eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
572 عکس
155 ویدیو
29 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 توحید در متن زندگی فیلسوف انقلاب استاد شهید مرتضی مطهری: از نظر اسلام توحید اگر صرفا توحید نظری باشد یعنی در مرحله فکر و نظر بماند، به مرحله عمل نرسد، در مرحله اندیشیدن متوقف بشود و در مرحله بودن و زیستن انسان تحقق پیدا نکند، این توحید، توحید حقیقی و واقعی نیست.  منبع: خدا در زندگی انسان. درس دوم ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌 تعطیلی عقل بزرگترین بحران یک جامعه «تعطیلی عقل» و جایگزین کردن امری دیگر است. چرا که ستون و قائمه انسان عقل است. امروزه بسیاری به بهانه‌ی مختلف این حجت باطنی را تعطیل و چیز دیگری جایگزین آن می‌کنند. ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌 جبهه مقاومت فکر و فرهنگ 🔹دنیای امروز، تشنه‌ی معارف ناب قرآن و اهل‌بیت در قامت یک مکتب عمیق فکری و فرهنگی است. 🔸همانگونه که سالک الی الله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (رحمةالله) نشان داد که مکتب امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) قدرت ایجاد جبهه مقاومت در عرصه‌های نظامی را دارد به طور قطع می‌توان به جبهه‌ی مقاومت فکر و فرهنگ فکر کرد و ظرفیت‌های فراوان مکتب امام و انقلاب را به دنیا معرفی کرد. 🔹به طور نمونه مکتب سلوکی و تربیتی امام خمینی تنها طریق مطمئن در عرصه‌ی جامعه‌پردازی و تمدن سازی است چرا کمال امام خمینی در عرفان و حکمت و فقه و سیاست، از او یک شخصیت کم‌نظیر در تاریخ به وجود آورده است که در محضر او هزاران شهید واصل و صدها حکیم متأله تربیت یافته است و از همه مهمتر او توانست یک ملت را بیدار و در طریق سلوک و مجاهدت الهی قرار دهد بلکه او امت اسلام را زنده کرد. 🔸کدام عارف و حکیم و فقیهی چنین عظمت عرفانی و سعه‌ی وجودی داشته است که عُشر این انقلاب بزرگ روحی و تحول باطنی انسان را در این گستره‌ی عظیم رقم زند. 🔹بدون تردید حضرت امام خمینی (ره) سرآمد عارفان و حکیمان و فقیهان ماست او نادره‌ی تاریخ و سازنده‌ی جهانی است که زمینه‌ساز ظهور حضرت موعود (سلام الله علیه) خواهد بود. 🔸ایجاد جبهه‌ی جهانی مقاومت فکر و فرهنگ براساس مکتب جامع امام خمینی(ره) رسالت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌هایی است که دل در گرو مکتب جامع امام خمینی دارند و در افق متعالی تمدن سازی می‌اندیشند. ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌استثنای تاریخ آیت الله العظمی خامنه ای: حقیقتاً امام بزرگوار ما یک استثناء در تاریخ ما و یک قله‌ى بلند در حرکت ملت ایران بود. این را نه از باب عشق و علاقه‌یى که همچنان کانونش در دل ما نسبت به ایشان گرم است، عرض مى‌کنیم؛ بلکه نگاه منصفانه‌ى هرکسى این را تأیید مى‌کند. امام حقاً و انصافاً یک عنصر استثنایى بود. رجال تاریخى کشور را ما مى‌شناسیم. بنده کم‌وبیش با تاریخ آشنا هستم. این شخصیت جامع نه در بین علماى بزرگ ما نظیر دارد، نه در بین زمامداران این کشور نظیر دارد، نه در بین مصلحان و منادیان تحول در این کشور نظیر دارد. بزرگانى مثل مرحوم سید جمال و تحول‌خواهانى که در کشور ما یا حتّى در دنیاى اسلام بودند، کجا؛ این مرد چند بعدىِ عمیقِ حقیقتاً توصیف ناشدنى کجا؟ ما علما و فقهاى بزرگى داشتیم که سخنان و مطالب آن‌ها در اختیار ماست؛ امام بزرگوار در ردیف اول این‌گونه شخصیت‌ها قرار مى‌گیرد. بنده شرح حال بسیارى از فلاسفه، عرفا، دانشمندان علوم عقلى، سیاسیون، پیرمردهاى پخته و آدم‌هاى سنجیده را در کتابها خوانده‌ام یا در زندگى‌ام با آن‌ها برخورد داشته‌ام؛ حقاً فاصله‌ى بین آن‌ها و امام بزرگوار، فاصله‌ى زیادى است. هرکدام از ابعاد گوناگون این شخصیت، به تنهایى از نظایر خود جلوتر و پیشتر است. ❇️ بیانات‌ در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) - 1384/03/10 ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌 جای تعجب نیست❗️ 🔹با غفلت و دوری حوزه‌های علمیه و نهادهای فرهنگی از مکتب تربیتی امام خمینی و جایگزین شدن آثار و روش‌های سایرین، وضعیت نابهنجار فرهنگ و هنر، تربیت و اخلاق در مراکز هنری، علمی، ورزشی و رسانه‌ای خیلی جای تعجبی ندارد. 🔸زمانی که هیچ برنامه‌ی تربیتی و تبلیغی برای کشور وجود ندارد و اصلا حوزه و انقلابیون خود را در قبال آنها مسئول نمی‌دانند، زمانی که چهره‌های مشهور ما از اولیات معارف اسلامی و اصول اخلاقی و تربیتی را نیستند چه جای گله گذاری و شکایت کردن است؟ 🔹 زمانی که بسیاری از مفاهیم و عناصر زبانی جامعه از معنا تهی شده‌است و نزد نسل جدید فضیلت‌ها رنگ باخته است و مفاهیم ارزشی یا حذف شده‌اند و یا تغییر معنا داده‌اند چرا انتظار زیست اخلاقی و شرعی باید داشت؟ 🔸 امروز، نیاز به کانون‌های عظیم تبلیغی مبتنی بر پایگاه‌های فکری و معرفتی نیاز داریم کانون‌هایی که طرحی نو دراندازند و طیبانه به سراغ چهره‌های هنری و ورزشی و رسانه‌ای بروند و افق‌های متعالی حیات طیبه‌ی اسلامی را به آنها معرفی کنید. بسم الله جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم جامعه منتظر ماست بیا تا برویم ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
15.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺«وحدت حوزه و دانشگاه، راهبردی‌ترین اندیشه حضرت امام خمینی(ره)» ➕ روایتی از شکل‌گیری طرح دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و استقبال حوزویان و دانشگاهیان از این امر 🔻 در گفتگو با: آیت الله محمود محمدی عراقی
📌 عقل عملی حکیم انقلاب، آیت الله العظمی خامنه‌ای: 🔹 در درجه‌ی اول، نیاز تمدن‌سازىِ اسلامىِ نوین به ایمان است. این ایمان را ما معتقدین به اسلام، پیدا کرده‌ایم. ایمان ما، ایمان به اسلام است. در اخلاقیات اسلام، در آداب زندگی اسلامی، همه‌ی آنچه را که مورد نیاز ماست، میتوانیم پیدا کنیم؛ باید اینها را محور بحث و تحقیقِ خودمان قرار دهیم. 🔸 ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد کار کرده‌ایم؛ باید در اخلاق اسلامی و اسلامی هم یک کار پرحجم و باکیفیتی انجام دهیم - حوزه‌ها مسئولیت دارند، دانشوران مسئولیت دارند، محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند، دانشگاه مسئولیت دارد - آن را مبنای برنامه‌ریزی‌مان قرار دهیم، آن را در آموزشهای خودمان وارد کنیم؛ این چیزی است که امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال کنیم. 🔹این مطلب اول و نکته‌ی اول در باب تمدن‌سازی نوین اسلامی و به دست آوردن و رسیدن به این بخش اساسی از تمدن است، که سلوک عملی است. https://khl.ink/f/21252 ۱۳۹۱/۰۷/۲۳ بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌تقویت روحیه‌ی مسؤولیت‌شناسی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای: تقویت روحیه‌ی مسؤولیت‌شناسی در مردم یکی دیگر از ارزشهاست. مردم نباید احساس بیمسؤولیتی کنند. خیلی مهمّ است که این روحیه در همه‌ی مردم به‌وجود آید که مسؤولند: در قبال قضایای جامعه همه مسؤولیت دارند و برای پیشبرد جامعه و گذراندن آن از پیچهای خطرناک و پرتگاههای دشوار، هر کاری که میتوانند، باید انجام دهند. https://khl.ink/f/7227 ۱۳۸۱/۱۱/۱۵ بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁﺑﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﺭّﻩ ﻭ ﺭﻭﺩﻱ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻨﺠﺎﻳﺶ ﻭ ﻭﺳﻌﺘﺶ [ ﺳﻴﻠﺎﺑﻲ ] ﺟﺎﺭﻱ ﺷﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺳﻴﻠﺎﺏ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺣﻤﻞ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻓﻠﺰﺍﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻳﺎ ﻛﺎﻟﺎ ﻭ ﻣﺘﺎﻉ ، ﺁﺗﺶ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺮﻭﺯﻧﺪ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻴﻠﺎﺏ ﺑﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ; ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺤﺴﻮﺱ ] ﻣَﺜَﻞ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﺁﻥ ﻛﻒِ [ ﺭﻭﻱ ﺳﻴﻞ ﻭ ﺭﻭﻱ ﻓﻠﺰ ﮔﺪﺍﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻨﺎﺭﻱ ﺭﻓﺘﻪ ] ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺘﻲ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ [ ﭼﻮﻥ ﺁﺏ ﻭ ﻓﻠﺰ ﺧﺎﻟﺺ ] ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺳﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﺪ . ﺧﺪﺍ ﻣَﺜَﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ [ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ . ] (رعد ١٧)
18.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ‌پیام تصویری خبرنگار زن اهل غزه به دیدار امروز رهبر انقلاب: اگر موضع همه ملتها مثل مردم ایران بود، فلسطین تابحال آزاد شده بود 🔹هم‌اکنون در جریان دیدار جمعی از زنان و دختران با رهبر انقلاب، پیام تصویری خانم اِسراء البُحَیصی خبرنگار شبکه العالم از میان ویرانه‌های شهر غزه در حسینیه امام خمینی پخش شد. 🔹البُحَیصی در سخنانش با سلام و درود به مردم ایران و رهبر انقلاب از مقاومت مردم فلسطین گفت و تاکید کرد که «شما ملت ایران تنها ملتی هستید که پای موضوع فلسطین و مسجدالاقصی ایستادید و بخاطر این حمایت تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشارها قرار گرفتید.» 🔹خانم البُحَیصی گفت: من در جلسه شما حاضر نیستم اما پیام من را می‌شنوید، پیام من این است؛ همانطور که تا الان از مردم فلسطین حمایت کردید، به حمایت خودتان ادامه دهید. اگر موضع و ایستادگی همه کشورهای اسلامی همچون ایران بود، سرزمین فلسطین تا الان آزاد شده بود. 🔹خانم البُحَیصی در بخشی از این ویدیو گفت که معلوم نیست من زنده بمانم و ممکن است خداوند شهادت را نصیبم کند اما از شما درخواست دارم مردم فلسطین و غزه را تنها نگذارید و بدانید که خداوند با ما است. ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ 🗓
📌عجب ماجرایی 🔹این پنجشنبه و جمعه توفیق شد چند کتاب تحلیلی درباره‌ی جریانهای فکری معاصر ایران بخوانم و بار دیگر در باب چرایی شکل‌گیری انبوه جریان‌ها و فرقه‌ها با لباس‌ها اسلامی و غیر اسلامی فکر کنم. 🔸شاید در هیچ زمانی به اندازه زمان ما یعنی یکصد سال اخیر فرقه سازی و گروه‌بندی شکل نگرفته باشد الا در دو سه قرن اول اسلام. 🔹مکتب قرآن گرایان، سوسیالیست‌های خداپرست، حزب برادران، نهضت آزادی، فرقان، مجاهدین خلق، حزب توده، چریک‌های فدایی خلق، کانون نویسندگان، انجمن شاهنشاهی فلسفه، دارالتبلیغ، گروه‌های کوچک چپ اسلامی، انجمن حجتیه، و صدها جریان و فرقه‌ی دیگر در پیش از انقلاب اسلامی. همچنین شخصیت‌های چون: احمد کسروی، علی اکبر حکمی‌زاده، خرقانی، شریعت سنگلچی، تنکابنی، قلمداران، ابوالفضل برقعی، محمدتقی شریعتی، علی شریعتی، محمد حنیف‌نژاد، احسان طبری، اکبر گودرزی، مسعود رجوی، حسین روحانی، حبیب‌الله آشوری، مهدی بازرگان، حبیب‌الله پیمان، احمد فردید، جلال آل‌احمد، حسین نصر، سید محمود طالقانی، سبد محمد موسوی خوئینی‌ها و صدها شخصیت فکری و کنشگر اجتماعی دیگر. 🔸هر کدام از این جریانات و شخصیت‌ها بنیان‌های فکری و سرنوشت ویژه‌ای داشته‌اند که خوانش دقیق آنها می‌تواند چراغ آینده‌ی ما و محکی برای شناخت جریانات و گروه‌های زمان ما باشد. 🔹می‌توان با شناخت مشترکات فکری از سرنوشت محتمل جریانات و شخصیت‌های زمان خودمان مطلع شد و در انتخاب ها و پیروی‌ها، اعتمادها و بی‌اعتمادی‌های خودمان احتیاط کرد. 🔸در این میان آنچه زیاد خودنمایی می‌کند فراوانی دغدغه‌ی و تلاش برای روایت چپ‌گرایانه و عدالت‌خواهانه از اسلام و نقد تاریخ تشیع و علوم اسلامی بخصوص علوم عقلی همچون فلسفه و منطق اجتهاد (علم اصول) به جهت دغدغه‌ی تغییر اجتماعی و سرپرستی جامعه است. این‌ جریان‌ها با نگرش انتقادی به تاریخ حوزه‌های علمیه و علوم اسلامی، تلاش دارند تا شیوه‌های متفاوتی را برای فهم دین و تغییر اجتماعی و سرپرستی جامعه معرفی کنند. برخی با دال توحید، برخی با اندیشه ولایت، برخی با مفهوم عدالت. اما همه از، نوزایی تفکر (رنسانس) و تأسیس فلسفه، منطق، روش و علوم جدید اسلامی سخن می‌گویند. جالب‌تر اینکه بنیاد این رنسانس و تأسیس را هم در انقطاع تاریخی و گسست فرهنگی از تاریخ تشیع و بازگشت بی‌واسطه به متون اصلی قرآن یا حدیث می‌دانند. 🔹عموم این جریان‌ها با برساخته دانستن عقل، عقل شیعی از شیخ مفید و فارابی و ابن سینا، تا خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا و شیخ انصاری را تابعی از فلسفه‌ی یونانی و جریان اعتزال سنی می‌دانند و هیچ نوع اصالت و هویت مستقلی برای فلسفه‌ی اسلامی و علم اصول شیعی (منطق اجتهاد) قائل نیستند، از این‌رو، بر انقطاع تاریخی و گسست فرهنگی اصرار دارند و بر بازگشت به نقطه صفر و آغاز از نو و تأسیس فلسفه و روش و منطق حجیت تمرکز کرده‌اند. 🔸پرسش مهم این است که چرا اشخاص و جریان‌های همواره با فلسفه اسلامی موجود و اجتهاد عمیق جواهری مرسوم در حوزه‌ها مخالف هستند و درصدد تولید فلسفه‌های جدید و تغییر منطق اجتهاد بر پایه‌ی نوعی «سلفی‌گری مدرن» یا «روشنفکری سلفی» هستند؟ ❇️ https://eitaa.com/hekmat121
📌مؤلفه‌های انسان بصیر اميرالمؤمنين امام علی عليه‌السلام: 🔹اِنَّمـَا الْبـَصـيـرُ مـَنْ سـَمـِعَ فـَتـَفـَكَّرَ وَ نـَظـَرَ فـَاءَبـْصـَرَ وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً واضِحاً 🔸انـسـان بـا بـصـيـرت كـسى است كه بشنود و خوب بينديشد و بنگرد و ببيند و از تجارب دنيا بهره گيرد، سپس در راه روشن حركت كند. 📚 نهج‌البلاغه ، خ ۱۵۲، ص ۴۷۴ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121