مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚بنیانهای نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه 🖋حامده راستایی؛ محمد مهدی حکمت
#برشی_از_کتاب
🔰در آثار ابنعربی و صدرالمتألهین به جای هنر از واژه صنعت و مشتقات آن استفاده میشود
🔹علیرغم آنکه هنرمندان از گذشته تاکنون در صنایع، حرف و هنرهایی همچون خوشنویسی، شعر، معماری، مینیاتور، فرشبافی ورود داشتهاند، اما قریب به اتفاق آنها از مباحث نظری هنر بهصورت مستقیم و صریح سخن نگفتهاند.
🔸از سوی دیگر، حکمای اسلامی کمتر در مقام پرسش از ذات و ماهیت هنر بودهاند و مستقیماً به هنر نپرداختهاند. با تورق در آثار آنان مشخص میشود که بهاستثنای مواردی در خصوص شعر و موسیقی، کلمه هنر و مترادف آن در آثارشان بهنحو بارز مشاهده نمیشود.
👈هیچیک از اصطلاحات هنر، طبیعت، محتوا و همچنین مضامین مرتبط به زیباییشناسی نزد فلاسفه سنتی به مفهوم رایج امروزی، شایع نیست. بهطور مثال، در آثار ابنعربی و صدرالمتألهین به جای هنر از واژه صنعت و مشتقات آن استفاده میشود که البته معنای عامتری نسبت به واژه #هنر داشته و تقریباً مترادف فضیلت است.
📚بنیانهای نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه، ص۴۳
🖋حامده راستایی؛ محمد مهدی حکمت مهر
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام :
🔸بِالمَواعِظِ تَنجَلِي الغَفلَةُ.
◽️با اندرزهاست که پرده غفلت کنار می رود.
📚غررالحكم حدیثش4191
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
🔰تنها مفهوم صحیح حق در دانش فلسفه...
🔸تنها مفهوم صحیح حق در دانش #فلسفه، حق شایستگی است. این مفهوم، هم همه موارد حق را دربرمیگیرد و هم مانع اندراج غیرحق زیر عنوان حق میشود (جامع افراد و مانع اغیار است). مفهوم شایستگی، از مقایسة انواع صاحبان حق مختار یا غیرمختار با اهداف مطلوب واقعی (غیرپنداری) یا مقاصد حرکت طبیعیشان و با توجه به تناسب افعالی که صاحبان حق را به هدف مطلوب یا مقصد حرکت میرساند، بهدست میآید. عقل در برخی از موارد بهطور مستقل قادر به شناسایی حقوق موجودات است، ولی در بیشتر موارد باید برای شناسایی حقوق موجودات و راههایی که آنها را به حقشان میرساند، از وحی کمک بگیرد.
📚 موضوع مقاله: طرحی نو در تبيين معنای حق (در دانش فلسفه حق) و تشخیص مصادیق آن
🖋محمدحسین طالبی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
22.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#صوت #کلام_اساتید
🔸لزوم توسعه آموزش و پژوهش در حوزه علوم عقلی و حکمی در کلام حضرت آیتالله فیاضی
#آیتالله_فیاضی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث #فرصت
امام علی علیه السلام:
⭕️ تباه کردن فرصت، موجب اندوه است.
📚حکمت 118 نهج البلاغه
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه 🖋 محمد فنایی اشکوری 🔅آشنایی با حیا
#برشی_از_کتاب
🔰امام تعلیقاتی بر اسفار داشتهاند كه مفقود شده است
🔸امام خمینی #عرفان را نزد آیتالله میرزاجواد ملكی تبریزی(م 1304ش) و آیتالله محمدعلی شاهآبادی (1292ـ1369ق) آموخت. او بین سالهای 1307ـ1314 شمسی از محضر شاهآبادی، كتابهای شرح فصوص الحكم، مصباح الانس، فتوحات مكیه و منازل السائرین را درس گرفت. آثار قلمی امام در عرفان نیز بسیار است. از میان این آثار میتوان تعلیقه بر شرح فصوص الحكم قیصری، تعلیقه بر مصباح الانس، اسرار الصلوة، شرح دعای سحر و مصباح الهدایة را نام برد. قدم راسخ امام در عرفان نظری و عملی را میتوان در آثار قلمی او مشاهده كرد. تألیفات عرفانی او با نوشتههای عرفای طراز اول برابری میكند.
◽️امام چند دوره به تدریس شرح منظومه پرداخت و دستكم یك دوره قسمت عمده #اسفار را به مدت ده سال تدریس نمود. تقریرات درسهای شرح منظومه سبزواری و قسمتهایی از اسفار ملاصدرا، توسط یكی از شاگردان ایشان به نام آیتالله سیدعبدالغنی اردبیلی (1299ـ1369 ش) منتشر گردیده است. این درسها بین سالهای 1323 تا 1328 شمسی در قم ایراد گردیده است. امام تعلیقاتی بر اسفار داشتهاند كه مفقود شده است.
📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه، ص۱۷
🖋 محمد فنایی اشکوری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔹أفضَلُ العِبادَةِ الزَّهادَةُ.
🔸برترين عبادت، دل بركندن از دنياست.
📚غررالحكم حدیث2872
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹حکمتِ حکمت مدنی، اجتماعی و سیاسی: به چرایی و چیستی و حتی کلیات چگونگیشناسی «حکمت مدنی» میپردازد. یعنی خاستگاه، جایگاه و نقش #حکمت مدنی را شناسایی نموده و میشناساند.
🔸 چنان که حکمت مدنی: به چرایی و چیستی و حتی کلیات چگونگیشناسی «حکومت مدنی» و بلکه پدیده مدنی، سیاسی و #سیاست و پدیدهشناسی آن(ها) میپردازد. یعنی خاستگاه، جایگاه و نقش راهبردی حکومت و پدیده مدنی را بر مینمایاند.
▫️سیرمتکامل (پلکانی) حکمت مدنی از بنیاد و از آغاز گذار از بدویت و سیر مدنیت انسانی و اجتماعی تا کنون و تا غایت و تا انجام و کمال نهایی به تعبیری مهدوی، مرهون واکاوی حکمت مدنی است. کما اینکه پرسمان حکمت مدنی اعم از معرفتشناسی، روششناسی و پدیدهشناسی حکمت مدنی و حتی علم مدنی از جمله نمودشناسی یعنی دانش مدنی؛ اجتماعی و سیاسی و بلکه سیاست مدنی، به صورت روشمند، قاعدهمند، نظاممند و هدفمند نیز برایناساس بوده، و در این راستا میباشد.
🔅فارابی و خواجه نصیر دوتن از برجستگان جدی، جهانی و جاویدان این حوزه معرفتی خوشبختانه اسلامی و ایرانیاند. نخست مؤسس و دومین مجدد #علم و حکمت مدنی؛ اجتماعی و سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران بوده و محسوب میگردند. مقاله به تحلیل گفتمان حکمت حکمت مدنی در آثار و آراء و بلکه در نگاه، نظریه و نظام حکمی این دو میپردازد. فرضیه اصلی: حکمت مدنی؛ اجتماعی و سیاسی متعالی است.
📚 موضوع مقاله: حکمت حکمت مدنی
🖋علیرضا صدرا
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔸گذشت، تاجِ مکارم اخلاق است.
◽️العَفوُ تاجُ المَكارِمِ.
📚غررالحكم حدیث 520
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 🔰خداباوری در گذر اندیشهها 🔸فراگیری گسترده و زنده مباحث خداشناسانه در تاریخ اندیشه ب
#برشی_از_کتاب
🔰مسأله امکانپذیری ارائه برهان برای اثبات وجود خدا
🔸در باب اثبات وجود خدا چندین بحث هم در فلسفه اسلامی و هم در فلسفة غرب خیلی جدی است. اولین بحث این است که آیا اساساً ارائه برهان بر وجود خدا عقلاً ممکن است؟
🔹زمانی که کتاب نقد برهانناپذیری وجود خدا را مینوشتم با بساطت ذهنی معتقد بودم ارائه برهان بر وجود خدا ممکن است. بعد بر همین اساس، کتابهای علمی و شبهات مختلفی را که به زبان فارسی بود با همان امکانات محدودی که داشتم جمعآوری کردم و کتاب نقد برهانناپذیری وجود خدا را نوشتم. ولی بعد از سالیانی از نگارش آن کتاب، متوجه شدم که دقیقترین شبهه در باب امکان یا عدم امکان اثبات وجود خدا در میان فیلسوفان ما مطرح شده است و مسأله اثبات واجبالوجود بالذات یک مسئله جدی در فلسفۀ اسلامی است و از همه بیشتر ملاصدرا به آن پرداخته است.
📚 خداباوری در گذر اندیشهها
🖋 مجموعه مباحث ارائه شده از سوی اساتید و فضلای مختلف حوزوی و دانشگاهی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#صاحب_الزمان #جمعه
پیامبرصلی الله علیه و آله:
▪️بهِ يَمْحَقُ اللَّهُ الْكَذِبَ وَ يُذْهِبُ الزَّمَانَ الْكَلِبَ وَ بِهِ يُخْرِجُ ذُلَّ الرِّقِّ مِنْ أَعْنَاقِكُمْ.
◽️تنها به دستان مهدی است که خداوند دروغ را نابود خواهد کرد و روزگار رنج و سختی را به پایان خواهد رساند و تنها به دستان اوست که بندهای بردگی از گردن شما باز خواهد شد.
📚غیبت طوسی، ص۱۸۵
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️ دیوید هیوم منکر نظام احسن جهان شده است
🔹یکی از مباحث مهم در کلام و فلسفه دین بحث از نظام احسن جهان است. برخی اندیشمندان مسلمان مانند شهید مطهری با برهان انّی به اثبات نظام احسن جهان پرداختهاند و برخی مانند غزالی و آیتاللّٰه جوادی آملی با برهان لمّی برای آن استدلال آوردهاند.
🔸در فلسفه دین غربی، دیوید هیوم منکر نظام احسن جهان شده است و با ارائه دلایلی مبتنی بر شرور و تشکیکاتی که دربارۀ برهان نظم و اوصاف کمالی مطلق خداوند کرده است، کوشیده که نظام احسن جهان را انکار کند. در مقابل، برخی از فلاسفه دین غربی مانند سویین برن به نقد دیدگاه هیوم در این زمینه پرداختهاند.
📚 موضوع مقاله: برهان نظم و رابطه آن با نظام احسن
🖋محمد فتحعلیخانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami