eitaa logo
اندیشکده حکمرانی دینی
581 دنبال‌کننده
863 عکس
348 ویدیو
18 فایل
🔺اندیشکده حکمرانی دینی وابسته به موسسه مطالعات دینی معیار اندیشه است. 🔺آدرس کانال اطلاع‌رسانی موسسه: https://eitaa.com/meyare_andishe 🔺راه ارتباطی با اندیشکده: @mmfm60
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣ حجت‌‌الاسلام سید محمدهادی پیشوائی، پژوهشگر فقه سیاسی 🔹 قبل از بیان نقدها، باید توجه کرد که موضوع اصلی این بحث فتوای «» است و به بحث پرداخته نشده است. تمام این استدلال‌ها بر بحث فتوا متمرکز است، حتی فتوای مقام معظم رهبری نیز از باب فتوا بودن مورد توجه قرار گرفته و بُعد «حکم حکومتی» بودن آن مورد بحث نبوده است. با این مقدمه به مهم‌ترین این نقدها اشاره می‌شود. 🔺 اولا، انتخابات یکی از مصادیق بسیار مهم «»، «حفظ بیت المال مسلمین»، «نصیحه للائمه المسلمین» و «» می‌باشد. از این رو حکم آن در اکثر قریب به اتفاق اوقات وجوب موکد است. صرف تغییر در موارد معدود در یک حکم شرعی دلیل فقدان حکم شرعی نمی‌شود. 🔺 ثانیا، موضوع انتخابات یک موضوع ساده نیست که مکلف یا کارشناسان عرفی به راحتی حکم آن را بیان کنند, بلکه این موضوع بسیار پیچیده و شبیه به موضوعات مستنبطه بوده و از مباحث میان‌رشته‌ای می‌باشد و کارشناس عرفی به تنهایی نمی‌تواند در مورد آن نظر دهد. 🔸 در راستای حوزه، با ابزار «لزوم رجوع به کارشناس در همۀ موضوعات» حتی موضوعات پیچیده و مستنبطه، بخش اعظم مباحث فقهی را به کارشناسان واگذار کرده و بخش وسیعی از استفتائات مراجع را غلط جلوه می‌دهد. این رویکرد سبب الغاء بسیاری از احکام اسلامی و بسط سکولاریسم در جامعه خواهد شد. 🔸 در موضوع انتخابات، علاوه بر پیچدگی‌های فقهی بحث، از حیث کارشناسی نیز کلام این اشتباه است؛ زیرا فقهای بزرگ شیعه، خودشان از کارشناسان سیاست بوده و اهل مشورت با دیگر کارشناسان هستند. کارشناس نبودن فقها در عرصۀ سیاست، تَکرار شبهه «شش کلاس سواد» اصلاح‌طلبان است. ادامه دارد ... 🆔 @hokmrani_dini
4️⃣ حجت‌‌الاسلام سید محمدهادی پیشوائی، پژوهشگر فقه سیاسی 🔺 ثالثا ایشان با ادبیات سخیفی را ناشی از «بی‌شعوری و بی‌سوادی» مردم می‌داند. وی در مقاله «شعور شهروندی ۲» با این استدلال که شرط حجیت تقلید وثوق و اطمینان آور بودن نظر مرجع تقلید است، عملا اساس تقلید را زیر سؤال می‌برد. در حالی که طبق نظر همۀ مراجع تقلید از باب ظن حجت بوده و عالمان دین به عنوان افراد امین و کارشناس و اهل مشورت، نظر خویش را ابراز می‌کنند. 🔺 رابعا، نه تنها موجب وهن مرجعیت و لوث شدن دین نیست, بلکه به تعبیر امام علی(ع) موجب و عزت دیانت است. اعتبار و ارزش جایگاه علما برای دین و جامعه دینی است. 🔹 یکی از مهم‌ترین علل عظمت علمای شیعه در جامعه، احساس مسئولیت و خدمت صادقانه آنان در مقام بوده است. آنان جان و مال و آبروی خود را در طبق اخلاص گذاشته و با مردم زندگی کرده‌اند. این شبهات و بهانه‌های برای کناره‌گیری عالمان دین از هدایت جامعه، حیله‌ای برای بیرون کردن هادیان و رهبران صادق جامعه از عرصه سیاست و دودستی تقدیم کردن آن به دست دشمنان اسلام است. 🆔 @hokmrani_dini
5️⃣ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین 🔰 برای اثبات انتخابات از منظر فقهی می‌توان به آیات متعددی از قبیل آیات ۵ و ۵۸ سوره نساء و آیه ۱۱ سوره رعد و روایاتی از قبیل «لابد للناس من امیر» و «کلکم راع» استدلال کرد. 🔺 اولین مستند قرآنی مشروعیت انتخابات آیه ۵۸ سوره نساء «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ» است. مفاد آیه مبنی بر «لزوم واگذار کردن امانت به اهلش» است که «حکومت» از بارزترین مصادیق امانت شمرده می‌شود و اموری از قبیل تعیین حاکم، انتخاب رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس، و اعضای شورای شهر و… از مهمترین امور هر حکومتی است. 🔹 یکی از بهترین و مهمترین و شاید بتوان گفت تنها راه ادای امانت حکومتی و مناصب سیاسی و اجتماعی، خصوصاً در عصر غیبت است. 🔺 دومین دلیل قرآنی آیه ۵ سوره نساء «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا.» است. واجبات نظامیه یعنی واجباتی که نظام جامعه بر آن استوار است، جامعه نیاز به طبیب دارد، جامعه نیاز به مهندس دارد، نیاز به کارگر دارد، اینها همه‌اش عنوان واجبات نظامیه را دارد و تحت عنوان واجب کفایی قرار می‌گیرد، یعنی هر شغلی که جامعه به او نیاز دارد، قوام جامعه به او هست. 🔹 تطبیق این مهم بر مسئله حکومت و انتخابات، این امر را یکی از مهمترین بدل کرده که فقدان آن منجر به مختل شدن جامعه و نظام معاش مردم می‌گردد. 🔹 برهمین اساس یک قاعده کلی از این آیه استنباط می‌شود و آن این است که «هر چیزی که قوام جامعه به آن باشد انسان باید دقت کند و او را به اهلش بدهد، اموال را نباید به سفها داد، اگر انسان را به سفها بدهد از بین می‌برند. حاکم را نباید یک آدم سفیه قرار داد». ادامه دارد ... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹حکومت اسلامی، حکومت و حکومت و و حکومت و است. حکومت برای گسترش آرمان‌های اسلامی است. تشکیل حکومت اسلامی، آرزوی همه در طول تاریخ بوده‌است. هر فرد مؤمنی وظیفه دارد از آن دستگاه سیاسی که اسلام را ترویج و احکام آن را پیاده می‌کند، حمایت کند. 🔹کسانی که خود را بنده مطیع خدا می‌دانند، برای تحقّق اهداف خدایی تلاش می‌کنند و صبح و شام در مقابل پروردگار پیشانی خضوع به خاک می‌سایند که به آنها توفیق دهد او باشند. اگر اینها در کشور، زمام قدرت را به دست گیرند، همه وظیفه دارند که مانند یک ، از آنان کنند. 🆔 @hokmrani_dini
🔺 سومین مستند قرآنی مشروعیت انتخابات آیه ۱۱ سوره رعد «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم» است. خدای تبارک و تعالی سنّتش این است که خود جامعه بیاید در سرنوشت خودش دخالت کند، اگر یک جامعه‌ای دنبال صلاح و مصلحت و رشد نباشد خدای تبارک و تعالی به حال خودش رها می‌کند، اگر یک جامعه‌ای دنبال کمال باشد، کمال فکری، کمال اقتصادی، کمال سیاسی، خدا می‌فرماید من هم کمک‌تان می‌کنم. 🔹 اگر جامعه بخواهد یک راه مطمئنی را برای تعیین سرنوشت اختیار کند، راه است. با انتخابات می‌تواند سرنوشت خودش را رقم بزند، یعنی ما وقتی به انتخابات از این دید نگاه کنیم که انتخابات تأثیر در سرنوشت دارد، علاوه بر اینکه در سرنوشت اشخاص هم دخالت دارد، خیلی عنوان بزرگی می‌شود. 🔹 خدای تبارک و تعالی خبر می‌دهد «إن الله لا یغیر ما بقومٍ حتی یغیروا ما بانفسهم» یعنی جامعه موظف است سرنوشت خودش را تعیین کند نه اینکه خدا بگوید اگر جامعه حرکت کرد خدا هم یک عنایتی می‌کند و یک سنتی دارد، خبر نیست، خبر در مقام انشاء است. جامعه است در سرنوشت خودش دخالت کند. 🔹 هر حقّی منتزع از یک حکم تکلیفی است تا یک حکمی نباشد حقّی وجود ندارد. پس هر جا باشد باید یک هم باشد نمی‌شود بگوئیم حق هست اما تکلیف نیست. در بحث انتخابات هم مسئله حق را داریم، حق جامعه این است که حاکم خودشان را معین کنند، این یک امری است که هم عقلی است و هم عقلائی. حاکم نمی‌تواند به ظلم و جور و غلبه حکومت کند حقّ جامعه است که حاکم را معین کند. 🔹 غیر از مسئله حق، هم هست، در جاهایی که نداریم و مسئله دینی نداریم فقط در محدوده‌ حق عقلی و عقلائی مسئله باقی می‌ماند ولی از ادله‌ای که الآن ذکر کردیم به خوبی استفاده می‌شود که این یک وظیفه شرعی است یعنی واجب است. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹هر کسی که دغدغه را دارد، باید کاری کند که مردم به ، و کشانده شوند، مردم ایران، مردمی مؤمن، دین‌باور، معتقد به مبانی و برای فداکاری در این راه آماده‌اند، بنابراین کسانی که می‌خواهند مردم یک نقش عملی و عینی داشته باشند و با جنبه مردمی توأم شود، باید جاذبه‌ها و زیبایی‌های این مسأله را از نظر عقل و منطق بشری کنند و مردم را برای حضور در صحنه به شوق آورند. مردم نیز با ایفاء نقش واقعی خود، همواره ناصر و بوده و خواهند بود. ۱۳۷۶/۱۱/۱۵ 🆔 @hokmrani_dini
🔹 این‌که گفته شود واجب است و انتخابات از لوازم و مقدمات حفظ نظام است و سپس مبتنی بر وجوب ، به اثبات وجود انتخابات استدلال شود، گرچه امر درستی است، اما نتیجه آن وجوب ارشادی و نه مولوی انتخابات است. در حالی که ما برای اثبات این‌که شرکت در انتخابات است نیازمند اثبات مولوی بودن آن هستیم. مولوی و وظیفه شرعی بودن این مهم نیز از طریق ادله که ذکر شد قابل اثبات است. 🔺 هیچ ارتباطی بین و انتخابات وجود ندارد 🔹 بین بیعت با انتخابات هیچ نسبتی وجود ندارد و فرق این هر دو واضح است. انتخابات مربوط به قبل از انتخاب حاکم و مسئول است و بیعت مربوط به بعد از انتخاب او؛ «بیعت یک اعلام وفاداری و تسلیم و عهد است یعنی امری است که در آن مسئله انتخاب نیست، عهد با آن کسی است که الآن انتخاب شده… این آیاتی که در سوره ممتحنه، در سوره فتح، راجع به بیعت آمده، مسئله را خیلی روشن می‌کند. بیعت انتخاب نیست، بیعت عهد با آن کسی است که یا از جانب خدا انتخاب شده یا از جانب مردم انتخاب شده.» 🔹 به نظرم می‌رسد بین انتخابات و مسئله شورا فرق وجود دارد. ما در انتخابات می‌گوئیم مردم می‌آیند یک حاکمی ‌را انتخاب می‌کنند، انتخاب است، مردم می‌گویند ما می‌خواهیم این آقا حاکم و ولیّ ما باشد، اینها بروند در مجلس قانونگذاری. مسئله شورا یک مسئله‌ای است که خود حاکم، خود مسئول جامعه، موظف است در آنچه که مربوط به امور مردم هست مشورت کند، انتخاب نیست، مشورت است. 🔹 مشورت از مقدمات مسئله انتخابات می‌شود اما حقیقت غیر از مسئله انتخاب است. شورا یعنی ضمّ افکار به یکدیگر، کنار هم گذاشتن اندیشه‌ها و محصل از افکار، بعداً نتیجه بگیرند که در فلان امر چه بکنند. این ربطی به مسئله انتخابات ندارد. ما آیات و روایات شورا را جزء ادله انتخابات نمی‌توانیم قرار بدهیم، لذا مقوله انتخابات از مقوله شورا و بیعت کاملاً جدا است. 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹آنچه ما از مجموع معارف قرآنی استفاده می‌کنیم و درمی‌یابیم، این است که مطالبه‌ اسلام از مسلمین، به‌نحو است؛ مطالبه اسلام، است. این آن چیزی است که انسان در مجموع آن را احساس می‌کند. 🔹 و اکتفای به حدّاقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان نداریم، بلکه در قرآن کریم در موارد متعدّدی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمّت شده است؛ «اَلَّذینَ جَعَلُوا القُرءانَ عِضین» یا آیه‌ شریفه‌ «وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» که مربوط به منافقین است، اشاره به همین است. 🔹حتّی برخی از بخش‌های دین که خیلی برجسته است - مثل - هم کافی نیست که انسان دل خود را خوش کند که ما حالا دنبال اقامه قسطیم و اقامه قسط خواهیم کرد، پس اسلام تحقّق پیدا کرد؛ نه، این نیست. بله مسلّماً اقامه‌ قسط در جامعه، یک قلم مهم است. 🔹وصیّتی که خدای متعال در آن آیه‌ شریفه‌ سوره‌ شوری، به نوح و به ابراهیم و به موسی‌ و به بقیّه کرده است: اَن اَقیمُوا الدّین؛ آنکه مورد نظر است، است؛ یعنی را باید اقامه کرد؛ وَ لاتَتَفَرَّقوا فیهِ کَبُرَ عَلَی‌المُشرِکینَ ماتَدعوهُم اِلَیهِ اللهُ یَجتَبی اِلَیهِ مَن یَشآءُ وَ یَهدی اِلَیهِ مَن یُنیب؛ یعنی همه دین - همه اجزا و همه ارکان دین - مورد توجّه است، و معارض اصلی هم در مقابل این حرکت و این رویکرد - یعنی اقامه دین بتمامه، بجمیع اجزائه، بکلّه - عبارتند از ، ؛ کَبُرَ عَلَی المُشرِکینَ ما تَدعوهُم اِلَیه؛ آنچه تو به آن دعوت می‌کنی، برای مشرکین‌[گران است]. ۱۳۹۳/۱۲/۲۱ 🆔 @hokmrani_dini
6⃣ حجت‌الاسلام والمسلمین صمصام‌الدین قوامی، رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی 🔺 پدیده شگفت این ظهور عده‌ای مزدور بود که با تلاشی مردم را از مشارکت باز می‌داشتند یعنی صد عن سبیل الله می‌کردند و مصداق اکالون للسحت و سماعون للکذب بودند و یشترون بآیات الله ثمنا قلیلا! 🔺 براستی از اینها ملعون‌تر و مغبون‌تر یافت نمی‌شود! 🔺 در تاریخ شنیده بودیم ولی تصور حضور این عناصر دین‌ فروش را در نظام انقلابی و نداشتیم. 🆔 @hokmrani_dini
🔺فریب روشنفکران درباره رای اکثریت و دموکراسی 🔹یکی از پروژه روشنفکران و غربزده‌ها، و به رای و گفتمان‌سازی آن در جامعه است و بعد از تثبیت آن در جامعه، به دنبال مطالبه‌گری از نظام اسلامی درباره مسائل و هستند که انقلاب اسلامی وابسته به آنها می‌باشد. 🔹این افراد را تبعیت محض از می‌دانند و رویکرد و سیاست‌های جامعه را بسته به تصمیم و رای اکثریت می‌دانند و حتی بیان می‌کنند اگر خواست اکثریت در جوامع غربی، اسلام باشد، حکومت‌های غربی و نظام لیبرال دموکراسی غرب به آن تن می‌دهد. آنان چنین القا می‌کنند که بالاتر از نظر اکثریت، هیچ محدودیت یا مبنایی برای دموکراسی وجود ندارد. 🔹، یکی از اساتید روشنفکر دانشگاه مفید این منطق روشنفکران را چنین توضیح می‌دهد: «تمایزِ گونه‌ دینی دموکراسی با عرفی آن، فقط در این ویژگی است که اکثریت مردم، آن هم در جامعه‌ای که اکثریت به یک دین اعتقاد دارند، مرجعیت دین را در حوزه عمومی پذیرفته و در صدد تحقق ارزش‌های دینی از راه‌های مردم‌سالارانه‌اند. در مقابل، دموکراسی عرفی نیز ضدیت و ستیزی با دین نداشته، بلکه فقط با الزامی‌شدن احکام دین بدون ناسازگار است. این بدان معنا است که شهروندان متدین در یک نظام دموکراتیک عرفی، قادر به التزام به ارزش‌های دینی هستند؛ اما بدون نمی‌توانند دیگران را نیز وادار به مراعات آن کنند.»[میرموسوی، روحانیت و مردمسالاری] » 🔹این ادعای روشنفکران کاملا غلط است چرا که همۀ دموکراسی‌ها، و دارند و هیچکدام نسبت به امور مختلف نیستند. دموکراسی‌‎های لیبرال مبتنی بر اعتقادات و اندیشه طراحی شده‌اند و به شدت نسبت به ارزش‌های غیرلیبرالی حساسند و بسیاری از آن‌ها را به عنوان «دُگم‌های غیر عقلی» و «مطالب تنفرزا و تحریک کننده» رد می‌کنند. ‍‌ 🔹دموکراسی در همه جای جهان مبتنی بر یک است. این نظام‌های معرفتی هرگز بر پایه شکل نمی‌گیرد و در مورد آن‌ها برگزار نمی‌شود. در برابر این نظام‌های معرفتی، هم یک نظام معرفتی دارد که از درون آن یک به نام شکل گرفته است. نظامی که در آن مردم واقعا حق انتخاب دارند، اما در گسترۀ اموری که مربوط به مردم است، نه در اموری که مربوط به است. 🆔 @hokmrani_dini
7️⃣ حجت الاسلام والمسلمین رضا اسلامی، عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 🔺 شکی نداریم که در تاریخ تکاملی اسلام، صحنه‌های متعددی پیش آمد، که در این صحنه‌ها افراد محک خوردند. یک صحنه‌ای مانند صحنه پیش می‌آید، برخی افراد به چه بهانه‌هایی شانه خالی می‌کنند. برخی از افراد محمل‌های مثلا دینی یا فقهی درست می‌کنند، تا مردم از انتخابات دلسرد شوند. همه اینها را ما حمل بر این می‌کنیم که یک صحنه‌ای پیش آمده است، و خداوند می‌خواهد که امتحان کند. 🔺 به هر تعبیری که ما مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت می‌کنیم، باید بازگردیم و آن را هم بازخوانی کنیم. به نظرم بهترین نقطه‌ای که می‌توانیم روی آن تکیه کنیم، بحث «بیعت و نصیحت» است. 🔺 منابع دینی به ما می‌گوید که حکومت حاکم براساس است، براساس ادله‌ای است که مردم در آن جایگاهی که حاکم را نصب کنند، دخالت ندارند، این در جای خودش درست است، ولی در بودن حاکم، در اینکه حاکم بتواند حکومت خودش را تحقق ببخشد، حتما مردم دخالت دارند. 🔺 اگر از این موضوع بحث می‌کنیم که در مردم در مرحله نصب حاکم دخالت ندارند، این بدین معنا نیست که مردم در حکومت دینی جایگاهی ندارند. زیرا یک مفهوم بیعت داریم یعنی اکنون که حاکم، حاکم مشروع است، مردم باید اظهار وفاداری کنند. و دوم اینکه هرچه به فکرشان می‌رسد، از خیرخواهی، نصیحت، مصلحت‌سنجی، باید در اختیار حاکم بگذارند. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مبارزۀ امام جواد علیه السلام با نفاق و ریاکاری در کلام رهبر معظم انقلاب 🆔 @hokmrani_dini
🔺 وقتی حاکم دعوت به این کرد که حاضر باشید، مردم باید حاضر باشند. در برخی از آیات هم به این موضوع اشاره شده است، مثلا در آیه ۶۲ سوره نور آمده است که «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوهُ»، یعنی اگر امر جامعی پیش بیاید، صحنه‌ای که حضور عمومی می‌طلبد، مانند . صحنه محک امت است و نه محک امام. 🔺 صحنه‌هایی وجود دارد که دشمن می‌خواهد که مردم را محک بزند. می‌خواهد که وفا و نصیحت را در مردم محک بزند. امام در جایگاه خودش است. ولی دشمن می‌گوید که مردم با او همراهی نمی‌کنند، مردم با او موافق نیستند، مردم تسلیم او نیستند. صحنه‌هایی پیش می‌آید که مردم باید آزمایش دهند. یعنی به تعبیر قرآن، است. همه باید در صحنه حاضر باشند. 🔺 اگر یک نفر غایب باشد، به ویژه افراد تاثیرگذار و ، و افرادی که در جامعه شناخته شده هستند، یعنی حرکت اینها تاثیر می‌گذارد. اگر این افراد مخالفت کنند و برگردند، جبهه حرکت مردمی سست می‌شود و دشمن خوشحال خواهد شد. آیه مذکور می‌گوید که اگر کسی می‌خواهد از صحنه عمومی و امر جامع غایب شود، باید اجازه بگیرد. نه تنها حق کارشکنی ندارد، حضور مردم را نمی تواند کم رنگ کند، بلکه اگر خودش هم عذری دارد که نمی تواند حاضر شود، باید اجازه بگیرد. 🔺 اگر کسی عذر شخصی دارد، به دلیلی می‌خواهد در این امر جامع حاضر نشود، و عذرش موجه بود، ای پیغمبر تو می‌توانی به او اجازه بدهی، اجازه بده، ولی «وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ» در هر صورت کار خوبی نکرده است، توفیق از او سلب شده است. اینکه از باب اهم و مهم یا باب اضطرار بوده، و نتوانسته است که حاضر شود. 🔺 این صحنه‌هایی که صحنه‌های حضور عمومی است، اینقدر مهم است، که سه مرتبه صحبت از استیذان است. می‌گوید که استیذان ملاک است. اگر فرد نمی‌خواهد حضور داشته باشد، باید اجازه بگیرد. اگر اجازه گرفت، باز هم کمبودی وجود دارد که باید با استغفار جبران کند. به نظرم می‌آید که از جایگاه بیعت و نصیحت حرکت کنیم. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام علی(ع): جَعَلَ اللّهُ سُبحانَهُ العَدلَ قِواما لِلأنامِ، و تَنزيها مِنَ المَظالِمِ و الآثامِ، و تَسنِيَةً لِلإسلامِ. 🔹خداوند عدالت را بر پا دارنده مردمان، مايه دورى از ظلم‌ها و گناهان و وسيله آسانى و گشايش براى اسلام قرار داده است. 📚غرر الحكم، ح ٤٧٨٩ 🔺رهبر معظم انقلاب: 🔹الگوی اسلامی برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی یک الگویی است مرکّب از و و ؛ این سه عنصر اصلی است ... ۱۳۹۹/۶/۲ 🆔 @hokmrani_dini
📚کتاب «فلسفه فقه سیاسی از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» اثر حجت‌الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شد. 🆔 @hokmrani_dini
🔺 اگر انتخابات یکی از است، تشخیص اینکه حضور در این صحنه لازم و واجب است، این به عهده خود است؟ یا یک امر شخصی است؟ به عهده آحاد مردم است؟ 🔺 مثلا فردی می‌گوید که بله، قبول داریم که باید باشد، ولی به نظر من حفظ نظام، متوقف بر حضور مردم نیست. هر کسی مایل بود، حاضر شود. هر کسی هم که نخواست، حاضر نشود. چرا در اینجا از حکم شرعی هزینه کنیم؟ چرا یک وجوب و روی آن بذاریم. 🔹 اگر حاکم نسبت به موضوع تشخیص داشته باشد، کسی نمی‌تواند از تشخیص او فرار کند. اصلا یکی از فلسفه‌های جعل حاکم، رفع و دفع تنازع است. یعنی اگر اعلام می‌کند که «الیوم استعمالتهم تنباکو بای نحوه کان» در حکم محاربه با امام زمان است، چرا آقایان اشکال نکردند که به میرزای شیرازی چه ربطی دارد که در موضوع دخالت کرده است. 🔹 ما در ، بابی با عنوان تبری و تولی داریم. حال مصداق تولی چیست؟ مصداق تبری چیست؟ اگر حاکم در موضوع دخالت کرد و مصداق موضوع را تشخیص داد و گفت که امروز، این نحو حرکت آب به آسیاب دشمن می‌ریزد، براساس تشخیصی که از واقعه خارجیه دارد، شکی نیست که حکم او نافذ است. 🔹 اینکه برخی‌ها شک کرده‌اند که موضوع‌شناسی ربطی به حاکم ندارد یا تعیین مصداق موضوع ربطی به حاکم ندارد، من فکر می‌کنم که اینها درک درستی از موضوع‌شناسی نداشته‌اند. چنانچه در فواید حائری هم می‌گوید که مجتهد، قاضی، حاکم، اسامی برای یک فرد است. وقتی شخصی به عنوان فقیه حاکم شناخته شد، تشخیصش از موضوع و از موضع حکومتی را هم که به مردم اعلام می‌کند، جای شک و شبهه ندارد. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای(حفظه‌الله): 🔹امروز هم که بحمدالله به وجود آمده، تشکیل شده، ما منتظریم که به معنای واقعی و سپس به معنای واقعی و سپس به معنای حقیقی به وجود بیاید، مسئولیّت‌های متناسب با این کار بزرگ را دارد، باید انجام بدهد. چه کار باید بکنید؟ باید بنشینید فکر کنید دیگر؛ اینها جزو آن موضوعات و مباحث فکری شما است. دیدار با طلاب _ ۱۳۹۸/۰۲/۱۸ 🆔 @hokmrani_dini
🔺 تعبیر قرآن، «لیقوم الناس بالقسط»، اگر بخواهد تحقق پیدا کند، یعنی بار بر شانه‌های مردم است، اینکه امام به تنهایی خودش باشد، نمی‌تواند همه اهداف حکومت را محقق کند. مردم باید با او همراهی کنند. اگر مردم بخواهند که همراهی کنند، باید حضورشان را در صحنه اثبات کنند. 🔺 در این زمان، بحث ، بحث پیچیده‌ای است، اصلا ترفندهای دشمن آنقدر سنگین و پیچیده است، که حتی ما را هم فریب می‌دهند. اگر حاکم با توجه به کارشناس‌هایی که دارد، روی یک مساله تمرکز و تکیه کند، و آن را خط اول مقابله با دشمن بداند، مانند حضور در یا ، جای شک و شبهه‌ای نیست که مردم باید از باب بیعت و نصیحت با او همراهی کنند. 🔺 به نظر من جایگاه مردم بسیار مهم است، صحنه، صحنه‌ای است که تشخیص اینکه آیا این صحنه، صحنه یک حضور الزامی و ضروری است، اگر یک امر عرفی هم باشد، حاکم می‌تواند در آن دخالت کند، چون بسیاری از خصوصیات در آن دخالت دارد. یک نگاه کارشناسی دقیق در آن است. الان ترفندهای دشمن خیلی زیاد و پیچیده شده است. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹 وقتى براى يك ملت، قضيۀ «ولايت و حكومت» حل شود، آن هم به شكلى كه در «غدير خم» حل شد، حقيقتا آن روز براى آن ملت، است. 🔹چون اگر ما بگوييم كه مهم‌ترين و حساس‌ترين مسألۀ هر ملتى، همين مسألۀ و و و والاى بر آن جامعه است، اين تعيين كننده‌ترين مسأله براى آن ملت است. 🔹ملت‌ها هر كدام به نحوى، اين قضيه را حل كرده‌اند؛ ولى غالبا نارسا و ناتمام و حتّى زيانبخش. پس، اگر ملتى توانسته باشد اين مسألۀ اساسى را به نحوى حل كند كه در آن، همه چيز آن ملت- او، او، توجه او به ، حفظ دنيايى او و بقيۀ چيزهايى كه براى يك ملت مهم است- رعايت شده باشد، واقعا آن روز و آن لحظه، براى آن ملت عيد است. 🔹در اسلام، اين قضيه اتفاق افتاد. روز عيد غدير، ولايت اسلامى-يعنى رشحه و پرتوىی از ولايت خدا در ميان مردم-تجسّم پيدا كرد و اين چنين بود كه دين كامل شد. 🔹بدون تعيين و تبيين اين مسأله، دين واقعا مى‌ماند و به همين خاطر بود كه نعمت اسلام بر مردم تمام شد. مسألۀ ولايت در اسلام، اين طور مسأله‌اى است. 1369/4/20 🆔 @hokmrani_dini
📚 کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه» با عنوان فرعی «ترجمه رساله ولایت فقیه آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی»، به همت دو محقق و فاضل ارجمند آقایان سهراب مقدمی شهیدانی و ابوالقاسم کریمی از سوی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده است. 📌 نویسنده، این کتاب را به صاحب جواهر(ره) که منکران ولایت فقیه را بی بهره از فقه می دانست، تقدیم کرده است. 🆔 @hokmrani_dini
🔺 ممکن است برخی بگویند خرج کردن این عنوان برای انتخابات، کار را سخت می‌کند و عوارض منفی دارد. یک عده‌ای هستند که شرکت نمی‌کنند، بعد احکام الهی، موهون می‌شوند، که چطور شده است که اینها از کنار یک وظیفه شرعی رد شده‌اند؟! 🔺 ما می‌توانیم آن را به این نقض کنیم که شما چطور تکلیف شرعی را برای روزه خرج می‌کنید، این همه خطبای ما بالای منبر می‌گویند که ایهاالناس غیبت نکنید، به هم ظلم نکنید، دروغ از گناهان کبیره است. در صورتی که برخی از گناهان در بین مردم شیوع دارد. حق همسایه لازم و واجب است، احترام پدر و مادر لازم است، این پاسخ نقض آن است. 🔺 پاسخ دوم این است که وقتی حکم شرعی به صورت عام، به صورت خطاب قانونی ابلاغ می‌شود، ما به موارد تخصیص و استثنائات و عروض حالات ثانوی، کاری نداریم. اگر کسی به علتی نمی‌تواند خارج شود، یا وظیفه دیگری را احراز کرده است، مسئولیتش با خودش است. این بدین معنا نیست که ما حکم اولیه را در اختیار مردم نگذاریم. شرکت در به است. 🔺 از طرف دیگر، ما نمی‌توانیم هر کسی را که شرکت نکرده است، محکوم به کنیم. اشکال در اینجاست. کسانی که وظیفه‌ای را برعهده داشته‌اند و انجام ندادند، نمی‌توان همه آنها را فاسق دانست. مگر اینکه تعمد و اظهار مخالفت با حاکم و یک نوع لجاجتی در آن باشد. این بد است. 🔺 گاهی اوقات افراد وظایف شرعی‌شان را انجام نمی‌دهند، که از سر سستی و کاهلی و غفلت است. ولی گاهی اوقات با و و توجه است. حالت دوم خطرناک‌تر است. ولی ما وظیفه داریم تا زمانی که چیزی را احراز نکردیم، کسی را تفسیق نکنیم. 🔺 به نظر من اشکال در اینجا است که ما اهمیت فروعات را متوجه نشدیم. یعنی ما از اهمیت نماز برای مردم صحبت می‌کنیم، اهمیت و مفسده عظیمی که در دروغ‌گویی است، در خوردن مال مردم است، اینها را به مردم می‌گوییم، و همه را در قالب مسائل فردی می‌گوییم. ولی در مسائل حکومتی که سرنوشت یک امت به آن وابسته است، اصلا مثال‌های ما درست نیست. اگر چیزی مربوط به سرنوشت یک امت است، پس ضرورت و وجوب و تکلیف دارد. ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺 در انتظار ✍ یادداشتی از حجت‌الاسلام خسروپناه در ماهنامه پاسدار اسلام 🔹در جامعه دینی مقصود از چیست؟ اسلام مجموعه عقاید، احکام و اخلاق و بخش چهارم آن شامل مقاصدی است که آن را مقاصدالشریعه می‌نامیم. مقاصدالشریعه در دو بخش عام و خاص مطرح می شوند. بخش عام شامل مقاصد کلی شریعت هستند. 🆔 @hokmrani_dini
🔺امام خامنه‌ای: 🔹سابقه‌ فقه سیاسی در شیعه، سابقه‌ عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، بر اساس این فقه است؛ که این را ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. 🔹اولْ کسی که در مقام و در مقام - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، بزرگوار ما بود؛ که را مطرح کرد، مسئله‌ ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. چنین تجربه‌ای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دوره‌های دیگر. 🔹اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی» ها وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آنجا خبری نیست؛ حداکثر این است که قضاوت به عهده‌ یک ملائی، آن هم در حد محقق کرکىِ با آن عظمت بوده است؛ ایشان می‌شود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از اینها نیست؛ و جامعه بر مبنای فقه نیست. 🔹ایجاد نظام، کاری است که امام بزرگوار ما انجام داد. ... امام مسئله‌ را در نجف استدلالی کردند و بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و آوردند، شد یک . 1390/06/17 🆔 @hokmrani_dini
🔺 مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش اول: 🔹 در این زمینه نظریه‌های متفاوتی وجود دارد و قبل از آن که را بگویم به دو نظر اساسی در مسئله اشاره می‌کنم: بعضی‌ها به طور قطع منکر چیزی به نام یا دموکراسی در اسلام هستند که خود بر دو دسته‌اند: ۱. مخالفانی که در اندیشه غرب تخصص دارند و براساس وقوف به اندیشه غرب، وجود دموکراسی و مردم‌سالاری را در اسلام منکرند. ۲. گروه دوم کسانی هستند که با مسائل فقهی و و با اندیشه سیاسی اسلام آشنایی دارند با این حال مدعی‌اند که دموکراسی و اصطلاحات مترادفش از جمله مردم‌سالاری در اسلام وجود ندارد، یا حداقل در وجود ندارد. 🔹 اتفاقا استدلال هر دو گروه هم تقریبا یکی‌است. عمده دلیل هر دو گروه این‌است‌که دموکراسی و مردم‌سالاری در غرب دارای پیش‌فرض‌هایی است و این پیش‌فرض‌ها هیچ‌کدام منطبق با نیست. البته در کنار این استدلال، دلایل دیگری هم ضمیمه می‌شود که احیانا خاص متفکران و متخصصان در است، یا خاص کسانی‌است که در حوزه فقه‌سیاسی مسئله را دنبال می‌کنند ولی عمده اشکال، همین‌است‌که بیان شد. 🔹 تحصیل کرده‌های غرب که فقط با آشنایی دارند، سخت منکرند و می‌گویند آن اصطلاحات مخصوص غرب است و اصلا در حوزه اسلام این مسائل معنا ندارد. همچنین عده‌ای از خودی‌ها هم معتقدند اصلا نباید واژه را به‌کار برد. 🔹 من فکر می‌کنم برای دنبال‌کردن بحث باید کمی و صبغه‌های شکلی الفاظ را کنار بگذاریم. تقید به اینکه این کلمه فارسی‌است یا عربی، یونانی‌است یا لاتین، مربوط به است. و در این جا ما باید به بپردازیم و معانی را هم نباید به‌صورت آرمانی و انتزاعی بحث کنیم. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini
🔺مبانی در اندیشه امام‌خمینی(ره) 🎙مرحوم آیت‌الله عمید زنجانی 🔸 بخش دوم: 🔹 ما باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم؛ یعنی آنچه را که در غرب به نام مطرح‌است با آنچه به‌عنوان در نظام اسلامی اجرا می‌شود، به‌صورت عینی، عملی و به‌صورت قضیه خارجیه مقایسه کنیم؛ نه به‌صورت انتزاعی(قضیه طبیعیه یا قضیه حقیقیه). 🔹 اگر به‌صورت عینی بحث کنیم در نظریه ، با ، تفاوت چندانی نمی‌بینیم. اگر ما مسئله را به این صورت توصیف بکنیم، شاید نیازی به پسوند دینی هم نداشته‌باشد. پسوند دینی معمولا برای این‌است‌که گفته شود این مردم‌سالاری، غیر از آن مردم‌سالاری است که می‌گویند. 🔹 از آن مردم است و مردم اختیار تام به نماینده‌ها می‌دهند که حتی را هم زیر و رو کنند. در وقتی به نمایندگان رای می‌دهند اجازه می‌دهند که تمام خواسته‌های را زیرپا بگذارند. رای می‌دهند که منتخب مردم تمام و را زیرپا بگذارد، چون قائل به و اضافه‌کردن کلمه برای بیان این‌نکته‌است‌که این مردم‌سالاری غیر از آن مردم‌سالاری است. 🔹 رای می‌دهند که کارگزاران در انجام وظیفه کنند و نمایندگان هم در همین حوزه وضع بکنند، اما اگر ما قضیه را گرفتیم دیگر این قید لازم نیست. 🔹در مقصود کدام مردم است؟ مردم مسلمان، مردم مومن، مردم وفادار به اسلام؛ همه این تعبیرات در فرمایشات هست، خود این یک بحثی است که ، چه کسانی‌اند؟ امام که مرتب بر رای مردم تاکید می‌کنند این‌ها کدام مردم‌اند؟ چه اوصافی دارند؟ مردمی هستند ، علاقه‌مند به پیاده‌سازی احکام اسلام که عاشق اسلام‌اند. مردمی‌اند که غیر از اسلام را نمی‌طلبند. قضیه، قضیه خارجیه است، قضیه انتزاعی کلی نیست. ✍️ ادامه دارد... 🆔 @hokmrani_dini