📌 حکمت متعالیه در تراز "#حکمت_تمدنی"
ظرفیت های مفهومی و معرفتی حکمت متعالیه در ساخت #بنای_فرهنگ_و_تمدن و پر کردن خلا فکری و فلسفی جهان و حضور فعال و بانشاط در باشگاه جهانی معرفت و فلسفه از منظر حکیم انقلاب اسلامی امام خامنه ای:
🔸مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعهی در هم تنیده و به وحدت رسیدهی چند عنصر گرانبها است.
🔹در فلسفهی او از #فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، و ذوق و مکاشفهی عرفانی، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاهسالهی او رحلههای تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است.
🔹 همانگونه که فلسفهی صدرایی -که خود او بحق آن را حکمت متعالیه نامیده- در هنگام پیدایش خود، نقطهی #اوج فلسفه اسلامی تا زمان او و ضربهیی قاطع بر حملات تخریبی مشککان و فلسفهستیزان دورانهای میانهی اسلامی بوده است، امروزه پس از بهرهگیری چهارصدساله از تنقیح و تحقیق برجستگان علوم عقلی، و نقد و تبیین و تکمیل در حوزههای فلسفه، و ورز یافتن با دست توانای فلاسفهی نامدار حوزههای علمی بویژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها #استحکام بلکه #شادابی و #سرزندگی مضاعفی گرفته و میتواند در جایگاه شایستهی خود در #بنای_فرهنگ_و_تمدن، بایستد و چون #خورشیدی در ذهن انسانها بدرخشد و فضای ذهنی را #تابناک سازد.
🔸 مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون همه فلسفهها در محدودهی ملیت و جغرافیا نمیگنجد و متعلق به #همهی_انسانها و جامعهها است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند.
🔹 هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایهی مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به #فلاح و #استقامت و #طمأنینهی_روحی برساند و #زندگی او را از #هدفی_متعالی برخوردار سازد . و چنین است که به گمان ما فلسفهی اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی ، جای خالی خویش را در اندیشهی انسان این روزگار میجوید و سر انجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
🔹 ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی وامدار و بیش از همه در برابر آن مکلفیم. دوران ما با دمیدن خورشیدی چون #امام_خمینی که یگانهی دین و فلسفه و سیاست و خود یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود، و نیز با حوزهی درسی و تحقیقی پربرکت حکیم #علامهی_طباطبایی که استاد یگانه مبانی ملاصدرا در طول سی سال در حوزهی قم به شمار میرفت، و تلاش تلامذه و هم دورههای آنان، بیشک دورهی با برکتی برای فلسفه الهی است.
🔸و اکنون برپایی این گردهمایی بزرگ از فرزانگان ایرانی و غیرایرانی مژدهی آگاهیهای ژرفتر و گستردهتری در باب فلسفه ملاصدرا میرساند. شاید این یکی از موجباتی شود که مسیر مستقیم و تکاملی و نامتناقض فلسفه که از ممیزات فلسفهی اسلامی بویژه پس از روشن شدن #مشعل_حکمت_صدرایی است، در ذهن اندیشوران و فیلسوفان غرب، با مسیر پرتقاطع و پرتناقض و پرنشیب و فراز فلسفه غربی در همین چهارصد سال مقایسه شود و #فرصت_تازهای برای نقد و بحث در باشگاه جهانی معرفت و استدلال عقلانی، فراهم آید.
۱۳۷۸/۰۳/۰۱
پیام به کنگره بزرگداشت ملاصدرا
#حکمت_تمدنی
#بنای_فرهنگ_و_تمدن
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌علامه و انقلاب
نقش علامه طباطبایی و شهید مطهری و برخی دیگر از شاگردان علامه در ساخت مبانی انقلاب اسلامی
✔️حکیم انقلاب، آیت الله خامنهای:
🔸بنده یک وقتی در اوائل انقلاب، این آیهی شریفهی سورهی نحل را خواندم:
«اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم. و اوحی ربّک الی النّحل ان اتّخذی من الجبال بیوتا و من الشّجر و ممّا یعرشون. ثمّ کلی من کلّ الثّمرات فاسلکی سبل ربّک ذللا یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء للنّاس» .
🔹 گفتم بله، این جوانهای طلبه مثل زنبورهای عسل رفتند بر روی گلهای معرفتی که از بیان #امام روئیده بود، نشستند تغذیه شدند، بعد راه افتادند به سرتاسر کشور، به مردم عسل دادند، به دشمنان نیش زدند؛ هم عسل، هم نیش؛ نیش و نوش با هم.
🔸از هیچ دستهای، از هیچ حزبی، از هیچ جمعیت دیگری غیر از روحانیت، این کار برنمیآمد. و اگر این نمیشد، این انقلاب اجتماعی به وقوع نمیپیوست؛ انقلابی که همان شعاری که در تهران روز عاشورا داده میشود، در فلان کورهدهِ یک استان دورافتاده هم مردم راهپیمائی میکنند، همان شعار را میدهند، همان حرف را میزنند، همان درخواست را میکنند. این میشود انقلاب اجتماعی؛ که نتیجهاش سقوط آنچنان حکومتی است، و تشکیل اینچنین نظامی. استقامت و استحکام و ریشهداری این نظام به گونهای است که به توفیق الهی، قرنها این نظام پابرجا خواهد بود.
🔹#مبانی_فکری را هم باز خود روحانیون آماده کردند. امثال #شهید_مطهری، امثال #علامهی_طباطبائی و بزرگانی از این قبیل، مبانی فکرىِ مستحکم را آماده کردند؛ این زیرساختهای فکری را که بر اساس آنها میشود نشست فکر کرد، پرورش داد، گسترش داد، تفریع فروع کرد و نیازهای فکری امروز جوانها را پاسخ داد. در کشور ما آن سخن قاطعی که توانست تفکرات مارکسیستی را مثل پنبهای حلاجی کند، به هم بزند و باد هوا کند، فرمایشات مرحوم مطهری بود - که ایشان شاگرد آقای طباطبائی بود - و بعضی دیگر از شاگردان مرحوم علامهی طباطبائی. این نظام در یک چنین بستری به وجود آمده.
🔹 بنابراین وظیفه سنگین است، کار هم زیاد است. وظیفهی شما خیلی زیاد است
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 آقای قاضی برای همه، هم #علما، هم طلاب، هم مردمالگوست!!
🔹 مرحوم میرزا علی آقای قاضی یکی از #حسنات دهر است؛
یعنی واقعاً شخصیت برجستهی علمی و عملی مرحوم آقای قاضی، حالا اگر نگوییم بینظیر، حقّاً در بین بزرگان کمنظیر است.
❗️ خب، ایشان علاوه بر مقامات معنوی و عرفانی خودشان، شاگردان زیادی را هم تربیت کردند که این خیلی با ارزش است؛ شخصیتهای بزرگی که ما بعضی از اینها را ملاقات کردیم، زیارت کردیم: مرحوم آقای طباطبائی، مرحوم آقای آسید محمدحسن الهی - اخوی ایشان - مرحوم آقای آمیرزا ابراهیم شریفی - که داماد مرحوم آقای قاضی بودند، در زابل بودند و جزو شاگردان برجستهی آقای قاضی بودند - مرحوم آقای حاج شیخ عباس قوچانی، و در این اواخر هم مرحوم آقای بهجت
❗️ مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسلهی علمی #فقهی و حِکمی خودمان در حوزههای علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاصالخاص داریم که میتواند برای همه #الگو باشد، هم برای علما الگو باشد، علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند.
🔹 اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق مندرآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسلهها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه #صرفاً از طریق #شرع_مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند.
💬 امام خامنهای
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121/415
📌شهید مطهری الگوی موفق امتداد اجتماعی و سیاسی فلسفه
✔️حکیم انقلاب، آیت الله خامنه ای:
🔸"شهید مطهری در میان فلاسفه معروف اسلامی، تنها فردی است که دیدگاه فلسفی او به مسائل اجتماعی و سیاسی و حتی #مسائل_زندگی تسری مییابد و باید این ویژگی منحصر به فرد استاد مطهری به طور صحیح معرفی شود."
🔹تذکر:
فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه نه تنها امکان امتداد اجتماعی و سیاسی دارد بلکه از منظر حضرت آيت الله خامنهای الگوهای موفق تحقق یافته نیز دارد که از مهمترین آنها، مجموعه آثار ارزشمند حکیم و فیلسوف انقلاب اسلامی، حضرت علامه #شهيد_مطهری است که افکار و آثار او بنیان فکری و نظری انقلاب اسلامی است.
همچنین حضرت آقا، اثر ارزشمند #حدیث_پیمانه استاد #پارسانیا را از الگوهای موفق امتداد اجتماعی و سیاسی حکمت متعالیه معرفی کرده اند.
اَدَلُّ الدَّلِیلِ عَلَی اِمکَانِ الشَّیءِ وُقُوعُه
«وقوع هر چیزی بهترین دلیل بر امکان آن چیز است».
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121/416
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌رفاقت و نه ارادت
🔸چند وقتی است که فرزندان و مریدان جناب آیت الله سید محمد حسین تهرانی (نویسنده روح مجرد) به این روی آورده اند که از عظمت و فضائل حکمی، عرفانی و سیاسی استاد علامه آیت الله #شهید_مطهری بکاهند و آن فرزانه دوران را در حد مرید و دلباخته جناب آقای تهرانی جلوه بدهند و برای این مقصود به ساخت و نقل خاطرات شاذ و بدون سندی دست می زنند و در کتابهایی که در تعریف و تمجید(غلو آمیز) از جناب آقای تهرانی می نویسند بر آن اصرار می ورزند و با تکرار درصدد واقعی کردن یک امر غیر واقعی هستند تا شاید برای ایشان یک مرید و شاگرد حسابی دست و پا کنند که شاید هدف اصلی، جلب مریدان بیشتر برای خودشان است.
🔹اما چند نکته قائل توجه است:
🛑 ۱. مرحوم سید محمد حسین تهرانی، از جمله شخصیت های ارزشمند و قابل احترام است و آثار قلمی و بیانی ایشان سرمایه ارزشمندی است که گواه فضل و علم ایشان است و نیازی به جعل خاطرات، تحریف و تفسیر غلط تاریخ و مریدپردازی ندارد. همچنان که خود ایشان از این گونه امور غیر اخلاقی پرهیز داشت. اما متاسفانه پس از وفات ایشان، برخی از افراد بیت و مریدان از رویه ایشان منحرف شدند و حواشی تاسف آوری در اطراف بیت ایشان به وجود آمد که شرح آن بسیار غم انگیز و ملالت بار است و موجبات تخریب گسترده جریان عقلي و سلوکی صحیح و اصیل را فراهم کرده است. در واقع عملکرد این افراد، ظلمی بزرگ در حق جناب مرحوم تهرانی و جریان اصیل حکمت و عرفان اسلامی است.
🛑 ۲. در باب ارتباط علمی و معنوی متقابل علامه شهيد مطهری و مرحوم تهرانی تردیدی نیست همچنان که این سنت میان همه علما و بزرگان برقرار بوده است و هر کس از تخصص دیگری بهره میگرفت و درباب مباحثی بحث و گفتگو می کردند اما این رفاقت و بهره گیری متقابل علمی و معنوی دو عالم و حکیم به معنای شاگردی و مریدی و از این دست توهمات نیست.
توجه و رفاقت استاد مطهری با جمع زیادی از اهل معنا و دل از جمله با جناب آقای تهرانی از این جهت است که انها برخی از ره آوردهای علمی و معنوی بهره گرفته از عارفان معاصر را در اختیار او قرار دهند، از این رو امثال آقای تهرانی، طریقی برای آشنایی و وصل با عارفانی چون سید هاشم حداد هستند. این #طریقیت نباید اصالت یابد و از آن ارادت و شاگردی صوفیانه برداشت شود.
🛑 ۳. استاد شهید علامه مطهری از ابتدای طلبگی با عارفان بزرگ و واصلی ارتباط بسیار نزدیکی داشتند و بدين واسطه از همان اوایل طلبگی وارد وادی سلوک قلبي و عقلي شدند. از جمله آیت الله آقا نجفی قوچانی، آیت الله آقا ميرزا علی شیرازی، آیت الله بهاءالدینی، علامه طباطبایی و در راس همه حکیم و عارف ممتاز و بی نظیر حضرت امام خمینی.
علاقه شدید شهید مطهری به این بزرگواران و ارتباط وثیق طولانی مدت این عارفان به حق با استاد مطهری موجب شکل گیری شخصیت معنوی و حکمی کم نظیری شد به نحوی که عارف بزرگ امام خمینی، استاد مطهری را #حاصل_عمر خود می داند و عارف حکیم طباطبایی از دیدار او به #وجد می آید.
ره آورد چنین اتصال و ارتباط قلبی و معنوی با عرفای بزرگی چون امام خمینی و علامه طباطبایی، سلوک توحیدی، تهجد و گریه های نیمه شب و نگارش برخی آثار عرفانی و معنوی همچون (ولاءها و ولايتها) است و خاتمه آن بوسه نبی مکرم اسلام (ص) و مقام بلند شهادت است که عارفان بزرگ غبطه آن را می خورند.
آیا چنین شخصیتی با چنین کمالات و فضائلی و با تلمذ در محضر چنین استادانی، در دوران پختگی شاگرد و مرید هم دوره و هم کلاسی خود می شود؟ يا اينکه رابطه دو رفیق است؟
🛑 ۴. در منطق وحی و عرفان اصیل اسلامی، حقیقت عرفان اتصال قلبی به خداوند متعال و تجلی توحید در تمام شئون زندگی انسان و قیام لله و جهاد في سبیل الله در بسط اسمای الهی در متن حیات اجتماعی است، مکاشفات و احساسات قلبی فقط می تواند نشانه و آیتی در این طریق باشد والا خود حجاب اکبر است.
زندگی علمی و عملی استاد مطهری نمونه ی عالی از توحید مداری و جهاد في سبیل در راه اقامه توحید و بسط اسم هدایت و عدالت الهی در عرصه عینیت اجتماعی است. در زمانه ای که بسیاری از اهل علم و عرفان، فقه و اصول، حدیث و تفسیر بی توجه به وضعیت اجتماعی سر در لاک فعالیت های شخصی خود داشتند این امثال استاد مطهری بودند که عارفانه پای در میدان گذاشتند و خلق الهی را هدایت کردند. در واقع اینان تربیت شدگان مکتب عرفانی #امام_خمینی و #علامه_طباطبایی بودند که در متن جامعه و در خدمت به خلق و اقامه توحید، اسفار اربعه را طی کردند و به قرب الهی نائل آمدند و به مقام عظمای شهادت رسیدند.
عرفان #امام_خمینی و شاگردان او صرفا در تعداد مکاشفات و احساسات قلبی نیست، عرفان متعالیه توحیدی در متن اجتماع و درگیری با ضلالت و جهالت برای انجام تکلیف، اقامه توحید و بسط اسم هدایت و عدالت الهی در جامعه است و ختم آن #شهادت و مقام رضایت و قرب الهی است.
https://eitaa.com/hekmat121/419
📌دو حجت بالغه الهی در عصر ما
🖌مرحوم آیتالله سعادتپرور در کتاب «سرّ الاسراء» مینویسند:
🔸«خداوند متعال در عصر ما با خلق دو حجت بالغه و نشانه هدایتگر بر مردم منت نهاد و راه رسیدن به حقیقت را به نورى ظلمت شكن روشن ساخت:
🔹یكى از آن دو حجت، بزرگمرد میدان علم و عمل، میداندار تواناى علوم عقلى و نقلى، عارف باللّه و محبوب خدا و اولیاء خدا، احیاگر دین و ایمان و برپادارنده ولایت و حكومت اسلامى و نجاتدهنده كشور از چنگال پادشاهان پس از قرنها ستمگرى، آیت اعظم پروردگار و حجت خدا بر اهل زمین در این زمان، حضرت امام سید روح اللّه موسوى #خمینى است
🔸 و دیگرى نابغه زمان، گشاینده گرههاى فهم سنت و قرآن، شناگر بى بدیل دریاى معارف الهى و آموزگار آنها، بزرگمرد میدان علم و عمل، میداندار تواناى علوم عقلى و نقلى، زنده كننده حوزههاى علمیه، مایه فخر اهل تحقیق و معرفت، صاحب تفسیر شریف «المیزان» و كتابهاى ارزشمند دیگر، آیت حق و دین و حجت خدا بر اهل فهم و یقین، سید محمد حسین قاضى #طباطبایى تبریزى است.
🔹این دو بزرگوار مصداق فرمایش حضرت علىبنالحسین هستند كه فرمود:
«خداوند مىدانست كه در آخر الزمان ژرف اندیشان خردمندى خواهند آمد و از همین رو سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و آیات اول سوره حدید تا «وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» را نازل فرمود.
🔸این دو انسان الهى در راه نجات بندگان خدا از نادانى و سرگشتگى و گمراهى، از پیامبران و اولیاء پیروى كرده، مردم را با كردار و گفتار و نوشتار خود به حقیقت فطرت فراخواندند.
🔹خداوند، ایشان را با پیامبران و اولیاء و به ویژه خاتم پیامبران و خاندان او محشور كند و این خدمات بزرگ را كه در حقیقت در راستاى هدف خلقت بشر و همه مراتب عالم هستى و ارسال پیامبران و نزول كتابهاى آسمانى است، پاداشى ویژه عطا فرماید..»
🔆سر الاسراء ؛ ترجمه ج۱ ؛ ص۹
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌کتابشناسی امتداد حکمت و فلسفه در عرصه های علمی و اجتماعی
بخش اول:
براساس آثار متفکران و فیلسوفان انقلاب اسلامی: #امام_خمینی ؛ #علامه_طباطبایی ؛ استاد #شهید_مطهری، #علامه_جعفری، #آیت_الله_جوادی_آملی ؛ #آیت_الله_مصباح_یزدی ؛ #آیت_الله_حسن_زاده_آملی ، #آیت_الله_سبحانی و برخی دیگر از متفکران.
در این مطلب به آثار شاگردان این متفکران و برخی از استادان مطرح حوزه حکمت و فلسفه پرداخته نشده است ان شاء الله در مطلب دیگری به آنهاپرداخته می شود.
🔸 دین شناسی
کشف الاسرار، امام خمینی
«تكيهگاه برنامه زندگى يا پايه اساس دين))، علامه طباطبایی
«اسلام و احتياجات واقعى هر عصر»، علامه طباطبایی
شیعه در اسلام، علامه طباطبایی
شیعه (مباحثات با فیلسوف فرانسوی هانری کربن» علامه طباطبایی
رسالت تشیع در دنیای معاصر، علامه طباطبایی
اسلام و نیازهای زمان، مطهری
«اسلام و نيازهاي جهان امروز»، استاد مطهری
«قوانین اسلام در مقایسه با توسعه و تحول دنیای جدید» ، استاد مطهری
فطری بودن دین، استاد مطهری
شریعت در آينه معرفت، آیت الله جوادی آملی
انتظار بشر از دین، آیت الله جوادی آملی
دین شناسی، آیت الله جوادی آملی
نسبت دین و دنیا، بررسی و نقد نظریه سکولاریسم، آیت الله جوادی آملی
فلسفه دین، علامه جعفری
پاسدارى از سنگرهاى ایدئولوژیك (6 جلد)، آیت الله مصباح یزدی
تعدد قرائتها، آیت الله مصباح یزدی
عرفی شدن دین، آیت الله سبحانی
پلورالیزم دینی یا کثرت گرایی، آیت الله سبحانی
هرمنوتیک، آیت الله سبحانی
🔹حکمت عبادات
سرالصلاة ، امام خمینی
آداب الصلاة، امام خمینی
حکمت عبادات، آیت الله جوادی آملی
صهبای حج، آیت الله جوادی آملی
رازهای نماز، آیت الله جوادی آملی
رسالة فی مقاصد الحج و أسراره، آیت الله سبحانی
🔸 علم شناسی
رساله در علم، طباطبایی
«معرفت دینی» آیت الله جوادی آملی
منزلت عقل در هندسه معرفت دینی، آیت الله جوادی آملی
«علوم انسانی و هماهنگی وحی و عقل»، آیت الله جوادی آملی
تحقیق در فلسفه علم، علامه جعفری
علم و دین در حیات معقول، علامه جعفری
علم در خدمت انسان، علامه جعفری
بررسی و نقد نظریات دیوید هیوم، علامه جعفری
همگرایی دین و دانش، علامه جعفری
رابطه علم و دین، آ یت الله مصباح یزدی
جستارهایی در فلسفه علوم انسانی، آیت الله مصباح یزدی
رابطه علم و دین، علامه حسن زاده آملی
🔹 فلسفه تاریخ
فلسفه تاریخ (4 جلد)، استاد مطهری
نبرد حق و باطل، استاد مطهری
نهضت و انقلاب مهدی موعود از منظر فلسفه تاریخ، استاد مطهری
جامعه و تاریخ، استاد مطهری
انحطاط و ترقی تمدنها، استاد مطهری
جامعه و تاریخ در قرآن، استاد مطهری
امید و انتظار، حکومت الهی مهدی در روی زمین، علامه جعفری
«آینده جهان از نظر اسلام»، آیت الله جوادی آملی
نیروی محرک تاریخ، آیت الله سبحانی
فلسفه تاریخ، آیت الله سبحانی
🔸جامعه شناسی / فلسفه اجتماعی
روابط اجتماعی در اسلام، علامه طباطبایی
اعتباریات، علامه طباطبایی
«نهضت آزادی بخش اسلام»، استاد مطهری
تکامل اجتماعي، استاد مطهری
جامعه و تاریخ، استاد مطهری
گریز از ایمان، گریز از عمل، استاد مطهری
اسلام و مسئله ملیت، استاد مطهری
«نقش دین در تحولات اجتماعی» استاد مطهری
جامعه در قرآن، آیت الله جوادی آملی
وحدت جوامع در نهج البلاغة، آیت الله جوادی آملی
دنیاشناسی و دنیاگرایی در نهج البلاغه، آیت الله جوادی آملی
جامعه و تاریخ در قرآن، آیت الله مصباح یزدی
طوفان فتنه و کشتی بصیرت، آیت الله مصباح یزدی
تهاجم فرهنگى، آیت الله مصباح یزدی
«نوبینی و نوگرایی(تجدد) از دیدگاه مولوی»، جعفری
🔹تبیین انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی
انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ، استاد مطهری
آینده انقلاب اسلامی، استاد مطهری
نهضت های اسلامی صد سال اخیر، استاد مطهری
بنیان مرصوص، آیت الله جوادی آملی
ریشه های انقلاب اسلامی، آیت الله مصباح یزدی
انقلاب اسلامی؛ جهشی در تحولات سیاسی تاریخ، آیتالله مصباح یزدی
سیری در ساحل (شرح بینش و منش حضرت امام خمینی(ره) ، آیتالله مصباح یزدی
ادامه دارد .....
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌کتابشناسی امتداد حکمت و فلسفه در عرصه های علمی و اجتماعی
بخش دوم:
🔸سیاست
ولایت و زعامت در اسلام، علامه طباطبایی
«دولت پوشالی و دست نشانده به نام اسرائیل»، علامه طباطبایی
مقدمه ای بر حکومت دینی، استاد مطهری
مدينه فاضله اسلامی، استاد مطهری (مفقود)
«روابط بین الملل اسلامی» ، استاد مطهری
روابط بین الملل در اسلام، آیت الله جوادی آملی
ولایت فقیه، ولایت عدالت و فقاهت، آیت الله جوادی آملی
مناظره پیرامون ولایت فقیه با دکتر مهدی حائري، آیت الله جوادی آملی
سیاست متعالیه در حکمت متعالیه، جوادی آملی
«فلسفه و اهداف حکومت اسلامی» آیت الله جوادی آملی
«الامامة حافظة حقوق الانسان» آیت الله جوادی آملی
«تنبیهات حول ولایة الفقیه»، آیت الله جوادی آملی
«حول العناصر الرئیسیة للسیاسة الاسلامية»؛ آیت الله جوادی آملی
جنگ و جهاد در قرآن ، آیت الله مصباح یزدی
نظریه سیاسی اسلام، مصباح یزدی
حقوق و سیاست در قرآن (معارف قرآن 9)، آیت الله مصباح یزدی
حکیمانهترین حکومت: کاوشی در نظریه ولایت فقیه، آیت الله مصباح یزدی
سلسله مباحث اسلام، سیاست و حكومت (ج 4-1)، آیت الله مصباح یزدی
مباحث ولایت فقیه، مصباح یزدی
ولایت فقیه و حکومت در اسلام، سید محمد حسین تهرانی
حکمت حکومت فقیه، آیت الله حسن ممدوحی کرمانشاهی
حكمت اصول سياسي اسلام، علامه جعفري
حکومت اسلامی در چشم انداز ما، آیت الله سبحانی
آزادی و دین سالاری، آیت الله سبحانی
نظام الحکم في الإسلام، آیت الله سبحانی
مبانی حکومت اسلامی، آیت الله سبحانی
🔹حقوق شناسی
نظام حقوق زن در اسلام. مطهری
فلسفه حقوق بشر، آیت الله جوادی آملی
حق و تکلیف، آیت الله جوادی آملی
«حکمت قانونگذاری و قانون حکیمانه»، آیت الله جوادی آملی
«نظام القضاء فی الاسلام»، آیت الله جوادی آملی
نظریه حقوقی اسلام، آیت الله مصباح یزدی
حقوق و سیاست در قرآن (معارف قرآن 9)، آیت الله مصباح یزدی
نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام، آیت الله مصباح یزدی
حقوق جهاني بشر، علامه جعفري
«مبانی حقوق بشر در اسلام»، علامه جعفري
«حق کرامت انسانی»، علامه جعفری
فلسفه اعلی در علم حقوق، دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی
تأثیر اراده در حقوق مدنی، دکتر محمد جعفر جعفری لنگرودی
طلب و اراده، امام خمینی
🔸معنای زندگی
«اصالت وجود و هدف حیات»، علامه طباطبائی
«غرض از آفرينش چيست»، علامه طباطبایی
هدف زندگی، استاد مطهری
خدا در زندگی انسان، استاد مطهری
معناي حيات، علامه جعفري
حیات معقول، علامه جعفری
ایده آل زندگی و زنده گی ایده آلی ، علامه جعفری
آفرينش انسان، علامه جعفری
«بقا در قرن بیست ویکم، نقد و بررسی بیانیه ونکوو کاناداد»، علامه جعفری
🔹اخلاق
شرح جنود عقل و جهل، امام خمینی
جهاد اکبر، امام خمینی
«رابطه اعتقاد و اخلاق و عمل»، علامه طباطبایی
فلسفه اخلاق، استاد مطهری
گفتارهایی در اخلاق اسلامی ، استاد مطهری
آزادی معنوی، استاد مطهری
فلسفه اخلاق ، آیت الله مصباح یزدی
نقد مکاتب اخلاقی، آیت الله مصباح یزدی
خودشناسى براى خودسازى، آیت الله مصباح یزدی
اخلاق در قرآن (معارف قرآن 7)، آیت الله مصباح یزدی
انسانسازى در قرآن، آیت الله مصباح یزدی
دین و آزادى، آیت الله مصباح یزدی
اخلاق و مذهب، علامه جعفری
وجدان، علامه جعفری
عشق در مثنوی، علامه جعفری
حسن و قبح عقلی، آیت الله سبحانی
نظام اخلاقی اسلام، آیت الله سبحانی
اخلاق الهی (حدود ۳۰جلد)، ایت الله حاج آقا مجتبی تهرانی
🔸 تربیت
نظام تربیتی اسلام، استاد مطهری
حکمتها واندرزها، استاد مطهری
فطرت و تربیت، استاد مطهری
فلسفه تعلیم و تربیت، مصباح یزدی
تعليم و تربيت، علامه جعفري
مقالات، آيت الله محمد شجاعي
مقالات تربيتي، آیت الله حسن زاده آملی
🔹خانواده و زن
مقام و موقعیت زن در اسلام، علامه طباطبایی
مسله حجاب، استاد مطهری
نطام خانوادگی در اسلام، استاد مطهری
اخلاق جنسی در اسلام و غرب، استاد مطهری
زن و مسائل قضایی و سیاسی، استاد مطهری
خانواده و اخلاق جنسی، استاد مطهری
زن در آينه جلال و جمال، آیت الله جوادی آملی
زن یا نیمى از پیكر اجتماع، آیت الله مصباح یزدی
🔹اقتصاد
شذرات المعارف، آیت الله شاه آبادی
شرکت مخمس، آیت الله شاه آبادی
«آیا مالکیت امر فطری است»، علامه طباطبایی
نظری به نظام اقتصادی اسلام، استاد مطهری
مقدمه ای بر اقتصاد تطبیقی (2 جلد)، استاد مطهری
🔸 غرب شناسی
پیام به گورباچف، امام خمینی
علل گرايش به مادی گری، استاد مطهری
نقدی بر مارکسیسم، استاد مطهری
فیلسوف نماها، آیت الله مکارم شیرازی
سرگذشت اندیشه ها، علامه جعفری
نقدى فشرده بر اصول ماركسیسم، آیت الله مصباح یزدی
تحلیلی از فلسفه مارکس، آیت الله سبحانی
ادامه دارد ....
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121/424
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌کتابشناسی امتداد حکمت و فلسفه در عرصه های علمی و اجتماعی
بخش سوم:
🔹فرهنگ
فرهنگ پیرو و فرهنگ پیشرو، علامه جعفری
شهید فرهنگ پیشرو انسانیت، علامه جعفری
🔸 محیط زیست
اسلام و محیط زیست، آیت الله جوادی آملی
🔹هنر
زیبایی در اسلام. علامه جعفری
سه شاعر، علامه جعفری
موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، علامه جعفری
مجموعه ای از پیام ها و سخنرانی ها پیرامون هنر، جوادی آملی
«نقش شاعران متعهد»
🔸فلسفه پزشکی
رساله درباره پزشکی، علامه حسن زاده آملی
رساله در باب فلسفه تشریح، علامه حسن زاده آملی
🔹مدیریت
«رشد اسلامی»، استاد مطهری
«مدیریت و رهبری در اسلام»، استاد مطهری
پیش نیازهای مدیریت ، آیت الله مصباح یزدی
اخلاق کارگزاران در اسلام، آیت الله جوادی آملی
🔸نقد و بررسی برخی از نظریه های علمی:
«قرآن و قانون تنازع بقا و انتخاب اصلح»، علامه طباطبایی
طرح ژئوم انسانی (شبیه سازی)، علامه جعفری
داروینیسم یا تکامل انواع نقد و تحلیل، آیت الله سبحانی
در حال تکمیل ...
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌فلسفه و نیاز به #منطق
فیلسوف انقلاب، استاد #شهید_مطهری:
🔹هيچ فنى به اندازه فلسفه به تجزيه و تحليلهاى عقلانى نيازمند نيست و فلسفه نيز با هيچ چيز ديگر- به اندازه اين #تجزيه و #تحليلها سر و كار ندارد- و همين امر موجب شده كه مسايل فلسفه بالطبع داراى يك نوع غموض و اعضال بوده باشد- #نيازمندى شديد فلسفه به منطق نيز- از همين جا سرچشمه مىگيرد
🔸سر و كار داشتن زياد فلسفه با تجزيه و تحليلهاى عقلانى حكما و بالاخص حكماى جديد اروپا را متوجه اين نكته ساخت كه قبل از ورود در حل و فصل و تجزيه و تحليل معضلات فلسفى بايد انسان و افكار و ادراكات و #طرز_اعمال_ذهنى و عقلانى انسان را مورد بررسى و مطالعه قرار داد تا آنجا كه بعضى يكباره معتقد شدند كه فلسفه خود انسان است.
🔹اين توجه توجه بسيار بجا و بموقعى است و ضمنا اهميت شگرف و عظيم منطق را كه بخشى از اين قسمت است روشن مىسازد.
🔸... با آنكه دست يافتن به معماهاى فلسفى منتهاى آرزو و غايت اشتياق غريزى انسان است و موفقيت در اين راه اعماق وجدان و بطون ضمير انسان را خرسند مىسازد غموض و پيچيدگى طبيعى مسايل فلسفى از يك طرف و جمود و خشكى آنها- يعنى بر كنار بودن آنها از مداخله عواطف و احساسات و سر و كار داشتن با منطق و تعقل محض از طرف ديگر موجب شده كه فلسفه در نظر غالب اشخاص با يك قيافه عبوس و گرفتهاى جلوه كند.
🔹ولى ترديدى نيست كه سبك نگارش و طرز تفهيم مطالب عامل مهمى براى آسان كردن يا دشوار ساختن مطالب محسوب مىشود.
🛑اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج2، ص: ۵ _۶.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
بسمالله الرحمن الرحیم
هست کلید در گنج حکیم
فاتحه فکرت و ختم سخن
نام خدایست بر او ختم کن
🖌حکیم نظامي، مخزن الاسرار
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
📌درس خارج مسیحیت شناسی آیت الله بروجردی
استاد #شهید_مطهری:
🔸من در سال 22 این توفیق را پیدا كردم كه رفتم بروجرد در خدمتشان (ایشان در زمستان 23 به قم آمدند و در سال 22 هنوز در بروجرد بودند) . ماه شعبان بود.
🔹پانزدهم شعبان كه شد طبق سنت آن درسی را كه می گفتند (خارج مكاسب بود) تعطیل كردند، گفتند: این پانزده روز را می خواهم یك بحث كوچكی بكنیم، و یادم هست بحث #مسیحیت را پیش كشیدند و گفتند: من این مسأله را در حدود چهل و چند سال پیش كه در اصفهان بودم یك بار مطالعه كرده ام، تحقیق كرده و نوشته ام، و نوشته ام را دارم، و بعد از آن دیگر به این مسأله مراجعه نكرده ام. حالا می خواهم بعد از چهل و چند سال بار دیگر روی این مسأله مطالعه كنم. بعد خودشان گفتند: می خواهم به نوشته های خودم مراجعه نكنم بلكه از نو مطالعه كنم و سپس مراجعه كنم، ببینم آیا با آن وقت فرق كرده یا نه؟ بعد از ده پانزده روز كه بحث كردند، رفتند آن جزوه ی خودشان را آوردند.
🔸وقتی خواندند دیدند تمام آنچه كه حالا به ذهنشان رسیده است، در چهل و چند سال پیش نیز رسیده، با این تفاوت كه ذهن حالا پخته تر و ورزیده تر شده و آن وقت اصولی تر و قاعده ای تر بوده، حالا به متن اسلام واردتر است. گفتند: از نظر تحقیق فرق نكرده، فقط ذهن ما #فقاهتی تر شده است.
🔹این، مقام یك #مرجع_تقلید است و باید هم چنین باشد. و من از این می ترسم كه جامعه ی ما این را فراموش كند، مردم افرادی را كه صلاحیت ندارند بپذیرند. ولی این مقام محفوظ است و باید هم محفوظ باشد.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج17، ص: 413
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌چرایی جعل حدیث در صدر اسلام در بیان آیت اللّه بروجردی
و
📌شباهت پس از انقلاب اسلامی با صدر اسلام در خاطره سازی ها، جعل تاریخ، حدیث سازی، متفکر سازی و ...
🖌فیلسوف انقلاب، استاد #شهید_مطهری:
🔹شباهت ابتدای انقلاب با صدر اسلام
ابتدای انقلاب، وضع مردم ما نظیر صدر اسلام است.
باید قدرتهای حاكم موجود را در هم كوبید. دوره دوره ی جهاد و مبارزه است. در صدر اسلام این وضع تا زمان امیرالمؤمنین ادامه داشت بلكه به واسطه پیدا شدن امثال معاویه و انحراف خلافت از مسیر اصلی خود شدت یافت. زمان امام حسین وقتی كه كسی مانند یزید زعامت را به عهده می گیرد امام حسین قیام و انقلاب می كند.
ولی از اواخر قرن اول و بالخصوص در قرن دوم و قرن سوم كه دوره سایر ائمه است، و بالاخص قرن دوم، دنیای اسلام یك دگرگونی خاص پیدا می كند، #جبهه های_جدیدی علیه اسلام باز می شود و این طبیعی است.
بعد از آن كه قدرتهای حاكم دنیا در هم كوبیده شدند و ملل مختلف به اسلام گراییدند به معنی این كه جزو قلمرو سیاسی اسلام واقع شدند و طبعا همه، شمشیرها را كنار گذاشتند و كتابها را در دست گرفتند، مردم شروع كردند به این كه این كتاب آسمانی را كه آمد و نظام دنیا را به هم ریخت و نظام جدیدی به وجود آورد بشناسند، آن را بخوانند و بفهمند. تازه مسلمان ها عشقشان برای فهم و درك قرآن چند برابر مسلمانهای دیگر بود. اگر انسان تاریخ آن دوره را بخواند می بیند كه چه شور علمی و چه عشقی سراسر كشورهای اسلامی را فرا گرفته بود! می گشتند دنبال كسی كه قرائت قرآن را بلد باشد. فارسی زبان یا تركی زبان یا هندی زبان بودند و با زبان قرآن آشنا نبودند. در درجه اول می خواستند قرآن را بخوانند و تلاوتش را یاد بگیرند. ما می بینیم در همان اواخر قرن دوم مسئله قرائت چقدر رواج یافته و قرّاء، كسانی كه خواندن قرآن را تعلیم بدهند، چقدر زیاد شده اند! بعد فهمیدن قرآن و تفسیر قرآن مورد توجه واقع شده است. می بینیم مفسرها از همان قرن پا به میدان گذاشته اند. چرا وضع و #جعل_حدیث در همان قرن اول شروع شد؟
چون وقتی كه تقاضای یك كالا خیلی زیاد و بیش از حد شد و عرضه به قدر كافی نبود و كالای صحیح و درست به قدری كه همه را اشباع كند نبود میدان برای #كالاهای_تقلبی باز می شود.
🔸بیان آیت اللّه بروجردی
خدا مرحوم آیت اللّه بروجردی را رحمت كند، این بیان از ایشان است؛ می فرمودند:
در آن دوره این طور بود كه مردی از مدینه بلند می شد و مثلا به اقصی بلاد خراسان می رفت. حال این كیست؟ كسی است كه می گویند از صحابه پیغمبر است و پیغمبر را ملاقات كرده. دهها هزار نفر دورش را می گرفتند: تو را به خدا آیا تو پیغمبر را ملاقات كردی، تو خدمت پیغمبر رسیدی؟ بله. یك حدیث از پیغمبر بگو كه خودت از لبهای پیغمبر شنیدی؛ بگو تا ما بنویسیم و یادداشت كنیم. این برایشان یك بركت بزرگ بود.
البته افراد متدین حاضر نبودند حرف خلافی بگویند. اگر چیزی از پیغمبر می دانستند برای مردم می گفتند و اگر نمی دانستند نمی گفتند. حال، همه این صحابه هم كه هفت سال، هشت سال، ده سال با پیغمبر نبودند، خیلی از اینها در سال آخر یا دو سال آخر عمر پیغمبر مسلمان شده بودند و از پیغمبر پنج یا ده حدیث حفظ بودند، چند تا قصه از پیغمبر می دانستند ولی اینقدر مردم هجوم می آوردند كه آنهایی كه اندكی ضعیف الایمان بودند یك چیزهایی هم لا به لای آن از خودشان می گذاشتند.
📎مجموعه آثار شهید مطهری . ج24، ص: 267
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌رفاقت و نه ارادت 🔸چند وقتی است که فرزندان و مریدان جناب آیت الله سید محمد حسین تهرانی (نویسنده روح
📌ابعاد عرفانی #علامه_طباطبایی و شاگرد بزرگ ایشان، حکیم متأله علامه #شهید_مطهری
بیان سلسله عرفای شيعه از آخوند ملاحسینقلی همدانی تا شهید مطهری
در بیان شاگرد علامه و هم درس و دوست شهید مطهری
✔️ آیت الله سید محمد حسین تهرانی:
🔸بهترين و عالىترين فقيه صمدانى و حكيم الهى و عارف ربّانى در رأس قرن گذشته مرحوم آية الحقّ آخوند مولى حسين قلى #همدانى را بايد نام برد....
شاگردانى تربيت و به مكتب عرفان تسليم كرد كه هر يك ستاره درخشانى در آسمان فضيلت و توحيد بودند و تا مدّ شعاع بصر و بصيرت خويش عالمى را روشن و تابناك نمودند، از جمله عارف ربّانى آقا سيّد احمد طهرانى #كربلائى و شاگرد ايشان فخر الفقهاء و جمال العرفاء حاج ميرزا على آقا #قاضى- اعلى اللّه مقامهما الشريف- هستند.
🔹فخرالمفسرين و سَنَدالمحققين، استاد گرامى ما حضرت علامه سيد محمد حسين طباطبائى با آنكه از اول عمر با دو بال علم و عمل حركت داشت و هم در مكتب فلسفه و هم در مكتب عرفان نزد مرحوم قاضى طى طريق مىنمود و با سپرىنمودن عمرى در قياس و برهان و خطابه و تقويت علوم فكريه از{اشارات} و{اسفار} و{شفا} و تحشيه آنها، در عين اشتغال كامل به خلوتهاى باطنى و اسرار الهى و مراقبه عرفانى، بالأخره راحله خود را يكسره در آستان مقدس قرآن فرود آورد، چنان متوغّل در آيات سبحانيه مىگردد كه بحث و تفكر و قرائت و تلاوت و تفسير و تحليل و تأويل آيات قرآن براى ايشان از هر ذكرى و فكرى عالىتر و تدبر در آنها از هر قياس و برهانى دلپذيرتر و مسرتبخشتر مىگردد و كأنَّه غير از تعبد محضْ مقابل صاحب شريعت غرا و اوصياى گرامش هيچ ندارد.
🔹#دوست مكرم و #سرور ارجمندِ مهربانتر از #برادر ما، مرحوم آيةاللَّه شيخ مرتضى مطهرى- رضوان اللَّه عليه- كه #سابقه آشنايى ما با ايشان متجاوز از سى و پنج سال است، پس از يك عمر درس و بحث و تدريس و خطابه و كتابت و موعظه و تحقيق و تدقيق در امور فلسفيه، با ذهن رشيق و نفس نقاد خود بالأخره در اين چند ساله آخرِ عمر، بالعيان دريافت كه بدون اتصال به باطن و ربط با خداى منان و اشراب دل از سرچشمه فيوضات ربانيه، اطمينان خاطر و آرامش سِرّ، نصيب انسان نمىگردد و هيچ گاه نمىتواند در حرم مطهر خدا وارد شود يا گرداگرد آن طواف كند و به كعبه مقصود برسد. و چون شمعى كه دائماً بسوزد و آب شود، يا پروانهاى كه خود را به آتش زند و همانند مؤمن متعهدى كه شوريدهوار، دلباخته گردد و در درياى بىكرانه ذات و صفات و اسماىِ حضرت معبود فانى گردد و وجودش به سِعه وجود خدا متسع شود، #قدم_راستين در مضمار اين ميدان نهاد.
🔸بيدارى شبهاى تار و گريه و مناجات در خلوت سحرگاه و توغل در ذكر و فكر و ممارست در قرآن و دورى گزيدن از اهل دنيا و هواپرستان و پيوستن به اهلاللَّه و اولياى خدا، مشهود #سير_و_سلوك او بود. رحمةاللَّه عليه رحمةً واسعةً.
«لِمِثْلِ هذا فَلْيَعْمَلِ الْعامِلُونَ»
«إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ الَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ»
🔹چندى قبل، از اين حقير خواستند تا براى سالگرد شهادت ايشان چيزى بنويسم.
اين فقير كه حقاً #خود_را_نالايق مىديدم، با وجود تراكم مشاغل و شواغل از قبول اين عهده پوزش طلبيدم.
🔸اخيراً كه مراجعه مكرر شد، روح آن #صديق گرامى مَدَد نمود كه اين مختصر را تحرير نموده و به عنوان مقدمه به رسالهاى كه در سير و سلوك است ملحق نموده و براى شادى روح آن مرحوم در دسترسِ طالبان حق و پويندگان سُبُلِ سَلام و راه حقيقت قرار دهم.
🔹اصلِ اين رساله، اسّ و چكيده نخستين دوره از درسهاى اخلاقى و عرفانى است كه حضرت استاد گرامى ما علامه طباطبائى- روحى فداه- در سالهاى يك هزار و و شصت و نه هجريه قمريه، در حوزه مقدسه علميه قم براى بعضى از طلاب بيان فرمودند و اين حقير به عنوان تقريرات درس به رشته تحرير درآورده بودم و قرائت و مرور آن را در اوقات قبض و كدورت و خستگى، موجب تنوير روح و تلطيف جان خود مىدانستم.
🔸اينك پس از مرور مجدد و تنقيح و تكميل آن را آماده نمودم و پاداش و ثواب آن را به روح فقيد سعيد مطهرى اهدا مىكنم.
{اللَّهُمَّ احْشُرْهُ مَعَ أوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبينَ وَاخْلُفْ عَلى عَقِبِهِ فِى الْغابِرِينَ وَاجْعَلْهُ مِنْ رُفَقاءِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرينَ وَارْحَمْهُ وَ ايَّانَا بِرَحْمَتِكَ يا ارْحَمَ الرَّاحِمينَ.}
سيد محمدحسين حسينى طهرانى
✔️ منبع: رساله لب اللباب، ص: ۳۷.
🔷 تذکر:
این متن به خوبی نشان دهنده رفعت حکمی و عرفانی علامه مطهری و رفاقت و دوستی صمیمی و صادقانه میان این دو شاگرد علامه طباطبائی و دو حکیم و عارف سالک، یعنی علامه مطهری و علامه تهرانی را ثابت می کند.
شادی روح علامه طباطبایی و شاگردان ایشان بخصوص این دو استوانه حکمت و عرفان صلوات.
🌸اللهم صل علی محمد و آل محمّد 🌸
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌فطرت بنیان معرفت شناسی
استاد #شهید_مطهری :
🔹تنها با قول به #فطرت است که انسان، هم از جهت ادراک و تفکر و هم از جهت گرايش و احساسات عالي انساني «جهتدار» ميشود، آنهم جهت ضروري. از نظر ما هرچند ذهن در ابتدا فاقد هر نوع ادراک بالفعل است (اللَّه الذي اخرجکم من بطون امّهاتکم لاتعلمون شيئاً ...)و هرچند ذهن از نظر پذيرش معقولات اوليه (ماهيات) ماده خام محض و بلااقتضاء است (برخلاف نظريه افلاطون و حتي دکارت در تصور ماهيت جسم) و پذيرنده محض است، اما انتزاع معقولات ثانيه فلسفي و معقولات ثانيه منطقي به حکم استعداد فطري و بعد الهي خاص است، همچنان که استعداد تعميم معاني و معقولات اوليه يعني تجريد آنها و تعميم آنها نيز معلول استعداد خاص است که حکما از آنها به عقل بالقوه تعبير ميکنند.
🔸تعميم و تجريد و همچنين انتزاع معقولات ثانيه فلسفي و انتزاع معقولات ثانيه منطقي مولود استعداد فطري ذهن انساني است و اينهاست که به انسان امکان تفکر و استدلال و استنباط و استخراج احکام و قوانين کلي ميدهد. علاوه بر همه اينها يک سلسله تصديقات اوّلي فطري براي انسان هست که جهت تفکر را روشن ميکند.
🔹تجريد و تعميم و انتزاع، مايههاي ثانوي تفکر را (مايههاي اوليه که ماده خام تفکر است وسيله حواس به دست ميآيد) به دست ميدهد و يا به تعبير دکارت صورت تفکر را به دست ميدهد و تصديقات فطري کادر و جهت تفکر را؛ يعني جهت تفکر را ضرورت و لايتخلف ميکند و از اراده انسان خارج ميکند همچنان که جهان خارج هم از اين جهت نقشي ندارد. جهان بيرون دو نقش دارد: يکي اينکه مواد اوليه تصوريه را ميدهد از راه احساس و ديگر اينکه پارهاي تصديقات ثانويه را ميدهد از راه تجربه که البته به کمک قياس و تصديقات فطري است.
🔸 مثلًا امتناع جمع ميان نقيضين، امتناع جمع ضدين، امتناع دور، امتناع تقدم شيء بر نفس، ضرورت صدق نتيجه با صدق مقدمتين، ضرورت صدق عکس مستوي و عکس نقيض با صدق اصل، ضرورت ثبوت قضيه از راه خلف يعني از راه ابطال نقيضش و امثال اينها جبراً مسير تفکر و کادر تفکر را و جهت تفکر را در همه يکنواخت تعيين ميکند واين است #فطرت_ادراکي.
🔹و اگر انسان آنچنان بود که ماده خام محض بود و تحت تأثير مطلق عالم بيرون و مقياسي براي اطمينان به اينکه بيرون هم برخلاف اين مقياسها نخواهد شد نداشت، مثلًا در آينده جمع نقيضين، تقدم شيء بر نفس، صدق اصل و عدم صدق عکس تحقق نخواهد يافت، به هيچ علم و ادراکي نميشد اعتماد و اطمينان کرد.
🔹و اما از جنبه گرايشها. باز هم فطرت است که به انسان نوعي جهت داده و ميدهد.
یاداشت ها ج۱۱ ص۵۷
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌نقش #زبان در انتقال معاني فلسفی
#علامهی_طباطبایی:
🔹يك قاضى علمى كه در يك مسئله علمى و خصوصاً يك مسئله #فلسفى قضاوت مىكند كارش بسيار دشوار و مصيبتش بسيار گران است، زيرا از يك طرف #حواس، او را به سوى امور جزيى مىكشاند و نمىگذارد متوجه #كليات، مجردات و مسائل ماوراى طبيعت بشود كه ديگر معيارهاى مادى در آنها به كار نمىآيد.
🔸و حتى تعبيرها و #واژههايى كه بيانگر مطلب و مقصود است در آن جا به كار نمىرود،
🔹زيرا اين واژهها #زاييده نيازهاى مادى و بيانگر خواستهاى مادى است.
🔸 و تنها در صورتى مىتوانيم آنها را در فلسفه به كار ببريم كه آنها را از حجابهاى مادى #تجريد كنيم و تعينات و تشخصات را كه ملازم با جزئيت است از آنها سلب كنيم.
🔸روى اين بيان، اين واژهها در هر مسئله فلسفى به كار رود انسان را در #سراشيبى سقوط و گمراهى قرار مىدهد و تمام نتايج و معارفى كه بر اين الفاظ بار مىشود احتمال اشتباه و لغزش را به همراه دارد.
✔️منبع: علی (عليه السّلام ) و فلسفه الهی
مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج1، ص: 195
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
#حدیث روز
امام علی (عليه السّلام):
🔹لَيسَ العاقِلُ مَن يَعرِفُ الخَيرَ مِنَ الشَّرِّ وَلكِنَّ العاقِلُ مَن يَعرِفُ خَيرَ الشَّرَّينِ؛
🔸 عاقل آن نيست كه خير را از شر تشخيص دهد، بلكه عاقل كسى است كه ميان دو شر، آن را كه ضررش كمتر است بشناسد.
بحارالانوار، ط-بیروت، ج75،ص6.
🌸🌸🌸🌸
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌 خلاصه حکمت و فلسفه الهی
🔸سرآغاز حکمت و فلسفه را در اسلام، می باست نزول وحی و دعوت حضرت ختمی مرتبت (صل الله عليه وآله) دانست چرا که جوامع الحکم را در اختیار انسان قرار دادند و عقل را به سوی کشف حقايق رهنمون ساختند و طریق معرفت به حقیقت را آشکار کردند و بر همین اساس جامعه جاهلی را به مدینه فاضله نبوی تعالی و ارتقا وجودی دادند.
🔸در یکی از جوامع الحکم در کلمات نورانی ایشان، می توان خلاصه حکمت و فلسفه الهی و طریق کشف حقیقت را دریافت کرد.
حضرت رسول اکرم (صل الله عليه وآله ) فرمودند:
🔹أعلَمُکُم بنَفسِه, أعلَمُکُم برَبه
آگاه ترین شما نسبت به خدا کسی است که به نفس خود آگاه تر باشد.
امالی سید مرتضی ج2 ص329)
🔸 در نقل دیگری با این عبارت آمده است:
🔹أَعْرَفُکُمْ بِنَفْسِه، أَعْرَفُکُمْ بِرَبِّه
داناترین شما در خودشناسی، خداشناسترین شما است
جامع الأخبار : ص 35 ح 12 ، روضه الواعظین : ص 25 ، الأنوار الساطعة فی شرح الزیارة الجامعة ،ج1،ص:75»
🔸به اذعان حکیمان و فلاسفه اسلام، همه مسائل اصيل فلسفى و مطالب قويم حكمت متعالى و حقايق متين عرفانى را از این دست روایات مى توان استنباط كرد.
🔸 بر اساس این روایت اساس، عصاره معرفت و حکمت دو محور مهم #توحید و #معرفت_نفس است و تمام مسائل فلسفي بر گرد این دو قطب می چرخند و دور می زنند. مطالعه کتاب وجودی خود یعنی معرفت و علم به نفس انساني(خودشناسی) کوتاهترین و مطمئن ترین طریق و راه ورود به وادی توحید است.
🔸معرفت نفس و خودشناسی نه فقط یک طریق انفسی برای سیر معنوی فردی است بلکه بنیان و اساس حرکت جمعی و زیربنای تحول و تکامل اجتماعي و صیرورت وجودی جامعه و نهادهای اجتماعی نیز هست. حکیم الهی و مفسر قرآنی علامه طباطبایی اقدامات پیامبر اسلام در تحول و تکامل اجتماعي را بر همین اساس تبیین فرموده اند. (در مطلبی بعدی مطالعه بفرمایید.)
🔸برخی از مخالفان حکمت و فلسفه الهی، بر این عقیده اند که معرفت النفس و سلوک معنوی و حکیمانه انسان (اخلاق و عرفان) که نتیجه طبیعی حکمت و فلسفه الهی است نمی تواند به امتداد حکمت و فلسفه بیانجامد و در خیال و تمنای #فلسفه_تکنیکال برای تولید #تکنولوژی_اسلامی و تبیین تضاد اجتماعی هستند که در واقع ریشه در غفلت از حکمت الهی و نبوی دارد.
🔸در حکمت و فلسفه الهی بنیان و اساس تغییر و تکامل اجتماعي همان توحید و معرفت نفس است و ریشه همه انحرافات در زندگی بشر و مدرنیته، غفلت از این دو اصل اساسی است. (ر.ک: پیام امام خمینی به گورباچف).
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌نقش اخلاق و فلسفه الهی در تحول اجتماعی
با الگو گیری از فرایند تکاملی نهضت پیامبر اسلام در تبدیل جامعه جاهلی به مدينه فاضله نبوی
🔺متفکر قرآنی #علامه_طباطبائی:
🔸پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) در عصرى برانگيخته شد كه قرآن كريم آن را به حق « #عصر_جاهليت» نام نهاد كه توده عرب «امى» بودند و از نعمت خواندن و نوشتن محروم بودند.
🔹هرگز نشانى از دانش و فرهنگ در ميان آنها نبود و اثرى از تمدن و شهر نشينى در ميان آنها ديده نمىشد. #قانون_جنگل بر آنها حكومت مىكرد و از راه چپاولگرى و راهزنى، ارتزاق، به خون ريزى و پيمان شكنى مباهات مىكردند و در اين زمينه شعرها مىسرودند و به نياكان خود تفاخر مىكردند.
🔸بررسىهاى «جامعهشناسى و روانكاوى» اثبات مىكند كه در ميان هر ملتى اين حالت حكم فرما باشد زمينه رشد و گسترش عوامل تعصب جاهلى فراهم خواهد شد و پرواضح است كه هيچ چيز بيش از تعصبات جاهلانه ريشههاى درخت پر بار #فلسفه_الهى را خشك و تباه نمىكند و استعدادهاى پذيرش حق را نابود نمىسازد.
🔸بسيار دشوار است كه براى چنين ملتى زمينهاى فراهم شود كه بتواند اين سدها را بشكند و اين گردنهها را از سر راه خود بردارد و بتواند از تاريكىهاى جاهليت رهایی يافته، ريشههاى رذايل اخلاقى را از بن بركند، سپس در:
🔸مرحله اول #صفات_برجسته_انسانى را جايگزين صفات نكوهيده ساخته در گسترش اعمال شايسته بكوشد،
🔹 و در مرحله دوم #حكمت و #موعظه_حسنه را پيشه خود ساخته در رواج دادن دانش و فرهنگ از هيچ تلاشى فروگذار نكند،
🔸و در مرحله سوم به #فلسفه_الهى روى آورد و در پرتو آن به اوج كمال انسانى برسد و به سعادت دنيا و آخرت نايل آيد، كه نهايت اوج هر كمالى به سوى خداست.
علی (عليه السّلام) و فلسفه الهی
مجموعه رسائل علامه طباطبائى، ج1، ص: 202
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
#حدیث
رسول خدا (صلیالله علیه و آله):
🔹 لا فقرَ اَشدُّ مِنَ الجَهلِ ، لا مالَ اَعودُ مِن العَقلِ؛
🔸هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
(تحف العقول، ص۶)
🌹🌹🌹🌹🌸🌹
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌#عرفان_نظری باید به سلوک بینجامد.
🔸عرفان نظري بدون سلوک و تهدیب فایده ای ندارد. عرفان واقعی حرف و اصطلاحات نیست هر چند امر مهمی است، اما سخن نهایی عرفان همین دستور ساده به سلوک معنوی و تهذیب نفس است.
🔹آثار تربیتی عارف بزرگ آیت الله #ميرزا_جوادآقا_ملکی تبریزی شاگرد برجسته مکتب تربیتی #آخوند_ملاحسینقلی_همدانی، نمونه ممتاز عرفان و تربيت معنوی است.
🔸آثار ارزشمند:
رساله لقاء الله
آداب الصلاة
المراقبات
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌#عرفان_نظری باید به سلوک بینجامد. 🔸عرفان نظري بدون سلوک و تهدیب فایده ای ندارد. عرفان واقعی حرف و
📌 عرفان نظری برتر از همهی علوم، اما مقدمه عرفان عملی است.
"عرفان نظری باید به سلوک بینجامد"
حکیم انقلاب، آیت الله خامنه ای:
🔸 بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛
🔹منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیهی علوم ببینیم.
🔸عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست.
🔹مرحوم آقای طباطبائی خودش فیلسوف بود، اهل فلسفه بود، بلاشک در عرفان هم وارد بود؛ منتها آنچه که در عرفان از ایشان معهود است، #عرفان_عملی است؛ یعنی سلوک، دستور، تربیت شاگرد؛ شاگرد به معنای سالک.
🔸#عرفان_نظری باید به سلوک بینجامد. خب، موضوع عرفان، ذات مقدس پروردگار است. موضوع عرفان، خداست. از این جهت، #برتر_از_همهی_علوم است. خب، این خدا باید در زندگی کسی که اهل عرفان است، تجلی پیدا کند.
🔹 ما کسانی را دیدیم که گفته میشد در عرفان نظری از همه بهترند، اما در عرفان عملی یک قدم برنداشته بودند. ما افراد اینجوری را دیدیم و درک کردیم که اصلاً مسائل سلوکی و اینها را مس نکرده بودند. آنچه که من به آن تکیه دارم، این است که واقعاً یک حرکت عملی دیده شود؛ که این در مورد اهل معقول، به طور عام مطلوب است.
🔸آن کسانی هم که به عنوان اهل حکمت و اهل معقول شناخته شدند، غالباً کسانیاند که این جنبهی معنوی در آنها وجود داشته.
بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
سومین پیش همایش.mp3
45.7M
📌 پیش همایش عرفان اهل بیتی علیهم السلام
🎤با سخنرانی اساتید معظم حسینی آملی و امینی نژاد
📆چهارشنبه ۲۸مهرماه ۱۴۰۰
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌روش شناسی بحث از امتداد حکمت
✔بخش اول:
تذکر:
در پاسخ به شبهات برخی از امتناعیون امتدادحکمت مطالبی در سه بخش ارائه می شود:
۱. فهم همدلانه، عمیق و اجتهادی پیش شرط ورود به بحث از امکان یا امتناع امتداد؛
۲. چیستی حکمت متعالیه و ظرفیت های آن برای امتداد علمی و عملی، اجتماعی و سیاسی؛
۳. گونه شناسی امتداد و الگوهای ممکن از امتداد.
ان شاءالله و به توفیق الهی در چند یاداشت این مطالب خدمت عزیزان تقدیم می شود:
🛑 مطلب اول: فهم همدلانه، عمیق و اجتهادی
🔹اگر کسی بنیانهای منطقی و معرفت شناسی فلسفه و حکمت و کاشفیت علم را نفی کرد و بر حاکمیت اراده، تعلقات نفسانی و تقویمات اجتماعی بر معرفت اصرار ورزید و تقابل گرایانه به ضدیت قلبی با حکمت و فلسفه روی آورد و میراث علمی و عقلي تمدن اسلامی را به بهانه های مختلف نفی کرد و #غیر_صادقانه نام درگاه ارتباطی خود را به امتداد #تغیير دهد لاجرم به #تحریف هم روی می آورد و سخن فیلسوف مدعي سیاست_متعالیه را به امتناع تفسیر می کند و برداشت ناصواب خود از امتداد را تنها تفسیر ممکن از امتداد می انگارد و بر اساس همین تلقی انحصارگرایانه و البته غیر عقلایی و ضد عرفی و عقلی از #امتناع امتداد حکمت و فلسفه دم می زند.
🔸امتناعیون گاه در قالب سیاست سخن می گویند و از امتناع سیاست در امتداد حکمت و عرفان اسلامی سخن می گویند شبیه آنچه #آرامش_دوستدار و دکتر #سید_جواد_طباطبایی سالیان سال است در لباس روشنفکری بيان مي کنند و گاه صورت فلسفي به خود می گیرند و در لباس حوزوی و با همان بنیان فکری، همان سخنان را به زبان می رانند. هر چند در روبناها با یکدیگر تفاوت داشته باشند ولی زیربنای فلسفي و دغدغه اجتماعی مشترک دارند؛ یکی دغدغه مدرن کردن جامعه و وارد کردن محصولات علمی و تکنولوژیک غربی را برای کنترل عینیت و سرپرستی جامعه دارد و دیگری نیز همین دغدغه را از بعد الهیاتی در سر می پروراند اما در تمنای تکنولوژی اسلامی، ریاضی اسلامی، فیزیک اسلامی و هرچیز اسلامی دیگر است.
🔹اشکال این افراد در فهم ناصواب از حکمت و فلسفه است. اينان با خلط میان فلسفه و علم، خلط میان علم و فناوری و خلط میان حکمت نظری و حکمت عملی در بی راهه ای سير می کنند که سلف آنها در تمدن غرب نیز طی کردند و نهایتا سر از ايده آلیسم و نسبيت گرایی در آورد.
🔸اگر کسي می خواهد از امکان و یا امتداد حکمت و فلسفه سخن بگوید ابتدا باید از تعریف و چیستی حکمت و فلسفه سخن بگوید تا محل بحث روشن شود. با سخنان سست و غیر کارشناسی و خلط میان فلسفه و علم و فناوری و سیاست نمی توان کاری از پیش برد بلکه بی تردید بر ابهام در مسئله خواهد افزود.
🔹حکیمان و فیلسوفان طرفدار امکان و وقوع امتداد حکمت و فلسفه همچون امام خمینی، علامه طباطبایی، شهید مطهری، آیت الله خامنه ای، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، علامه جعفری، حتي دکتر مهدی حائري و ... علی رغم تفاوت در برخی آراء و اندیشه ها، تلقی واحد و روشنی از حکمت و فلسفه دارند که به تصریح ایشان، ریشه در سنت اسلامی و میراث ۱۴۰۰ ساله علوم و معارف عقلي دارد. از این رو همگان به صراحت از #امکان و #وقوع امتداد حکمت و فلسفه سخن گفته اند و بر تکامل این مسیر عقلانی و عقلایی تاکید داشته اند. این بزرگان اندیشه و حکمت، از راه ها و روش ها و الگوهای متنوع امتداد سخن گفته اند و خود در آن مسیرها طی طریق کردند که برخی مشترک میان همگان است و برخی اختصاص به یک حکیم و فیلسوف دارد. به تعبیر دیگر، امتداد یک تفسیر انحصارگرایانه و مسیر واحد ندارد.
🔸کسی می تواند از امکان و یا امتناع حکمت و فلسفه سخن بگوید که ابتدا فهم و درک خود را از حکمت و فلسفه بيان کند و در صورت اشتراک با حکیمان و فیلسوفان در تعریف و فهم صحیح، روشها و الگوی متنوع و متکثر امتداد را #همدلانه، #عمیق و #اجتهادی از #منابع_اصلی و همه أثار بشناسد و پس از آن یک جمع بندی عالمانه از همه اراء و اندیشه های یک حکیم داشته باشد تا بتواند به الگوی و یا الگوهای موجود در آثار حکیمان دست پیدا کند و سپس به ارزیابی و داوری منطقی و برهانی بنشیند آنگاه از #امکان امتداد و یا #امتناع سخن بگوید.
🔹نه آنکه با #تحویلی_نگری، جریان جاری و ساری حکمت و فلسفه را به یک فیلسوف خاص تقلیل دهد و سپس با رویکرد #گزینشی فقط بخشی از جملات را از کل دستگاه فکري وي جدا کند و پس از آن با #جزئی_نگری، تفسیری را به متن گزینشی تحمیل کند که از پیش پذیرفته است که در حقیقت این همان #تحریف اندیشه و فکر است که همواره جامعه دینی از آن رنج برده است و موجب #امتناع_عقلانیت و سلب تفاهم منطقی و #گسست از جریان اصیل حکمت و فلسفه شده است. در گسست از جریان اصیل حکمت و با بدبینی به تاریخ فلسفه و فلاسفه، جز سوء فهم و سوء تفاهم، چیزی عاید نویسنده و متفکر و نهایتا اتهام زنی نمی شود.
ادامه دارد
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121