🟢 3 نقطه مشترک مدعیان روشنفکری
✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
🔻در تعطیلات آخر هفته گذشته فرصتی دست داد تا نوشتههای دو ماه گذشته پارهای از مدعیان بزرگ #روشنفکری در کشور را مرور کنم.
🔻 خلاصه مهمترین مسائل و ایدههای مورد بحث آنها عبارت است از:
یک. تشویق به «بیاعتنایی و بیتفاوتی مدنی در فضاهای عمومی» (که از مهمترین نمودهای رفتاری و ظاهری فردگرایی لیبرالی است) به عنوان یکی از نشانههای «مدنیت»! و تفسیر امربه معروف و نهی از منکر به عنوان نشانه «بربریت»! و «دخالت در حریم خصوصی دیگران در فضاهای عمومی»!
دو. دفاع از «چندآمیزشی بودن انسان»! به هدف غیرتسوزی و توجیه خیانت زنان متأهل و طبیعی جلوه دادن آن! و ناطبیعی جلوه دادن غیرت و عفت و حیا!
سه. سیاهنمایی پررنگ و بیمحابای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و علمی؛ تا جایی که یکی از مدعیان و بزرگان این جریان بدون هیچ شرم و حیایی چنین نوشته بود: «ما دائمأ در سوگ از دست دادن هموطنانمان بخاطر استفاده از هواپیماهای 50 سال پیش هستیم.»!
چهار. مناسکستیزی و به سخره گرفتن شعائر دینی و تفسیر مجالس حسینی و هیئات عزاداری به عنوان «لشکرکشی مذهبی»، «مذهب خیابانی» و «ابزاری برای تزویر»!
متن کامل در این صفحه
#روشنفکران
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
تحلیل جامعه شناختی از مراسم و مناسک دینی با تأکید بر مراسم عاشورا.docx
32.1K
#معرفی_مقاله #عاشورانویسی
🔻تحلیل جامعهشناختی ار مراسم و مناسک دینی
هیچ جامعه شناخته شدهای نیست که در آن نوعی از دین وجود نداشته باشد. دین در بسیاری از جوامع جزء بنیادی و اساسی از فرهنگ است که هنجارآفرینی و نقشآفرینی مهمی در حیات اجتماعی انسان ایفا میکند. دین ترکیبی از باورها و اعمال است. مراسم و مناسک از اعمال دینی است که بخش گستردهای از کنشهای اجتماعـی ما را شکل میدهند. تـنوع، گستردگی، پـویایی، تأثیر فـرا زمـان و مکان، از جمله ویژگیهای مراسم و مناسک دینی در فرهنگ جامعه ماست.
مراسم عاشورای حسینی یکی از باشکوهترین و عظیمترین مراسم در کشور ماست که با گذشت بیش از هزارسال هنوز هـم به صورت زنـده و پویا در حیـات اجتماعی ما جریان دارد و منشأ تحولات و هنجارآفرینی فراوانی در کنشهای فردی و اجتمـاعی شده است. از آن جا که بقا و ماندگاری هر عنصـری در نظام فرهنـگی به کارکردهایی بستگی دارد که برای نظام اجتماعی انجام میدهد، بررسی برخـی از کارکردهای اجتماعی مراسم عاشورا که سبب ماندگاری آن در نظام فرهنگی کشور ما شده است، موضوع مقاله حاضر را تشکیل میدهد.
#جامعه_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 «عُجبِ به موضوع» ریشهی سلب توفیق
✍️ استاد سید منیرالدین هاشمی
نباید با تمام توان خود سعی کنید که شاخ و بال و کبّاده و عَلَم و کُتَل درست کنید، بلکه کارتان را خوب انجام دهید.
البته این را یقین داشته باشید که شکر نعمتِ حضرت حق را هر کسی انجام دهد، زیادهای که لازم باشد به او عطا میشود و زیادهای هم که برای او مضر باشد به او، رحمةً من الله تبارک و تعالی، داده نمیشود. «لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم». اگر کفر به آن اضافه شد، خذلان و مصداق «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» خواهد بود.
لذا اولین تقاضا این است که نگویید: موضوع کار ما موضوع اصلی است و باید تمامی نیروهای مجموعه به این کار بپردازند؛ این صحبتها قابل قبول نیست! در رفتارها و صحبتهایی که در محیط کارتان طرح میشود اینگونه نباشد که معنای شاخ و شانه کشیدن و اینکه ما امروز یک سر و گردن از شما بالاتر هستیم را داشته باشد. اینها بسیار مُضرّ است. در ته قلبتان اینگونه باشد که واقعاً احساس کنید که نسبت به آحاد افرادِ دیگر، دستبوس هستید؛ یعنی در ذهنتان اینگونه باشد که ممکن است دیگری یک اخلاصی داشته باشد که من فاقد آن باشم و من یک اطلاعی داشته باشم که بیشتر از او مکلّف باشم، بنابراین، من به عذاب نزدیکتر باشم و او به رحمت حق، نزدیکتر. خدای متعال هرچه را به هر کس در این عالَم داده است، برای امتحان است."
(تیرماه ۱۳۷۷)
متن کامل در این صفحه
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#کـارگـاه
| روایتنویســے |
با تدریس: سرکار خانم سبـــا نمکی
نویسنده، مدرسوفعال حوزه کتابومطبوعات
تعدادجلسات: ۴ جلسه ۹۰ دقیقهای
مهلت ثبتنام: ۱۸ مردادماه
زمان: پنجشنبه| ۱۹ و ۲۶ مردادماه، ساعت ۱۵ الی ۱۸
🎴شیوه برگزاری: حضورے | مجازے
قم، بلوار غدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه۴
هزینهدوره: ۳۰۰ هزارتومان
جهت #ثبتنام به شماره ۰۹۹۰۷۶۲۹۸۸۲ در ایتا و بله پیام دهید یا با آیدی زیر در ارتباط باشید.
@sch_negah_admin
با مشارکت:
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
#پایگاهتخصصیعصـــرزنـــان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه|مدرسه فکرت | رادیو فکرت
نویسندگان حوزوی
#کـارگـاه | روایتنویســے | با تدریس: سرکار خانم سبـــا نمکی نویسنده، مدرسوفع
.
🍃شاید بگویم آرزوی سالهای گذشته ما در ترویج نوشتن، دیدن همین گونه اقدامها بوده است.
🌱امیدوارم نوشتن و روایت را جدی بگیریم.
#سردبیر_نویسندگان_حوزوی
#پویش_نوشتن #جهاد_روایت
14020515 نقش واقعه عاشورا در ارتقای اخلاق در جوامع گذشته و حال.mp3
30.59M
#حسینیه_اهالی_قلم #صوت
✅نقش واقعه عاشورا در ارتقای اخلاق در جوامع گذشته و حال
🔺از سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
✔️ دکتر حسین سوزنچی؛ استادتمام علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و دکتری فلسفه و حکمت دانشگاه تربیت مدرس
#اخلاق #اندیشه
#عاشورا #اربعین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 «منهای هکشده»
✍️سید عبدالله هاشمی
❇️دخترک زیبای مسلمان، چون پنجه آفتاب خود را «غول چراغ جادو» می داند. ازبس، خود را در آینهی کثیف رسانه تماشا کرده است از خود میترسد و گمان میکند،هویت او همان است که رسانه نشان میدهد.
🔅ذهن هک شده زن امروز خود را مساوی با اندام، برجستگی ها و رنگ وبوی آن معنا میکند.
ارزش و قیمت زن به شخصیت وکمالات او نیست،به جذابیت او در چشم تنوع طلب شهوت پرستان بیرحم است. نشانه هک شدن ذهن برخی زنان در جامعه امروز رمیدگی از حجاب است.درک حجاب برای ذهن های هک شده و«خوداندامپندار» کار سختی است.
🔸بیچاره زنی که باید با خون دل خود را زیبا جلوه کند تا زنده بماند و هویت داشته باشد واز این رهگذر صنعت کثیف مواد آرایشی و جراحی های چندش آور پر رونق بماند و از سویی دیگر برده جنسی شهوت پرستان قرار گیرد.در دل چنین بزم کثیفی زن از آنچه هست شاد باشد و فخر بر افلاک بفروشد که دست هر ناکسی به من می،رسد و حاضرم هم آغوش هر شیطانی شوم.
✔️متن کامل در این صفحه
#هویت
#انسان_معاصر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔶 کوری استراتژیک «برساخت دوگانه های عقیم»
✍️ دکتر مجتبی رستمی کیا، کارشناس عرصه نخبهپژوهشی
↙️دوگانهها اساساً متعلق به سنت « مَدرسی» اند و تنها نقش تعلیمی ایفا می کنند، برساخت دوگانه جمهوری اسلامی ـ حکومت علوی از این رو «عقیم» است و تفاوتی میان موافقان و مخالفان نیست. هویت شیعی در گستره تاریخ دارای یکپارچگی است و حدود خود را از اسم و رسم حضرت امیر گرفته است، نوشته زیر می کوشد با استناد به 4 منطق، نشان دهد که ورود به این نوع «سازه» یک اشتباه راهبردی و معناشناسانه تلقی می شود:
1️⃣منطق تطبیق: حکومت های شیعی در طول تاریخ افتخار میکرده اند که خود را بر حکومت علوی تطبیق می داده اند، تأکید حضرت امیر به عنوان تنها امام معصومی که دوره قابل توجهی حکمرانی بر مسلمانان را به صورت عام به دست داشته است، باعث شد نمونه ای از حکومت یک انسان کامل و یک مصلح اجتماعی بر مسلمین به منصه ظهور برسد و این فرصت بسیار خوبی برای ساخت حکومت مبتنی بر قاعده عدالت در اندیشه شیعیان بود. در حکومتهای شیعی آل بویه، فاطمیون مصر، قیام ها و انقلاب های زیدی، صفویه و حتی برخی از پادشاهان همچون زندیه و قاجاری تمسک و افتخار تطبیق با حکومت علوی به چشم میخورد. در یک نگاه معناشناسانه هسته مرکزی حکومت های شیعی « اقتدا به حکومت علوی» است. به نظر نگارنده بنیانگذاران جمهوری اسلامی نیز همواره در آراء و نظریات خود به این هسته مرکزی اشاره و جمهوری اسلامی را ادامه حکومت علوی محسوب کرده اند.
✔️ متن کامل در این صفحه
#سیاست
#حکمرانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸نقدها را غنیمت بشماریم نه عداوت و خسارت
✍️ علی کردانی
جناب آقای علیدوست درباره اینکه برخی سخنرانان، حکومت فعلی را با حکومت علوی مقایسه میکنند، نقدی داشتهاند که با صداقت و البته محترمانه آن را مطرح کردهاند.
فارغ از درستی یا نادرستی مقایسه طرحشده، آنچه در چنین مقایسههایی قابل توجه است، برداشت عموم مخاطبان است. مخاطب خاص و عام برداشت خوبی از چنین موضوعی ندارد و چهبسا تصور کند که حالا که حاکمیت توان مبارزه با فساد و ترمیم اوضاع اقتصادی را ندارد، دست بهدامانِ توجیه و عادیانگاری آن شده است که در هر صورت، هزینه کردن از شخصیت و حاکمیت ائمه اطهار علیهمالسلام هزینهای گران خواهد بود.
همانگونه که جناب علیدوست نظریه جناب عالی و برخی دیگر را ناصواب میدانند، آقای عالی و برخی دیگر نیز نظریه آقای علیدوست را اشتباه خواندهاند. نتیجه آنکه؛ بگذاریم فضای نقد در فضایی صمیمی و علمی مورد تبادل و تعامل قرار بگیرد. نظریات یکدیگر را مطرح و نقد کنیم، بدون ذرهای دشمنانگاری و مخالفخوانی طرف مقابل، تا علم و آزاداندیشی سالم را، مورد احترام قرار بدهیم.
📌متن کامل در خبرگزاری رسمی حوزه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN