👣 روانشناسی مشترک سیاسی سلبریتی های کوفه و تهران؛ راه فردا کجاست؟؟
👥 روانشناسیِ مشترک سلبریتی های کوفه ی عصر امیرالمومنین علی علیه السلام و تهران زمانه ی امام خامنه ای در نامه به مالک اشتر کدامند؟
الف) پرخرج تر و کم فایده تر در روزگار آسایش و رفاه
ب) ناخشنودتر به اجرای عدالت و انصاف در ایام سختی
ج) مُصرتر در خواسته ها
د) ناشکرتر در گرفتن عطاها و شاکی تر پس از ردّ خواسته ها
ه)سختگیرتر در عذر پذیری ها و واداده تر در سختی ها!!
💠 این خوی و خصلت مشترک سلبریتی های کوفه و تهران در حالی است که بنا به قول امام خمینی (ره) توده ملت ایران اما از ملت های عصر حجاز و کوفه ی رسول خدا و امام علی صلوات الله علیهم بالاتراست.
🔀 اما سیاستگذاری مطلوب برای معماری راه فردا مابین ملت و سلبریتی ها هم در همان دستورات فلسفه سیاسیِ نامه ی فرا تاریخی و فرا مکانی امام علی علیه السلام به جناب مالک وجود دارد؛ آنگاه که امام حکم کردند:
الف) خشم عمومی، خشنودی سلبریتی ها را ازبین می برد
ب) رضایت عمومی، نارضایتی سلبریتی ها را قابل اغماض می سازد
ج) توده مردم تکیه گاه دین و ذخایر دفاعی کشورند
👈 د) نتیجه اینکه بین دوگانه مردم و سلبریتی ها باید جانب توده مردم را گرفت.
✍️ مجتبی زارعی
@Dr_Zareii_Siasatefetrat
#سلبریتی
🤝 به همراهی یکدیگر، مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
آخرین هفتهی حیات پیشوای مظلوم امام علی ع، به روایت نهجالبلاغه
✅ بعد از توافق تحمیلی صفین هر روز سینهاش تنگ و تنگتر میشد. دو و نیم سال بود که داعشیها (طرفداران معاویه) به شهرهای مختلف حمله و آنها را تصرف میکردند. کودکان را جلو چشم مادرانشان سر میبریدند، شیعیان را زنده زنده میسوزاندند (شرح خ۲۵)، هتک حرمت زنها میکردند و اموال مردم را میدزدیدند (خ27) برخی فرمانروایان امام به معاویه پناهنده شده بودند (خ44)
▫️ امام علی ع پیوسته از فضل جهاد و شهادت برای یارانش میگفت و اینکه باید داعشیهای وحشی را در مرزهای خودشان در دوردستها مهار کرد و نباید اجازه داد آنها به مرزهای کشور نزدیک شوند (خ27). اما مردم سست کوفه به ندای امام جواب نمیدادند. بهانهگیری میکردند (خ27). لال شده بودند (خ119). با اینکه خودشان توافق صفین را تحمیل کرده بودند، پیوسته میگفتند که خون شهیدان صفین به خاطر جنگطلبی امام هدر شده (خ182)، گاه گرما و سرما را بهانه میکردند (خ27) و گاه میگفتند تا خودت با ما نیایی، ما تکان نمیخوریم (خ119)
✅ انگار همین دیروز بود که خلیفهی دوم از امام علی ع مشورت گرفت در جنگ با روم و جنگ با ایران همراه رزمندگان از مدینه خارج شود، ولی امام به عمر توصیه فرمود با توجه به نقش خلافت و رهبری او، بهتر است با رزمندگان در جنگها همراه نشود (خ134 و خ146)
▫️ بعد از اینکه امام در خلوت و جلوت مردم را به جهاد فرا خواند و آنها جواب نمیدادند، مدتها بود که زبان سرزنش و توبیخ به سخنرانیهای عمومی امام راه یافته بود. زبان سخنرانیهای امام تلختر شده بود و میگفت دیگر حتی از سرزنش و عتاب کردن شما خسته شدهام (خ 34). کاش شما یاران من نبودید که هر که شما یاران او باشید، خوار میشود (خ 69). شما مثل تیرهای کُند و شکسته میمانید (خ29). اگر میشد که شما را با یاران معاویه عوض کنم، ده تا میدادم و یکی میگرفتم (خ97). در یکی از آخرین سخنرانیها گفت: هم من از شما خسته شدهام و هم شما از من، من از شما به ستوه آمدهام و شما از من (خ25)و...
✅ آن سال بعد از نیمهی ماه مبارک رمضان، اوایل هفته دیگر طاقت نیاورد. به جعدهی مخزومی گفت سنگ بزرگی را برای ایستادن و خطبه خواندن وسط میدان بگذارد، امام ع لباس رزم پوشید؛ پیراهنی خشن از پشم با کفش و بند شمشیری از لیف خرما (خ182). مردم را فراخواندند. روی سنگ ایستاد و بعد از حمد خداوند، گفت مردم شما را چه شده، دیگر تازیانهها، توبیخها و هشدارهای من اثری در شما ندارد. آیا منتظر رهبر دیگری هستید؟ (خ182) من هم دوست ندارم با شما باشم و تنها امیدم این است که در این راه پربهجت شهادت نصیبم شود (ن35)
▫️ به یاد یاران باوفایش که در جنگ صفین شهید شدند، افتاد. گفت به خدا آنها ضرر نکردند، اگرچه دیگر امروز نیستند که خوراکشان غم و غصه و خونابهی دل باشد. ناگاه فریاد کشید: کجایی عمار، کجایی مالک بن تیهان؟ کجایی ذوشهادتین؟ به اینجا که رسید دست بر ریش مبارک گرفت و برای مدت طولانی در وسط سخنرانی بلند گریست. بعد که کمی آرام گرفت، با بلندترین فریادش گفت: پیش به سوی جهاد، جهاد، من همین امروز لشکر آماده میکنم، هر که میخواهد به سوی خدا حرکت کند، بسم الله. از سنگ پایین آمد. آرایش جنگی گرفت. برای فرزندش حسین ع و قیس بن سعد و ابوایوب انصاری ده هزار نفر تعیین کرد و گفت: آماده باشید که تا آخر هفته به سوی صفین حرکت میکنیم (خ۱۸۲)
✅ نیمه ی هفته، در سحرگاه نوزدهم رمضان، در حالی که امام نشسته بود، خواب چشمانش را ربود. رسول خدا ص را دید و پیش او از سستیها و لجبازیهای امت گله کرد. پیامبر ص فرمود: نفرینشان کن و امام گفت: خدایا مرا از اینها بگیر و همنشینان بهتری نصیب من کن (خ70). همان شب وقتی به مسجد رفت، ابن ملجم ملعون به امام ضربت زد. هنوز جمعه نیامده بود که لشکریان، همه برگشتند مانند گوسفندانی که شبان از دست داده و گرگ ها به آنها حمله کردهاند (خ 182). در بستر بیماری چند بار به هوش آمد: یک بار گفت: چه خوشحالم که گمشدهام، شهادت را یافتم، مثل تشنهای که در شب تار، به آب برسد (ن 23)
✅ ... گفت من تا دیروز امام شما بودم، حال مایهی اندرز شمایم. ببینید که بعد از آن همه تلاش و تحرک و گفتار در کنجی ساکن و ساکت نشستهام و منتظرم فردا از پیش شما بروم و البته اجل به سراغ همه خواهد آمد. خدا من و شما را بیامرزد. شما بعدا خواهید فهمید که علت اصرار من چه بود. وقتی جای خالی مرا دیدید، مرا خواهید شناخت (خ149). حال تقوی پیشه کنید. به واجبات عمل کنید، مواظب یتیمان و همسایگان باشید. یکدیگر را تنها نگذارید و به هم نیکی کنید (ن 47)، قتل مرا بهانهی تحلیلهای خود نکنید تا خون مسلمانان را بریزید (خ45). قاتل من یک نفر است. با او هم به انصاف رفتار کنید (ن 47)
✍️ محسن معارفی
#حکمرانی
@hokmrani_masoulaneh
🏡 زیستشهرنوینمولّد
✅ حتما طرح واگذاری زمین برای ساخت خانههای ویلایی به گوشتون خورده؛ اما میدونستید که قراره این شهرها و شهرکهای نوین و فوق العاده زیبا به چه شکلی ساخته بشه؟
♦️ آیا میدونستید این خانهها به شکل مولّد هستند؟
♦️ آیا میدونستید ساکنین این خونهها اشتغال اختصاصی و تو منزل خودشون دارن؟
♦️ آیا میدونستید در طراحی این خونهها با سیستم تصفیه آب خاکستری، منبع ذخیره آب باران و سیستم آبیاری مکانیزه زیرسطحی امکان کشاورزی معیشتی در منزل با حداقل مصرف آب فراهم شده؟
♦️ آیا میدونستید در بخشی از این خونههای 400 تا 1000 متری، کارگاه اشتغال اختصاصی، طراحی شده؟
♦️ آیا میدونستید کشاورزی و اشتغال ساکنان این شهرکها با کارگاه پشتیبان و مزرعه پشتیبان، حمایت میشه؟
♦️ آیا میدونستی این شهرکها به شکل محله محور ساخته میشه به شکلی که هرچندتا خونه یه حیاط همسایگی دارن که کلی اتفاق جذاب براش طراحی شده!
♦️ آیا میدونستی یه شبکه توزیع پیشرفته و احسان بنیان برای تولیدات ساکنین این شهرکها طراحی شده که خیال اونها رو بابت فروش محصولاتشون راحت میکنه؟
♦️ برای تعلیم تربیت و بهداشت سلامت هم کلی برنامه حرفهای و نو طراحی شده
اگه خواستی با این طرح که انقلابی در معماری و شهرسازی و سبک زندگی هست بیشتر آشنا بشی از صفحه زیر تمام فیلمهای رایگان دوره مقدماتی معرفی زیستشهرنوین مولد رو نگاه کن و تو کانال زیست شهر هم عضو بشو تا در جریان آخرین اخبار این طرح و واگذاری زمین قرار بگیری:
@zistshahr
دوره رایگان معرفی
https://zistshahr.com/moghadamati
#مسکن
🇮🇷 حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
▪️افسانهها و واقعیتهای جهانیسازی
💢 تویوتا چگونه سرپا ماند؟💢
🔹روزی روزگاری، در کشوری در حال توسعه، یک تولیدکنندهی اصلی خودرو، نخستین خودروِ خود را به ایالات متحده صادر کرد. تا آن روز؛ آن شرکت کوچک فقط محصولاتی بُنجل تولید کرده بود که کپیبرداریِ ضعیفی از محصولاتِ با کیفیتِ ساخت کشورهای ثروتمندتر بود. خودروِ تولیدی این کشور چیز چندان پیچیدهای نبود - صرفاً اتومبیلی کوچ و ارزان (که میشد آن را «چهارچرخهای با یک زیرسیگاری» نامید). اما همین هم برای آن کشور لحظه بزرگی بود و صادرکنندگانش احساس غرور میکردند.
🔹متأسفانه این محصول با شکست روبرو شد. به نظر اکثر مردمِ کشور واردکننده، این خودرو زشت بود و خریداران زرنگ مایل نبودند پول چندانی بابت خودرویی بپردازند که از محل تولید محصولات درجه 2 میآمد. به این ترتیب، صادرکنندگان چارهای جز این نداشتند که این خودرو را از بازار ایالات متحده خارج کنند. این فاجعه به بحثی جدی بین شهروندان کشور تولیدکننده منجر شد.
🔹در کشور تولیدکننده، بسیاری استدلال میکردند اگر کشور بعد از 25 سال تلاش، هنوز نمیتوانست خودرو خوبی بسازد، پس آیندهای برای این کار وجود نداشت. دولت برای موفقیت، هر فرصتی را در اختیار این تولیدکنندهی خودرو گذاشته بود و از طریق دیوار بلند تعرفه و کنترلهای سختگیرانه بر سرمایهگذاری خارجی در صنعت خودروسازی، این اطمینان را فراهم آورده بود که خودروساز مزبور در داخل کشور سود فراوانی ببرد. کمتر از ۱۰ سال پیش از آن، دولت حتی با هزینهکردن از محل بودجه عمومی، شرکت را از ورشکستگی قریبالوقوع نجات داده بود. بنابراین، منتقدان استدلال میکردند که باید ورود خودروهای خارجی آزاد و از مالیات معاف شود و به خودروسازان خارجی هم، که ۲۰ سال پیش از کشور بیرونشان کرده بودند، اجازه دهند دوباره کارخانههایشان را راهاندازی کنند.
🔹دیگران نظر مخالف داشتند و استدلال میکردند که هیچ کشوری بدون ایجاد صنایع «مهم» از قبیل خودرو به هیچ جایی نرسیده است. اینان میگفتند صرفاً به زمان بیشتری نیاز است تا خودروهایی تولید شود که مورد پسند همه قرار گیرد.
🔹زمان این اتفاقات سال ۱۹۵۸ و کشور پیشگفته نیر در واقع ژاپن بود. شرکت خودروسازی مزبور هم شرکت تویوتا بود و خودروِ صادراتی نیز تویوپت نام داشت. تویوتا در سال ۱۹۳۳ وارد فعالیت خودروسازی شد. دولت ژاپن خودروسازیهای جنرال موتورز و فورد را در سال ۱۹۳۹ (۱۳۱۸ ایرانی) از کشور بیرون کرد و د رسال ۱۹۴۹ با تأمین پول از طریق بانک مرکزی آن کشور موسوم به «بانک ژاپن» تویوتا را از ورشکستگی نجات داد.
🔹[حدود] ۵۰ سال پیش، اکثر مردم، از جمله بسیاری از ژاپنیها، بر این باور بودند که صنعت خودروسازی ژاپن اصلا نباید وجود داشته باشد.
🔹چنانچه دولت ژاپن در اوایل دههی 1960 از اقتصاددانان مُبلّغِ تجارت خارجی آزاد تبعیت کرده بود، امروز دیگر اتومبیل پیشرفتهای چون لکسوس وجود نمیداشت. و امروز در بهترین حالت، تویوتا شریک جزئیِ یک تولیدکنندهی غربیِ خودرو میبود یا در بدترین حالت، دیگر حتی اثری هم از آن باقی نمانده بود.
👈همین نکات درباره کل اقتصاد ژاپن نیز صادق است.
✍️ پرفسور چانگ
(مدیر گروه مطالعات توسعه دانشگاه کمبریج)
📚 برگرفته از کتاب «نیکوکاران نابکار: افسانه تجارت خارجی آزاد و تاریخچه پنهان سرمایهداری»
@ahmad_nabavian
🤝 به همراهی یکدیگر، مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
📈 تورم ناشی از شکاف درآمدی و تشدید آن با اختلاف طبقاتی!
🎡 از جمله مواردی که هیچ اقتصاددان نئولیبرال حاضر به توضیح و تشریح آن برای مردم نیست؛ تورم حاصل از اختلاف درآمد مردم یک جامعه است!
وقتی در یک جامعه ای، ترتیبات اقتصادی به سمتی سامان یابد که بخشی از مردم بتوانند درآمدهای نجومی داشته باشند و سایر مردم از تامین حداقل درآمد تامین کننده معاش خود ناتوان شوند با انباشت نقدینگی در دست آن عده، تورمی به وجود می آید که ماحصل آن بالا رفتن نرخ همه کالاها، ایجاد انحصار و فقر گسترده برای عامه مردم خواهد بود اتفاقی که انعکاس آن را امروز در اقتصاد ایران، می توانیم ببینیم!
💵 به سبب مالی شدن اقتصاد ایران و غلبه سفته بازی، دلالی و سوداگری بر اشتغال مولد، برخی از اقشار جامعه که به فعالیت های دلالی و سوداگری و فعالیت های مالی غیر مولد مشغول هستند درآمد سرشار و غیرقابل تصوری دارند و عمده مردم درآمدی اندازه حداقل حقوق کارگران و شاید کمتر؛ نتیجه این شکاف درآمدی آن است که عده ای که درآمد سرشار دارند از این قدرت مالی استفاده کرده و با خرید کالاهای با دوام با انگیزه سرمایه گذاری و دلالی موجبات انحصار کالاها را فراهم کرده و اینگونه قیمت این کالاها را بالا می برند!
🌆 به طور نمونه، در کشور بیش از 21 میلیون واحد مسکونی وجود دارد، در شرایط عادی تقریبا اکثریت مردم و زوج های جوان می توانند صاحب خانه باشند، اما به دلیل این شکاف درآمدی هر روزه، بخش عمده ای از این واحدهای مسکونی به قیمت های نجومی توسط افرادی با درآمد بالا بدون داشتن نیاز مصرفی جهت نگه داشت سرمایه، احتکار آن و گران سازی خریداری می شود نتیجه این خرید نامتعارف حاصل از شکاف درآمدی، بالا رفتن قیمت این کالا و ناتوانی زوج های جوان برای صاحب خانه شدن است به گونه ای که هر کارگر یا کارمند ایرانی ناچار است 70 سال کار کند و همه درآمد ماهیانه را سپرده گذاری کند و به شرط تورم ثابت تا بتواند یک واحد مسکونی را بعد از 70 سال بخرد!
🚘 در مورد خودرو هم دقیقا همین اتفاق افتاده است، علی رغم اینکه در کشور بیش از 27 میلیون خودرو در دسترس مردم است وکمبود این کالا به آن شکل وجود ندارد و حتی بیش از سرانه مصرف بسیاری از کشورها در ایران خودرو در بازار در دسترس خریداران است، اما با وجود این حجم بالا، به دلیل شکاف درآمدی، عده کثیری از مردم ناتوان از خرید خودرو هستند و عده محدودی که درآمد سرشار دارند هر خودرویی که بخواهند را به بهانه سرمایه گذاری، دلالی و ... می خرند و در نتیجه بر رابطه تعادلی عرضه و تقاضا اثر منفی گذشته و باعث بالا رفتن و بالا بردن مداوم قیمت خودرو در ایران می شوند!
👈 یکی از مهمترین راه های مهار تورم، کاهش این شکاف درآمدی و اختلاف طبقاتی است.
✍️ محمد حق شناس
@hokmraniirani
#اقتصاد
🤝 به همراهی یکدیگر، مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
💦 بحران آب؛ مجازات مردم یا تنبیه مدیران بیتدبیر؟!
⛔️ اخیرا از طرف برخی مدیران اعلام شد که به رغم بارندگیهای هفتههای گذشته، در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت سدهای پنج گانه تهران خالی است و شرایط این سدها در وضعیت ناپایدار قرار گرفته است. برای حل این مشکل پیشنهاد کردهاند که از این به بعد، به جای اینکه تنها مصرفکنندگان بیش از ۳ برابر الگوی مصرف دچار قطعی آب شوند، آنهایی که ۲ برابر و یک و نیم برابر الگوی مصرف استفاده دارند هم تحت مجازات قرار بگیرند تا بتوان از بحران آب عبور کرد.
🏜 خدمت عزیزانی که این پیشنهادات عجیب را مطرح میکنند عرض میشود که [یکی از عوامل] بحران آب در تهران و اغلب کلانشهرهای دیگر، ... به هم خوردن تعادل منطقهای و توسعه نامتوازن است که سبب انباشت جمعیت در پهنهای محدود شده است و بدیهی است که وقتی ظرفیت زیست محیطی و اکولوژیک یک شهر به سر آید، انواع بحرانهای آب و انرژی و غیره بروز مییابد.
👈 لذا برای مجازات، کسانی اولویت دارند که کلانشهرها و به ویژه تهران را طی دهههای گذشته اینطور نامتوازن توسعه دادهاند و با توجیهاتی نظیر لزوم درآمدزایی از طریق تراکم فروشی و بارگذاریهای مازاد، وضعیت تراکم و جمعیت شهر را به این روز انداختهاند.
⁉️ در همین راستا چند سوال برای تأمل مدیران مربوطه مطرح میشود:
▫️ پیشنهاد قطع آب خانوادههایی که مصرفشان یک و نیم برابر الگوی مصرف است چه نسبتی با سیاست افزایش جمعیت دارد؟ خانوادهای که به جای ۱ فرزند، مثلا ۳ فرزند دارد اگر مصرف آبش یک و نیم برابر شود آیا مرتکب جرم شده است که آب منزل او را قطع کنیم؟! آیا با این نوع تنبیهات عجیب و غریب میتوان خانوارهای ایرانی را تشویق به فرزندآوریِ بیشتر کرد؟
▫️آیا مصرف آب در سبک زندگی مولّد با سبک زندگی رایج که صرفاً مصرفی است یکسان است؟ آیا تولید محصولات خانگی و مواردی نظیر کاشت درختان مثمر و ... نیازمند مصرف آب بیشتر نیست؟ نسبت سبک زندگی مصرفی با سبک زندگی اسلامی ایرانی چیست؟ آیا با مجازات خانوادههایی که سبک زندگی مولّد دارند میتوان به ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی امیدی داشت؟ آیا وقتش نرسیده که برای قبوض انرژی، پیوست سبک زندگی هم لحاظ شود و برای همه خانوادهها، از یک نوع الگوی مصرف تبعیت نکنیم؟
▫️ برای حل بحران آب و انرژیِ کلانشهرها بهتر نیست که به جای مجازات مردم، به سراغ مجازات مدیرانی برویم که از اجرای اسناد بالادست طفره رفتهاند و وضعیت کلانشهرها را به این حال و روز انداخته اند؟ برای مثال، هم در سند ملی آمایش سرزمین و هم در سیاستهای کلی نظام در امور شهرسازی (ابلاغی رهبر معظم انقلاب به تاریخ ۸۹/۱۱/۲۹) به وضوح بر لزوم تراکمزدایی از کلانشهرها و جلوگیری از گسترش بیرویه کلانشهرها تصریح شده است اما مدیران مربوطه به گونهای عمل کردهاند که گویی چنین اسنادی اساسا وجود ندارد و عجیب آنکه در این خصوص، حتی اگر از سنگ هم صدا درآید از نهادهای نظارتی صدا در نمیآید! حال در چنین شرایطی چه کسی برای مجازات اولی است؟ مردم بیچاره و یا مدیران بیتوجه به اسناد بالادست و یا نهادهای نظارتی که این تخلفات برایشان هیچ اهمیتی نداشته و سکوت کردهاند و یا شاید هم بنده حقیر که پایم را از گلیمم درازتر کردهام و به چنین پیشنهادات فاقد توجیهی معترض شده ام؟!
@baladetayyeb
همراه با اندکی ویرایش
#مسکن #آب #انرژی
🤝 به همراهی یکدیگر، مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔆 راه خلاصی از تصمیمات خلق الساعه و خانمان سوز در حکمرانی
🔰 قوه مجریه یک مرکز تحقیقات یا پژوهشکده نیست. اداره درست و به روز واحدهای زیرمجموعه قوه مجریه نیازمند اخذ تصمیمات متعدد و سریع در زمان های کوتاه است. یعنی مدیران مسئول در این قوه باید هم متعدد و هم سریع تصمیمات اجرایی بگیرند. به همین دلیل، موضوعات مستحدثه در قوه مجریه آنقدر زیادند که بعضا در طول یک روز باید چند تصمیم مهم در یک وزارتخانه اتخاذ شود. علاوه بر این، تعدد و سرعت تصمیم گیری در این قوه بسته به شرایط اقتصاد کشور تغییر می کند مثلا در شرایط بحرانی باید تصمیمات بیشتر وسریعتری گرفت.
توجه داریم که همه این تصمیمات نیز هزینه ها و منافعی را به کل جامعه تحمیل می کند و مردم تبعات آن را با تمام وجود درک می کنند.
😇 باتوجه به وضعیت گفته شده، مدیری که در صدر یک دستگاه تخصصی اجرایی قرار می گیرد، روزانه با انبوهی از کارتابل مواجه می شود که باید همه آنها را مطالعه و بررسی کرده و دستورات لازم را صادر کند. علاوه بر این، در جلسات متعدد هماهنگ شده و یا فوری هم شرکت کند. چنین مدیری یا باید شخصا فرصت و دانش کافی برای بررسی دقیق همه موضوعات را داشته باشد و یا از تجربه اش برای تصمیم گیری سریع درباره آنها استفاده کند. در غیر این صورت،نهایتا باید متون و سیاست های تدوین شده توسط زیرمجموعه (سیستم کارشناسی) را امضا کند و در واقع سیاست های آنها را عملی کند.
🤔 به صراحت می توان گفت که این مدیر، توان تغییر هیچ مسیری را نخواهد داشت و اگر تغییری مشاهده شود، همان هم در راستای نظرات زیرمجموعه و بدنه کارشناسی است. چون او نه وقت، نه تجربه، نه دانش و نه حتی امکانات لازم برای تغییر جهت مسیر تعیین شده توسط بدنه کارشناسی را دارد. به زعم بنده، این موضوع (بی تجربگی و کم سوادی مدیران) علت اصلی عدم تغییر در سیاست های اقتصادی دولت ها طی دهه های گذشته بوده است.
@DrRezaGholami
👥 در کشور نیازمند یک «شبکه هم اندیشی نخبگانی» هستیم. خروجی های این شبکه راه حلهای مسائل گوناگون برای شرایط مختلف است که در قالب سند هم اندیشی و «شیوه نامه فعالیت» تهیه می گردد. این شیوه نامه ها بصورت عالمانه، جامع و آینده پژوهانه تدوین می گردد و پس از داوری های تخصصی و کارشناسی، شناسه می گیرد و رسمیت می یابد. فعالیت دستگاههای عمومی بر طبق این شیوه نامه ها صورت می گیرد. شیوه نامه ها و تهیه کنندگان آن، نسبت به پیامدهای اجرای آن دارای مسوولیت دائمی هستند و برحسب آن درجه بندی می شوند.
♻️ از طرفی حکمرانی و اداره کشور بر طبق یک «هندسه فکری منسجم» و ذیل یک «برنامه جامع پیشرفت» صورت می گیرد تا مانع ورود سلیقه های غیر عالمانه، از هم گسیخته، غیر هم افزا و غیر مسوولانه در اداره کشور شود.
👈 اینها الزامات یک حکمرانی صحیح و عقل محور است. بدون تحقق آن حکمرانی در کشور از این به هم ریختگی و تضییع گسترده حق الناس، خلاص نخواهد شد.
جزئیات در طرح «حکمرانی مسوولانه» تشریح گردیده است.
#حکمرانی #حکمرانی_مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
💸 *اختلاس ۵ میلیون میلیارد تومانی*‼️
🛢 همه مردم ایران بطور مساوی صاحب منابع طبیعی کشور هستند
🛢 هزینه استخراج نفت، ساخت پالایشگاهها، حقوق کارکنان وزارت و شرکت نفت را دولت میپردازد. یعنی از جیب مردم.
⛽️دولت باید این ثروت را به نحوی مدیریت کند که همه ایرانیان بطور مساوی از آن بهره ببرند.
🛢 قیمت نفت خام بشکهای حدود ۸۶ دلار است.
⛽️ قیمت تمام شده بنزین، گازوئیل و نفت سفید پس از پالایش و حمل و نقل و توزیع به بیش از ۱۱۰ دلار در بشکه میرسد.
⛽️💵 این ثروت متعلق به همه ملت و تک تک ایرانیان تعلق دارد.
⛽️ دولت این فرآوردهها را به قیمتهای زیر در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد:
🔢نفت سفید لیتری ۱۵۰ تومان = نیم دلار در بشکه!
🔢گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان سهمیهای و ۶۰۰ تومان آزاد = ۱ الی ۲ دلار در بشکه
🔢 بنزین لیتری ۱۵۰۰ سهمیهای و ۳۰۰۰ تومان آزاد = بشکهای ۵ تا ۱۰ دلار!
💵 مابه التفاوت نرخ عرضه تا نرخ واقعی یارانه محسوب میشود.
💵 چون این مقدار یارانه در بودجه هیچ انعکاسی ندارد، یارانه پنهان محسوب میگردد.
🚙 هر کس بیشتر سوخت مصرف کند سهم بیشتری از این یارانه پنهان میبرد.
🌍 در جهان هر کس بیشتر مصرف کند مالیات بیشتری پرداخت میکند.
⛽️ در ایران هر کس فرآوردههای بیشتری مصرف کند، یارانه بیشتری دریافت میدارد.
💵 ده درصد از مردم ایران که ثروتمندتر از بقیه مردم هستند ۳۰ برابر ۱۰ درصد از فقیرترها از یارانه پنهان بهره میبرند.
🚗🚙هر کس تعداد بیشتری ماشین دارد یارانه بیشتری میگیرد.
🛒 در تولید مصالح ساختمانی از سوخت یارانهای استفاده میشود،
🏬پس در هر نوع مصالح ساختمانی یارانهی پنهانی وجود دارد.
🏬 پس هر کس ساختمان بزرگتری بسازد، یارانه بیشتری دریافت میدارد.
🏛 پس پول ساخت کاخها از سهم کوخ نشینها از ثروتملی تأمین میشود.
💵میزان یارانه پنهان سوخت ۱۰۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.
💵 این یعنی به ازای هر ایرانی ۱۰۰ دلار در هر ماه!
💵 یعنی از سهم هر ایرانی از بیت المال عمومی ماهیانه ۱۰۰ دلار و هر خانواده ۴ نفری ماهیانه ۴۰۰ دلار به یارانه پنهان اختصاص مییابد.
اگر دلار را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم یعنی از جیب هر ایرانی ماهیانه ۵ میلیون تومان برداشت میشود تا سوخت به قیمتهای یارانهای عرضه شود.
💵🛢 ۱۰۰ میلیارد دلار ۴ برابر درآمد صادرات نفت ایران و ۵ و نیم برابر مبلغی است که قرار است چین سالانه در ایران سرمایهگذاری کند.
💰 ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه یعنی سالانه ۵ میلیون میلیارد تومان.
💰این مبلغ عملا اختلاس از سهم مردم و بویژه محرومان به نفع ثروتمندان و موجب اسراف در مصرف سوخت است.
💰 اختلاسی که اختلاس شوندگان از روی ناگاهی به آن تمایل دارند.
✅اگر دولت بخواهد این روال را اصلاح کند و سهم هر ایرانی را به خود او اختصاص دهد با مخالفت افکار عمومی مواجه میشود.
⛽️ واقعی سازی قیمت سوخت و اختصاص این مابهالتفاوت به نفع همه اقشار بویژه محرومان چاره کار است.
⁉️متعجبم از کسانی که دم از حقوق محرومان میزنند چنین حماقت بزرگ و اختلاس عظیمی را توجیه میکنند و با اصلاح وضعیت مخالفت میکنند.
🔴 توجیه آنها این است که اگر سوخت به قیمت تمام شده عرضه شود، همه چیز گران میشود و فقرا له میشوند.
👥 در حالی که سکه دو رو دارد و روی دوم سکه این است که محرومان به سهم خود از بیتالمال برسند.
‼️ فرمول فقرزدایی مخالفین واقعیسازی قیمت فرآوردهها: *"برای اینکه فقرا زیر دست و پا له نشوند، سهم محرومان از بیتالمال به ثروتمندان داده شود!"*
✍️ محمد حسن قدیری ابیانه
@ghadiri1404
#اقتصاد
❄️ قیمتهای پایین حاملهای انرژی نادرست است؛ چرا؟ چون مخالف عدالت در عالم خلقت و قرار دادن هر چیزی در جای خود است. الان قیمت ده لیتر بنزین معادل یک بسته چیپس است؟؟؟!!!! این نا عدالتی در نگاه به جهان، موجب بی نظمی و نا عدالتی در زندگی اجتماعی می شود چون جهان دارای عدالت و تعادل است و به هم ریختگی در یک جا، به همان جا محدود نمی شود بلکه منتشر می شود.
👈 افرادی که به اسم عدالت با واقعی شدن قیمتهای حاملهای انرژی مخالف هستند؛ چه بدانند و چه ندانند در راستای بی عدالتی قدم می زنند.
❌ از طرفی گران کردن بی حساب و کتاب، بدون یک برنامه و نگاه جامع و کلان و آینده نگر، باعث غبارآلودگی فضای اجتماعی می شود و دارندگان نقدینگی های کلان، از این آب گل آلود ماهی می گیرند؛ که خود به بی عدالتی منجر می شود.
🔄 اگر نگاه عالمانه و جامع به مساله نباشد؛ دو روی این سکه، به سود سوداگران و به زیان مستضعفین خواهد بود و به بی عدالتی دامن می زند. لذا تصمیم گیری در این امور، باید با رعایت «اصول عقل محوری»، بر طبق یک «هندسه فکری منسجم» و ذیل یک «برنامه جامع پیشرفت» باشد.
⚖️ در بین راه حلهای مختلف، به نظر می رسد «طرح وان»، جامع و عالمانه و عادلانه ترین طرح می باشد.
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
1⃣ چگونه سیاستهای فاسد دانشگاهی جلوی رشد و جوانی جمعیت ایران را گرفته است؟ (قسمت اول)
گویا آموزش عالی در خواب عمیقی فرو رفته و شاهد ذره ذره آب شدن استعداد و تواناییهای جوانان این کشور نیست.
نامه دردمندانه یکی از دانشجویان استعدادهای درخشان، مخترع و دارای ده مقاله ISI.
⁉️ معلوم نیست این قانون از کجا آمده که دانشجویان دکتری باید تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشند. تا چه زمانی مردم ما باید اسیر تقلید کورکورانه از کشورهای دیگر بدون بررسی تمام جوانب یک مساله باشند؟ دانشگاههای کشورهایی که دانشجویان را ملزم به حضور تمام وقت در دانشگاه میکنند؛ پروژههایی از صنعت و جامعه انجام می دهند و دانشجو را از لحاظ مالی کاملا حمایت میکنند.
مسئولین با چه طرز فکری دانشجویان دکتری را ملزم به حضور تمام وقت در دانشگاه میکنند؛ در صورتی که آن دانشجو حتی یک ریال هم درآمد ندارد؟ آیا این رفتار مسوولانه است؟ پیامدهای این نگاه ناعادلانه به دانشجوی دکتری چیست؟
😔 وجود واحدهای درسی اضافی ناکارامد و نبود واحدهای درسی مهم و ضروری برای بازار کار بخشی از مشکلات نظام آموزش عالی است.
دانشجویان یاد میگیرند که خوب مقاله بنویسند چون به نفع استاد است که دانشجو مقاله بنویسد تا ارتقا پیدا کند. دانشجو طوری تربیت نمیشود که بتواند مشکلات جامعه و صنعت را برطرف کند. با این شرایط جامعه و صنعت هم حق دارد به دانشگاه اعتماد نکند، چون سیاستهای دانشگاه بر مبنای مقاله است نه حل کردن مشکلات جامعه و صنعت.
😮 غم انگیزتر اینکه دانشجویان اگر بخواهند این نظام را به هم بزنند هم نمیتوانند، چون از طرفی اساتید آنها را طوری رشد ندادهاند که دانش و مهارت حضور در صنعت را داشته باشند و از طرفی چون اساتید به فکر ارتقاء مرتبه هستند، اگر دانشجو به فکر مقاله نباشد با او برخورد جدی میکنند.
❌ خیلی مواقع مشکلاتی در برخی صنایع وجود دارد که حل آن مشکل، نوآوری در حد مقاله مجلات برتر دنیا ندارد و صرفاً با انجام آن، مشکلی حل میشود و خط تولیدی بهبود مییابد و کارگرانی سر کار میروند، شاید فکر کنید این که خیلی خوب است، اما برای جمع زیادی از اساتید دانشگاهی این اصلا خوب نیست؛ چون مقاله که نباشد ارتقایی وجود ندارد و دانشجویی که دنبال چنین خدمتی به جامعه باشد؛ نزد چنین اساتیدی، ظالم محسوب میشود.
🛠 البته بعضی اساتید چارهای ندارند چون خودشان هم در این اتمسفر رشد کردهاند و متاسفانه هیچ از جامعه و صنعت نمیدانند و اگر بخواهند هم نمی توانند در راستای نیازهای جامعه و صنعت و رشد تولید گام بردارند. اما راه چاره وجود دارد و اگر کمی از غرور و تکبر دست برداریم و اجازه برگزاری دورههای فوق العاده به افراد صاحب تجربه در اجتماع و صنعت در دانشگاهها داده شود و استادی دروس مهارتی و کارگاهی به افراد ماهر بیرون از دانشگاه سپرده شود؛ نسلی تربیت می شود که علاوه بر علوم نظری و تهیه مقاله علمی، علوم مهارتی و کاربردی و صنعتی که باعث رشد تولید شود را نیز یاد میگیرند. این نسل وقتی بعنوان استاد وارد دانشگاه شود میتواند دانشجویانی تربیت کند که اگر چه در سطح مرز دانش کار میکنند، توانایی این را هم داشته باشند که از علمی که دارند در جامعه و صنعت استفاده کنند، و صنعت هم بتواند به آنها اعتماد کند و کار به آنها بسپارد.
🤷♂️ بسیاری از دانشجویان از جمله دانشجویان رشتههای مهندسی، بعد از گرفتن مدرک وقتی وارد بازار کار میشوند تازه میفهمند که بیسواد هستند و باید از نو شروع کنند به یادگیری علوم و مهارتهای مورد نیاز جامعه و صنعت.
🚷 از همه این مسائل و مشکلات که بگذریم مشکلات دانشجویان دکتری واقعا وخیم است. دانشجویان کارشناسی و ارشد سن کمتری از دانشجویان دکتری دارند. این قانون نابجای تمام وقت بودن دانشجویان دکتری در دانشگاه بدون گرفتن هیچ حقوق مالی، مانع ازدواج آنها شده است. در این شرایط بد اقتصادی که همگان آن را کامل درک میکنند، و گرانیهای روز به روز طلا و خرج و مخارجهای دیگر منسوب به ازدواج، مانند پول رهن و اجاره و... چطور دانشجوی دکتری حداقل چهار سال بدون درآمد باشد؟
⛔️ کاری کردهاند که یا کسانی که سرمایههای بزرگ خانوادگی دارند و یا کسانی که قید ازدواج را زده اند؛ سمت ادامه تحصیل در مقطع دکتری باشند. جوان در آن سن باید ازدواج کند و این سن اوج باروری است. چطور میشود که برای جوانی و رشد جمعیت تلاش میکنند ولی بیخیال این تعداد زیاد جمعیت جوان شدهاند که با قوانین غلط جلو ازدواج و فرزندآوری آنها گرفته شدهاست.
ادامه دارد ...
#نهاد_علم #دانشگاه
🤝 به همراهی یکدیگر، مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
2️⃣ چگونه سیاستهای فاسد دانشگاهی جلوی رشد و جوانی جمعیت ایران را گرفته است؟ (قسمت دوم)
گویا آموزش عالی در خواب عمیقی فرو رفته و شاهد ذره ذره آب شدن استعداد و تواناییهای جوانان این کشور نیست.
نامه دردمندانه یکی از دانشجویان استعدادهای درخشان، مخترع و دارای ده مقاله ISI.
در این بین اساتید دلسوز و انقلابی وجود دارند که به غیر انسانی بودن این سیاست پیبردهاند و هیچگاه دانشجویان دکتری را به حضور تمام وقت در دانشگاه مجبور نمیکنند؛ و حتی آنها را تشویق میکنند که کنار درس کار کنند و فقط در دانشگاه جلسات ماهانه داشته باشند و وظایف دانشجویی را هم انجام دهند، که هم بتوانند کسب درآمد نمایند، هم به موقع ازدواج کنند و فرزندآوری داشته باشند.
😡 اما متاسفانه کم نیستند اساتیدی که فقط به منافع خود فکر میکنند و از قانون فاسد تمام وقت بودن دانشجویان استفاده میکنند و برای اینکه دانشجو نتواند کار دیگری جز مقاله دادن برای آنها و ارتقا رتبه شان انجام دهد، دانشجو را مجبور میکنند هر روز در دانشگاه حضور داشته باشد، و به او میگویند حق نداری جایی غیر از دانشگاه باشی و کاری غیر از آن چه من میگویم انجام دهی.
😱 حتی دیده شده به دانشجو میگویند حق نداری ازدواج کنی. اگر این استعمار دانشجو نیست پس چه نام دارد؟ اگر این خیانت به کشور نیست پس چه نام دارد؟
😧 بخش دیگری از اساتید هم هستند که برای اینکه رزومه صرفاً تئوری نداشته باشند، کارهای محدود صنعتی را قبول میکنند و باز به زور برای دانشجویان با مبالغ بسیار بسیار محدود تعریف میکنند، که همان هم نوعی استعمار است. از دانشجویان بپرسید خواهند گفت «اگر نیمی از وقتی که برای آن پروژهها گذاشتیم را اسنپ میرفتیم درآمد بیشتری داشتیم». انقدر قیمتها پایین است که پول جیب دانشجو و هزینه کرایههای تاکسی و رفت و آمد را هم تامین نمیکند چه برسد به ازدواج و فرزندآوری.
🔹 دانشجوی دکتری که کنار کار مرتبط در بیرون دانشگاه، درسش را هم ادامه دهد، استاد با مهارت بیشتری برای آینده دانشگاه میشود و اگر در جامعه و صنعت کارش را ادامه دهد، خدمتگزار بهتری برای این مرز و بوم خواهد شد.
👈 از مسئولین محترم خواستاریم قوانین را طوری تغییر دهند که اساتید خودخواه نتوانند برای ارتقا مرتبه خودشان، دانشجویان را مجبور به دادن مقاله زیاد کنند و آنها را در دانشگاه بدون مزد زندانی کنند.
🔹 خواهشاً این موضوع را درک کنید که هزینههای ازدواج و فرزندآوری دانشجویان دکتری با اینکه شش ماه یکبار آن هم در وقت نامعلوم ۶.۵ میلیون تومان وام از صندوق رفاه دانشجویی بدهید حل نمیشود. بماند که برای همان هم دو ضامن کارمند نیاز است که جمع زیادی از دانشجویان نمیتوانند پیدا کنند.
❌ نگاهی به حقوقهایی که خودتان میگیرید بیندازید و یادتان بیاید که با این میزان حقوق، هنوز هم در زندگی لنگ میزنید. به فکر دانشجوی دکتری بیچاره باشید که از زندگی و جوانیاش زده است و به جای اینکه برود و مشغول افزایش سرمایه مالی بشود، جهاد میکند و در جبهه علم میجنگد. درست این است که زندگی او در حد بالاتری از دلالان و شغلهای واسطهگری باشد، اما این عالمان مظلوم در حد یک ازدواج ساده و زندگی بسیار معمول هم حق ندارند و برای آنها فکری نکردید.
👈👈 بارها رهبر عظیم الشان درباره جوانان مخصوصا جوانان عالم که در جبهه علم جهاد کردهاند تذکر دادهاند و فرمودهاند امیدشان به آنهاست. با امیدهای رهبری چه کردید؟ چه کردید که رفتن از این کشور تنها راه چاره دانشجویان دکتری شده است؟ چه کردید که تحصیل دکتری در این کشور تبدیل به حماقت بزرگ شده است؟ چه کردید که کسانی که ریشه در این خاک دارند و از درآمدهای زیاد حاصل از تحصیل در کشورهای دیگر میگذرند و مهاجرت نمیکنند، از حق حیات معمول خویش هم محروم میشوند، و بمبهای انرژی و استعداد به افراد سرخورده و محروم و افسرده و از همه جا مانده تبدیل میشوند. چطور میخواهید جواب این ظلمها را بدهید؟ چطور فرمان رهبرتان را میشنوید و خودتان را به کری میزنید.
#نهاد_علم #دانشگاه
🤝 به همراهی یکدیگر، مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
3️⃣ چگونه سیاستهای فاسد دانشگاهی جلوی رشد و جوانی جمعیت ایران را گرفته است؟ (قسمت سوم و پایانی)
گویا آموزش عالی در خواب عمیقی فرو رفته و شاهد ذره ذره آب شدن استعداد و تواناییهای جوانان این کشور نیست.
نامه دردمندانه یکی از دانشجویان استعدادهای درخشان، مخترع و دارای ده مقاله ISI.
🔹 لازم به ذکر است که بدنه اصلی دانشگاهی کشور شاهد حضور اساتید عالیرتبه، گرانقدر، و دلسوز است که از سرمایه جوانی خودشان گذشته اند و به ارتقاء دانشجو میپردازند و هدفشان خیر دانشجو است. از خداوند متعال سلامتی و طول عمر برای اساتید عزیزمان خواستاریم. اکثر اساتید آنقدر شریف و بزرگ منش هستند که خودشان مشکلات و کاستیهای آییننامهها را درک میکنند و دانشجو را ملزم به رعایت آن نمیکنند. یکی از مثالها همین الزام حضور تمام وقت دانشجویان دکتری بدون تامین مالی ایشان است. اکثر اساتید به نقص این آییننامه اذعان دارند و دانشجو را ملزم نمیکنند تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشد.
🔹 در حقیقت مشکلات ما به اساتید برنمیگردد؛ به آییننامه غلط برمیگردد. چرا باید آییننامهای یکطرفه وجود داشته باشد که معدود افرادی بتوانند آنرا مستمسک قرار داده و بدون لحاظ شرایط وجدانی و انسانی، دانشجو را در منگنه قرار دهند؟
روی سخن با قاطبه اساتید عزیزی که مصلحت دانشجو را لحاظ می دارند؛ نبوده و نیست.
از کاستیها صحبت کردیم، از همراهیهای اساتید عزیزمان هم میگوییم و صمیمانه تشکر میکنیم. این عزیزان هستند که در جبهه مشکلات، سنگر دانشجویان هستند؛ و هر جا مشکلات آییننامهای وجود داشته باشد؛ باز هم محل ارجاع دانشجویان و سنگ صبور آنها برای باز شدن گرههای مختلف هستند.
پایان نامه.
📃 توضیح ضروری:
🔹 بحمد الله قاطبه اعضای هیات علمی از نقد فوق، مبرا هستند و نقد صرفا ناظر به تعداد بسیار معدودی از اساتید در برخی از دانشگاهها می باشد.
این اشکال، منجر به تضییع حقوق برخی از دانشجویان گردیده است. در این بین بسیاری از دانشجویان ترک تحصیل کرده یا اخراج شده اند. متاسفانه بر اثر فشارهای زیاد، برخی از دانشجویان دچار بیماری های روحی و روانی مزمن گردیده اند.
👈 لازم است مسوولین محترم وزارت علوم برای اصلاح این ظلم شبه قانونی، اقدام عاجل انجام دهند. اصل، انجام پژوهشهای تقاضا محور در مقطع دکتری است که دانشجو از ناحیه آن کاملا حمایت مالی شود و نیازی به انجام کار دوم برای گذران زندگی خود نداشته باشد. در غیر اینصورت الزام دانشجو به حضور تمام وقت در دانشگاه بدون تامین مالی مناسب، ظلم به دانشجو است.
از مسوولین محترم برخی دانشگاهها که این مساله در آن وجود دارد نیز درخواست می شود بصورت عاجل به حل این معضل اقدام نمایند.
در صورت لزوم اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر خواهد شد.
🤝 به همراهی یکدیگر، مباهات و افتخار می کنیم
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🔺کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته
⚖️ زمینه سازی برپایی عدالت و احقاق حقوق عامه با حکمرانی مسوولانه
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
╭@hokmrani_masoulaneh
╰─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 قربانی کردن نقش همسری ومادری مولود تمدن غرب است که بر زخم آسیب های سنت نشست
🔹 این همه دختر مجرد دهه شصت فدای همین فدا کردن نقش مادری و همسری به نقش اجتماعی زن شدند، هیچ کس هم از خودش نپرسید چرا باید ازدواج دختران به تحصیل و اشتغال گره بخورد، چرا باید دختران صبر کنند برای ازدواج که جای پایی در جامعه برای خود پیدا کنند؟؟
❓ کدام یک زنان اثر گذار تمدنی ما منتظر ایفای نقش اجتماعی خود برای ازدواج بودند؟
حضرت زهرا، حضرت زینب؟ کدامشان؟
⁉️ مگر ما میخواهیم چقدر در جامعه اثر گذار باشیم که اثرمان بیشتر از حضرت زینب باشد؟ پس چرا این بانو مادری و همسری را قربانی نقش سیاسی خود در عاشورا نکردند؟
چه خیانتی که به دختران شیعه به اسم تحصیل و اشتغال شد؟
🔻خیلی از مادرانی که مهارت مدیریت زندگی مشترک را نداشته اند، به دنبال تربیت دخترانی برآمدند که حقوق بگیر و مستقل و تحصیل کرده و جایگاه اجتماعی دارد و اینگونه بود که بلای بدتری بر سر زن آمد و مولود آن دختران مجرد تنها شد.
🔻اینجور که میبینم باید یه دوره ویژه روی اقتصاد اسلامی و اقتصاد زن مسلمان یادداشت بنویسم تا هویت زن مسلمان فدای اقتصاد نشه.
🔻نمیشه با مدل اقتصاد غربی توقع داشت زن اسلامی فکر کنه و اسلامی عمل کنه
🔻اقتصاد اسلامی کاملا در تضاد اقتصاد امانیست غربی است. هم ماهیتا، هم کارکرد و هم اجرا. اما دنیا فعلا بر اساس اقتصاد غرب داره میگرده، و زنان بین هویت اسلامی خودشان و کارکرد اقتصادی غربی سردرگم هستند و این خیلی تنش ها و شبهات ایجاد میکند.
✍️ عالیه سادات
@asatid_enghelabi
─┅─•🍃🌸🍃🍃🌸🍃•─┅─
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
🔰 مقام معظم رهبری: اگر ما فارغالتّحصیلی داریم که شغل ندارد، باید بدانید نظام تعلیم و تربیت ما اشکال دارد
ورود غير تخصصي معاونت هاي آموزشي دانشگاه ها به امور ترفيع و مميزه و به حاشيه رفتن سند آمايش آموزش عالي
🔹 مقام معظم رهبری (مدظله العالي) سهشنبه ۲۹ فروردین 1402 در ديدار با اعضای تشکلها و فعالان مختلف دانشجویی بر اجراي سند آمایش آموزش عالی تاكيد كردند. خوشبختانه روز بعد مسئولان محترم وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر اجراي سند آمايش آموزش عالي تاكيد نمودند و اعلام كردند كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري آمایش آموزش عالی را به عنوان اولویت اصلی خود با دقت و فوریت در دستور کار قرار میدهد و کارهای گذشته را در این رابطه بازنگری و بازآرایی و تکمیل خواهد کرد.
♻️ اين اعلام آمادگي را براي اجراي سند آمايش آموزش عالي به فال نيك مي گيريم و پيشنهاد مي شود ابتدا مسئولیت دبیری مميزه و رئیس کمیته ترفيع كه تقريبا مبتني بر امتيازات پژوهش، فناوري و نوآوري هستند به معاونت هاي تخصصي پژوهش و فناوري دانشگاه ها محول شوند تا متعاقبا معاونت هاي آموزشي دانشگاه ها به جاي ارزيابي فعاليت هاي پژوهشي، فناوري و نوآوري (به نيابت از معاونت هاي تخصصي پژوهش و فناوري دانشگاه ها) بر امورات تخصصي خود از جمله توسعه آموزش عالي نيازمحور، حذف رشته هاي فاقد اولويت، افزايش كيفيت آموزش، كاربردي كردن آموزش، رصد و پایش اشتغال فارغ التحصيلان، توسعه آموزش پژوهش محور، كاربردي كردن دروس، تغيير سرفصل ها، توانمند سازي اساتيد، تجهیز کلاس های درس، تجهيز کارگاه ها و آزمايشگاه هاي آموزشي و اجراي ماموريت هاي محوله در چارچوب سند آمايش آموزش عالي و نقشه جامع علمي كشور متمركز شوند.
⚜️ بديهي است در اين صورت، معاونت هاي پژوهش و فناوري دانشگاه ها نيز مي توانند بر فرآيندهاي ترفيع پايه و مميزه متمركز شوند و ضمن ارزيابي صحيح اين فعاليت ها به اعمال سياست هاي پژوهشي مصوب مربوط به ماموريت دانشگاه بپردازند.
💠 نيازي به توضيح نيست كه هم اكنون ميزان تاثير فعاليتهاي تخصصي معاونت هاي آموزشي در فرآيند هاي مميزه و ترفيع تقريبا به تشكيل منظم كلاس هاي درس و كمّيت تدريس محدود مي شود و كيفيت تدريس نيز توسط مديريت هاي نظارت و ارزیابي دانشگاه ها كه خارج از حوزه هاي معاونت هاي آموزشي دانشگاه ها هستند مورد سنجش قرار مي گيرد.
❎ و بدین ترتیب مي توان گفت در حال حاضر پیش شرط های کلیدی فرآيندهاي ترفيع و مميزه دانشگاه موضوعات پژوهشي، فناورانه و نوآورانه هستند و اين موضوعات بسیار پیچیده و تخصصی هستند و ارتباطي با حدود وظایف تخصصي سازماني معاونت هاي آموزشي دانشگاه ها ندارند و برعهده گرفتن مسئولیت مميزه و ریاست کمیته های ترفيع توسط معاونان آموزشي دانشگاه ها، نخست به معناي ممانعت از اجرای دقيق این فرآیندها در معاونت هاي تخصصي پژوهش و فناوري و ممانعت از اعمال مصوبات و سیاست های پژوهشی و فناوری این معاونت های تخصصی است و دوم به معنای تراکم فعالیت های غیر تخصصی در معاونت های آموزشی دانشگاه ها و عدم امكان پرداختن معاونت هاي آموزشي دانشگاه ها به ماموریت ها و فعاليت هاي تخصصي آموزشي است که در نهایت کاهش کارآمدی و نارضايتي های گسترده در پی خواهد داشت.
👈👈 اگر به طور جدي به دنبال عملي شدن اهداف سند آمايش آموزش عالي كشور هستيم ضرورت دارد در اسرع وقت مسئولیت کمیته های ترفيع و دبیری هيئت های مميزه از معاونت هاي آموزشي دانشگاه ها به معاونت هاي پژوهش و فناوري انتقال يابند تا مسیر اجرای سند آمایش در اموزش عالی هموار گردد.
🔹 قسمتی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار ۲۹ فروردین 1402:
▫️ ما نمیدانیم توزیع دانشجو بر حسب رشتههای علمی بر چه اساسی صورت میگیرد. این رشتههای علمی باید مورد نیاز کشور باشد، باید به درد کشور بخورد. چه تعداد دانشجو در فلان رشته لازم داریم؟ اینها باید فکر بشود، باید کار بشود.
▫️ این یکی از مهمترین کارهای شما است که باید انجام بگیرد.
▫️ بعضی از رشتههای علمی در ایران هست که مورد نیاز نیست، شغلش هم وجود ندارد؛ خب چه فایدهای دارد؟
▫️ بعضی از کارهای دانشگاهی و رشتههای دانشگاهی هست که اصلاً وجودش [ضرورتی ندارد].
▫️ ما الان شاید چند صد هزار دیپلمِ آمادهی به کار داریم که میتوانند در بخشهای مختلف مشغول به کار بشوند؛ اینها را میآوریم داخل دانشگاه، بعد از مدّتی چند صد هزار کارشناس یا کارشناس ارشدِ بیکارِ متوقّعِ عصبانی تحویل کشور میدهیم!
▫️ فکر کنیم ببینیم چه چیزی لازم داریم، بر حسب نیازمان حرکت بکنیم.
▫️ اگر ما فارغالتّحصیلی داریم که شغل ندارد، باید بدانید نظام تعلیم و تربیت ما اشکال دارد.
▫️ اگر کسی برای فایدهی کشور تحصیل میکند، باید شغلش آماده باشد.
▫️ اگر فارغالتّحصیل داریم امّا شغل ندارد، پیدا است که این دانشجو گرفتن با نظام و با محاسبهی درست انجام نگرفته.
@hokmrani_masoulaneh
چگونه می توانیم شاهد تحقق عینی یدخلون فی دین الله افواجا باشیم؟
🔹 استاد حکیم شهید مطهری سه توصیه مهم به مبلّغان ومربّیان دین را مطرح می کنند. به نظر حقیر مهمتر از این سه نکته مهندسی شخصیت منادیان و مربیان دین و عمل به معلومات توسط ایشان است یعنی کسی که خود را پیشوای مردم قرار می دهد باید خود سازی و تهذیب نفس و عمل به معارف دین را از خود شروع کند و نخست بکوشند خودشان خودساخته و اهل توحید باشند و از داوری بی اساس و زدن حرف اضافه پرهیز نمایند
و ضمن اصلاح دیدگاه در خصوص روش تقابل با نظریه رقیب روش تعامل را اتخاد نمایند.
بعلاوه تلقی خویش از روش علمی را اصلاح کنند و در تمام طرح ها و برنامه ها و تصمیم ها ازروش علمی به معنای صحیح کلمه استفاده کنند و از برخورد کلنگی و سلیقه ای با اندیشه ها بدون نقد علمی آنها، پرهیز کنند.
و اما سه توصیه استاد مطهری :
1️⃣ مربّيان دين بايد اوّل بكوشند خودشان عالم و محقّق و دينشناس بشوند
و به نام دين مفاهيم و معانى نامعقولى در اذهان مردم وارد نكنند كه همان معانى نامعقول منشأ حركتهاى ضدّ دينى مى شود.
2️⃣ ثانياً در اصلاح محيط بكوشند و از آلودگيهاى محيط تا حدود امكان بكاهند.
3️⃣ ثالثاً از همه مهمتر و بالاتر اينكه به نام دين و به اسم دين با فطريّات مردم معارضه و مبارزه نكنند.
آن وقت است كه خواهند ديد
مردم «يَدْخُلُونَ فِي دين الله افواجا»
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (خورشيد دين هرگز غروب نمى كند)، ج3، ص: 405- با ویرایش جزیئ-
✍️ محمد جواد حیدری
@MohammadJavadHeidari
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
📌علاج مشکلات؛ خلاص کامل از دنباله روی در فرهنگ غربی در زمینه مسائل اقتصاد
💡ما وقتی میگوییم منتظر امام زمان هستیم، بیشترین خصوصیتی که برای امام زمان ذکر می کنیم، این است که «یملأ الله به الارض قسطاً و عدلًا»؛ نمی گوییم: «یملأ الله دیناً و صلاة و صوماً». بااینکه آن هم هست و قسط و عدل در چارچوب دین، بهترین و بیشترین تحقّق را پیدا می کند، لیکن معلوم می شود که این عدل، یک مصرعِ بلند درخواستهای انسان است
🔹 و اگر این روشی که الآن بعضیها غافلانه دنبال میکنند و آن، الگو گرفتن از زندگی غربی است، رواج پیدا کند، روز به روز این حالت بدتر خواهد شد. علاج این است که ما خودمان را از دنباله رویِ فرهنگ غربی در زمینه مسائل اقتصاد کاملًا خلاص کنیم و نجات ببخشیم.
❌ اینطور نیست که اگر کشوری درآمد سرانه اش رقم بالایی است، معنایش این است که این درآمد سرانه به همه میرسد. شما الآن ببینید در آمارهایی که داده می شود، فرضاً می گویند در فلان کشور پیشرفته دنیا مثلًا امریکا یا کانادا درجه حرارت به چهل و دو درجه رسید و فلان قدر آدم کشته شدند. آیا در تهران اتّفاق میافتد که در چهل و دو درجه حرارت کسی کشته شود؟ یا مثلًا گفته می شود در فلان کشور سرما به پنج درجه، ده درجه زیر صفر رسید و فلان تعداد انسان یخ زدند. اینها چه کسانی هستند که از حرارت زیاد کشته می شوند و یا در زمستان یخ می زنند؟ آنهایی که در ساختمانهایی نشسته اند که با سرما و گرمای آنچنانی اداره میشود، یخ نمی زنند؛ آنها که سرپناه دارند که یخ نمی زنند و یا از گرما نمی میرند. این معنایش آن است که طبقاتی در آنجا وجود دارند که زندگی بر آنها سخت است.
⛔️ برزیل امروز هفتمین یا هشتمین قدرت اقتصادی دنیاست؛ اما در آنجا چند میلیون کودک وجود دارد که اینها نه پدر و مادر دارند، نه سرپناه دارند، نه مسکن دارند؛ شبها درکوچه ها میخوابند، در کوچه ها هم پرورش پیدا میکنند، در همان کوچه ها هم یا کشته میشوند و یا میمیرند! ما نباید دنبال این زندگی برویم. ما نباید دنبال این اقتصاد برویم. شکوفایی اقتصاد معنایش این نیست.
✅ شکوفایی اقتصاد این است که به دولت امکان بدهد تا فقر را از میان جامعه بردارد؛ این اقتصاد خوب است. ما بایستی نه فقر یک گروه خاصی را، بلکه فقر عمومی را از بین ببریم. اقتصاد، اقتصاد اسلامی است و همین بایستی تحقّق پیدا کند. | رهبر حکیم انقلاب اسلامی
@jebhetse
#اقتصاد
🇮🇷 کانال حکمرانی مسوولانه
@hokmrani_masoulaneh
بالاخره دم خروس بیرون زد!
طی ماههای اخیر، بارها از طرف شهردار محترم تهران اعلام شد که در دوره ایشان حتی یک سانتی متر هم تراکم فروشی نشده است. اما بالاخره در گردهمایی اخیر شهرداران نواحی کلانشهر تهران، معاون شهرسازی شهرداری تهران ضمن اعتراف به تراکم فروشی، در جملاتی عجیب، این سیاست را به رونق تولید و تحقق شعار سال ربط داده است و عملا برای توجیه تراکم فروشی، از رهبر انقلاب هزینه کرده است. جهت اطلاع ایشان و سایر مدیران شهری، نظر صریح رهبر معظم انقلاب در خصوص تراکم فروشی به شرح زیر تقدیم میشود:
"چرا (این برجهای حاصل از تراکم فروشی) ساخته شده؟ چون این فضا و این تراکم فروخته شده است، به قول خود آقایان، تراکم را فروختند و فلان قدر درآمد داشته است! این واقعا دلیل درستی است؟! این پاسخ قابل قبولی است؟! شما وجدانتان، دینتان و احساستان این پاسخ را میپذیرد؟!" (۷۹/۴/۲۷).
ضمنا جا دارد از مدیران محترم شهرداری تهران بپرسیم که اینطوری میخواهید شعارتان مبنی بر "تهران، کلانشهر الگوی جهان اسلام" را محقّق کنید؟! منظورتان از قرارگاه جهادی مسکن همین تراکم فروشیها بود؟! درکتان از شهرسازی اسلامی همین است؟! آیا سایر کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی هم مانند شما برای رونق ساخت و ساز، تراکم میفروشند؟! آیا تنها راهی که برای جلوگیری از فرسودگی شهر به ذهنتان میرسد همین است؟! از اعتراف صادقانه مدیران شهرداری تهران ممنونم اما استدعا دارم دیگر برای توجیه این نوع کارهایشان نه از رهبری هزینه کنند و نه دم از اسلام و شعارهای اسلامی بزنند. خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.
@baladetayyeb
@hokmrani_masoulaneh