#حدیث
امام صادق علیهالسلام:
🔹نیت خوب، روزی را افزایش می دهد.
📚کافی؛۲:۱۵۰
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت 🔰دهمین ویژهبرنامههای علامه طباطبائی (ره) ⬅️ نشست چهل و یکم 💢 گروه علمی فلسفه حقوق 🔹
#گزارش #نشست_تخصصی
✅اسناد حقوق بشر بینالمللی قدرت ضمانت حقوق انسانها را ندارد
⬅️ نشست علمی با موضوع «تاثیر حقوق بشر بین المللی بر بحرانهای انسانی در غزه و لبنان: بازخوانی از منظر اندیشههای علامه طباطبایی(ره)»
🔰حجتالاسلام رضا آذریان؛ استاد حقوق دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه چارچوب #حقوق_بشر بینالمللی از یکسری قوانین و اصول و استانداردهای بینالمللی تشکیل شده است که حقوق بنیادین و ذاتی همه افراد را بدون توجه به رنگ و نژاد، عقیده و زبان، اصل و نسب و دارایی و تولد و … تضمین میکند، گفت:
🔸اسناد مهم بینالمللی پیرامون حقوق بشر متعدد است از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان اولین سند جهانی و میثاق بینالمللی حقوق مدنی که از حقوقی چون آزادی بیان و حق حیات، آزادی #مذهب و حق دادرسی عادلانه دفاع میکند.
🔹وی افزود: حق مسکن و بهداشت و آموزش و … همچنین حقوق زنان و کودکان هم در برخی کنوانسیونها و اسناد حقوقی دیگر مورد توجه قرار گرفته است. نهادهای بینالمللی هم که مسئول حقوق بشر هستند متعددند از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل که مسئولیت هماهنگی و حمایت های حقوق بشری را بر عهده دارد. دادگاههای کیفری بینالمللی هم مسئول رسیدگی به جنایات بینالمللی اعم از نسلکشی و جنایات جنگی هستند.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#خبر_مجمع
📚 کتاب «بنیانهای نظری هنر اسلامی با تاکید بر حکمت متعالیه»؛ به قلم خانم حامده راستاییجهرمی و آقای محمدمهدی حکمتمهر؛ به عنوان اثر شایسته تقدیر چهارمین همایش کتاب سال بانوان(۱۴٠۳) در گروه منطق، فلسفه و کلام، که آذر ۱۴۰۳ انتخاب و تجلیل گردید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#نشست_تخصصی #علوم_شناختی
🔰گروه علمی علوم شناختی و هوش مصنوعی، جلسه ۶
🔍 شناخت فضای سایبر
🎤مهندس محمدعلی شکوهیانراد
✍️دبیر علمی: حجتالاسلام حمید محسنی
🗓یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۸
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/shenakhti
🏢قم، خیابان۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲ پلاک۵، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#علامه_طباطبایی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
🔸خدا به صورت و اموال شما نگاه نمیکند، بلکه به دلها و اعمال شما مینگرد.
📚امالی طوسی؛ ۱:۵۳۶
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #فلسفه_سیاسی 🔰دهمین ویژه برنامههای علامه طباطبائی(ره) ⬅️ نشست پنجاهم 💢گروه علمی فل
#گزارش #نشست_تخصصی
✅علامه طباطبایی محور تمدن غرب را هوامداری معرفی کرده است
⬅️ نشست علمی با موضوع «برداشتهای فلسفه سیاسی از آیه ۲۰۰ سوره آل عمران با تاکید بر تفسیر المیزان»
🔰حجتالاسلام نجف لکزایی؛ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به آیه ۲۰۰ سوره آلعمران با بیان اینکه این آیه با تعبیر یا ایها الذین آمنوا شروع شده و مخاطب آن همه امت اسلامی هستند، گفت:
🔸در آیه، چهار امر آمده است و به تعبیر علامه این اوامر مطلق هستند و قیدی هم ندارند؛ اصبروا یعنی به آحاد افراد دستور میدهد و صابروا جمع جمعی است عینی همگی با هم اهل صبر باشید؛ رابطوا به وثیق کردن ارتباطات به معنای عام کلمه تاکید دارد و علامه ۱۵ نکته در مورد رابطوا بیان فرموده است که بحث اول انسان و اجتماع، دوم انسان و نمو و رشد او در اجتماع است و ایشان #انبیاء را مبدا اجتماع و دین را ضامن اجتماع صالح دانسته است؛ سوم اسلام و عنایت به اجتماع است که به اهمیت اجتماع در اسلام میپردازد همچنین به اصالت فرد در کنار اصالت جامعه توجه شده است.
🔹وی افزود: نکته دیگر علامه هم در مورد رابطوا، طرح یک سؤال است که آیا اسلام در دنیای امروز قابل اجرا یا بقا هست؟ همان بحث واقعگرایی و آرمانگرایی زیرا برخی میگفتند که دوره اجرای دین به سرآمده است و #عرف مردم و عقلا تغییر کرده است. ایشان با قاطعیت میگوید امروز اسلام نه تنها قابل اجراست بلکه فقط اسلام میتواند بشر را نجات دهد و در نهایت هم در پایان تاریخ «لیظهره علی الدین کله» اتفاق خواهد افتاد.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#گزارش_تصویری
📸گزارش تصویری آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فلسفه برای کودک و نوجوان (با رویکرد فلسفه اسلامی) در کانون کرمانشاه، با حضور مخاطبان و مسئولانی از سراسر کشور برگزار شد.
▫️در این جشنواره که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه (کارگروه فابک) و موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی (ره) کرمانشاه پنجشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، از آثار برتر ارسالی از سراسر کشور که با استفاده از شعر، داستان و بازی به تبیین مفاهیم فلسفی برای کودکان پرداخته بودند تقدیر شد.
✍️ گفتنی است اعضای گروه فابک مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و برخی از اعضای گروه آموزش حکمت برای نوجوانان مجمع عالی حکمت اسلامی و نیز مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، جناب آقای خراسانی و مسئول دبیرخانه گروههای علمی، جناب آقای حیدرهایی به عنوان مهمانان ویژه در این مراسم حضور داشتند. همچنین، در این مراسم حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیپور از پژوهشگران عرصه فلسفه برای کودک و نوجوانان از طرف مجمع عالی حکمت اسلامی قم در این برنامه حاضر شده و به عنوان سخنران ویژه به ایراد سخن پرداختند.
🔺 توضیحات و تصاویر بیشتر👇
https://www.kanoonnews.ir/news/348793/
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #فلسفه 🔰دهمین ویژهبرنامههای علامه طباطبائی(ره) ⬅️ نشست پنجاه و چهارم 💢گروه علمی ف
#گزارش #نشست_تخصصی
✅اوج معرفت اذعان به عدم امکان توصیف خدا است
⬅️ نشست علمی با موضوع «نوآوری علامه طباطبایی در تفسیر «کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه»
🔰حجتالاسلام شیروانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این عبارت در خطبه اول #نهجالبلاغه بیان شده است، گفت:
🔸این خطبه بسیار ارزشمند است و این تعبیر هم عبارتی زیبا و پرمغز است؛ حضرت فرموده است: اول الدین معرفته و کمال معرفته التصدیق به و …؛ این تعبیر اولالدین در عبارات برخی ائمه دیگر هم وجود دارد. درباره این تعبیر این سؤال مطرح است که دین چیست؟ برخی دینشناسی معنا کرده و گفتهاند آغاز دینشناسی، خداشناسی است. دین آنچه از سوی خدا توسط پیامبر آمده میتواند باشد و تفسیر سوم هم تدین یا دینداری است یعنی اول دینداری، #معرفت خداست و در ادامه گامهای بعدی دینداری را بیان فرموده است.
⬅️ شیروانی افزود: در مورد این معرفت هم برخی گفتهاند تصور که در قبال آن تصدیق آمده است در حالی که صرف تصور جنبه دینداری ندارد و در بین ملحدان و منکرین هم وجود دارد و قبل از دینداری و در آستانه دینداری هم وجود دارد. معرفت خدا نوعی اذعان به وجود خدا و پذیرش اعتقاد و باور به خداوند است در مقابل کسانی که ماتریالیست و منکرین هر نوع ماورایی هستند. دینداری وقتی مطرح است که انسان و لو درجه خفیفی از دینداری را باور داشته باشد؛ پس اولین مرز باور به خداوند و تصدیق است.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على علیهالسلام:
🔹آنکه ارتباطش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطهی او را با مردم اصلاح مینماید.
📚بحار؛ ۷۱:۶۶
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #علوم_شناختی
🔰گروه علمی علوم شناختی و هوش مصنوعی، جلسه ۶
🔍 شناخت فضای سایبر
🎤مهندس محمدعلی شکوهیانراد
✍️دبیر علمی: حجتالاسلام حمید محسنی
🗓یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۸
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/shenakhti
🏢قم، خیابان۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲ پلاک۵، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#علامه_طباطبایی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_هنر 🔰 گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات، جلسه۱۰۶ 📚 ارائه کتاب نظریهپردازی ارتبا
#گزارش #نشست_تخصصی
✅ظرفیت فلسفه اسلامی برای تولید نظریات ارتباطاتی
⬅️ نشست علمی با موضوع «ارائه کتاب نظریه پردازی ارتباطات»
🔰دکتر محسن بدره؛ عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه دانش ارتباطات از ابتدا دانشی چندرشتهای بوده است، گفت:
🔸کتابی که آقای رابرت کریک نوشته است تاریخنگاری و شرح حالی از دانش #ارتباطات است و به روشنی چندرشتهای بودن دانش ارتباطات هویداست؛ ارتباطات به اندازه عمر بشر قدمت دارد ولی علم ارتباطات در حد علم از چند قرن قبل شروع شد.
🔹وی افزود: موضوعات این دانش و مسائل آن چون به همه علوم انسانی مرتبط بود لذا آن را یک فن و هنر دانستند و نه علم و البته گفتند بخشی از مطالب این فن و هنر مرتبط با روانشناسی و برخی مرتبط با جامعهشناسی و … است و باید این مطالب را در هر علم بررسی کرد. با پرورش علم ارتباطات در دانشگاههای آمریکا سپس توسعه رسانهها و رشد تکنولوژی، ادبیات ارتباطات در دنیا رشد و توسعه یافت تا اینکه نظریه ارتباطات به مثابه یک رشته از سوی رابرت کریک مطرح شد. این نظریه قصد داشت بر روی هویت دانش ارتباطات تمرکز کند و هنوز هم وقتی کارکرد ارتباطات را استقراء کنیم در هر دپارتمانی از یک منظر به این دانش میپردازند؛ برخی از زاویه روانشناسی، برخی از زاویه جامعهشناسی، زبانشناسی و …. و این تنوع را شاهدیم.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami