هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_هنر
🔰 گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات، جلسه۱۰۸
🔹عدالت و درام در هنرهای دراماتیک
🎤دکتر نصرتالله تابش
🗓دوشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۱، ساعت ۱۸
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.honar
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فصلنامه_علمی_پژوهشی
✅ نمایی از فصلنامههای علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی
⬅️حکیم آقاعلی مدرس زنوزی و اصالت وجود
▫️حکیم آقاعلی مدرس زنوزی (1234-1307ق) پس از صدرالمتألهین و مولا علی نوری، یکی از برجستهترین فیلسوفان در حوزه #حکمت_متعالیه است. ویژگی بارز او، جمع میان نظام حکمی صدرایی و روش تحلیلی سینوی است.
🔸یکی از مسائلی که او بهمناسبت در بدایع مطرح کرده، مسئله #اصالت_وجود و اعتباریت ماهیت است. وی بهتبع مولا علی نوری در تصویر این مسئله دو تقریر دارد. در تقریری، مدعا به نحوی تصویر شده است که صدق آن بدیهی یا قریب به بدیهی است و بهتر است بگوییم در این تقریر مدعا در ضمن برهانی با مقدماتی بدیهی تصویر شده است؛ بهطوریکه در ضمن آن، مدعا، هم تصویر میشود هم اثبات و در نتیجه، باید این تقریر را برهان بر درستی مدعا، بلکه بهترین برهان بر آن دانست؛ برخلاف آن، در تقریر دیگر او، درستی مدعا بدیهی یا قریب به بدیهی نیست و نیازمند برهان است.
👈این مقاله توضیح و شرح درباره این دو تقریر است.
📚 موضوع مقاله: تقریر حکیم مدرس از تصویر اصالت وجود
🖋عبدالرسول عبودیت
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
پيامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله:
🔸رجَبٌ شَهْرُ اَلاِسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِي أَكْثِرُوا فِيهِ اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
🍃ماه رجب برای اُمّت من ماه استغفار است. در این ماه زیاد استغفار کنید که خداوند بخشنده و مهربان است.
📚بحارالأنوار، جلد94 صفحه38
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت
#علامه_مصباحیزدی
#فلسفه_سیاسی
🔰گروه علمی فلسفه سیاسی
⬅️ جلسه دوم
💠چارچوبی برای تهیه طرح جامع حکمرانی اسلامی از منظر علامه مصباح
🎤حجتالاسلام دکتر نجف لک زایی
💠تحلیل آیت الله مصباح از دو مفهوم «ادراکات اعتباری» و «حسن و قبح»
🎤حجتالاسلام دکتر احمد رضا یزدانیمقدم
💠جامعه آرمانی - تمدنی از منظر آیتالله مصباح یزدی
🎤حجتالاسلام دکتر مهدی امیدی
💠نقش فهم منظومه فکری علامه مصباح در تحلیل آرا و عملکرد سیاسی ایشان
🎤حجتالاسلام دکتر قاسم شباننیا
✍️دبیرجلسه: آقای محمد باقر خراسانی
🗓 سه شنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۲،ساعت ۱۹
🖇این جلسه به صورت مجازی برگزار میشود.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.siasi
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #علامه_مصباحیزدی #فلسفه_حقوق ⬅️ مصباح حکمت 🔰گروه علمی فلسفه حقوق 💠مفهوم و مؤلفههای ق
#گزارش #نشست_تخصصی
✅ علامه مصباح مفهوم قانون را در بخش امور هنجاری وابسته به امور حقیقی می داند
⬅️مفهوم و مولفه های قانون از منظر آیه الله مصباح(ره)
🔰دکترقاسم بابایی؛ استاد و پژوهشگر فلسفه اسلامی با بیان اینکه هر جامعهای فرزند راهی است که طی کرده عنوان داشتند یکی از چالشهای #فلسفه_حقوق مفهوم قانون است، زیرا مفهوم قانون مرتبط با دولت و برونداد یک حاکمیت است، گفت:
🔸این چالش هم در غرب و هم در جهان اسلام وجود دارد؛ رویکردهایی که در غرب در مورد #قانون وجود دارد مباحثی چون این مسئله است که ماهیت قانون چیست؟ آیا قانون فرمان است ؟ آیا قانون هنجار است؟آیا قانون قواعد اولیه و ثانویه و یا یکسری اصول و سیاست است؟؛ در جهان اسلام هم رویکردهای مختلفی به مفهوم قانون وجود دارد.
🔹وی با بیان اینکه مفهوم قانون عمدتا از دوره #مشروطه قابل ردیابی است، تصریح کرد: وضعیت قانون در ایران در سه مقطع :پیشامشروطه، مشروطه و انقلاب اسلامی قابل پیگیری است؛ در دوره پیشامشروطه عمدتا دوره صفویه مورد ملاحظه و مطالعه است چرا که در دوره صفویه اولاً حکومت واحدی در سراسر ایران ایجاد شد و این سرزمین یکپارچه به جز با اندک تغییراتی تا پایان حکومت در اختیار صفویان باقی ماند. ایران قبل ازصفویه ملوک الطوایفی بود.
👈ثانیاً مذهب رسمی حکومت مشخص شد و #شیعه برای اولین بار در #ایران رسمیت یافت و برای اولین بار بود که شیعه می توانست یک حکومت مقتدر و واحد را در قسمتی از جهان اسلام تشکیل دهد.
🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه_اخلاق
🔰جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق(جلسه۱۷۵)
⬅️ «یقینِ اخلاقی»؛ تاریخ، قلمرو و رویکردهایِ معاصر
🎤دکتر محمد سعید عبداللهی
🗓 سهشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۰۲ ساعت ۱۸:۳۰
🖇حضوری و مجازی
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.akhlagh
🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام على عليهالسلام:
🔹أبلَغُ ناصِحٍ لَكَ الدُّنيا لَوِ انتَصَحتَ بِما تُريكَ مِن تَغايُرِ الحالاتِ ، و تُؤذِنُكَ بهِ مِن البَينِ و الشَّتاتِ.
👈 گوياترين پندگو براى تو دنياست، اگر از دگرگونى احوالى كه به تو نشان مىدهد و از جدايىها و پراكندگىهايى كه به تو خبر مىدهد، پند گيرى.
📚غررالحكم حدیث3362
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#رونمایی
🔰مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری مجتمع ناشران برگزار میکند:
📙آیین رونمایی کتاب:
⬅️ کلام اسلامی (دفتر اول تا سوم)
🔻با حضور:
🔸دکتر حسن یوسفیان(نویسنده)
🔹حجتالاسلام عزالدین رضانژاد(مدیر گروه علمی کلام)
🔸و اعضای محترم گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی
🗓چهارشنبه ۳بهمنماه۱۴۰۳؛ ساعت ۱۸:۳۰
🏢مجتمع ناشران (طبقه سوم، سالن همایش)
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
🔰از آغاز تاريخ ورود فلسفه به جوامع اسلامى، تاكنون سه مكتب فلسفى رشد و نمو كرده است
آیتالله سبحانی:
از آغاز تاريخ ورود فلسفه به جوامع اسلامى، تاكنون سه مكتب فلسفى رشد و نمو كرده است كه عبارتند از:
1️⃣ مكتب فلسفى مشاء: شيوه بحث در اين مكتب فلسفى، تفكر برهانى و استدلال عقلى است بدين جهت از آن به «حكمت بحثى» نيز تعبير مىكنند...حكيمانى كه در شناخت جهان تنها از متد بحث عقلى بهره مىگيرند و از روش «تألّه» (ذوق و شهود عرفانى) استفاده نمىكنند. چهره شاخص اين مكتب فلسفى شيخ الرئيس ابن سينا است كه او را رئيس فلاسفه مشاء لقب دادهاند.
2️⃣مكتب فلسفى اشراق: در اين مكتب فلسفى تنها به براهين عقلى استناد نمىشود، بلكه بهرهگيرى از شيوه ذوق و عرفان را، اهرمى لازم براى نيل به معرفت حقيقى و كامل مىشناسد
3️⃣حكمت متعاليه: منهج بحث در حكمت متعاليه صدرايى با شيوه بحث در فلسفه اشراقى تفاوت جوهرى ندارد؛ زيرا صدر المتألهين نيز - كه مبتكر روش حكمت متعاليه است - نيز روش برهان و عرفان را با هم به كار گرفته و در موارد مختلف به آيات و روايات نيز استشهاد نموده است. به عبارت دیگر: هم آهنگی برهان و عرفان و قرآن با حکمت برهانی و عرفانی و قرآنی را اثبات نموده است.
#آیتالله_سبحانی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#اطلاعیه #نهجالبلاغه
🔔 قابل توجه دانشپژوهان محترم؛ کلاس شرح نهجالبلاغه استاد آيتالله تحریری چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳، یک ساعت به مغرب برگزار میگردد.
#آیتالله_تحریری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#نشست_تخصصی #فلسفه 🔰گروه علمی فلسفه، جلسه ۲۳۷ 🔹نقد و بررسی اشکالات استاد مصباح به دو برهان صدر
#گزارش #نشست_تخصصی
💠استفاده فلاسفه مسیحی از نظریه اتحاد عاقل و معقول در توجیه تثلیث
⬅️ نشست علمی با موضوع «نقد و بررسی اشکالات علامه مصباح به دیدگاه اتحاد عاقل و معقول ملاصدرا»
🔰محمدهادی توکلی؛ استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بحث اتحاد عاقل و معقول سابقه دیرینه در مباحث فلسفی دارد و به دوره ارسطو برمیگردد، گفت:
🔸#ارسطو در کتاب درباره نفس، اتحاد عاقل و معقول را میپذیرد و بعد هم برخی فلاسفه مسیحی چون قصد داشتند تثلیث را توجیه عقلانی بکنند این دیدگاه را پسندیدند چنان چه در جهان اسلام یحیی بن عدی؛ شاگرد #فارابی این کار را کرده است و کسانی چون علامه حلی وقتی خواسته است اتحاد عاقل و معقول را رد کند آن را همراستا با انگاره تجسد و یکسانپنداری خدا و مسیح میدانند لذا رویکرد انتقادی به آن دارند.
🔹وی افزود: اولین بار در جهان اسلام کندی آن را پذیرفت و بعد کسانی چون عامری، فارابی و ابن مسکویه و … . ولی #ابن_سینا رویکرد انتقادی به آن داشت و نظریه اتحاد عاقل و معقول را قول صوفیه تلقی کرده است. او با شطحیات صوفیه مانند «انا الحق و سبحان ما عظم شانی» و … مواجه بوده است لذا آن را رد کرده و میگوید اگر ما این نظر را بپذیریم یعنی وقتی من خدا را تصور میکنم باید خودم خدا باشم. بعد از ابن سینا هم شیخ اشراق و فخررازی و خواجه نصیر، میرداماد و … با او همراهی کردند تا به طبقه #ملاصدرا که نزدیک شویم میرفندرسکی هم آن را پذیرفته است.
📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید.
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#حدیث
امام علی علیهالسلام:
🔹انسان بزرگ زمانی که به دانایی برسد، متواضع و فروتن می شود.
📚عیون الحکم،ح3075
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami