eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
3هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
691 ویدیو
11 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
📸گزارش تصویری آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فلسفه برای کودک و نوجوان (با رویکرد فلسفه اسلامی) در کانون کرمانشاه، با حضور مخاطبان و مسئولانی از سراسر کشور برگزار شد. ▫️در این جشنواره که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه و با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه (کارگروه فابک) و موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی (ره) کرمانشاه پنجشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، از آثار برتر ارسالی از سراسر کشور که با استفاده از شعر، داستان و بازی به تبیین مفاهیم فلسفی برای کودکان پرداخته بودند تقدیر شد. ✍️ گفتنی است اعضای گروه فابک مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و برخی از اعضای گروه آموزش حکمت برای نوجوانان مجمع عالی حکمت اسلامی و نیز مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، جناب آقای خراسانی و مسئول دبیرخانه گروه‌های علمی، جناب آقای حیدرهایی به عنوان مهمانان ویژه در این مراسم حضور داشتند. همچنین، در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیپور از پژوهشگران عرصه فلسفه برای کودک و نوجوانان از طرف مجمع عالی حکمت اسلامی قم در این برنامه حاضر شده و به عنوان سخنران ویژه به ایراد سخن پرداختند. 🔺 توضیحات و تصاویر بیشتر👇 https://www.kanoonnews.ir/news/348793/ 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #فلسفه 🔰دهمین ویژه‌برنامه‌های علامه طباطبائی(ره) ⬅️ نشست پنجاه و چهارم 💢گروه علمی ف
✅اوج معرفت اذعان به عدم امکان توصیف خدا است ⬅️ نشست علمی با موضوع «نوآوری علامه طباطبایی در تفسیر «کمال الاخلاص له نفی الصفات عنه» 🔰حجت‌الاسلام شیروانی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این عبارت در خطبه اول بیان شده است، گفت: 🔸این خطبه بسیار ارزشمند است و این تعبیر هم عبارتی زیبا و پرمغز است؛ حضرت فرموده است: اول الدین معرفته و کمال معرفته التصدیق به و …؛ این تعبیر اول‌الدین در عبارات برخی ائمه دیگر هم وجود دارد. درباره این تعبیر این سؤال مطرح است که دین چیست؟ برخی دین‌شناسی معنا کرده و گفته‌اند آغاز دین‌شناسی، خداشناسی است. دین آنچه از سوی خدا توسط پیامبر آمده می‌تواند باشد و تفسیر سوم هم تدین یا دینداری است یعنی اول دینداری، خداست و در ادامه گام‌های بعدی دینداری را بیان فرموده است. ⬅️ شیروانی افزود: در مورد این معرفت هم برخی گفته‌اند تصور که در قبال آن تصدیق آمده است در حالی که صرف تصور جنبه دینداری ندارد و در بین ملحدان و منکرین هم وجود دارد و قبل از دینداری و در آستانه دینداری هم وجود دارد. معرفت خدا نوعی اذعان به وجود خدا و پذیرش اعتقاد و باور به خداوند است در مقابل کسانی که ماتریالیست و منکرین هر نوع ماورایی هستند. دینداری وقتی مطرح است که انسان و لو درجه خفیفی از دینداری را باور داشته باشد؛ پس اولین مرز باور به خداوند و تصدیق است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
امام على علیه‌السلام: 🔹آنکه ارتباطش را با خدا اصلاح کند، خداوند رابطه‌ی او را با مردم اصلاح می‌نماید. 📚بحار؛ ۷۱:۶۶ 🆔@hekmateislami
🔰گروه علمی علوم شناختی و هوش مصنوعی، جلسه ۶ 🔍 شناخت فضای سایبر 🎤مهندس محمدعلی شکوهیان‌راد ✍️دبیر علمی: حجت‌الاسلام حمید محسنی 🗓یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۸ 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/shenakhti 🏢قم، خیابان۱۹دی، کوچه۱۰، کوچه۲ پلاک۵، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_هنر 🔰 گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات، جلسه۱۰۶ 📚 ارائه کتاب نظریه‌پردازی ارتبا
✅ظرفیت فلسفه اسلامی برای تولید نظریات ارتباطاتی ⬅️ نشست علمی با موضوع «ارائه کتاب نظریه پردازی ارتباطات» 🔰دکتر محسن بدره؛ عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با بیان اینکه دانش ارتباطات از ابتدا دانشی چندرشته‌ای بوده است، گفت: 🔸کتابی که آقای رابرت کریک نوشته است تاریخ‌نگاری و شرح حالی از دانش است و به روشنی چندرشته‌ای بودن دانش ارتباطات هویداست؛ ارتباطات به اندازه عمر بشر قدمت دارد ولی علم ارتباطات در حد علم از چند قرن قبل شروع شد. 🔹وی افزود: موضوعات این دانش و مسائل آن چون به همه علوم انسانی مرتبط بود لذا آن را یک فن و هنر دانستند و نه علم و البته گفتند بخشی از مطالب این فن و هنر مرتبط با روان‌شناسی و برخی مرتبط با جامعه‌شناسی و … است و باید این مطالب را در هر علم بررسی کرد. با پرورش علم ارتباطات در دانشگاه‌های آمریکا سپس توسعه رسانه‌ها و رشد تکنولوژی، ادبیات ارتباطات در دنیا رشد و توسعه یافت تا اینکه نظریه ارتباطات به مثابه یک رشته از سوی رابرت کریک مطرح شد. این نظریه قصد داشت بر روی هویت دانش ارتباطات تمرکز کند و هنوز هم وقتی کارکرد ارتباطات را استقراء کنیم در هر دپارتمانی از یک منظر به این دانش می‌پردازند؛ برخی از زاویه روان‌شناسی، برخی از زاویه جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی و …. و این تنوع را شاهدیم. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
📸 گزارش تصویری حضور جناب آقای خراسانی؛ مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی و بعضی از اعضا کارگروه آموزش حکمت برای کودکان و نوجوانان در دومین اختتامیه جشنواره فلسفه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه 🆔@hekmateislami
امام جواد علیه السلام: 🔅مَن هَجَرَ المُداراةَ قارَبَهُ المَكروهُ. 🔹هركه از مدارا كردن فاصله گيرد، ناخوشايندى به او نزديك شود. 📚الدرّة الباهرة صفحه39 🆔@hekmateislami
🔰به گزارش روابط عمومی مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان اولین نشست نخبگانی از سلسله نشست‌های علمی با عنوان "گفتمان اندیشه های نوین عقلی" با هدف هم اندیشی اعضای فعال مجمع عالی حکمت خراسان با اساتید سایر رشته‌های علوم اسلامی، برگزار شد. 🔸در نخستین نشست "گفتمان اندیشه های نوین عقلی"، هم اندیشی اعضای فعال مجمع عالی حکمت خراسان، با اساتید تفسیر و قرآن پژوه صورت پذیرفت. موضوع این هم اندیشی، نقش علوم عقلی در بالندگی تفسیر قرآن با تاکید بر تفسیر تسنیم اثر ارزشمند حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی (دامت برکاته) بود. 🔹در این نشست ابتدا استاد حسن حکیم باشی از قرآن پژوهان حوزه علمیه خراسان به تبیین اصطلاحات عقل، عقلی، علوم، علوم عقلی، فلسفه و تفسیر پرداخت. با توجه به تفسیر عقلی در برابر نقلی، باید دید تفسیر اجتهادی در برابر چه رویکردی قرار می گیرد؟ آیا رویکرد عقلی همان رویکرد فلسفی است؟ رویکرد کلامی چه رویکردی است؟ آیا همانقدر که رویکرد فلسفی در تفسیر، عقلی محسوب می شود، رویکرد کلامی هم در تفسیر، عقلی به شمار می آید یا خیر؟ ⬅️ گفتنی است این نشست تخصصی نخبگانی هر دو هفته یکبار در محل ستاد مجمع عالی حکمت اسلامی خراسان با حضور اساتید سایر علوم اسلامی در کنار اساتید علوم عقلی برگزار می شود. 🆔@hekmateislami