📌تلنگر
ساختارهای معیوب محصول فرهنگ معیوب است و فرهنگ معیوب محصول نبود تفکر واقعی و فقدان عقلانیت اجتماعی است.
مشکل جامعهای امروز ما و بحران در برخی از ساختارهای معیوب و فرسودهی آن نتیجه نبود حکمت و عقلانیت اجتماعی راهگشا و بلندمدت است.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
تصویری از حضور فیلسوف انقلابی حضرت آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) در حوزهٔ رأیگیری همهپرسی نظام جمهوری اسلامی ۱۳۵۸/۰۱/۱۰
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 اگر روند مخالفت با فلسفه ادامه می یافت وضع حوزه ها شبیه کلیسای قرون وسطی می شد!
✍عارف کامل، فقبه جامع حضرت امام خمینی (ره) در منشور روحانیت:
🔹«یاد گرفتن زبان خارجى، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار مىرفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزهاى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه مىگفتم.
🔸 تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مىیافت، وضع روحانیت و حوزهها، وضع کلیساهاى #قرون_وسطى مىشد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزهها را حفظ نمود ..
🔹علماى دین باور در همین حوزهها تربیت شدند و صفوف خویش را از دیگران جدا کردند. قیام بزرگ اسلامىمان نشأت گرفته از همین بارقه است. البته هنوز حوزهها به هر دو تفکر آمیختهاند.»
♦️ تصویر دستخط عارف حکیم و فقیه جامع حضرت امام خمینی(ره) در منشور روحانیت است.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شعرخوانی سردار شهید محسن فخری زاده، دانشمند برجسته هستهای - دفاعی
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند
دانشمند شهید فخری زاده با دکتر مهدی گلشنی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌سخنی چند دربارۀ شهید دکتر فخری زاده (رحمة الله علیه)
✍دکتر مهدی گلشنی استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و پدر فلسفه علم ایران:
ولا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ. فرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ
شهید دکتر فخریزاده، انسانی متواضع، دغدغه مند نسبت به مقتضیات روز و دارای منشی عرفانی بودند که عمر شریفشان را در جبهههای جنگ و اقسام فعالیتهای علمی، دفاعی و غیردفاعی صرف کردند و در ایام کرونا دنبال تهیۀ کیت کرونا و تلاش برای تولید واکسن آن بودند.
من در نشستی که با ایشان در اواسط دی ماه ۱۳۹۶، همراه با آقایان دکتر مصطفی تقوی و دکتر ابراهیم اصولی، در اتاقم در گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف داشتم، بحثهایی دربارۀ بعضی از ابعاد فلسفی فیزیک و مباحث فلسفی فیزیک مطرح در گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف شریف و بعضی مسائل مطرح در سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع صورت گرفت.
ایشان برخی مباحث فلسفه فیزیک را از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی مطرح کردند. از جمله به وجوه اشتراک و افتراق مادۀ فلسفی و مادۀ فیزیکی پرداختند و ایدۀ انرژی، به عنوان زیربنای ماده و انرژی مرسوم، را مطرح کردند.
شهید دکتر فخریزاده معتقد بودند که فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت میکند و معتقد بودند که مسالۀ موج - ذره حل نشده است (همان طور که دیراک میگفت)، و نظرشان این بود که ذرات میتوانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند.
شهید دکتر فخریزاده در کنار ورود به حوزههای فیزیک و مهندسی هستهای و فناوریهای دفاعی، در عرصۀ اجرایی هم کارآمدی بسیار بالایی داشتند واز دانش و ژرفاندیشی فلسفی برخوردار بودند. همچنین به حکمت متعالیه، هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی آن، علاقۀ وافر داشتند.
استاد فخری زاده بر تعامل فلسفه اسلامی و علوم روز تأکید داشتند و حیات متعالی را در این میدانستند که این تعامل منجر به رشد هر دو شود، اما معتقد بودند که فلسفۀ اسلامی در دوران حاضر چنین تعاملی را ندارد و کمتر به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم، بر اساس مبانی فلسفه اسلامی، پرداخته است. فلسفه اکنون همان است که ملاصدرای شیرازی میفرمود، شاید بعضی از مثالهای آن تغییر یافته باشد، اما در مغرب زمین این تعامل دائماً رو به رشد است.
ایشان معتقد بودند که باید به داشتههای فلسفی خودمان برگردیم و از حکمت اسلامی خودمان در راستای توسعۀ علم و فناوری و نوآوری برای ایجاد یک سبک زندگی اسلامی و یک تمدن ایرانی- اسلامی نوین برآئیم.
در آن جلسه تفاهم نامهای با ایشان امضا شد، که شامل همکاری ما با سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در امر مشارکت در توسعۀ علم و فناوری بر اساس جهانبینی توحیدی؛ همکاری در حل بعضی مسائل مطرح شده از طرف آن سازمان؛ همکاری در برگزاری همایشهای داخلی و بینالمللی و میزگردها و همکاری در طراحی و اجرای بعضی طرحهای پژوهشی و دورههای آموزشی بود.
چند ماه پس از امضای این تفاهم نامه، با بازنشسته شدن من توسط آقای دکتر فتوحی رئیس دانشگاه، اجرای این طرح منتفی شد.
شهید بزرگوار دکتر فخری زاده (رحمة الله علیه) چند خصوصیت داشتند که در میان عالمان امروزی کمیاب است. اولاً فوق العاده متواضع بودند. ثانیاً از اقتضائات زمان حال آگاهی داشتند و نسبت به رفع نیازهای کشور بسیار حساس بودند. ثالثاً روی استفاده از فلسفۀ اسلامی در علوم و تعامل این دو حوزه تأکید داشتند. مهمترین درسی که نسل امروزی می توانند از آن شهید جلیل القدر فرابگیرند توجه به این خصیات تأثیرگذار است.
شهادت این جهادگر عرصۀ علم و فناوری برای جامعۀ اسلامی ما ضایعهای جبران ناپذیر میباشد. خداوند متعال روح این عالم بزرگوار را غریق رحمت فرماید.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 جریان علمی شیخ مفید
آیت الله العظمی خامنهای:
شیخ مفید در سلسلهی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقهی جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشتهی کلام و فقه، تا امروز در حوزههای علمی شیعه امتداد یافته و با وجود برکنار نماندن از تأثرات تاریخی جغرافیایی و مکتبی، ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان پابرجاست مانده است.
پیام به کنگرهی جهانی هزارهی شیخ مفید ۱۳۷۲/۰۱/۲۸
https://khl.ink/f/2662
به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید
۹ آذر
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از موسسه محکمات
پیام آیتاللهخامنهای به کنگرههزاره شیخمفید.pdf
266.1K
📜متن پیام حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (حفظهاللهتعالی)
به کنگره هزاره شیخ مفید (رحمهالله)
📌توجه: خلاصهی این پیام در ادامه تقدیم خواهد شد،
با ما همراه باشید...
#شیخ_مفید
#محکمات
#پرونده_ویژه_شیخ_مفید
@mohkamatqom
هدایت شده از موسسه محکمات
📌شیخ مفید؛ سرسلسله جنبان تحولات دانشی
✍ آیتالله احمد مبلغی(زیدعزه):
🔹شیخ مفید (336-413 ق) از بزرگترین دانشمندان شیعه در قرن چهارم و پنجم هجری قمری است. وی در زمینههای مختلف علوم دینی، از جمله کلام، فقه، حدیث، تاریخ و ..، آثار متعددی از خود به یادگار گذاشته است. نقش او در حوزه دانشی و معرفتی وی را تا سرحد سر سلسله جنبان دانشهای اسلامی در شیعه جایگاه بخشیده است.
ميتوان محورهاى نقش معرفتى او را به صورت زير ارائه نمود:
1. تلاش در جهت آشكارسازى وحدت و یکپارچگی دینی:
شیخ مفید تلاش میکرد تا میان اجزای مختلف دین، از جمله اخلاق، اعتقادات و فقه، هماهنگی و انسجام برقرار کند. وی معتقد بود که این اجزا مکمل یکدیگر هستند و باید با هم و هماهنگ با هم در نظر گرفته شوند.
2. سازماندهی اصول فقه:
اوّل کسی بود که پس از عصر ائمه علیهمالسلام، روشی اصولی تأسیس کرد. او راه را برای کسانی که پس از او آمدند، باز کرد و شاگردانش، شیخ طوسی و سید مرتضی، را الهام بخشید تا از روش اصولی او پیروی کنند.
3. ساخت نقد داخلی در شیعه:
اوّل کسی بود که از منظر سازماندهی و تحقق عقلانیت بین کلام، حدیث و فقه، نقد درون شيعى روشمند را در جهت اثبات ابعاد عقلانیت دینی بنا کرد.
شیخ مفید در نقد عالمان دیگر و نیز عالمان معاصر خود لحنی صریح داشت از طرف دیگر نقدهای او بر پایه معیارهایی مشخص انجام میگرفت و از روی سوم نقدهای او به دنبال آن بود که بتواند یک آگاهیبخشی متوجه به نصوص را سازماندهی کند.
نقد او از شیخ صدوق در این چهارچوب ارزیابی میشود.
4. حفظ میراث روایی:
شیخ مفید بر حفظ میراث روایی و فقهی تأکید داشت. این امر نشان میدهد که وی دارای تصویری جامع و کامل از دین بود و تلاش میکرد این تصویر را در خصوص روایات و فقه برجسته نماید.
5 . تعميق روش کلامی، و توسعه علم کلام شیعی:
شیخ مفید نقش مهمی در توسعه علم کلام شیعی داشت. وی با آثار متعددی که در این زمینه نوشت، بهطور قابل توجهی بر این علم تأثیر گذاشت. تاثيرگذاری او در این زمینه عمدتا در نتیجه نیرومند سازی روش کلامی حاصل گشت.
روش کلامی شیخ مفید دارای ویژگیهای زیر است:
▪︎ جمع بین عقل و نقل:
شیخ مفید روشی متعادل در علم کلام اتخاذ کرد که در آن عقل و نقل بهطور هماهنگ در کنار یکدیگر قرار میگیرند. وی معتقد بود که عقل و نقل دو منبع معتبر برای شناخت دین هستند و باید از آنها بهطور توأمان استفاده کرد.
▪︎ نگاه تحلیلی به میراث کلامی اسلامی:
شیخ مفید از میراث کلامی اسلامی آگاهی گستردهای داشت و در آثار کلامی خود از آن بهره برد. این امر در توسعه و نوسازی علم کلام اسلامی نقش داشت.
▪︎ توجه به تاریخ اختلافات کلامی:
شیخ مفید از تاریخ اسلامی آگاهی گستردهای داشت و در آثار کلامی خود از آن بهره برد. این امر در ارائه تصویری واضح و جامع از عقاید شیعه امامیه نقش داشت.
#شیخ_مفید
#محکمات
#پرونده_ویژه_شیخ_مفید
___________________
🌐کانال موسسه محکمات
@mohkamatqom
📌 از اراده گرایی تا اصالت قدرت
🔹برخی از حرفها و مدعیات مطرح در جامعه، ریشه در اراده گرایی و ادعای تقدم اراده بر معرفت دارد و طبیعتاً دل در گرو اقتدارطلبی دارد. از این رو، تنها نسخهی حل همهی مسایل جامعه را در کسب قدرت و اقتدار میداند و علم و اخلاق و قانون و ولایت را صرفا برساختههای اجتماعی و ابزاری در جهت کسب قدرت معرفی میکند.
🔸این تفکر به ظاهر زیبا اما #خطرناک اگر در جامعهای رسوخ کرد در بلند مدت موجبات گسست اجتماعی و تضادگرایی را در میان نیروها و کنشگران اجتماعی فراهم میکند و همبستگی ملی و اعتماد عمومی را نسبت به ساختارها و قوانین و همچنین نسبت به مدیران و متخصصان سلب میکند.
🔹بزرگترین عامل برای تضعیف سرمایههای اجتماعی و اعتماد عمومی، همین ارادهگرایی و قدرتطلبی مفرط است که نه تنها ریشه در حکمت و معرفت حقیقی ندارد بلکه با حکمت و معرفت عمیق، ستیز ناآشکار دارد و بر احساسگرایی تضادگرایانه و تفاهم اغواگرایانه تاکید دارد.
#تضاد
#عصر_اضطرار
#اصالت_قدرت
#اقتدار_طلبی
#ماکیاولیسم
#ارادهگرایی
#فلسفه_شدن
#فلسفه_قدرت
#اصالت_فاعلیت
#تقدم_اراده_بر_معرفت
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
آیت الله جوادی آملی .mp3
2.69M
📌 روضه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری (رحمة الله علیه)
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی
منزلت علمی آيت الله امیرکلایی(ره) و ماجرای شهادت مظلومانه آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) از زبان ایشان
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
📌 وضعیت تأسف بار مسئولیت اجتماعی در کادر درمان
♦️ پدر نوزاد ۶ماهه فوت شده: کارکنان اورژانس اهمیتی به وخامت حال کودکم نداده و مشغول اعتراض بودند؛ نفس های النا به شماره افتاده بود
پدر دختر ۶ ماهه در مصاحبه با فارس:
🔹وقتی با همسرم به بیمارستان رفتیم من به او گفتم دخترم را ببرد برای پذیرش تا من ماشین را پارک کنم و بیایم. وقتی پیشش رفتم دیدم روبهروی در بیمارستان منتظر است. گفت اینجا اعتراض شده و کارکنان بهخاطر عقبافتادن حقوقشان دخترمان را پذیرش نمیکنند.
🔹من هم سراغ پرسنل اورژانس رفتم و از آنها خواستم که به دخترم النا رسیدگی کنند و بارها به آنها گفتم حال دخترم خوب نیست اما هیچکدامشان اهمیتی ندادند و همچنان درحال اعتراض بودند تا وقتی که خانمم از فریادهای زیادی که برای کمکخواستن زده بود ضعف کرد روی زمین افتاد، یک خانمی که کنار نشسته بود سریع دخترم را گرفت و برای او تنفس مصنوعی گذاشت و من هم شروع به فریادزدن کردم.
🔹در همین لحظه ۲ نفر از دکترهایی که داخل حیاط بیمارستان درحال اعتراض بودند متوجه ما شدند به اورژانس آمدند و النا را از من گرفتند، دستگاه اکسیژن را به او وصل کردند اما خودم با چشمان خودم دیدم دخترم نفسش به شماره افتاده است!
🔹وقتی با کارکنان پذیرش بحث می کردم که چرا دیر به فریاد ما رسیدهاند در جوابم گفتند:
«برو خدا را شکر کن ما به تو لطف کردهایم.»
#مسئولیت_اجتماعی
#بحران_اخلاق
#بحران_انسانیت
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121