#حدیث
امام سجّاد علیه السلام:
🔸إنِّى إِلَيْكَ راغِبٌ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ.
🔹من مشتاق توأم، ای پروردگار جهانیان.
📚فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی
———————-
◼️ سالروز شهادت امام سجّاد علیه السلام رو تسلیت عرض می نماییم.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
🔰نقدی بر روش تحصیل فلسفه در حوزه
استاد حسن رمضانی:
🔸متأسفانه روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا بدایه و بعد #نهایه و بعد #منظومه را میخوانند و در نهایت سر سفره #اسفار مینشینند.
این روش بویژه در سالهای نخست تحصیل #فلسفه برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و میآورد.
🔹زیرا بدایه و نهایه و منظومه تقریباً چکیده اسفارند و اسفار هم – همانطور که واضح است – حکمت #متعالیه است و کسی که میخواهد فلسفه بخواند، نباید آن را با حکمت متعالی که عالیترین و نابترین و دقیقترین افکار فلسفی را در خود جای داده است، شروع کند؛ زیرا آن طور که لازم است، قدرت تلقی ندارد و نیز کسی که میخواهد به عنوان استاد آن را تفهیم کند، نمیتواند آن را برای یک مبتدی آنطور که باید القا کند.
👈مباحثی که در ابتدای بدایه آمده است، مانند: اصالت #وجود، تشکیک وجود، بساطت وجود، وجود ذهنی، اشکالات آن و … مباحث عمیقی است که ریشه در #عرفان دارد و صحیح نیست که آنها را در ابتدا برای کسی که هیچ سابقهای در فلسفه ندارد و هنوز با مباحث فلسفی عرفانی آشنا نیست، مطرح کرد.
#استاد_حسن_رمضانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#معرفی_کتاب
📚 نقش و حضور خدا در جهان
🖋 هادی فنایی اشکوری
🔅 اگر جهان بر مبنای نظم و قانون و ریاضی گونه آفریده شده است. دیگر چه نیازی به حضور و دخالت مستمر خداوند در عالم است؟ در پاسخ به این پرسش سترگ، برخی معتقدند خداوند پس از آفرینش جهان تنها نظاره گر بیکار و معمار بازنشسته است. فیلسوفان مسلمان با تأثیرپذیری از تعالیم نبوی بر این عقیدهاند که آفرینش جهان یک بار برای همیشه، از اساس بی معنا و توجیه ناپذیر است. فقر وجودی وصف جدایی ناپذیر جهان است. از این جهت خداوند دائما در حال آفرینش است.
⬅️ انگاره خلق مستمر ریشه در قرآن کریم دارد و ساقه و ثمره آن در حکمت متعالیه به بار نشسته است.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔 @hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔹أعجَزُ الناسِ من عَجَزَ عَنِ الدّعاءِ.
🔸عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
📚غررالحكم حدیث۳۰۸۰
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کانال_رسانه
🔰لیست دروس ارائه شده در کانال «رسانه مجمع عالی حکمت اسلامی»
▫️اسفار جلد اول؛ استاد فیاضی
▪️شرح نهجالبلاغه؛ استاد تحریری
▫️تمهید القواعد؛ استاد رمضانی
▪️اشارات نمط 4 و 5؛ استاد حشمت پور
▫️اسفار جلد 8؛ استاد یزدانپناه
▪️شرح چهل حدیث؛ استاد ضرابی
▫️شرح چهل حدیث؛ استاد تحریری
▪️بدایةالحکمة؛ استاد امینینژاد
▫️اسفار جلد اول؛ استاد مهندسی
▪️فرق انحرافی معاصر؛ استاد رضانژاد
▫️نفس شفا؛ استاد یزدانپناه
▪️نقد و بررسی فلسفه غرب کانت؛ استاد محمدرضایی
▫️علم دینی؛ استاد پارسانیا
▪️نقد و بررسی فلسفه غرب دکارت؛ استاد قمی
▫️ایده آلیسم آلمانی هگل؛ استاد طالبزاده
▪️تفسیر المیزان(سوره حمد)؛ استاد غروی
▫️و....
📲برای دریافت فایل دروس اساتید به کانال رسانه بپیوندید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليه السلام:
🔸مَن لَم يَتَعَلَّم فِي الصِّغَرِ لَم يَتَقَدَّم فِي الكِبَرِ.
🔹كسى كه در كودكى نياموزد، در بزرگ سالى پيش نمى افتد.
📚غررالحكم حدیث8937
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
🔰فلسفه و حکمت را باید پیشِ استاد خواند
آیتالله انصاری شیرازی:
🔸باید کسانی باشند که سلسله اساتیدشان به #ملاصدرا و #خواجه و #ابن_سینا و #فارابی برسد.
🔹از قول یکی از بزرگان نقل می کنند که ما وقتی معاد اسفار را پیش حضرت امام (قدس سره) می خواندیم، به گونه ای آن را بیان می فرمودند که همین معادی بود که همه مردم به آن اعتقاد دارند.
🔻حکمای قدیم، حرف را به طور روشن نمی گفتند بلکه در لابلای اصطلاحات میگفتند تا باعث انحراف اعتقادی مردم نشود. مثلا میرداماد به گونه ای در قبسات حرف زده است که جز اهلش، هیچ کس نمی تواند بفهمد که او چه می خواهد بگوید، «سخن سربسته گفتی با حریفان».
🌟 #علامه_طباطبایی می فرمود: هندی ها چهار صد رساله دارند که مضامین عرفانی لطیفی در آنها هست؛ اما این ها چون نفهمیدند که مقصود عارف چیست، بت پرست شدند.
📚شرح منظومه آیت الله انصاری شیرازی، ج1، ص۷۴۷
#آیتالله_یحیی_انصاری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️ از جمله برهانهایی که بر اثبات وجود خدا اقامه شده، «برهان نفس» است
🔹اندیشمندان و فیلسوفان از راههای گوناگونی به اثبات #خدا پرداختند. یکی از این راهها، راه نفس است و برهانی که از این طریق بر اثبات وجود خدا اقامه شده، «برهان نفس» نامیده میشود. در فلسفه اسلامی نخستین بار سهروردی، که #نفسشناسی را نقطه آغاز فلسفه ورزی خود قرار داده بود، از این طریق به اثبات خدا پرداخت و فیلسوفان بعدی مانند ملاصدرا، سبزواری و علامهطباطبایی راه او را ادامه دادند.
🔸در #فلسفه_غرب، دکارت که نخستین اصل فلسفی خود را وجود اندیشنده و اندیشههای او اعلان کرده بود، درصدد برآمد از طریق وجود نفس و وجود مفهوم خدا در آن، به اثبات خدا بپردازد. برهان #دکارت، «برهان علامت تجاری» نامیده شده است، ولی چون او نیز از طریق نفس و ویژگی آن به اثبات خدا پرداخته است، میتوان برهان او را نیز برهان نفس خواند و با برهان نفس در فلسفه اسلامی مقایسه کرد. برهان دکارت ناتمام است؛ زیرا بر تقریری از اصل علیت مبتنی است که در آن، میان حیثیت هستیشناختی و معرفتشناختی مفاهیم ذهنی خلط شده است، اما برهان فلسفه نفس در فلسفه اسلامی تام است.
📚 موضوع مقاله: بررسی تطبیقی برهان نفس در فلسفه اسلامی و فلسفه غرب
🖋یارعلی کرد فیروزجایی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام باقر عليه السلام:
🔸إنَّ اللّهَ عزّوجلّ جَعَلَ لِلشَّرِّ أقفالاً، وجَعَلَ مَفاتيحَ تِلكَ الأَقفالِ الشَّرابَ.
🔹خداوند عزّوجلّ براى بدى، قفل هايى قرار داده و شراب را كليدهاى اين قفل ها قرار داده است.
📚الكافی ج2 ص339
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
✅ ابنسینا در وصیت خود بیان میکند: من اجازه نمیدهم فلسفه را به همه تعلیم دهید...
آیت الله احمد بهشتی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸اگر فلسفه به آن معنایی که فیلسوف برجستهای مثل ابنسینا آن را مطرح میکند، مطرح شود، میتوانیم انتظار داشته باشیم به دین خدمت کند. ایشان در وصیت خود در پایان اشارات توصیه میکند: من اجازه نمیدهم فلسفه را به همه تعلیم دهید، بلکه باید دو جهت در او محرز باشد، یکی استعداد و دیگری تقوا.
🔹اگر ما با این دید تعلیم و تعلّم فلسفه را دنبال کنیم، دیگر چیزی که ابن سینا از انسانها میخواهد مسأله تعقّل و تفکّر است؛ «و ما یعقلها الّا العالمون» تعقّل، تفکّر و تدبّر جانمایه دین و دینداری است؛ دین با جهل و جحود فکر سازگار نیست. اگر ما در تعلیم و تعلّم فلسفه این ملاک سینوی را مدنظر قرار دهیم، قطعاً فلسفه میتواند در خدمت دین باشد و در حوزه معارف دینی خدمت بسیاری به انسان کند.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#آپارات
🔰فهرست برنامههای ارائه شده در آپارات مجمع عالی حکمت اسلامی:
🔸ویژه برنامه روز بزرگداشت ملارصدرا؛ استاد سید یدالله یزدانپناه
🔹ویژهبرنامه بزرگداشت روز معلم و شهادت استاد آیتالله مرتضی مطهری؛ دکتر مسعود آذربایجانی
🔸معرفی شیخ شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق؛ استاد علی امینینژاد
🔹فیلمهای مرتبط با کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه سیّدمحمدحسین طباطبایی
🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ آیتالله محمدباقر تحریری
🔹پرسمان، پاسخ به شبهات اعتقادی، کلامی و فلسفی؛ دکتر محمد جعفری و دکتر ابوالفضل روحی
🔸ویژه برنامه فرهنگی ضیافت5؛ دکتر ابوالفضل خراسانی
🔹"حُسن حَسن" مستند شخصیت علمی علامه حسن زاده از منظر شاگردان
🔸و...
🟢 ما را در آپارات دنبال کنید 🟢
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
❓ آیا میتوان از شهود، به عنوان ابزار معرفت در فلسفه بهره برد؟
🔸عقل و شهود، دو ابزار معرفتی و دو طریق نیل به واقع هستند. فلسفه، نظام مبتنی بر روش عقلی است؛ همچنانکه عرفان نظری، هستیشناسی شهودی بوده، عارف را با شهود به واقع میرساند. با وجود این، آیا میتوان از شهود، به عنوان ابزار معرفت در فلسفه بهره برد؟ با توجه به این امر که هدف فیلسوف، شناخت هستی است، و شهود نیز ابزاری قوی در درک واقع است، آیا امکان به کارگیری ابزار معرفتی شهود در نظام فلسفی با حفظ همه مؤلفههای فلسفه به معنای خاص وجود دارد؟
🔹بررسی تحلیلی مؤلفههای اساسی و اصول ساختاری نظام فلسفی شهودی و بررسی چگونگی و چرایی ارتباط و تعامل عقل و شهود.. مشخص میکند که ایجاد نظام فلسفی شهودی، امری ممکن و معقول است و به کارگیری عقل و شهود در این نظام، تناقض و امر محالی را در پی ندارد و بهرهگیری از هر یک از این دو روش، خللی در استفاده از روش دیگر وارد نمیسازد.
👈به عبارتی، در این نظام فلسفی نیز، همانند همه نظامهای فلسفی، عقل، با استدلالهای یقینی در مقام سنجش صدق و کذب گزارهها و مسائل فلسفی، داور بلامنازع است؛ اما ساحت بهره از شهود قلبی در این نظام، نه در مقام داوری، بلکه در مقام جهتدهی به همان عقل فلسفی و هدایت آن به علمالیقین نسبت به متن هستی و تأمین غایت فلسفه، به بهترین شکل است.
📚 موضوع مقاله: بررسی چیستی و امکان نظام فلسفی شهودی با تحلیل مؤلفههای آن
🖋زهرا محمدعلی میرزایی، محمدمهدی گرجیانعربی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami