#گعده | #نویسندگان
▫️هفدهمین رویداد مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠 گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
این هفته با عنوان:
آخرین جلسه مهارتهای نگارش و یادداشتنویسی
همراه با یادداشتخوانی
با حضور: استاد سعید احمدی
🔸حضوری ویژه اعضای باشگاه فکرت(برادران)
🔶پخش زنده برای عموم علاقهمندان به نگارش رسانهای
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/gaade
📆 زمان: شنبه 27 آبان، ساعت 16 تا 17:30
🏢 مکان: خیابان بسیج، رسانه فکرت
📣 نامنویسی حضوری و مجازی به نشانی
🆔 @Rahmani
#گعده
#مهارت_رسانه
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
✅ در تکاپوی حکمرانی فراغت
👤 دکتر سیدحسین شرفالدین
📌امروزه فراغت یکی از ارزشهای مطلقی است که به مثابه میزانی برای توسعهیافتگی اعتبار میشود و در مقابل آن، کار ضد ارزش است. «سرگرميخواهي» به عنوان يکي از ويژگيهاي انسان مدرن، نوعي اراده معطوف به لذتجویی و مسرتخواهی است که فرد درخلال اشتغال به برخي فعاليتهاي غيرالزامي بدان دست مییابد.
📌 در جامعه کنونی غرب «اصل لذت» چون حق مسلمی برای عموم انسانها، اعتبار شده و متناسب با این حکم، «نظامات قانونی» به صورتی شکل گرفته که در آن «امکان اقناع آزادانه شهوات» برای همه افراد فراهم باشد، وظیفه رسانههای گروهی و مخصوصا تلویزیون در این شرایط با فرض این مقدمات معین خواهد شد.
📌 اینها همه در حالی است که به نظر شهید آوینی، کار و اشتغال نقش بالقوهای در هويتبخشي، شکوفايي استعدادها و خلاقيتها، رشد و تعالي قابليتها و ظرفيتهاي انساني، ايجاد خودباوري، احساس مفيدبودن، تربيت بدن، اعطاي منزلت اجتماعي و توسعه و سازندگي جامعه دارد.
📖 دیدهبان اندیشه شماره 49
🆔 @Didebane_Andisheh
بمناسبت سالگرد #علامه_طباطبایی
✍️گفتوگوهای بین علامه طباطبایی و هانری کربن از اوایل سال ۱۳۳۸ آغاز شد.
علامه چگونه توانست فراتر از حوزه، فراتر از مکتب و فراتر از سلیقه واحد گفتگو کند و ما آیا اکنون میتوانیم نه در آن وسعت بلکه فقط درون حوزه، اینگونه گفتگو کنیم؟!
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ahmad_olyaei
.
#طنز_اندیشه
😊خواستگاری با تِم نیچه
آشنایی با چهارتا فیلسوف و حفظکردن چند جمله فلسفی که با ربط و بیربط لابهلای حرفهای روزمره چپانده بشود، در بالا بردن پرستیژ آدمی تأثیری دارد که اصلاً انگار بوگاتی سوارید و دکمهسردستتان طلاست. «نیچه» برای شروع، گزینه مناسبی است. مثلاً فرض کنید میخواهید بروید خواستگاری و جیبتان جوری رنگ پول به خود ندیده که دچار بحران هویت شده است، صبح تا شب از خودش میپرسد: «ز کجا آمدهام؟ آمدنم بهر چه بود؟». اینجاست که لِنگ مرحوم مغفور نیچه را میگیرید و میکشید وسط بحث. بذر چند هندوانه شیرین را زیر بغل خانواده دختر بکارید. از وسواس و دقتتان در انتخاب ایشان به دلیل نقش مادر در تربیت فرزند صحبت کنید.
بازنشر طنز نوشت سمیه رستمی، عضو تحریریه رسانهی فکرت، در روزنامه سراسری سراج
https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/21650
#طنز #علوم_انسانی
#رسانه_ی_فکرت #روزنامه_سراج
#پویش_نوشتن #جهاد_روایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎حیثیت گمشده و تصویرسازی منفی از سه مولفه فرهنگی_تمدنی
✍️ علیرضامحمدلو
🔸تردیدی نیست که یکی از اضلاع حکمرانی در عصر اطلاعات و ارتباطات و جامعه شبکه ای به تعبیر کاستلز، مدیریت تصویر و انگاره سازی است. انگاره ها و تصویرها در کنار کارآمدی و مشروعیت، در نظم و امنیت و مدیریت اجتماعی نقش بسزایی دارند.
▫️از این پرسپکتیو که دلالت های فرهنگی_هویتی و مولفههای معرفتی_تمدنی را در بازنمایی مورد توجه قرار میدهد و نه از حیث کارگردانی و فضاسازی یا از جهت پیرنگ داستانی و شخصیت پردازی، مینیسریال #حیثیت_گمشده، سه تصویر منفی و خطرناک برای مخاطب القا می کند که در ادامه میآید.
▫️لازم به ذکر است که این اثر، تابستان امسال و در ۹ قسمت به کارگردانی سجاد پهلوان زاده(کارگردان سریال سقوط) و بازی مهدی حسینی نیا، بهاره افشار و الناز حبیبی و... از شبکه خانگی پخش گردید به جهت رعایت اسپویل، فقط نکات تحلیلی بدون اشاره به خط روایت سریال تقدیم میشود.
1️⃣ تصویری تحقیرشده از زن: مخرج مشترک از سه نقش اصلی زن در سریال را در این سه عبارت می توان خلاصه کرد: نگاه ابزاری و کالاشدگی/ القای حقارت و ضعف و ترحم/ تروما و حس انتقام. هیچ نقش مثبتی در #سریال شاهد نبودیم و همه زنان نیز مبتلا به ضعف های عمیق و تباهی بودند.
2️⃣ تصویری گسیخته از خانواده: پدرانی که یا معتادند و یا قمارباز که با چاشنی خشونت و بددهنی، دختر شوهر میدهند و نسبت به تادیب و حقوق و آینده فرزندان، اعمال اقتدار یکطرفه می کنند و یک فروپاشی عینی و ذهنی را برای #خانواده رقم میزنند. همسران و شوهران داستان هم یا جاه طلب و عیاشند یا جاهل و بیاعتبار.
3️⃣ تصویری جهلاندود از غیرت: در واقع این سریال با بی توجهی مرد به همسرش شروع می شود، با جهل و خشونت و قتل تحت عنوان #غیرت و حیثیت و #ناموس، پیش می رود و با سوءتفاهم و حس درماندگی پایان می پذیرد. جهل و تعصب نامیدن و سوءتفاهم خواندن مفاهیمی همچون غیرت و ناموس در سریال، ضربه عمیقی بر پیکر مولفههای راهبردی فرهنگ است.
▫️#شبکه_خانگی که آلترناتیو سریال های ماهوارهای تلقی میشد، حال تبدیل به ماشین انگاره سازی شده و با ایده عبور از کلیشهها در حال تصویرسازی منفی و سیاه از مولفه های فرهنگی_تمدنی جامعه است. تردیدی نیست که در ساحت تصویر طبق #نظریه_کاشت، اگر باد بکاریم چند صباحی دیگر با انباشت ذهنیت ها و تصاویرسیاه، در ساحت رفتار اجتماعی طوفان درو میکنیم.
🔻در واقع گسست و پارگی های اجتماعی گاها نتیجه ذهنیت هایی است که از پس مصرف های متفاوت رسانه ای بدون دروازهبانی (Gatekeeping) و نظارت حاصل میشوند و دال بر این هستند که #مدیریت_تصویر به تعبیر اروینگ گافمن را باید در مدیریت اجتماعی جدیتر تلقی کرد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@asre_tabyin