برخی از آثار ارزشمند دکتر علیرضا صدرا در زمینه امتداد سیاسی حکمت متعالیه
#سیاست_متعالیه
#دکتر_علیرضا_صدرا
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌رسالت تفکر در انقلاب اسلامی
♦️بخش اول
🔸 وقوع هر انقلابی معلول یک سلسله تحولات در تقاضاها و مطالباتی مردم و همچنین تغییرات اجتماعی است که وضع موجود را ناکارآمد و غیر قابل تحمل احساس میکند و تمنای وضع جدیدی مییابد.
🔹اما نکته مهم در همهی انقلابها، نقش محوری تفکر و اندیشهورزی در بنیانهای وضع موجود و ترسیم طرح مطلوب است. به تعبیر دیگر، اگر بخشی از مردمان جامعه اهل فکر و اندیشه نباشند و طرحی نو برای زندگی متفاوت در نیندازند هیچگاه مسیولیتی احساس نمیشو تا انقلابی و تغییری صورت پذیرد، انقلابها محصول تفکرات پویا و اندیشهورزیهای بدیع و درانداختن طرحهای نوین و ایجاد تعهد انقلابی و مسئولیت اجتماعی است. لذا در هر انقلابی نقش متفکران و اندیشهورزان در افقگشایی و خودسازی انقلابی جامعه بسیار پررنگ و جدی است هرچند ممکن است متفکری عمرش کفاف ندهد و پیروزی انقلاب را نبیند اما همواره تفکر و اندیشه او زنده است و درس آموز آیندگان میتواند باشد.
🔸 برخی از انقلابها ریشه سیاسی دارد و مردمان آن جامعه دغدغه آزادی و نحوه حکمرانی دارند و با همین شاخصه به سنجش وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب میپردازند. برخی از جوامع مشکلات اقتصادی دارند و از این منظر در پی تغییر معادلات حاکم و درانداختن طرحی نو برای زندگی بهتر هستند. اما برخی از جوامع دغدغه فرهنگ و ارزشهای اخلاقی و هویتی دارند و مشکلات سیاسی و اقتصادی موجود را نیز در دوری از فرهنگ و هویت اصیل میدانند. این مردمان در جستجوی فرهنگ و هویت اصیل و رهایی از هویتهای بیگانه هستند و بدین منظور به تغییر مناسبات اجتماعی روی میآورند تا در پرتو احیای هویت اصیل خود، مسیر جدید زندگی را بپیمایند.
🔹 انقلاب اسلامی از جمله انقلابهایی است که در درجه اول معلول تحولات فرهنگی و تغییرات هویتی پس از مشروطه و دوران پهلوی است. تغییراتی که با عنوان ترقی و مدرنیته بر جامعهی ایرانی تحمیل شد و موجب شکلگیری تضادهای فرهنگی میان خواص و عوام شد. منورالفکران با تقلید از روند توسعه در جهان غرب، تنها مسیر ترقی ایران را غربی شدن پنداشتند و به حذف فرهنگ و ارزشهای اخلاقی و مذهبی و یا بازسازی آنها به مثابه جاده صاف کن تجدد روی آوردند و با زور و دستور جامعه را بدان سمت کشاندند. نتیجه این مدرنیزاسیون دستوری ایجاد شکافهای عمیق هویتی در جامعه ایرانی شد. جامعهای که بسیار به فرهنگ و مذهب خود تعلق خاطر داشت و تمام "بود" خود را در فرهنگ خود و متمایز بودن از ساير فرهنگها تعریف میکرد.
🔸 گسست هویتی بزرگترین معضله جامعهی ایرانی شد: گسست نسلی میان نسل جوان با نسل سنتی، گسست علمی میان حوزه و دانشگاه، گسست سیاسی میان دولت و ملت، گسست فرهنگی میان طبقه روشنفکر و طبقهی مذهبی.
🔹در دوره رضا خان پهلوی بر دامنه و عمق این گسست ها و تعارضها افزوده میشد و پس از وی نیز محمدرضا و دولتمردان و روشنفکران وابسته همان مسیر را با قدرت ادامه دادند. در این دوران، بسیاری از تحصیلکردگان جدید به سمت مدرنیزاسیون میل داشتند و با تغییر در معانی مستقر در فرهنگ، افراد جامعه را بدان سو دعوت میکردند و برخی از جریانات سنتی به تقابل با مدرنیته روی آوردند و مردم را به نفی آن و بازگشت به سنتهای گذشته میخواندند، اما بخشی از دغدغهمندان و دلسوزان در پی جمع سالم میان دو طرف دعوا بودند. بدین جهت از دهه ۲۰ به بعد جمعی از دغدغهمندان و متفکران جامعه برای خروج از این وضعیت دست به کار شدند و به تفکر و اندیشهورزی روی آوردند تا بتوانند این گسستها و تضادها را درمان کنند.
🔸 این متفکران به تدریج با معانی متکثر حاکم بر روابط انسانی و پیچیدگیهای معادلات اجتماعی عصر جدید و تنوع طرحوارههای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و رقابتهای جنگ افروزانهی ابرقدرتها آشنا شدند و دانستند که به راحتی نمیتوان از طرد و یا جمع سخن گفت، بلکه به تفکر عمیق افقگشا و اندیشهی دقیق راهنما نیاز است و ضرورت دارد که دوباره خود و متعلقات فرهنگی و هویتی خود را بازخوانی کرد و از موقعیت خود در جهان معاصر و آیندهی این جهان پرسش کرد. پرسشهایی که افق زندگی، عناصر سازندهی هویت و مسیر حرکت را در این جهان پیچیده و متفاوت نشان میدهد.
🔹 انقلاب اسلامی محصول تفکر و اندیشهورزی متفکران مسلمان در سه دهه قبل پیروزی است که در قالب کتاب، مقاله، اعلامیه، سخنرانی و خطابه به سمع و نظر مردم میرسید و آرام آرام به خلق یک جهان معنایی جدید تبدیل شد و موجب تحول باطنی مردم و انقلاب درونی آنها شد. در حقیقت این انقلاب قبل از آنکه یک کنش سیاسی و یا مطالبه اقتصادی و اجتماعی باشد یک انقلاب درونی در فکرها و ذهنها بود.
🔴 ادامه دارد ...
#انقلاب
#تحول_باطنی
#سیاست
#جامعه
#اندیشه
#رشد_عقلانی
#مسئولیت_اجتماعی
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 رسالت تفکر در انقلاب اسلامی
♦️بخش دوم
🔹 در فرایند انقلاب اسلامی، متفکران و اندیشهورزان انقلاب، به این نکته پی بردند که جامعهی ایرانی بیش از هر چیزی به ارتقای سطح تفکر و اندیشه نیاز دارند تا بتوانند از سطح احساسات بالاتر روند و از منظری عمیقتر و دقیقتر به پدیدهها بنگرند، لذا مخاطب خود را ذهن و عقل مردم قرار دادند و سعی کردند با رشد عقلي و خردورزی مخاطبان، آنها را به تفکر و اندیشهورزی وا دارند تا بهتر و عمیقتر به هویت خود و متعلقات فرهنگی خود بنگرند و از این افق به زمانهای که در آن زندگی میکنند و وقایع و حوادث درون نظر کنند و از میان طرحوارههای متکثر، متنوع و گاه متعارض بهترین را انتخاب و عملياتي کنند. این متفکران با تلاش معرفتی و نظری خود، صورتی از تعهد و مسئولیت اجتماعی را تعریف و ترسیم کردند که به خودسازی و جنبش انقلابی بیانجامد.
🔸 به اعتقاد ایشان رشد فکری افراد و قوت پرسشگری در جامعه و ایجاد احساس نو و ادراک نو، نشانهی رشد جامعه است. جامعه اگر رشد فکری داشته باشد آماده شنیدن حرف حساب و معارف متعالی میشود.
🔹 در این نگرش، اگر جامعه بخواهد رشد فکری پیدا کند نوعی اصلاح عمیق در منطق و زبان و محتوا لازم است؛ به تعبیر دیگر باید با منطق و زبان روز و همچنین مکاتب و افکار روز آشنا شد و از همان افق با افراد جامعه و بخصوص نسل جوان و تحصیل کرده سخن گفت.
🔸در فرهنگ سیاسی انقلاب اسلامی، مفهوم پرسش و کنش پرسشگرانه به یک ارزش عمومی تبدیل شد. شک و پرسش نمونهی رشد و اعتلای دستگاه فکر و اندیشه است که اولین گام خروج از جهل و حماقت است.《سؤال و پرسش در عين اينکه خوب است و مظهر رشد و کمال انسان است، مقدمه چيز ديگر است: يا مقدمه تحقيق است يا مقدمه عمل.》(مطهری بیست گفتار ص۱۸۹) بر همین مبنا، متفکران انقلاب از پرسشگری نسل جوان و بیان شبهات آنها استقبال میکردند و آن را محملی برای گفتگو و مباحثات جدی قرار دادند. این گفتگوها گاه به صورت شفاهی و در جلسات دانشجویی و میان استادان و تشکلهای اجتماعی بود و گاه صورت مکتوب به خود میگرفت و در مطبوعات و کتابها پیگیری میشد؛ بدین نحو که دانشجو و یا استادی شبهه و یا پرسش خود را قالب يادداشت و یا کتاب و جزوه منتشر میکرد و متفکران و اندیشهورزان جامعه هم سعی میکردند در همان قالب و در برخی موارد در همان مجله و روزنامه، پاسخ مناسب را برای اقناع مخاطب عرضه کنند.
🔹 در اندیشه متفکران اصیل انقلاب، زمان و مکان نقش مهمی در شناخت متون و احکام شرعی دارد و هر بیشتر در زمان ومکان و موقعیتهایی که در آن قرار داریم تفکر و اندیشه شود باب های جدید فهم و علم برای انسان گشوده میشود و حقایق جدیدتری آشکار میشود. اما اگر تفکر و اندیشهورزی نباشد، انسان به فهم پیشینیان اکتفا میکند و امکان دست یابی به حقایق بیشتر را منکر میشود.
🔸از آنجا که یکی از کارویژههای تفکر و خردورزی، بازشناسی متعلقات فرهنگی خود و نگاه انتقادی به روند تکون و بسط آنها در تاریخ و فرهنگ است یکی از مهمترین اقدامات اندیشهورزی در جریان تفکر انقلاب اسلامی، بازخوانی دوباره اسلام و آسیبشناسی جامعه اسلامی و مناسک و نهادهای دینی وهمچنین پاسخ به شبهاتی بود که عموم آنها ناشی از عدم درک تاریخی از دین است. متفکران انقلاب به مردم کمک کردند تا به طور دقیق به جوهره و حقیقت دین راه یابند و از خصوصیات تاریخی و فرهنگی عارض شده بر دین و مناسک دینی مطلع شوند و بتوانند میان این دو وجه تمایز قائل شوند و ازاین طریق به اسلام حقیقی راه یابند و هویت خو را در ارتباط و نسبت با آن، باز تعریف کنند. تعریفی که به بازسازی مفاهیم مهم مسئولیتآور، جنبشزا وحرکتخیز ازمتن دین، جامعه وتاریخ منتهی شد.
🔹 اگراین نکته به درستی فهم شود روشن میشود که انقلاب اسلامی ایران محصول تفکر واندیشهورزی وخروج از سطح احساسینگری و سطحیشدگی و پراکندگی است. این مهم توسط متفکران واندیشمندان انقلاب اسلامی درجامعه ترویج شد وبدین جهت بخشی از مردم رشد عقلانی پیدا کرده وخودسازی انقلابی روی آوردند وانقلاب پیروز شد، حال اگربه دنبال ادامه انقلاب وپویایی و پایایی آن هستیم تا به اهداف متعالی خود نائل شود میبایست در رشد عقلانی وتعمیق تفکر وگسترش اندیشهورزی درسطح جامعه ونسلهای جدید تلاش زیادی صورت گیرد و مانع بازگشت #جهالت و غلبهی احساسات وسطحینگری وپراکندهگویی شد بخصوص در سطح خواص جامعه همچون مسئولان، مربیان، خطیبان و هنرمندان که ازطریق آنها سایر افراد جامعه متأثر میشوند وکنشهای خود راهماهنگ میسازند.
🔸 اگر جامعهی رشد یافته انقلابی که اهل تفکر واندیشهورزی بود ازاین خصیصهی مهم تهی شود وبه سطح احساسات فرو غلطد آغاز عقبگرد است.
🔴 پایان
#انقلاب
#تحول_باطنی
#سیاست
#رشد
#جامعه
#رشد_عقلانی
#مسئولیت_اجتماعی
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻بیانیه تبیینی مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه:
⭕️ پروژه ویرانسازی ایران شکست مفتضحانهای خورد
➖ «سیا» صحنهگردان اصلی بخش عمده اغتشاشات در ایران است
🔹در بیانیه حاضر، اتقان دادهها و مستند بودن آنها مورد تأکید ویژهای بوده است.
🔻عناوین اقدامات سرویسهای جاسوسی:
◻️بخش اول) مرحله پیش از آشوب
۱- تأسیس شبکه ی «سازمان های همدستان»
۲– مصادیق تلاش آمریکایی ها برای شکل گیری و بحران سازی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی:
۳- دوره های آموزش جنگهای ترکیبی و براندازی نرم
۴ – نقش اندیشکده ها و مؤسسات آمریکایی و غربی
۵– زنجیره های ارتباط مالی سرشبکههای خارجی با مزدوران داخلی
۶- شناسایی و سازماندهی شبکه اراذل و اوباش
۷ – سندیکاسازی و پیوند آنها به یکدیگر
۸ – تشدید و ترکیب سیاست فشار حداکثری ترامپ توسط بایدن
۹- حمایت از گروهکهای تروریستی و تلاش برای ائتلاف آنها!
◻️بخش دوم) مرحله حین آشوبها
۱- بودجه ویژه فضای سایبر در زمان آشوب
۲- اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در حوزههای فناوری و رسانه
۳- حضور تیم سازمان سیا در مقر گروهکهای ضد انقلاب
۴- دیدار تیم آمریکایی از مقر گروهک موسوم به پاک
۵- شبکههای ماهوارهایی سفارشی کار
◻️بخش سوم) مرحله پسا آشوب
جزئیات کامل این بیانیه را در لینک زیر بخوانید:👇
https://hawzahnews.com/xbWCK
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
📌 آرمان و طلبه
🔸 شهادت دردناک طلبه آرمان علیوردی یک بار دیگر پرسش از #آرمان_طلبگی را در ذهن دغدغهمندان زنده کرد. این ماجرا نشان داد که ما با جریان #خوارج مسلک روبرو هستیم که با تعطیل عقل شعار عدالت و آزادی میدهند و داعشیوار به جان ناموس و مال مردم افتاده اند.
🔹 حال در این عصر فروبست تفکر برای طلبه آرمانخواه چند پرسش اساسی در این زمینه وجود دارد که میبایست به آن پاسخ مناسب و کاربردی داد:
۱. #آرمان_طلبه در عصر فروبست تفکر و اندیشه چیست؟
۲. #مسئولیت_اجتماعی طلبه در زمانهی فتنه و اغتشاش چیست؟
۳. برای پر کردن خلأهای آموزشی و تربیتی طلاب در مسیر حضور فعال و تأثیرگذار در اجتماع چه باید کرد؟
#عصر_فروبست_تفکر
#آرمان_علی_وردی
#طلبه_خواه
#آرمان_طلبه
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 آرمان و طلبه
🔸 شهادت دردناک طلبه آرمان علیوردی یک بار دیگر پرسش از #آرمان_طلبگی را در ذهن دغدغهمندان زنده کرد. این ماجرا نشان داد که ما با جریان #خوارج مسلک روبرو هستیم که با تعطیل عقل شعار عدالت و آزادی میدهند و داعشیوار به جان ناموس و مال مردم افتاده اند.
🔹 حال در این عصر فروبست تفکر برای طلبه آرمانخواه چند پرسش اساسی در این زمینه وجود دارد که میبایست به آن پاسخ مناسب و کاربردی داد:
۱. #آرمان_طلبه در عصر فروبست تفکر و اندیشه چیست؟
۲. #مسئولیت_اجتماعی طلبه در زمانهی فتنه و اغتشاش چیست؟
۳. برای پر کردن خلأهای آموزشی و تربیتی طلاب در مسیر حضور فعال و تأثیرگذار در اجتماع چه باید کرد؟
#عصر_فروبست_تفکر
#آرمان_علی_وردی
#طلبه_خواه
#آرمان_طلبه
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
راه برون رفت از #بحران
🔹یکی از شرایط لازم و ضروری برای پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور #تقدم_منافع_عمومی بر #منافع_شخصی است.
🔹در منافع عمومی ، رشد و پیشرفت همه افراد در نظر گرفته می شود به همین جهت در مواقع بحرانی، همگان دست در دست یکدیگر می گذارند و مشکل و بحران بوجود آمده را حل می کنند. مثلا هرگاه بحران اقتصادی به هر دلیل در جامعه ایجاد شود همه افراد جامعه با تقلیل توقعات خود و اکتفا به امور ضروری شرایط را برای تنظیم بازار و توزیع عادلانه کالاهای اساسی و غیر اساسی میان همه اقشار مردم فراهم می کنند.
🔹اما #تقدم_منفعت_شخصی بر منفعت عمومی که بلای سبک زندگی ما ایرانیان است موجب دامن زدن به بحرانها و ایجاد مشکلات جدیدتر برای کشور و حکومت است. متاسفانه این امر در پس ذهن عموم ایرانیان ریشه دوانده و برای آن توجیهات فکری و نظری و حتی شرعی هم دست و پا شده است.
🔹بحران امروز اقتصاد ایران، نه فقط منشأ خارجی بلکه ریشه در این فکر و روحیه دارد که #منافع_شخصی مقدم بر #منافع_عمومی است. حتی بهتر است گفته شود ما اصلا درکی از منافع عمومی و منافع ملی نداریم. و اگر کسانی هم گاه از آن دم می زنند بیشتر جنبه تبلیغاتی و اهداف انتخاباتی و سیاسی دارند. حمله مردم به بازار برای احتکار و قبیله گرایی مسئولان در امور اجرایی دو نشانه از این نافهمی منافع عمومی و تقدم منافع شخصی و حزبی و گروهی است.
🔹اگر می خواهیم به درستی و با قدرت با مشکلات و بحرانها روبرو شویم باید ۱. تعریف و درک درست و صحیحی از منافع عمومی داشته باشیم و ۲. حقیقتا به اصل بنیادی #تقدم_منافع_عمومی بر منافع شخصی معتقد و عامل باشیم.
🔹ای کاش در آموزش و پرورش و منابر و رسانه های ما این مقوله آموزش داده می شد.
سید مهدی موسوی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌رمز پایداری
🔹رمز پایداری هر انقلابی، تعمیق و گسترش کیفی آرمانهای آن انقلاب در قالب یک شبکهی مفهومی جذاب و به هم پیوسته در حوزه عمومی است به نحوی که در فرهنگ استقرار یابد و مبدأ همهی کنشها، سیاستگذاریها و برنامهریزیها قرار گیرد.
🔸 شبکهی مفهومی مجموعهای بهمپیوسته از مفاهیم کلیدی و بنیادین است که ذهن جامعه را به سمت آرمانها و اهداف راهنمایی میکند و از تفرقه و تشتت فکری جلوگیری میکند.
🔹 این شبکهی مفهومی هنگامی که از کلیت و عمومیت ویژهای برخوردار باشد میتواند طیفهای مختلف از کنشگران اجتماعی را در بر بگیرد و عموم اهل جامعه بدان معتقد و وفادار باشند. اما اگر رنگ حزبی و جناحی به خود بگیرد به نحوی که موجب طرد بخشی از جامعه بشود نمیتواند عامل وحدت و همبستگی اجتماعی باشد.
🔸 استقرار یک شبکهی مفهومی در جامعه مرهون دو امر است:
۱. تبیین علمی و نظری
به این معنا که هریک از مفاهیم آن شبکه در جامعهی علمی به درستی تعریف و معنا شده باشد و سپس در یک ساختار علمی و منطقی تنظیم و به صورت یک نظریهی علمی و معرفتی عرضه شود به نحوی که اندیشمندان و متفکران آن جامعه را اقناع کند. از این رو، یکی از ضرورتهای پایداری انقلابها تولید علم و نظریهپردازی مداوم در اطراف آرمانها ، ارزشها و مفاهیم انقلابی و تأثیر آن در عرصههای مختلف حیات اجتماعی است.
۲. گفتمان سازی
در مرحلهی دوم آن شبکهی مفهومی تبیین شده وارد عرصه فرهنگ شود و به یک گفتمان و مطالبه محوري تبدیل شود این مرحله نیازمند فعالیتهای گستردهی رسانهای و تبلیغی است تا این پیام را در جامعه بگستراند و به فرهنگ عمومی تبدیل کند. فعالیت گفتمان سازی و رسانهای از طریق مجموعهای از فعالیتهای فکری، تربیتی، هنری، نمایشی، تفریحی، ورزشی، خبری ممکن است چرا که هر کدام از اینها انتقال دهندهی مجموعهای از پیامها به افراد و بسط آن در فرهنگ عمومی است.
انقلاب اگر رسانه نداشته باشند و اگر نتواند مفاهیم پیامهای خود را به صورت هنرمندانه، لطیف و غیرمستقیم در حوزه عمومی مستقر کنند و عموم افراد جامعه را اقناع کند و ذائقه و مطالبات آنها را جهت دهد، به تدریج از ذهنها و فرهنگ عمومی کنار گذاشته میشوند و آرمانها و مفاهیم دیگری جایگزین آنها خواهد شد که متضاد با آرمانها و مفاهیم انقلاب است.
بخصوص اگر انقلاب دشمنان زخمخوردهی خارجی و داخلی داشته باشد زیرا هر کدام سعی میکنند با تحریف، تخریب و دروغپردازی انقلاب را نزد مردم، ضعیف و خائن به اهداف و آرمانهای خود معرفی کنند و آنها را قانع کنند که آرمانها و اهداف دیگری میتواند آنها را به زندگی بهتر رهنمون باشد بدین جهت، با طرح آرمانهای رؤیایی و شبکه مفاهیم دیگر، ذهن و ذائقهی آنها را دستکاری میکنند.
🔹 نکته مهم
تبیین علمی و نظری و گفتمانسازی و اقناعگری دو روی یک سکهاند و مکمل یکدیگرند هر یک بدون دیگری ناقصند و در پایداری انقلاب ناتوان هستند.
🔸تبیین علمی و نظری و تولید دانش و نظریه متناسب هرچقدر هم قوی و مستدل و کارآمد باشد اگر پیوست رسانهای و گفتمانسازی نداشته باشد مفید و اثربخش نخواهد بود چرا که به وارد فرهنگ عمومی و عرصههای سیاستگذاری و خطمشی گذاری وارد نشده است. این مهم نیازمند فعالیت گستردهی رسانهای و تبلیغی است.
🔹 فعالیت رسانهای و گفتمان سازی نیز بدون تبیین معرفتی و بدون ارائه نظریات قوی و مستدل مفید نخواهد بود بلکه ممکن است به جهت افراط و تفریطها، نشناختن موقعیتها و برنامههای مناسب، خروج از دایره حکمت و اخلاق نتیجه معکوس داشته باشد و به ضد تبلیغ تبدیل بشود. بنابراین حتما و حتما، گفتمانسازی معقول و کارامد مسبوق به تبیین معرفتی و نظریهپردازی علمی و فلسفی صحیح، مستدل و منسجم باشد.
#حکمت_عملی
#اندیشه
#عقلانیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/939
📌دين مسؤول
فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
(مسيحيت قرنها عليه اسلام تبليغ کرد که اسلام دين امر به معروف است پس ضد آزادي است و همچنين دين جهاد است پس ضد آزادي است. جواب اين است که اسلام #دين_مسئول است، و مسئوليت بدون درگيري با غاصبان حقوق اجتماع و با آنان که به تعبير قرآن «صادّ» عن سبيل اللَّه ميباشند معني ندارد.)
منبع: یادداشتهای استاد ج۷ ص۸۷.
#دين_مسئول
#مسئولیت_اجتماعی
#حکمت_عملی
#اندیشه
#عقلانیت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تکرار عاشورا
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
خیلی از روضههای عاشورا برایم حل نمیشد:
چطور برخی میتونند با هرچیزی که به دستشان میرسد (چاقو، اسلحه، سنگ، چوب) به بدن کشتهها آسیب وارد کنند
چطور میشود که به لباس کشتهها هجوم ببرند و غنیمت ببرند؟
اما این روزها خیلی از این روضهها برایم باور پذیر شده است. در برخی از خیابانهای تهران و کرج #یزیدیان زمان را میبینم که روی یزیدیان ۱۴۰۰ سال پیش را سفید کردهاند ...
#آرمان_علی_وردی
#روح_الله_عجمی
غریب گیر آوردنت .........
أَلسَّلامُ عَلَى الاَْجْسادِ الْعارِیاتِ ،
سلام بر آن جسـدهاى برهـنه
شهید مدافع امنیت
بسیجی سید روح ا... عجمیان
بسیجی حوزه مقاومت ۴۱۷ شهدای کمالشهر
ناحیه مقاومت امام هادی (علیه السلام)
شهرستان کرج