درس‌ها نیز شرح و تفسیر حکمت متعالیه همراه با نقد و بررسی و در مواردی ارائه دیدگاه‌های بدیل است. متن دیگری که آيت‌الله مصباح در جوانی تدریس کرده، کتاب نهایة الحکمة علامه طباطبائی است. شرح و تفسیر این کتاب همراه با نقد آراء علامه طباطبائی نیز در چند جلد منتشر شده است. اکثر قریب به اتفاق کسانی که در حوزه‌های علمیه ایران و هر جای دیگری فلسفۀ اسلامی می‌خوانند مستقیم یا غیرمستقیم از این درس‌ها بهره برده‌اند. 🔹علاوه بر تدریس متون یادشده، آيت‌الله مصباح درس‌های فلسفه را به طور آزاد و بدون محوریت متن هم داشته است که برخی از آنها به صورت کتاب منتشر شده است، مانند، چکیدۀ چند بحث فلسفی، دروس فلسفه و آموزش فلسفه. ادامه دارد .... ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌نقش آیت‌الله مصباح در ارتقاء فلسفۀ اسلامی بخش دوم: 📍دکتر محمد فنایی اشکوری: 🔹حوزۀ فعالیت فلسفی استاد مصباح محدود به فلسفۀ اسلامی نیست. وی در فلسفۀ غرب نیز مطالعات گسترده ای داشته و بسیاری از آراء فیلسوفان غربی همچون افلاطون، ارسطو، افلوطین، دکارت، جان لاک، هیوم و کانت را به‌ویژه در مباحث معرفت‌شناسی و فلسفۀ اخلاق نقد کرده است. ازآنجاکه مکتب‌های پوزیتیویسم و مارکسیزم بیشترین تقابل را با تفکر دینی و بیشترین تأثیر را بر تحصیل‌کردگان ایرانی در نیم قرن گذشته داشته‌اند، آیت‌الله مصباح با استفاده از اصول فلسفۀ اسلامی این دو مکتب را به تفصیل بررسی و نقادی کرده است. کتاب پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک دقیق‌ترین نقد به فلسفۀ مارکسی است. 🔸یکی از خدمات فلسفی استاد مصباح به فلسفه، بسط فلسفۀ اسلامی است. فلسفۀ اسلامی سنتی بیشتر متمرکز بر مابعدالطبیعه یا هستی‌شناسی و تا حدی علم‌النفس بوده است و به شاخه‌های دیگر فلسفه کمتر توجه استقلالی کرده است. آيت‌الله مصباح با استفاده از تراث اسلامی و تجربۀ غربی کوشید به شعب دیگر فلسفه همچون فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ دین، سیاست، حقوق، تاریخ، اجتماع و فلسفۀ علوم انسانی توجه کند و در این زمینه‌ها افق‌هایی را بگشاید. 🔹استاد مصباح در تدوین و تعلیم فلسفۀ اسلامی نیز گامی نو برداشته است. او با نگارش کتاب آموزش فلسفه، نخستین کتاب درسی فلسفه به معنای امروزی را عرضه کرد. مباحث کتاب آموزش فلسفه به صورت درس‌هایی آماده شده که هریک از آنها را می‌توان در یک جلسه تدریس کرد. در پایان هر درس چکیدۀ اهم مطالب بازگویی شده است که در رسیدن به جمع‌بندی بحث و به خاطر سپردن آن کمک می‌کند و با طرح پرسش‌هایی خواننده را به تأمل در مباحث طرح‌شده وامیدارد. فارسی بودن اثر، بیان رسا و قلم روان در عین دقت منطقی، کتاب را خواندنی و جذاب کرده است. کتاب آموزش فلسفه به جهت ویژگی‌هایی که دارد از کتاب‌هایی است که هر کسی که به فلسفه علاقه‌مند است با آن سروکار دارد و از آن استفاده می‌كند. 🔸آيت‌الله مصباح با درس‌ها، سخنراني‌ها، مقالات و کتاب‌هایش نقشی مؤثر در ترویج فلسفۀ اسلامی در حوزه و دانشگاه و جامعۀ علمی ما داشته است. افزون بر این، جوانان حوزوی و دانشگاهی بسیاری از سراسر جهان، به‌ویژه دنیای اسلام و خاصه در میان شیعیان با بهره‌مندی از اندیشه‌های این استاد به فلسفۀ اسلامی روی آورده و به بسط آن کمک کرده‌اند. ارزش این امر هنگامی بهتر فهمیده مي‌شود که توجه کنیم ترویج فلسفۀ اسلامی و تفکر فلسفی در جهان اسلام می‌تواند در بسط عقلانیت و مقابله با تعصب و تحجر نقشی سازنده داشته باشد. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌ماهیت شناسی اسلام رحمانی 📍آیت الله العظمی خامنه ای: گاهى يك شعارهايى داده ميشود، شعارهاى به‌ظاهر اسلامى كه باطناً اسلامى نيست؛ از جمله‌ى چيزهايى كه اخيراً خيلى رايج شده و انسان مى‌شنود در نوشته‌ها و در گفته‌ها، «اسلام رحمانى» [است]؛ خب، كلمه‌ى قشنگى است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانى‌اش قشنگ است؛ ❇️امّا يعنى چه‌؟ تعريف اسلام رحمانى چيست‌؟ 🔹خداى متعال، هم رحمان و رحيم است، هم «اشدّالمعاقبين» است؛ هم داراى بهشت است، هم داراى جهنّم است. خداى متعال، مؤمنين و غير مؤمنين را يك‌جور به حساب نياورده؛ أَ فَمَنْ كٰانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كٰانَ فٰاسِقاً لاٰ يَسْتَوُونَ‌. (سوره‌ى سجده، آيه‌ى ۱۸) 🔸 اسلام رحمانى كه گفته ميشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غير مؤمن، در مورد كافر، در مورد دشمن، در مورد كافرِ غير دشمن چيست‌؟ همين‌طور پرتاب كردن يك كلمه بدون عمق‌يابى، كارى است غلط و احياناً گمراه‌كننده. بعضى‌ها كه در حرفها و نوشتجات و اظهارات اين تعبير «اسلام رحمانى» را به كار ميبرند، انسان مشاهده ميكند و خوب احساس ميكند كه اين اسلام رحمانى يك كليدواژه‌اى است براى معارف نشئت‌گرفته‌ى از ليبراليسم، يعنى آن چيزى كه در غرب به آن ليبراليسم گفته ميشود. البتّه تعبير ليبراليسم و عنوان ليبراليسم براى تمدّن غربى و فرهنگ غربى و ايدئولوژى غربى هم تعبير غلطى است؛ چون واقعاً آنها نه ليبرالند، نه اعتقاد به ليبراليسم به معناى واقعى كلمه دارند؛ ولى خب حالا يك اصطلاحى است ليبراليسم. اگر اسلام رحمانى اشاره‌ى به اين است، اين، نه اسلام است، نه رحمانى است؛ مطلقا. تفكّر ليبراليستى از تفكّر اروپاى قرن هجدهم و نوزدهم - يعنى زيربناى فكرى اومانيستى كه نفى معنويّت و خدا و مانند اينها است - سرچشمه ميگيرد. بیانات در دیدار دانشجویان 1394 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
99.11.21 astad fayyazi.m4a
20.64M
🎙بیانات آیت الله فیاضی - با موضوع: اجتهاد در معارف 📅سه شنبه ۹۹/۱۱/۲۱ 🔷 مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم @mt_falsafeh
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپی جالب و شنیدنی درباره از منظر رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای حضرت آیت‌الله جوادی آملی (حفظه الله ) آیت الله مصباح یزدی (رحمة الله علیه) حضرت آیت الله سبحانی ( حفظه الله ) ✅ در این کلیپ به پاسخ برخی سوالات مربوط به ضرورت حوزه مطالعات و فعالیتهای فلسفه اسلامی از زبان بزرگان بزرگان فلسفه و عرفان و کلام پرداخته شده است ✅ @mt_falsafeh 🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📌غیبت حوزه از صحنه های فلسفی جهان 📍آیت الله العظمی خامنه ای: 🔹امروز حوزه نباید در صحنه‌های متعدد فلسفی و فقهی و کلامی در دنیا غائب باشد. این همه سؤال در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است؛ پاسخ حوزه چیست؟ نه باید غائب باشد، نه باید منفعل باشد؛ هر دو ضرر دارد. فکر نو لازم است، پاسخ به نیازهای نوبه‌نو لازم است که دارد مثل سیل در دنیا مطرح میشود؛ باید شما برایش جواب فراهم کنید. جواب شما باید ناظر باشد به این نیاز، و نیز ناظر باشد به پاسخهائی که مکاتب و فرقه‌های گوناگون میدهند. اگر از جوابهای آنها غافل باشید، پاسخ شما نمیتواند کار خودش را انجام دهد. باید پاسخ قوی، منطقی و قانع کننده بیاورید وسط. باید پاسخها در دنیا مطرح شود. دائم بایستی صادرات قم - همان طور که عرض کردیم، این قلب معرفتی دنیای اسلام - پمپاژ بشود. امروز خوشبختانه وسائل ارتباطیِ سریع در اختیار همه هست. شما میتوانید اینجا اقدامی بکنید، در آن طرف دنیا در همان ساعت از شما بشنوند و استفاده کنند. بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌ 29/7/1389. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
کلام مهاجم 📍آیت الله العظمی خامنه ای: 🔹امروز مباحث کلامی که برای دفاع از عقاید دینی مطرح است، غیر از مباحثِ آن‌وقت هاست. چه کسی حالا شبهه‌ی «ابن‌کمونه» را مطرح می کند؟! امروز شبهات فراوانی در عالم ذهنیات و معارف بشری هست. حوزه‌های علمیه باید این شبهات و راه مقابله‌ی با آنها را بدانند و در مقابل فلسفه‌ها و گرایش ها و مذهب ها، همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند. بیانات در آغاز درس خارج فقه 31/6/1370. ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
کانال تخصصی با موضوع بر پایه آثار و حکیمان و فیلسوفان انقلاب اسلامی: ❇️ حکیمان نسل اول انقلاب اسلامی: 📌امام خمینی 📌علامه طباطبایی 📌علامه شهید مطهری 📌آیت الله شهید بهشتی 📌آیت الله شهید صدر 📌علامه جعفری تبریزی 📌علامه مصباح یزدی 📌علامه جوادی املی 📌علامه سبحانی تبریزی و ایت الله العظمی امام خامنه_ای ❇️حکیمان نسل دوم انقلاب اسلامی 📎آیت الله غلامرضا فیاضی 📎آیت الله حمید پارسانیا 📎آیت الله سید یدالله یزدانپناه 📎آیت الله محمد حسین زاده یزدی 📎آیت الله علی ربانی گلپایگانی 📎آیت الله علی عابدی شاهرودی 📎آیت الله علی اکبر صادقی رشاد 📎آیت الله محمدرضا عابدینی ❇️اهداف و موضوعات: 🔹چیستی امتداد حکمت و فلسفه 🔹روش شناسی امتداد حکمت و فلسفه 🔹معرفی اثار در مسیر امتداد حکمت و فلسفه 🔸معرفی امتدادگران حکمت و فلسفه از صدر اسلام تا انقلاب اسلامی 🔸پاسخ به شبهات منکران و تحریف گران امتداد حکمت الهی و فلسفه اسلامی ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121📌
❇️حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیخ‌الاسلامی، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ادبیات و مترجم، در ۸۵سالگی از دنیا رفت. دکتر علی شیخ‌الاسلامی متولد سال ۱۳۱۵ در استهبان استان فارس بود. دوره دبستان و دبیرستان را تا سیکل اول متوسطه، در دبستان و دبیرستان مغربی طی کرد. هم‌زمان درس‌های حوزوی و طلبگی را تحت نظارت پدرش، آقا میرزا ابوالقاسم، معروف به علامه ادامه داد. در کنکور زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز شرکت کرد و پذیرفته شد. چهار سال بعد با رتبه نخست از آن دانشگاه درجه کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت. قبل از شروع دوره دکتری در امتحان دانشسرای تربیت دبیر شرکت کرد و با رتبه اول پذیرفته شد و مدتی در شهر فسا به تدریس پرداخت. شیخ‌الاسلامی در سال ۱۳۴۹ از دانشگاه تهران دکتری زبان و ادبیات فارسی گرفت و از مرداد ۱۳۵۰ در همان دانشگاه به تدریس پرداخت. از سال ۱۳۵۷ تصدی دانشگاه‌های علامه طباطبایی تهران و تربیت معلم تهران یا دانشگاه خوارزمی فعلی را به عهده داشت و سال‌ها به عنوان مدیریت گروه و ریاست دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران مشغول به تدریس و فعالیت بود. شیخ‌الاسلامی علاوه بر مقالات متعدد به زبان‌های فارسی و عربی، کتاب‌هایی را در زمینه‌های اعتقادی، عرفان، مسائل کلامی و ادبی تألیف یا ترجمه کرده است. او در دوره هشتم (سال ۱۳۸۹) به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار ایران معرفی شد. «زندگی‌نامه خدیجه کبری و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها»، تألیف هاشم الحسنی ترجمه علی شیخ‌الاسلامی، «برگزیده متون ادب فارسی دانشگاه»، «راه و رسم منزل‌ها» و «خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی» از جمله آثاری هستند که از این چهره فرهنگی به‌جا مانده‌اند. در معرفی بیشتر علی شیخ‌الاسلامی عنوان شده است: جزء نسل سوم استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، شاگرد مستقیم بدیع‌الزمان فروزانفر و جلال‌الدین همایی، دوست و شاگرد سیدجعفر شهیدی و عبدالحسین زرین‌کوب، چهره‌ ماندگار حوزه‌ ادبیات سال ۸۹، استاد راهنمای تز دکترای قیصر امین‌پور، عضو هیأت مؤسس دانشگاه علامه طباطبایی، نزدیک به ۱۰ سال رئیس دانشگاه تربیت معلم، بیش از ۱۵ سال رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیأت ممیز وزارت فرهنگ و آموزش عالی، حافظ‌شناس، محی‌الدین عربی‌شناس، یک دوره تفسیر منازل‌السائرین با کتابی به نام «راه و رسم منزل‌ها»، یک دوره تفسیر قرآن و یک دوره تفسیر حافظ، بیش از ۱۰ کتاب و ۲۰۰ مقاله، استاد عرفان مکتب شیراز و استاد بیش از ۲۰ دوره دانشجو در دانشگاه‌های تهران، علامه، تربیت معلم و آزاد. روحش شاد ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
20120413171255-5173-1105.pdf
311.8K
عرفان در متن زندگی حجت الاسلام دکتر علی شیخ الاسلامی منبع: کیهان فرهنگی دی 1387 شماره 267 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
20120427085506-8067-1.pdf
801.9K
میزگرد: عرفان و جهانی شدن نویسندگان: علی شیخ الاسلامی مصطفی ملکیان سید فتح الله مجتبایی غلامرضا اعوانی منبع: متین تابستان و پاییز 1380 شماره 11 و 12 ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121